4.2
(14)

یو پی اس دستگاهی است که به عنوان منبع تغذیه بی‌وقفه شناخته می‌شود که اجزای اصلی یو پی اس شامل یکسو کننده، باتری و معکوس کننده می‌باشد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

کار دستگاه یو پی اس

یو پی اس قادر است برق یک یا چندین دستگاه را تا زمانی که منبع اصلی برق وصل شود، برق مورد نیاز آنها را تامین کند. این دستگاه همچنین محافظت در برابر صدمات برق را فراهم می‌کند. یو پی اس تا حدودی مشابه ژنراتور عمل می‌کند البته با عملکردی متفاوت برق مورد نیاز را تامین می‌کند.

شما ممکن است این دستگاه را در هر مکانی اعم از خانه، شرکت و یا سازمان در انواع مختلفی ببینید. این دستگاه این قدرت را دارد که برق اضطراری را به واسطه انرژی ذخیره شده در باتری خود، برای کامپیوترها، مراکز داده و ابررایانه‌ها تامین کند. بیشترین کاربرد یو پی اس در مکانهایی است که قطعی برق می‌تواند مشکل ساز باشد و نه هیچ عنوان نباید دچار قطعی شود.

با این حال زمان اتصال به برخی از یو پی اس‌ها ممکن است چند ثانیه و یا چند دقیقه طول بکشد که نسبت به قطعی طولانی مدت برق، این مدت زمان قابل چشم پوشی می‌باشد.

اجزای یو پی اس اجزای اصلی و قسمت های مختلف یو پی اس
اجزای اصلی و قسمت های مختلف یو پی اس

اجزای تشکیل دهنده یو پی اس

یک یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر بخش آن از کارایی خاصی برخوردار است و وظیفه بخصوصی را انجام می‌دهد. در صورتی که تنها یکی از این اجزا عمل نکند، کل سیستم یو پی اس از کار خواهد افتاد و عملاً یو پی اس خاموش خواهد شد.

شما به عنوان یک کاربر بد نیست کارکرد هر یک از اجزای اصلی و مهم یو پی اس را بدانید. این دانش و آگاهی به شما کمک می‌کند تا در صورت خراب شدن هریک از آنها، مشکل را شناسایی کنید و نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه می‌خواهیم به اجزای اصلی یو پی اس اشاره‌ای داشته باشیم.

ups component2 اجزای اصلی و قسمت های مختلف یو پی اس
اجزای داخلی یو پی اس

اجزای اصلی یو پی اس شامل:

– Rectifier یا یکسو کننده

– Battery یا باتری

– Inverter یا معکوس کننده

باتری یک دستگاه الکتروشیمیایی است که انرژی را در یک زمان برای استفاده در زمانی دیگر ذخیره می‌کند. باتری‌ها در اندازه‌ها و شکل های متفاوتی هستند باتری یو پی اس ممکن است چند ثانیه، چند دقیقه یا چند ساعت به اینورترمتصل شود.

سلولهای متحرک یا بلوکها در باتری به صورت سریالی ولتاژ خروجی خود را به دست می‌آورند و همان جریان را به عنوان یک سلول یا بلوک در ولتاژ افزایش می‌دهد. باتری سیستم یو پی اس، ترکیبی از موازی سری هستند که ولتاژ را از چند آمپر تا چند هزار آمپر را عبور می‌دهند. در یو پی اس باتری تنها عضوی است که قدرت ذخیره برق را دارد و در نهایت هنگامی که برق شهری قطع می‌شود عمل رساندن برق به تجهیزات را انجام می‌دهد. اندازه یک باتری در سیستم نشان دهنده میزان کارایی و عملکرد آن سیستم در شرایط قطعی برق است.

  • یکسو کننده یا رگولاتور در یو پی اس

یکسو کننده یک وسیله الکتریکی است که برای تبدیل جریان متناوب یا AC به جریان مستقیم یا DC استفاده می‌شود که فقط یک جریان از طریق آن عبور داده می‌شود. یک نمونه از یکسو کننده باتری است که برق مستقیم تولید می‌کند.

با این حال، نوع استاندارد برق در خروجی های برق شهری، جریان متناوب است، به همین دلیل یک دیود در یکسو کننده برای تغییر AC به DC مورد نیاز می‌باشد. زمانی که برق متناوب داشته باشیم، یو پی اس اقدام به شارژ باتری می‌نماید و این شارژ به صورت مستقیم انجام می‌شود. روال تبدیل برق متناوب به مستقیم به کمک اجزای اصلی یک یکسو کننده انجام می‌شود که این اجزا شامل دیود و خازن می‌باشند.

در واقع مبدل و منبع برق اضطراری در مواردی که قدرت مورد نیاز می‌باشد، می‌توانند برق مورد نیاز را تامین کنند و در بسیاری از مواقع ممکن است به دلیل شباهت عملکرد این دو دستگاه با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

با تمام این صحبت ها، یو پی اس یک دستگاه پیچیده می‌باشد که با توابع بسیار زیادی کار می‌کند. همچنین در یو پی اس از یک معکوس کننده یا اینورتربرای تبدیل برق مستقیم به برق متناوب، به عنوان یکی از اجزای اصلی یو پی اس استفاده می‌شود.

در کل می‌توان گفت اینورتر دستگاهی است که از باتری به عنوان یک منبع جریان مستقیم یا یک مولد انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و آن را به یک منبع تغذیه متناوب مناسب برای لوازم خانگی تبدیل می‌کند. یک اینورتر یا معکوس کننده و یک یکسوکننده دقیقاً برعکس یکدیگر عمل می‌کنند.

سایر اجزای تشکیل دهنده دستگاه UPS

بسته به اندازه و نوع UPS، چندین قطعه مشترک دیگر وجود دارد که ممکن است شامل شوند، به عنوان مثال،  فن یا خازن.  

علاوه بر این، مولفه هایی مانند یک  بای پس تعمیر و نگهداری خارجی وجود دارد که UPS را قادر می سازد بدون وقفه بار را حذف کرده و یا جایگزین کند،  بازدارنده های ولتاژ گذرا (TVSS)، و پروتکل های مدیریت شبکه ساده (SNMP) و نظارت برنامه های ارتباطی 

  • سوئیچ ایستا

یو پی اس آنلاین دارای یک مدار داخلی هستند که اولین خط دفاعی در سیستم UPS خود یک شکست داشته باشید. در صورت خرابی سیستم، بایستی یو پی اس استاتیک به طور خودکار مدار را بسته و اجازه دهد نیروی ورودی در اطراف یکسوکننده ها، باتری و اینورتر به طور مستقیم به بار خود، توان مصرفی را هدایت کند. اگر چه این نیرو مشروط نیست اما اجازه می دهد تا سیستم شما همچنان کار کند حتی اگر اجزای داخلی یو پی اس درست کار نکند.

  • کابل برق

در مورد یو پی اس های کوچک کابل برق زیاد مسئله مهمی نمی باشد. اما برای یو پی اس های صنعتی و بزرگ کابل برق یکی از مسائل مهم و حیاتی محسوب می شود. یو پی اس های با ظرفیت های بالا معمولا از کابل برق های استفاده می کنند که دوشاخه باشد.

معمولا برای خروجی های مربوط به یو پی اس ظرفت بالا از سوکت ها twist-lockمورد استفاده قرار می گیرد. این به این معنا می باشد که هنگام چرخاندن قفل میشوند و دیگر از دو شاخه مربوطه بیرون نمی اید.

در ایران و کمیته بین المللی استاندارهای الکترونیک از خروجی هایiec-320استفاده می شوند. این خروجی ها کوچک و کارامد می باشند.

  • خروجی ها

خروجی های یو پی اس منظور پریز هایی است که بر روی یو پی اس قرار دارد و دستگاه های مختلف به این پریز های متصل کمی شوند.

تعداد پریزهایی که در خروجی یو پی اس قرار دارد. عمدتا به قیمت و قدرت یو پی اس بستگی دارد. پس اگر شما به پریزهای بیشتری نیاز دارید باید از یو پی اس های توان بالاتر استفاده کنید.

معمولا یو پی اس های کوچک دارای پریز های کوچک تری می باشند. بعضی از وسایل هستند که همراه کامپیوتر استفاده می شوند.

شما نیاز نیست تمام وسایل مربوط به کامیپوتر نظیر اسکنر پرینتر و… را به یو پی اس وصل کنید. اما در صورت نیاز به استفاده از این دستگاه ها از یو پی اس بهتر است.

از یو پی اس های مخصوص به پرینتر استفاده کنید. این نوع یو پی اس ها فقط برای پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرد. وصل کردن وسایل غیر ضروری فقط قدرت یو پی اس را کاهش می دهد.

و اما نکته آخر

یو پی اس ها دستگاه های پیچیده ای هستند که برای انجام عملکرد خود نیازمند توابع و اجزای مهمی می باشند و نباید مشکلاتی در تامین جریان برق تجهیزات حساس الکترونیکی به وجود آید.

بدون سرویس و نگهداری سیستم های یو پی اس اجزا مهم یو پی اس غیر قابل استفاده خواهند بود. انجام سرویس های منظم یو پی اس با استفاده از مراقبت توسط افراد خبره در طول زمان های تعیین شده میتواند ریسک توقف را به حداقل برساند. اگر شما راجب اجزا مهم سیستم یو پی اس خود اطلاعات مفیدی داشته باشید می توانید این مراقبت ها و سرویس ها را با آگاهی بیشتری انجام دهید.

برای راهنمایی و مشاوره برای خرید یو پی اس، استابلایزر و باتری یو پی اس می توانید به سایت کیان باتری مراجعه کنید. تمامی اجزای تشکیل دهنده یو پی اس در بالا شرح داده شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش