4.7
(56)

امروزه وقتی برای خرید یو پی اس مراجعه می کنید اصطلاحاتی را می شنوید که شاید برای شما تازگی داشته باشد، کیان باتری در این قسمت سعی بر آن دارد تا شما را با معمولی ترین این اصطلاحات یو پی اس آشنا کند.

اصطلاحات یو پی اس 300x128 آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups
آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups

یو پی اس یا منبع تغذیه ی بدون وقفه، دستگاهی است که می توانید از آن به عنوان یک محافظ برای دستگاه های برقی خود استفاده کنید. این دستگاه موجب می شود که نوسانات جریان برق، حداقل تاثیرات منفی را در دستگاه های مختلف الکترونیکی بر جای بگذارد.

به این ترتیب، احتمال خرابی این محصولات نیز کاهش پیدا کرده و عمر کاری آنها بیشتر خواهد شد. ویژگی دیگر ups این است که باتری یو پی اس، برق را در خود ذخیره می کند. این بدان معنی است که شما می توانید در هنگام قطعی برق، از انرژی این دستگاه برای کار کردن با محصولات مختلف خود استفاده نمایید. اگر جزء کاربرانی هستید که زیاد با این دستگاه و اصطلاحات و عبارات مربوط به آن آشنایی ندارید، مقاله ی پیش رو می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راهنمای انتخاب و خرید بهترین باتری یو پی اس

رایج ترین اصطلاحات مربوط به ups

آشنایی با عبارات و اصطلاحات رایج یو پی اس به شما کمک می کند که شناخت بیشتری در مورد این دستگاه داشته باشید و به این ترتیب، در زمان خرید یا تعمیر آن راحت تر باشید. همچنین آشنایی با این اصطلاحات یو پی اس به شما کمک می کند که خرید بهتر و آگاهانه تری را تجربه نمایید. بخشی از مهم ترین اصطلاحات رایج یو پی اس عبارتند از:

1- ضریب توان یو پی اس

ضریب توان یا AC، اصطلاحی است که به نسبت توان واقعی به توان ظاهری اشاره دارد. معمولا مقدار این ضریب، بین 0 تا 1 است. نکته ای که در این مورد وجود دارد، این است که هر چه ضریب توان مصرف کننده، به 1 نزدیک تر باشد، برای تولید کننده بهتر است.

2- توان واقعی ups

توان واقعی، اصطلاحی است که در مورد یک مصرف کننده برای تبدیل انرژی الکتریکی به دیگر شکل‌های انرژی به کار برده می شود.

با واحد KW سنجیده می شود و از فرمول زیر محاسبه می گردد. در این فرمول (Cos(α یا ضریب توان اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بوده، به طور معمول بین 0. 7 تا 0. 9 می باشد.

توان واقعی آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups
فرمول محاسبه توان واقعی ups

3- توان ظاهری ups

یکی دیگر از اصطلاحات رایج یو پی اس، عبارت توان ظاهری است. توان ظاهری، در اثر وجود اختلاف بین ولتاژ و جریان به وجود می آید. با توجه به نوع بارها و میزان توان راکتیو آنها، میزان این توان ممکن است از توان واقعی هم بیشتر باشد.
نکته ی دیگر این که کم بودن ضریب توان (بزرگ بودن توان ظاهری نسبت به توان واقعی) در یک مدار، جریان مدار را بالا برده و در نتیجه، تلفات مدار را افزایش می دهد.
با واحد KVA سنجیده می شود و از فرمول زیر محاسبه می گردد. در اين فرمول V ولتاژ و I جریان خروجی یوپی اس می باشد. ملاک سنجش توان UPS در بازار نیز توان ظاهری است.
توان ظاهری آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups
فرمول محاسبه توان ظاهری ups

4- بار راکتیو

بار راکتیو که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، تاثیرات بسیار مخربی روی شبکه دارد و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. اساس کار ups این است که توان راکتیو لازم برای بار، از یک منبع دیگر غیر از شبکه ی توزیع برق اصلی تامین شود.

اما با توجه به این که بیشتر بارها دارای خاصیت سلفی هستند، برای تامین توان راکتیو مورد نیاز از خازن های موازی با شبکه استفاده می شود. حال جالب است بدانید که سلف و خازن، انرژی مصرف نمی کنند. در واقع فرایند کاری این بخش ها به این صورت است که  در یک نیم سیکل، انرژی ذخیره می کنند و در نیم سیکل بعدی، این انرژی را تخلیه می کنند.

در صورت اصلاح نشدن این ضریب، اضافه جریان کشیدن سیستم اضافه می شود و هیچ باری تغذیه نمی شود. نکته ای که وجود دارد این است که شرکت برق برای جلوگیری از ضرر و زیان، در کارخانه های صنعتی، راکتیو سنج نصب کرده و در صورت افزایش توان راکتیو، این شرکت ها را جریمه می کند.

5- اضافه بار

یکی دیگر از اصطلاحات رایج یو پی اس، عبارت اضافه بار است. اگر جریان الکتریکی موجود در مدار، از مسیر درست خود جاری نشود، به آن جریان خطا گفته می شود. این جریان ممکن است از طریق اتصال بدنه به زمین جاری شود یا از مدار اصلی بگذرد که میزان آن بیشتر از حد مشخص مدار است.

در این صورت، به آن اتصال کوتاه یا اضافه بار گرفته می شود. در این وضعیت، دو نقطه ای از مدار که نسبت به هم دارای ولتاژ هستند، با یک مقاومت کوچک به یکدیگر متصل می شوند. به تبع برقراری این اتصال، تعداد مصرف کننده ها بیشتر از مقدار مجاز آنها می شود.

6- Surge

آخرین مورد از اصطلاحات رایج یو پی اس، Surge است. این کلمه، به استاندارد ایالات متحده برای آزمایش پایداری در برابر امواج ضربه غیر نوسانی اشاره دارد. در واقع این آزمایش، به اختصار Surge نامیده می شود.

مقاله پیشنهادی: محاسبات مربوط به یو پی اس

لیست جامع اصطلاحات معمول یو پی اس

فیلم زیر انواع توپولوژی های سیستم یو پی اس را شرح داده است که با مشاهده آن می توانید به بسیاری از اصطلاحات رایج یو پی اس تسلط پیدا کنید.

یو پی اس (منبع برق غیرقابل وقفه)

وسیله الکترونیکی که بین مشترکان برق شرکت وصل می‌شود و متشکل از فیلترها، یکسوساز، باطری، وارون‌ساز DC/AC، سوئیچ Transfer و مدارهای مرتبط می‌باشد.

UPS، ولتاژ AC تثبیت شده غیرتوزیعی آشکار بین لیمیت‌های فرکانس و دامنه دقیق جهت حفاظت مشترک از هر اغتشاش برق شرکت و بی‌نظمی‌ها از جمله قطعی برای زمان محدود که با ظرفیت Battery Bank نشان داده می‌شود، را ایجاد می‌کند.

واژه یو پی اس به سیستم‌های AC Static اشاره دارد، انواع دیگر شامل DC و Rotary UPS می‌باشد.

اصطلاح آمپر ساعت Ampere-Hour (AH)

رقمی که ظرفیت باتری یو پی اس را نشان می‌دهد بویژه تعریف شده برای 5، 10 یا 20 ساعت زمان و شارژ. رقم AH باید تقسیم بر زمان و شارژ برای رسیدن به ماکزیمم جریان دشار شود. ظرفیت ممکن است تنها AH 5/3 به مدت 15 دقیقه یا AH 5/2 به مدت 5 دقیقه تأمین کند. ظرفیت باتری نیز به دما، مقدار دو عمق سیکل‌های و شارژ و نگهداری آن بستگی دارد.

VA (ولت‌آمپر): برق آشکار که به عنوان مجموع ولتاژ RMS و جریان RMS تعریف می‌شود.

Topology

واژه‌ای که اشاره به نوع UPS دارد. بطور کلی توپولوژی، به صورت offline، Line Interactive یا on-line است.

انواع یو پی اس

سه سیستم UPS استاندارد را تعریف می‌کند.

  1. A) Passive Standby (بطور کلی off-line نامیده می‌شود. )
  2. B) Active Standby (بطور کلی Line Interactive نامیده می‌شود. )
  3. C) UPS تبدیل دوگانه (on-line نامیده می‌شود. )
منبع برق

منبع انرژی تغذیه‌کننده UPS. برق شرکت یا ژنراتور standby.

کارآیی یو پی اس

کارآیی به صورت وات خروجی AC تقسیم بر وات ورودی AC تعریف می‌شود. کل کارآیی بار standby یا Line Interactive UPS بین 95٪ تا 98٪ می‌باشد و بین 90٪ تا 95٪ برای سیستم تبدیل Online Dual می‌باشد. کارآیی بار کامل به صورت نسبت بین وات خروجی UPS مذکور تقسیم بر برق ورودی به وات تعریف می‌شود. برای کارآیی AC به DC به Inverter Efficiency رجوع کنید.

باتری UPS

یک باطری تغذیه‌کننده وارون‌ساز، در بیشتر موارد، آن یک باطری نوع VRLA می‌باشد.

باطری خارجی یو پی اس

یک باطری قرار گرفته خارج از محفظه برقی. در موارد خاص، باطری خارجی علاوه بر باطری داخلی برای افزایش زمان Backup وصل می‌شود.

مقاله پیشنهادی: نحوه نصب باتری یو پی اس

باتری داخلی یا Internal Battery

باطری یو پی اس واقع در داخل محفظه یو پی اس.

Flooded batteries

باطری‌های الکترولیت مرطوب با بررسی و افزون آب از طریق کلاهک‌های سوراخ‌دار باید بطور دوره‌ای از این باطری‌ها محافظت کرد. این باطری‌ها، اطمینان‌پذیری 20 تا 30 سال کارکرد را دارند.

آنها به فضای کف بیشتر، سیستم‌های تهویه نیاز دارند که محل اختصاص یافته به محفظه باطری را محدود می‌سازد.

VRLA Batteries (باطری‌های اسید سرب با تنظیم دریچه)

باطری‌های مهر و موم شده با فشار درونی که موجب تولید هیدروژن و اکسیژن در طول شارژ برگشتی به آب می‌شود که موجب کاه میزان شگرفی از تصاعد گاز در طول دریچه‌ها و نیاز به پرسازی مجدد آب می‌شود.

الکترولیت با استفاده از ساختار AEM یا Gel غیرمتحرک می‌شود. باطری‌های VRLA می‌تواند در محلهای خروجی نصب شوند، به عنوان غیرخطرناک و غیرقابل سرریز طبقه‌بندی می‌شود که بر اساس پیش‌نیازهای انتقال هوا (IATA) می‌باشند و به نگهداری نیاز ندارند.

Maintenance Free Battery

به همان باتری های VRLA batteries اشاره دارد که بی نیاز به مراقبت است.

باتری قابل شارژ Rechageable battery

باطری که می‌تواند شارژ شود.

مقاله پیشنهادی: انواع باتری یو پی اس قابل استفاده در ups و انتخاب بهترین

Lead Acid Battery

باطری قابل شارژ متداول در سیستم‌های یو پی اس، آن متشکل از پلیت‌های سربی تعلییق در محلول الکترولیتی آب و اسید سولفوریک است.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید

تست اتوماتیک باتری

یک تست پیشگیرانه و آلارم با هدف مشخص کردن باطری‌های ضعیف یا آسیب‌دیده تست در بازه‌های قابل گزینش توسط کاربر صورت می‌گیرد.

زمان پشتیبانی باتری

زمانی که UPS برق مورد نیاز را از باتری تامین می کند. زمان استقلال تحت‌تأثیر درصد وات‌های بار واقعی مرتبط با درجه‌بندی وات اسمی UPS می‌باشد. بنابراین UPS KW1 که 5 دقیقه را وقتی کاملاً ارزیابی شد، تأمین می‌کند، بطور کل بیش از 15 دقیقه با بار w500 تولید می‌کند.

Battery charger

این بخش از یو پی اس ولتاژ AC شاه خط شرکت را به ولتاژ DC برای باتری ‌های شارژی تبدیل می‌کند تا باری که در طول قطعی شاه‌ خط از بین رفته، بازیابی کند. به طور کلی یکسوسازی سیستم و عمل شارژ کردن را انجام می‌دهد.

مدارشکن باطری

یک مدارشکن متصل به باطری است که امکان جداسازی دستی باطری برای نگهداری و حفظ battery Circvit breaker باطری در مورد مدار کوتاه فشار قوی DC را فراهم می‌سازد.

Battery current limit

فانکشنی که جریان شارژ باطری را محدود می‌کند. باطری‌های VRLA در حالت شارژ شناور، بطور کل به محدود کردن جریان نیازی ندارند. این فانکشن همیشه موجود نیست.

ولتاژ نهایی باتری end voltage

کمترین ولتاژ باطری برای کارکرد سیستم. بطور کل UPS وقتی ولتاژ باطری به نقطه مشخص ولتاژ نهایی افت می‌کند خاموش می‌شود. سیستم‌های ویژه، این نقطه را بطور اتوماتیک بر اساس جریان دشارژ حقیقی تنظیم می‌کنند. درجه‌بندی ولتاژ نهایی V/cell75/1 یا V5/10 برای باطری v12 است.

Blade UPS

منبع برق غیرقابل وقفه با هدف تغذیه Blade Computers و هدف کاربرد در مراکز دیتا. آن توپولوژی ترکیبی دارد و از شاه‌خط شرطی کار می‌کند که کارآیی بیشتر را در مقایسه با سیستم‌‌های تبدیل دوگانه دارند.

Boost Charging

متد شارژ مورد استفاده برای بازیابی باطری‌ها به ظرفیت کامل‌شان بعد از دشارژ عمیق با بعد از طول ذخیره درازمدت. Boost charging با کاربرد ولتاژ نسبتاً بالا برای زمان محدودی انجام می‌گیرد.

By-Pass

مدول UPS فانکشنال که بار UPS آن‌لاین را مستقیماً به شاه خط در مورد اضافه بار یا از کارافتادگی یو پی اس  وصل می‌کند.

مقاله پیشنهادی: Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟

Charger Control

کنترل ولتاژ یا جریان خروجی شارژ ـ پارامترهای کنترل شده اصلی: جبران دمای ولتاژ شناور، ترانسفر و انتقال از حالت بار boost (افزایشی) به ولتاژ شناور، لیمیت جریان باطری، لیمیت جریان ورودی.

Cold Standby operation

عملکرد حالت بلااستفاده یا راکد یو پی اس با هدف کاهش مصرف برق. یو پی اس، در مورد قطعی برق باطری یو پی اس دریافت دستور خارجی شروع به کار می‌کند و از بار بعد از بازه روشن، پشتیبانی می‌کند.

DC UPS

وسیله الکترونیکی متصل بین برق شرکت و مصرف‌کنندگان برق متشکل از منبع برق DC (یکسوساز) و باطری. DC UPS درصدد ارائه ولتاژ DC شرطی بدون قطعی بین لیمیت‌های قانونی در برابر اغتشاش‌های برق شرکت از جمله قطعی‌ها می‌باشد.

Display

نمایشگر LCD یا Led که جلوی UPS قرار گرفته و اطلاعاتی درباره وضعیت یو پی اس از حمله ولتاژها، فرکانس جریانات ارائه می‌کند. نمایشگر در سیستم‌های ویژه برای تنظیمات سیستم برنامه به کار برده می‌شود.

Off-line UPS (استندبای غیرفعال)

Passive Standby UPS سیستمی که معمولاً بطور مستقیم جریان را از شاه خط شرکت برق، می‌گیرد. آن حاوی یک شارژر و یک وارون‌ساز off-line است. وارون‌ساز، طی قطعی شاه خط به تأمین جریان روشن می‌شود.

Line Interactive UPS

سیستمی که بار از شاه خط شرکت را برق‌دار می‌کند که برق شرطی با فیلتر کردن و تثبیت ولتاژ شاه خط را فراهم می‌کند. طی قطعی شاه خط، بار از باطری‌ها از طریق وارون‌ساز برق‌دار می‌شود.

On-line UPS (آنلاین)
یو پی اس آنلاین 300x190 آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups
اصطلاح یو پی اس آنلاین چیست؟

سیستم تبدیل دوگانه که جریان را بطور پیوسته از وارون‌ساز می‌گیرد. وارون‌ساز از شاه خط از طریق یک یکسوساز در عملیات نرمال یا از باطری‌ها طی قطعی شاه خط تغذیه می‌شود.

Double Conversion

توپولوژی UPS آنلاین. ولتاژ شاه‌خط AC به DC توسط ابزار ac به DC Rectifier تبدیل می‌شود. ولتاژ DC سپس به AC شرطی بوسیله Inverter (وارون‌ساز) تبدیل می‌شود

Overland

ماکزیمم جریان بار مجاز برای زمان محدود وقتی ولتاژ شرطی مدرج را حفظ می‌کند. معمولاً، اضافه بار وارون‌ساز 125٪ کل بار برای 10 دقیقه 150٪ برای 30 ثانیه می‌باشد.

Over voltage

ترکیبی از بیش از دو سیستم عامل بطور موازی که شامل حداقل یک دستگاه Redundant است که برای ارائه کل بار محتمل مورد نیاز نیست. خرابی یک UPS بر عملکرد سیستم تأثیر ندارد بنابراین بطور شگرف، موجودیت برق جریان را افزایش می‌دهد.

Rectifier
رکتیفایر 300x161 آشنایی با اصطلاحات رایج یو پی اس ups
اصطلاح رکتیفایر ups

مدول UPS فانکشنال که ولتاژ ورودی شاه خط شرکت برق را به ولتاژ DC تبدیل می‌کند. در سیستم‌های off-line، یکسوساز برای شارژ باطری بکار برده می‌شود. در بیشتر سیستم‌های on-line یکسوساز اصلی برای شارژ باطری‌ها و تغذیه بار از طریق وارونساز بکار برده می‌شود.

  • Rectifier current limit حفاظت یکسوساز که ماکزیمم جریان را محدود می‌کند که می‌تواند از یکسوساز بدست آید. تنظیم لیمیت جریان یکسوسازها، جریان DC بدست آمده توسط وارون‌ساز در فول بار مدرج و علاوه بر جریان مورد نیاز برای شارژ مجدد باطری‌ها را مدنظر قرار می‌دهد.
  • Rectifier walk in: افزایش تدریجی ولتاژ خروجی، با هدف محدود کردن جریانات هجومی، walk in time تا 5 ثانیه طول می‌کشد.
  • Remote control: توان روشن یا خاموش کردن است، رفتارش را بررسی می‌کند و تنظیم آن را از محل دوردست تغییر می‌دهد.
Dynamic Regulation

انحراف ولتاژ خروجی سیستم ناشی از اتصال یا انفصال بار مدرج. بطور کلی کمیت‌های مختلف اشاره به بارهای نوع خطی و غیرخطی دارند.

Earth fault

نشتی یا مدار کوتاه به زمین از باطری جدا شده، خطوط برق ورودی و خروجی جدا شده از جمله Noutral. برخی از استانداردها به فعالسازی آلارم خطای متصل به زمین نیاز دارند اگر جریان معیوب متصل به زمین فراتر از کمیت مدرج باشد.

Earthing system

سیستمی برای وصل به زمین اجزای رسانا و بدون بار. سیستم Nautral Isolated: IT از زمین، اجزای در معرض، که بطور مجزا به زمین وصل می‌شوند. سیستم TN اجزای رسانا در معرض متصل به Neutral وصل به زمین است. سیستم TT اجزای رسانا در معرض و Neutral بطور مستقیم به زمین وصل می‌شوند.

حالت Eco حالت مقرون به صرفه‌ای از عملیات که به سیستم‌های UPS آن‌لاین ویژه امکان کارکرد در یک حالت off-line از شرکت را می‌دهند در حالیکه وارون‌سازی که در عملیات استندباری محرک است (فوری) می‌تواند بار را طی عیب شاه خط بپذیرد.

Electromechanical UPS

یک منبع برقی غیرقابل وقفه الکترومکانیکی که متشکل از سخت‌افزار اضافی و موتور ـ ژنراتور است که انرژی کوتاه‌مدت را با بکارگیری انرژی جنبشی ذخیره شده در یک چرخ لنگر را تأمین می‌کند. آن معمولاً در تجهیزات پرقدرت با تأمین انرژی عبوری از قطعی برق اولیه تا به کار افتادن ژنراتور بک‌آپ (پشتیبان) بکار برده می‌شود. آن کارآیی بیشتر بواسطه حالت standby و اطمینان‌پذیری بالا بواسطه نبود باطری را ایجاد می‌کند.

EPO (برق ضروری خاموش)

مدول فانکشنال در یو پی اس که امکان خاموشی دستی یو پی اس در شرایط ضروری را می‌دهد شبیه خطرات ایمنی یا آتش‌سوزی در حالیکه تمامی ولتاژهای خروجی را از کار می‌اندازد.

Float Currente

جریان بدست آمده توسط باطری باردار در حالت شارژ شناور.

Folat voltage

ولتاژ DC کاربردی برای باطری توسط شارژ در حالت شارژ ولتاژ ثابت. کمیت ولتاژ شناور در 25 درجه سلسیوس، V/cell3/2 برای باطری Lead-Acid و V/cell42/1 برای باطری نیکل ـ کادمیم. برای بسط طول عمر باطری، ولتاژ شناور باید با دما بر اساس پیشنهاد تولیدکنندگان باطری تنظیم شود.

Flywheel UPS

سیستم بک‌آپ و پشتیبانی الکترومکانیکی که از انرژی عبوری ذخیره شده در چرخ لنگر برای پشتیبانی بار بعد از قطعی برق ذخیره شده است تا زمانی که ژنراتور محلی به کار افتد به UPS الکترومکانیکی رجوع کنید.

UPSهای فرکانس

این واژه گاهی اوقات برای سیستم‌هایی به کار برده می‌شود که شکل موج‌های فرکانس در وارون‌ساز UPS داخلی را به کار می‌گیرد. سوئیچ وارون‌ساز با شکل موج فرکانس حامل بسیار اولتراسونیک تنظیم می‌شود پهنای پالس با شکل موج فرکانس خروجی سیستم سینوسی تنظیم می‌شود. فرکانس حامل با فیلتر کم‌عبور برای فراهم کردن شکل موج خروجی 50 یا Hz60 سینوسی کاهش می‌یابد. این تکنیک امروزه در تقریباً تمامی سیستم‌های آن‌لاین و Line Interactive استاندارد است.

Hybrid UPS

منبع برق غیرقابل وقفه که از وارون‌ساز DC به AC بین ورودی AC و مسیر باطری DC استفاده می‌کند. وارون‌ساز می‌تواند انرژی را از شاه خط به منظور تثبیت ولتاژ خروجی و فاکتور برق ورودی صحیح افزوده یا کسر شود.

اصطلاح Auto Dinl

مشخصه‌ای که به یو پی اس امکان می‌دهد تا بطور خودکار، آلارم و وضعیت را از طریق مودم به یک محل دور دست گزارش دهد.

 Input Current distortion

اعوجاج جریان ورودی AC در نتیجه هارمونک‌ها اعوجاج‌ها به وسیله شکل THDI جریان ورودی در ورودی AC، UPS ارزیابی می‌شوند. برخی از استانداردها، ماکزیمم اعوجاج‌های جریان ورودی مجاز را محدود می‌سازد. بیشتر سیستم‌ها امروزه، اعوجاج THDI را به کمتر از 10٪ محدود می‌سازند.

Input Voltage distortion

جریان اولیه در ورودی UPS طی روشن کردن. همچنین جریان ورودی که مصرف‌کننده از UPS طی روشن ساختن توسط مصرف‌کننده، می‌گیرد. جریان هجومی در نتیجه بار خازن‌های فیلتر DC یا بخاطر جریان مغناطیسی ساب سیکلی ترانسفورماتور واقع در تجهیزات روشن شده می‌باشد.

Inverter

مدول یو پی اس فانکشنال که ولتاژ باطری DC را به ولتاژ AC HZ50 یا HZ60 تبدیل می‌کند.

Inverter efficiency

همچنین کارآیی AC به DC خوانده می‌شود: وات خروجی AC تقسیم بر وات ورودی وارون‌ساز وقتی بار به خروجی وارون‌ساز وصل می‌شود، کارآیی وارون‌ساز برای محاسبه ظرفیت باتری به کار برده می‌شود. درجه‌بندی از 80٪ در ولتاژ‌های DC پایین به 95٪ در ولتاژهای DC bus بالا، به کار برده می‌شود. کارآیی فول‌لود، به عنوان Rated output watts تقسیم بر جریان ورودی DC ضربدر ولتاژ ورودی DC اسمی تعریف می‌شود.

 LVD (قطع ولتاژ پایین)

یک مدار یا وسیله‌ای که بار را از باطری قطع می‌کند وقتی باطری پایین‌تر از حداقل سطح ولتاژ دشارژ می‌شود.

Nominal Battery Voltage

برآیند ولتاژ پیل اسمی ضربدر تعداد پیل وصل شده به روش هم‌پیوند و برابر V2 برای باطری اسید سرب و V25/1 برای باطری نیکل ـ کادمیم. بنابراین ولتاژ اسمی 6 پیل، باطری اسید سرب، برابر V12 است.

Normal UPS operation

حالت عملی، Normal نامیده می‌شود وقتی برق شرکت موجود و بین درجات باشد، باطری شارژ می‌شود، بار بین درجه‌بندی است و از منبع تغذیه می‌شود.

Non-Linear Load

بار متشکل اجزای سوئیچ از قبیل دیودها، یکسوسازها، تریستورها، سیستم‌های تنظیم‌کننده پالس یا سوئیچ یا مدارها. بارهای غیرخطی، جریان و هارمونیک‌های ولتاژ با فرکانس‌های چندگانه انتگرال فرکانس منبع اصلی ایجاد می‌کنند.

عبارات دیگر یو پی اس

  • Smart UPS: بطور کلی به معنای UPS نوع Line Interactive است.
  • Stand-alone UPS: یک سیستم متصل بین یک شبکه شرکت و بار.
  • Stand-by UPS: لاین آف (off) یا سیستم Line Interactive که معمولاً بار را از شاه خط شرکت تأمین می‌کند.
  • Static Switch: سوئیچ انتقال که از نیمه‌رساناها به عنوان اجزای سوئیچ برق استفاده می‌کند.
  • Sub-harmonics: اشکال موجی میان هارمونیک با فرکانس‌های کمتر از فرکانس اصلی.
  • Surge Arrester: یک وسیله الکترونیکی کاربردی برای حفظ مدارهای برقی از افزایش و اورولتاژها. بازدارنده افزایش ولتاژ معمولاً بطور موازی به ورودی مدار حفاظت شده، وصل می‌شود. آن ماکزیمم ولتاژ را با جذب انرژی و برقی اضافی، محدود می‌سازد.
  • Synchronization (Sync یا lock فاز): عملکردی که موجب می‌شود شکل موج ac با فرکانس مشابه و هم‌فاز با شکل موج دیگر شود. بطور کلی اشاره به همزمان‌سازی خروجی وارون‌ساز به شاخ خط شرکت به منظور ایجاد امکان انتقال هموار بار از شاه خط به وارون‌ساز و بالعکس دارد.
  • Transfer Switch: مدول UPS فانکشنال که بار را از خروجی وارون‌ساز به Bypass و بالعکس انتقال می‌دهد. انتقال از وارون‌ساز در سیستم نوع On-line بطور اتوماتیک در مورد اورلود یا هر وقت ولتاژ خروجی از و نیرو از قبل تعیین شده، انحراف می‌یابد، انجام می‌گیرد. Automatic Transfer Switch بطور اتوماتیک به وارون‌ساز دوباره انتقال می‌دهد.
  • Transfer Time: بازه زمانی از حس پیش‌نیاز انتقال تا زمانی که بار به منبع متناوب انتقال می‌یابد.
  • Transient: سوئیچ یا اغتشاش دیگر شکل موج ولتاژ برق نرمال که کمتر از نیم سیکل طول می‌کشد. ناپایداری می‌تواند اورولتاژ یا کم‌ولتاژ باشد.
  • Unbalanced load: شرایطی که در آن حداقل دو فاز در خروجی UPS سه فاز، بارهای متفاوتی دارند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.
عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اسلامی
اسلامی
3 سال پیش

سلام منظور ازبای پس در یوپی اس رو میفرمایید یعنی چی ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اسلامی
3 سال پیش

با سلام
هنگامی که یو پی اس در موقعیت اضافه بار قرار می گیرد و قادر به تغذیه مصرف کننده نیست و یا اینکه ups نیاز به تعمیرات دارد و از مدار خارج می گردد ، باید مسیری وجود داشته باشد تا بار، از طریق آن ، به شبکه برق متصل گردد. به چنین مسیری دراصطلاح bypass گفته می شود.
بای پس ها در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود هستند .

حسن
حسن
9 ماه پیش

استند بای چیه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش