4.3
(117)

در این مقاله از کیان باتری، قصد داریم شما را با مفهوم بای پس در یو پی اس بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

مفهوم بای پس 300x149 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
منظور از بای پس چیست؟

مفهوم بای پس در یو پی اس چیست؟

چنانچه از اسم کلمه بای پس (Bypass) مشخص است، به معنی میان بر یا فیدبک می باشد.

بای پس در یو پی اس چیست؟ در یو پی اس به این معنی می باشد که ورودی یو پی اس یعنی برق شهر مسقیما به خروجی یوپی اس وصل می شود.

منظور از Bypass در ups چیست؟

بای پس در یو پی اس 300x170 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
Bypass در ups چیست؟

زمانی که دستگاه یو پی اس در وضعیت های اضافه بار، صاعقه، افزایش ولتاژ بیش از حد مجاز تعین شده، اتصال کوتاه در مصرف کننده، افزایش بیش از حد دمای دستگاه ویا تعمیر قرار گیرد، نمی تواند انرژی الکتریکی لازم برای تغذیه مصرف کننده را تامین کند، در این صورت یو پی اس با ایجاد مسیری جایگزین انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده را تامین میکند به این مسیر در اصطلاح bypass می گویند.

در حقیقت در مسیر bypass ورودی مستقیما به خروجی متصل می گردد.

انواع bypass در یو پی اس

  • بای پس دستی

  • بای پس اتوماتیک

در مواقعی که در یوپی اس خطا (Fault) رخ می دهد و یا دستگاه اضافه  بار تشخیص می دهد، بای پس به طور اتوماتیک توسط خود دستگاه یو پی اس ایجاد می گردد.

بای پس دستی چه کاربردی دارد؟

بای پس دستی 300x271 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
بای پس دستی ups

در ups های صنعتی توان بالا معمولا یک کلید به صورت دستیبه نام manual bypass طراحی می کنند که کاربر براحتی می تواند از بیرون آن را کنترل کند و به آن فرمان bypass دهد.

این کلید دستی بیشتر برای مواقعی که نیاز داریم تا دستگاه یوپی اس را به طور کامل از مدار خارج کنیم (جهت انجام تعمیرات، تعویض دستگاه، سرویس و نگهداری و.. ) به کار می رود و معمولا در مواقعی که یو پی اس با خطا یا اضافه بار روبه رو می شود به صورت خودکار bypass می شود.

همچنین بای پس دستی را زمانی استفاده می کنیم که یوپی اس خراب شده باشد و بای پس اتو عمل نکرده باشد.

نحوه کار با سیستم بای پس دستی:

لذا کلید های یو پی اس را درحالت خاموش گذاشته و کلید بای پس را روشن می کنیم همین امر باعث می شود خروجی یو پی اس مستقیما از ورودی تغذیه نماید.

بای پس اتوماتیک چیست؟

کلید بای پس یو پی اس Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
سیستم Bypass اتوماتیک یو پی اس

بای پس اتواتیک به این معنی می باشد که هر وقت دستگاه یو پی اس احساس خطر کرد بای پس اتوماتیک بصورت خودکار عمل کرده و ورودی برق شهر مستقیما به خروجی متصل می گردد.

Bypass اتوماتیک معمولا موقعی اتفاق می افتد که در خروجی یو پی اس یا مصرف کننده :

  1. اتصال کوتاه اتفاق بیافتد.
  2. یا اضافه بار از دستگاه کشیده شود.
  3. یا فن ها عمل خنک کنندگی را بخوبی انجام ندهند.

کلید بای پس اتوماتیک جدا از کلید بای پس دستی می باشد. بای پس اتوماتیک معمولا از طریق تریستور و یا رله انجام می گیرد.

در یو پی اس های توان بالا معمولا ورودی اصلی با ورودی بای پس جدا می شود و می توان از دو منبع برق شهر استفاده نمود.

عمل Bypass خودکار در هنگام استارت ups

در بعضی یو پی اس ها معمولا زمانی که سیستم یو پی اس را به برق شهر وصل می کنیم شروع به شارژ باتری های upsنموده و بصورت بای پس ورودی را به مصرف کننده انتقال می دهد که موقع استارت زدن و بالا آمدن اینورتر دستگاه اتوماتیک از حالت بای پس خارج شده و خروجی رو به اینورتر دستگاه متصل می کند.

 کلید بای پس ups چیست؟

کلید بای پس3 300x225 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
کلید بای پس چیبست؟

یک کلید بای پس یک افزونه غیرضروری برای سیستم یو پی اس می باشد که اگر عملیات یو پی اس کامل نشده باشد، و همچنین برای مواقعی مناسب و قابل استفاده است که یو پی اس را سرویس و تعمیر می کنید.

اساسی ترین چیزی که شما نیاز دارید تا از توقف جریان الکتریکی مورد نیاز جلوگیری کنید شامل یک سیستم یو پی اس و باتری برای تامین منبع تغذیه می باشند، تا بتوانید هنگام عملیات غیر استاندارد برق شهری، از توقف در کسب و کار خود ممانعت کنید.

با این حال اگر خطایی در یو پی اس به وجود آمد یا یک جزء از یو پی اس را برای تعمیر و سرویس نیاز داشتید که از آن بردارید، کلید Bypass یو پی اس به شما این اطمینان را خواهد داد که هنگام هر گونه خطایی در سیستم یو پی اس، جریان برق در تجهیزات الکتریکی جریان خواهد یافت و هیچگونه نگرانی بابت توقف تجهیزات ضروری خود نباید داشته باشید.

انواع کلید Bypass

کلید بای پس 2 300x223 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
انواع کلید Bypass یو پی اس

در کل دو نوع اصلی bypass وجود دارد که کار مشابه انجام می دهند اما با استفاده از روش های متمایز برای تامین جریان برق تجهیزات الکتریکی هنگام توقف یو پی اس می پردازند. این دو نوع شامل :

1- کلید بای پس ( Bypass ) ثابت

از کلید بای پس ( Bypass ) ثابت بعنوان یک کمک کننده برای مبدل ( inverter ) مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مبدل ( inverter ) هنگام تامین جریان برق متوقف شود، یو پی اس برای ادامه روند کار خود به صورت اتوماتیک بر روی ورودی برق شهری منتقل می یابد.

از این کلید در اکثر سیستم های یو پی اس استفاده شده است تا از این بابت مطمئن شوید که هنگام رخ دادن خطایی داخل یو پی اس به تامین جریان برق تجهیزات متصل به یو پی اس بپردازد.

معمولا از این کلید ها در داخل مدار یو پی اس استفاده می کنند اما در بعضی موارد این جزء را در خارج از یو پی اس قرار می دهند تا بصورت دستی این اتصال را انجام دهند. استفاده از این گزینه هنگام ایجاد مشکل یا خطا و یا تعمیر و سرویس در یو پی اس خیلی مناسب نیست اما هنگام خراب شدن مبدل ( inverter ) می تواند بهترین انتخاب در محافظت از توقف جریان برق باشد.

2- کلید بای پس محافظت خارجی

کلید بای پس ( Bypass ) محافظت خارجی به بیرون یو پی اس وصل می شود. از این نوع بای پس ( Bypass ) برای پایدار نگهداشتن جریان برق زمانی که یو پی اس ایزوله شده است و به راحتی می توان اجزای یو پی اس را برای تعمیر از یو پی اس جدا کرد.

این نوع بای پس ( Bypass ) جایگزینی است برای این که جریان برق کل شبکه را خاموش کنیم هنگامی که تعمیری در یو پی اس انجام شود، برای بعضی از کسب و کار ها ممکن است برای چند ساعت کسب و کارشان متوقف شود و هزینه های زیادی را بر آنها وارد کند.

علاوه براین در شرایط نامناسب ممکن است سیستم یو پی اس شما خطایی داشته باشد، این کلید به شما این اطمینان را خواهد داد که بار در مدار تجهیزات الکتریکی انتقال یابد و اجزای یو پی اس به آسانی برای تعمیر برداشته شوند و جایگزین گردند.

اهمیت کلید بای پس در UPS

کلید بای پس 300x217 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
کلید بای پس ups

کلید بای پس ( Bypass ) یک جزء غیر ضروری در سیستم یو پی اس شناخته شده است که بدون آن یو پی اس می تواند به روند کار خود ادامه دهد، اما مزیت های استفاده از این کلید بسیار قابل توجه می باشد.

بدون کلید بای پس ( Bypass ) حفاظتی، تنها راه برای تعمیر و سرویس سیستم یو پی اس شما این است که به طور کامل جریان برق خاموش شود و باعث ایجاد یک دوره خاموشی در تجهیزات الکتریکی شما می شود.

اگر سیستم کسب و کار شما بسیار بحرانی و استرس زا باشد، هرگونه توقف و خاموشی جریان برق می تواند مشکلات زیادی در هزینه و وقت شما به وجود آورد، پس درنتیجه تهیه کردن کلید بای پس ( Bypass ) بسیار ضروری و مهم تر از تهیه سیستم یو پی اس می باشد.

آیا سیستم UPS شما کلید بای پس دارد؟

بای پس کلید 300x145 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
از کجا بدانیم یو پی اس ما کلید بای پس دارد؟

اگر یو پی اس شما دارای کلید بای پس ( Bypass ) ثابت باشد، بر روی برچسب توضیحات دستگاه یو پی اس نوشته می شود در بیشتر مواقع بر روی سیستم یو پی اس آنلاین نوشته می شود.

کلید بای پس ( Bypass ) حفاظتی خارجی را باید بصورت جداگانه خریداری نمایید و توسط یک متخصص به یو پی اس خود وصل کنید. هنگامی که سیستم کسب و کار شما بسیار استرس زا و بحرانی می باشد و نباید توقفی در منبع جریان برق آن اتفاق بیافتد.

به همین خاطر توصیه می کنیم که کلید بای پس ( Bypass ) خارجی استفاده کنید که بتوانید به طور مستقیم بر عملکرد آن تسلط کافی را داشته باشید تا هنگام ایجاد مشکل و خطایی داخل یو پی اس بتوانید تامین جریان برق را کنترل کنید و همچنین بهتر است از یک نوع با جنس بهتر و قابل اطمیمنان تر استفاده کنید تا جای هیچگونه نگرانی نباشد.

سیستم بای پس در برق چیست؟

گذرگاه فرعی یا بای پس (Bypass) هنگامی استفاده می‌شود که ما برای عبور از مسیر اصلی و فرعی حق انتخاب داشته باشیم. در تجهیزات قدرت این عبارت برای کلید‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند بدون هیچ مشکلی مسیر عبور جریان را منحرف و از مسیر فرعی برقرار کنند.
بای پس برق 300x257 Bypass بای پس در یو پی اس چیست؟
سیستم bypass چیست?

چرا از کلید‌های بای پس یا به اصطلاح گذرگاه فرعی باید استفاده کنیم؟

در صنعت مواردی وجود دارد که باید در آن یک تجهیز مانند چنچ آور، کنتاکتور، درایو، سافت استارت و … را به صورت کامل از مدار خارج کنیم. این کار باید به نحوی باشد که تمام ترمینال های تجهیز برای انجام اموری مانند تعمیرات اضطراری، سرویس و نگهداری، تعویض، تنظیمات و … بی برق شوند و یا برای طول عمر بیشتر، جریان از داخل آن عبور نکند.

به عنوان مثال در مدار زیر چنانچه بخواهیم تعمیراتی روی تجهیز P۱ انجام دهیم باید این تجهیز کاملا بی برق شود و برای این منظور می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد:

1-باسبار ورودی و خروجی را بی برق کرد که باعث قطع برق در پایین دست می‌شویم.

۲-از تعدادی کلید مجزا برای از مدار خارج کردن تجهیز و ساخت مدار فرعی استفاده کنیم.

۳-از کلید بای پس (bypass) استفاده کنیم

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
11 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اصلانی
اصلانی
3 سال پیش

سلام کلید وای پس ups چیه ؟چه کاربردی داره ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اصلانی
3 سال پیش

با سلام بای پس در یو پی اس به این معنی می باشد که ورودی یو پی اس یعنی برق شهر مسقیما به خروجی یوپی اس وصل می شود. زمانی که دستگاه یو پی اس در وضعیت های اضافه بار، صاعقه، افزایش ولتاژ بیش از حد مجاز تعین شده، اتصال کوتاه در مصرف کننده، افزایش بیش از حد دمای دستگاه ویا تعمیر قرار گیرد، نمی تواند انرژی الکتریکی لازم برای تغذیه مصرف کننده را تامین کند، در این صورت یو پی اس با ایجاد مسیری جایگزین انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده را تامین میکند به این مسیر در اصطلاح… خواندن ادامه ...

آسیایی
آسیایی
3 سال پیش

سلام منظور از بای پس در یو پی اس چیست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آسیایی
3 سال پیش

با سلام هنگامی که یو پی اس در موقعیت اضافه بار قرار می گیرد و قادر به تغذیه مصرف کننده نیست و یا اینکه ups نیاز به تعمیرات دارد و از مدار خارج می گردد ، باید مسیری وجود داشته باشد تا بار، از طریق آن ، به شبکه برق متصل گردد. به چنین مسیری دراصطلاح bypass گفته می شود. انواع bypass : بای پس دستی بای پس اتوماتیک در مواقعی که در یوپی اس خطا (Fault) رخ می دهد و یا دستگاه اضافه بار تشخیص می دهد ، بای پس به طور اتوماتیک توسط خود دستگاه یو پی اس… خواندن ادامه ...

طاهر
طاهر
2 سال پیش

سلام
ممنون از مقاله خوب و کاملی که نوشتید.
اگر یو پی اس بطور اتوماتیک وارد حالت بای پس شود، چگونه باید به حالت قبل برگردانیم؟

خودم
خودم
2 سال پیش

سلام
استفاده بلند مدت از بای پس برای دستگاه مضر هستش ؟ من دستگاه بدون باتری دارم استفاده میکنم (کلاً نخواستم از مدار خارج کنم ) با این شرایط مشکلی برای دستگاه پیش نمیاد .
میتونم از این دستگاه بعنوان استابلایزر (تثبیت کننده شدت جریان) استفاده کنم ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  خودم
2 سال پیش

بله
احتمال خرابی دستگاه شما هست

ناصر
ناصر
1 سال پیش

سلام. بعد از تعمیر ups میشه بدون وقفه برق ups رو وصل کرد بدون ایتکه تداخلی در برق شهر و ups به وجود بیاد و برق مصرف کننده قطع نشود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ناصر
1 سال پیش

با سلام
شما هنگامی که بخواهید UPS را نصب کنید قطعاً، قطعی موقتی برای جابه جایی کابل برق اصلی خواهید داشت.
توصیه می شود جهت دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر با شرکت فاراتل ارتباط برقرار نمائید.

MHS
MHS
در جواب  ناصر
10 ماه پیش

سلام
موقع خرید به فروشنده بفرمایین UPS Online میخواین ، دقیقا برای همین کار ساخته شده

مشاوره رایگان و ثبت سفارش