4.5
(66)

یو پی اس صنعتی چیست ؟

صنعت 3 300x183 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
دستگاه یو پی اس ups صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس صنعتی معمولا سه فاز بوده و در کارخانه ها، بیمارستان ها و مراکز صنعتی در توان های بالا استفاده می شود. قطعات استفاده شده در دستگاه یو پی اس صنعتی آمپر بالا می باشد.

معمولا برای اینورتر این نوع دستگاه ها از ترانس استفاده می شود. چون یو پی اس صنعتی توان بالا می باشد تعداد باتری های یو پی اس صنعتی استفاده شده به مراتب زیادتر خواهد شد.

اکثرا تکنولوژی رکتیفایر و اینورتر در این دستگاهها هردو IGBT می باشد. و سیستم ups صنعتی در دستگاه های صنعتی در کارخانه ها برای مصارف موتور ها و کولر ها بیشتر استفاده می شود.

صنایع مختلف مانند بخش نفت و گاز، خط لوله نفت، واحدهای تولید سنگین و غیره نیاز به UPS های سنگین دارند که می توانند بزرگترین نوسانات بار را کنترل کنند و تجهیزات را حفظ کنند.

ضرورت استفاده از یو پی اس صنعتی در کارخانجات

یو پی اس در صنعت 300x225 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
کاربرد سستم یو پی اس در صنایع

  برای بیشتر دستگاه­های صنعتی به کیفیت مناسبی از برق نیاز داریم. می­دانیم نوسانات و قطعی برق در موارد زیادی اتفاق می­افتند. با توجه به هزینه­ ی بسیار بالایی که برای تهیه یا تعمیر هر دستگاه موردنیاز است، بهتر است با یک یو پی اس قوی، از کارخانه محافظت کنیم.

سایت های صنایع  بزرگ معمولا  دارای بخشهای متعدد در هر سایت می باشند که شامل بخشهای مدیریتی، انبار و پشتیبانی، اداری، اجرایی و . . .می شود. هر کدام از این بخش ها علاوه بر اینکه باید با قسمتهای دیگر ارتباطی تنگاتنک داشته باشند، بطور مستقل باید قادر به ادامه کار باشند و به این منظور  باید دارای توان ذخیره برق کافی حداقل بمدت 4 ساعت باشند.

توان مصرفی برق اضطراری در یک کارخانه­ ی بزرگ می­تواند تا نزدیکی 500 کیلو ولت آمپر باشد. میزان دقیق آن به نوع کاربرد برق و گستردگی استفاده از آن از نظر تعداد دستگاه­ها، و وسعت کارخانه بستگی دارد. بنابراین نوع یو پی اس به نوع کارخانه بستگی دارد اما باید حتما از یو پی اس قدرتمند استفاده شود. این یو پی اس ها معمولا در ابعاد بزرگ و قیمت بالا می باشند.

موارد استفاده از یو پی اس های صنعتی

سیستم های UPS صنعتی PMI به طور گسترده ای در صنایع مختلف از جمله تولید برق، توزیع نیروی برق، انتقال نیرو، ساخت، حمل و نقل، معدن، پالایش، نیروگاه های پتروشیمی، نفت و گاز، بیمارستان ها، فرودگاه ها با کاربردهای مختلفی از قبیل کنترل توربین گازی، کنترل تابلو استفاده می شود.، سیگنالینگ، زنگ هشدار، روشنایی اضطراری، DCS (سیستم کنترل توزیع شده) و غیره

ویژگی های مورد نیاز ups صنعتی چیست؟

صنعتی 300x300 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
مشخصات سیستم ups صنعتی

برخی مشخصات فني مورد نیاز یک سیستم یو پی اس صنعتی عبارتند از:

  • دارای مدار آنلاین
  • قدرت بالا (حداقل حدود 250 كيلو ولت آمپر تك فاز و 500 كيلو ولت آمپر سه فاز)
  • قابل اعتماد و دارای راندمان بالا
  • کیفیت و قدرت بالا
  • اعوجاج و نوسانات پایین خروجی
  • زمان پاسخ به بار پله سریع
  • سازگار با استاندارد هایی مانند IEC , IPS , NEMA

یو پی اس صنعتی در واقع به عنوان یک منبع برق توان بالا شناخته می­شوند و همان میزان قدرت لازم دارد. حتماً باید این یو پی اس به همراه تابلوی کنترل و فرمان اتوماتیک و دستی و با همه­ی فیوزها و تجهیزات ایمنی و مانیتورینگ نصب شود.

چون در کارخانه ­ها در اغلب موارد از این برق برای راه اندازی موتورهای برقی ماشین­ آلات استفاده می­شود، لازم است یو پی اس ها دارای تحمل اضافه بار باشند تا مشکلی به وجود نیاید. اگر چه بهتر است از سافت استارترها نیز استفاده شود.

طراحی دستگاه یو پی اس صنعتی چگونه است؟

سیستم های صنعتی یو پی اس محکم هستند و با طراحی ساختاری پیچیده طراحی شده اند که برای نظارت و حذف مشکلات عمده در سیستم طراحی شده اند. این دستگاه ها اغلب بر اساس نیاز مشتری در سایت شخصی سازی می شوند. پیچیدگی آنها نیاز به ارائه یک کتابچه راهنمای کاربر با نصب آن را صادر می کند. در عین حال، سیستم UPS استاندارد دارای طراحی نسبتا ساده است.

استاندارد استارت ups صنعتی چگونه است؟

یو پی اس های صنعتی جهت استارت استاندارد خاصی را دارا می باشند. مثلا باید ابتدا رکتیفایر استارت شود تا باتری در مدار قرار گیرد و نهایتا اینورتر استارت شود.

در ups های صنعتی به دلیل توان بالا منوی ساده ای را برای یوزر جهت تنظیمات در نظر می گیرند.

یو پی اس صنعتی سه فاز چیست؟

سه فاز 300x180 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
ups صنعتی سه فاز چیست؟

معمولا برای استفاده از یو پی اس در صنعت بایستی از یو پی اس توان بالا استفاده نمود. یو پی اس توان بالا موجب ایجاد ظرفیت مناسب و بهره وری بهتر میشود. در صورتی که برای موارد اضطراری نوسانات ناپایدار و قطع برق نیاز به ذخیره برق بدون هیچگونه اختلال می باشد استفاده از یو پی اس بهترین انتخاب است.

یو پی اس صنعتی6 300x98 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
یو پی اس سه فاز چیست؟

استفاده از برق سه فاز برای ذخیره برق در باطری ها و تبدیل مجدد آن به خروجی سه فاز استاندارد، عملکردی است که در یو پی اس سه فاز یا صنعتی صورت می گیرد ضمن آنکه در هنگام شارژ ولتاژ تثبیت شده را برای مصرف کننده تامین می کند یو پی اس سه فاز یا صنعتی تعداد باتری را شامل است و اندازه آن بزرگ بوده و پیچیدگی بیشتری نیز دارد. استفاده از باتری های ژل و سیلد لید اسید باعث افزایش راندمان ذخیره شیمیایی باتریها می گردد.

میزان بازدهی یو پی اس سه فاز صنعتی

میزان راندمان یو پی اس های صنعتی ۹۸% است و از یو پی اس های معمولی میزان بازدهی بیشتری دارد. در زمان وجود برق شهر ازطریق تبدیل برق AC به DC باطری را شارژ می نماید و خروجی تامین می نماید در زمان قطع برق شهر با استفاده از باتری برق سه فاز خروجی ۳۸۰ یا ۴۰۰ در مدت زمانی محدود تامین می کند و موج سینوسی آن نیز کامل است.

کلاس عایق آن F است و درجه حفاظت در برابر گرد و غبار و آب نیز IP20 است که البته درصورت لازم و بسته به شرایط کارگاه درجات بالاتر حفاظت نیز قابل ارائه می باشد.

یو پی اس صنعتی تک فاز یا سه فاز؟

یو پی اس صنعتی سه فاز 300x98 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
مقایسه دستگاه یو پی اس تک فاز با سه فاز

نصب یو پی اس تک فاز به یک شبکه کاری آسان است زیرا نیازمند کابل کشی ساده ای است. اما نصب یو پی اس سه فاز نیازمند یک پیمانکار برق است. یک یو پی اس سه فاز تمام توابع حتی ترتیب سه فاز را باید در نظر گرفت و کابل کشی لازم باید مورد توجه قرار گیرد.

در انتخاب و خرید یو پی اس باید توان آن را نیز در نظر گرفت زیرا توان مورد استفاده مصرف کننده در انتخاب درست این دستگاه بسیار مهم است. زیرا هر کدام از فاز های یوپی اس دارای توان مشخص می باشند و رعایت این نکته در هنگام استفاده یو پی اس سه فاز حائز اهمیت است.

برق مورد نیاز ups های صنعتی

یو پی اس صنعتی 300x106 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
توان مورد نیاز یو پی اس های صنعتی

برق مصرفی کارخانه ها سه فاز می باشد که دارای پیکربندی قدرت سه فاز است و مسیرهای متعددی را فراهم میکند. برق سه فاز، تک فاز و ولتاژ تک فاز. یو پی اس های سه فاز و تک فاز میتوانند در برابر ولتاژ های بحرانی مصرف کننده را حفاظت کنند.

یک یو پی اس سه فاز میتواند %۱۰۰ بار غیر متعادل در خروجی خود را بدون ایجاد مشکلی و تاثیرگذاری برعملکرد خود، تامین کند و این بار غیرمتعادل را جبران کند و ولتاژ خود را براساس آن تنظیم کند.

باتری ups صنعتی

نظارت بر فعالیت باتری های یو پی اس سه فاز دایمی بوده و شرایط نگهداری مطلوبی را می طلبد، زیرا باتری های ups سه فاز به مرور زمان فرسوده میشوند.

برای افزایش عمر باتری یو پی اس سه فاز، بایستی آنها طبق توصیه های شرکت سازنده باتری در فضای مناسبی نگهداری شوند و نظارت مستمر بر آنها صورت گیرد.

سرویس باتری یو پی اس بهتر است درخود محل انجام گیرد. زیرا یو پی اس سه فاز دستگاهی حساس و پیچیده و حجم زیادی دارد.

نگهداری از یو پی اس صنعتی

صنعتی 2 300x200 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
نگهداری از یو پی اس صنعتی

با توجه به هزینه­ ی بالای یو پی اس های مناسب کارخانه­ ها، باید اقدامات لازم برای مراقبت و نگهداری از آن­ها را به دقت دنبال کرد. اساسی­ ترین دلیل کاهش عمر دستگاه یو پی اس را می­توان حرارت تولید شده در دستگاه یو پی اس تون بالا دانست. این حرارت در مدل­های ارزان­تر می­تواند به آسیب­های جدی بینجامد.

به همین منظور لازم است اتاق مربوط به یو پی اس خشک و خنک باشد. برای اختیاط بیشتر هر تابلو باید خنک کننده­ی منحصر به خود را نیز داشته باشد. بررسی کیفیت اسید و باتری نیز حداقل ماهی یک­ بار باید انجام شود.

معمولا خروجی سیستم یو پی اس های صنعتی نباید مستقیما به مصرف کننده وصل شود و حتما مابین مصرف کننده و یو پی اس تابلوی توزیع باید قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی: سرویس و نگهداری یو پی اس ups

آلودگی صوتی دستگاه UPS صنعتی

به سبب داشتن ترانس و فرکانس بالا بودن و با داشتن فن های بزرگ صدای بیشتری نسبت به سایر یو پی اس ها دارند.

تعمیر یو پی اس صنعتی

تعمیر صنعتی 300x180 یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
تعمیرات ups صنعتی

تعمیر و سرویس دستگاه به دلیل بزرگ بودن حجم دستگاه ups باید در محل انجام گیرد. سرویس منوال دستگاه بصورت نرم افزاری بوده و با نصب لپ تاپ توسط کانکشن های مخصوص صورت می گیرد.

همچنین به منظور بهترین کارایی دستگاههای الکترونیکی و سیستم های صنعتی مخصوصا UPS های صنعتی و برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های موجود و برای پیشگیری از خرابی دستگاه مشکلات مربوط به تعمیرات آن و نداشتن سیستم برق اضطراری در زمان تعمیر، بهترین روش برای جلوگیری از موارد موجود سرویس دوره ای سیستم ها می باشد.

نکات ایمنی مهم در استفاده از یو پی اس سه فاز

UPS Power for Telecommunications یو پی اس صنعتی چیست؟ آشنایی با UPS صنعتی
نکات ایمنی نصب و راه اندازی یو پی اس صنعتی

تمهیدات حفاظت و ایمنی درباره یو پی اس سه فاز یا صنعتی بسیار با اهمیت هستند. قابلیت جلوگیری از اتصال کوتاه خروجی، سیستم هشدار و قطع اضافه بار و گرمای بیش از حد، قطع باتری بدون قطع خروجی برای تعویض باطری فرسوده هنگام کار، حفاظت در برابر نویزهای رادیویی و مغناطیسی و قطع نصب معکوس باتری و… جزء امکانات و پیش بینی های لازم برای یو پی اس سه فاز است.

  1. بدلیل حساس بودن باتری ها، باتری ها باید در فضای بسته و با درجه حرارت مطلوب  و تهویه مناسب مستقر شوند و باید با زمین نیز فاصله داشته باشند.
  2. کابل ارت مناسب به مجموعه باتری ها وصل و به بیرون از کارگاه متصل به چاه ارت قرارگیرد و برای تعمیر، سرویس و تعویض نیزلازم است فقط از افراد آموزش دیده استفاده شود.
  3. در صورتی که نیاز به ذخیره برق سه فاز با توان بیش از ۳۰ کیلو وات باشد از یک سافت استارتر برای ورود ملایم جریان باتری به مدار استفاده میشود.
  4. اگر از باتری های یو پی اس صنعتی بطور صحیح استفاده شود این باتریها قادر هستند که جریان ۳ فاز صنعتی ماشین آلات را برای مدت محدود با ایمنی واطمینان بسیار بالا تامین بکنند.
  5. همچنین ایمنی در طراحی و نصب و راه اندازی دستگاه ups صنعتی حرف اول را می زند. اغلب یو پی اس های صنعتی دارای مدار آنلاین می باشند.
  6. ups صنعتی خود به عنوان یک منبع برق توان بالا شناخته میشوند و بطور حتم باید به همراه تابلو کنترل و فرمان اتوماتیک و دستی به  همراه همه فیوزها و تجهیزات ایمنی و مانیتورینگ نصب شوند.
  7. در اغلب موارد از این برق برای راه اندازی موتورهای برقی ماشین آلات استفاده میشود و از اینرو لازم است یو پی اسها دارای تحمل اضافه بار باشند. اگرچه بهتر است در این موراد از سافت استارتر ها نیز استفاده شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
هجرانی
هجرانی
3 سال پیش

یو پی اس سه فاز چیه ؟

نادری
نادری
3 سال پیش

سلام یو پی اس صنعتی در چه مواردی استفاده میشود ؟

حامد افضلی
حامد افضلی
1 سال پیش

عالی

Hamid
Hamid
7 ماه پیش

Pmi چیست که است اشاره کردید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش