4.8
(79)

در بسیاری از موارد استفاده از یو پی اس برای تجهیزات پزشکی ضروری است پس در ادامه با ما در این مقاله از کیان باتری همراه باشید تا در مورد یو پی اس های تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و نکات مهم خرید آن ها بیشتر آشنا شویم. تجهیزات بیمارستانی به دلیل حساسیت بالایی که دارند به نیروی برق نیاز دارند که کاملا بدون نوسان و قعطی باشد.

یو پی اس پزشکی 300x125 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

در دنیای امروز که تقاضای استفاده از شبکه برق، روز به روز افزایش می یابد، تامین برق با کیفیت و بدون نوسان همیشه ممکن نیست. به همین دلیل ضروری است که برای تجهیزات پزشکی خود منبع انرژی مطمئنی فراهم کنید.

همچنین با مرور زمان نیاز بیمارستان ها و مراکز جراحی به تجهیزات تخصصی بیشتر و بیشتر شده در حالی که زیرساخت تامین برق این مکان ها ممکن است قدیمی و فرسوده باشد که این خود موجب قعطی های مدوام برق، افت و خیز ولتاژ می شود. بدیهی است که این نوسانات می تواند آسیب جدی به تجهیزات پزشکی وارد کرده و خسارات مالی به بار آورد و حتی باعث به خطر افتادن ایمنی و جان بیماران گردد.

یو پی اس بیمارستانی

یو پی اس بیمارستانی 300x225 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
یو پی اس بیمارستانی

شاید به جرعت به توان گفت که یکی از مکان هایی است که نیاز مبرمی به یو پی اس دارد، زیرا بسیاری از تجهیزات پزشکی به نویز و تغییر ولتاژ برق حساس اند و اگر از یو‎پی‎اس در مراکز درمانی استفاده نشود خسارت های فراوانی به بعضی از تجهیزات پزشکی میرسد.

علاوه بر ضرورت استفاده از یو پی اس در دستگاه های پزشکی مراکز درمانی، عملکرد صحیح و بدون وقفه آسانسور حمل بیمار بسیار حائز اهمیت می باشد و اختلال در کارکرد آن ها می تواند در عملیات کمک رسانی به بیماران را دچار مشکل نماید.

همچنین می توان به اهمیت نقش آن ها در تامین برق بخش های مختلف از جمله پذیرش بیمارستان ها، اتاق های حسابداری، بایگانی پزشکی، اتاق عمل و بخش آی سی یو و بخش سی سی یو و حتی برق راهروهای عمومی اشاره کرد.

همین طور مسئله نور در اتاق عمل و سایر بخش های بیمارستان در زمان قطع برق هم در زمان های قبل از اختراع یو‎پی‎اس مشکل بزرگی بود که بعدها با اختراع یو‎پی‎اس ها و استفاده در مراکز درمانی این مشکل حل شد.

ویدئوی زیر به شما درک بهتری از ضرورت وجود یو پی اس ها برای بیمارستان خواهد داد!

یو پی اس برای تجهیزات پزشکی

یو پی اس برای تجهیزات پزشکی امروزه تکنولوژی بخش اصلی و مهمی را در بخش درمان تشکیل میدهد. می توان گفت به طور کل UPS در دستگاه های زیر که از مهم ترین تجهیزات بیمارستانی و پزشکی هستند استفاده می شود و کاربرد دارند :

  • دستگاه های ام آر آی
  • تجهیزات موجود در اتاقهای احیای آی سی یو
  • تجهیزات موجود در اتاقهای احیای سی سی یو
  • دستگاه های تصویر برداری اشعه ایکس
  • یو پی اس برای آنژیوگرافی
  • یو پی اس برای سی تی اسکن
  • یو پی اس دستگاه ونتیلاتور
  • یو پی اس رادیولوژی
  • یوپی اس برای سونوگرافی
  • یو پی اس آزمایشگاهی

    تمامی این تجهیزاتی را که بیان کردیم به برق متناوبی نیاز دارند که هم ولتاژ بالایی داشته باشد و هم کیفیت جریان مناسب و حداقل نوسان شبه سینوسی و یا پله ی را دارا باشد.

    ضرورت خرید یو پی اس برای تجهیزات بیمارستانی

    تجهیزات بیمارستانی 300x195 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    ضرورت استفاده از یو پی اس برای بیمارستان

    همان طور که می دانیم وجود یو پی اس در تجهیزات بیمارستانی و پزشکی الزامی می باشد. چرا که این دستگاه ها از قیمت و حساسیت بالایی برخوردار هستند. نگهداری از این دستگاه ها و حفظ سلامت آن ها یکی از اصول مهم در هر مرکز درمانی می باشد.

    یکی از مواردی که در این مورد دارای اهمیت می باشد برق ورودی این تجهیزات می باشد. برق ورودی تجهیزات پزشکی نباید دارای هیچ گونه نوسان و یا قطعی باشد. زیرا وجود نوسانات برق می تواند باعث از کار افتادن و آسیب رسیدن به تجهیزات حساسی مانند MRI، City Scan، تجهیزات اتاق عمل و … گردد.

    تجهیزات دارای اشعه ایکس و ام‎آی‎آر نیاز به ولتاژ برق بالا و کمترین مقدار نویز و نوسان دارند، که می‌توان با بکار بردن یو‎پی‎اس های مناسب برق کافی را برای این تجهیزات فراهم کرد. ‌

    همچنین به دلیل گران بودن قیمت تجهیزات پزشکی وارد شدن هر گونه آسیب و خسارت نه تنها هزینه های هنگفتی به بار می‌اورد بلکه جان افرادی که در حال استفاده از این تجهیزات هم هستند به خطر می‌افتد؛ پس با استفاده از یو‎پی‎اس از وارد شدن بسیاری از خسارات به تجهیزات جلو گیری می‌شود و ریسک خطر را به کمترین حالت خود می‎رساند.

    به هر حال می‌توان از تجهیزات دیگری هم در بیمارستان های به‎جای یو‎ پی ‎اس استفاده کرد اما معمول‎ترین روش برای فراهم کردن ولتاژ مورد نیاز تجهیزات پزشکی بدون نویز و تغییر ناگهانی ولتاژ، همین استفاده از یو‎پی‎اس ها است.

    عوارض عدم استفاده از UPS در بیمارستان

    یو پی اس مدیکال 300x88 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    عوارض عدم استفاده از UPS در تجهیزات پزشکی

    مشکلات برق می تواند تبعات مالی سنگین و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در صورت ایجاد آسیب در دستگاه ها علاوه بر هزینه سنگین تعمیرات، گاهی لازم است زمان طولانی سپری شود تا شرکت سازنده قطعات معیوب مورد نیاز را به کشور ارسال کند.

    این امر می تواند علاوه بر ایجاد هزینه تعمیرات، از درامد زایی مرکز درمانی نیز جلوگیری کند. اهمیت برق تجهیزات پزشکی تا جایی است که می تواند حتی جان انسان ها را نیز به خطر بیندازد. به عنوان نمونه اگر در اتاق عمل بیمارستانی برق در هنگام عمل به طور ناگهانی قطع شود. بیمارستان نیز دارای برق اضطراری نباشد و یا تجهیزات به دلیل این نوسان برق دچار مشکل شوند؛ معلوم نیست چه بر سر بیمار خواهد آمد.

    بنابراین تنها روش مناسب برای تامین نیازهای برقی پزشکی، بیمارستانی و آزمایشگاهی استفاده از یو‎پی‎اس است.

    یو پی اس مناسب برای بیمارستان

    یو. 300x225 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    انتخاب UPS مناسب تجهیزات پزشکی

    با توجه به موارد فوق دریافتیم استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه یا همان یو پی اس ( UPS ) در تجهیزات پزشکی اهمیت فراوان دارد. یوپی اس های به کار رفته در تجهیزات پزشکی لازم است دارای کیفیت بالا در کنار استانداردهای لازم باشد. این استاندارد ها اغلب توسط شرکت سازنده تجهیزات پزشکی اعلام می گردد و در نهایت می بایست شرکت سازنده تجهیز پزشکی مورد نظر، یو پی اس تهیه شده را تایید نماید.

    1. باید دقت کرد که برای این گونه دستگاهها از برق مصرفی استفاده گردد که بالاترین کیفیت را داشته باشند.
    2. در این دستگاهها باید میزان افت ولتاژ خیلی کم باشد ( کمتر از 3 درصد ) و همچنین تغییرات فرکانسی باید از 0. 5 کمتر باشد.
    3. به این دلیل که مراکز درمانی و بیمارستان‌هابا بیماران سروکار دارند باید محیط فاقد هر گونه سروصدای ناهنجاری باشد بنابراین باید از یوپی اس های کم صدا برای مراکز درمانی استفاده شود.
    4. مثلا برای تجهیزات بیمارستانی می توانیم از یو پی اس های آنلاین اینتراکتیو استفاده کنیم که توان ۱۰۰۰۰ ولت آمپری دارند.
    5. یو پی اس های لاین اینتراکتیو برای تجهیزات بیمارستانی بسیار مناسب هستند.

    هدف از استفاده از یو پی اس در سیستم های پزشکی

    hospital ups 300x180 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    هدف از استفاده از یو پی اس در سیستم های پزشکی

    اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم هدف از استفاده این یو پی اس ها در تجهیزهای بیمارستانی می تواند موارد زیر باشد:

    • نویزگیری
    • تامین برق اضطراری
    • از بین بردن نوسان های برقی
    • افزایش میزان کیفیت برق
    • و همچنین تامین برق در وضعیت های مختلف
    • و همچنین جلوگیری نمودن به اضافه بار جریان به سیم کشی می باشد.

    با توجه به مشکلات برق شهری مانند نوسانات برق، قطعی ناگهانی برق، کاهش یا افزایش ولتاژ و … ممکن است عملکرد این دستگاهها را با خطر جدی مواجه شود.

    فیلم زیر عملکرد دستگاه یو پی اس بیمارستان را با قطع برق مرکزی تست می کند!

    بنابرین جهت حفاظت از این تجهیزات، دستگاه یو پی اس پیشنهاد می شود. دستگاه ups با ساختاری که دارد از تجهیزات پزشکی در مقابل نوسانات برق شهری محافظت می کند. و باعث می شود این تجهیرات همیشه در حالت عملکرد مطلوب باشند.

    توان مورد نیاز یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

    تجهیزات بیمارستان ups 300x300 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    محاسبه توان یو پی اس مصارف پزشکی

    هر چند با پیشرفت تکنولوژی ولتاژ مصرفی این تجهیزات هر روز کمتر و کمتر میشود و امروزه اغلب آنها با توان زیر ۱۰۰۰۰ ولت آمپر کار می‌کنند اما برخی از تجهیزات عکسبرداری و آزمایشگاهی نیاز به ولتاژ بالایی دارند به صورتی که در برخی از مراکز درمانی برای تامین ولتاژ مصرفی آنها از برق صنعتی و 3 فاز استفاده می‌کنند.

    به صورت کلی می توانیم بگوییم برق ورودی به آزمایشگاه برق صنعتی مرتبط می باشد، پس می توان از یک واحد یو پی اس صنعتی استفاده کرد و به راحتی به واسطه یک برق ورودی شارژ گردد. در آزمایشگاه های بزرگ و همچنین آزمایشگاههای کوچک برای راه اندازی نمودن به حدود 10تا 25 کیلو وات انرژی نیاز داشته است.

    کمتر اتفاق می افتد همه تجهیزات یک بیمارستان یا آزمایشگاه با هم کار کنند و بخواهند هنگام قطع برق همه فعال باشند به همین علت برای انتخاب توان دستگاه یوپی اس بسیار مهم است که کدام تجهیزات ضروری اند و نیازمند اتصال به UPS هستند، ولی در کل باید برای طراحی آزمایشگاه انشعاب های برقی که تعریف می شود به همین مقدار باشد.

    یو پی اس های که توان بالاتری دارند به طبع دارای افزایش توان ذخیره بیشتری هستند که روی بالا رفتن قیمت آنها نیز موثر می باشد. با توجه به درجه اطمینان و ریسک قطع برق و همچنین دسترسی به برق مداوم شهری از باتری های یو پی اس بیمارستانی استفاده می گردد که می توانند بین 3 تا8   ساعت ذخیره سازی را انجام دهند.

    البته یک روش دیگر نیز وجود دارد که درآن می توان برای هر دستگاه به صورت جداگانه یک یو پی اس استفاه کرد. این وضعیت را می توانیم برای حالتی مناسب بدانیم که برق ورودی تک فاز به اتاق تجهیزات متصل باشد. این روزها بیشتر در بیمارستان ها از برق سه فاز و تک فاز استفاده می نمایند.

    باتری UPS تجهیزات پزشکی

    کاربرد یو پی اس پزشکی 300x191 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    باتری یو پی اس تجهیزات پزشکی

    بعد از انتخاب دستگاه یوپی اس، انتخاب باتری مناسب برای زمان پشتیبانی  در هنگام قطعی برق است. در اصل این آمپر ساعت باطری است که مشخص کننده میزان کارکرد UPS هنگام قطع برق است.

    معمولاً تعداد باتری یو پی اس تجهیزات پزشکی را افزایش می دهند که موقع قطعی و گسستگی ولتاژ برق ورودی شهری، ولتاژ بوست بدون بالا بردن فرکانس تامین گردد.

    رنج کاری تجهیزات پزشکی تقریباً  4 کیلو ولت آمپر می باشد. که از یو پی اس 6 کیلو ولت آمپر بهره گیری می شود که دارای تعداد باطری 20 عدد در کابینت باتری می باشد.

    در دستگاههای خاص مثلاً لیزر از یو پی اس لیزر 10 کیلو ولت آمپر استفاده می گردد. دستگاه یو پی اس 10 Kva هم معمولاً دارای باطری 20 عدد می باشد

    طرز کار یو پی اس در تجهیزات پزشکی

    ups از طریق باتری یو پی اس های متصله، مصرف کننده را همیشه در حالت انلاین روشن نگه می دارد. و با قطعی برق مصرف کننده بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می دهد.

    لازم به یاداوری است که تجهیزات پزشکی حساس بوده و کوچکترین وقفه در عملکرد این تجهیزات ممکن است به صدمات مهمی منتهی شود.

    پس با توجه به حساس بودن این تجهیرات، باید و باید بدون هیچگونه وقفه ای هنگام قطعی برق شهری باید با همان عملکرد مطلوب به کار خود ادامه دهند.

    کاربردهای یو پی اس در بیمارستان

    یو پی اس در بیمارستان 300x222 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    کاربردهای یو پی اس در بیمارستان

    تمام سیستم های یوپی اس یکسان نیستند و تقاضای برق انواع مختلف تجهیزات پزشکی متفاوت است.

     یو پی اس دستگاه های سونوگرافی

    دستگاه سونوگرافی روش تصویربرداری امواج صوتی با فرکانس بالا که برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند، می باشد. در این روش امواج صوتی به بدن تابانده می شود و پس از برخورد با بافت های بدن، بازتابیده شده و امواج بازتابش شده توسط دستگاه سونو مجدد دریافت گردیده و توسط کامپیوتر به تصویر تبدیل شده و روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شوند.

    در این دستگاه کیفیت تصویر ارائه شده بسیارحائز اهمیت می باشد. با توجه به اینکه وضعیت برق ورودی در عملکرد دستگاه بسیار تاثیرگذار می باشد میبایست جهت انتخاب یوپی اس برای این دستگاه دقت کافی لحاظ گردد، زیرا با تغییر درجه پروب دستگاه جهت سونو در عمق بافتهای بدن ممکن است نویزهای خاصی روی مانیتور دستگاه ظاهر شود و این نویزها روی کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. برای دستگاههای سونوگرافی داپلر، سه بعدی و چهار بعدی از تکنولوژی های فوق یوپی اس باتوان ۵۰۰۰ و۶۰۰۰می بایست استفاده نمود.

    یو پی اس برای تجهیزات آزمایشگاهی

    یو پی اس آزمایشگاه 300x200 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    یو پی اس برای تجهیزات آزمایشگاهی

    ماشین های آزمایشگاهی و آنالیزگرها در یک بازه زمانی مشخص یک فرآیند را اجرا می کنند اگر این فرآیند به هر دلیلی قطع شود ممکن است ماده ی اولیه از بین برود یا این فرآیند مجددا از اول انجام گیرد. این موضوع می تواند در نتایج آزمایشگاه تأثیر داشته باشد که این موضوع می تواند برای زندگی بیمار بسیار مهم باشد.

    به عنوان مثال وقتی از دستگاه تجهیزات آسیب شناسی استفاده می کنید، درصورت قطع برق، باید با یک سیستم یو پی اس پشتیبانی شود چون اگر نمونه ها در بافت محفظه ای باقی مانده باشند ممکن است از بین بروند. این ممکن است باعث شود که مجدداً یک عمل جراحی برای برداشت مجدد بیوپسی انجام شود، که می تواند یک عیب بزرگ یا ناراحتی برای بیمار باشد.

    یخچال و فریزر و فریزرهای پزشکی و واکسنی

    گروه های پزشکی خانواده و دفاتر اطفال غالباً هزاران دلار واکسن را ذخیره می کنند. اگر این واکسن ها در دمای مناسب ذخیره نشوند، باید دور ریخته شوند. خطر از دست دادن بسیار زیاد است و واکسیناسیون های قابل خراب شدن اغلب به دلیل قطع برق باید دور ریخته شوند.

    اکنون لازم است دفاتر پزشکی که واکسن های Medicare را اجرا می کنند، از قدرت تهیه پشتیبان در یخچال خود استفاده کنند. CDC همچنین توصیه می کند یخچال های واکسن از قدرت تهیه پشتیبان اضطراری برخوردار باشند و همچنین برنامه ای را برای انتقال واکسن ها به یک مرکز دیگر در طی قطع برق طولانی داشته باشند.

    یو پی اس برای تجهیزات جراحی

    بیمارستان 300x115 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    یو پی اس برای تجهیزات جراحی

    این روزها جراحی های جزئی مانند جراحی زیبایی در خارج از بیمارستان انجام می شود. بسیاری از روش های پزشکی دیگر مانند مراکز کنترل درد، جراحی دهان، دستگاه گوارش و آندوسکوپی وجود دارد که کلیه مراحل بیهوشی را در خارج از بیمارستان انجام می دهند.
    برای مراکز جراحی در مقیاس بزرگ که دارای چندین اتاق عمل هستند، داشتن ژنراتور رایج است با این حال بسیاری از اتاق های عمل نوع کوچکتر مستقر در دفتر کوچک دارای یو پی اس با پشتیبان باتری می باشند.

    یو پی اس برای اتاق عمل

    یو پی اس آی سی یو 300x180 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    یو پی اس اتاق آی سی یو

    اتاق عمل یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های بیمارستان می باشد. عملکرد تجهیزات استفاده شده در این اتاق مستقیماً با جان انسان ها درارتباط است. نا مناسب بودن وضعیت برق و کوچکترین وقفه زمانی در برق می تواند روی عملکرد تجهیزات تاثیر بگذارد و عامل مرگ فرد یا افرادی گردد.

    یکی از تجهیزات بسیارحیاتی و حساس در بخش اتاق عمل استفاده از دستگاه یوپی اس می باشد. به طورکلی تمامی اتاقهای عمل مجهز به ونتیلاتور، الکتروشوک، دستگاه بی هوشی، ساکشن، چراغ سیالیتیک، دستگاه اکسیژن ساز، کوتر، پمپ سرنگ و پمپ سرم می باشند.

    یو پی اس برای یونیت دندانپزشکی

    یو پی اس دندانپزشکی 300x180 یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
    یو پی اس برای تجهیزات دندانپزشکی

    یونیت دندانپزشکی دستگاهی است که بوسیله جریان برق، جریان مایعات یا هوا برای راه اندازی تعدادی از وسایل و دستگاههای دندانپزشکی استفاده می کند. هر یونیت به طور کلی از چهار قسمت ۱-صندلی، ۲-جعبه باکس و تابلیت، ۳-چراغ، ۴-کراشور(لیوان پرکن، دستشویی و ساکشن) تشکیل می شود و این مجموعه شامل حداقل یک دستگاه کمپرسور می باشد.

    با توجه به وجود نوسانات در سیستم برق کشور و احتمال آسیب رساندن به دستگاهها و جلوگیری از اتلاف وقت پزشک و بیمار به جهت عدم وجود برق جهت ادامه کار، این دستگاه یونیت دندانپزشکی می بایست به یوپی اس مجهز گردد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    1 دیدگاه
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    صادقی
    صادقی
    3 سال پیش

    سلام برای دستگاه سی تی اسکن چه آمپری مناسبه ؟

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش