4.9
(191)

یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی به دستگاه های مختلفی نظیر یونیت دندانپزشکی، دستگاه رادیوگرافی، لایت کیور و. . . نیاز دارد، برای اطمینان از عملکرد صحیح این دستگاه ها و تامین برق آن ها نیاز به استفاده از یو پی اس دندانپزشکی می باشد.

قطع ناگهانی برق در اکثر فعالیت‌های درمانی اختلال ایجاد می‌کند و در برخی موارد امکان ادامه فرایند تشخیص یا درمان را کاملا از بین می‌برد. پیامدهای حاصل از قطع برق موجب ایجاد خسارت‌های زیادی به مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی می‌شود.

یو پی اس برای دندانپزشکی

یو پی اس دندان2 300x225 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
سیستم ups برای دندانپزشکی

دندانپزشکی شاخه ای از علم پزشکی بوده و به سلامت دهان و دندان افراد می پردازد. دندانپزشک ها به پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری ها می پردازد.

یو پی اس نام دستگاهی است که می توان به کمک آن نوسانات برقی را کنترل نمود، نوع خاص یو پی اس با نام یو پی اس برای تجهیزات و یونیت دندان پزشکی شناخته می شود که از آن می توان برای کنترل نوسانات برق شهری تغذیه کننده یونیت دندانپزشکی استفاده نمود.

این مدل از یو پی اس علاوه بر کنترل نوسانات جریان برق با دارا بودن چندین باتری یو پی اس با ظرفیت بسیار بالا این امکان را برای دندانپزشک فراهم می آورد تا در صورتی که حین انجام عمل های مختلف دندانپزشکی برق قطع شده و یونیت دندانپزشکی از کار افتاد بتواند به کمک برق ذخیره شده در همین باتری ها ادامه فرایند درمانی را به خوبی طی نماید و نتیجه بسیار مناسبی از عمل های دندانپزشکی را به دست آورد.

یو پی اس دندادن 300x171 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
خرید یو پی اس دندانپزشکی

تجهیزات مورد استفاده در دندانپزشکی

  • یونیت دندانپزشکی: یونیت دندانپزشکی یکی از مهم ترین اجزای یک مطب دندانپزشکی می باشد که باید کاربرد راحتی برای دندانپزشک داشته باشد.
  • لایت کیور: این دستگاه به وسیله نور بنفش موجب سفت شدن مواد ترمیمی دندان می شود. این وسیله منجر به تراکم و سفت شدن سریع کامپوزیت خواهد شد.
  • دستگاه جرم گیر: جرمگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و پلاک های میکروبی روی دندان را از بین می برد. وظیفه دستگاه جرم گیری کمک به بهداشت دندان ها می باشد.
  • دوربین داخلی دهان: با استفاده از دوربین و مانیتور می توان تصاویر دندان را در حین جراحی، مشاهده، ضبط و ذخیره نمود.
  • رادیوگرافی دندان: برای تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی، نقایص فک و دندان و سایر آسیب دیدگی ها از دستگاه رادیوگرافی دندان استفاده می شود.
  • کمپرسور: کمپرسور برای کار یونیت دندانپزشکی ضروری می باشد. این وسیله هوای فشرده را متراکم و ارسال می کند.
  • سایر دستگاه های دندانپزشکی:  نظیر آمالگاماتور، اتوکلاو، ساکشن، دستگاه پک، اینسترومنت ها و التراسونیک نیز در داخل دندانپزشکی ها استفاده می شود.

یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

استفاده از یو پی اس در تجهیزات دندانپزشکی

استفاده از یو پی اس در دندانپزشکی 300x180 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
استفاده از UPS در تجهیزات دندانپزشکی

قطع برق یکی از عوامل مهم ایجاد وقفه و تاخیر در فعالیت های کلینیک ها و مطلب های پزشکی مخصوصا دندانپزشکی است. از آنجایی که اکثر تجهیزات دندانپزشکی از جمله یونیت، کمپرسور، آمالگاماتور، اتوکلاو، ساکشن و. . . با قطع برق کارآیی خود را از دست داده و موجب توقف کار دندانپزشک می گردند.

با توجه به هزینه های هنگفتی که سالانه به منظور تامین و تعمیر دستگاه های مراکز دندانپزشکی صرف می شود و این که حساسیت این دستگاه ها نسبت به نوسانات جریان برق بسیار زیاد است، برای کاهش خسارات استفاده از یو پی اس ضروری است. یو پی اس ها علاوه بر تامین برق اضطراری می توانند برق های با کیفیت و متناوب را در اختیار یونیت دندانپزشکی قرار دهند.

یو پی اس‌ها با ذخیره برق در زمان روشنایی، می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تمامی تجهیزات ضروری دندانپزشکی را در زمان قطع برق فراهم کند. در واقع هر سیستم UPS دارای باتری با زمان back-up مشخصی است که به پزشک کمک می‌کند تا در صورت قطع برق، کار خود را به اتمام برساند.

لزوم یو پی اس در یونیت دندانپزشکی

یو پی اس دندان3 300x144 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
ضرورت خرید یو پی اس برای یونیت دندانپزشکی

همانطور که میدانید یونیت و تجهیزات دندانپزشکی یکی از آن جمله دستگاه هایی هستند که برای کارایی خود به برق شهری نیازمند می باشند. با توجه به حساس بودن حرفه دندانپزشکی این مهم بیش از پیش احساس می شود که برای اینکه یک عمل دندانپزشکی به خوبی به انجام رسد لازم است تا کلیه تجهیزات موجود بر روی یونیک دندانپزشکی به درستی کارایی خود را داشته باشند.

یونیت دندانپزشكی دستگاهی است كه بوسیله جریان برق، جریان مایعات یا هوا برای راه اندازی تعدادی از وسایل و دستگاههای دندانپزشكی استفاده می کند. هر یونیت به طور كلی از چهار قسمت 1-صندلی، 2-جعبه باكس و تابلیت، 3-چراغ، 4-كراشور(لیوان پركن، دستشویی و ساكشن) تشكیل می شود و این مجموعه شامل حداقل یك دستگاه كمپرسور می باشد.

کوچکترین مشکل در این دستگاه ممکن است باعث آسیب رساندن به بیمار و مختل شدن کار دندانپزشک شود.

با توجه به اینکه برق شهری دارای نوسانات بسیار زیادی می باشد این نوسانات می توانند در طولانی مدت سبب آسیب دیدن یک یا تعدادی از بخش های یونیت دندانپزشکی شده و در هنگامی که دندانپزشک قصد استفاده نمودن از آنها را داشته باشد با عدم کارایی خود عمل دندانپزشکی را با وقفه و یا شکست رو به رو سازند.

به همین منظور با توجه به اینکه خرید و یا تعمیر یونیت دندانپزشکی با توجه به هزینه بالای آن به صرفه نمی باشد از این رو در نظر گرفتن یک راه پیشگیرانه ماننده یو پی اس برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات یونیت دندانپزشکی بسیار عاقلانه و به صرفه خواهد بود.

مزایای استفاده از یو پی اس برای دندانپزشکی

مزایای یو پی اس دندانپزشکی 300x222 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
کاربرد یو پی اس در تجهیزات دندانپزشکی

نقش یو پی اس و استفاده از یو پی اس در دندانپزشکی بسیار مهم و پر رنگ می باشد همچنین مزیت هایی را نیز به همراه دارد از مزیت هایی که درباره استفاده یو پی اس در تجهیزان دندانپزشکی می توان به آن ها اشاره کرد شامل:

  • انجام دادن آزمایش ها به شکل دقیق تر و یدون خطا
  • پیشگیری از استهلاک سخت افزار و خطاهای نرم افزاری
  • صرفه جویی کردن در مصرف کیت و دیگر موارد مصرفی مورد نیاز
  • صرفه جویی در هزینه تمیرات تجهیزات دندانپزشکی
  • عمر مفید و طولانی تجهیزات دندانپزشکی
  • حفظ و نگهداری اطلاعات دستگاه های پزشکی

ویدئوی زیر می تواند اهمیت خرید باتری یو پی اس دندانپزشکی را به درستی نشان می دهد!

مشخصات یو پی اس مخصوص یونیت دندانپزشکی

یونیت های دندان پزشکی مانند سایر تجهیزات پزشکی حساس بوده و نیازمند مراقبت در مقابل نوسانات و قطعی برق شهر می باشد. برای محافظت از یونیت های دندان پزشکی در مقابل نوسانات برق شهری باید از یو پی اس مخصوص دندانپزشکی استفاده کنیم.

اجزای یونیت دندانپزشکی 300x140 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
اجزای تشکیل دهنده یونیت دندانپزشکی

برای اینکه بدانیم چه نوع یو پی اسی برای یونیت های دندان پزشکی مناسب می باشد باید اولا بدانیم که یونیت های دندان پزشکی دارای چه اجزائی میباشند. یو پی اس مناسب یونیت دندان پزشکی که در زیر اجزای تشکیل دهنده یونیت های دندان پزشکی را مشخص می نماییم:

  1. برد الکترونیکی کنترل جریان نور
  2. ترانس تبدیل ولتاژ
  3. هندپیس
  4. لامپ هالوژنتیک

علاوه بر این اجزا، یونیت های دندان پزشکی دارای کمپرسورهایی می باشند که در حدود 1600 وات مصرف دارد که باید در تعیین یو پی اس در نظر گرفته شود.

یو پی اس یونیت2 300x266 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
یو پی اس یونیت دندانپزشکی

توان یو پی اس مناسب یونیت دندانپزشکی

اصولا برای یونیت های دندان پزشکی باید از یو پی اس های آنلایناستفاده شود و توانی که برای یو پی اس در نظر گرفته می شود حداقل باید 2 کاوا باشد. پس یو پی اسی که برای یونیت های دندان پزشکی در نظر گرفته می شود یو پی اس 2 کاوای آنلاینمی باشد.

و همچنین باید مدت زمان برقدهی یو پی اس نیز در نظر گرفته شود. یو پی اس با باتری داخلی با توان 2کاوا در حدود نیم ساعت برقدهی برای یک یونیت دندان پزشکی برق می دهدکه اگر مدت زمان برقدهی بیشتری نیاز باشد باید باتری بصورت اکسترنال یا بیرونی به یو پی اس وصل گردد.

مقاله زیر می تواند شما را در محاسبه توان و مدت زمان برقدهی یو پی اس راهنمایی کند:

بخوانید: محاسبه توان یو پی اس و زمان برقدهی باتری ups مناسب

نکات ضروری در نصب و نگهداری ups دندانپزشکی

نگهداری یو پی اس دندان 300x326 راهنمای خرید باتری و یو پی اس دندانپزشکی
نکات مهم در نگهداری ups تجهیزات دندانپزشکی
  • در زمان نصب یو پی اس باید از استحکام مکانیکی آن اطمینان پیدا کرد به گونه‌ای که احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد.
  • بهتر است سیم کشی دستگاه های مصرف کننده توسط افراد فنی و بصورت جداگانه برای هر یو پی اس انجام شود.
  • هیچ وسیله اضافه‌ای نباید بر روی UPS قرار گیرد. وجود وسایل خارجی مانع از تبادل مناسب حرارت بین UPS و محیط می‌شود.
  • برای نظافت دستگاه باید ابتدا UPS را خاموش کرد. قبل از روشن نمودن UPS باید وضعیت کلیدهای دستگاه چک شود تا همگی در حالت نرمال قرار داشته باشند.
  • دستگاه یو پی اس نباید در مکان‌های مرطوب نصب شود. دمای محل نصب یو پی اس باید متناسب با باتری داخلی آن تنظیم شود.
  • باید به این نکته توجه کرد که در صورت عدم رعایت محدوده دمایی، عمر باتری UPS کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.
  • گرد و غبار مانع از تبادل حرارتی مناسب در تجهیزات الکتریکی می‌شوند و عمر مفید آن‌ها را کاهش می‌دهند.
  • با توجه به اینکه کانکتورهای الکتریکی به کار رفته در دستگاه‌های UPS و تجهیزات الکترومکانیک نظیر فن، کلیدهای گردان و… نسبت به گرد و غبار حساس هستند، محل نصب UPS باید عاری از گرد و غبار باشد.

قیمت یو پی اس یونیت دندانپزشکی

قیمت یو پی اس ۲kva در مقایسه با قیمت یونیت های دندانپزشکی مبلغ ناچیزی بوده ولی وجود یوپی اس مانع از آسیب دیدن دستگاهها گران قیمت تجهیزات دندانپزشکی می شود از طرفی بعنوان مثال اگر دکتر
شخصی را معالجه می نماید در حین کار برق دستگاه قطع شود کار پزشک نیمه کاره میماند.

به همین علت باتری یو پی اس های موجود در داخل یوپی اس که مدت زمان بک آپ تایم دستگاه را مشخص مینمایند در حد نیاز برای اتمام کار پزشک معالج برق دستگاهها را تامین می نماید تا کار پزشک به اتمام برسد.

باتری ups دندانپزشکی

باتری‌های مختلف یو پی اس این امکان را برای دندانپزشک فراهم می‌آورند تا در صورتی که در حین انجام عمل‌های مختلف دندانپزشکی برق قطع شود، یونیت دندانپزشکی به کمک برق ذخیره شده در باتری‌ها به فعالیت خود ادامه دهد؛

بنابراین اطلاع از انواع باتری‌های UPS و زمان شارژ و بازدهی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله «راهنمای خرید بهترین باتری یو پی اس» را مطالعه فرمایید. به طور کلی برای تجهیزات دندانپزشکی می‌توان از یو پی اس‌های 5KVA یا 7KVA استفاده کرد.

قیمت باطری یو پی اس دندانپزشکی

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش