4.5
(10)

همانطور که میدانید UPS ها به دو گروه کلی یو پی اس آنلاین و آفلاین تقسیم بندی می شوند. یو پی اس آفلاین به دو گروه FERRO STANDBY و LINE INTERACTIVE تقسیم می شود. یو پی اس آنلاین نیز به دو گروه  DOUBLE CONVERSION و DELTA CONVERSION تقسیم بندی می شود.

جديد ترين تكنولوژي در اين سري از دستگاهها DOUBLE CONVERSION مي باشد. اين سري به صورتي طراحي شده اند كه برق شبكه شهري را به صورت مستقيم به بار مصرفي هدايت نمي كنند ؛ بلكه ابتدا برق شهر را از حالت AC به DC ( يكسو ساز ) و سپس از حالت DC به AC (اينورتر ) تبديل مي نمايند. با اين عمل در حقيقت هيچگونه اغتشاش موجود در شبكه شهري به سمت بار مصرفي منتقل نمي گردد.

هنگام قطع برق توسط اينورتر برق مصرفي از باتري تٲمين مي شود و مدت زمان سوئيچ در اين سري دستگاهها صفر ثانيه مي باشد.

دستگاه ONLINE به خصوص بيشتر در مكانهايي استفاده مي شود كه اختلال برق شبكه سراسري بيش از حد كنترل، جهت فيلتر كردن بوده و يا زمان سوئيچ براي بار مصرفي حساسيت ايجاد مي نمايد. مكانيسم سيستم فيلتراسيون دستگاههاي UPS سري ONLINE، موجب جلوگيري از ايجاد هر گونه مشكلي در دستگاههاي كامپيوتري ناشي از اختلالات برق ورودي خواهد شد. در این تکنولوژی برای ساخت ولتاژ خروجی، یکبار تبدیل AC به DC و یکبار تبدیل DC به AC انجام می گیرد به همین علت به این تکنولوژی Double Conversion می گویند.

ابتدا ولتاژ ورودی تبدیل به DC می شود تا وابستگی به برق ورودی از بین رفته و سپس خروجی از آن به وجود می آید. در شرایط طبیعی، تامین خروجی در این یو پی اس ها پس از تصحیح ورودی (پاک سازی ورودی از انواع نویزو تصحیح سطح ولتاژ) انجام می پذیرد. تنها در مواقع نقص فنی، سرریز بالا، افزایش خارج از رنج دما به مد Bypass خواهد رفت.

یو پی اس آنلاین چیست؟

Online UPS Uninterruptible Power Supply یو پی اس آنلاین چیست؟ DOUBLE CONVERSION
ساختار و عملکرد یو پی اس آنلاین

باتری یو پی اس در UPS آنلاین همیشه به اینورتر متصل می شوند. بنابراین لازم نیست که یک سوئیچ انتقال قدرت داشته باشند. هنگامی که قدرت از دست می رود یکسو کننده ها از مدار خارج می شوند و باتری جریان برق را ثابت و بدون تغییر نگه می دارند.

هنگامی که قدرت بازیابی می شود یکسو کننده ها بار را حمل و باتری را هم شارژ می کنند. با این حال، جریان شارژ ممکن است محدود به جلوگیری از یک رکتیفایر با ولتاژ بالا از گرم شدن باتری ها و جوشیدن الکترولیت باشد. مزیت یو پی اس در خط، در مقایسه با سایر یو پی اس ها این است که در ارائه یک “فایروال الکتریکی” بین قدرت ابزار ورودی و تجهیزات الکترونیکی حساس هستند.

یو پی اس های آنلاین برای محیط هایی که در آن انزوای الکتریکی لازم است ایده آل بوده و برای تجهیزاتی که بسیار حساس به نوسانات برق هستند، مناسب است. این یو پی اس آنلاین استابلایزر ولتاژ را اصلاح میکند. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، واحد یو پی اس آنلاین تنها برای تاسیسات بسیار بزرگ ۱۰ کیلو وات یا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر آنها به عنوان یک وسیله مصرف کننده مشترک هستند که ۵۰۰ وات یا کمتر عرضه می کنند.

هزینه اولیه یو پی اس ها ممکن است بالاتر باشد اما هزینه کل مالکیت آن عموما به دلیل طولانی بودن عمر باتری، زیاد است. ممکن است زمانی که برق پر سر و صدا است قدرت ها، وقفه ها و سایر ناهنجاری ها مکرر هستند حفاظت از بارهای حساس IT با یک ژنراتور پشتیبان از راه دور ضروری است.

تکنولوژی اولیه یو پی اس آنلاین همان است که در یو پی اس آماده به کار یا خط تعاملی وجود دارد. با این حال، به طور معمول این هزینه ها بسیار بیشتر است. به همین علت با داشتن شارژر باتری/ یکسو کننده فعلی AC به DC و با یک اینورتر که به طور مداوم با سیستم های خنک کننده بهبود یافته طراحی شده است. این یک یو پی اس دوبار تبدیل است که به طور مستقیم در جریان معمولی AC قرار دارد.

تفاوت بین یو پی اس آنلاین با آفلاین و آماده به کار در چیست؟

دو نوع اصلی از منابع برق اضطراری آنلاین و آفلاین وجود دارد. اصطلاحات آنلاین و آفلاین/ آماده به کار به وضعیت عمومی یو پی اس در شرایط معمولی شبکه بستگی دارد.

Differences between Online UPS Offline UPS یو پی اس آنلاین چیست؟ DOUBLE CONVERSION
تفاوت UPS آنلاین با UPS آفلاین

یو پی اس های آفلاین ساده ترین و ارزان ترین یو پی اس ها هستند. باتری این دستگاه ها تمام وقت شارژ می شوند اما بار، تنها در صورت خرابی برق توسط اینورتر تغذیه می شود. تعویض منبع تغذیه به منبع مبدل معمولا چند میلی ثانیه طول می کشد. با این حال، یک منبع تغذیه داخلی سیستم کامپیوتری یا سیستم مدرن دارای قدرت کافی هستند که در داخل آن ذخیره شده اند.  

به طور کلی، هنگامی که در پشتیبان گیری اینورتر / باتری، یک موج خروجی مربعی/ یک شبه سینوسی فراهم می شود. معمولا، یو پی اس کمتر از هزینه اش مصرف می شود. با توجه به منبع تغذیه استفاده شده در سیستم های کامپیوتری/ اداری مدرن قدرت را جذب می کند این نوع شکل موج خروجی معمولا بیش از حد است. در شرایطی که یک شکل موج خروجی مربعی/ شبه سینوسی قابل قبول نیست موج سینوسی واقعی گران تر از یو پی اس های آفلاین یا آنلاین به فروش می رسد.

یو پی اس های آنلاین، ورودی AC را به DC که باتری و بار را از طریق اینورتر به منبع برق تغذیه تبدیل می کنند. اگر منبع نتواند، باتری ها را از طریق اینورتر تغذیه دهد بدون وقفه در خروجی قرار می گیرد. یک سیستم آنلاین، به طور طبیعی از طراحی تبدیل دوگانه (AC-DC/DC-AC)، سطح بسیار بالایی از انسداد بار را از بی نظمی های مربوط به منبع تغذیه تضمین می کند. به طور کلی، سیستم های Plug N Play Online گران تر از سیستم های مشابه آفلاین هستند زیرا اینورتر برای عملکرد مداوم باید رتبه بندی شود. در موارد نادر، اینورتر از کار می افتد. در این حالت، یو پی اس می تواند به منبع تأمین نیرو از طریق فشار قوی قدرت دسترسی پیدا کند.

تبدیل از AC به وضعیت DC و بازگشت دوباره آن به AC، از ارائه دهنده خدمات و بالا بردن توانمندی های شماست. برای استفاده از آن، تعویض شارژر را با یک ups به صورت آنلاین به جای تأمین تمامی خروجی از باتری در فضای عادی، انجام دهید. در سیستم برق اختصاصی، یو پی اس آنلاین به صورت آنلاین اعمال می شود. برنامه های معمولی شامل سرورهای بزرگ، مراکز داده و ارزیابی شده می باشد که تعداد بین آنها از ۵ الی ۵۰۰۰ کیلو ولت طراحی شده است.

توصیه می شود مقاله ی ” آشنایی با انواع یو پی اس UPS ” را مطالعه نمایید.

موارد استفاده از UPS آنلاین

یو پی اس های آنلاین دارای برتری ویژی ای از نظر ایجاد یک برق با کیفیت حتی بدون مدار نویزگیر پیشرفته می باشند یعنی بخاطر نوع چیدمان مدار، نویزگیری طبیعی طورت میگیرد و نیازی به بورد خاص نمی باشد. بنابراین برای مصارف عادی  تا مصارف خاص یو پی اس آنلاین توصیه میشود. البته ممکن است در مواردی راندمان و مصرف باتری قدری بیشتر باشد ولی قیمت این یو پی اسها بسیار مناسب است.

  • موقع کار با دستگاه‌ها و تجهیزات حساس و مهم (تجهیزات با تغذیه‌ی پیوسته بدون عملیات سوئیچ)
  • هنگامی که منبع تغذیه اصلی به‌طور مکرر یا در زمان‌های مشخصی از روز قطع شده و قطع بار انجام می‌شود.
  • هنگامی که هیچ نگرانی‌ای در مورد هزینه‌ی عملکرد، نصب و نگهداری وجود ندارد زیرا سیستم UPS آنلاین به‌دلیل داشتن قطعات اضافی در منبع تغذیه آنلاین بدون وقفه، از سیستم UPS آفلاین پر هزینه است.
  • هنگامی که به‌مدت زمان طولانی‌تری به عملکرد همزمان دستگاه‌های متصل نیاز دارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش