4
(228)

تقریبا هر دستگاه قابل حمل و دستی دارای یک باتری است. باتری یک وسیله ذخیره سازی است که در آن انرژی ذخیره می شود تا در هنگام نیاز انرژی را تأمین کند. انواع مختلفی از باتری ها در دنیای مدرن الکترونیک موجود است، در بین آنها باتری سرب اسیدی معمولا برای منبع تغذیه بالا استفاده می شود.

معمولا باتری های سرب اسید از لحاظ اندازه بزرگ تر هستند و ساختاری سخت و سنگین دارند، آنها می توانند مقدار زیادی انرژی را ذخیره کنند و به صورت باتری خودرو و منابع تغذیه برق اضطراری کاربرد دارند.

باتری سرب اسید 300x156 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
باتری سرب اسیدی چیست؟

باتری های سرب اسیدی را بیشتر بشناسیم

باتری سرب اسید در سال 1859 توسط فیزیکدان فرانسوی Gaston Planté اختراع شد و قدیمی ترین نوع باتری قابل شارژ است. با وجود داشتن یک نسبت بسیار کم انرژی به وزن و نسبت انرژی به حجم کم، توانایی آن در ارائه جریان های بالا به این معنی است که باتری های نسبتا بزرگ نسبت به وزنشان دارند. این ویژگی ها همراه با هزینه کم آنها را برای استفاده در وسایل نقلیه موتوری مناسب کرده است تا جریان بالا مورد نیاز موتورها را فراهم کنند.

با مقایسه با تکنولوژی های جدیدتر ارزان تر، باتری های سرب اسید به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند حتی زمانی که جریان جرقه مهم نیست و طرح های دیگر می تواند تراکم انرژی بیشتری را فراهم کند. در سال 1999 فروش باتری اسید سرب به 40 تا 45 درصد ارزش از باتری های به فروش رسیده در سراسر جهان به استثنای چین و روسیه و ارزش بازار آن حدود 15 میلیارد دلار بود.

طرح های اسیدی سرب اسید به طور گسترده ای برای ذخیره سازی در منابع قدرت پشتیبان در برج های سلولی، تنظیمات با قابلیت دسترسی به بالا مانند بیمارستان ها و سیستم های قدرت مستقل استفاده می شود. برای این نقش ها، نسخه های اصلاح شده سلول استاندارد ممکن است برای بهبود زمان ذخیره سازی و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری استفاده شود.

انواع باتری های سرب اسیدی

باتری اسیدی 300x225 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
انواع باتری های لید اسید

باتری های سرب اسید را می توان به دو دسته خشک و تر تقسیم کرد:

  • باتری سرب اسید تر (floaded lead acid battery)

باتری های قدیمی که در خودرو ها مورد استفاده قرار می گرفت از نوع سرب اسید تر می باشند. در این نوع باتری، از محلول آب اسید استفاده می شود و مزیت آن قیمت کم این نوع باتری است.

از معایب این نوع از باتری ها می توان به تعمیر و نگهداری مداوم و خطرات احتمالی استفاده از اسید را اشاره کرد همچنین این باتری ها هنگام شارژ شدن از خود گازهایی ساطع میکنند که برای سلامتی مضر است و به همین دلیل جهت استفاده در مکان های پوشیده مناسب نیستند مگر اینکه برای آن تهویه مناسب درنظر گرفته شود.

  • باتری سرب اسید خشک (Valve Regulated Lead Acid Battery(VRLA)) یا (Sealed Lead Acid Battery(SLA)):

باتری سیلد لید اسید که به آن باتری سیلد اسید یا باتری خشک نیز گفته می شود، نوعی باتری قابل شارژ بوده که اغلب در تجهیزات الکترونیکی مانند یو پی اس مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده از باتری های خشک نسبت به باتری های تر به علت کاهش هزینه تعمیر و نگهداری افزایش یافته است. در ادامه بیشتر در مورد باتری سیلد اسید یو پی اس صحبت خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: باتری خودرو، اسیدی بخریم یا خشک؟

اجزای تشکیل دهنده باتری سرب اسیدی

ساختار باتری سرب اسیدی 300x179 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
ساختار باتری های سرب اسیدی

باتری های  lead acid battery) LAB) از قطعات زیر تشکیل شده اند:

  • از درب و دیواره ی پلاستیکی که سطح خارجی آن را پوشانده است.
  • جداکننده ی صفحات که مانند عایق عمل می‌کند.
  • صفحات الکترو فعال منفی یا کاتد (NAM)
  • صفحات الکترو فعال مثبت یا آند (PAM)
  • اتصالات سربی
  • الکترولیت

طرز کار باتری های سرب اسیدی

  1. باتری ها ترکیبی از مواد شیمیایی، نگهدارنده ها، نکات الکتریکی و… نمونه ای از این مواد می باشند. اما به طور کلی به 4 بخش تقسیم می شود.
  2. باتری ها دارای الکترود یا صفحات مثبت هستند به ان ها آند نیز گفته می شود. اکترون ها در هنگامی که دارند دشارژ می شوند به این صفحات جذب می شود.
  3. ماده شیمیایی که در باتری های سرب اسیدی استفاده می شود اکسید سرب می باشد.
  4. صفحات دیگر نیز وجود دارد که به ان ها صفحات منفی یا کاتد گفته می شود. اکترون ها در هنگام دشارژ از این صفحات خارج می شوند.
  5. بیشترین سربی که در باتری سرب اسیدی استفاده می شود، مربوط به صفحات منفی می باشد. باید بدانید که سرب نمی تواند فرم بگیرد.
  6. بیشتر تولید کنندگان باتری با افزودن الیاژ های مختلف و با استفاده از نگهدارنده به ان ها فرم و شکل می دهند.
  7. به این مواد مواد فعال نیز گفته می شود. الکترولیت بین دو صفحه مثبت و منفی قرار می گیرد تا مسیری برای عبور شارژ باشد.
  8. صفحات در باتری سرب اسید در محلولی به نام اسید سلفوریک و اب قرار دارند. ترکیب اب و اسید سلفوریک تر کیب جدیدی را به وجود می اورد که باعث کارکرد باتری سرب اسیدی می شود.
  9. جداکننده و فاصله دهنده از دیگر بخش های باتری می باشد. این بخش برای جدا کردن قطب های مثبت و منفی و ایزوله کردن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع جدا کننده در ساختار باتری سرب اسیدی
%name آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
عملکرد باتری سرب اسید

در این بخش لازم است با جدا کننده هایی که در ابتدا تا به امروز استفاده می کردند بدانید.

  1. جداکننده های pvc

این جداکننده از آلیاژ های سرب و آنتی موان می باشد.

این جداکننده ها برای هدایت الکتریکی جز ضعیف ترین ها می باشد.

  1. جداکننده های سلولزی

این جدا کننده قدرت نسبی برای هدایت الکتریکی دارند.

  1. جدا کننده های پلی اتیلنی

این جداکننده ها استحکام مکانیکی خوبی دارند.

و هدایت را به خوبی انجام می دهند.

  1. جداکننده های AGM تقریبا جز بهترین جدا کننده ها می باشند.

این جداکننده ها تاثیر بسیار بالای در برگشت اکسیژن آزاد شده در واکنش ها به محیط شیمیایی باتری دارند.

  1. جدا کننده GEL

این جدا کننده نیز مانند AGM می باشد با این تفاوت که الکترولیت به صورت مایع جریان ندارد

و به صورت ژل و خمیری می باشد.

باتری سیلد اسید چیست؟

باتری های سرب اسیدی در انواع سیلد شده سوپاپ دار valve regulated lead acid) VRLA این باتری ها به دلیل باز ترکیب درونی گازها هیچ نیازی به افزودن آب و یا اسید و کنترل آنها نمی باشد و سوپاپ های این باتری ها به هیچ وجه نمی بایست باز شوند چرا که به شدت موجب از دست رفتن گازهای درونی باتری می شوند و در نتیجه از طول عمر باتری کاسته خواهد شد.

باتری مناسب برای UPS باتری سیلد لید اسید بوده که کلمه سیلد« SEALED» به معانی مهر و موم شده( وکیوم) وکلمه لید «LEAD»به معنای سرب بوده که واژه sealed lead acid به معنای باتری سربی اسیدی کاملاً وکیوم شده وبسته می باشد. همانطور که میدانید نام باتریها را از روی پلیت و الکترولیت آن نامگذاری می گردد.

مقاله پیشنهادی: تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

طرز کار باتری های سیلد اسید

چگونگی کارکرد باتری سیلد اسید به زبان ساده بدین شرح است که با قرار دادن دو فلز غیر هم نام (که الکترود نامیده می شوند) در مایع اسید (الکترولیت) جریان الکتریکی برقرار خواهد شد. به بیان تخصصی تر، الکترود مثبت، یون های با بار منفی را به خود جذب می کند و این یون ها با الکترون مثبت (اکسید سرب) واکنش می دهند که در نتیجه پتانسیل الکتریکی در دو قطب مثبت و منفی باتری ایجاد می شود.

در طراحی باتری سیلد اسیدی باید توجه داشت که جریان شارژ طوری تنظیم شود که باتری بتواند جذب انرژی را به خوبی انجام دهد. واکنش های شیمیایی در هنگام شارژ و دشارژ در شکل زیر نشان داده شده است:

طرز ار باتری سیلد اسید 300x131 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
نحوه شارژ باتری های سرب اسید

 ساختار سلول یا خانه باتری سیلد اسید

مجموعه یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی به همراه مایع اسید (الکترولیت) را یک سلول (cell) می نامند. که هر کدام از این سلول ها توان تولید تقریباً 2 ولت برق را دارند. برای تولید ولتاژ بالاتر تعدادی از این سلول ها را به طور سری به هم متصل نمود.

به عنوان مثال چنانچه 6 عدد از این سلول ها به یکدیگر سری شوند، نتیجه یک باتری با توان تولید 12 ولت می باشد. برای سری کردن سلول ها باید الکترون منفی یک سلول به الکترون مثبت سلول بعدی متصل شود که در نهایت یک باتری با قطب مثبت و منفی ایجاد می شود.

سلول باتری 300x180 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
ساختار خانه های باتری سیلد اسید

باتری های لید اسید از دو پلیت سربی تشکلیل می شوند که نقش الکترودها و سولفوریک اسید را بازی می کنند و الکترولیت را تشکیل می دهند. سلول های VRLA فرمول شیمیایی یکسانی از اسید-سرب دارند.

صفحات باتری عمدتاً به صورت مشبک بوده و الکترود  قطب مثبت (POS) از الیاژ کلسیم سرب اندود دارای اکسید سرب متخلخل به عنوان ماده فعال بوده و الکترود  قطب منفی (NEG)  از جنس سرب اسفنجی از آلیاژ کلسیم سرب می باشد. بطور معمول  صفحات  منفی نازک تر از الکترود قطب مثبت می باشد.

مقاله پیشنهادی: روش سری و موازی بستن باتری یو پی اس و خودرو

ویژگی های باطری سیلد اسید

باتری سیلد اسید VRLA یا باطری سیلد اسید Valve-regulated که برخی با همان باتری سیلد اسید شناخته شده، که نوعی باتری های سیلد اسیدی می باشد. با توجه به ساختار مهندسی آنها، توانایی استفاده در حوزه های گوناگون، بدون احتیاج به تعمیرات را دارند.

البته تنها نیازی که به تعمیرات دارند، تمیز کردن آنها می باشد و موارد دیگری را شامل نمی شود. در باتری ها یکی از فاکتورهایی که باعث خرابی آنها می شود، دمای بالای بیش از اندازه در محیط و وجود گرد و غبارهای زیاد می باشد.  باطری های سیلد اسید در انواع کاربردهای برقی مورد  استفاده قرار می گیرد.

مخصوصا در محل هایی که با قطعی برق بالا مواجه هستند و احتیاج به برق DC می باشد.

انواع باتری های سیلد اسید

انواع باتری سیلد 300x300 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
انواع باطری های سیلد اسید

باتری های لید اسید یا همان باتری های خشک خود دارای دو نوع AGM (absorbed glass mat) و Gel cell می باشند که هرکدام نسبت به دیگری برتری خاص خود را دارد.

در باتری ژله ای به الکترولیت آنها پودر سیلیکا اضافه می شود که فرم ژل را به آن می دهد. باتری AGM نیز مخفف Absorbed glass mat می باشند که در میان پلیت های باتری، از فایبرگلاس استفاده می شود. +ترودها و سولفوریک اسید را بازی می کنند و الکترولیت را تشکیل می دهند. سلول های VRLA فرمول شیمیایی یکسانی از اسید-سرب دارند.

از باتری های AGM در موتورهای برقی به خاطر کاهش احتمال نشت اسید به دلیل تصادفات و لرزش ها استفاده می شود. از باتری های سیلد اسید نوع AGM در وسایل حمل و نقل نیز استفاده می شود زیرا با توجه به مجهز بودن چنین ماشین آلاتی به قطعات سنگین، باتری های AGM وزن بسیار کمی را وارد می کنند و قابلیت اطمینان دسترسی به برق مورد نیاز را برای آن ها فراهم می کنند.

تشخیص خرابی باتری سیلد اسیدی

یک روش ساده این است که سعی کنید آن را شارژ کنید، سپس آن را از اتهام خارج کنید و ببینید که آیا این اتهام را نگه داشته است یا خیر. شما این کار را با اندازه گیری ولتاژ باتری انجام می دهید. اگر ولتاژ در مدت زمانی کوتاه مانند ساعت یا روز بطور چشمگیری کاهش یابد، احتمالاً باتری خراب است. هم چنین باتری های سیلد اسید مهر و موم شده بسته به فرایند تولید باتری می توانند بین 3 تا 5 سال طول عمر در هر مکانی داشته باشند.

مقاله پیشنهادی: علائم خرابی باتری یو پی اس

کاربرد های باتری سیلد اسید چیست؟

باطری هاي سیلد اسید (sealed lead acid) مورد استفاده و با کیفیت در منابع تغذیه UPS، مراکز سوییچ و تجهیزات مخابرات سرورها و شبکه های رایانه­ای، تجهیزات برقی نیروگاهی، لیفتراک، سیستمهای حفاظتی و اعلام حریق روشنایی اضطراری و ایمنی، تجهیزات مهندسی پزشکی، تجهیزات اندازه گیری و آزمایشگاهی، پنل های خورشیدی (فتو ولتائیک)، نجات اضطراری آسانسور دربهای اتوماتیک، دزدگیرهای اماکن، اتومبیلهای اسباب بازی جاروشارژی، چراغ اضطراری و غیره استفاده می شود.

موارد کاربرد باطری سیلد اسید عبارتند از:

افزایش طول عمر باتری سیلد اسیدی

نگهداری سیلد اسدی 300x91 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
مشخصاتو شرایط نگهدارب باتری سیلد اسید

باتری های یو پی اس سیلد اسید به دلیل ساختار و مواد شیمیایی که در آن ها به کار برده شده است مشکلی برای خروج گاز و نشت اسید داخل باتری در آن ها وجود ندارد. به همین خاطر است که این باتری ها نیاز به نگهداری و بازدید جهت سرویس ندارند و این مسئله از مزیت های این باتری به حساب می آید.

اما مواردی که می توانند به افزایش طول عمر باتری های یو پی اس به شما کمک بسیاری کنند عبارتند از:

  • نمودار طول عمر باتری با توجه به دمای محیطی که باتری در آن نگهداری می شود.
  • عمق دشارژ باتری و تعداد دفعاتی که که باتری یو پی اس شارژ می شود.
  • شرایط نگهداری و انبارداری باتری

نمودار عمر باتری نشان می دهد که اگر باتری شما در دمای مناسب و مطلوب که همان دمای ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد نگهداری شود بدون شک طول عمر بیشتری خواهد داشت و به شما نشان خواهد داد که هر چه دمای محیط نگهداری باتری از درجه مشخص شده بالاتر رود باعث می شود که عمر مفید باتری شما کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید اگر دمای محیط باتری به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد عمر مفید باتری شما تقریبا نصف خواهد شد.

شارژ باتری سرب سیلد اسید

شارژر یو پی اس 300x300 آشنایی با باتری های سرب اسیدی و باتری سیلد اسید
شارژر باتری سرب اسیدی

از دیگر مواردی که به عمر باتری شما کمک بسیاری می کند و بر روی این موضوع تاثیر بسیاری دارد پارامتر عمق دشارژ باتری می باشد که نشان دهنده همان تعداد دفعاتی است که باتری را شارژ کرده اید. هرچه  عمق دشارژ باتری بیشتر باشد تعداد دفعات شارژ و عمر باتری کاهش پیدا خواهد کرد.

برای شارژ باتری های سرب اسیدی به حدود 8 الی 10 ساعت زمان نیاز دارید تا شارژ شوند. به یاد داشته باشید باتری سیلد لید اسید را شارژ کامل نکنید زیرا شارژ 100%  باعث کاهش طول عمر باتری خواهد شد.

همانطور که می دانیم برای شارژ باتری، باید ولتاژ بیشتری از ولتاژ پایانه استفاده کنیم. بنابراین برای شارژ باتری 12. 6ولت می توان از 13 ولت استفاده کرد.

باتری یو پی اس سیلد اسید خاصیت خود دشارژی دارند به گونه ای که اگر آن ها در مدار هم قرار نداشته باشند بعد از گذشت زمان تمام انرژی را که در خود ذخیره کرده اند از دست می دهند که این موضوع باعث می شود باتری در شرایط انبار داری برای مدت زمان زیادی در حالت دشارژ باقی مانده و موجب کاهش عمر باتری شود.

مشخصات روی باتری های سرب اسیدی

بر روی باتری های اسید سرب مشخصات فنی و توضیحاتی نوشته شده است. به هنگام خرید این نوع باتری ها باید به مهم ترین و اصلی ترین نکته یعنی میزان ولتاژ و آمپر دقت داشته باشید. برای مثال باتری 6 ولت 4 آمپر حدود 4 ساعت و یا برعکس باتری 4 ولت 4. 5 آمپرساعت حدود 4. 5 ساعت به وسیله شما انرژی و برق می رساند.  

بر روی بعضی از باتری های اسید سرب مشخصاتی را مشاهده می کنید که در هیچ جای بازار نمی توان آن را پیدا کرد.  متاسفانه یکی سری از تولید کننده های باتری مشخصاتی دروغین بر روی باتری ها درج می کنند. برای مثال زمانی که قصد تعویض باتری یک چراغ قوه را دارید بر روی باتری آن 4 ولت 9 یا 8 آمپر نوشته شده است که همان باتری 4 ولت 6 آمپر می شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
24 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مجیدی
مجیدی
3 سال پیش

طول عمر باتری های یو پی اس چند سال است ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجیدی
3 سال پیش

سلام عمر باتری به عملکرد و استفاده شما از باتری نیز بستگی دارد. معمولا باتری های یو پی اس عمری حدود 3 ساله دارند.

مجید عباس زاده
مجید عباس زاده
2 سال پیش

توضیح؛ عالی و کامل بود، ممنونم

فرزاد
فرزاد
2 سال پیش

در مورد نگهداری باتری های سرب اسید سیلد اسید لطفا توضیح بدین؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فرزاد
2 سال پیش

با سلام
منظور از نگهداری یا شرایط نگهداری تمام روش هایی است که یک باتری به صورت کاملا صحیح استفاده شده و همیشه آماده بکار باشد و رابطه مستقیمی با طول عمر باتری دارد.
برای نگهداری صحیح یک باتری: بررسی سطح الکترولیت، محکم بودن سر باتری ها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب ها و سر باتری (جلوگیری از سولفاته شدن) و چک کردن دینام و تسمه دینام، در شروع هر فصل به خصوص فصل گرما لازم است.

کامی
کامی
2 سال پیش

خیلی عالی توضیح دادین ،فقط کاش از نحوه نگهداریش هم میگفتین، مثلا اگه یک مدت طولانی استفاده نشه ،چکار کنیم خراب نشه، شارژ نگه داریم یا دشارژ؟؟؟ امکان انفجار داره یا خیر و…

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  کامی
2 سال پیش

سلام. باتری باید در حالت فول شارژ نگهداری شود. ج.ع

M.v
M.v
2 سال پیش

با سلام و درود.
محتوی جامع و مفید و ارزنده بود . سپاس از تهیه ، تدوین و درج کننده مطلب .

طاها
طاها
1 سال پیش

سلام
درمورد باطری های لیدژل موتور برقی هم توضیح میدید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  طاها
1 سال پیش

با سلام باتری ژله ای یک باتری اسید سرب است که از باتری سیلد ( باتری های بدون نیاز به مراقبت) متفاوت هستند درحالی همه تصور می کنند این دو باهم یکسانند. این باتری هااز ترکیب اسید سولفوریک با سیلیس فوم تشکیل شده است که حالت ژل در آن ایجاد می شود. این امر باعث می شود که الکترولیت مایع به ماده ی ژلی می چسباند که مانع از ریختن آن به خارج از باتری می شود. بنابراین نگهداری و حمل و نقل باتری های ژله ای بسیار آسان و ایمن است چرا که حتی با تغییر زاویه باتری الکترولیت… خواندن ادامه ...

مهدی
مهدی
1 سال پیش

با سلام
ای کاش کلیپ زیر نویس هم می داشت

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط مهدی
غلام
غلام
1 سال پیش

سلام،آیا میشه درپوش این باطریهای اسباب بازی رو باز کرد و برای احیا،آب مقطر و اسید بهشون اضافه کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  غلام
1 سال پیش

با سلام
باتری هایی که برای اسباب بازی استفاده می شوند به دلیل کاهش مخاطرات موجود با تکنولوژی ژل تولید می شوند همانند باتری های یو پی اس ups.
به همین دلیل که کلا تکنولوژی تولید متفاوتی دارند و از اسید استفاده نمی کنند، امکان اضافه کردن اسید در این باتری ها وجود ندارد.

مسعود
مسعود
1 سال پیش

برای منی که هیچ گونه اطلاعاتی نداشتم عالی بود.
ممنونم.

محمد
محمد
1 سال پیش

برا پر کردن باطری از چ نوع اسیدی میشه استفاده کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
آب باتری یا همان اسید باتری شامل سولفوریک اسید و آب است، که به طور دقیق می توان گفت اسید باتری خودرو شامل حدود 25 الی 40 درصد اسید سولفوریک و حدود 60 الی 70 درصد آب می باشد.

مهدی نودهی
مهدی نودهی
1 سال پیش

تشکر. بسیار اطلاعات مفیدی بود. یک سوال :آیا باتری Sealed Acid اگر به صورت ایستاده مصرف نشود و بنا بر احتیاج در باکس به صورت بغل خواب استفاده گردد، در طول عمر و خرابی زودرس باتری تاثیر دارد یا هیچ تاثیری ندارد؟ ممنون میشم پاسخ بدین.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی نودهی
1 سال پیش

با سلام
مکانیزم و طراحی این نوع باتری ها به گونه ای است که ایستاده استفاده شود و صفحات سربی به صورت کامل درون الکترولیت قرار گیرد. وقتی که به پهلو قرار بگیرد در نخستین مرحله، الکترولیت آن از داخل منافذ خروجی باتری خارج گردیده و علاوه بر آسیب رساندن به محیط اطراف خود کارایی باتری نیز به مرور از دست رفته و خراب خواهد شد. این موضوع ارتباط مستقیم با طول عمر و سلامت باتری خودرو دارد و توصیه می شود به هیچ عنوان باتری خودرو را به این طریق استفاده نکنید.

Dari
Dari
1 سال پیش

درود برشما وقت بخیر ؛ آیا باطری سرب اسیدی که عکس آن با شارژر را نشان داده اید می‌توان به عنوان باطری کمکی خودرو استفاده شود ؟
باسپاس

حامد
حامد
11 ماه پیش

سلام خسته نباشید موقع شارژ باتری موتوربرقی یه صدای خیلی ریز داخل باتری میاد مثل همون قل قل اسید
طبیعیه؟

آخرین ویرایش 11 ماه پیش توسط حامد
مصطفی
مصطفی
4 ماه پیش

سلام من یه باطری سیلد اسید ۱۲ ولت موتور سیکلت دارم که حدود یک ساعت این باطری رو شارژ میکنم ولتاژش میاد روی ۱۲ ولت ولی بع از چند ساعت به زیر ۱۰ ولت افت میکنه و اون حدود میمونه. میخاستم بدونم چند ساعت باید شارژ کنم
یه ساعت که شارژ میکنم چراغ شارژر که باید سبز بشه سبز نمیشه و قرمز میمونه . ترس از منفجر شدنش دارم .

مدیر سئو
در جواب  مصطفی
4 ماه پیش

با سلام. به احتمال قوی باتری شما ضعیف شده و پایان عمر خود را سپری می کند.

ایمانوئل
ایمانوئل
17 روز پیش

سلام خسته نباشید! بالاخره مشخص نکردید باتری خشک که اشاره کردید همان باتری سیلد لیداسید است(!) واقعا خشک است؟ یا دارای الکترولیت است؟ اگر الکترولیت دارد، خشک نمیتواند باشد ! واگر ندارد پس تبادل یون ها چگونه اتفاق میافتد؟!… خواهشمندم بطور واضح توضیح دهید باتشکر

مدیر سئو
در جواب  ایمانوئل
17 روز پیش

سلام. باتری های سیلد اسید باتری خشک حساب نمی شوند و تنها سربسته (سیلد) هستند و نیاز به تعویض آب باتری ندارند.
باتری های خشک مثل که اسید ندارد آنها نیز به آن مفهوم که کاملا خشک باشند نیستند و این اصطلاح علمی نمی باشد. همان باتری ها (بطور مثال UPS ) داخل خود ژل دارند که تبادل یون از طریق منسوج های آغشته به ژل انجام می شود. UPS Gel Battery diagram جستجو کنید براتون میاد. separator یعنی جداکننده صفحه آغشته به ژل است.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش