4.5
(76)

خرابی باتری یو پی اس از اتفاقات رایج برای سیستم های یو پی اس است که از اهمیت بالایی برای سلامت مصرف کننده های حساس الکتریکی بر خودار است.

یک باتری یو پی اس با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود ۴-۵ سال می تواند کار کند. هدف اولیه استفاده از باطری یو پی اس، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند.

برای مثال در موقعی که برق شهر وجود ندارد. در مرحله بعد باتری یو پی اس توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می کند.

نشانه های خراب شدن باتری ups

خرابی یو پی اس2 300x121 علائم خرابی باتری یو پی اس
علائم خرابی باتری ups

از متداول ترین مشکلات یو پی اس ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شارژ نشدن باتری
  • روشن نشدن یو پی اس
  • عدم ارائه بک آپ
  • روشن نشدن ال ای دی هشدار
  • ایجاد پیام خطا
  • روشن نشدن چراغ تعویض باتری

هرکدام از این ایرادات ریشه در یک مشکلی دارند.

علت اصلی خراب شدن باتری یو پی اس چیست؟

خرابی باتری یو پی اس علائم خرابی باتری یو پی اس
علت خرابی باتری یو پی اس

سن یک باتری یو پی اس به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد. دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب اتصال کوتاه می شود.

علت اصلی دیگری که باعث تخریب باتری یو پی اس می شود سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری یو پی اس به صورت دشارژ انبار شود یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شود. سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری یو پی اس کاهش می یابد.

و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باطری یو پی اس از کار خواهد افتاد.دلایل خرابی باتری یو پی اس

تحقیقات اخیر نشان داده در یک هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری یو پی اس با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد. دشارژ کردن بیجای باتری یو پی اس (Slow Cranking ) خصوصاً در هوای سرد مشخصه خوبی است که نشان می دهد باتری یو پی اس در حال خراب شدن است و این باتری یو پی اس باید تست شود.

دشارژ عمیق باتری یو پی اس معمولاً در زمان های نامناسب اتفاق می افتد، برای مثال توسط اتصال باتری به باتری (Jump start). متاسفانه اغلب فروشنده های باتری ups ، چگونگی تست درست یا شارژ باتری یو پی اس را نمی دانند.

دلایل خراب شدن باتری یو پی اس

خرابی یو پی اس 4 علائم خرابی باتری یو پی اس
دلایل خراب شدن باتری یو پی اس

از مواردی که موجب کاهش عملکرد باتری یو پی اس می شود شامل موارد زیر است:

  • کاهش الکترولیت
  • شل شدن تسمه دینام
  • شل شدن بست های نگهدارنده باتری
  • شکستگی جعبه
  • خوردگی کابلها یا سر باتری یو پی اس

1- دمای غیر مناسب

 یکی از مسائل مهم برای بالا بردن راندمان و استفاده بهینه از باطری  ، استفاده از باتری دردمای مناسب می باشد.

به همین منظورهر باتری نسبت به نوع ساخت آن در یک دمای خاص باید قرار بگیرد بطور مثال بهترین دما برای باتریهای  سیلد لید اسید(SEALED LEAD ACID ) 20 الی ۳۰ درجه  ( یا دمای اتاق )  می باشد.

اگر دمای محیط بیشتر از حد باشد بر اثر دمای زیاد ،گاز زیادی داخل باتری تولید، که در نهایت باعث عملکرد سوپاپ شده و گازهای اکسیژن و ئیدروژن حاصله از فعل و انفعالات باتری خارج می گردد ودر نتیجه آب داخل الکترولیت کم شده و یا باتری بر اثر دمای بالا متورم می گردد.

که در هر دو حالت عمر باطری بشدت پائین آمده و در دراز مدت باعث خرابی کامل باتری می گردد، و در دمای پائین نیز فعل و انفعالات شیمیایی بسیار کُند شده و در نتیجه بازده لازم و بک آپ تایم طبق استاندارد باتری نخواهد بود.

لازم به ذکر است تمام تستهای لازم جهت باتری از قبیل زمان بک آپ دهی، سیکل کامل شارژ و دشارژ باید در یک دمایی ثابت انجام گیرد تا دقت لازم را داشته باشد.

2- شارژ بیش از حد باتری ups

شارژ باتری یو پی اس 300x200 علائم خرابی باتری یو پی اس
علت خرابی باطری یو پی اس

شارژ بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که باعث خرابی باتری می شود چرا که ولتاژ بیش از حد ( تعریف شده طبق جدول شارژ)  به باطری متصل گردد جریان زیادی وارد باتری شده که باعث بالا رفتن دمای داخلی باتری و خارج شدن گاز از طریق سوپاپ می گردد و در نهایت شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی شده و باتری بشدت دچار مشکل می گردد.

ولتاژ هر سلول باتری ۲ ولت بوده که ولتاژ لازمه برای شارژ هر سلول حداکثر۳۰/۲ ولت  می باشد که بطور مثال در باتری ۱۲ ولت که دارای ۶ عدد سلول است حداکثر ولتاژ جهت شارژ ۸/۱۳ ولت می باشد(۳۰/۲×۶) و جریان شارژ نیز باید نسبت به آمپر ساعت باتری تعیین گردد تا باتریها از جریان بیش از حد استفاده نکنند.که می توان بر اساس همین فرمول برای تمامی باتریها ، ولتاژ شارژ را محاسبه نمود.

در نتیجه حتماً باید از یوپی اس UPS مناسب استفاده نمود تا شارژر آن بتواند به درستی عمل نماید و بصورت اتوماتیک شارژ باتری را مدیریت نماید.

3- دشارژ بیش از حد باتری Over discharger

عامل دیگری  که باعث کم شدن عمر باتری می گردد دشارژ بیش از حد بوده که باعث سولفات شدن سرب شده و در نهایت امپدانس ( مقاومت ) داخلی باتری را بالا می برد و باید توجه داشت که  با داشتن یوپی اسUPS مناسب مقدار دشارژ باتری نیز قابل کنترل می باشد.

یعنی UPS کاملاً باتریها را دشارژ نمی کند و طبق استاندارد دشارژ باتری ، بعد از اخطار به USER سیستم را قطع می کند.

4- ریپل برق متناوب( AC )

باتری یو پی اس 4 300x172 علائم خرابی باتری یو پی اس
دلایل خرابی باطری UPS

ریپل برق متناوب به هر ولتاژ متناوبی که به روی شارژر برق مستقیم قرار گیرد گفته می شود که باید دقت داشت برق متناوب به هیچ عنوان وارد باطری نشود که باعث کم شدن عمر مفید باتری و تاثیر بسیار نامطلوبی در روند کاری باتری خواهد داشت.

5- اتصال کوتاه سر باتری یو پی اس (Short )

اتصالذ کوتاه باتری علائم خرابی باتری یو پی اس
اتصال کوتاه سر باتری یو پی اس

هرگاه دو قطب مثبت و منفی باتری توسط یک رسانا به هم متصل گردد به آن اتصال کوتاه باتری گفته می شود که این اتصال یا شورت بسیار اثر مخرب در باطری داشته و در بعضی مواقع باعث قطع مدارات داخلی باتری می گردد که در این حالت باتری کاملاً خراب شده و دیگر قابل بازیافت و ترمیم نمی باشد از این رو باید دقت شود باتری در یک محفظه خاص که اصطلاحاً کابینت باتری(case battery ) نامیده می شوند نگهداری و  وسایل رسانا و فلزی در نزدیکی باتری قرار نگیرد.

چرا یو پی اس خاموش می شود؟
تغییر شکل یو پی اس 300x208 علائم خرابی باتری یو پی اس
تغییر شکل یوپی اس نشانه خرابی باتری یو پی اس

دلیلخرابی یو پی اس بسیار متفاوت و گسترده میباشد.

  • برای مثال خاموش شدن یو پی اس دلایل مختلفی دارد.
  • از مهمترین علت این امر فرسودگی برد ها میباشد.
  • اگر یو پی اس هنگام جدا شدن از منبع تغذیه خاموش شود باید ابتدا ظرفیت یو پی اس را برسی کنید.
  • فرسودگی باتری ها هم میتواند دلیل این اتفاق باشد.
  • هرکدام از باتری ها طول عمر های مختلفی دارند.
  • از دستگاه های مخصوص برای تست باتری استفاده کنید.
  • البته باید دقت داشته باشید که تعمیر یو پی اس امری تخصصی میباشد.
  • برای این کار باید ایمنی را رعایت کنید تا به شما آسیبی نرسد.

نحوه تشخیص خرابی باتری یو پی اس

تست باتری یو پی اس علائم خرابی باتری یو پی اس
تشخیص خرابی باطری یو پی اس

چگونه از سالم بودن و یا خرابی باتری یو پی اس مطمئن باشیم؟
ساده ترین راه برای تشخیص خرابی باتری ها این است که ورودی برق شهر یو پی اس را قطع کنیم چنانچه یو پی اس توانست برق خروجی راتامین کند پس در نتیجه باتری ها سالم میباشند.

چنانچه باتری ها برای مدت کم یا اینکه اصلا نتوانستن برق رو تامین کنند خراب میباشند.ولی اصولی ترین راه برای اینکه بدانیم باتری ها خراب شده یا نه این است که با باتری تستر باتری ها تست گردد و از خراب بودن باتری ها مطمئن گردیم.

باتری ها پس از مدتی استفاده ولتاژ خود را از دست داده و میزان جریانی که در خود ذخیره می کنند را کم کرده و در اصطلاح ولتاژ کمتری ذخیره می کنند که می گوییم باتری خراب شده  و به درد نمی خورد.

فیلم تست باتری UPS

در فیلم زیر نحوه تست سریع باتری یو پی اس بدون نیاز به خود سیستم UPS نشان داده شده است. تماشای آن برای درک ادامه مطلب توصیه می شود.

تست باتری یو پی اس با مولتی متر

عیبیابی یو پی اس 300x225 علائم خرابی باتری یو پی اس
روش تست باتری یو پی اس با مولتی متر

روش استفاده از مولتی متر دیجیتال برای تشخیص باتری معیوب از روش مشاهده چشمی قابل اعتماد تر می باشد و میتوان با استفاده از این روش تا حدود 90 درصد باتری های معیوب که در چرخه استفاده یو پی اس UPS  می باشد را تشخیص داد.

برای استفاده از این روش باید باتری ها را از یو پی اس جدا نموده و از طریق یک مصرف کننده DC که جریان آن در حدود 20 درصد جریان نامی باتری می باشد باتری را تخلیه کرد و بطور همزمان با استفاده از مولتی متر دیجیتال ولتاژ دو سر باتری را اندازه گیری کرد.

اگر ولتاژ اندازه گیری شده در حدود 12.5 تا 11.4 ولت بود باتری سالم است و نیاز به تعویض ندارد، اما اگر ولتاژی که مولتی متر دیجیتال نشان میدهد زیر 11.4 ولت باشد، باتری مذکور معیوب بوده و نیاز به تعویض دارد. این عمل را برای تک تک باتری های موجود انجام میدهیم.

دستگاه تستر باتری یو پی اس

تستر باتری یو پی اس 300x200 علائم خرابی باتری یو پی اس
نحوه تست باتری ups با دستاه تستر

اساس عملکرد در این روش مشابه روش قبل می باشد با این تفاوت که دیگر نیاز به مصرف کننده DC  و دستگاه مولتی متر دیجیتال نمی باشد. در این روش با استفاده از دستگاه تستر باتری که نقش مصرف کننده و مولتی متر دیجیتال را بطور همزمان ایفا می کند اقدام به تست باتری های جدا شده از یو پی اس می کنیم.

اگر عددی که تستر باتری نمایش می دهد کمتر از 11.4 ولت باشد باتری نیاز به تعویض شدن دارد. این روش از دو روش قبلی مطمعن تر می باشد و با این روش می توان با اطمینان بیشتری باتری معیوب را از باتری سالم تشخیص داد.

لازم به ذکر است که نمونه های پیشرفته دستگاه تستر باتری با قابلیت های متنوع موجود می باشد که آنالیز و تحلیل دقیقی از وضعیت باتری را در اختیار اپراتور قرار میدهد که بهره برداری از آن نیاز به دانش فنی در این زمینه دارد.

روش عیبیابی باتری یو پی اس

نگهداری یو پی اس 300x200 علائم خرابی باتری یو پی اس
عیبیابی باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس اگر مورد بازرسی قرار نگیرند خیلی زود کارایی خود را از دست می دهند. تست کردن باتریهای یو پی اس می تواند نحوه ی عملکرد باتری را برای شما روشن نماید عیب یابی باتری یوپی اس و تعمیر یو پی اس به بالا بردن و تقویت یو پی اس کمک خواهد کرد.

ابزار های مورد نیاز برای تست باتری یو پی اس:

  • برای تست باتری یو پی اس به یک هیدرومتر تصحیح کننده ی دما و یک ولتمتر دیجیتال نیاز دارید.
  • در برخی موارد با نگاه کردن به باتری یو پی اس می توان مشکل را شناسایی کرده و باتری یو پی اس را عیب یابی کرد.

دلیل احتمالی برای این موضوع به شرح زیر است.

۱-شاید دستگاه به خوبی روشن نشده است.

۲-یو پی اس به منبع تغذیه متصل نیست.

۳-جریان برق متوقف نشده است.

۴-ولتاژ خیلی کم است یا به کل قطع شده است.

۵-دو شاخه باتری وصل نشده و یا معیوب شده است.

۶-یک خطای داخلی در در یو پی اس وجود دارد.

اگر هیچ یکی از موارد بالا را نیافتید از یو پی اس استفاده نکنید.

سعی کنید از یک چک لیست برای یافتن دلیل خرابی یو پی اس استفاده کنید.

روش اول تست باتری یو پی اس

تست باتری ups 300x232 علائم خرابی باتری یو پی اس
نحوه تست باتری یو پی اس

برای عیب یابی و تست باتری یو پی اس مواردی که باید در نظر گرفت باید به دلیل  به تنوع و شرایط طراحی یو پی اس ها متفاوت می باشد ولی به صورت کلی زمانی که میخواهیم باتری یو پی اس را برای مشخص کردن شرایط فعلی تست نماییم به چند صورت ممکن می توانیم عمل کنیم.

اولین حالت زمانی است که ما قادر به باز نمودن باتری از روی دستگاه یو پی اس به دلیل بالا بودن تعداد باطری ها نباشیم و بخواهیم عمل تست را بدون باز کردن و جدا کردن باتری انجام دهیم.پس بنابراین برای رسیدن به این هدف باید ابتدا این امر را در نظر داشته باشیم که به دلیل اینکه احتمال قطع خروجی به علت فاسد شدن باتری ها وجود دارد.

پس به همین خاطر باید بارهای اصلی را از مدار یو پی اس جدا نماییم و برای تست باطری یو پی اس ابتدا ورودی دستگاه یو پی اس را قطع نموده و با قطع ورودی تمامی خروجی دستگاه یوپی اس بر روی باطری ها افتاده و جریان مصرفی از طریق باتری ها تامین می گردد که در این حالت شما با اندازه گیری مدت زمان  میتوانید شرایط فعلی باطری را بدست آورید.

فرمول ساده بصورت تعدادی وجود دارد که با استفاده از آن مقدار جریان مصرفی باتری در زمان قطع ورودی مشخص می گردد و با استفاده از همین فرمول نیز کارشناسان فروش یو پی اس مدت زمان پشتیبانی برای مشتری را تعیین می نمایند.

 فرمول محاسبه باتری ups

راندمان یو پی اس * (تعداد باتری *۱۲ / مقدار مصرف یو پی اس بر اساس وات) = مقدار جریان مصرفی باتری

با استفاده از فرمول بالا شما می توانید مشخص نمیائید که باتری فعالتان چقدر در حالت عادی باید داشته باشند و با مقایسه حالت تئوری با حالت عمل می توانید به وضعیت باتری های یو پی اس دست پیدا کنید.

روش دوم تست باطری

دومین روش برای تست باتری های یو پی اس زمانی است که شما می توانید باتری یو پی اس را از شبکه جدا نمائید ،در این حالت می توانید با کشیدن جریان DC با استفاده از مصرف کننده DC از تک تک باتری ها و اندازه گیری ولتاژ باتری در حالت دشارژ ،سالم بودن و یا فرسوده بودن باتری را مشخص نمائید.شما باید ۲۰% جریان باتری  را با استفاده از یک مصرف کننده تخلیه نمائید و در این حالت ولتاژ باطری یو پی اس نباید از ۱۱/۴ ولت عبور نماید.

درصورتی که ولتاژ باتری از ولتاژ ذکر شده پائین تر آمد شما نیاز به تعویض باتری در اولین زمان ممکن هستید.

نحوه جلوگیری از خرابی باتری ups

بررسی سطح الکترولیت باتری ups ، محکم بودن سر باتری یو پی اس ، تمییز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری یو پی اس و چک کردن شارژ دستگاه یو پی اس همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری یو پی اس لازم می باشد. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری یو پی اس شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود.

از شما به خاطر مطالعه این مقاله از کیان باتری سپاسگذاریم، امیدواریم که مفید واقع شده باشد، از دوستان تقاضا داریم نظرات و تجربیات خود را در زمینه خرابی باتری یو پی اس، در فرم زیر با ما به اشتراک بگذارند!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سنایی
سنایی
3 سال پیش

علت خرابی باتری upsرو میفرمایید؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سنایی
3 سال پیش

با سلام عواملی که سبب کاهش عمر باتری یو پی اس می گردند عبارتند از : عمر عمومی باتری ها نهایتا 5 سال است و نمی توان آن را افزایش داد ولی با رعایت نکات زیر می توان از عمر مفید آن بیشترین استفاده را برد. کاهش انرژی ذخیره شده باتری یو پی اس در صورت عدم استفاده از آن: حتی زمانی که از باتری یو پی اس خود استفاده نمی کنید هم عمر آن کم می شود. به همین دلیل است که باتری های سرب اسید به طور خودکار مقدار کمی انرژی را تخلیه می کند. برای افزایش طول… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش