4.6
(113)

با توجه به شروع گرما قصد داریم در این مقاله به روش هایی برای مراقبت از باتری در فصل گرما بپردازیم. کارشناسان ما راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات ناشی از قرار گرفتن باتری در حرارت بیش از حد ارائه داده اند.

برخلاف آنچه تصور می کنید گرما بیشتر از سرما باعث کاهش طول عمر باتری می شود.

مشکلات رایج باتری خودرو هنگام داغ شدن بیش از حد

از آنجایی که باتری های سرب اسید گرمای بالایی جذب می کنند، بنابراین فعالیت شیمیایی در باتری تسریع شده و به ازای هر 18 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) که از 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) افزایش می یابد به میزان 50 درصد عمر مفید باتری را کاهش می دهد. اگر طراحی باتری به گونه ای باشد که 6 سال در دمای 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) دوام بیاورد اما باتری بیشتر در دمای 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) قرار گرفته باشد، عمر مفید آن سه سال خواهد بود.

اتفاقاتی که در گرما برای باتری می افتد

خود تخلیه

خود تخلیه به پدیده‌ای گفته می‌شود که باتری در طول زمان و حتی هنگامی که استفاده نمی‌شود شارژ خود را از دست می‌دهد. خود تخلیه در دماهای بسیار بالا بیشتر رایج است. گرما، واکنش‌های شیمیایی درون باتری را سرعت می‌بخشد و باعث می‌شود باتری سریع‌تر از زمانی که در هوای سردتر تخلیه می‌شود، تخلیه شود.

در نتیجه، ممکن است باتری تمام شده و برای روشن کردن موتور مشکل ایجاد شود، به خصوص اگر خودرو برای مدت طولانی در پارک باشد.

تبخیر الکترولیت ها

باتری خودروها حاوی مایع الکترولیت (مخلوطی از آب و اسید سولفوریک که واکنش های شیمیایی مورد نیاز برای تولید برق را امکان پذیر می کند) هستند. در گرمای شدید، این الکترولیت ها تبخیر می شوند و با کاهش سطح مایع داخل باتری، ظرفیت و عملکرد باتری نیز کاهش می یابد.

علاوه بر این، کاهش سطح الکترولیت، اجزای داخلی باتری را بیشتر در معرض هوا قرار می دهد و به طور بالقوه منجر به سولفاته شدن (فرآیندی که در آن کریستال های سولفات سرب روی صفحات باتری رشد می کنند) می شود.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
در گرمای شدید الکترولیت های باتری تبخیر می شوند

سولفاته کردن

پس از هر بار شارژ مجدد باتری، مقدار کمی سولفات سرب روی صفحات سربی که در اکثر باتری ها یافت می شود باقی می ماند (این فرآیند سولفاته شدن نامیده می شود). گرما سولفاتاسیون را تسریع می کند و در نتیجه منجر به خرابی باتری می شود.

خوردگی

گرمای زیاد و تبخیر مایع خوردگی و اکسیداسیون طبیعی باتری را تسریع می کند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
گرمای زیاد باعث خوردگی باتری می شود

طول عمر کوتاه تر

اگر باتری خودرو در معرض حرارت زیاد قرار گیرد، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به اجزای داخلی باتری وارد شود.

همانطور که گرمای شدید می تواند باعث ساییدگی و پارگی سایر قسمت های وسیله نقلیه شود، باعث سرعت بخشیدن به خرابی اجزای باتری نیز می شود. مواد داخل باتری با نوسانات دما منبسط و منقبض می‌شوند که این می‌تواند منجر به آسیب‌های داخلی شود و به خرابی ساختار باتری کمک می کند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
گرما باعث کاهش طول عمر باتری می شود

شارژ بیش از حد باتری

گرما باعث خرابی سیستم شارژ باتری و در نتیجه شارژ بیش از حد آن می شود. مانند تمام وسایل الکترونیکی، شارژ بیش از حد طول عمر باتری را کاهش می دهد.

در گرمای شدید چه اتفاقی برای باتری شیشه‌ای جذب‌شده (AGM) می‌افتد؟

باتری های سرب-کلسیم (Lead-calcium) AGM مشابه باتری های سرب-کلسیم flooded هستند زیرا هر دو دارای خوردگی پیوسته شبکه (خوردگی گالوانیکی) هستند که این خوردگی به دلیل گرمای زیاد افزایش می یابد. باتری های AGM صفحه نازک سرب خالص (TPPL) این خوردگی پیوسته شبکه گالوانیکی را ندارند، در نتیجه عمر مفید آنها 10 تا 12 سال خواهد بود و گرمای زیاد تأثیر بسیار کمتری در تخریب شبکه‌ها دارد، زیرا شبکه‌ها فقط یک ماده اولیه دارند که سرب خالص آنها بصورت مینیموم 99.99 درصد است.

مزایای استفاده از باتری های AGM نسبت به سلول سالم یا سلول ژله ای در تابستان

باتری های AGM TPPL به طور خاص برای دماهای بالا طراحی شده اند. این باتری ها تحمل دمای 176 درجه فارنهایت (80 درجه سانتیگراد) را دارند و در صورت رسیدن به دمای ذکر شده آب داخلی خود را از دست نمی دهند، زیرا باتری در حین کار بسته می ماند. سایر باتری‌های AGM به دلیل ایمنی پایین‌تر دریچه‌های کاهش فشار داخلی، آب بیشتری از دست می دهند. از دست دادن آب منجر به کاهش ظرفیت باتری و در نتیجه کاهش عمر مفید آن می شود.

باتری‌های سلولی مرطوب آزادانه در اتمسفر تخلیه می‌شوند، بنابراین گرمای زیاد تبخیر آب داخلی را تسریع کرده و باعث خرابی زودهنگام باتری می‌شود.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
باتری های TPPL برای استفاده در دماهای بالا طراحی شده اند

فناوری باتری سلول ژل Gel cell battery به دو دلیل برای استفاده در حوزه حمل و نقل محبوبیت ندارد. اول اینکه، باتری‌های ژل با نرخ جریان پایین شارژ می شوند و وسایل نقلیه دارای سیستم‌های شارژ بزرگ (دینام ها) هستند، بنابراین باتری‌های ژل بیش از حد شارژ می شوند. ثانیاً، باتری های ژل در سرمای شدید تقریبا غیر قابل استفاده هستند. در نتیجه باتری های خوبی برای استارت زدن موتور نیستند.

نکاتی برای نگهداری باتری در هوای گرم

در ابتدا بهتر است تاریخ نصب باتری ماشین خود را بدانید.

در صورتیکه هر روز از اتومبیل خود استفاده می کنید این کار باعث مراقبت از باتری می شود، تا جاییکه واقعاً نیازی به تعمیر و نگهداری از باتری نیست. وسایل نقلیه ای که زیاد با آنها رانندگی نمی شود مثل خودروهای کلکسیونی و RVها نیاز به نگهدارنده شارژر باطری دارند تا همیشه باتری‌ها را در حالت شارژ کامل نگه دارند، زیرا گرمای زیاد به طور چشمگیری سرعت تخلیه باتری را تسریع می‌کند و باعث پایین آمدن شارژ و ایجاد سولفاته می‌شود و همچنین عملکرد و عمر مفید باتری را کاهش می‌دهد.

در ادامه مقاله به نکاتی برای نگهداری باتری در هوای گرم اشاره می شود:

1. ماشین را در پارکینگ پارک کنید.

اگر به پارکینگ دسترسی دارید بهتر است خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید. این کار نه تنها از وسیله نقلیه شما در برابر گرمای شدید بلکه در برابر تهدیدات احتمالی مانند سرقت نیز محافظت می کند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
برای جلوگیری از گرم شدن باتری، ماشین را در پارکینگ پارک کنید

2. اگر به پارکینگ دسترسی ندارید ماشین را در سایه پارک کنید.

درختان و ساختمان ها می توانند به عنوان سپر وسیله نقلیه شما در برابر آفتاب عمل کنند. طبق EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا)، جاهای سایه دار 20 تا 45 درجه سانتیگراد خنک تر از قسمت هایی که زیر نور خورشید هستند می باشند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
اگر پارکینگ ندارید ماشین را در سایه پارک کنید

3. از روکش خودرو استفاده کنید.

استفاده از روکش خودرو مانند پارک کردن در سایه، می تواند از خودروی شما در برابر گرما و در هر شرایط آب و هوایی محافظت کند. روکش می تواند از ماشین شما در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. بهتر است کاور را بعد از خنک شدن ماشین بپوشانید.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
از روکش خودرو استفاده کنید

4. خوردگی را بررسی کنید.

خوردگی باتری می تواند به سرعت انرژی آن را تخلیه کند و طول عمر آن را نیز کاهش دهد. همچنین می تواند از ارسال سیگنال های الکتریکی توسط باتری به موتور جلوگیری کند.

خوردگی روی عملکرد ترمینال های باتری تاثیر گذاشته و طول عمر باتری را تهدید می کند. در این مواقع با یک مکانیک متخصص مشورت کنید تا شما را در مورد تمیز کردن یا تعویض انتهای ترمینال‌ها برای بازیابی سلامت باتری راهنمایی کنند. البته بعضی اوقات بهتر است خود باتری تعویض شود.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
باتری را از نظر وجود خوردگی مورد بررسی قرار دهید

5. استفاده اصولی از باتری در تمام طول سال

صرف نظر از فصل، همیشه میزان مصرف باتری را در نظر داشته باشید. روشن گذاشتن چراغ‌های ماشین، شارژرهای متصل به برق یا استفاده از امکانات خودرو مانند استفاده از رادیو هنگام خاموش بودن موتور باعث ضعیف شدن باتری می شود. در حین کارکرد موتور دینام استفاده از این امکانات را تسهیل می بخشد، اما پس از خاموش شدن ماشین، باتری بار را تحمل می کند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
مراقب میزان مصرف باتری باشید

6. شستشوی مایع رادیاتور بمنظور مراقبت از رادیاتور

اگر از نگهداری رادیاتور خود غفلت کنید، به طور غیر مستقیم بر سلامت باتری شما تأثیر می گذارد. هنگامی که موتور به دلیل مشکلات ناشی از رادیاتور بیش از حد گرم می شود، باتری نیز ممکن است با آسیب حرارتی شدید مواجه شود. برای داشتن سیستم خنک کننده با عملکرد خوب شستشوی مداوم مایع رادیاتور توصیه می شود، زیرا از مشکلات مربوط به باتری و خرابی های پرهزینه موتور جلوگیری می کند.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
نگهداری از رادیاتور به سلامت باتری کمک می کند

7. بررسی سطح آب باتری

برخی از باتری ها دارای نشانگر سطح آب هستند و میزان تبخیر را اطلاع می دهند. در صورتیکه باتری مهر و موم شده باشد، نمی توانید آن را دوباره پر کنید، دانستن میزان آب باتری به شما کمک می کند به میزان قرار گرفتن باتری در معرض گرما توجه کنید و به این وسیله طول عمر آن را افزایش دهید.

8. بررسی منظم سیستم استارت

دینام معیوب ممکن است در حین رانندگی به اندازه کافی باتری شما را شارژ نکند و باعث بار بیشتر آن شود. اگر شروع به احساس نگرانی در سیستم شروع خود کرده اید، به اندازه کافی منتظر نمانید و از یک ارزیابی حرفه ای بخواهید. برای مواقع اضطراری نیز داشتن یک جامپ استارتر ضروری است.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
سیستم استارت را بطور منظم بررسی کنید

9. یک کیت اضطراری به همراه داشته باشید.

داشتن یک کیت اضطراری به شما کمک می کند در مواقع بروز مشکل نیازهای فوری را برطرف کنید یا منتظر بمانید تا کمک برسد. می توانید در این کیت یا جعبه وسایلی مانند چراغ قوه، ابزار باتری به باتری، باتری قابل حمل، تنقلات و آب آشامیدنی داشته باشید.

%name مراقبت از باتری در فصل گرما
همیشه وسایل اضطراری را به همراه داشته باشید

تعمیر و نگهداری باتری بعد از فصل تابستان

آسیبی که گرمای تابستان به باتری خودرو وارد می کند تا مدت ها پس از خنک شدن هوا در باتری ماشین باقی می ماند. در واقع، گرمای تابستان مسئول خرابی باتری در زمستان است. بسیاری از باتری های ماشین ها در فصل زمستان از بین می روند و رانندگان به اشتباه هوای سرد را مقصر می دانند. اما در واقع هوای سرد به باتری ماشین آسیب نمی رساند.

سرما باعث می شود باتری ماشین با کند کردن فرآیند الکتروشیمیایی، مقداری از قدرت خود را از دست بدهد. همچنین به دلیل سرد بودن روغن موتور باعث کندی حرکت آن می شود. وسیله نقلیه برای روشن شدن به شارژ کمی نیاز دارد. با این حال، باتری از نظر ساختاری تحت تأثیر سرما قرار نمی گیرد. بنابراین در صورت آسیب دیدن باتری حتی اگر باتری خودروی شما در طول تابستان دوام بیاورد، به احتمال زیاد هنگام مواجهه با چالش های فصل زمستان از کار می افتد.

در انتها باید بدانید که تست بار موثرترین راه برای بررسی باتری و اطلاع از وضعیت آن است. به همین دلیل است که اکثر مراکز خدمات خودرو، تست باتری را به عنوان بخشی از بررسی خودرو در نظر می گیرند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش