4.7
(97)

چراغ‌های جلو بمنظور داشتن رانندگی ایمن‌تر ضروری هستند، اما مانند قطعات دیگر خودرو، آنها نیز به علت استفاده در معرض آسیب قرار می گیرند. بعد از مدت زمان مشخصی چراغ های جلو یا به درستی کار نمی کنند یا از کار می افتند. سوسو زدن چراغ خودرو یکی از رایج ترین مسائلی است که ممکن است پیش بیاید. سوسو زدن چراغ های جلوی خودرو دید را مختل می کند و مستقیما ایمنی سایر رانندگان و عابران پیاده را تحت تأثیر قرار می دهد.

رانندگی همراه با سوسو زدن چراغ ها شرایط خطرناکی ایجاد می کند، زیرا باعث حواس پرتی شما و سایر رانندگان می شود. هرچند سوسو زدن همیشه به دلیل استفاده بیش از حد از چراغ ها نیست. گاهی اوقات هم ممکن است به دلیل مشکل اساسی دیگری باشد. در این مقاله سعی کرده ایم همه چیزهایی که باید در مورد سوسو زدن چراغ‌های جلو بدانید و اینکه چرا نباید با چنین موقعیتی رانندگی کنید را مورد بررسی قرار دهیم.

%name علت سوسو زدن چراغ خودرو
سوسو زدن چراغ های ماشین باعث حواس پرتی شما و سایر رانندگان می شود

دلایل سوسو زدن چراغ های جلوی ماشین

اگر چراغ جلوی خودروی شما در هنگام رانندگی به طور مداوم خاموش می شود، ممکن است به دلایل زیر باشد:

باتری ماشین در حال از بین رفتن است

از بین رفتن باتری خودرو یکی از دلایل رایج سوسو زدن چراغ های جلو است. چراغ جلوی ماشین برای داشتن عملکرد صحیح به انرژی باتری نیاز دارد. خرابی باتری می تواند منجر به سوسو زدن یا کم نور شدن چراغ های خودرو شود. باتری ماشین بسته به شرایط رانندگی معمولا بین 3 تا 5 سال دوام می آورد. اگر پس از سوسو زدن، چراغ های جلوی خودروی شما به طور کامل خاموش می شوند، به احتمال زیاد مشکل از باتری ماشین است. اگر چنین موقعیتی پیش آمد حتما خودروی خود را بمنظور بررسی بیشتر به یک تعمیرگاه ببرید.

%name علت سوسو زدن چراغ خودرو
باتری خودرو از کار افتاده است

خراب شدن دینام

دینام خراب یا فرسوده بر خروجی الکتریکی خودرو تأثیر منفی گذاشته و باعث عدم کارکرد صحیح، کم نور شدن یا سوسو زدن چراغ های جلو می شود. وظیفه دینام این است که با تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی انرژی باتری خودرو را حفظ کند. دینام خودرو هنگام رانندگی باتری را شارژ می کند. حدود 30 دقیقه طول می کشد تا یک باتری کاملاً خالی شارژ شود.

وقتی دینام خراب می شود، باتری ماشین به درستی شارژ نمی شود. بنابراین شارژ الکتریکی به سرعت توسط چراغ های جلو و سایر سیستم های الکتریکی تخلیه می شود. روشن شدن چراغ اخطار داشبورد خودرو نیز در مورد آن به شما هشدار لازم را می دهد.

تست خرابی و تقویت دینام خودرو

شل بودن اتصالات یا فیوزها

سیستم الکتریکی خودروی شما دارای سیم‌ها، فیوزها و اتصالات مختلف است. این اتصالات ممکن است شل شوند یا اینکه به درستی سر جای خود قرار نگیرند و باعث سوسو زدن چراغ‌های جلو شوند.

اتصالات شل و مشکلات جعبه فیوز خودرو ممکن است باعث بروز مشکل شده باشد، پیشنهاد ما به شما این است که در این زمینه از یک متخصص کمک بخواهید. دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث آسیب دیدن فیوزها می شود. تنها چیزی که نیاز است این است که علائم را زیر نظر داشته باشید.

%name علت سوسو زدن چراغ خودرو
ممکن است اتصالات یا فیوزها شل شده باشند

فرسودگی لامپ ها

اگر مدتی است که چراغ های جلوی ماشین خود را عوض نکرده اید، لامپ های آن را بررسی کنید. لامپ‌های قدیمی چراغ‌های خودرو با گذشت زمان از کار می‌افتند و در نهایت باعث سوسو زدن چراغ های ماشین می‌شوند. اگر پس از بررسی لامپ های خودرو متوجه قدیمی بودن لامپ ها شدید بهترین کار تعویض لامپ ها خواهد بود. همچنین باید چراغ های جلوی خودرو را تمیز نگه دارید تا عمر آن ها افزایش یابد.

خرابی سیم کشی

گاهی اوقات آسیب فیزیکی به اجزای چراغ جلوی اتومبیل باعث سوسو زدن آن می شود. این مشکل هنگام نصب قطعات جانبی یا سیم کشی غیر اصولی چراغ های جلو ایجاد می شود. اگر سیم‌کشی چراغ‌های جلو آسیب ببیند یا به هم بخورند، باعث می شود سیستم الکتریکی خودرو به‌طور تصادفی خاموش شود و چراغ‌های جلو نیز سوسو بزنند.

اگر فکر می کنید سیم کشی خودرو به درستی انجام نشده است، ماشین خود را به یک تعمیرگاه مورد اعتماد ببرید. این موضوع را جدی بگیرید زیرا ممکن است سیم‌کشی نامناسب باعث آتش‌سوزی خودرو و اتصال کوتاه شود.

نحوه سیم کشی ماشین

تخلیه انرژی کمکی بیش از حد

یکی دیگر از دلایل سوسو زدن چراغ های جلو ممکن است سیستم استریوی خودروی شما باشد. یک سیستم استریو با قدرت بالا، به خصوص اگر موسیقی بلند و باس باشد، نیروی زیادی از باتری می گیرد. استریوی قدرتمند ماشین باعث سوسو زدن چراغ های داخلی و خارجی خودروی شما می شود.

علاوه بر این، شکستگی دریچه موتور، پمپ بنزین خراب، نقص تهویه مطبوع و سایر اجزای معیوب موتور نیز می‌تواند باعث سوسو زدن چراغ‌های جلو و داشبورد خودروی شما در حین رانندگی شود.

%name علت سوسو زدن چراغ خودرو
استریوی قدرتمند ماشین باعث سوسو زدن چراغ های داخلی و خارجی خودروی شما می شود

خراب بودن سوئیچ چراغ جلو

خرابی سوئیچ چراغ جلو ارتباط بین سیستم های الکتریکی و کامپیوتری خودروی شما را مختل می کند. به همین دلیل است که در نهایت با سوسو زدن چراغ های جلو مواجه می شوید. این مشکل با نصب سوئیچ جدید چراغ جلو حل می شود. علاوه بر این، می توانید رایانه و سیستم های الکتریکی خودرو و همچنین دینام های باتری، رله ها، فیوزها و سوئیچ ها را نیز بررسی کنید.

تا اینجا به برخی از دلایل احتمالی سوسو زدن چراغ های جلو اشاره شد. برای عیب یابی چراغ های جلوی خودروی خود، باید همه دلایل احتمالی را بررسی کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است وسیله نقلیه خود را برای عیب یابی و تعمیر به تعمیرگاه ببرید.

فراموش نکنید لامپ ها را پس از 5 سال استفاده تعویض کنید. اگر اغلب در شب رانندگی می کنید، باید تعویض لامپ ها را مورد توجه قرار دهید.

برطرف کردن مشکل سوسو زدن چراغ ماشین

اگر دلایلی را که چراغ‌های خودرو یا کامیون ناگهان شروع به سوسو زدن می‌کنند را بررسی کرده‌اید، موارد زیر را برای عیب یابی خودروی خود بکار ببرید:

دینام خودرو را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است با یک بررسی ساده متوجه مشکل در دینام ماشین خود شوید و با تعمیر دینام مشکل را براحتی برطرف کنید.

اتصالات، کابل ها، پیچ و مهره ها یا سیم کشی ها را بررسی کنید و سیم کشی های شل را محکم کنید سپس ببینید آیا مشکل برطرف می شود یا نه.

باتری خودرو را آزمایش کنید و ببینید آیا به درستی شارژ می شود یا نه. همچنین آن را از نظر وجود هرگونه نشانه ای از خوردگی بررسی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش