4.3
(123)

در حالی که اکثر خودروهای جدید برای پنهان کردن اتصالات سیم‌ کشی ماشین و تجهیز ستون فرمان با اقدامات ایمنی برای جلوگیری از گرم شدن سیم‌ ها کارهای زیادی انجام داده‌اند، مدل‌های قدیمی‌تر تا اواسط دهه 90 معمولاً گزینه های خوبی برای سیم جرقه زن هستند. هنگام بهم ریختن سیم کشی ماشین بسیار احتیاط کنید و همیشه بمنظور بررسی دستورالعمل های خاص در مورد کدگذاری رنگ و سیم های مرتبط با مدل خودروی خود به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. اگر می خواهید بدانید چگونه اقدام به سیم کشی ستون فرمان کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

آموزش نحوه سیم کشی ماشین

روش اول

سیم کشی ستون فرمان

۱. وارد ماشین شوید.

سعی کنید به خودرو شخص دیگری وارد نشوید زیرا اگر وسیله نقلیه مجهز به سیستم ضد سرقت باشد، ورود اجباری شما باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار می شود.

  • این روش و در واقع اکثر روش های سیم کشی ماشین، فقط روی ماشین های قدیمی تر از اواسط دهه 90 کار می کند. مدل‌های جدیدتر مجهز به مکانیزم‌های کامل قفل میزبان هستند تا شما را از سیم جرقه زن خودرو محفوظ نگه دارند، مگر اینکه از نزدیک با ویژگی‌های آن آشنا باشید. اگر این کار را روی هوندا سیویک 2002 امتحان کنید، احتمالاً آلارم را روشن کرده و استارت را قفل می کنید، به این معنی که هیچکس نمی تواند با آن ماشین رانندگی کند.
%name نحوه سیم کشی ماشین
وارد ماشین شوید
  • اگر به دفترچه راهنمای خودرو دسترسی دارید، بررسی کنید تا مطمئن شوید که می توان ستون فرمان و انتخابگر دنده را نادیده گرفت. گاهی اوقات این کار آسیب جدی به مکانیسم تعویض دنده و ستون فرمان ایجاد می کند.

۲. پوشش پلاستیکی روی ستون فرمان را بردارید.

این پوشش ها معمولاً با گیره های مخفی یا پیچ های فیلیپس شماره 2 در جای خود قرار می گیرند. آنها را بردارید و پانل های دسترسی را آزاد کنید.

  • روش دیگر، که در برخی از مدل‌های بسیار قدیمی‌تر انجام می شود این است که می‌توانید با قرار دادن یک پیچ گوشتی سر صاف به حفره سوئیچ و چرخاندن آن، پین‌های قفلی را در اشتعال بشکنید. انجام این کار با دست بسیار دشوار است، اما اگر فکر می کنید که مدل خودرو به اندازه کافی قدیمی است که می توانید این کار را روی آن انجام دهید، می توانید آن را امتحان کنید.
%name نحوه سیم کشی ماشین
پوشش پلاستیکی روی ستون فرمان را بردارید

۳. کانکتور دسته سیم را پیدا کنید.

هنگامی که پانل های روی ستون فرمان را برمی دارید، باید یک حلقه از سیم های برق را ببینید. نگران نباشید، در عوض یاد بگیرید بسته مناسب را تشخیص دهید. معمولاً سه دسته اصلی سیم وجود دارد:

  • سیم های منتهی به کنترل های ستونی در یک طرف مانند چراغ ها، کروز کنترل و سایر نشانگرها
  • سیم هایی که به سمت کنترل های ستون در سمت دیگر منتهی می شوند، مانند برف پاک کن یا گرمکن صندلی
  • سیم هایی که به باتری، احتراق و استارت منتهی می شوند که مستقیماً به سمت ستون فرمان می روند.
%name نحوه سیم کشی ماشین
کانکتور دسته سیم را پیدا کنید

۴. باتری، استارت و دسته سیم استارت را کنار بگذارید.

یکی از این ها منبع تغذیه اولیه سوئیچ احتراق، یکی سیم های جرقه زنی و دیگری استارت خواهد بود. رنگ های دیگر بسته به سازنده آن متفاوت خواهد بود. دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید یا به صورت آنلاین آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که می توانید همه احتمالات را شناسایی کنید.

  • گاهی اوقات سیم های احتراق قهوه ای و سیم های استارت زرد هستند، اما سیم های باتری معمولا قرمز هستند. باز هم، تنها راه برای اطمینان این است که دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. اگر سیم ها را بصورت اشتباه استفاده کنید، ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
%name نحوه سیم کشی ماشین
باتری، استارت و دسته سیم استارت را کنار بگذارید

۵. حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) عایق را از سیم های باتری جدا کنید و آنها را به هم بپیچید.

در صورت وجود آنها را با نوار برقی بپیچید و اجازه ندهید در برابر اجزای فلزی خودرو کوتاه شوند. اتصال اینها الکتریسیته را برای اجزای احتراق تامین می کند، بنابراین موتور می تواند با چرخاندن استارت کار کند.

%name نحوه سیم کشی ماشین
حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) عایق را از سیم های باتری جدا کنید و آنها را به هم بپیچید

۶. سیم روشن/خاموش احتراق را به سیم باتری وصل کنید.

شما باید چراغ های داشبورد و سایر اجزای الکتریکی را در این مرحله روشن کنید. اگر کارتان تمام شده است و قصد رانندگی دارید، باید سیم استارت را جرقه بزنید، که این کار می تواند خطرناک باشد.

%name نحوه سیم کشی ماشین
سیم روشن/خاموش احتراق را به سیم باتری وصل کنید

۷. با دقت بسیار، سیم استارت را در حدود 1⁄2 اینچ (1.3 سانتی متر) جدا کنید.

این کار با عبور برق همراه است، بنابراین باید بسیار مراقب باشید و سیم های لخت را نزدیک نگه دارید و انتهای آن را به سیم های باتری متصل کنید. سعی نکنید آن را بچرخانید، فقط جرقه آن را روی سیم های باتری بزنید تا ماشین روشن شود.

%name نحوه سیم کشی ماشین
با دقت بسیار، سیم استارت را در حدود 1⁄2 اینچ (1.3 سانتی متر) جدا کنید

۸. دور موتور

اگر ماشین را روشن کردید، چند بار دور آن را بچرخانید تا متوقف نشود و مجبور نشوید دوباره این روند را انجام دهید.

  • پس از روشن شدن موتور، می توانید سیم استارت را جدا کرده و به کار خود ادامه دهید. هنگامی که می خواهید موتور را خاموش کنید، سیم های باتری را از سیم های احتراق باز کنید تا ماشین خاموش شود.
%name نحوه سیم کشی ماشین
اگر ماشین را روشن کردید، چند بار دور آن را بچرخانید

۹. قفل فرمان را بشکنید.

شما ماشین را روشن کرده اید و آماده هستید که موتور را پمپاژ کرده و ماشین را آزاد کنید، این کار اشتباه است. زیرا در حالی که ماشین شما در حال حرکت است، احتمالاً ستون فرمان در این نقطه قفل است، به این معنی که برای اینکه بتوانید فرمان را هدایت کنید، باید آن را بشکنید، مگر اینکه بخواهید مستقیماً از صخره عبور کنید.

%name نحوه سیم کشی ماشین
قفل فرمان را بشکنید

در برخی مدل ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوراخ فلزی سوئیچ را بیرون بیاورید که یک فنر آزاد می کند و قفل را می شکند. اگر قبلاً سعی کرده اید با پیچ گوشتی این کار را انجام دهید و قفل آن شکسته است، برای این است که یک وسیله نقلیه اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 80 دارید. چرخ را محکم به دو طرف بچرخانید، انگار می خواهید آن را آزاد کنید. همچنین می‌توانید از چکش برای ثابت کردن چرخ و اهرم استفاده کنید. باید صدایی از آن بشنوید که مطمئن شوید شکسته می شود و چرخ آزاد می شود، پس از آن می توانید به طور معمول رانندگی کنید.

روش دوم

سوراخ کردن پین های قفل

1. مته را روی سوراخ سوئیچ حدود 2/3 به سمت بالا قرار دهید.

هدف شما از این روش این است که پین های قفل را از بین ببرید و به شما این امکان را می دهد که ماشین را با استفاده از پیچ گوشتی به جای سوئیچ روشن کنید. این کار معمولاً در اتومبیل هایی که سوئیچ آنها گم شده است انجام می شود.

%name نحوه سیم کشی ماشین
مته را روی حفره سوئیچ حدود 2/3 به سمت بالا قرار دهید

2. به اندازه طول سوئیچ سوراخ کنید.

هر سنجاق قفلی دارای دو بخش است که به دنبال آن یک فنر قرار دارد، بنابراین آن را بیش از یک بار سوراخ کنید و هر بار مته را بردارید تا تکه‌های قفل داخلی در جای خود قرار گیرند.

%name نحوه سیم کشی ماشین
به اندازه طول سوئیچ سوراخ کنید

3. پیچ گوشتی را به همان شکلی که سوئیچ را قرار می دهید جایگذاری کنید.

لازم نیست پیچ گوشتی خیلی داخل برود زیرا پین ها از قبل شکسته شده اند. همانطور که از سوئیچ خود استفاده می کنید از آن استفاده کنید.

  • هشدار: این روش ایمنی سوئیچ شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود هر کسی که پیچ گوشتی یا ناخن محکمی دارد بتواند ماشین شما را بدزدد.
%name نحوه سیم کشی ماشین
پیچ گوشتی را به همان شکلی که سوئیچ را قرار می دهید جایگذاری کنید

روش سوم

برق رسانی به داشبورد

1. کاپوت را باز کنید و سیم پیچ قرمز را پیدا کنید.

هر دو سیم پیچ تقریباً در پشت همه موتورهای V8 قرار دارند. در موتورهای چهار سیلندر در سمت راست و نزدیک مرکز موتور قرار گرفته اند و در موتورهای شش سیلندر در طرف مقابل قرار دارند: سمت چپ و نزدیک مرکز موتور.

%name نحوه سیم کشی ماشین
کاپوت را باز کنید و سیم پیچ قرمز را پیدا کنید

2. کابل های باتری به باتری را بیرون بیاورید.

یک کابل باتری به باتری را از ترمینال مثبت باتری به سمت مثبت سیم پیچ یا سیم قرمزی که به سیم پیچ منتهی می شود، بکشید. این کار به داشبورد برق می‌دهد که در صورتیکه بخواهید موتور را روشن کنید ضروری است.

%name نحوه سیم کشی ماشین
کابل های باتری به باتری را بیرون بیاورید

3. شیر برقی استارت را پیدا کنید.

در خودروهای فورد، روی گلگیر سمت راست، نزدیک باتری قرار دارد. در خودروهای جنرال موتورز روی استارت زیر فرمان قرار دارد.

%name نحوه سیم کشی ماشین
شیر برقی استارت را پیدا کنید

4. قفل فرمان را باز کنید.

یک پیچ گوشتی تخت را در مرکز بالای ستون فرمان قرار دهید و بین چرخ و ستون فشار دهید.

  • نگران شکستن پین قفل نباشید. ضمن اینکه این کار هیچ آلارمی را روشن نمی کند، باید بتوانید شیر برقی را در زیر آن پیدا کنید.
%name نحوه سیم کشی ماشین
قفل فرمان را باز کنید

5. شیر برقی را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید.

یک سیم کوچک در بالای شیر برقی و کابل مثبت باتری در زیر مشاهده خواهید کرد. سیم سوئیچ احتراق را از شیر برقی جدا کرده و با استفاده از یک پیچ گوشتی عایق، پایه مثبت شیر برقی را به ترمینالی که سوئیچ جرقه زنی وصل می شود، اتصال کوتاه کنید.

با انجام این کار 12 ولت مستقیماً از باتری اعمال می شود. این جریان باید شیر برقی را فعال کند و ماشین استارت بخورد.

%name نحوه سیم کشی ماشین
شیر برقی را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید

پرسش و پاسخ تخصصی

آیا می توانم ماشینی را که از سوئیچ یا تراشه استفاده می کند سیم کشی کنم؟

سنسورهای خودرو باید وجود سوئیچ و تراشه آن را قبل از استارت خوردن تشخیص دهند. بنابراین، شما نمی توانید یک ماشین را بدون تراشه آن سیم کشی کنید.

آیا ماشینی که بنزین ندارد را می توان سیم کشی کرد؟

نه. بدون بنزین موتور قادر به ایجاد جرقه برای حرکت پیستون نخواهد بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
احمد طاهرزاده
احمد طاهرزاده
1 ماه پیش

با عرض سلام من پراید ساژم دارم سوییچ رو که میبندم یا ماشین کلا خاموش نمیشه یا اگه خاموش بشه چراغ های کیلومتر روشن میمونن زمانی هم که خاموش نمیشه بعد از بستن سوییچ میزارم دنده عقب (سنسور دنده عقب دارم)یا با زدن کلید گرمکن شیشه عقب ماشین خاموش میشه و روشنایی علائم روی کیلومتر کمرنگ میشه ولی بسته نمیشه چند وقت پیش هم گیربکس باز کردم که مدتی بعد اون این اتفاقا افتاد لطف میکنید راهنمایی بفرمایید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش