4.5
(122)

دلایلی که صبح ماشین روشن نمی شود

هر خودرویی پس از مدتی استفاده از آن دچار استهلاک می شود، به خصوص آسیب های مربوط به موتور شایع تر می باشد و رایج ترین آن است که خودرو در ابتدای صبح با استارت زدن روشن نمی شود، زیرا پارک کردن خودرو از شب تا صبح باعث تجمع گرد و غبار روی قسمت های اصلی موتور می شود. در این مقاله در مورد دلایل استارت نخوردن خودرو هنگام صبح یا هر زمان دیگری از روز صحبت خواهیم کرد.

  • دینام خراب است

دینام و سیستم های شارژ آن با باتری خودرو کار می کند تا برق خودرو را تامین کند. از آنجایی که ماشین شما هر بار که در جاده رانندگی می کند به برق زیادی نیاز دارد، ماشین شما هر روز به یک راه سریع برای شارژ باتری نیاز دارد. دینام باتری شما را پس از روشن شدن خودرو شارژ می کند و انرژی خود را از چرخیدن لاستیک های خودرو زمانی که در جاده هستید تامین می کند. این رویه انرژی مکانیکی را به انرژی باتری خودروی شما تبدیل می کند.

%name علت استارت نخوردن خودرو
دینام خراب است

اگر دینام ماشین شما به درستی کار نکند، باتری در نهایت از کار می افتد و راهی برای شارژ مجدد خود نخواهد داشت. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص اینکه ماشین شما باتری ضعیفی دارد یا دینام آن خراب است این است که اجازه دهید ماشین بعد از پیاده شدن شما کار کند. اگر دینام خراب باشد، خودروی شما خودبخود خاموش می شود.

  • ماشین شما در حالت پارک یا خنثی نیست

اگر ماشین شما روشن نمی شود، ممکن است در حالت پارک یا خنثی نباشد. ممکن است ماشین شما در دنده باشد. سعی کنید پدال ترمز را فشار دهید و ماشین را به سمت پارک حرکت دهید. اگر وسیله نقلیه شما از قبل در حال حرکت است، ماشین را به حالت خنثی تغییر دهید، سپس دوباره سعی کنید ماشین را روشن کنید.

  • فرمان خود را مسدود و قفل کرده اید

اگر حتی نمی توانید سوئیچ خود را بچرخانید، احتمالاً فرمان گیر کرده یا مسدود شده است. هنگامی که شخصی سعی می کند فرمان شما را بدون اینکه ماشین روشن باشد بچرخاند، این عملکرد سیستم ضد سرقت را فعال کرده و با این کار فرمان قفل می شود.

برای خارج شدن از قفل فرمان، فرمان را تکان دهید و سوئیچ را دوباره به آرامی بچرخانید. هنگامی که فرمان را بچرخانید قفل آن باز می شود. این عمل تاثیر منفی بر خودرو ندارد و پس از این کار خودروی شما باید به خوبی کار کند.

  • باتری سوئیچ خاموش است

در مدل‌های جدید خودروها که برای استارت موتور به سوئیچ نیاز دارند، گاهی اوقات اگر سوئیچ خاموش باشد، خودرو سوئیچ را تشخیص نمی‌دهد. در وسایل نقلیه ای که با چرخاندن سوئیچ روشن می شوند این مشکلات وجود ندارد. قبل از اینکه ماشین خود را روشن کنید، باید باتری سوئیچ را تعویض کنید. با یک پیچ گوشتی درب قسمت باتری را باز کنید و آن را تعویض کنید.

  • مخزن بنزین خالی است

به نظر می رسد که این یکی غیرممکن است، اما اگر باک بنزین خالی باشد، ماشین شما روشن نمی شود. اگر درجه سنجش بنزین ماشین شما خراب باشد، ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید سوخت کمی دارید، بنزین تمام شود.

اگر بنزین ماشین شما تمام شده بود، یک گالن بنزین تهیه کنید و به نزدیکترین پمپ بنزین بروید. سعی کنید حداقل دو گالن بنزین تهیه کنید.

اگر درجه سنجش بنزین خودروی شما خراب است، شمارشگر مایل را روی صفر تنظیم کنید (نه کیلومترشمار) و مصرف سوخت خود را از این طریق ردیابی کنید تا بتوانید مشکل را رفع کنید.

  • سوئیچ جرقه زن خراب است

یکی دیگر از تجهیزاتی که در راه اندازی خودروی شما نقش دارد، سوئیچ احتراق است. برای تشخیص این مشکل، سوسو زدن چراغ داشبورد یا سایر مشکلات الکتریکی را بررسی کنید. سوئیچ احتراق نیز ممکن است به سختی چرخانده شود. شما حتی نمی شنوید که موتور استارتر موتور را می چرخاند.

  • شمع ها کهنه شده اند

شمع های قدیمی هم یکی از دلایل رایج روشن نشدن خودروها هستند. شمع های معیوب منجر به احتراق ناقص، افزایش مصرف بنزین و سایر مشکلات خودرو می شود. اگر ماشین شما قبل از اینکه متوجه شوید که روشن نمی شود به طرز نامناسبی کار می کند. این می تواند نشانه خوبی برای قدیمی بودن شمع ها باشد. اگر موتور هنگام روشن شدن صدای تق تق می دهد، اما موتور استارت نمی خورد، ممکن است شمع‌ها خراب شده باشند.

%name علت استارت نخوردن خودرو
شمع ها کهنه شده اند

نحوه تعویض شمع را بخوانید.

  • رله پمپ سوخت از کار افتاده

سیستم سوخت خودرو برای روشن شدن موتور بسیار مهم است. اگر از پمپ بنزین در جعبه فیوز صدایی نمی شنوید، این می تواند دلیل روشن نشدن ماشین شما باشد.

اگر در راه اندازی وسیله نقلیه خود مشکل دارید و این علائم را دارید، ممکن است سوخت کافی به محفظه احتراق انتقال داده نمی شود.

%name علت استارت نخوردن خودرو
رله پمپ سوخت از کار افتاده
  • درپوش توزیع کننده شکسته است

همیشه موتور استارتر یا شمع خراب دلیل روشن نشدن ماشین شما نیست. دلایل رایج عبارتند از شکستن درپوش توزیع کننده. توزیع کننده الکتریسیته را پس از احتراق به سمت شمع ها هدایت می کند.

اگر صداهایی می شنوید یا چراغ چک موتور روشن شده است، یا موتور استارت نمی خورد، از مکانیک بخواهید درپوش توزیع کننده و تمام قطعات استارت خودرو را بررسی کند.

  • تسمه تایم خراب است

صداهای عجیب و غریب در موتور پس از احتراق و احتراق نادرست می تواند نشان دهنده خراب بودن تسمه تایم باشد.

  • فرسودگی پمپ بنزین

پمپ بنزین وظیفه انتقال بنزین از باک و موتور را بر عهده دارد و فرسودگی پمپ بنزین به این معنی است که سوخت کافی برای روشن شدن موتور انتقال داده نمی شود.

  • آسیب دیدن شمع ها

آسیب دیدگی شمع‌ها می‌تواند دلیل اصلی روشن نشدن خودرو باشد، زیرا شمع‌ها مسئول احتراق موتور هستند که برای روشن کردن خودرو لازم است و از فشرده شدن مخلوط هوا و سوخت اطمینان حاصل می‌کنند.

  • فیلتر هوا آسیب دیده است

در نهایت، یکی از دلایل روشن نشدن خودروی شما در ابتدای صبح به دلیل تجمع کثیفی روی فیلتر هوا است، چون هوا نمی تواند به مقدار مناسب بمنظور احتراق عبور کند.

در چنین مواقعی، باید خودروی خود را به یک مرکز تعمیر و نگهداری تخصصی اتومبیل ببرید، جایی که متخصص می تواند نوع خرابی را از صدایی که موتور هنگام کار تولید می کند تشخیص دهد. اما بهتر است هر چند وقت یکبار با بردن خودروی خود به مرکز تعمیر و نگهداری از این نوع موقعیت ها جلوگیری کنید واز ایمنی خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

برق پشت آمپر می آید ولی ماشین استارت نمی خورد

اگر آمپر روشن باشد اما ماشین باز هم روشن نمی شود به احتمال زیاد این مشکل ناشی از مشکلات مربوط به باتری می باشد. مشکلات باتری شامل خرابی، کاهش شارژ باطری به دلیل استفاده طولانی مدت یا عدم شارژ صحیح باشد که نمی تواند جریان لازم را برای چرخاندن موتور استارتر تامین کند.

برخی از مشکلات باتری

  • ضعیف شدن باتری ماشین

شایع ترین دلیل روشن نشدن ماشین شما باتری ماشین است. باتری قطعه الکتریکی ضروری خودرو می باشد. استارت شما به یک ماشه الکتریکی متکی است، بنابراین موتور شما روشن نمی شود مگر اینکه یک باتری فعال داشته باشد. هوای سرد می تواند مشکلات مربوط به باتری را برای شما ایجاد کند.

ضمن اینکه عمر باتری محدود است، یا ممکن است گیره‌های باتری شل شده باشد یا ترمینال های آن کثیف شده باشد. با این حال، اغلب فکر می کنیم که موضوع اصلی از کار افتادن باتری است.

%name علت استارت نخوردن خودرو
باتری از کار افتاده است

برای اینکه باتری از کار افتاده خودروی شما دوباره کار کند، نیازی به مراجعه به مکانیک ندارید. می توانید به وسیله کابل های جامپر باتری وسیله نقلیه خود را با وسیله نقلیه دیگری باتری به باتری کنید و آن را مجددا شارژ کنید. اگر باتری به این وسیله شارژ نشود، باید آن را تعویض کنید.

  • اتصال باتری خراب است

اگر مشکل باتری نیست، نکته بعدی که باید بررسی کنید کابل های اتصال باتری شما است. اگر کابل های باتری آسیب دیده یا شل به نظر برسند، ممکن است خودرو نتواند نیروی الکتریکی لازم برای روشن کردن موتور خودرو را انتقال دهد.

احتمال خوردگی باتری نیز وجود دارد. اگر در اطراف اتصالات باتری مقدار زیادی مایعات قهوه ای، سفید، آبی یا سبز مشاهده کردید، باید آن را تمیز کنید. توصیه ما این است که به یک متخصص مراجعه کنید.

نکته: قبل از تماس با باتری، مطمئن شوید که ماشین شما خاموش است.

استارت نخوردن ماشین و صدای تق تق

  • موتور استارتر خراب است

یکی از رایج ترین دلایل استارت نخوردن ماشین شما این است که موتور استارتر خراب شده است. موتور استارتر بخشی از خودرو است که سیگنال الکتریکی را برای چرخاندن موتور دریافت می کند و اگر آسیب دیده باشد ماشین شما روشن نمی شود.

برای اینکه بفهمید موتور استارتر شما دلیل روشن نشدن ماشین شماست، سوئیچ را بچرخانید. اگر چراغ‌های ماشین روشن می‌شود، پس احتمالاً استارتر موتور خراب است. پس از چرخاندن سوئیچ، سایر مشکلات الکتریکی را بررسی کنید.

%name علت استارت نخوردن خودرو
موتور استارتر خراب است

اگر استارتر خراب باشد، باید با یک یدک‌کش ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید.

  • قفل کردن موتور

اگر با بررسی هایی که انجام دادید متوجه سالم بودن باتری، استارتر و سیم کشی خودرو شدید احتمال دارد موتور ماشین قفل کرده باشد. برای فهمیدن قفلی موتور لازم است که دنده را در وضعیت ۵ قرار داده و آن را هل بدهید. در صورتی که اتومبیل حرکت نکرد یعنی قفلی موتور رخ داده است.

  • فیوز خراب است

اگر ماشین شما روشن نمی شود ممکن است به دلیل این باشد که فیوز خراب است. فیوزهای خودرو به راحتی در دسترس هستند و در زیر کاپوت و زیر فرمان خودروی شما قرار دارند. تمام سیستم الکتریکی خودرو از داخل جعبه فیوزها عبور می کند.

می توانید فیوز سوخته را تعویض کنید، اما اگر سوختگی فیوز وسیع باشد، ممکن است سیم کشی های خودرو هم آسیب دیده باشند. فیوز سوخته می تواند از روشن شدن خودروها جلوگیری کند. می توانید نقشه جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را در دفترچه راهنمای خودروی خود پیدا کنید.

  • خوردگی باتری خودرو

استفاده طولانی مدت از باتری ماشین باعث خوردگی و گرفتن جرم می شود اگر چنین موردی را در باتری خودرو مشاهده کردید، همین علت استارت نخوردن ماشین است.

  • باتری‌های فرسوده

زمانی که باتری خودرو فرسوده و از کار افتاده باشد، ماشین استارت نمی‌خورد. با تعویض باتری این مشکل برطرف می شود.

  • سوئیچ خراب است

برای فهمیدن این موضوع سوئیچ را به حالت باز و نه در حالت استارت کامل قرار بدهید. در صورتی که باتری خودروی شما سالم باشد و چراغ‌های هشداردهنده روشن نشوند، به این معنی است که سوئیچ مشکل دارد.

  • اتصالات خراب است

خوردگی باعث آسیب به قطعات الکترونیکی استارتر می شود، بهتر است با تسترهای مخصوص و باز کردن سوئیچ جریان ایجاد شده را بررسی کنید.

  • فیلتر سوخت مسدود شده است

فیلتر بنزین را هر 30000 مایل تعویض کنید. علائم رایج گرفتگی فیلتر، افزایش مصرف بنزین و کارکرد خشن خودرو است.

اگر سوخت نتواند به محفظه احتراق برسد، ممکن است برای اشتعال مشکل داشته باشید.

%name علت استارت نخوردن خودرو
فیلتر سوخت مسدود شده است
  • کارکرد نادرست سیم پیچ احتراق

برای اندازه گیری دقیق مقاومت سیم پیچ احتراق از یک مولتی متر استفاده کنید. در صورت کارکرد نادرست سیم پیچ احتراق را تعویض کنید.

  • اتصالات سیم پیچ خراب است

گاهی اوقات وجود شکستگی در قسمتی از سیم پیچ باعث استارت نخوردن خودرو می‌شود. پس بررسی اتصالات سیم پیچ نیز ضروری است.

  • پمپ سوخت و رله

بهتر است با تجهیزات لازم تست فشار را روی پمپ سوخت انجام داد. اما در صورت عدم وجود تجهیزات باید در ابتدا اتصالات الکترونیکی را بررسی کنید. سپس با کمک تستر جریان هم زمان با روشن بودن سوئیچ جریان سر مثبت پمپ سوخت را چک کنید. در صورت عادی بودن وضعیت مرحله بعدی را امتحان کنید، ولی در غیر این صورت لازم است تا فیوز را بررسی کنید. در صورت سالم بودن فیوز هم احتمال دارد که مشکل از رله پمپ سوخت باشد.

  • شل بودن استارت

در برخی موارد ممکن است پیچ و مهره استارت شل باشد که همین موضوع می تواند باعث صدای تق تق ماشین هنگام استارت زدن و همچنین روشن نشدن خودرو باشد.

  • گرفتگی انژکتورهای سوخت

انژکتورهای سوخت مسئول پاشش مقادیر مناسب سوخت در یک زاویه خاص نسبت به محفظه احتراق هستند. اگر ماشین شما روشن نشود، به این معنی است که خاک روی انژکتورها جمع شده و بنابراین آنها کار خود را به طور موثر انجام نمی دهند.

  • نحوه عملکرد کامپیوتر اصلی موتور خودرو

آخرین علتی که می‌توانیم برای استارت نخوردن خودرو و یا صدای تق تق بعد از استارت نام ببریم، عملکرد نامناسب کامپیوتر اصلی موتور یا سیستم‌های الکترونیکی است که نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مونا عبادی
مونا عبادی
2 ماه پیش

شما تمام مواردی که مربوط به استارت نخوردن خودرو بود گفتید به جز باتری!!! چرا؟ یکی از دلایل اصلی استارت نخوردن ماشین، مگه باتری نیست؟

کیان باتری
در جواب  مونا عبادی
2 ماه پیش

با سلام
بله کاملا درست می فرمایید تمامی موارد ذکر شده اند و باتری نیز جزو این موارد می باشد.
اما به طور کلی دلایلی از جمله: خرابی باتری یا تمام شدن عمر مفید آن، خرابی استارت و لوازم داخلی آن، خرابی سوئیچ و متعلقات آن، فرسودگی سیم‌کشی و اتصالات باتری، اتصالات استارت و دینام نیز می‌تواند باعث این موضوع بشوند.
در پایان توصیه می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی‌های لازم به صورت شبانه‌روزی با کارشناسان فروش شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمائید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش