0
(0)

اگر برای بیمه اتومبیل خود درخواست داده باشید، حتما از شما پرسیده شده است که آیا ردیاب GPS را روی خودروی خود نصب کرده اید. یا حداقل به استفاده از آنها فکر کرده اید یا نه. شرکت های بیمه در صورت داشتن دستگاه ردیاب، حق بیمه را کاهش می دهند. اما این سیستم ها دقیقا چیست و چه چیزی باعث محبوبیت آنها بین صاحبان ناوگان ها و کاربران شخصی شده است؟

سیستم های ردیابی خودرو را نباید با دستگاه های ناوبری خودرو اشتباه گرفت. همانطور که از نام آن پیداست، ناوبری خودرو پشتیبانی ناوبری را فراهم می کند. اما با یک ردیاب GPS، نه تنها اطلاعات موقعیت مکانی دقیق خودروها را به دست می آورید، بلکه می توانید داده های مربوط به عملکرد خودرو را نیز دانلود کنید و از گزینه های برنامه ریزی شده اضطراری استفاده کنید. دقیقاً به همین دلیل است که عملکردهای جهانی، GPS را به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داده اند.

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
سیستم ردیابی خودرو

در این مقاله با نحوه صحیح نصب دستگاه های ردیاب بر روی وسایل نقلیه آشنا خواهید شد. چه مدیر ناوگان باشید و چه کاربر شخصی، می توانید با کمک این راهنمای جامع، ردیابی را از امروز شروع کنید.

راهنمای نصب دستگاه های ردیاب روی وسایل نقلیه

با فرض اینکه تمام تجهیزات مورد نیاز را دارید، نصب دستگاه های ردیاب بر روی وسایل نقلیه ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. به طور کلی، دو راه برای نصب دستگاه ردیاب وجود دارد: سیم کشی آن به وسیله نقلیه یا استفاده از دستگاه Plug and Play (فناوری ای که باعث می‌شود با اتصال دستگاه جدید به کامپیوتر، سیستم‌عامل آن را به صورت خودکار شناسایی کند و باعث شود تا فاصله شما از متصل کردن دستگاه به کامپیوتر و شروع به کار آن تنها چند ثانیه و آن هم در همان اولین اتصال باشد).

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
بهترین مکان ها برای نصب ردیاب خودرو

سیم کشی ردیاب های GPS به وسیله نقلیه شما

همانطور که از نام آن پیداست، دستگاه‌های ردیاب سیم‌دار باید به صورت دستی به سیستم الکتریکی خودرو متصل شوند تا کار کنند. نصب آنها سریع است و معمولا کمتر از نیم ساعت طول می کشد. مزیت اصلی سیم کشی ردیاب این است که می توانید یک اتصال برق قابل اعتماد برقرار کنید و سیستم ردیاب را از دید دزدان خودرو پنهان کنید. بهترین مکان برای قرار دادن دستگاه ردیاب خودرو زیر یا داخل داشبورد یا بالای پدال‌ها است.

1. منبع تغذیه 12 ولتی را روی سیم قرمز موجود در دستگاه ردیابی خود بطور محکم وصل کنید.

2. با اتصال دسته سیم به فرستنده و گیرنده شروع کنید. برای جلوگیری از مشکلات اتصال، تکنیک “poke and wrap” (فشار دادن و پیچاندن) را دنبال کنید.

3. حدود یک اینچ عایق را از سیم با منبع برق بردارید.

4. یک شی نوک تیز بردارید و سیم را بچرخانید و یک حلقه ایجاد کنید.

5. یک اینچ از عایق انتهای سیم قرمز دستگاه ردیاب را بردارید.

6. انتهای سیم قرمز (دستگاه ردیاب) را بچرخانید و حلقه‌ای را که روی منبع برق ماشین ایجاد کرده‌اید بچرخانید.

7. حلقه را ببندید و سیم قرمز را به اطراف بپیچانید. برای اطمینان از اتصال آن به سیم زمین، آن را در نوار برق بپیچید.

8. سیم جرقه خودرو را پیدا کنید و آن را به سیم سفید دستگاه ردیاب وصل کنید.

9. در نهایت، کابل های منفی وسیله نقلیه و ردیاب را به هم وصل کنید.

10. از نوار چسب استفاده کنید تا آن را محکم در جای خود نگه دارید زیرا نباید ردیاب شما در خیابان و جاده حرکت کند. در صورت تکان خوردن ردیاب به سیم ها و همچنین خود دستگاه آسیب می رسد.

اگر در مورد خودرو و نصب تجهیزات آن آگاهی لازم ندارید، می توانید GPS را توسط یک متخصص نصب و سیم کشی کنید. تصمیم در مورد اینکه آیا نصب سیستم ردیابی خودروی GPS خود را خودتان انجام دهید یا از یک متخصص حرفه ای استفاده کنید، کاملاً با شماست، اما تا حد زیادی به نوع یونیتی که خریداری کرده اید یا نیازهای نصب شما بستگی دارد. حتی اگر خودتان بتوانید دستگاه را جا بیندازید، لزوماً به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. در برخی موارد، ممکن است بمنظور اخذ حق بیمه از شما خواسته شود که ردیاب GPS را توسط یک فرد تایید شده توسط شرکت بیمه نصب کنید.

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
از یک متخصص برای نصب ردیاب GPS استفاده کنید

اگر تصمیم گرفتید خودتان دستگاه را نصب کنید، مطمئن شوید که تمام دستورالعمل ها را دقیقاً دنبال کرده و دستگاه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که بعد از نصب به خوبی کار می کند.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید:

  • مطمئن شوید که برق دستگاه ردیاب شما از ستون احتراق می آید.
  • از اتصال دستگاه به رادیو ماشین خودداری کنید، زیرا برق کافی برای دستگاه دریافت نمی کنید.
  • مراقب باشید که دستگاه همیشه برق 12 ولت داشته باشد، حتی زمانی که احتراق خاموش است. شما می توانید این را با کمک یک مولتی متر تست کنید. هنگام راه‌اندازی و خاموش شدن، مراقب برق باشید و مطمئن شوید که برق آن به زیر 9 ولت نمی‌رسد.
  • از دست زدن به سیم های متصل به کیسه هوا خودداری کنید زیرا این امر می تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد.
  • تولیدکنندگان معمولاً نصب ردیاب را در جای ایمن و خشک که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کند یا در دمای شدید توصیه می کنند.

وصل کردن ردیاب های GPS به پورت OBD

ردیاب های پلاگینی نیاز به دسترسی به برق دارند. مطمئن ترین منبع تغذیه از طریق درگاه OBD خودرو است. از آنجایی که این قسمت از خودرو اغلب استفاده نمی شود، می توانید از آن به عنوان منبع تغذیه برای دستگاه ردیاب خود استفاده کنید و دیگر نیاز به شارژ شدن دستگاه نداشته باشید. می‌توانید دستگاه ردیاب خود را با استفاده از پورت OBD-II واقع در داشبورد خود تنظیم کنید.

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
در حال نصب ردیاب GPS

اگر خودرویی را بعد از سال 1996 خریداری کردید، به احتمال زیاد دارای یک پورت OBD-II (امکانات تشخیصی آنبورد II) است. هر خودرو یا کامیونی در جاده که پس از سال 1996 تولید شده است، قانوناً موظف به نصب این پورت است. OBD-II یک کامپیوتر داخلی است که انتشار گازهای گلخانه ای، مسافت پیموده شده، سرعت و سایر داده های مربوط به ماشین شما را کنترل می کند و دارای یک پورت شانزده پین است که در زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد.

با کمک یک کابل افزودنی بادوام، ردیاب شما در کمتر از یک دقیقه قابل نصب و حذف است. حتی می توانید آن را در داشبورد هم پنهان کنید. دستگاه ردیابی جهانی Trackimo یک ردیاب GPS پلاگینی است. این دستگاه اطلاعات تله‌ماتیکی (روشی برای نظارت بر خودروها، کامیون‌ها، تجهیزات و سایر دارایی‌ها با استفاده از فناوری GPS و اینترنت می باشد) را ضبط می‌کند که داده‌های آن بر اساس عملکرد خودرو تولید می شود.

نصب دستگاه ردیاب GPS در سه مرحله

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
نصب دستگاه ردیاب GPS در سه مرحله

1. محل اتصال OBD-II را پیدا کنید.

2. دستگاه را به پورت OBD-II وصل کنید.

3. با ایجاد یک حساب کاربری در برنامه همراه ردیاب ثبت نام کنید و شروع به ردیابی دستگاه خود کنید.

اتصال به درگاه OBD در مقابل اتصال ردیاب های GPS سیم کشی شده: کدام یک بهتر است؟

وقتی صحبت از نصب دستگاه های ردیاب بر روی وسایل نقلیه می شود، راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد و مانند هر کار دیگری، هر کدام از این راه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر تجربه ای در زمینه مکانیک خودرو ندارید، بهتر است برای جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه یا خودروی خود، با یک متخصص مشورت کنید. پورت های OBD برای افرادی که به دنبال نصب بدون دردسر هستند توصیه می شود. اما از آنجایی که می توان آنها را به راحتی از کار انداخت، ممکن است برای صاحبان مشاغل مناسب نباشند. صاحبان ناوگان معمولاً دستگاه های GPS خود را برای جلوگیری از دستکاری کارمندان خود سیم کشی می کنند. این موضوع در مورد صاحبان وسایل نقلیه شخصی که می خواهند از سرقت خودروی خود جلوگیری کنند نیز صدق می کند.

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
اتصال به درگاه OBD در مقابل اتصال ردیاب های GPS سیم کشی شده

مزایای ردیاب های GPS سیم کشی شده

  • نصب ایمن

همانطور که قبلاً در مورد ردیاب‌های GPS سیم‌کشی شده گفته شد، نیاز به نصب سه سیم (زمین، برق و احتراق) دارند. این دستگاه ردیاب خودرو را در زیر کاپوت و دور از دید پنهان می کند.

  • اطلاعات بیشتری از خودرو و موتور ارائه می دهد.

دستگاه ردیاب سیم کشی شده به وسیله نقلیه مجهز به تعداد زیادی ضبط داده های اضافی ممکن مانند نظارت بر ورودی، دستگاه های ثبت الکترونیکی و غیره است. همچنین شناسه راننده یا Driver ID در صورتی امکان‌پذیر است که از رانندگان خود بخواهید قبل از رانندگی از یک سوئیچ اختصاصی برای وسایل نقلیه خود استفاده کنند.

معایب ردیاب های GPS سیم کشی شده

  • عیب عمده ردیاب های سیم کشی شده این است که نصب آنها زمان می برد. اگر از افراد حرفه ای برای سیم کشی ردیاب های GPS خود کمک می گیرید، معمولاً نصب کامل آنها بین سی تا چهل دقیقه طول می کشد. اگر خودتان آن را نصب کنید ممکن است حتی بیشتر هم طول بکشد.
  • از کار انداختن آنها نیز زمان می برد. از آنجایی که نصب آنها بدون هیچ گونه لوازم جانبی به طور میانگین سی تا چهل دقیقه طول می کشد، به این معنی است که جابجایی این دستگاه های ردیاب بین خودروها کاری ساده نیست. درست مانند نصب آنها، در صورت نیاز به انتقال یک دستگاه سیم کشی شده از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر، خودرو برای مدت زیادی باید توقف داشته باشد.

مزایای ردیاب های GPS پلاگینی

  • نصب آسان توسط خودتان

نصب دستگاه های ردیاب پلاگینی در هر وسیله نقلیه ای با پورت OBD-II بسیار آسان است. موقعیت پورت OBD-II می تواند با توجه به نوع خودرو، ساخت، مدل و سال تولید آن متفاوت باشد، اما معمولاً در زیر داشبورد داخل کابین قرار دارد. با استفاده از این دستگاه ردیاب خودرو، می توانید به سادگی به OBD-II متصل شده و شروع به دریافت داده های لازم از وسایل نقلیه خود کنید.

  • قابل حمل بودن

از آنجا که نصب آن آسان است، بنابراین انتقال آن بین وسایل نقلیه هم آسان است. زمانی که زمان تعویض وسیله نقلیه موجود در ناوگان شما فرا می رسد، کار انتقال آن بسیار راحت انجام می شود و نیازی به توقف طولانی مدت خودرو برای برداشتن آن و نصب در خودروی دیگر نیست. به سادگی از برق خودروی قدیمی جدا شده و به خودروی جدید وصل می شود.

  • دریافت خودکار عیب یابی موتور

ردیاب GPS پلاگینی به طور خودکار اطلاعات تشخیصی را از موتور استخراج می کند. زیرا به پورت OBD-II متصل است. برای مشاهده این نوع اطلاعات نیازی به نصب لوازم جانبی اضافی نیست.

معایب ردیاب های GPS پلاگینی

  • به راحتی دزدیده می شود

از آنجایی که ردیاب پلاگینی به راحتی نصب می شود، به این معنی است که می توان آنها را به راحتی هم از خودرو جدا کرد، این موضوع هم خوب است و هم بد. لازم نیست از کار انداختن دستگاه بمنظور اهداف دزدی یا خرابکارانه باشد. ضربه تصادفی پا هنگام داخل شدن یا خارج شدن از کابین می تواند باعث شود که دستگاه از موقعیت خود در درگاه OBD-II جدا شود.

%name راهنمای نصب ردیاب GPS بر روی خودرو
ردیاب پلاگینی به راحتی دزدیده می شود
  • انجام ردیابی بطور پنهانی انجام نمی شود

توجه داشته باشید که اکثر پورت های OBD-II در معرض دید قرار دارند. این باعث می شود که دستگاه ردیاب برای راننده قابل مشاهده باشد.

  • فقط داده های خودرو و موتور منتقل می شود

اکثر ردیاب های پلاگینی هیچ مهاری برای اتصال سیم های جانبی ندارند. این بدان معنی است که هیچ گزینه ای برای انواع نظارت اضافی مانند نظارت بر ورودی وجود ندارد، که اطلاعات ارزشمندی از خودرو مانند برف پاک کن، باز بودن یا بسته بودن درها، بستن یا نبستن کمربند ایمنی و غیره را به شما انتقال دهند.

راهنمای مسدود کردن ردیاب GPS را نیز بخوانید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
lambo
lambo
2 ماه پیش

سلام وقت بخیر، بنده دوباره ک ردیاب پلاگینی گرفتم برای ماشینم اما دلیل اینکه چرا نمیشه خوب جاو دید گذاشت رو نمیدونم، چون همونطور ک توضیح دادین ب راحتی دزدیده میشن و حقیقتا این دومیش بود، ردیاب دیگه ای روهم بنظرم سیمای ماشینو بهم میزنه میترسم نصب بکنم روی ماشین، از ی طرف عملکرد باتریو میاره پایین از اونطرفم ب دینام فشار میاره، بابت اون یکی ک باتریو مجبور شدم 6 ماه نشده عوض کنم، چون واقعا ماشین نمیکشید، بنظرتون همچین ردیابی برای بی ام و اوکیه یا باید پیشرفته تر نصب کنم روش!

مشاوره رایگان و ثبت سفارش