0
(0)

سیستم ردیابی GPS خودرو چیست؟

در سیستم مدیریت حمل و نقل، GPS یا سیستم موقعیت یاب جهانی به عنوان بخشی از سیستم های تله ماتیک (روشی برای نظارت بر خودروها، کامیون‌ها، تجهیزات و سایر دارایی‌ها با استفاده از فناوری GPS و اینترنت می باشد) عمل می کند. این سیستم به صاحبان و مدیران مشاغل اجازه می دهد تا ناوگان خود را در بصورت لحظه به لحظه ردیابی کنند. این سیستم‌ها داده‌ها را از چندین نقطه تماس روی یک وسیله نقلیه جمع‌آوری می‌کنند تا اطلاعات تجاری قابل دسترسی ای را ارائه دهند.

%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
آیا می توان ردیاب GPS را مسدود کرد؟

در حال حاضر، دو نوع سیستم ردیابی GPS در بازار موجود است، لاگر و ردیاب زنده. لاگر داده های مکانی خودرو را ثبت کرده و آن را در یک دستگاه ذخیره سازی متصل به خود ذخیره می کند. سپس صاحبان ناوگان می توانند این دیسک را به رایانه متصل کرده و با استفاده از نرم افزار اختصاصی آن را تجزیه و تحلیل کنند.

از طرف دیگر، یک ردیاب زنده به طور مداوم اطلاعات مکان و زمان را برای گیرنده ارسال می کند. ردیاب‌های زنده برای نظارت بر مکان واقعی وسایل نقلیه ناوگان و در موارد استفاده پیشرفته مانند بهینه‌سازی مسیر و غیره استفاده می‌شوند.

با این اوصاف اگر به ردیابی غیراخلاقی خودرو مشکوک هستید، می توانید به دنبال راه هایی برای مسدود کردن سیگنال GPS باشید که ردیابی موقعیت مکانی شما را غیرممکن می کند. در این مقاله نحوه مسدود کردن ردیابی GPS خودرو را در صورتی که بدون رضایت شما انجام می شود به شما آموزش می دهیم.

چرا اکثر شرکت‌های وابسته به حمل و نقل به ردیابی وسایل نقلیه GPS تمایل دارند؟

ردیابی وسیله نقلیه با استفاده از GPS مزایای زیادی را برای مدیریت ناوگان فراهم می کند. در زیر برخی از مزایای مهم سیستم ردیابی خودرو GPS ذکر شده است:

1. بهبود بهره وری

با ردیابی لحظه ای خودرو، مدیران ناوگان می توانند با نظارت آنی راننده، مسیرها را بهینه کنند، مصرف سوخت را کاهش دهند و بهره وری را نیز افزایش دهند.

2. افزایش ایمنی

ردیابی GPS می تواند با ارائه داده هایی در مورد سرعت، ترمز شدید و سایر رفتارهای خطرناک رانندگی به جلوگیری از تصادفات و تضمین ایمنی رانندگان کمک کند.

3. تعمیر و نگهداری بهتر

مدیران ناوگان با ردیابی استفاده از خودرو و داده های موتور، می توانند تعمیر و نگهداری و تعمیرات را به طور موثرتر برنامه ریزی کنند و زمان توقف خودرو را کاهش دهند و کارایی کلی آن را افزایش دهند.

4. بهبود خدمات به مشتریان

با ردیابی GPS، مدیران ناوگان می توانند اطلاعات دقیق و به روزی را در مورد زمان تحویل delivery times ارائه دهند که به بهبود رضایت و وفاداری مشتری کمک می کند.

5. کاهش هزینه ها

مدیران ناوگان می توانند با بهینه سازی مسیرها و نظارت بر مصرف سوخت، هزینه های سوخت و سایر هزینه های عملیاتی را کاهش دهند و در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها داشته باشند.

ردیابی وسایل نقلیه GPS می تواند اطلاعاتی را که مدیران ناوگان برای تصمیم گیری بهتر و مدیریت موثرتر ناوگان خود نیاز دارند، در اختیار مدیران ناوگان قرار دهد و در نتیجه کارایی، ایمنی و سودآوری را بهبود بخشد.

ویژگی های کلیدی ردیابی خودرو GPS ناوگان

بیایید نگاهی به برخی از ویژگی های حیاتی ردیاب های GPS برای وسایل نقلیه ناوگان بیندازیم:

1. ردیابی مکان در لحظه

ردیابی وسیله نقلیه GPS به شما امکان می دهد مکان دقیق وسیله نقلیه خود را در لحظه ردیابی کنید و به شما امکان می دهد حرکات وسایل نقلیه خود را نظارت کنید و بر اساس آن تصمیم گیری کنید.

2. Geofencing

Geofencing یک ویژگی است که به شما امکان می دهد مرزهای مجازی را در اطراف مناطق خاص روی نقشه ایجاد کنید. هنگامی که یک geofence را راه اندازی کردید، هنگام ورود یا خروج وسیله نقلیه به مکان مشخص شده هشداری دریافت خواهید کرد.

این ویژگی یک فناوری محل مبتنی بر شبکه‌های بی‌سیم است که به شما امکان می‌دهد یک منطقه‌ی مشخص را تعریف کرده و برای کاربرانی که وارد این منطقه می‌شوند، پیام‌ها و اطلاعاتی را ارسال کنید.

3. نظارت بر سرعت

ردیابی وسیله نقلیه GPS به شما امکان می دهد به سرعت وسایل نقلیه خود بصورت لحظه ای نظارت داشته باشید. همچنین می‌توانید هشدارهایی را برای دریافت اعلان‌ها در زمانی که سرعت وسایل نقلیه از حد مجاز تعریف شده تجاوز می‌کند تنظیم کنید، که این کار می‌تواند به جلوگیری از تصادفات و کاهش مصرف سوخت کمک کند.

4. بهینه سازی مسیر

ردیابی وسیله نقلیه با GPS شما را قادر می سازد مسیرهای خود را بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید که وسایل نقلیه شما کارآمدترین مسیرها را به مقصد خود طی می کنند بنابراین به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می کند.

5. مدیریت سوخت

ردیابی وسیله نقلیه با GPS می تواند با ارائه اطلاعاتی در مورد سطح سوخت خودرو، مسافت طی شده و سوخت مصرفی، به شما در مدیریت مصرف سوخت کمک کند.

6. برنامه تعمیر و نگهداری

ردیابی وسیله نقلیه GPS می تواند با ارائه اطلاعاتی در مورد سلامت وسایل نقلیه شما، مانند سطح روغن، فشار باد لاستیک و عمر باتری، به شما در برنامه ریزی تعمیر و نگهداری خودرو کمک کند.

7. نظارت بر رفتار راننده

ردیابی وسیله نقلیه GPS می تواند به شما در نظارت بر رفتار راننده، از جمله سرعت، ترمز شدید و شتاب کمک کند. همچنین به شما کمک می کند عادت های رانندگی ناایمن را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی انجام دهید.

8. ردیابی دارایی

ردیابی وسیله نقلیه با GPS همچنین می تواند سایر دارایی ها مانند تریلرها یا تجهیزات دیگر را ردیابی کند. این سیستم می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که دارایی های شما به طور موثر استفاده می شود و به شما کمک می کند در صورت گم شدن یا دزدیده شدن آنها را راحت تر پیدا کنید.

قانونی بودن ردیابی GPS خودرو

قبل از پیاده سازی GPS برای ردیابی از راه دور و زنده، مدیران ناوگان باید مدتی را صرف مطالعه قانونی این راه حل ها کنند.

اساساً، استفاده از ردیاب GPS برای دارایی هایی که مربوط به شما یا نهاد تجاری شما می باشد، قانونی است. بنابراین وسایل نقلیه متعلق به کسب و کار یک ناوگان می تواند بصورت کاملا قانونی توسط مالک ردیابی شود. آنها می توانند در صورت سوء استفاده از دارایی های خود بوسیله داده های GPS برای رسیدگی های قانونی استفاده کنند.

با این حال، مالکان ناوگان باید در صورتی که وسیله نقلیه تحت نظارت GPS است، به رانندگان اطلاع دهند. قوانین از دوره ای به دوره دیگر و از حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر تغییر می کنند. بنابراین، صاحبان ناوگانی که به دنبال نصب ردیاب های GPS هستند، باید قبل از آن تحقیقات کاملی انجام دهند.

مواردی که هنگام مسدود کردن GPS باید به خاطر بسپارید.

1. در نقاط خاصی از جهان، اگر شما مالک آن دارایی نباشید مسدود کردن سیگنال های GPS غیرقانونی است. اطمینان حاصل کنید که در صورت مسدود کردن ردیاب GPS خودروی خود اتفاقی برایتان نمی افتد.

2. مسدود کننده GPS دستی به همان اندازه در مخفی کردن موقعیت مکانی شما در نقشه مجازی به عنوان یک نقشه جاسازی شده موثر است. بنابراین، اگر تصمیم به تهیه آن دارید، نیازی به سیم کشی یک پارازیت ندارید. همچنین برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر قسمت‌های خودرو، حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

3. اگر در مورد وضعیت فعلی وضعیت GPS وسیله نقلیه خود مطمئن نیستید، با مجری قانون مشورت کنید. به خاطر داشته باشید شما نمی توانید ردیاب های GPS نصب شده توسط پلیس را غیرفعال کنید.

برای استفاده بهینه از مزایای GPS، این فناوری را هوشمندانه به کار بگیرید.

یک گیرنده GPS برای عملکرد صحیح باید همیشه دید بدون مانع از ماهواره داشته باشد. یک مسدود کننده، سیگنال های رادیویی مزاحم را برای به هم زدن سیگنال های GPS و اختلال در عملکرد آن ارسال می کند. فویل های آلومینیومی، ظروف پلاستیکی، جعبه های فلزی و سایر اقلام مشابه پر از مواد متراکم می توانند به عنوان مسدود کننده های GPS عمل کنند.

توجه داشته باشید که مدیران ناوگان و صاحبان مشاغل با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان، در صورت تلاش مشتری برای حذف دستگاه GPS، اعلان‌های دستکاری را در لحظه دریافت خواهند کرد. بنابراین قبل از خرید دستگاه مسدود کننده GPS با مجری قانون تماس حاصل کنید.

چگونه ردیابی GPS خودرو را مسدود کنیم؟

ممکن است به این فکر کنید که آیا ردیاب GPS مسدود می شود یا اینکه چگونه ردیابی GPS خودرو را غیرفعال کنید. فناوری GPS برای مکان یابی و ویژگی های ناوبری بر انتقال سیگنال های دقیق متکی است. بنابراین، ردیابی وسیله نقلیه با استفاده از فناوری GPS را می توان با استفاده از دستگاه های پارازیتی که با این انتقال تداخل دارند، مسدود کرد.

به عنوان مثال، پیچاندن چیزهایی مانند فویل آلومینیومی در اطراف گیرنده GPS یک سپر فارادی ایجاد می کند که سیگنال های GPS را مسدود می کند. به طور مشابه، درختان مرطوب و ظروف پلاستیکی یا حلبی پر از مواد ضخیم نیز می توانند این سیگنال ها را به هم بزنند. این سیگنال ها به شما کمک می کنند امنیت خود را در برابر داده های GPS حفظ کنید.

1. از پلاگین مسدود کننده GPS استفاده کنید.

یک پلاگین مسدود کننده GPS سیگنال تداخلی ایجاد می کند تا ردیابی GPS خودرو را مسدود کند.

این پلاگین را به فندک یا پریز برق کمکی ماشین خود وصل کنید. هنگامی که ماشین را روشن می کنید، دستگاه مسدود کننده نیز روشن می شود و وسیله نقلیه شما از دید نمایشگرهای GPS ناپدید می شود. برای غیرفعال کردن آن، ماشین خود را خاموش کنید یا دستگاه را بردارید.

%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
از پلاگین مسدود کننده GPS استفاده کنید
  • قبل از خرید، توضیحات را دوباره بررسی کنید تا مشخص کنید آیا مسدود کننده محدوده کافی برای مطابقت با نیازهای شما دارد یا خیر.
  • به طور کلی، مسدود کننده های ردیاب‌ گران‌تر، سیگنال‌ها را در شعاع وسیع‌تری نسبت به مسدودکننده های ردیاب‌ ارزان‌تر مسدود می‌کنند.
  • به خاطر داشته باشید که داشتن یک مسدود کننده GPS غیرقانونی نیست، اما استفاده از آن در بیشتر موارد غیرقانونی است زیرا می تواند در ارتباطات اضطراری تداخل ایجاد کند.

2. یک مسدود کننده GPS دستی به همراه داشته باشید.

یک مسدود کننده دستی سیگنال های GPS را از همان کف دست شما که در آن قرار دارد مسدود می کند.

به جای وصل کردن آن به وسیله نقلیه خود، دستگاه را با یک دکمه یا سوئیچ به صورت دستی فعال کنید. به یاد داشته باشید هنگامی که توقف می کنید، دستگاه را خاموش یا غیرفعال کنید (در غیر این صورت GPS فعال خواهد بود و به ارسال سیگنال های سلولی در اطراف خود ادامه خواهید داد).

  • استفاده از مسدود کننده GPS در اکثر موارد غیرقانونی است زیرا می تواند ارتباطات اضطراری را مختل کند. اگر قصد خرید مسدود کننده را دارید حتما این موضوع را در نظر داشته باشید.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
یک مسدود کننده GPS دستی به همراه داشته باشید

3. دستگاه GPS را در فویل آلومینیومی بپیچید.

هر فلز رسانای الکتریکی سیگنال های دستگاه GPS را به هم می زند.

ساده‌ترین، ارزان‌ترین و آسان‌ترین گزینه این است که هر زمان که می‌خواهید مکان شما پنهان بماند، دستگاه GPS را در فویل آلومینیومی بپیچید. تنها نکته حائز اهمیت این است که ابتدا باید بدانید ردیاب کجاست و آن را پیدا کنید.

  • یک جعبه فلزی همچنین می تواند به طور موثری ردیاب GPS وسیله نقلیه شما را مسدود کند، با این فرض که بتوان آن را به راحتی از خودرو باز کرد و در جعبه قرار داد.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
دستگاه GPS را در فویل آلومینیومی بپیچید
  • اگر مشکوک هستید که یک دستگاه GPS مخفی در ماشین شما وجود دارد، زیر بدنه، زیر کاپوت، پورت ها و زیر صندلی‌ها یا کفپوش را جستجو کنید تا آن را پیدا کنید، بردارید و در جعبه بپیچید.

4. باتری ردیاب GPS را بردارید.

اگر ردیاب GPS باتری نداشته باشد، نمی تواند سیگنالی را ارسال کند.

ابتدا ردیاب GPS را پیدا کنید. اگر توسط یک آهنربا یا دوشاخه اتصال داده، به وسیله نقلیه شما وصل شده است، کافی است دستگاه را بکشید و باتری را خارج کنید تا سیگنال متوقف شود. پس از آن، باتری و دستگاه GPS را دور بیندازید تا مطمئن شوید که به انتقال موقعیت مکانی شما ادامه نمی‌دهد.

  • اگر ردیاب GPS به وسیله نقلیه شما متصل است، بهتر است یک مکانیک حرفه‌ای آن را جدا کند تا از ایجاد مشکلات الکتریکی برای خودروی شما جلوگیری شود.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
باتری ردیاب GPS را بردارید

5. ردیابی موقعیت مکانی GPS را در تلفن همراه خود غیرفعال کنید.

تلفن های همراه به راحتی مکان شما را مانند یک سیستم GPS نشان می دهند.

ساده ترین راه برای پنهان کردن موقعیت مکانی خود این است که “حالت هواپیما” را روشن کنید (این کار رادیوهای سلولی و WiFi را خاموش می کند). سپس، خدمات موقعیت مکانی را در تنظیمات تلفن همراه خود خاموش کنید تا ردیابی GPS خاموش شود.

  • در برخی از تلفن‌ها، حالت هواپیما، GPS را نیز غیرفعال می‌کند.
  • گوشی را خاموش کنید و باتری را بردارید تا مطمئن شوید که نمی توانید ردیابی شوید. عیب این کار این است که شما دیگر نمی توانید در حالی که گوشی تان خاموش است از آن استفاده کنید.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
ردیابی موقعیت مکانی GPS را در تلفن همراه خود غیرفعال کنید
  • برخی منابع پیشنهاد می‌کنند که از مسدودکننده تلفن همراه برای مسدود کردن سیگنال‌های GPS استفاده کنید.

6. فضای بیرونی وسیله نقلیه خود را جستجو کنید.

ردیاب‌های GPS را می‌توان با نوار چسب یا بصورت مغناطیسی با آهنربا به بیرون خودرو متصل کرد.

از چراغ قوه برای نگاه کردن به مکان‌های تاریک مانند زیرانداز یا چاه چرخ استفاده کنید. در اینجا برخی از محتمل ترین مکان ها برای یافتن ردیاب آورده شده است:

  • زیرشاخه، به ویژه روی مخزن سوخت یا نزدیک آن
  • داخل چاه چرخ
  • زیر سپر جلو یا عقب
  • روی سقف (اگر یک SUV یا کامیون بلند دارید)
  • داخل شیار جمع شدن سانروف.
  • زیر کاپوت (به احتمال زیاد پشت رادیاتور، توسط باتری ها، در کانال های هوا، یا در فیلتر هوا)
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
فضای بیرونی وسیله نقلیه خود را جستجو کنید

7. فضای داخلی وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

ردیاب‌های جی‌پی‌اس را می‌توان به‌طور محتاطانه به برق وصل کرد یا داخل خودرو نیز پنهان کرد.

این احتمالاً فقط در صورتی صدق می کند که به شخصی که می شناسید و به ماشین شما دسترسی دارد مشکوک باشید که ردیاب را داخل ماشین شما کار گذاشته باشد. مکان های رایج برای کار گذاشتن ردیاب داخل ماشین عبارتند از:

  • در پورت تشخیصی (معمولاً در سمت چپ پایین فرمان).
  • زیر صندلی ها (یا حتی داخل وسایل یا لوازم داخلی ماشین).
  • زیر تشک های کف.
  • زیر کفپوش.
  • در صندوق عقب یا هاچ بک.
  • به کالکتور داده (معمولاً در قسمت زیر فرمان) وصل شده است.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
فضای داخلی وسیله نقلیه خود را بررسی کنید

8. دستگاه GPS را با مکان یاب دستی پیدا کنید.

این ابزار مفید سیگنال های GPS خروجی را از وسیله نقلیه شما تشخیص می دهد.

اگر نمی توانید دستگاه GPS را در داخل یا خارج وسیله نقلیه خود پیدا کنید، از یکی از این موارد استفاده کنید. در فاصله 5 متری وسیله نقلیه خود بایستید و یک اسکن کامل انجام دهید. اگر سیگنال GPS تشخیص داده شود، مکان یاب بوق و چشمک می زند.

  • وسیله نقلیه خود را چندین بار اسکن کنید زیرا همه سیستم های GPS سیگنال ثابتی را ارسال نمی کنند.
  • مکان یاب های GPS دستی را می توان به صورت آنلاین پیدا کرد و گاهی اوقات به آن سوئیپرهای برقی می گویند.
%name راهنمای گام به گام مسدود کردن ردیاب GPS خودرو
دستگاه GPS را با مکان یاب دستی پیدا کنید
  • دستگاه های مکان یابی یک ردیاب GPS فعال یا بلادرنگ را پیدا می کنند، اما نمی توانند یک ردیاب غیرفعال یا لاگر را پیدا کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
lambo
lambo
2 ماه پیش

سلام شب بخیر، بنده ب مدت تقریبا یک سال میشه ک ماشینی رو خریدم، فروشنده ماشین گویا جی پی اس روی ماشین دارن، قرار شد ک غیر فعالش کنن، اما گویا از این جی پی اسای اتصال سیمی هست ک جاش خیلی بده، تقریبا میشه گفت جایی ک ضبط هست زیرش ی درپوش داره ک اونو بردارم میشه دقیقا پشت ضبط ماشین، دید دارم بهش ولی نمیتونم سیمشو جدا کنم، ب مکانیکی با این الکترونیکیا نشون دادم ک برام بازش کنن، مکانیکی ک میگه باید باز بشه از پایین ولی خب قاب میشکنه، الکتریکی هم گفت سیم ضبط باید قطع… خواندن ادامه ...

کیان باتری
در جواب  lambo
2 ماه پیش

با سلام
درود بر شما
برای این مشکل حتما باید به یک متخصص مراجعه نمایید زیرا این موضوع نیاز به بررسی دارد.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش