4.9
(111)

مالکان خودرو توصیه های زیادی درباره نگهداری از خودرو شنیده اند، بسیاری از این توصیه ها توسط دوستان، همکاران و خانواده می باشد که راهنمایی های لازم در مورد طرز کار و نگهداری قطعات خودرو را به ما می دهند.

اما باید بدانید که تمام توصیه هایی که دیگران ارائه می دهند درست نمی باشد و بسیاری از آن ها در خودروهای مدرن امروزی کارایی ندارند. در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا به معرفی باور های غلط درباره نگهداری خودرو بپردازیم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها مطلب همراه ما باشید.

قیمت باطری ماشین در کیان باتری با توجه به خرید باتری فرسوده شما و با خدمات ارسال و نصب رایگان بسیار به صرفه می باشد!

اشتباهات رایج در نگهداری خودرو چه می باشد؟

خودرو 6 باورهای غلط درباره نگهداری خودرو
اشتباهات رایج نگهداری از خودرو

روغن موتور را هر 5 هزار کیلومتر باید تعویض کرد

یکی از توصیه های رایجی که بین رانندگان خودرو پیچیده است مربوط به زمان تعویض روغن پیشرانه می باشد، شاید بتوان گفت که برای یک دوره ای این توصیه درست بود و تمامی شرکت های تولید کننده روغن و حتی تعویض روغنی بر تعویض روغن برای هر 5 هزار کیلومتر تاکید داشتند اما اکنون دیگر این توصیه درست نیست!

تکنولوژی خودروهای امروزی به حدی رسیده است که روغن آن ها در 8 تا 12 هزار کیلومتر عویض کنید مشکلی ایجاد نمی شود. علت چیست؟ مواد شیمیانی بهتر و استفاده وسیع از روغن ‌های سنتتیک به همراه طراحی بهینه‌ ی پیشرانه باعث شده‌اند تا دوره ی تعویض روغن تغییر پیدا کند. البته بهترین پیشنهاد این است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و تعویض روغن موتور را مطابق با توصیه های آن انجام دهید.

همچنین بخوانید» اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار

تعمیر کردن خودرو در تعمیرگاه های متفرقه باعث ابطال گارانتی می شود

حتما شماهم شنیده اید که اگر خودرو را در تعمیرگاه های متفرقه سرویس کنید سبب ابطال گارانتی می شود! اما این موضوع هیچ گونه جنبه قانونی ندارد و در حقیقت از زمانی که شما ماشین را خریداری می کنید و گارانتی آن شروع می شود تا تاریخ انقضا، گارانتی ماشین شما معتبر می باشد و می توانید از آن استفاده کنید.

البته بهتر است در این مورد با مراکز تحت گارانتی شرکت تولیدی ماشین خود صحبت کنید، زیرا ممکن است برخی از قطعات تعیین شده وجود داشته باشد که برای آن ها حتما باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

گرم کردن موتور قبل از حرکت در روز های سرد

Winter driving 4 باورهای غلط درباره نگهداری خودرو
گرم کردن خودرو در زمستان غلط است؟

با پایین آمدن دما و در روز های سرد این باور غلط شنیده می شود که باید قبل از حرکت ماشین را روشن گذاشت تا کمی گرم شود و سپس می توان حرکت کرد! باید بدانید که این موضوع از سال های پیش در ذهن مردم باقی مانده است و دلیل آن هم این بود که در گذشته از موتور های کاربراتوری استفاده می شود که آن ها به نگهداری زیادی احتیاج داشتند و باید در روز های سرد و پیش از حرکت حتما گرم می شدند.

اما امروزه بیشتری خودرو ها دارای موتور انژکتوری هستند و این موتور ها به هچ نوع گرم کردنی احتیاج ندارندو تنها لازم است که در زمان شروع حرکت در ابتدا با سرعت کم رانندگی کنید و پس از 2 یا 3 دقیقه می توانید سرعت خود را افزایش دهید.

بیشتر بدانید: دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

تمامی لاستیک های خودرو باید همزمان با یکدیگر تعویض شوند

یکی دیگر از باور های غلط درباره نگهداری خودرو مربوط به زمان تعویض لاستیک های ماشین می باشد، شما باید بدانید که اصلی ترین راهنما برای تعیین زمان تعویض لاستیک های خودرو بررسی ضخامت رویه لاستیک می باشد.

با دقت، به رویه لاستیک خودرو نگاه کنید. بین آج ‌های لاستیک نشانگر‌هایی به عمق ۱٫۶ میلی‌متر (این عدد ممکن است در لاستیک‌های مختلف متفاوت باشد) وجود دارند. اگر لاستیک خودرو به حدی فرسایش یابد که آج‌ های لاستیک با این زائده‌ها هم‌سطح شوند، زمان تعویض تایر خودرو‌ است.

در حین ممکن است یکی از لاستیک های شما زودتر از سایرین آسیب ببنید و لازم باشد که زودتر برای تعویض آن اقدام کنید، بنابراین این باور غلط را فراموش کنید.

برای آشنایی با چگونگی تعویض لاستیک خودرو می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

ماشین را مایع ظرف شویی یا خشک شویی بشویید

در برخی از شوینده ها موادی قرار دارد که استفاده از آن ها سبب می شود به رنگ خودرو آسیب وارد شود در نتیجه توصیه می شود به سراغ آن ها نروید، در این بین مایع ظرف شویی و خشک شویی نیز در همین دسته مواد قرار دارند. این که توصیه می شود ماشین را با این مواد بشویید احتمالا به این دلیل است که هزینه کمتری دارند و همیشه در دسترس می باشند وگرنه از نظر اصولی این باور غلط است.

بهترین کار این است که خودرو را به کارواش ببرید تا توسط مواد مخصوص شست و شو شود اما اگر تمایل دارید خودتان در منزل ماشین را تمیز کنید به سراغ موادی بروید که به رنگ خودرو آسیب نزند.

بیشتر بدانید: نحوه شستن خودرو

باتری خودرو با هل دادن و راندن در مسافت های کوتاه شارژ می شود

باتری باورهای غلط درباره نگهداری خودرو
شارژ باتری ماشین

از جمله باورهای غلط درباره نگهداری خودرو مربوط به باتری ماشین می باشد. برای بررسی این موضوع بیایید نگاهی به کارکرد و شارژ باتری بیندازیم. اصولا در زمان های خاموش بودن خودرو باتری برق مورد نیاز قطعات الکتریکی را تامین می کند و زمانی که استارت می زنید و ماشین روشن می شود این وظیفه برعهده دینام قرار می گیرد.

علاوه بر این موضوع با حرکت خودرو دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و در نتیجه باتری را برای استفاده های بعدی شارژ می کند. اما اگر شما در مسافت های کوتاه رانندگی کنید این اتفاق می افتد؟ خیر، دینام برای این کار احتیاج دارد که شما حداقل 20 دقیقه رانندگی کنید.

همچنین با هل دادن خودرو شاید بتوانید آن را روشن کنید اما باتری شارژ نمی شود و پس از خاموش شدن خودرو مجدد با مشکل روبرو می شوید.

روغن گیربکس باید هر 80 هزار کیلومتر تعویض شود

اگر تا اینجا مطالب را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که بیشتر این باورهای غلط درباره نگهداری خودرو مربوط به ماشین های قدیمی می باشد و گذشته تا کنون در ذهن رانندگان باقی مانده است. در مورد روغن گیربکس هم به همین شکل است، در قدیم لازم بود که در 80 هزار کیلومتر آن را تعویض کرد، اما امروزه در اکثر خودرو های مدر از روغن هایی با عمر طولانی تر استفاده می شود.

این روغن‌ها و گیربکس‌ها برای کارکردهایی با ۱۶۰ هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر طراحی شده‌اند. البته با توجه به این که این موضوع در خودرو ها مختلف متفاوت است و ممکن است خودرو شما همچنان با روش های قدیمی پیش برود بنابراین بهترین کار این است که دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید.

بجای استفاده کردن از کولر، شیشه ها را پایین بیاورید تا مصرف سوخت کم شود

این یکی از بی اساس ترین باورهایی است که در بین رانندگان رایج است آن هم به این علت که مصرف سوخت کم شود! در حقیقت پایین آوردن شیشه با روشن کردن کولر هیچ گونه فرقی ندارد، درست است که زمانی که شما کولر را روشن می کنید میزان مصرف سوخت در خودرو افزایش می بابد اما بدانید که پایین آوردن شیشه ‌ها نیز باعث افزایش مقاومت در برابر باد می ‌شود. در این حالت هم خودرو باید سوخت بیشتری مصرف کند تا بتواند حالت آئرودینامیکی ایده آل خود را حفظ نماید.

بنابراین هیچ از این کارها بر دیگری ارجحیت ندارد و با انجام هر دو مصرف سوخت زیادتر می شود. اما اگر شما در حال رانندگی در سربالایی می باشید و ترافیک ایجاد شده است بهتر است کولر خودرو را خاموش کنید تا به موتور فشار وارد نشود.

بیشتر بدانید: افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو

بنزین سوپر سبب بهبود پرفورمنس خودرو می شود

بنزین 1 باورهای غلط درباره نگهداری خودرو
بنزین مناسب خودرو

باید بدانید که این توصیه برای تمامی خودرو ها کاربرد ندارد!در حقیقت تا زمانی که ماشین شما فاقد پیشرانه پرفورمنس و نسبت کمپرس بالا نباشد استفاده از بنزین معمولی برای آن کفایت می کند. بنزین اکتان ۸۶ ارزان ‌تر هنوز هم استانداردهای کیفیت را پاس می ‌کند و آسیبی به پیشرانه نمی‌ رساند. بنزین ‌هایی با اکتان بالاتر برای پیشرانه ‌های توربو و محصولات اسپورت بهتر هستند.

خودروهایی که به بنزین سوپر احتیاج دارند هزینه نگهداری بالاتری دارند و بنزین معمولی برای خودروهایی با قیمت متوسط مناسب است. در این مورد هم پیشنهاد می شود که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و اطلاعات دقیق تر در مورد ماشین را در آن مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: فرق بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

سوخت گیری در صبح بهتر است

آخرین مورد از باورهای غلط درباره نگهداری خودرو مربوط به سوخت گیری ماشین می باشد، بنزین با گرما منبسط می‌شود بنابراین همواره شنیده ‌ایم که می‌گویند زدن بنزین گرم ‌تر به باک خودرو یعنی دریافت سوخت کمتر. سوخت ‌گیری در صبح از نظر تئوری یعنی بنزین خنک ‌تر و این کار یعنی زدن سوخت بیشتر به باک.

اما این تصور نیز غلط است زیرا مسئله اصلی در این است که بنزین معمولا در زیرزمین ذخیره می شود و محفظه آن به صورتی طراحی شده است که کاملا ایزوله می باشد و در نتیجه از هرگونه تغییرات دمایی در امان است. با توجه به این موضوع این که شما چه زمانی بنزین بزنید هیچ اهمیتی ندارد.

چگونه می توان عمر خودرو را افزایش داد؟

عمر باورهای غلط درباره نگهداری خودرو
افزایش عمر خودرو

خب تا اینجا درباره باورهای غلط درباره نگهداری خودرو صحبت کردیم، اکنون شاید به دنبال این باشید که چگونه می توانید طول عمر خودرو را افزایش دهید؟ در این خصوص ادامه مقاله را دنبال کنید.

تعویض فیلتر ها به صورت منظم

فیلتر روغن و فیلتر هوا با گذشت زمان کارایی استاندارد خود را از دست می دهند و باید به صورت منظم آن ها را تعویض کنید.

تا حد امکان به موتور خودرو فشار وارد نکنید

عدم وارد نمودن فشار بیش از حد به فرمان، گیربکس و پدال‌ ها و همچنین دقت در رانندگی به منظور پرهیز از ترمزهای ناگهانی، از جمله کارهایی است که عمر مفید موتور را افزایش می‌ دهد.

از سلامت شمع ها و وایرها اطمینان پیدا کنید

متاسفانه برخی از رانندگان اهمیت به خودرو نمی دهند و فکر می کنند که تمام بررسی ها باید توسط تعمیرکار انجام شود، اما تعویض شمع و وایر ها از جمله کارهایی است که شما به راحتی می توانید خودتان انجام دهید. برای بررسی سلامت ظاهری شمع‌ ها بایست بدانید که یک شمع سالم دارای دو الکترود قهوه‌ای روشن است و همچنین هیچ اثری از ذوب شدگی و یا شکاف و ترک در آن دیده نمی‌شود. اگر وایرها دچار ترک خوردگی و یا پارگی شدید هستند می‌بایست تعویض شوند.

بیشتر بدانید: علائم خرابی شمع خودرو و علت آن

باد تایرها را بررسی کنید

قطعا تایرها یکی از بخش های مهم در خودرو می باشند که باید به آن ها رسیدگی شود. شما باید وضعیت تایرها را به صورت هفته ای بررسی کنید. در نظر داشته باشید که اگر باد تایر ها کم باشد میزان مصرف سوخت افزایش می یابد به همین دلیل باید به طور استاندارد باد شوند.

سرویس های دوره ای را فراموش نکنید

یکی از مهم ترین کار ها برای نگهداری صحیح از خودرو این است که سرویس های دوره ای آن را به موقع انجام دهید. زمان انجام این سرویس ها با توجه به مسافت طی شده توسط خودرو مشخص می شود اما بهتر است سالانه این کار را انجام دهید.

از زنگ زدگی قطعات جلوگیری کنید

فرسایش و خوردگی قطعات یکی از مهم ترین دلایلی است که عمر ماشین را کم می کند، به همین حهت اگر احساس کردید بخشی از خودرو دچار پوسیدگی شده است سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با باورهای غلط درباره نگهداری از خودرو و چگونگی بالابردن عمر ماشین آشنا نماییم.

همچنین بخوانید: رفع زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه ماشین

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محبی
محبی
2 سال پیش

سرویس و نگهداری صحیح خودرو چگونه است؟

الیاسی
الیاسی
2 سال پیش

چطوری جلوی استهلاک ماشینو بگیریم؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش