3.7
(62)

با آمدن فصل سرما، یکی از دغدغه های رانندگان روشن نشدن ماشین در هوای سرد است. که ممکن است چند ساعتی وقت شما را بگیرد و نتوانید سر وقت به سرکار برسید و کل روزتان اینطوری خراب شود. برای این که بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم و بیشتر از اینها در صبح های زمستانی درگیر استارت نخوردن ماشین نشویم.

ابتدا باید بدانیم که چرا خودرو با سرما سر ناسازگاری دارد؟ و بعد یاد بگیریم چطوری ماشین را در هوای سرد روشن کنیم؟ و در ادامه چطوری می تونیم ماشینمون را از گزند سرما محافظت کنیم؟ آیا توصیه هایی وجود دارد؟ بله فقط کافیه ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

snow 300x169 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
مشکل روشن نشدن ماشین درصبح زمستان

دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد

SSnow 300x187 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد

با بررسی این موضوع که چرا هوای سرد در استارت نخوردن ماشین تاثیر می گذارد، در ادامه می توانیم راهکارهایی برای مقابله به آن ارائه دهیم. قبل از هر چیز باید سازو کار استارت خوردن ماشین را بدانید.

مراحل استارت خوردن اتومبیل

  1. ترکیب و مخلوط کردن سوخت و هوا
  2. متراکم شدن سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی
  3. جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
  4. به حرکت انداختن پیستون‌ها درون سیلندر به‌اندازه‌ی حداقل 100 دور در دقیقه

مقاله ی دلایل استارت نخوردن ماشین و راه حل آن را نیز مطالعه کنید!

1- باتری خودرو

%name دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
عملکرد ضعیف باتری خودرو در هوای سرد

باتری خودروها در تمام مراحل استارت خودرو اولین و مهمترین نقش را در تامین انرژی قطعات دیگر خودرو را دارند. باتری ها با سرما میانه خوبی ندارند و کارایی کمتری دارند. اکثر مراجعات رانندگان به تعمیرگاه در فصل سرما، به دلیل مشکل باتری می باشد.

همه واکنش های شیمیایی در سرما کندتر اتفاق می افتند، با توجه به اینکه باتری برای تولید انرژی، واکنش های شیمیایی انجام می دهد. یک باتری سرد توان کمتری برای روشن کردن موتور دارد. از طرفی با تلاش باتری برای استارت زدن در هوای سرد مقدار زیادی از شارژ خود را از دست داده و ممکن است خالی شود. که در این حالت باید از روش باتری به باتری کردن ماشین کمک بگیرید.

2- بنزین

بنزین در هوای سرد دیر تر تبخیر می شود. برای روشن شدن موتور باید بنزین احتراق و تبخیر کند. بنابراین سوخت بنزین سرعت کمتری داشته که باعث دیر روشن شدن خود رو در هوای سرد می شود.

3- روغن موتور

روغن موتور ماشین در فصل سرما مثل هر مایع دیگری غلظت بیشتری پیدا می کند. بنابراین موتور باید روغن سرد و غلیظ را برای به حرکت در آوردن قطعات خودرو به گردش در آورد همچنین باتری ضعیف شده به دلیل سرما، باید بیشتر کار کند تا انرژی لازم گردش موتور را تامین کند. در نهایت ماشین در هوای سرد دیر تر روشن می شود

4- مشکلات کاربراتور در خودرو های قدیمی

خودروهای قدیمی معمولا برای ترکیب سوخت با هوا در داخل از کاربراتور داخل خودرو تعبیه شده است. کاربراتورها وسایل بسیار حساسی هستند که معمولاً در هوای سرد به خوبی کار نمی کنند، به ویژه به دلیل اینکه دارای لوله های نازکی هستند که جت نامیده می شوند و با یخ مسدود می شوند. این مشکل در خودروهایی که دارای کاربراتور نیستند اتفاق نمی افتد، بنابراین اگر خودروی شما بیشتر از ٢٠ سال از تولید آن نمی گذرد احتیاج ندارد که نگران این مشکل باشید.

در غیر این صورت مهمترین دلیل روشن نشدن ماشین در هوای سرد وجود کاربراتور می باشد.

5- وجود رطوبت در لوله های انتقال سوخت

ممکن است در مسیر لوله های بنزین آب ریخته شده باشد که همین امر باعث می شود آب در دمای پایین یخ زده و موجب مسدود شدن مسیر سوخت رسانی شود. این امر بیش تر برای لوله های انتقال سوخت باریک که به آسانی با یخ دچار گرفتگی می شوند روی می دهد. برای خودرو های دیزل این امر حاد تر می شود چرا که گازوئیل در هوای سرد حالت ژله ای پیدا می کند و در نتیجه روشن شدن ماشین زمان بیش تری می خواهد.

مشاهده این ویدئو نیز برای روشن کردن ماشین در هوای سرد مفید خواهد بود. آن را از دست ندهید!

نحوه روشن کردن ماشین در هوای سرد زمستانی

cold car 300x200 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
نحوه روشن کردن ماشین در هوای سرد

هشدار: به هیچ عنوان برای گرم کردن باتری یا ماشین زیر آن آتش روشن نکنید.

حالا اگر بنا به دلایل بالا یا هر دلیل دیگری ماشینتان در سرما روشن نمی شود بهتر است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله 1: ابتدا تمام لوازم برقی را خاموش کنید.

باتری خودرو میزان توان مشخصی دارد و اگر تمامی وسایل برقی خودرو هم زمان کار کنند در زمان استارت زدن توان باتری کاهش می یابد. چراغ های بیرونی و داخل خودرو، برف پاک کن، بخاری، رادیو و هر وسیله برقی دیگر داخل اتومبیل را خاموش کنید. باتری خودرو باید تمام قدرتش را برای به حرکت در آوردن موتور بکند.

مرحله 2: قبل از روشن کردن موتور، کلاچ را آهسته فشار دهید

یکی دیگر از ترفندهایی که گاهی اوقات جواب می‌دهد این است که حین تلاش برای روشن کردن خودرو، کمی کلاچ را فشار دهید. این کار باعث می شود کاری که باتری باید انجام دهد کمتر شده و احتمال روشن شدن خودرو حتی در هوای سرد بیشتر شود.

مرحله 3: سوییچ را برای گرم کردن باتری بچرخانید.

Start Car 300x169 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
سوییچ را برای گرم کردن باتری بچرخانید.

سوییچ را کمی بچرخانید، اگر موتور دور گرفت که خوب است. اگر دور نگرفت، سوییچ را دوباره بچرخانید اما دوباره آن را متوقف کنید. این کار باعث گرم شدن باتری و موتور می شود. برای گرم کردن باتری می توانید نیز از گرم کن باتری استفاده کنید. گرم کن باتری وسیله ای است که برای گرم نگاه داشتن باتری اتومبیل به خصوص خودروهای سنگین در هوای خیلی سرد استفاده می شود. اگر یک گرم کن باتری داشته باشید و برای چند دقیقه آن را روی باتری قرار دهید به احتمال زیاد مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد رفع خواهد شد.

مرحله 4: چرخاندن سوئیچ مجدد

اگر خودرو در ابتدا روشن نشد آن را رها نکنید یک یا دو دقیقه صبر کنید. و دوباره سوییچ را بچرخانید چون اگر پشت سرهم این کار را بکنید ممکن است باتری شما خالی شود. بنابراین باتری به یک یا دو دقیقه زمان پس از هربار تلاش استارت احتیاج داشته باشد تا دوباره شارژ شود. و همچنین به دلیل تجمع سوخت برای احتراق، موتور خفه می شود.

مرحله پایانی: استفاده از روش باتری به باتری

Jump Start Car 300x121 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
باتری به باتری کردن ماشین در هوای سرد

اگر مراحل قبل خودروی شما را روشن نکرد چاره ای جز استفاده از روش باتری به باتری ندارید. در این روش که قبلا در مورد آن مفصل توضیح داده ایم. زمانی که ماشینی با باتری سالم و کابل مخصوص دارید این روش را امتحان کنید.

برای این کار حتما قبل از اقدام، مقاله ی روش باتری به باتری کردن ماشین را مطالعه کنید.

در ویدئوی زیر نحوه روشن کردن موتور دیزل در زمستان را آموزش می دهد.

روش هایی برای محافظت خودرو در فصل سرما

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای این که به دردسرهای فوق دچار نشویم توصیه هایی برای محافظت خودرو در فصل سرما وجود دارد. که خواندن و عمل کردن این راهکارها بسیار ساده تر از آنچه هست که شما تصور کنید.

از روغن موتور مناسب استفاده کنید.

Starting Car In Winter 300x196 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
توصیه های روشن شدن خودرو در سرما: استفاده از روغن موتور مناسب

با بررسی دفترچه راهنمای خودرو متوجه می شوید که چه روغن موتوری مناسب خودرو شماست و شرکت سازنده چه پیشنهادی برای شما دارد. روغن موتور مناسب در هوای سرد به خوبی جریان دارد و غلیظ نمی شود. سفت شدن روغن در هوای سرد برای موتور خودرو بسیار خطرناک است و اثرات جبران ناپذیری نظیر یاتاق زدن، از بین رفتن پیستون ها، آسیب دیدن میل لنگ و در مجموع روانکاری نامناسب را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود در فصل زمستان از روغن هایی با گرانروی پایین نظیر 5W20 و 5W30 استفاده نمایید.

پارک کردن در جای گرم

اگر بتوانید در پارکینگ گرم جای مناسبی برای ماشین جور کنید که احتمالا مشکلی نخواهید داشت. اما اگر چنین امکانی ندارید بهتر است خودرو را نزدیک به یک دیوار، درخت بزرگ و یا هر جایی که مانع از عبور جریان سرد به کاپوت خودرومی شود پارک کنید.

چک کردن باتری

Battery boost winter2 300x200 دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد
توصیه های روشن شدن خودرو در سرما: باتری را چک کنید.

عمر مفید باتری خودرو حدود سه سال است. اگرچه بعد از سه سال ممکن است باتری خودرو همچنان کار کند اما توان اصلی خود را نخواهد داشت و به احتمال زیاد در زمستان دردسرهای مختلفی ایجاد خواهد نمود. در بازه های زمانی مختلف باتری خودرو را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید تا با مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد مواجه نشوید.

همچنین اگر باتری خودرو اخیرا بیش از حد دچار مشکل می شود، بهتر است قبل از اینکه شما را در وضعیت های حساس به دردسر بندازد، به فکر خرید باتری ماشین باشید. قطعا این هزینه، هزینه ای ناخواسته و نامطلوب است اما واقعیت این است که از کار افتادگی ماشین در صبح های سرد زمستان هزینه و از کار افتادگی بیشتری دارد. همواره به علائم روی باتری توجه کنید. در باتری های قدیمی باید میزان آب باتری ها را بررسی کنید. و همچنین در باتری های اتمی همواره باید چراغ روی باتری به رنگ سبز باشد که به معنی این است که باتری خودرو شما سالم و پر می‌باشد.

از ضد یخ مناسب استفاده کنید.

بدون تردید استفاده از ضدیخ مناسب در فصل سرما از بروز خیلی از مشکلات و آسیب دیدن موتور و نیز استارت نخوردن خودروها در فصل زمستان جلوگیری می‌کند. امروزه ضدیخ های موجود در بازار با تکنولوژی جدید و منحصر به فرد از یخ زدن آب داخل رادیاتور جلوگیری می‌کند. یخ زدن آب داخل رادیاتور در زمستان باعث بروز اثرات نا مطلوب در داخل رادیاتور نظیر ترک خوردن دیواره رادیاتور و نیز از بین رفتن شلنگ ها و اتصالات می‌شود.

از روان کننده بنزین و دیگر تجهیزات فصل سرما استفاده کنید.

اگر سوخت خودرو شما بنزین است، می توانید از فروشگاه های قطعات خودرو و پمپ بنزین ها dry gas تهیه کنید. و همچنین برای خودروهای دیزلی روان کننده ی سوخت بخرید. این ها کمک می کنند تا لوله های سیستم سوخت رسانی یخ نزند. در خودروهای دیزلی، گازوئیل حالت ژل مانند پیدا نمی کند.

به عبارت دیگر، در هنگام زدن بنزین، از یک بطری dry gas نیز استفاده کنید و در مخزن دیزل، روان کننده ی سوخت استفاده کنید. البته قبل از استفاده از این مواد افزودنی، با مسئول پمپ بنزین صحبت کنید که بنزین جایگاه دارای چه افزودنی های دیگری است تا دچار مشکل نشوید.

نتیجه گیری:

همه ی ما دوست داریم در زمستان همچون روز های گرم سال بتوانیم بدون دغدغه خودروی خود را روشن کرده و  بچه ها را به مدرسه برسانیم و خود سر کار برویم. بنابراین رعایت نکات گفته شده در مطالب فوق از اهمیت زیادی برخوردار است. در این فصل خودرو و قطعات آن حساسیت بیشتری نسبت به سرما دارند حتی اگر خودروی شما به راحتی استارت می خورد، قبل از حرکت از سلامت باتری و روغن موتور و وجود بنزین کافی اطمینان بیشتری حاصل کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
میلاد
میلاد
3 سال پیش

سلام من یه پراید صبا مدل ۸۵ دارم صبح زود وقتی هوا سرده ماشین روشن نمیشه اما چند ساعت که میگذره روشن میشه علت چیه؟
یکم که استارت میزنم سنگین استارت میخوره
باتری هم پارسال عوض کردم
یه بار تست کردم برق سر شمع نیومد مگه سرما به برق ربطی داره؟

کیان باتری
در جواب  میلاد
2 سال پیش

با سلام هوای سرد باعث کاهش توان باتری و همچنین عملکرد آن می‌شود اما هوای گرم موجب کاهش عمر باتری می‌شود. به‌طورکلی علت روشن نشدن ماشین در سرما عبارت‌اند از: 1- هوای سرد باعث غلیظ و سفت شدن روغن موتور می‌شود. به‌همین‌دلیل روغن به سختی در بین اجزای موتور جاری می‌شود و بنابراین این قطعات نمی‌توانند روان کار کنند و اصطکاک زیادی در بین آنها ایجاد می‌شود. بنابراین ماشین روشن نخواهد شد. 2- هوای سرد عملکرد باتری خودرو را با اختلال مواجه می‌کند. وقتی باتری کار نمی‌کند، موتور روشن نمی‌شود. حالا بیایید ببینیم در هر یک از این موارد کدام… خواندن ادامه ...

error: کیان باتری 02188200200
مشاوره رایگان و ثبت سفارش