4.6
(25)

همانطور که می دانید یو پی اس UPS مخفف عبارت (Uninterruptible power supply ) به معنی منبع جریان بدون وقفه است. که در اکثر شرکت های تجاری و صنعتی به عنوان تجهیزات ضروری برای تامین انرژی دستگاه های الکتریکی است.و همچنین این دستگاه های حساس الکتریکی را از ورود نویز و اختلال در جریان حفاظت می کند. . با توجه به این که باتری های یو پی اس به گونه ای طراحی شده اند که هنگام وصل بودن برق شهری، انرژی را ذخیره و شارژ می شود و در هنگام قطعی برق شهر یو پی اس با استفاده از باتری یو پی اس انرژی تجهیزات الکتریکی را تامین می کند. بنابراین تعمیر و تعویض باتری یو پی اس از اهمیت بالایی برای شرکت ها برخوردار است.

replace ups battery 300x229 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
تعویض باتری یو پی اس

آیا تعویض باتری یو پی اس امکان پذیر است؟

ممکن است فکر کنید که بهتر است با کار نکردن سیستم یو پی اس قدیمی، فورا از شر آن خلاص شوید و پولتان را برای خرید یک یو پی جدید خرج کنید. اما دست نگه دارید. چرا که اکثر مشکلات سیستم یو پی اس به باتری آن برمی گردد و خرید باتری یو پی اس بسیار به صرفه تر از خرید کامل دستگاه UPS است. بنابراین می توانید با تعویض باتری یو پی اس از هزینه های خود صرفه جویی کرده و دوباره سیستم UPS را احیا کنید.

آیا خودمان می توانیم باتری یو پی اس را تعویض کنیم؟ بله با آموزش های گام به گام همراه با تصاویر و فیلم و با رعایت نکات گفته شده در این مقاله به سادگی می توانید این کار را انجام دهید.

چه زمانی باید باتری یو پی اس را عوض کنیم؟

maxresdefault 300x169 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
چه زمانی باید باتری یو پی اس را عوض کنیم؟

 

عمر مفید یک باتری یو پی اس 1 تا 2 سال است. در صورتی که هنگام قطعی برق تجهیزات الکتریکی شما خاموش شود این نشان میدهد که باتری یو پی اس شما خسته است و باید تعویض شود.

زمان هایی که سیستم یو پی اس شما به طور ناگهانی خاموش می شود و یا باتری یو پی اس شارژ نمی شود باتری یو پی اس خراب شده است. همچنین با توجه به جدول زیر هر آلارمی از طرف UPS یک معنا و مفهومی دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توان تشخیص داد آیا مشکل از باتری است یا خیر.

alarm 300x131 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مفاهیم آلارم در یو پی اس

چه نکاتی را باید در تعویض باتری یو پی اس رعایت کنیم؟

پیش از آموزش تعویض باتری UPS ، لازم است که نکاتی را در این خصوص مد نظر قرار دهید. رعایت کردن این نکات، به شما کمک می کند که فرایند مورد بحث را به بهترین شکل انجام داده و مرتکب خطا و اشتباهی نشوید.

نکته ی اول این که پیش از نصب باتری جدید، حتما محفظه ها را تمیز کنید. همچنین لازم است که خوردگی های موجود را با جوش شیرین از بین ببرید و کابل ها را دوباره علامتگذاری کنید.

از بستن صحیح اتصالاتاطمینان حاصل کنید. به این منظور در اولین گام باید کلیه‌ی اتصالات را فقط یک نفر بسته و نظارت‌‌های لازمه را داشته باشد تا خطایی صورت نگیرد.

از آنجا که در هنگام بستن باتری ها، هر باتری حاوی برق DC خواهد بود، در حالتی که تعداد باتری‌ها زیاد می‌شود، احتمال برق گرفتگی DC برای نصاب وجود خواهد داشت. از این رو بیشتر از 6 باتری یو پی اس کار با آن را شروع نکنید.

در تمامی مراحل تعویض باتری ups هر گونه اتصال نامتعارف، غلط و یا شل می‌تواند باعث جریان کشی‌های خطرناکی بشود. از این رو در هر مرحله از نصب و یا تعویض باتری‌ها از محکم بودن کلیه‌ی اتصالات اطمینان حاصل فرمایید. به این منظور حتما از واشر‌های مخصوص در نصب و یا تعویض باتری‌ها استفاده کنید.

در پایان کار قبل از استارت زدن UPS از درست بستن اتصالات نهایی اطمینان حاصل کنید تا از خطر برق گرفتگی در امان باشید

چگونه باتری یو پی اس را عوض کنیم؟

 

 

مراحل آموزش گام به گام تعویض باتری یو پی اس را به ترتیب زیر انجام دهید.

1-پیچ ها را از پشت سیستم یو پی اس باز کنید.

step one 300x189 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مرحله اول

2- بعد از باز کردن جلد ، نمای داخلی را خواهید دید.

step two 300x242 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مرحله دوم

3- متوجه می شوید که باتری توسط یک گیره در جای خود قرر گرفته است. پیچ های دو طرف گیره را باز کنید.

step 3 300x206 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مرحله سوم

4- کابل های متصل به باتری که به رنگ های قرمز(مثبت) و مشکی(منفی) هستند با اطمینان از اینکه به برق وصل نیست. از باتری جدا کنید.

step four 300x231 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مرحله چهارم

5- باتری جدید را در همان جای قبلی جایگزین کرده و کابل های قرمز و مشکی را متصل کنید. گیره را مثل قبل ببندید.

step five 300x195 آموزش نحوه تعویض باتری یو پی اس
مرحله پنجم

نکته: قبل از این مرحله باتری جدید را چک کنید:

با ولتاژسنج، می توانید از ولتاژ باتری جدید خود اطمینان حاصل کنید. اگر ولتاژ سنج  ندارید هنگام خرید باتری جدید، ولتاژ باتری را در مغازه ی که آن را خریداری میکنید بپرسید. باتری شما باید روی 12 ولت باشد و یکمی هم بیشتر مشکلی ایجاد نمیکند.

مرحله نهایی: در پوش UPS را ببندید و دکمه پاور را برای استفاده از آن بزنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمدرسول خانجانزاده
محمدرسول خانجانزاده
1 سال پیش

با سلام و احترام تشکر از محتوای مفید تان
خانجانزاده

error: کیان باتری 02188200200
مشاوره رایگان و ثبت سفارش