4.5
(827)

چگونه خروجی بهتری از عملکرد کولر ماشین خود داشته باشم؟ در این مقاله از کیان باتری به شما راه های تقویت کولر خودرو را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید تا یکایک این راه های ساده افزایش قدرت کولر ماشین را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا تا به حال به فکر کیفیت بالاتری برای سیستم خودرویی خود بودید؟ کولر خودرو یکی از تجهیزات مهمی است که اگر بازدهی مناسبی نداشته باشد در نتیجه عملیات رانندگی خسته کننده و گاهی غیر قابل اجرا می شود. در واقع کولرهای خودرو همواره پس از یک دوره معین دچار ضعف و اُفت بازدهی می شوند و به همین دلیل همیشه افراد در پی راه هایی برای تقویت کولر خودرو هستند که در ادامه به این موضوع پرداخته می شود.

خنکی کولر افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو

راه های تقویت کولر خودرو

شما با این روش های تقویت کولر خودرو آموزش خواهید دید که در ابتدا چگونه کولر و سیستم خنک کننده را تمیز کنید تا ضمن اینکه قدرت بیشتری را داشته باشید کیفیت هوای بهتر و مطبوع تری خواهید داشت و در ادامه به شما روش هایی را معرفی خواهیم کرد که هر یک به افزایش بازده و کارایی کولر و فن ها و سیستم تهویه منجرب مشود.

شما با انجام و دنبال کردن همین کار های  ساده تا ۳۰ الی ۴۰ درصد بر عملکرد کولر خودروی خود تاثیر مثبت خواهید گذاشت. این کار ها را هر ۲ الی ۳ ماه باید تکرار کنید.

تمیز کردن کولر خودرو

1- تمیز کردن فن و دریچه های کولر 

  • استفاده از ابر و فوم ها

در ابتدا برای تمیز کردن دریچه ها که در طی روز های متمادی مملو از جرم و گرد و خاک شده است میبایست به دنبال روشی مناسب باشید تا بتوانید بخش مختلف آن را تمیز کنیم. یکی از روش های مناسب استفاده از فوم ها و ابر هاست که باید به روشی مناسب برای تمیز کردن دریچه ها از آن ها استفاده کنید.

فوم کولر 300x187 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
چگونه دریچه کولر ماشین را تمیر کنیم؟

این فوم ها و یا ابرها برای این کار بسیار مناسب هستند. مقداری تهیه و همانند شکل آن ها را برش بزنید و سپس با چسباندن یک قطعه چوب به سر آن ها  از آن برای تمیز کردن داخل شیار ها کمک بگیرید. به راحتی تمامی گرد و غبار را از بین ببرید. اما برای تکمیل و قبل از تمیز کردن مراحل زیر را هم برای تکمیل کار دنبال کنید

  •  ساخت محلول تمیز کننده

این محلول تمیز کننده لازمه کار برای تمیز کردن و بسیار کار آمد است. شما کاربران لازم است که به قسمت مساوی آب ولرم و سرکه سفید را با یکدیگر تمیز کنید. شما می توانید برای بوی بهتر از چند قطره لیمو هم در این محلول کمک بگیرید. همگی را با یکدیگر ترکیب و سپس داخل اسپری بریزید.

  • وارد کردن فوم ها به داخل شیار های دریچه
فوم کولر 2 300x187 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش سرمای کولر خودرو با فوم شستشو

حال مقداری از این محلول که در مرحله قبل ساخته شده است را  بر روی فوم یا ابر اسپری کرده و یا این فوم را داخل محلول زده و سپس شروع به تمیز کردن دریچه ها کنید. اگر با جرم ها رو به رو شدید مجدد ابر را در محلول بزنید تا به واسطه اسید های موجود در محلول تمامی آن ها را باز کنید. در نهایت با یک ابر یا فوم خشک اقدام به خشک کردن و تمیز کردن نهایی کنید.

  • استفاده مجدد از فوم ها

پس از پایان کار این فوم ها را در مقداری محلولی مایع ظرفشویی و آب ریخته و سپس خوب بفشارید و تمیز کنید و سپس با آب شسته و در ناحیه ای قرار دهید تا خشک شوند. مطمئنا طی ۲ الی ۳ ماه آینده شما مجدد از آن ها باید استفاده کنید.

2- تمیز کردن سیستم تهویه هوا

تعویض فیلتر هوای کابین خودرو

این فیلتر های کاربردی  خودرو، با فیلتر کردن هوایی که از طریق ورودی های سیستم تهویه به داخل اتاق دمیده می‌شوند، از ورود ذراتی مانند گرد وخاک، گرده گیاهان و آلاینده های دیگر حداقل تا زمانی که شیشه های ماشین بالا هستند به قسمت سرنشینان جلوگیری می‌کنند.

فیلتر کولر 300x189 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش قدرت کولر ماشین

این فیلتر ها را نباید با فیلترهایی که از ورود آلودگی ها به داخل موتور ممانعت می‌کنند اشتباه بگیرید. تعویص و مکان قرار گیری فیلتر هوای کابین خودرو در خودرو های مختلف متفاوت است، برخی از این خودرو های دسترسی آسانی به شما شما برای فلیتر های هوای خودرو از داخل کابین خودرو می دهند و برخی در زیر کاپوت. شما با توجه به مدل خودروی خود و دفترچه راهنمای ان اقدام به پیدا کردن محل قرار گیری این فیلتر هوای کابین کنید.

  • در بسیاری از خودرو ها همانند برخی مدل های پژو و خودرو های هوندا و تیوتا معمولا این فیلتر هوای اتاق یا کابین در زیر داشبورد قرار دارند. شاید نیاز باشد شما برای دسترسی به آن ها چندین پیچ را باز کنید.
  • پس از باز کردن دریچه فیلتر هوای کابین شما میبایست فیلتر قبلی را خارج و سپس یک فیلتر جدید و نو را با آن تعویض کنید.
  • زمان تعویض این فیلتر بسته به مکان استفاده از خودرو می تواند متفاوت باشد. ولی برای داشتن هوای مطبوع تر بهتر است چند وقت یکبار (حداکثر یکسال) اقدام به تعویض این فیلتر های هوای داخل کابین کنید.

3- تمیز کردن مکنده های هوا

تمیز کردن مکنده 300x190 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش راندمان کولر خودرو

دریچه های هوایی که در قسمت خارجی خودرو و معمولا زیر برف پاکن و شیشه جلو قرار دارد برای دریافت هوا هستند و مجهز به یک فیلتر، تا از ورود گرد و غبار و … به داخل خودرو جلوگیری به عمل بیاید. پس از مدتی این فیلتر ها احتیاج به تمیز کردن دارند. شاخ و برگ ها ریز جمع شده را از روی آن ها تمیز و یا آن ها را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید. از اسپری های هوا هم برای تمیز کردن آن ها می توانید کمک بگیرید.

استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده

تمامی درب و پنجره های خودرو را بسته و سپس مطمئن شوید خودرو خاموش و سویچ بسته است. حال این اسپری های گندزدا و یا ضد عفونی کننده را در تمامی دریچه های هوای خودرو که می بینید اسپری کنید.

حال پس از انجام سه مرحله‎ی بالا باید خودرو را روشن و سپس کولر خودرو را در بالاترین درجه روشن کنید. بعد از چیزی حدود ۱۰ دقیقه شما کلید A/C را خاموش و همه درب های خودرو را باز کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر در همین حالت روشن باشد.

سرویس کردن خودرو

شاید با وجود مشکلات جدی در سیستم تهویه و وکولر ها نیاز باشد که خودروی خود را  برای سرویس های اساسی به تعمیر گاه ببرید. با تعمیر کار خود صحیت کرده و تمامی مشکلات را توضیح دهید شاید نیاز باشد که شما برخی قطعات را جایگزین کنید.

ببشتر بدانید: خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن

استفاده از دمنده بدون استفاده از کولر

برای افزایش پرتاب باد کولر خودرو هر چند وقت یکبار شما کاربران میبایست برای مدتی از فن ها خودرو خود بدون استفاده از کولر استفاده کنید تا بدین صورت از مرطوب شدن کانال های انتقال هوا و جمع شدن گرد و غبار جلوگیری به عمل بیایید.  تمامی در را باز کنید و سپس با خاموش کردن A/C فن ها را با حد اکثر توان روشن کنید، این کار را به صورت دوره ای تکرار کنید.

استفاده صحیح از کولر

  • قبل از رسیدن به مقصد کولر خودرو را خاموش کنید!

شما کاربران کیان باتری باید توجه داشته باشید که یک عادت صحیح در رانددگی برای خود تدارک ببینید. همیشه قبل از رسیدن به مقصد شما باید توجه داشته باشید که کولر خودروی خود را خاموش کنید. تقریبا ۵ دقیقه قبل از رسیدن شما میبایست کولر خودروی خود را خاموش و به فن ها اجازه دهید در طی این ۵ دقیقه به کار خود ادامه دهند تا از این طریق شما به راحتی از جمع شدن و ایجاد مشکل در کولر خودروی خود جلوگیری کنید.

  • از جمع شدن گردو غبار در دریچه ها جلوگیری کنید!

همانطور که در بالا گفتیم و راهکار هایی برای شما ارائه دادیم شما باید از جمع شدن گرد و غبار در هر یک از دریچه ها و یا فیلتر ها جلوگیری کنید، مدام با روش های معرفی شده و با وسایل تمیز کننده مناسب  این گرد و غبار ها را ار بین برده تا ضمن بهبود عملکرد عمر کولر خودرو و سیستم تهویه را هم نیز افزایش دهید.

استفاده از پیچ هواگیری

درصورتیکه موتور جوش بیاورد وفن رادیاتورهم کار نماید ممکن است ایراد مربوط به هوا داشتن سیستم باشد. و نکته آخر و ارزان ترین نکته پیچ هواگیری است که با انتخاب درست این قطعه ارزان می توانید کولر خنک تری داشته باشد.

استفاده از فولی تقویت کننده کولر خودرو

فولی تقویت کننده افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
فولی تقویت کولر ماشین

هر خودرو در حالت سلو با دور موتور استاندارد ۸۳۲ دور به صورت نرمال در حال کار کردن به صورت منظم میباشد لحظه ای که از خودرو کولر گیری میشود بخاطر فشار وارده کمپرسور به موتور با کاهش 276 دور در دقیقه برای موتور روبرو خواهیم شد ولی با وجود کاهش دور از ۸۳۳ تا ۶۶۶ دور در دقیقه راندمان عملکردی کمپرسور در شرایط عادی سرمایش مطلوب ایجاد میکند.

بنابراین بخاطر کاهش دور ایجاد شده موتور خودرو دچار لرزش میشود که در سیستم های جدید خودرویی با دستوری که بلافاصله بعد از فشردن کلید AC کولر قسمت هوشمند موتور که ای سی یو هست به سیستم سوخت اعمال میکند دور به حالت اولیه خود بر میگردد.

بنابراین افزایش سوخت در حالت سلو را شاهد هستیم و در مرحله حرکتی خودرو بخاطر وجود فشار کمپرسور مصرف اعمال شده باعث بالا رفتن مصرف سوخت خواهد شد با طراحی انجام شده بجای افزایش دور موتور با کاهش قطر فولی انتقال نیرو موتور به سمت دریافت کننده های نیرو از قبیل کمپرسور کولر هیدرولیک فرمان آلترناتور در اصل کار دور موتور تغییری ایجاد نشده فقط پیمایش انتقال انرژی از موتور به موارد ذکر شده تا مقدار یک پنجم کاسته شده است بنابراین دیگر فشاری بر روی موتور خودرو محسوس نخواهد بود.

افزایش خنکی کولر خودرو

خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی، خواب‌آلودگی ناشی از گرما، بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است. خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین محسوب می شود اما حقیقت چیز دیگری است.

اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین بیشتری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

با توجه به اینکه سامانه خنک کننده خودرو، نیروی مورد نیاز خود را مستقیما از موتور خودرو دریافت می نماید، بهره برداری صحیح و اصولی از این سیستم توسط کاربران، تاثیر مستقیم و بسزائی بر عملکرد کولر، کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو دارد.

لذا در این راستا نکات زیر، همواره در حین بهره برداری از سیستم کولر خودرو توصیه می گردد:

1- دقت نمایید هنگام استارت زدن، سیستم کولر اتومبیل در وضعیت خاموش باشد، همچنین قبل از روشن نمودن سیستم کولر، بهتر است اجازه دهید تا موتور خودرو به اندازه کافی گرم شود.

2- حتی الامکان سعی کنید اتومبیل را در محل سایه پارک نمایید و از قراردادن درازمدت خودرو در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب نمایید. درصورتیکه خودرو برای مدتی در معرض نور مستقیم خورشید پارک شده باشد، ممکن است درجه حرارت داخل کابین خودرو به بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد برسد.

در این حالت بهتر است ابتدا شیشه های خودرو را پایین کشیده و از فن تهویه، کمک گرفته و درصورت امکان خودروی خود را برای لحظاتی به محلی خنک تر و دور از تابش مستقیم نور خورشید هدایت نمایید و سپس، از سامانه خنک کننده خودرو استفاده نمایید.

پیروی از این رویه، موجب خواهد شد تا علاوه بر کاهش استهلاک و مصرف سوخت خودرو؛ فضای داخل کابین با سرعت بیشتری به دمای مطلوب برسد.

3-معمولاً در مجرای هوای ورودی از خارج خودرو به سیستم کولر؛ نوعی فیلتر جهت تصفیه هوا تعبیه شده است. با توجه به اینکه جداره های این فیلتر به مرور زمان توسط ذرات گرد و غبار آلوده می شود، لازم است هرچندوقت یکبار آنرا بازدید نموده و در صورت لزوم تعویض نمایید.

4- درهنگام استفاده از کولر خودرو سعی کنید دربهای خودرو را زیاد باز و بسته ننمایید، همچنین لاستیک های دور دربها از آب بندی کامل برخوردار باشند، چراکه درغیر اینصورت راندمان کولرخودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

5- توجه نمایید؛ هنگامی که سرعت اتومبیل ویا دور موتور بالا می باشد کولر خودرو را روشن ننمایید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم کولر خودرو، قبل از حرکت و یا حرکت در سرعت بسیار پایین می باشد، در غیر اینصورت احتمال بروز خسارت به کمپرسور کولر خودرو، وجود دارد. اما خاموش نمودن کولر خودرو در هر سرعتی بلامانع است.

6- درهنگام استفاده از کولر اتومبیل، همواره سعی نمایید جهت ورود هوای تازه به داخل کابین خودرو شیشه ها را پایین نکشید، بلکه با استفاده از تغییر وضعیت مجرای هوای ورودی توسط اهرم ویا دکمه مربوط به کنترل دریچه هوای ورودی به سیستم کولر، آنرا در وضعیت ورود هوا از خارج، تنظیم نمایید.

7 از آنجائیکه درهنگام فعالیت سیستم کولر اتومبیل؛ رطوبت موجود در هوای داخل کابین خودرو حین عبور از قسمت خنک کننده کولر (اواپراتورِ کولر، واقع در زیر داشبورد خودرو) به مایع تبدیل می شود؛ از طریق شیلنگ تخلیه تعبیه شده در زیر اواپراتور، به خارج از کابین خودرو هدایت می گردد.

این پدیده، در مواقعی که تعداد سرنشینان خودور نزدیک به ظرفیت آن است ویا در روزهایی که رطوبت هوا بالا می باشد، با مشاهده ی وجود جریان قطرات آب در زیر خودرو همراه خواهد بود که امری کاملاً طبیعی است.

بنابراین دقت نمایید در هنگام اعمال هرگونه تغییرات در مسیر عبور شیلنگ تخلیه مربوط به اواپراتور، شیلنگ مذکور دچار گرفتگی ویا بریدگی نشود تا از باقیماندن آب در داخل اواپراتور و درنتیجه ایجاد بوی نامطبوع درآن ویا، نفوذ آب به داخل کابین خودور، پیشگیری گردد.

8- در استفاده طولانی مدت از کولر اتومبیل، بهتر است سرعت دمنده (فن تهویه) در وضعیت های “۱” ویا “۲” قرار گیرد و از سرعت های بیشتر آن تنها در مواقعی که کولر تازه روشن شده باشد استفاده نمایید. همچنین همواره سعی نمایید جهت پره های تهویه دریچه های کولر به گونه ای تنظیم گردد که مسیر هوا، برای مدت طولانی به سمت صورت ویا بدن سرنشینان خودرو نباشد.

9-در مواقعیکه خودرو حامل سرنشین به تعداد نزدیک به ظرفیت آن می باشد، در هنگام بالارفتن از شیبهای تند، بهتر است از کولر خودرو استفاده ننمایید و یا آنرا موقتاً خاموش نمایید. همچنین دقت نمایید؛ استفاده از کولر خودرو در شرایط مذکور ویا در ترافیک های داخل شهری، تا زمانیکه دمای موتور در محدوده غیرطبیعی قرار نگرفته است مجاز می باشد.

10- کمبود آب رادیاتور اتومبیل می تواند موجب گرم شدن بیش از اندازه موتورِ خودرو گردد، بنابراین همواره کنترل نمایید تا میزان آب رادیاتور در وضعیت استاندارد خود باشد.

11- جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور، همواره از ضدجوش – ضدیخ استاندارد استفاده نمایید.

12- به جهت حفظ کارایی سیستم کولر اتومبیل و همچنین پیشگیری از کاهش عمر استانداردِ باطری خودرو، همواره دقت لازم را در خصوص رسیدگی و کنترل شرایط باطری، مبذول فرمایید.

13- از آنجائیکه کاهش راندومان کندانسور کولر، تأثیر مستقیم بر عملکرد سیستم کولر خودرو دارد؛ بهتر است هرچندوقت یکبار لابلای پره های آنرا توسط هوای فشرده ویا فشار آب (دقت نمایید فشار آب مورد استفاده مخرب نباشد ویا به عبارتی بقدری زیاد نباشد که موجب دفرمگی پره های کندانسور گردد)، تمیز نمایید تا از کاهش ظرفیت تبادل حرارتی کندانسور ناشی از مسدود شدن پره ها، و درنتیجه از کاهش راندومان سیستم کولر خودرو پیشگیری گردد.

14-با توجه به اینکه انتقال نیروی دورانی موتور به کمپرسور توسط تسمه صورت می گیرد؛ در خصوص تسمه مربوطه موارد زیر را همواره مورد توجه قراردهید:

الف – درصورت مشاهده ساییدگی، ترکیدگی ویا بریدگی در تسمه، ضمن توجه به علل مرتبط؛ جهت تعویض آن اقدام نمایید.

ب – میزان کشش تسمه در حال عادی باید به گونه ای تنظیم گردد که چنانچه نیرویی معادل یک وزنه ۱۰ کیلوگرمی بر نقطه میانی تسمه (نسبت به دو پولی مجاور آن نقطه) اعمال گردد؛ میزان جابجائی تسمه در حدود یک سانتیمتر باشد.

ج – در مواقع تعویض روغن موتور ویا انجام هرگونه تعمیرات در فضای موتورِ اتومبیل دقت نمایید؛ برای حفظ عملکرد استاندارد و عمر مفید تسمه؛ از آلوده شدن تسمه و قسمت کلاچ کمپرسور به هرگونه روغن محافظت گردد.

15- در فصولی که از سیستم کولر اتومبیل استفاده نمی گردد؛ به هیچ وجه نباید تسمه مربوط به کمپرسور را باز نمایید، بلکه کنترل نمایید که آن همواره در شرایط استاندارد خود باشد. همچنین سیستم کولر خودرو بایستی حداقل یکمرتبه در هر یک از فصل های سال (هرچند برای یک مدت کوتاه)، بکار گرفته شود. رعایت این امر حتی در فصول سرد سال نیز ضروری است.

16- بر روی لوله و شیلنگ های کولر اتومبیل محل هایی برای شارژ گاز در دو نقطه، به نام های شیر شارژ فشار بالا و شیرشارژ فشار پایین تعبیه گردیده است. توجه نمایید در پوش های پلاستیکی مربوط به آنها سالم بوده و بطور کامل و محکم در محل خود نصب شده باشند. در غیر اینصورت امکان تخلیه گاز کولر از این نقاط، به مرور زمان وجود دارد.

17-براساس آنچه گفته شد؛ سامانه خنک کننده اتومبیل نیازمند انجام اقدامات نگهداری دائمی و سالانه است. بنابراین مراجعه به مراکز معتبر تعمیراتی جهت بازدید سیستم کولر خودرو، برای یکبار در سال (بویژه در مواقعیکه عملکرد غیرمعمول در سیستم مشاهده گردد) بسیار حائز اهمیت است.

18-دو نکته زمستانی را هم فراموش نکنید: اول این که کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه – یعنی حتی در فصول سرد سال – باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون در این صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید.

19 نکته دوم این که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه‌ها بخار می‌گیرد، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد، به عنوان آخرین راه، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود. از آن‌جا که یکی از خاصیت‌های کولر، جذب رطوبت محیط است، این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید: تشخیص نشتی گاز کولر ماشین

سوالات متداول درباره استفاده از کولر

آیا استفاده از کولر مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برد؟

آب‌وهوای گرم باعث افزایش مصرف انرژی و گرم شدن موتور ماشین می‌شود. به همین دلیل، مسافران در هوای گرم فضای داخلی خودرو را با پایین کشیدن پنجره‌ها و یا روشن کردن کولر خنک می‌کنند، اما این جمله را زیاد از برخی راننده‌ها شنیده‌اید که می‌گویند استفاده از کولر مصرف بنزین را دو برابر می‌کند؛ آیا این جمله صادق است؟

مصرف سوخت 300x200 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش راندمان کولر خودرو

انرژی کولر از موتور خودرو می‌آید و موتور خودرو از سوخت استفاده می‌کند بنابراین استفاده از کولر مصرف سوخت را بالا می‌برد، اما اینکه کولر مصرف بنزین را دو برابر می‌کند غیرقابل‌قبول است، زیرا استفاده از کولر به‌طور متوسط مصرف بنزین را از ۱۰ لیتر به ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای افزایش راندمان کولر

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن و تقویت کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین برای بهره‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است.

استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌های هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید.

اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

وقتی کولر مشغول کار است بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، بویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید.

هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.

هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌رود.

پایین کشیدن شیشه اتومبیل در مصرف سوخت چه تأثیری دارد؟

زمانی که اتومبیل در حال حرکت است، پایین کشیدن شیشه‌ها به شکل قابل‌توجهی بر ایرودینامیک خودرو تأثیر می‌گذارد و مصرف سوخت را افزایش دهد، زیرا پایین کشیدن پنجره‌ها باعث ایجاد فشار به خودرو در حین حرکت می‌شود و از موتور ماشین انرژی بیشتری می‌برد که درنهایت مصرف سوخت را تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

کولر یا شیشه پایین؛ کدام باعث مصرف کمتر سوخت می‌شوند؟

شیشه یا کولر 300x180 افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو
افزایش بهره وری کولر خودرو

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت هنگام استفاده از کولر ۱۰ درصد و هنگام پایین کشیدن شیشه‌ها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

چه زمان‌هایی از کولر و پنجره استفاده کنیم؟

زمانی که باید از کولر استفاده کنید:

هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و همچنین زمانی که سرعت شما ۷۰ کیلومتر در ساعت است، از کولر استفاده نمایید.

در موارد زیر از پایین کشیدن شیشه برای خنک کردن فضای داخل خودرو استفاده کنید:

– هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌های با شیب تند
– رانندگی در جاده‌های باریک با سرعت‌پایین
– هنگام توقف خودرو

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمد ای اف
محمد ای اف
1 سال پیش

سلام وقت بخیر ، در مورد پولی کوچک تر که گفتید باعت کاهش فشار بر خودرو و کاهش از دست رفتن نیروی موتور میشه، آیا به باتری خودرو آسیب نمی‌رسونه؟ ، یا دینام می‌تونه برق لازم برای جرقه زدن شمع ها رو کامل تامین کنه توی حرکت؟

قدمی
قدمی
27 روز پیش

درودبرشماخیلی‌کاربردی‌بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش