3.3
(334)

با نزدیک شدن فصل گرما یکی از مهمترین دغدغه افراد خرابی کولر ماشین است. و همواره با این سوالات مواجه می شویم  که: چرا کولر ماشین باد گرم می زنه؟ چرا کولر ماشین زیاد خنک نمی کنه؟ دلیل قطع و وصل شدن کور ماشین چیه؟ یا به طور کلی چرا کولر خودرو کار نمی کنه؟ علائم و علت خرابی کمپرسور کولر خودرو چیه؟ دلیل صدای کمپرسور کولر ماشین چیه؟

کولر خراب 300x200 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
باد گرم کولر ماشین

خب در این مقاله از کیان باتری قصد داریم به تمام سوالات شما جواب بدیم و بگیم چطور میشه مشکل خرابی کولر خودرو را حل کرد.

دلایل خرابی کولر ماشین

ابتدا اشتباهات راننده را بررسی که که عوامل خرابی کولر ماشین محسوب می شوند.

کولر اتومبیل در حقیقت یک کولر چند تکه جدا، همانند اسپلیت های خانگی است. با این تفاوت که کمپرسور کولر در اتومبیل بوسیله چرخش موتور به کار می افتد.‍ در بعضی از مواقع کولر اتومبیل سرمای مورد نیاز اتاق را تامین نمیکند. خنک نکردن کولر خودرو دلایل گوناگونی دارد که در اینجا به تعدادی از مهمترین آنها اشاره میکنیم. با توجه به هزینه های تعمیرات و نگهداری خودرو موارد به ترتیب از ساده ترین آغاز میگردد:

1- رانندگی پر گاز (تخته گاز و دور موتور بالا)

تخته گاز 300x200 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
علت خنک نکردن کولر خودرو

یکی از ساده ترین دلایل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز است! اغلب اتومبیل ها دارای مکانیزمی هستند که کولر را هنگام فشردن پدال گاز تا انتها قطع میکنند.

رانندگی پر گاز تنها به معنی بالا رفتن دور موتور تا محدوده رد لاین نیست، بسیاری از رانندگان به دلایل مختلف ترجیح میدهند از دنده های سبک تر استفاده کنند، به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل در دنده های سبک راننده مجبور به فشردن پدال گاز تا انتها میشود، بنابراین حرکت در حالت تمام گاز در این نوع رانندگی  اجتناب ناپذیر است. این امر باعث میشود کولر در بسیاری از لحظات رانندگی قطع بشود

2- روشن کردن کولر بلافاصله بعد از استارت

بر اساس تحقیقات، اجزای داخلی کابین از جمله روکش صندلی‌ها، روکش درها و داشبورد و سایر قطعات، در اثر تابش نور آفتاب، گازی سمی و سرطان‌زا تولید و ساطع می‌کنند که بوی آشنایی هم دارد.

حتما در فصل گرما هنگام سوار شدن در خودرویی که زیر آفتاب بوده، متوجه بویی شده‌اید که گاهی هم آزاردهنده است اما باید توجه کنید که این بو ناشی از گازهای سمی است و باید قبل از روشن کردن کولر و با باز گذاشتن پنجره‌ها آن را از فضای داخل ماشین خارج نمایید.

این گاز ناشی از ماده بنزن است که در تولید قطعات مذکور به کار می‌رود و در هنگام گرما با شدت بیشتری ساطع می‌شود. البته باید این نکته را متذکر شویم که بنزن به صورت عادی در هوا و نیز بسیاری از مصنوعات مورد استفاده ما وجود دارد.

علائم خرابی کولر خودرو

علائم خرابی 300x200 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
علائم خرابی کولر خودرو

چه نشانه هایی برای خرابی کولر ماشین وجود دارد؟

صدای زیاد کولر خودرو

چرا سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد؟

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود، یکی از دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر خودرو است.

این مشکل را شاید خودتان هم بتوانید حل کنید. با سفت کردن تسمه و پیچ‌های اتصال کمپرسور می‌توان این صدا را برطرف کرد.

خالی شدن گاز کولر یا وجود هوا در سیکل کولر هم یکی از دلایل بروز سروصدا است. البته شارژ کردن گاز کولر کاری است که باید توسط تعمیرکار خودرو انجام شود.

بوی نامطبوع کولر خودرو

چرا هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است؟

همانطور که در بخش مشکل اواپراتور گفته شد، گاهی به‌دلیل تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره‌های اواپراتور، بوی نامطبوعی همراه باد کولر در کابین منتشر می‌شود. که در این صورت باید داخل پره های اوپراتور را تیز کنید.

گاهی هم با مسدود شدن لوله تخلیه آب اواپراتور، این بوی نامطبوع ایجاد می‌شود.

چرا باد کولر ماشین گرم است؟

باد گرم کولر 300x220 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
چرا کولر ماشین باد گرم می زند؟

چه عواملی باعث می شوند کولر خودرو باد گرم بزند؟ باد گرم کولر ماشین نشانه چیست؟ کولر باد گرم می زند آیا کولر ماشینم خراب شده است؟ در اینجا دلایل باد گرم کولر خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم و راه حل رفع آن ها را مطرح کرده ایم.

1- نشتی گاز کولر

نشتی در سیستم کولر متداول ترین علت خرابی کولر ماشین می باشد. در واقع معمول ترین دلیلی که کولر خودرو سرمای خود را آرام آرام از دست می دهد نشتی کوچکی در سیستم کولر می باشد. اگر کولر ماشین شما طی یک دوره دو هفته ای به آرامی مایع خنک کننده (گاز کولر ماشین) خود را از دست می دهد با تست نشتی توسط یک مکانیک باتجربه و یا با استفاده از محلول های مخصوص برطرف کردن نشتی (در کشورمان بسیار کمیاب) مشکل برطرف خواهد شد.

ماده خنک کننده ای در کولر وجود دارد که اگر در کولر کم باشد باعث ایجاد باد گرم می شود و این ماده قادر است که گرمای اضافی را از بین ببرد و باد خنکی را از کولر خارج کند و اگر این ماده به اندازه کافی وجود نداشته باشد، سیستم قادر نیست که گرمای اضافه را از بین ببرد و به همین دلیل گرما درون کولر می ماند و آن را با روشن کردن کولر به بیرون می دهد.

اصلا نیاز نیست که این ماده را درون کولر پر کنید چون برای خروج و یا تبخیر این ماده از داخل کولر ماشین هیچ راهی وجود ندارد مگر این که یک سوراخی در کولر به وجود آمده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم نشتی گاز کولر پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

تشخیص نشتی گاز کولر ماشین

 رفع مشکل خنک نکردن کولر خودرو

باد گرم کولر 2 300x273 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
حل مشکل خرابی کولر خودرو

پس برای حل مشکل باید به دنبال سوراخ موجود باشید و محل آن را پیدا کنید و اگر این ماده از جای اصلی خود خارج شود، ممکن است به محل بخاری برود و سپس در آنجا به کمپرسور می رسد و به علت فشار بالا به مایع تبدیل می شود و به همین دلیل این ماده خنک کننده قبل از تبخیر شدن به یک ماده گرمازا تبدیل می شود.

و همانطور که دیدید این ماده بدون فشار می تواند گرما تولید کند و یعنی اگر فشار کم شود، شروع به تبدیل می کند و به همین دلیل سوراخ درون کولر این فشار هوا را کم می کند و مایع خنک کننده به سرعت تبدیل به گاز می شود پس حتما جای نشت و سوراخی را پیدا کنید.

این نقطه می تواند در محل اتصالات یا حتی قسمت بخاری یا کمپرسور نیز باشد و افرادی که ماشین های نسبتا معمولی دارند، باید زمان زیادی را برای پیدا کردن این منفذ صرف کنند اما ماشین های پیشرفته، خودشان در این کار به شما کمک می کنند.

2-خرابی شیر انبساط کولر

این دستگاه گرما را از مایع خنک کننده درون کمپرسور می گیرد و این اتفاق باعث می شود که مایع قبل از تبدیل شدن به گاز و باقی ماندن در کولر، خنک بماند و نوع کوجک تر این دستگاه در رادیاتور وجود دارد و در جلوی رادیاتور دو فن خنک کننده است که گرما را از این مایع خنک کننده می گیرد.

ممکن است دو علت در این دستگاه باعث ایجاد باد گرم شود، اول اینکه مسدودیتی در مسیر وجود داشته باشد و هر نوع مسدودیتی هرچقدر کوچک می تواند کار چگالنده را بی اثر کند.

علت بعدی ممکن است به شکستگی این دستگاه مربوط باشد که هر نوع شکستگی در لوله های چگالنده می تواند باعث ایجاد منفذ در آن بشود و اگر این شکستگی باعث ایجاد سوراخ نشود، پس احتمال یکباره شکستن چگالنده وجود خواهد داشت و این اتفاق باعث می شود که چگالنده از کار بیافتد و اگر چگالنده بشکند، هیچ راهی جز عوض کردن آن وجود ندارد.

3-خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسورخراب 300x169 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
چرا کمپرسور کولر خودرو کار نمی کند؟

کمپرسور در ماشین های پیشرفته عامل به کار افتادن لوله های درون کولر می باشد و در واقع بدون آن نمی توان از کولر استفاده کرد.

کمپرسور یا مایع کن مهمترین قطعه سیستم خنک کننده است که از آن به عنوان قلب کولر یاد میکنند. کمپرسور دارای اجزاء زیاد و نسبتا پیچیده ای است. از این رو کمپرسور اشکالات متعددی پیدا میکند که هر کدام علائم مربوط به خود را دارند . کمپرسور ممکن است به طور کلی از کار بیفتد، ضعیف شده و افت فشار داشته باشد و یا در مواردی قطع و وصل شود.

خرابی رله کمپرسور

رله کمپرسور موجب روشن و خاموش شدن کمپرسور شده، رطوبت را در یک حد مناسب نگه داشته و دمای اواپراتور را در حدود ۳۲ تا ۴۵ درجه حفظ می‌کند. خرابی رله کمپرسور موجب می‌شود تا جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نشود و در نتیجه کمپرسور به درستی تامین نشود.

– علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو

صدای کمپرسور کولر ماشین یکی از نشانه های خرابی کمپرسور کولر خودرو می باشد که دلایل زیادی برای این ایجاد چنین صدایی وجود دارد که در این جا بیان می کنیم.

صدای کمپرسور کولر ماشین به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

  • شل شدن کپرسور در جای خود: گاهی به دلیل شل شدن اتصالات کمپرسور کولر خودرو، این قطعه در جای خود شل شده و در زمان روشن بودن کولر، می‌لرزد و صدای بلندی از کمپرسور به گوش می‌رسد.
  • نشت کردن روغن در کمپرسور: گاهی از کمپرسور روغن نشت می‌کند که این امر موجب می‌شود تا در زمان روشن کردن کولر، صداهای غیرطبیعی از کمپرسور آن به گوش برسد. در این شرایط باید برای تعمیر و یا تعویض کمپرسور اقدام کنید.
  • خاموش شدن بی دلیل کولر گازی: خاموش شدن بی دلیل کولر گازی به خازن کمپرسور آن مربوط می‌شود. با سوختن و خراب شدن خازن کمپرسور، کولر گازی که روشن شود، بلافاصله خاموش خواهد شد. این مشکل با تعویض خازن برطرف می‌شود.
  • داغ شدن کمپرسور کولر خودرو: با سوختن و یا نیم سوز شدن سیم پیچ کمپرسور، این قطعه داغ شده و بوی نامطلوبی از آن به مشام می‌رسد. برخی افراد در این مواقع اقدام به تعویض سیم پیچ می‌کنند که این روش توصیه نمی‌شود. بهتر است کمپرسور را تعویض کنید.

 – علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو

حالا یکی از دلایل از خرابی کمپرسور کولر خودرو را می توان استفاده نکردن از آن در مدت طولانی دانست که به یکباره استفاده کردن آن باعث شوک به سیستم می شود و یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق این است که در ماه، 10 تا 15 دقیقه آن را روشن کنید و کاری به هوای بیرون نداشته باشید.

فرسودگی باتری خودرو

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکل در سیستم برق خودرو و حتی خرابی کمپرسور کولر ماشین، وجود مشکل در باتری ماشین باشد. فرسوده و مستهلک شدن باتری موجب عملکرد نادرست برخی از قطعات خواهد شد و بهتر است قبل از آسیب جدی به خودرو، باتری را تعویض کنید.

4- خرابی ترموستات داخل اتاق

تقریبا تمام اتومبیل ها دارای ترموستات کولر داخل اتاق هستند . اتومبیل هایی که سیستم ایرکاندیش اتوماتیک دارند معمولا دارای دو ترموستات در اتاق میباشند که یکی بر روی اواپراتور و دیگری پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده است.

ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه کمپرسور را قطع میکند. این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور طراحی شده است. زیرا در صورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه ها بشدت کم شده و دما افزایش می یابد.

خرابی ترموستات ممکن است باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور و یا قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشود. در صورت قطع شدن زود هنگام کمپرسور باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمیشود و معمولا کمپرسور در فواصل کوتاه قطع و وصل میشود.

5- شکستن فن های خنک کننده

همانطور که گفتیم چگالنده در قسمت جلو دو فن خنک کننده دارد که گرما را از مایع کولر می گیرد. اگر این فن ها شکسته باشند قادر نخواهند بود که گرما را از مایع بگیرند و مطمئن باشید که تحمل گرمای بیرون از گرمای چگالنده بسیار راحت تر است و عرق کمتری را ایجاد می کند.

قبلا هم توضیح دادیم که فن ها معمولا در ماشین های مدرن جزء اجزای ضروری نیستند و می توانند با ضربه یا آلودگی به سادگی خراب شوند که تنها راه حل این مشکل تعویض آنها است.

6- شل بودن تسمه کولر

تسمه کولر خودرو 300x169 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
دلایل باد گرم کولر خودرو

شل بودن تسمه کولر یک دلیل ساده برای خنک نکردن یا درست کار نکردن کولر اتومبیل است. از آنجایی که این مساله به ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده است گاهی اشکالات مربوط به شل بودن تسمه از چشم ماهرترین تعمیرکاران نیز دور میماند. این اشکال معمولا برای تسمه ها v شکل قدیمی که بصورت دستی تنظیم میشوند پیش می آید.

بدلیل اینکه کمپرسور در زمان اولیه کلاچ کردن بار کمتری تحمل میکند در ابتدای روشن کردن کولر کمپرسور چرخیده و باد خروجی مقداری خنک مشود. با گرم شدن رادیاتور و گاز کولر و بالا رفتن فشار، تسمه روی فولی کمپرسور سر خورده و کمپرسور به دور مورد نیاز نمیرسد.

در این هنگام ممکن است کمپرسور به صورت ادواری برای چند لحظه چرخیده و مجددا متوقف یا کم دور شود. این اتفاق در اتومبیل هایی که دارای تسمه های شیاری پهن هستند به ندرت و زمان چرب بودن تسمه و خراب بودن تسمه سفت کن روی میدهد.

7- مشکلات الکتریکی

اجزای مختلف ماشین برای انجام دادن کار خود به الکتریسیته نیاز دارند و مشکل اینجاست که نمی توان به راحتی این مشکل الکتریکی را تشخیص داد و شاید بتوانید با دنبال کردن سیم های فیوز این کار را انجام دهید که باز هم مشکل است.

اگر نشانه ای از خرابی در سیم ها وجود داشت، می توانید آنها را تعمیر کنید و اگر مشکلتان حل نشد، از یک نقص یاب الکتریکی استفاده کنید.

پس در این بخش متوجه شدیم که علت باد گرم کولر می تواند از چگالنده، کمپرسور، فن خنک کننده یا سیستم الکتریکی ماشین باشد.

نکته:گاهی اوقات ممکن است که در بعصی ماشین ها، علت باد گرم کولر، ایرادی در کلاچ ماشین باشد. زیرا مشکل کلاچ می تواند سریعا اثر مستقیمی به کمپرسور داشته باشد. در نتیجه مایع در فشار کافی قرار نخواهد داشت و باد گرم تولید می کند.

علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

باد کولر 300x200 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

سلامت اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو

در صورتی که هر یک از اجزاء تشکیل دهنده کولر خودرو، به درستی کار نکرده و یا مشکلی داشته باشند؛ عمکرد کلی کولر دستخوش تغییر شده و حجم پرتاب باد آن و همین طور میزان خنکی آن، افت کیفیت خواهند داشت. و در اکثر موارد علت کم شدن باد کولر ماشین و علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین ممکن این مورد باشد .

در صورتی که تمامی اجزای کولر سالم بوده و مشکلی با قطعات آن نداشته باشیم، روش‌های موازی جهت خنک‌تر کردن کولر ماشین توصیه می‌شوند.

وجود مشکل در هر یک از اجزای کولر ماشین، موجب کم شدن شدت خنکای باد آن خواهد شد.

کاهش ورود گرما به داخل کابین خودرو

گرمای محوطه خودرو 300x174 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
افزایش کارایی کولر ماشین

پیش از هر چیزی باید نسبت به کم کردن ورود گرما به داخل کابین و داغ شدن فضای آن، پیشگیری به عمل آورید. شما می‌توانید تا حد امکان از پارک کردن خودروی خود در معرض تابش آفتاب مستقیم، خودداری ورزید. اگر به پارکینگ مسقف، دسترسی ندارید؛ بهتر است محلی در سایه انتخاب کرده و یا از آفتابگیرهای خودرو، استفاده کنید.

به این شکل میزان گرمای دریافتی داخل کابین، کاهش پیدا کرده و حین سوار شدن به دمای کمتری وارد می‌شوید. اما در صورتی که چاره‌ای جز پارک کردن در آفتاب نبود، بهتر است به محض سوار شدن، شیشه‌ها را پایین داده و کمی با همین وضعیت برانید تا هوای داغ، خارج شود.

برای خنک تر کردن کولر ماشین از پارک در آفتاب خودداری کرده و یا از سایه بان و آفتابگیر استفاده نمایید. پس از روشن کردن کولر و شروع جریان باد خنک، شیشه‌ها را بالا کشیده و از رد و بدل هوای گرم و سرد جلوگیری کنی

تنظیمات دریچه‌های کولر

تنظیم باد کولر خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
افزایش باد خنک کولر خودرو

مطمئن باشید که تنظیمات دریچه‌های کولر به شکلی‌ست که مستقیم به سمت شما می‌وزد. دمیدن بی‌هدف دریچه‌ها، باعث هدررفت نیروی خنک سازی کولر خودرو شده و در نهایت راننده و سایر سرنشینان، خنکی کمتری احساس می‌کنند.
دریچه‌ها را به شکلی تنظیم کنید که پرتاب باد به سمت سر و بدن شما باشد، به ویژه وزش آن به سمت صورت؛ بالاترین تاثیر خنک کنندگی را خواهد داشت.

با تنظیم صحیح دریچه های کولر، خنکای بیشتری دریافت کنید.

کنار گذاشتن روکش چرمی و پلاستیکی صندلی‌ها

صندلی‌ها با روکش چرمی یا پلاستیکی در هوای گرم، گرمای بیشتری تولید کرده و موجب داغ شدن هوای کابین می‌گردند. به علاوه خود این روکش‌ها نیز بسیار گرم شده و با نشستن روی آن‌ها، احساس ناخوشایندی خواهید داشت.

به واقع این روکش‌های پلاستیکی یا چرمی، به عنوان فرساینده‌هایی مقابل کولر خودرو، ظاهر شده و سیستم خنک رسانی آن را تضعیف می‌سازند. بهتر است در فصول گرم سال، روکش‌های چرمی یا پلاستیکی را کنار گذاشته و از انواع خنک‌تر استفاده کنید.

تمیز کردن دریچه‌های پرتاب باد کولر

foam brush vents 300x200 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
راه های افزایش باد کولر ماشین

با تمیز کردن به موقع دریچه‌های پرتاب باد کولر، خنک‌تر کردن کولر ماشین نیز با راحتی بیشتری محقق می‌شود. خاک و غبار گرفتن دریچه‌ها و گرفتگی مسیر آن‌ها، موجب می‌شود که پرتاب باد ضعیف‌تری صورت گرفته و در نهایت خنکی کمتری احساس کنیم. برای خنک‌تر کردن کولر ماشین و دریافت بهره‌وری حداکثری، لازم است که به صورت هفتگی دریچه‌ها را تمیز کرده و هر گونه خاک و غبار را از شیارهای آن بزدایید.

برای خنک تر کردن کولر ماشین باید دریچه های پرتاب باد را به صورت دوره ای تمیز کرده و غبارروبی کنید.

به این شکل حداکثر دریافت باد خنک را از کولر خودرو در اختیار داشته و با سرعت بیشتری داخل کابین خنک می‌شود.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین

این مساله یا از اتصالات آن بوده یا از فشنگی قهوه‌ای رنگ آب است. در این مواقع فشنگی عوض شده و سیستم دوباره چک می‌شود.در بسیاری مواقع کولر از نظر بازده و کارکردش مناسب است ولی سر و صدای اضافی دارد. در این شرایط باید کاپوت را بالا زد و کولر گرفت.

در محیطی آرام و کم سر و صدا این کار انجام شود. سپس به سر و صدای ایجاد شده و منشا آن دقت کنید تا معلوم شود عیب از کجاست. گاهی عمر تسمه کولر به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کرد.

توصیه می‌کنیم از تسمه با کیفیت و خوب استفاده کنید تا مشکل ایجاد نکند. گاهی تسمه سالم است ولی تنظیم نبوده و صدای سوتی ایجاد کرده که در زمان کولر گرفتن ایجاد می‌شود. در این مواقع تسمه کمی‌سفت می‌شود تا این مشکل حل شود.

از سفت کردن زیاد تسمه به شدت پرهیز کنید تا هم عمر تسمه کم نشده و هم بلبرینگ کمپرسور خراب نشود. گاهی خود کمپرسور در جای خود محکم نبوده و سر و صدا و ارتعاش ایجاد می‌کند. با آچارکشی و سفت کردن کمپرسور این مشکل در این شرایط حل می‌شود.

نکات مهم در استفاده از کولر ماشین

  • کولر را در دورهای بالا روشن نکنید. اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید. روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود.در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود.
  • در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره‌ها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود. در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ملایم‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد. سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید.
  • در حالتی که از سوخت CNG استفاده می‌کنید سعی کنید کولر نگیرید.در نهایت استفاده از کولر کمی مصرف سوخت را افزایش داده و گاهی تا ۱۰ درصد مصرف افزایش پیدا می‌کند.
  • کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است.
  • در زمان روشن بودن کولر به جهت تنظیم دریچه های کولر توجه کنید تا از برخورد مستقیم باد سرد و ایجاد گرفتگی عضلات و بیماری جلوگیری کنید.
  • زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد .
  • زمانی که پس از مدت طولانی وارد خودرو می شوید ابتدا شیشه ها را باز کنید تا هوا به مدت 2 دقیقه در خودرو جریان پیدا کند و سپس کولر خودرو را روشن کنید، چرا که هوای گرم محبوس شده در خودرو غالبا دارای بخارات مضر متصاعد شده از قطعات پلاستیکی است.
  • داشبورد خودرو و سایر قطعات داخلی اتاق گاز سمی بنزن تولید می کنند که میزان استاندارد آن در هوا 50 میلی گرم بر واحد حجم است اما در تابستان در اتاق بسته ی اتومبیل و دمای بالا می تواند به 4000 هزار گرم بر واحد حجم برسد که در بلند مدت شما باعث مسمومیت سرنشینان خواهد شد.
  • سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات هستند و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حداکثر توان کولر بهره می گیرد.

راه های افزایش طول عمر کولر خودرو

کثیی فیلتر کابین 300x184 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
جلوگیری از خراب شدن کولر ماشین

موارد زیر از راه های جلوگیری از خرابی کولر ماشین است.

    1. اطمینان یابید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد.
    2. هنگام استارت زدن، دقت کنید سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد.
    3. در سرعت و دور موتور بالا سیستم کولر خودرو را روشن نکنید. بهترین زمان برای راه اندازی سیستم کولر، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است.
    4. برای این که گاز و روغن کولر خودرو پایدار بماند، در فصول سرد نیز کولر خودرو را برای دقایقی روشن کنید.
    5. برای استفاده بهتر از کولر خودرو و زودتر سرد شدن هوای داخل کابین دکمه مربوط به گردش هوای داخل را بزنید.
    6. در فصول دیگر سال حتی زمان سرما بهتر است که هر ماه کولر خودرو روشن شود تا از رسوب کردن گاز کولر درون مخزن جلوگیری به عمل آید.

اشتباهات رایج درباره استفاده از کولر خودرو

تنظیم کولر 300x193 خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن
راهنمای استفاده درست از کولر ماشین

استفاده ی برخی رانندگان از کولر خودرو در روزهای گرم ریشه در باورهای اشتباه مبنی بر افزایش میزان مصرف سوخت خودرو دارد.

در هوای گرم کابین خودرو به شدت گرم می شود به طوری که بیش از چند دقیقه نمیتوان در آن طاقت آورد و گرمای شدید در صورت عدم استفاده از کولر خودرو موجب افزایش خطر گرمازدگی و قرار گرفتن در معرض استنشاق هوای آلوده به آلاینده های مختلف و ذرات معلق برای رانندگانی که ساعت های طولانی در خودرو به سر می برند و سر نشینان به خصوص کودکان، سالخوردگان می شود.

گرمای شدید موجب عصبی شدن راننده و دیگر سرنشینان خودرو می شود و بر کیفیت رانندگی اثر می گذارد و احتمال بروز تصادف را بالا می برد. گرمای شدید سبب آسیب به بخش های داخلی خودرو، مانند روکش داشبورد، یا وسایلی چون گوشی تلفن همراه می شود.

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سیستم تهویه مطبوع خودرو توسط تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که زمان استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده، به طور متوسط 4 تا 5 اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند و به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

روشن بودن کولر در سرعت‌های بالا باعث افزایش مصرف بنزین نمی‌شود!

بر خلاف تصورات بسیاری از افراد، استفاده از کولر در حین توقف یا سرعت پایین مصرف بیشتری نسبت به رانندگی در بزرگراه ها و با سرعت بالا دارد. بستن شیشه ها و استفاده از کولر به دلیل افزایش آیرودینامیک مصرف بنزین کاهش می یابد. به همین دلیل در سرعت های بالا استفاده از کولر نسبت به باز کردن شیشه ها ارجحیت دارد.

در هوای آلوده از گردش داخلی کولر استفاده شود

استفاده از دکمه گردش داخلی کولر در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها و یا در تونل‌ها، مانع از ورود دود و غبار به داخل خودرو می شود. همچنین  استفاده از دکمه گردش داخلی کولر موجب زودتر سرد شدن هوای داخل کابین می شود. 

چگونه با کولر روشن خودرو مصرف سوخت را کم کنیم؟

  • هنگام حرکت خودرو پنجره ها را ببندید تا فشار کمتری به کولر وارد شود و مصرف سوخت کمتر شود. در صورت باز بودن حتی یک پنجره هوای خنک داخل خودرو سریع از دست می رود.
  • اگر باد کولر موجب حساسیت یا اذیت شما می شود ، یکی از پنجره های نزدیک به خودتان را کمی پایین بکشید و یا دریچه های کولر را به سمت دیگری تنظیم نمایید.
  • گاز کولر خودرو همان گاز فرئون و کاملا سمی می باشد بنابراین هیچ گاه خودتان اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و کارتان را به مکانیک بسپارید.
  • اگر هنگام روشن کردن کولر ابتدا هوا خنک می شود ولی سپس هوایش گرم و مرطوب می شود، ترموستات کولر ایراد دارد و احتیاج به رگلاژ دوباره دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
52 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حامد
حامد
3 سال پیش

مقاله خیلی کاملی بود ممنونم

قاسمی
قاسمی
3 سال پیش

سلام دلیل قطع و وصل کولر ماشین رو میفرمایید ؟

کیان باتری
در جواب  قاسمی
3 سال پیش

با سلام خرابی رله کنترل آمپر کمپرسور باعث می‌شود تا جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نشود. همچنین ایراد در ترموستات سیستم نیز از دیگر علل کارکرد نادرست و قطع و وصل شدن‌های ناصحیح کمپرسور است. همچنین خرابی سوئیچ فشار و یا فیوز سیستم نیز می‌تواند باعث روشن‌نشدن کمپرسور و یا قطع و وصل شدن‌های بی‌دلیل آن در حین کار باشد. از دیگر عواملی که باعث قطع و وصل‌شدن و یا درگیر نشدن کلاچ کمپرسور می‌تواند باشد باید به شل بودن تسمه، توان پایین باتری، کثیفی و چرب‌شدن کلاچ، فاصله افتادن بین پولی و کلاچ و در نتیجه عدم… خواندن ادامه ...

یاشا
یاشا
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

سلام کمپرسور ماشین قطع و وصل میشه هر بار که قطع میشه یه بویی مثل بوی رنگ میده علت این چیه؟

شایان
شایان
2 سال پیش

سلام پرایدی دارم کولرش در سرعت بالا قطع میشه علتش چیه؟

مصطفی
در جواب  شایان
1 سال پیش

سلام یه قطعه به نام مدول)(medol) هستش که روی فن داخل اتاق نصب شده که بهش مدول فن میگن احتنالا اون باید عوض کنید

مهدی
مهدی
2 سال پیش

سلام
چند روزیه پرتاب باد کولر ماشین کم شده. ولی از نظر خنکی مشکل نداره . علتش چی میتونه باشه؟

ابراهیم فرجام
ابراهیم فرجام
2 سال پیش

عالی ممنون
کلیات رو فرمودید
به جزئیات اشاره ای نکردید

یونس
یونس
2 سال پیش

سلام کولر ماشین پراید تا درجه آخری میزدمش کار میکرد کلی الان درجه های پایین کار میکنه ولی درجه آخر که میزنمش کولر کار نمیکنه قطع میشه

یونس
یونس
2 سال پیش

سلام خسته نباشید کولر پراید تا چند روزپیش روی درجه آخر میزدمش کار میکرد پرتاب عالی داشت ولی الان که روی درجه آخری میزنمش کولر قطع میشه کار نمیکنه

میلاد
میلاد
2 سال پیش

من ماشینم پرایده ب تازگی گاز کولر زدم ولی خنک نمیکند نشتی هم نداره هرجا هم میرم ی ایرادی میگیره واسش نیمدونم دیگ کی جی میگ یا درست میگ!

عمرانی
عمرانی
2 سال پیش

سمند مدل ۸۳ ،گاز رو پارسال پر کردم ،چند روز هست دو تا فن جلو رادیاتور یکی از آنها خراب شده و کار نمیکند،و کولر خودرو هم باد گرم میدهد.علتش میتونه نچرخید یکی از فرمهای خودرو باشد؟؟

یعقوب
یعقوب
2 سال پیش

سلام طسمه ماشینم تو مسیر برید
و یه تسمه جدید نصب کردم حالا که کولر ماشین و که در حالت ایستاده روشن میکنم ماشین خاموش میشه
دلیلش چیه ؟

فرزین
فرزین
2 سال پیش

سلام خسته نباشید من وقتی کولر ماشین رو میگیرم صدایی جیر جیر میده کولر شیلنگش پکیده بود دادیم درست کردن بعدش الان ک کولر میگیرم صدایی عجیبی میده وقتی ماشین وایساده و دور موتور روی هزار هست صدا میده وقتی گاز میدی یا داخل دنده دور موتور بالایی ۱۵۰۰ یا ۲هزار هست صدا قط میشه میشه بفرماید مشکل از کجاس

مسلم
در جواب  فرزین
1 سال پیش

سلام.. یکی ازتسمه ها شل شده

کریمی
کریمی
2 سال پیش

سلام تشکر از شما مقاله جامع و کاملی است

نبی جمالی
نبی جمالی
2 سال پیش

سلام و عرض ادب وقتی که سویچ ماشینم رو روشن میکنک که استارت بزنم خود به خود کولر ماشین کار میکنه مشکل و علت چی هست

متقی
متقی
2 سال پیش

دمتون گرم جالب بود

علی شاوردی
علی شاوردی
2 سال پیش

اگه بوبین تعویض کنم با کلاچ گازکولرخالی میشه یانه ممنون

محمدرضافتح اله
محمدرضافتح اله
2 سال پیش

کولرماشین من صداش خیلی.زیادشده وفشاردورش هم داخل کابین مرتب قطع ووصل میشه وبادش هم کمه علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

علی
علی
2 سال پیش

سلام کولرماشین پراید روشن که میکنم اصلا ابدا پرتاب باندازه همه چی هم فن وغیره کارمیکنه ممنون اگه علتش بدونم

مسعود
مسعود
1 سال پیش

سلام ماشین من ۴۰۵ اس ال ایکس
در سرعت پایین ماشینم دود سیاه میکنه و با فشار دادن پدال گاز زیاد می شود

کیان باتری
در جواب  مسعود
1 سال پیش

با سلام
خروج دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد.

مصطفی
1 سال پیش

ممنون واقغا کامل و دقیق بود خدا قوت

کیان باتری
در جواب  مصطفی
1 سال پیش

درود بر شما
بسیار خرسندیم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

صادقی
صادقی
1 سال پیش

سلام. کولر ام جی بعد از چک کردن کارشناس و تعویض رله کولر باز هم باد خنک نمیده، علت چیه؟! باد گرم میده

کیان باتری
در جواب  صادقی
1 سال پیش

با سلام
کولر خودروی شما حتما باید توسط کارشناس بررسی و عیب یابی گردد تا بتوان مشکل آن را شناسایی و برطرف نمود. کولر خودروی شما از 11 قسمت اصلی تشکیل شده است و احتمال خرابی در هر یک از این قسمت ها وجود دارد.

محمدحسین سالاری
محمدحسین سالاری
1 سال پیش

سلام کولر ماشین بعضی مواقع از حالت کولر خارج میشه و رو فن میره خنک نمیکنه باید گاز بدی دورموتور رو پنج یا شیش که برسه دوباره میره رو کولر مشکلش چی هست ؟

کیان باتری
در جواب  محمدحسین سالاری
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد اما به احتمال زیاد کمپرسور کولر شما آسیب دیده و نیاز به بازبینی و بررسی توسط یک متخصص دارد.

مهدی رضایی
مهدی رضایی
1 سال پیش

نسبتا کامل و عالی بود

امید
امید
1 سال پیش

سلام .ماشین ۲.۶ تیپ ۵ پرتاب باد نداره چه کولر چه بخاری مشکل کجاست؟؟ممنون

کیان باتری
در جواب  امید
1 سال پیش

فن بخاری بررسی گردد.

پاسخگو
پاسخگو
در جواب  امید
1 سال پیش

فیلتر هوای داخل کابین هم بررسی کنید.

تکتم
تکتم
1 سال پیش

سلام وقت بخیر من لوله اصلی وتمام وسایل داخل کولر رو عوض کردم ماشین رو گاز کولر زدم بعد دوروز استفاده از کولر لوله جلو رادیات کولر میترکه علت چیه

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام من وقتی کولر روشن میکنم بادخنک میده بعداز مدتی هم بادش رو به گرمی میره تازه گازش هم فول کردم لطفا راهنمایی کنید ممنون

کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید به چند دلیل عمده اتفاق می افتد از جمله: نشتی گاز کولر، خرابی شیر انبساط کولر، خرابی کمپرسور کولر، خرابی رله کمپرسور.
برای رفع این مشکل توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراحعه نمائید تا سیستم سرمایشی خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

رضا شبنم فر
رضا شبنم فر
1 سال پیش

با سلام و عرض ادب
مطالب تون بسیار عالی بود
من خودرو شاهین دارم
بعد از آپدیت شدن خودرو
حالا کولر ماشین حالت بگیر و نگیر پیدا کرد
چند بار هم به نمایندگی مراجعه کردم حتی سوییچ کولر تعویض شده متاسفانه باز هم مشکل حل نشده
گاهی وقتها روشن میشه کولر و خیلی هم جنگ میشه و هر از گاهی هم روشن میشه فن کار میکند ولی کلاچ نمیکنه کمپرسور کار نمیکنه
لطفاً راهنمایی بفرمایید با تشکر فراوان

کیان باتری
در جواب  رضا شبنم فر
1 سال پیش

با سلام
از آنجایی که خودروی شما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است می بایست برای بررسی و رفع عیب کولر خودرو به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش آن مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نمایند.

عارف
عارف
1 سال پیش

سلام .
خودروی النترا دارم مدتی است که پرتاب کولر بعد از ۲ ساعت کم میشه .
لطفا راهنمایی کنید که چه کنم

کیان باتری
در جواب  عارف
1 سال پیش

با سلام
این مشکل حتما می بایست توسط یک متخصص سیستم برقی چکاپ و بررسی گردد تا دلیل آن مشخص گردد.
اما شایع ترین دلیل این مشکل در فصل های گرم سال خرابی یا فرسودگی کمپرسور کولر و یا کم شدن میزان شارژ گاز کولر است.

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام من یه خودرو تارا گرفتم از آنجایی که در بندرعباس زندگی می کنم .هنگام گرفتن کولر خودرو .بعد از مدت زمان روشن بودن کولر مقداری آب جلوی پای سرنشین سمت شاگرد میریزد .خنکی کولر هم تعریفی ندارد .خواهشمندم راهنمایی کنید .

Mamad
Mamad
در جواب  حسین
1 سال پیش

شیلنگ خروج آب کولر داخل کابین رو چک کنید

مرصادم
مرصادم
11 ماه پیش

سلام.کولر ماشین ۴۰۵ کمپرسور نشتی داشت نشتیش روگرفتم رادیات کولرم نشت داشت اونم گرفتم ۲۵۰تا ازروی درجه۲۵۰تاهوا زدیم۲روز بعدش دوباره درجه زدیم همون۲۵۰تا بود کم نکرده بود دیگه وقتی دیدیم باد روکم نکرده خالی کردیم وگاز زدیم تادوسه روز یخ بود بعد۳روز کم کم سرماش کم وکمترشد بعد یک هفته کلا بادش گرم شد ایندفعه بردم دوباره همینجوری خالی شد بنظر شما واسه چی هوه که زدم بعد ۲ویا۳روز خالی نشد ولی گاز بعد یک هفته خالی شد ممنون میشم اگه تجربه دارید راهنماییم کنید.متشکرم.‌‌…

Amir
Amir
9 ماه پیش

سلام لوله رفت کولر گرم و برگشت سرد
گفتن سوزن اسپک یکسره کنید
یکسره کردم بازم همونطوره گی کنم

Ashkan
Ashkan
در جواب  Amir
9 ماه پیش

یدونه پیچ سر کمپرسور میخوره بجاش ی پیچ معمولی بزن هیچ فرقی نداره، احتمالا نشتی از همونجاست

Ashkan
Ashkan
در جواب  Amir
9 ماه پیش

اشتباع ریپ زدم

ebrahim.maheri2022@gmail.com
ebrahim.maheri2022@gmail.com
9 ماه پیش

باسلم وخسته نباشید خدمت دوستان مزدا تری مدل ۸۷دارم کولر سرما داره ولی پرتاب باد نداره از فیلتر داخل کابین ممکنه باشه

میثم
میثم
9 ماه پیش

سلام و عرض ادب علت اینکه در حالت ایستاده کولر خنکی مطلوب دارد ولی در حرکت و سرعت بالا البته سرعت مطمئنه از خنکی هوای خروجی کولر کم میشود چیست؟کم شدن خنکی خیلی زیاد هست

امیرهام
امیرهام
8 ماه پیش

سلام وعرض ادب ماشین پراید ۸۵ دارم کولر درست ولی تنها مشکل ماشینم فن کولر کار نمیکنه وفقط فن رادیات تومدار هست فیوزش سالمه وبرق مستقیم میدی به فن حرکت میکنه ولی خودش اوتومات وارد مدار نمیشه لطفا راهنمایم کنین

مهدی
مهدی
7 ماه پیش

سلام ماشینم سمند هست وقتی کولر روشن میکنم پنل که دکمه روشن‌خاموش کولر هست رو میسوزد ممنون میشم راهنمایی کنید

طاها
طاها
7 ماه پیش

سلام پرایدی دارم که بعضی وقتا موقع کولر زدن
کل ماشین خاموش میشه چه درحال حرکت باشم چه ایستاده ودو بار باعث خرابی دینام شد
وموقعي که خاموش میشه فقط صفحه کیلومتر وماشین خاموش میشه

لطفا کسی میدونه مشکلش چیه

کریمی
کریمی
6 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر من شب بخاری ماشین رو روشن کردم روز بعد خواستم کولر روشن کنم باد کولر خنک نشد علتش چیه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش