4.8
(127)

شستشوی ماشین جزو کارهایی است که بسیار خسته کننده و سخت به نظر می رسد، به همین جهت بسیاری از افراد ترجیح می دهند این کار را به کارواش بسپارند. اما باید بدانید که شستن ماشین در خانه کار بسیار راحتی می باشد که تنها نیاز است از تکنیک های درست استفاده کنید. در این مقاله از کیان باتری ما قصد داریم تا درباره نحوه شستن خودرو و نکات مخصوص به آن صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

How to wash a car نحوه شستن خودرو
نحوه شستن خودرو

آیا می توانیم خودمان در خانه ماشین را تمیز کنیم؟

شست و شوی ماشین شاید در ظاهر موضوعی بی اهمیت به نظر برسد، اما اگر شما برای انجام این کار از مواد شیمیایی نامناسب استفاده کنید امکان دارد به قسمت هایی از خودرو اعم از: شیشه، رنگ بدنه، چراغ ها و … آُسیب وارد کنید. از طرفی دیگر برای بخش های خاصی از خودرو شما باید از مواد مخصوص استفاده نمایید تا به خوبی آن بخش ها تمیز شوند و پس از مدتی با لکه های جدید روبرو نشوید.

بر همین اساس هر راننده خودرویی باید با اصول و نحوه شستن خودرو آشنا باشد تا بتواند از ماشین خود به خوبی مراقبت نماید.

نصب باتری ماشین در محل تهران از خدمات رایگان کیان باتری میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

نحوه شستن بدنه خودرو

rc how to wash your car by hand نحوه شستن خودرو
اصول شستن بدنه خودرو

قدم اول، تهیه وسایل لازم

شما برای شستن خودرو به دو سطل آب احتیاج دارید، یکی از سطل ها باید حاوی آب تمیز باشد و دیگری مواد شوینده. ابزار بعدی مورد نیاز شما یک اسفنج تمیز می باشد، از مزایا استفاده از اسفنج در این است که به خوبی کف می کند و می تواند آلودگی های خودرو به خود بگیرد.

همچنین حتما شما باید چند دستمال نخی تمیز کنار بگذارید، البته که دستمال های نانو برای انجام این کار مناسب تر می باشند، اما اگر نخواهید هزینه کنید می توانید از همان دستمال های نخی معمولی استفاده کنید.

در آخر باید به سراغ انتخاب مواد شوینده مناسب بروید، توجه داشته باشید که نباید به سراغ مواد اسیدی یا قلیایی بروید، زیرا ممکن است به بدنه خودرو آسیب وارد شود. بهترین مواد شوینده موادی هستند که آسیبی به رنگ خودرو وارد نکنند و بتوانند به خوبی کف کنند؛ اطراف خود را نگاه کنید و ببینید چه شوینده ای می توانید پیدا کنید.

همچنین برای این که به خوبی با مراحل این کار و نحوه شستن خودرو آشنا شوید می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

تمامی قسمت های خودرو را شلنگ آب بگیرید

قبل از آن که شستن خودرو را آغاز کنید لازم است که تمامی قسمت های ماشین را با شلنگ آب بگیرید تا مواردی مثل: مدفوع پرندگان، حشرات مرده، خرده چوب، خاک و مواد دیگر از روی بدنه پاک شوند و خودرو شما به خوبی خیس شود و استفاده از مواد شوینده راحت تر باشد. دلیل انجام این کار این است که ماشین را برای شست و شو آماده کنید تا هنگام کشیدن اسفنج بر روی آن، آسیبی به بدنه وارد نشود.

شست و شوی ماشین را با دو سطل آغاز کنید

همان طور که گفتیم شما برای انجام این کار احتیاج به دو سطل دارید، یکی از سطل ها را با آب تمیز پر کنید و دیگری را با مواد شوینده. هر زمان که اسفنج شما کثیف شدید داخل سطل آب ببرید و آب کشی کنید. یکی از اشتباه های بزرگ و رایجی که در حین شستن خودرو ممکن است مرتکب شوید، آب کشیدن اسفنج کثیف داخل سطل آب تمیز دارای شوینده است. اگر این کار را بکنید، در واقع خودروتان را تمیز نمی کنید، بلکه آلودگی ها را به همه قسمت های اتومبیل پخش خواهید کرد.

بنابراین حتما دقت داشته باشید که سطل حاوی مواد شوینده شما تمیز باشد.

اسفنج را بر روی بدنه خودرو با ملایمت بکشید

The best way to wash a car نحوه شستن خودرو
استفاده از اسفنح برای کشیدن بدنه خودرو

برای این که خط و خشی بر روی بدنه خودرو ایجاد نشود، عمل کشیدن اسفنج را با ملایمت انجام دهید. برای شروع اسفنج را حاوی مواد شوینده کنید و بر روی خودرو بکشید؛ دقت داشته باشید که لازم نیست شیشه ها یا لاستیک را در این مرحله تمیز کنید زیرا تمیز کردن آن ها احتیاح به قلق مخصوص خود دارد.

در ابتدا تنها تمرکز شما باید بر روی بدنه خودرو باشد، به خوبی تمامی بخش های خودرو را اسفنج بکشید و مطمئن شوید که هچ گونه لکه ای بر روی آن باقی نمانده است.

دقت داشته باشید که خشک کردن نهایی را شما باید در مرحله آخر انجام دهید، اما اگر اجازه دهید بدنه ماشین همینجور خیس بماند امکان لکه شدن آن وجود دارد. بنابراین با یک دستمال نخی کمی بدنه را خشک کنید تا از کثیف شدن مجدد آن جلوگیری شود.

در تمیز کردن چرخ ها دقت کنید

چرخ ها نحوه شستن خودرو
تمیز کردن چرخ های خودرو

زمانی که مطئن شدید قسمت های بدنه خودرو به خوبی تمیز شده است نوبت به چرخ ها می رسد، برای تمیز کردن چرخ ها باید از موادی استفاده کنید که پایه آن ها آب باشد.

پیشنهاد ما این است که قبل از تمیز کردن لاستیک، با شلنگ آب به خوبی آن را آبکشی کنید تا  هر نوع گل و لای پاک شود و مجبور به تمیز کردن آن ها نباشید. برای تمیز کردن رینگ ها می توانید از برس های نرم استفاده کنید.

البته اگر خودرو شما دارای قالپاق باشد می توانید به راحتی آن را جدا نمایید و پس از تمیز کردن مجدد سرجای خود قرار دهید.

چراغ های جلو را بشویید

آلودگی و کثیف بودن چراغ های جلو ظاهر بسیار دلخراشی برای خودرو ایجاد می کند، به همین دلیل حتما به تمیزی این قسمت نیز توجه داشته باشید. برای انجام این کار می توانید از پولیش هاس مخصوص استفاده کنید.

خوشبختانه تمیز کردن چراغ ها کار چندان پیچیده ای نمی باشد و در چند دقیقه می توانید آن را انجام دهید.

همچنین بخوانید: اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر

در آخر به سراغ شیشه های بروید

آخرین اقدامی که شما برای تمیز کردن بدنه خودرو باید انجام دهید شیشه ها می باشند، تمیز کردن شیشه ها احتیاج به دقت کافی دارد، زیرا هر گونه عمل اشتباه باعث می شوند لکه شوند و کار شما دو چندان می شود. پیشنهاد ما این است که برای انجام این کار دو دستمال بردارید. با یک دستمال نخی آغشته به محلول تمیز کننده سطح شیشه را به خوبی پاک کنید تا هیچ گونه گرد و غباری بر روی آن باقی نماند و سپس با یک دستمال خشک، تمامی بخش ها را خشک کنید.

حتما دستمال دوم شما باشد خشک باشد تا بر روی شیشه ها لکه ایجاد نشود.

خشک کردن بدنه خودرو

خب تا اینجا شما تمامی بخش های بدنه خودرو را به خوبی تمیز کرده اید و خودرو شما مثل روز اول شده است، اما هنوز کار شما تمام نشده است؛ باید یک دستمال تمیز و خشک بردارید و تمامی قسمت های بدنه ماشین را به کمک آن تمیز کنید.

حتما این کار را با حوصله انجام دهید و اجازه دهید حتی یک قطره آب بر روی بخشی از خودرو باقی بماند.

نحوه شستن داخل کابین خودرو

best car interior cleaner نحوه شستن خودرو
نحوه تمیز کردن کابین خودرو

برای این که بتوانید خودرو تمیزی داشته باشید لازم است که داخل بدنه آن را نیز تمیز کنید. برای آَشنایی با نحوه انجام این کار می توانید ادامه مقاله را دنبال کنید.

جمع آوری وسیله ها

در ماشین تمامی ما برخی از وسایل وجود دارند که حضور آن ها در خودرو هیچ ضرورتی ندارد، اما ما صرفا به خاطر حواس پرتی فراموش می کنیم ان ها برداریم. برای تمیز کردن داخل خودرو، گام اول شما این است که تمامی این وسایل را خارج کنید و به نوعی داخل کابین را خلوت کنید.

تمیز کردن کنسول جلویی خودرو

یکی از بخش های خودرو که گرد و غبار بسیاری را به خود جذب می کند کنسول جلویی ماشین می باشد. اگر تمامی بخش های خودرو تمیز باشد اما این بخش کثیف باشد شما احساس می کنید تمامی قسمت ها کثیف است؛ این موضوع به خاطر جلوب توجه بسیاری است که این قسمت دارد.

برای تمیز کردن این قسمت می توانید از وسایلی مثل: اسپری های پاک کننده، اسپری براق کننده، روغن ها و … استفاده کنید.

و توجه داشته باشید که در ابتدا شما باید تمامی گرد و غبار ها را پاک کنید و سپس از مواد شوینده استفاده کنید. با استفاده از یک دستمال خشک شستشو را خشک می نمایند و برای جلای بیشتر کنسول اقدام به استفاده از برخی روغن های مخصوص و یا اسپری های براق کننده خواهند نمود. با این روش از کنسولی بسیار تمیز و خیره کننده برخوردار خواهید شد.

جارو کشی داخل خودرو

جارو نحوه شستن خودرو
جارو کشیدن داخل کابین ماشین

یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای تمیز کردن خودرو، پاکسازی و جارو کردن داخل ماشین می باشد. برای انجام این کار در ابتدا باید کفپوش های خودرو را خارج نمایید و سپس به کمک یک جاروبرقی تمامی سطول ماشین را جارو کنید.

هیچ جایی را از دست ندهید؛ صندلی ها، درز های موجود، بخش های کناری دنده، زیر صندلی و … تمامی قسمت ها را به خوبی جارو کنید تا هیج آشغالی داخل خودرو باقی نماند.

در صورتی که خودرو شما دارای روکش چرمی می باشد می توانید آن ها را با اسپری های مخصوص تمیز کنید.

کفی های خودرو را نیز به مواد شوینده و فرچه تمیز کنید تا به خوبی برق بزنند.

مقاله پیشنهادی: عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو

تمیز کردن سقف ماشین

در برق انداختن داخل ماشین، رسیدگی به سقف خودرو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که سقف خودرو شما تمیز نباشد زیبایی و تمیزی داخل ماشین را از بین خواهد برد و علاوه بر آن بوی ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت. استفاده از مواد شوینده و خوشبو کننده برای سقف ماشین ایده ی بسیار مناسبی می باشد. این منطقه در اثر برخورد دست و موی سر، دچار آلودگی و بوی نامطبوع خواهد شد. استفاده از مواد شوینده در کنار انواع خوشبو کننده ها می تواند بسیار موثر واقع گردد.

تمیز کردن شیشه های ماشین از داخل

خب شما در زمان تمیز کردن بدنه خودرو، شیشه های ماشین را از بیرون تمیز کردید؛ اما ممکن است از داخل خودرو نیز بر روی شیشه ها لکه هایی وجود داشته باشد، به همین جهت لازم است که در این مرحله به شیشه ها هم توجه داشته باشید.

دستمال کشی درب ها و دستگیره های خودرو

درب ها نحوه شستن خودرو
تمیز کردن درب های ماشین

زمانی که شما مطمئن شدید کابین خودرو به خوبی تمیز شده است باید به سراغ درب ها بروید. با توجه به این که استفاده از مواد مختلف باعث می شود تا این قسمت ها دچار آسیب شوند به همین احتیاج به مواد خاصی برای این قسمت ندارید. تنها یک دستمال تمیز بردارید و گرد و غبار یا لکه های موجود را پاک کنید.

بخوانید: سیستم تهویه مطبوع در خودرو ها

تمیز کردن صندوق عقب خودرو

خب تبریک می گم شما داخل خودرو را هم به خوبی تمیز کرده اید و اکنون تنها بخشی که باقی مانده است صندوق عقب می باشد. خوشبختانه صندوق عقب خودرو جزو بخش هایی می باشد که خیلی با آلودگی در تماس نیست به همین دلیل کثیفی بسیار کمی دارد و به راحتی می توانید آن را تمیز کنید.

برای انجام این کار در ابتدا به کمک جارو برقی سطح آن را تمیز کنید و سپس با استفاده از یک دستمال گرد و غبار اضافی را پاک کنید.

شست و شوی خودرو هر چند وقت یک بار لازم است؟

شستن خودرو نحوه شستن خودرو
هر چند وقت یک بار ماشین را بشوریم؟

بیشتر کارشناسان خودرو تاکید دارند که هر 20 روز یک بار برای شستن خودرو اقدام کنید. اما با این حال این موضوع بستگی به نحوه استفاده شما از خودرو دارد. گاهی ممکن است در طی این 20 روز ماشین شما در پارکینگ باشد و کاملا تمیز مانده باشد و برخی ممکن است شما در طی یک هفته به اندازه ای از خودرو استفاده کنید که بسیار کثیف شود و حتما به شست و شو احتیاج پیدا کند.

نکته: اگر در منطقه ای زندگی می کنید که نمک نسبتاً زیادی وجود دارد (نزدیک دریا یا مناطق برفی که بیشتر اوقات جاده‌ها نمک پاشی می‌شوند)، برای جلوگیری از پوسیدگی، خوردگی و زنگ ‌زدگی باید در فواصل زمانی کمتری خودرو را شست‌وشو داد.

باور عمومی بر این است که در فصل تابستان باید بیشتر به شست‌ و شوی خودرو پرداخت؛ اما جالب است بدانید که در فصل زمستان خودرو به شست ‌و شوی بیشتری نیاز دارد. قاتل بدنه ‌ی خودرو در فصل سرما، نمک است. توصیه می‌شود در این فصل به دفعات بیشتری و البته با دستگاه‌ های فشار قوی به تمیز کردن و از بین بردن نمک روی بدنه بپردازید.

آیا برای شستن خودرو استفاده از واکس و پولیش لازم است؟

همان طور که مطالعه کردید ما اشاره ای به استفاده از این وسایل نداشتیم، اما به طور کلی برای حفظ رنگ خودرو توصیه می شود که سالی دو بار برای تمیز کردن خودرو از واکس زدن یا پولیش استفاده کنید. این کار باعث می شود تا براق بودن سطح خودرو حفظ شود و ماشین شما همواره مانند روز اول به نظر برسد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سیما
سیما
2 سال پیش

شستن خودرو با شامپو کار درستیه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش