4.6
(305)

در این مقاله از کیان باتری به بررسی اسپری تمیز کننده و براق کننده لاستیک می پردازیم. لاستیک خودرو جز قسمت های بیرونی خودرو است که تمیز و براق بودن آن تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جذابیت خودروی شما خواهد داشت.

هم چنین نگهداری از لاستیک خودرو در افزایش طول عمر لاستیک ها نیز بی تاثیر نبوده و امنیت جانی شما و سرنشینان را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد. لاستیک های خودرو از قیمت بالایی برخوردار هستند بنابراین محافظت از آن جهت افزایش دوام و طول عمر، کاری کاملا عاقلانه و پسندیده می باشد.

 اهمیت تمیز کردن و براق کردن لاستیک

لاستیک تمیز اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
اسپری تمیز کننده لاستیک خودرو

تایر ماشین یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اتومبیل شماست که تمیزی و براق بودن آن نقش مهمی در زیبایی خودرویتان دارد. از طرف دیگر برای اینکه بتوانید طول عمر لاستیک‌ها را افزایش دهید و از فرسوده شدن آن‌ها جلوگیری کنید، لازم است که از آن‌ها به درستی نگهداری کنید و هر چند وقت یک بار اقدام به براق کردن لاستیک‌ها نمایید.

جالب است بدانید که شستشوی مرتب لاستیک‌ها و استفاده از براق‌کننده مناسب بعد از آن، موجب کاهش مصرف خودروی شما می‌شود. از طرفی شما با هر بار تمیز کردن لاستیک خودرویتان نگاهی به وضعیت تایرها می‌اندازید و از سالم بودن آن‌ها نیز مطمئن می‌شوید

انواع اسپری لاستیک

اسپری تایر اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
بهترین اسپری براق کننده لاستیک

در زمینه مراقبت و نگهداری لاستیک محصولات متنوعی وجود دارد اما به طور کلی این محصولات به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در زیر نام برده‌ایم:

  • اسپری تمیز کننده لاستیک

تمیز کننده لاستیک معمولا به شکل فوم و شوینده ارائه می‌شود. این محصولات شستشوی لاستیک را آسان تر می‌نمایند. در مواقعی که آلودگی و جرم روی لاستیک زیاد است، استفاده از تمیز کننده لاستیک محصولی ضروری است.

  • اسپری محافظ لاستیک

لاستیک نیز در اثر عوامل محیطی همچون نور خورشید و اکسیداسیون و به مرور زمان تغییر رگ داده و پوسیده می‌شود. برای افزایش طول عمر لاستیک ماشین باید از محصولات مراقبت از لاستیک استفاده نمود. این محصولات به سه دسته خیلی براق، نیمه براق و براق تقسیم می‌شوند. نوع براق زیبایی بیشتری دارد و نوع مات محافظت بیشتر!

کاربردهای اسپری واکس لاستیک

wax tyers اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
بهترین واکس لاستیک

تمیز بودن لاستیک و رینگ ماشین تاثیر به سزایی در ظاهر خودرو دارد. پس اهمیت دادن به آن‌ها امری بسیار مهم است. چرا که نه تنها تاثیر گذار در زیبا به نظر رسیدن است بلکه پاکیزه بودن لاستیک به افزایش طول عمر آن نیز کمک می‌کند.

 اسپری براق کننده و محافظ سطوح لاستیکی و تایر خودرو دایموند کیمیکال برای مدت طولانی براقیت فوق‌العاده‌ای را به لاستیک شما می‌بخشد و سطح لاستیک را از تمامی آلودگی‌ها و کثیفی‌ها پاک می‌گرداند. این محصول درخشندگی عمیقی در برابر کدر بودن لاستیک ایجاد می کند و تا مدت ها مانع از کثیفی و چسبیدن گل و لای به لاستیک خودرو می شود.

محافظت در برابر اشعه‌های UV اسپری لاستیک دایموند کیمیکال باعث محافظت سطح لاستیک در برابر خوردگی و پوسیدگی شده و همچنین این ترکیب مخصوص باعث درخشش طولانی مدت سطوح لاستیکی و تایر خودرو شما خواهد شد. این محلول بر روی ضربه گیرهای مشکی رنگ خودرو و لاستیک‌های پوشش هواگریز نیز عملکردی عالی دارد.

واکس لاستیک نانو

نانو اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
بهترین اسپری براق کننده لاستیک

واکس لاستیک نانو نوع پیشرفته‌ای از براق‌کننده‌های لاستیک است که با استفاده از فرمولاسیون مناسبی که دارد، می‌تواند از لاستیک خودروی شما در برابر عوامل محیطی محافظت کند و ظاهری مشکی و براق به لاستیک‌ها بدهد.

این واکس‌ها معمولاً به صورت اسپری تهیه می‌شوند و براق‌کنندگی زیادی دارند. نوع غلیظ‌تر آن نیز وجود دارد که برای استفاده باید با آب مخلوط شوند و سپس برای براق کردن لاستیک به کار روند.

زمان ماندگاری این واکس‌ها که معمولاً روی بسته آن قید شده، ۱۵ تا ۳۰ روز است. توجه داشته باشید که استفاده از برخی از انواع واکس لاستیک نانو بر روی رینگ خودرو توصیه نمی‌شود، اما در مورد برخی مدل‌ها مشکلی وجود ندارد.

به همین دلیل باید قبل از مصرف حتماً به این نکته توجه کنید تا در هنگام استفاده از آن به رینگ‌ها آسیب نزنید. هنگام خرید واکس لاستیک نانو توجه کنید که بهتر است نوع دومنظوره آن را که رینگ‌ها را نیز تمیز می‌کند، خریداری نمایید. از طرف دیگر به یاد داشته باشد که جنس و کیفیت لاستیک‌ها نیز روی تمیز و براق به نظر رسیدن آن‌ها نقش مهمی دارند.

مزایای استفاده از اسپری تمیز کننده لاستیک

تمیز کننده اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
اسپری تمیز کننده رینگ و لاستیک

به صورت کلی استفاده از تمیز کننده ها و اسپری های نانو برای محافظت از خودرو یک امر مهم و حیاتی است. در این زمینه نیاز لاستیک ها نیز نا دیده گرفته نمیشوند و بسیاری از شرکت های سازنده اسپری جات و …

برای خودرو ها به منظور برق انداختن و یا نرم کردن لاستیک ها، اسپری هایی را طراحی و تولید کرده اند و برای مصرف به بازار ها ارائه کرده اند. این اسپری ها به صورت کلی چند هدف را دنبال میکنند.

  • در ابتدا و مهم ترین هدف از تولید این اسپری ها ایجاد درخشندگی در لاستیک است.
  • همچنین هدف مهم دیگری که این اسپری ها دنبال میکنند نرم کردن لاستیک است.

مضرات واکس لاستیک چیست

  • اگر واکس لاستیک معتبر نباشد ممکن است سبب خشک شدن تایر‌ها گردد.
  • یا موجب پوسته شدن تایر‌ها شود و درنتیجه آسیب جدی به تایر وارد کند.
  • علاوه بر آسیب رساندن به تایر ممکن است به رینگ‌ها نیز آسیب وارد کند.
  • پس درنتیجه آن واکسی که استفاده می‌کنیم باید میزان مواد شیمیایی آن درحد استاندارد باشد تا آسیبی به رینگ‌ها وارد نکند.
  • زیرا درصورتی که این واکس استاندارد نباشد ممکن است باعث ازبین رفتن رنگ رینگ ها شود.

بیشتر بدانید: علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین

نحوه تمیز کردن تایر خودرو

تمیز کردن لاستیک اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
استفاده از اسپری تمیز کننده و براق کننده

برای تمیز کردن تایر خودرویتان لازم است قبل از هر کاری شروع به شستشوی لاستیک‌ها کنید. سپس از یک تمیزکننده و براق‌کننده مخصوص تایر استفاده کنید و تایرها را برق بیندازید. برای این کار به یک سطل آب، مایع ظرف‌شویی، اسفنج، فرچه و یک پارچه مناسب برای خشک کردن تایر و همچنین یک تمیزکننده و براق‌کننده مخصوص نیاز دارید.

ملزومات محافظ از لاستیک ماشین

  • اسپری محافظ لاستیک
  • پد اپلیکاتور

1- تایرها را پاک کنید

برای شروع باید ابتدا همه آلودگی‌ها را از روی چهار تایر ماشین پاک کنید. برای این کار بهتر است مقداری مایع دستشویی را با آب ترکیب کنید و به وسیله اسفنج همه بخش‌های لاستیک را بشویید.

برای هر بخش که لازم است می‌توانید از یک فرچه محکم به منظور زدودن همه آلودگی‌ها استفاده نمایید و سپس با فشار آب زیاد همه بخش‌های تایر را آبکشی کنید.

2- از یک تمیزکننده مخصوص تایر استفاده نمایید

بعد از اینکه تایرها را با دقت شستید، باید برای براق کردن لاستیک‌ها از یک تمیزکننده مخصوص استفاده کنید. برای این کار تمیزکننده مخصوص را روی همه بخش‌های لاستیک بزنید و بعد با یک فرچه مناسب روی لاستیک را تمیز کنید.

بعد از اینکه پوشش مناسبی از آن را روی لاستیک قرار گرفت، به سراغ لاستیک‌های دیگر بروید و این‌ کار را برای هر چهار طرف تکرار کنید. در انتها یک حوله خشک بردارید و تمام بخش‌های تایر را با دقت خشک کنید. توجه داشته باشید که خشک نکردن درست در این مرحله می‌تواند موجب شود تا در مرحله بعدی براق کردن لاستیک با مشکل مواجه شوید.

اسپری لاستیک اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
طریقه استفاده از اسپری لاستیک

3- از یک واکس برای براق کردن لاستیک‌ها استفاده کنید

بعد از خشک کردن لاستیک‌ها باید از یک براق‌کننده لاستیک مناسب استفاده کنید. در این مورد می‌توانید از واکس لاستیک نانو استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به آن خودتان نیز می‌توانید اقدام به تهیه واکس لاستیک نمایید که در ادامه به معرفی آن نیز می‌پردازیم.

برای استفاده از واکس لاستیک نانو یا واکس دست‌ساز تنها کافی است که از پد مخصوص واکس استفاده کنید و به وسیله آن واکس را روی همه بخش‌های لاستیک پخش نمایید. این واکس‌ها نه تنها در براق کردن لاستیک‌ها نقش بسزایی ایفا می‌نمایند، بلکه از لاستیک خودروی شما در برابر آسیب‌های ناشی از خاک و پرتو فرابنفش (UV) نیز جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهند لاستیک‌ها در برابر نور خورشید خشک شوند.

 طریقه استفاده از اسپری لاستیک

tire shine اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
اسپری تمیز کننده و براق کننده

برای استفاده از اسپری های مخصوص لاستیک باید ابتدا گرد و غبار ایجاد شده بر روی چرخ ها را از بین ببرید، و سپس با استفاده از شوینده ها آن را به صورت کامل تمیز کنید و بشویید. سپس رینگ و لاستیک را خشک کنید. حالا میتوانید از اسپری استفاده کنید.

برای این کار اسپری را از فاصله 30 سانتی متری بر روی لاستیک اسپری کنید و سپس آن را با استفاده از یک پارچه پاک کنید. لاستیک بسیار نرم و براق میشود و به رنگ اول خود برمیگردد.

بهتر است گل های قسمت گلگیر خودرو را پیش از استفاده از اسپری تمیز کنید و از بین ببرید. به این دلیل که ممکن است این گل ها باعث شود لاستیک در سرعت بیشتری و در مدت زمان کمتری دوباره به کثیفی و حالت پیشین خود برگردد. استفاده از اسپری های لاستیک بسیار مهم و حیاتی است و میتواند از بروز دادن خطرات شدیدی مانند تصادفات و واژگونی خودرو در اثر ترکیدن لاستیک جلوگیری کند.

طرز تهیه  واکس لاستیک در منزل

زمانی که برای تمیز کردن تایر خودرو به واکس لاستیک نانو دسترسی ندارید، بهتر است با طرز تهیه واکس لاستیک خانگی آشنا شوید. برای براق کردن لاستیک شما به جز واکس‌های آماده، راه‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد.

راه های بسیار زیادی برای طرز ساخت واکس لاستیک خودرو با ساده ترین روش ها وجود دارد که به درخشندگی تایر خودرو شما کمک می کنند. در این پاراگراف چند روش ساده و جالب طرز ساخت واکس لاستیک تایر را به شما آموزش می دهیم.

  • یکی از راهکارهای طرز تهیه واکس لاستیک خانگی این است که مقداری نوشابه را روی دستمال بریزید و روی همه بخش‌های لاستیک بکشید و ببینید که این کار چطور موجب براق شدن لاستیک‌ها می‌شود. البته باید بدانید که این کار هیچ محافظتی از لاستیک‌های شما انجام نمی‌دهد و لازم است هر از چند گاهی اقدام به تهیه واکس لاستیک آماده و مرغوب کنید.
  • یک روش آسان و مقرون به صرفه که میتوانید به جای واکس لاستیک استفاده کنید، استفاده از نرم کننده مو می باشد. این روش خانگی درخشش زیبایی را به تایر خودرو شما می زند.
  • سرکه یکی از موادی است که به عنوان واکس لاستیک و داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد. جهت استفاده از سرکه به عنوان واکس لاستیک، سه قسمت سرکه را با یک قسمت آب مخلوط و به صورت اسپری بر روی لاستیک ها استفاده کنید.
  • مایع ظرفشویی و آب داغ را به سرکه اضافه کرده و به صورت اسپری جهت واکس لاستیک استفاده کنید. توجه داشته باشید مقدار ماده ظرفشویی زیاد نباشد که باعث تولید کف شود.
  • ترکیب بسیار پر کاربرد دیگر، روغن زیتون است. که می تواند درخشندگی جالبی را به لاستیک ها و داشبورد ماشین شما بدهد.
  • خمیر دندان ماده ایست که به عنوان پاک کننده استفاده می شود. استفاده از خمیر دندان جهت واکس لاستیک و حتی از بین بردن لکه های داشبورد ماشین بسیار کارآمد می باشد.

  • سس مایونز، خردل، اسپری آشپزی، آب لیمو، روغن موتور و روغن سبزیجات از جمله موادی هستند که در تهیه یک واکس لاستیک به شما کمک می کنند.

نکات خرید بهترین اسپری لاستیک

بهترین تمیز کنده اسپری تمیز کننده لاستیک ماشین | طرز استفاده از واکس تایر
راهنمای خرید اسپری لاستیک

نکات مهم زیر قبل از خرید اسپری لاستیک خودرو، کمک شایانی به انتخاب درست و عاقلانه خواهد کرد، بنابراین هنگام انتخاب و خرید بهترین اسپری لاستیک خودرو ، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید :

  1. برخی از اسپری ها تک کاره هستند و صرفا برای براق کردن لاستیک کاربرد دارند، اما مدل هایی نیز هستند که به صورت همزمان به براق کردن لاستیک خواهند پرداخت و از آنها در برابر آلودگی و گرد و غبار محافظت خواهد کرد. پیشنهاد ما خرید اسپری هایی است که به صورت همزمان دو الی سه کاربرد دارند. به عنوان مثال هم براق کننده ، هم تمیز کننده و هم محافظت کننده هستند.
  2. برخی از اسپری های براق کننده فقط برای لاستیک خودرو کاربرد دارند، اما محصولاتی نیز هستند که هم برای لاستیک و هم برای داشبورد و قسمتهای پلاستیکی خودرو مانند سینه و فرمان کاربرد دارند، بنابراین اولویت شما در خرید، انتخاب اسپری هایی باشد که برای قسمت‌های مختلف خودرو کاربرد دارد.
  3. به حجم اسپری واکس خودرو توجه کنید،  در صورتی که خودروی شما لاستیک و رینگ بزرگی دارد و از اسپری برای قسمت های مختلف به جز لاستیک میخواهید استفاده کنید، نمونه های پر حجم آن را انتخاب کرده تا برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.
  4. اکثر این اسپری های براق کننده از تکنولوژی نانو بهره می برند، حتی اسپری لاستیک دوچرخه نیز از این فناوری  بهره مند است،  بنابراین در هنگام خرید به عبارت نانو بر روی بسته بندی توجه کنید.  این فناوری مانع از چسبیدن گرد و غبار و آلودگی به لاستیک شده و از آن در برابر خوردگی و نور آفتاب جلوگیری میکند.
  5. لازم به ذکر است که تمام اسپری های براق کننده معرفی شده در این نوشته از کافه راهنما،  دارای بیشترین رضایت در میان خریداران بوده و جزو محصولات پرفروش بازار محسوب می شوند، بنابراین اولویت شما برای خرید محصولات پیشنهاد شده در این نوشته باشد.

بیشتر بدانید: پوشش نانو سرامیک خودرو چیست؟

سوالات متداول پیرامون اسپری لاستیک

علت اهمیت مراقبت و نگهداری از لاستیک خودرو چیست؟

تفزایش طول عمر لاستیک و حفظ امنیت.

اسپری لاستیک چند نوع هست؟

دو نوع تمیز کننده و محافظ.

چرا از اسپری تمیز کننده لاستیک استفاده کنیم؟

جهت تمیز کردن آسانتر آلودگی‌های سخت و عمیق از روی لاستیک.

چرا از اسپری محافظ لاستیک استفاده کنیم؟

جهت افزایش طول عمر لاستیک و مراقبت از آن در برابر پوسیدگی در اثر نور خورشید و اکسیداسیون.

چگونه اسپری لاستیک مناسب پیدا کنیم؟

کارشناسان گنجی پخش جهت سهولت شما، 5 محصول برتر در این زمینه را در این مقاله معرفی نموده‌اند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش