4.6
(494)

ترکیدن لاستیک خودرو، یکی از پرخطر ترین و ناخوشایندترین اتفاقاتی است که به علل متعددی امکان رخ دادن دارد.  لاستیک های خودرو پس از مدتی کهنه و قدیمی و حتی گاهی نخ نما می شوند. دانستن اینکه در چنین مواقع حساسی باید چطور عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در وضعیت خطرناک میتواند جان شما را هم نجات دهد.

ترکیدن لاستی5 300x188 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
علت ترکیدن لاستیک ماشین

همچنین با دانستن علت ترکیدن لاستیک ماشین و راه های جلوگیری از ترکیدگی تایر به شما کمک زیادی خواهد کرد. در این مقاله از کیان باتری دلایل و خطر های ترکیدن تایر خودرو و راههای پیشگری و مقابله با آن را شرح داده ایم. با ما همراه باشید.

علت ترکیدن لاستیک ماشین چیست؟

دلایل مختلفی سبب ترکیدن لاستیک ها می شوند. گاهی وقت ها کیفیت نامناسب آسفالت یا عبور خودرو از روی چاله های سطح جاده سبب وارد آوردن فشار شدیدی به لاستیک ها می شود. همینطور کم شدن ارتفاع آج لاستیک ها و کم باد بودن تایرها سبب تقلیل عمر لاستیک می شود.

عادات نادرست رانندگی مانند شروع به حرکت های سریع (تیک آف) هم سلامت لاستیک ها را به خطر می اندازند. همه ی این عوامل سبب افزایش احتمال ترکیدن لاستیک ها در زمان رانندگی می شوند. که در ادامه در مورد هر یک از دلایل ترکیدن لاستیک ماشین توضیح خواهیم داد.

ترکیدن لاستیک 6 300x169 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
علت ترکیدگی لاستیک ماشین

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین

عواملی که در ترکیدگی لاستیک تاثیر دارند عوامل مختلفی هستند که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده از لاستیک های فرسوده

یکی از عواملی که معمولا باعث می‌شود راننده در مواقع بسیار بد، دچار ترکیدگی لاستیک شود عدم توجه به عمر لاستیک هاست. همه لاستیک‌ها عمر مفید دارند و نهایتا چند ماه پس از عمر اعلام شده می‌توان از آنها بهره برد.

اما بعضی از رانندگان تا زمانی که این لاستیک کار دستشان ندهد، آن را کنار نمی‌گذارند و لاستیک با نازک شدن و از بین رفتن مواد آن، می‌ترکد و راکب را دچار سوانح خطرناکی می‌کند.

مقاله پیشنهادی: نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو

2- لاستیک های غیر استاندارد

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود حتی لاستیک‌های تازه خریداری شده بترکند و راننده را دچار سانحه کنند، استاندارد نبودن لاستیک است.

به طور مثال راننده‌ای برای اینکه بتواند هزینه کمتری برای لاستیک بپردازد، از لاستیک‌های فله‌ای و یا غیر استاندارد و تایید نشده خریداری می‌کند و انتظار دارد همانند لاستیک‌های استاندارد و تایید شده، از این لاستیک‌ها کاربری داشته باشد که قطعا امکان‌پذیر نیست و یا حداقل از ریسک بسیار بالایی برخوردار است.

3- عبور از یک جسم تیز و برنده

اگر اهل استفاده بیش از حد از لاستیک خودرو نیستید و نسبت به تعویض در زمان مقرر آن متعهد هستید و یا اینکه از لاستیک‌های غیر استاندارد استفاده نمی‌کنید و با هزینه کمی بیشتر، از برندهای معتبر برای لاستیک خودرویتان بهره می‌برید، خیلی خیالتان راحت نباشد چرا که همیشه مواد تیز و برنده در جاده می‌تواند بلای جانتان باشد.

بسیاری از دلایل ترکیدگی لاستیک همین مورد است که رانندگان بدون توجه به جلو و جایی که از آن رد می‌شوند، رانندگی کرده و با عبور از جایی که پر از جسم تیز و برنده است، باعث وارد شدن خدشه در لاستیک شده و سزایی جز ترکیدگی در انتظار آنها نخواهد بود.

4- لاستیک های کم باد

باد تایر علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
دلایل ترکیدن تایر خودرو

حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن لاستیک خودرو است. بعضی مطالعات نشان میدهند کم باد بودن تایر عامل ۷۵% از ترکیدگی ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم میشوند و به ترتیب دمایشان بالا می رود.

قبل از اینکه راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد تمامی تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید. به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیش از ۵ کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید).

5- فشار هوای نامناسب لاستیک

فشار تایر 300x169 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
دلایل ترکیدگی تایر ماشین

فشار هوای نامناسب در لاستیک عامل خیلی از ترکیدگی های ناگهانی است که خطر تصادفات ناراحت کننده را تا حد زیادی بالا می برد. معمولا پس از رانندگی طولانی مدت و بخاطر گرم شدن لاستیک، فشار باد زیاد میشود، در صورتیکه در این حالت فشار باد لاستیک از حد توصیه شده بیشتر شد نیابد آنرا کم کرد، باید بعد از خنک شدن لاستیک، مجدداً فشار باد را کنترل کرد.

بعضی خودروها به سیستمی مجهزند که به اختصار TPMS نوشته می شود. این سیستم امنیتی در واقع بطور خودکار به وسیله سنسورهای متصل به تایر، میزان فشار آن ها را چک می کنند. در شرایطی که ماشین شما به این تکنولوژی مجهز است، حتماً به چراغ هشدار آن توجه کنید. در صورتی که در حال حرکت این چراغ روشن شد سریعا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو منتقل کنید تا به سرعت مشکل برطرف شود.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع سنسور های خودرو و عملگر ها

از کجا بفهمیم لاستیک پنچر شده؟

ترکیدن لاستیک2 300x200 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
از کجا بفهمیم لاستیک پنچر شده؟

اگر متوجه شدید که فرمان اتومبیل شما سفت شده است و چرخش دشوار شده است این نیز از نشانه های پنچر شدن تایر می باشد شما باید با حفظ خونسردی آرام آرام با کنترل دقیق وسیله نقلیه خودرا به سمت خاکی جاده منتقل کنید.

پنچر شدن لاستیک یا همان تایر اتومبیل در حین رانندگی از اتفاقاتی بوده که برای هر راننده ممکن است پیش بیاید و ایمنی سرنشینان خودرو را با خطر مواجه کند، پس لازم است که قبل از وقوع خطر نشانه‌های آن را بشناسید.

منحرف شدن خودرو به چپ و راست

اگر در هنگام رانندگی متوجه این موضوع گردیدید که خودرو شما به شدت به سمت راست یا چپ منحرف می شود این خبر از پنچر شدن وسیله نقلیه شماست با حفظ خونسردی فرمان اتومبیل را محکم نگه داشته و آرام آرام خودرو خود را به کنار جاده منتقل نمایید.

سخت شدن رانندگی

اگر متوجه شدید که فرمان اتومبیل شما سفت شده است و چرخش دشوار شده است این نیز از نشانه های پنچر شدن می باشد شما باید با حفظ خونسردی آرام آرام با کنترل دقیق وسیله نقلیه خودرا به سمت خاکی جاده منتقل کنید.

لغزیدن خودرو به چپ و راست

ممکن است بعد از پنچر شدن کم کم باد لاستیک خودرو شما خالی شود و این امر باعث لغزش خودرو می شود و بهترین کار انتقال به موقع خودرو به کنار جاده می باشد.

لرزیدن لاستیک

لرزیدن لاستیک یکی دیگر از نشانه های پنچری وسیله نقلیه می باشد و عام ترین نشانه در پنچری همین نشانه می باشد و لاستیک های خودرو لرزیده و فرمان نیز اندکی انحراف و تکان پیدا می کند که با در دست گرفتن محکم فرمان به کنترل بهتر وسیله نقلیه خود اقدام نمایید.

خطر ترکیدن لاستیک خودرو

خطر ترکیدن لاستیک 300x200 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
خطر ترکیدن لاستیک خودرو

حدوداً ۷۵ درصد تصادفات، ناشی از ترکیدگی لاستیک است. بنابراین نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با اقدامات بعد از ترکیدن لاستیک و پنچری می تواند حادثه خلق کند . بسیار اتفاق افتاده است که یک راننده به دلیل نا آگاهی در این شرایط اقدامی استباه انجام داده و خسارات جبران ناپذیری را به جان خریده است.

توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

 ترکیدن لاستیک ماشین در جاده

ترکیدن در جاده 300x182 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
ترکیدن لاستیک ماشین در جاده

همیشه یادمان باشد که هیچ‌ فردی از اتفاقات پیش رویش در زمان رانندگی با خبر نیست؛ از همین رو قبل از اقدام به رانندگی، وسایل مورد نیاز در زمان پنچر شدن را به همراه داشته باشید.

لیستی از وسایل و ابزار مورد نیاز آماده کنید و همیشه قبل از حرکت به آن نگاهی بیندازید؛ یک جک برقی یا مکانیکی، آچار چرخ و البته یک لاستیک زاپاس از جمله حداقل وسایلی هستند که همیشه باید همراهتان باشد.

همچنین اگر تایر خودروی شما از نوع تیوبلس و یا ران فلت است، پیشنهاد می‌کنیم کیت‌های پنچرگیری همراه داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم همیشه قبل از رانندگی وضعیت چرخ زاپاس خودرو را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل بفرمایید.

ترکیدن لاستیک در سرعت بالا

سرعت بالای 300x220 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
ترکیدن لاستیک خودرو در سرعت بالا

ترکیدن لاستیک در حین رانندگی با سرعت بالا به شدت خطرناک است و دانستن این که در چنین مواقع حساسی باید چگونه عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در شرایط خطرناک می تواند جان فرد را نیز نجات دهد.

جاده خلوت است و هوای مطبوعی است. دارید با سرعت مناسبی می رانید. عینک دودی زده اید و موزیک هم پخش می شود و ناگهان : بنگ! متوجه می شوید که وسط جاده تایر ترکیده است. حالا چه کار باید کرد؟! منظورمان پنج دقیقه بعد نیست بلکه درست همین لحظه ای است که داخل ماشین وسط جاده تایر ترکیده است. حال باید چه کنیم و چه عکس العملی داشته باشیم؟

هنگام ترکیدگی لاستیک ماشین چه کنیم؟

هنگام رانندگی 300x203 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
ترکیدن لاستیک ماشین هنگام رانندگی

اگر به هر دلیل دچار این اتفاق شدید و لاستیک خودرویتان دچار ترکیدگی شد باید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

دانستن اقدامات ضروری در موقع ترکیدن لاستیک خودرو  میتواند، از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کند. بدین ترتیب، در زمان ترکیدن لاستیک خودروی خود، اقدامات زیر را انجام دهید:

توصیه ما این است که هنگام ترکیدن یا پنچر شدن لاستیک خودرو، تا جای ممکن برخلاف غریزه عمل کنید یا به عبارت دقیق تر غریزه خود را کنترل کنید؛ توصیه های زیر را بخوانید تا در مواقع حساس رانندگی بتوانید جان خود و همراهانتان را نجات دهید.

1- به هنگام ترکیدن لاستیک یا همان تایر خودرو نخستین کاری که بعد از حفظ آرامش از راننده برمی آید، محکم نگه داشتن فرمان با دو دست، تمرکز به روی مسیر مقابل و عدم چرخش فرمان به طرفین است.

فرمان محکم 300x145 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
محکم نگه داشتن فرمان با دو دست در موقع ترکیدن لاستیک

2- موقع ترکیدن لاستیک، به شدت و یک دفعه روی ترمز نکوبید. ترمز شدید بدترین کاری است که در این وضعیت میتوانید انجام بدهید زیرا تعادل خودرو را بیشتر به هم می زند و آنرا غیر قابل کنترل می کند.

اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به فزونی میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر این که امکان دارد لبه چرخ را به طور کامل لخت کند.

در صورتیکه لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر سبب چپ شدن اتومبیل می شود.

ترمز ممنوع 300x228 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
موقع ترکیدن لاستیک، به شدت و یک دفعه روی ترمز نکوبید

3- چنانچه راننده حس کرد خودرو در حال منحرف شدن است، باید به آرامی به پدال گاز ضربه بزند چون با این کار میتواند سرعت خودرو را حفظ کند و هم به آرامی سرعت را تقلیل دهد.

پدال گاز را فراموش نکنید: بسیاری از افراد در هنگام ترکیدگی لاستیک خودرو فکر می‌کنند که دیگر نباید گاز بدهند و می‌بایست خودو را با سرعت ثابت رها کرده و صرفا به کنترل فرمان بپردازند، ولی این تصور اشتباهی است و می‌بایست به آرامی روی پدال ضربه بزنید تا خودرو به جلو حرکت کند. اگر فرصتی یافتید و جاده خلوت بود، خودرو را به کنار جاده منتقل کنید و بایستید.

ضربه به گاز 300x227 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
موقع ترکیدن لاستیک باید به آرامی به پدال گاز ضربه بزنید

4- ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک ها با سطح جاده است، زمانی که یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه شیوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می کند.

روش راانندگی 300x188 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
روش راندن خودرو در موقع ترکیدن لاستیک

5- بيش ترین سعی تان را بکنید تا اتومبیل را در مسیر مستقیم نگه دارید. پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل اتومبیل را شدیداً به هم خواهد زد. در‌حالتی که خودرو شما به یک طرف کشیده می شود، باید فرمان را در جهت عکس آن بچرخانید تا ماشین در مسیر مستقیم بماند. این کار جنبه ای حیاتی دارد، زیرا در غیر اینصورت امکان دارد به گاردریل ها بکوبید یا حتی از آن هم بدتر، به لاین مخالف منحرف بشوید.

گاهی اوقات پنچر شدن لاستیک باعث می شود نتوانید جهت مسیر خودرو را کنترل کنید، در چنین موقعیتی، هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب راحت تر می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

پیچیدن ممنوع 300x216 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل اتومبیل را شدیداً به هم خواهد زد.

6- در‌صورتی‌که لاستیک های عقبی خودرو پنچر شده باشد ترمز غیرمنتظره حرکت رو به جلوی خودرو را سخت خواهد کرد، در این حالت راندن اتومبیل بسیار سخت است و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

ترکیدن لاستیک عقبی 300x200 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
ترکیدن لاستیک های عقب ماشین

7-در آخر این که زمانی که اتومبیل را در نقطه امنی متوقف کردید به سرعت ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن کنید تا دیگر خودرو‌ها را نسبت به این اتفاق آگاه و سپس قدام به تعویض لاستیک کنید.

کشیدن دستی 300x169 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
پس از ترکیدن لاستیک، اتومبیل را در نقطه امنی متوقف کنید و ترمز دستی را بکشید

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در هنگام رانندگی با خودرو متوجه شدیم که لاستیک خودرو ترکیده است و کنترل اوضاع برایمان بسیار سخت است. قطعا این را شنیده‌اید که رانندگی با لاستیک ترکیده بسیار خطرناک است و برای بسیاری از افراد عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کرده که این موضوع به دلیل نا آگاهی افراد نسبت به واکنش‌های لازم در این مواقع است.

طبیعی است که در هنگام رانندگی خطرات مختلفی، سرنشینان و خودرو را تهدید می‌کند و این تهدیدات زمانی خطرساز می‌شوند که رانندگان به اقدامات لازم در هنگام این خطرات واقف نبوده و واکنش‌هایی که در هنگام خطر انجام می‌دهند، واکنش‌های احساسی و غلط باشد.

بخوانید: پنچرگیری در محل تهران | پنچرگیری سیار ۲۴ ساعته

فیلم ترکیدن لاستیک ماشین

در فیلم ترکیدگی لاستیک خودرو در زیر نحوه کنترل ماشین هنگام ترکیدن لاستیک ماشین هنگام رانندگی را آموزش می دهد، توصییه می کنیم برای تسلط بیشتر حتما آن را تماشا نمایید.

راه های جلوگیری از ترکیدن لاستیک

ترکیدن ناگهانی لاستیک، یکی از خطرناک‌ترین و ناخوش‌آیندترین اتفاقاتی است که به دلایل زیادی امکان رخ دادن دارد. خوشبختانه راهکارهای خوبی برای چک کردن تایر وجود دارد که تا حد زیادی از خطر جلوگیری می‌کند.

1- بررسی فشار هوای لاستیک

فشار لاستیک 300x200 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
جلوگیری از ترکیدن لاستیک

فشار هوای نامناسب در لاستیک عامل بسیاری از ترکیدگی‌های ناگهانی است که خطر تصادفات ناگوار را تا حد زیادی بالا می‌برد. دقت داشته باشید که حداقل ماهی یک بار و پیش از هر سفر طولانی لاستیک اصلی و یدکی خود را از نظر تورم، برآمدگی، بریدگی، خراشیدگی و آسیب‌های ناشی از ضربات شدید چک کنید. تنظیم باد و فشار مناسب در لاستیک باعث بالا رفتن عمر تایر و همچنین کاهش محسوس در مصرف سوخت خواهد شد.

  • در برخی خودروها میزان مناسب فشار هوای لاستیک را می‌توانید در آستانهٔ در ماشین، درب باک سوخت و یا دفترچه راهنمای ماشین ببینید.
  • لطفا چک کردن میزان فشار را به زمان خنکی کامل تایرها موکول کنید. این زمان حدودا ۳ ساعت پس از توقف کامل است.
  • فراموش نکنید که درون لایه داخلی تایر را هم چک کنید. این کار را با برعکس کردن تایر می‌توانید انجام دهید. آج‌ها و دیواره‌های اطراف می‌توانند آسیب‌های پنهانی خورده باشند که از چشم دور مانده‌اند.
  • میزان فشار هوای تایر در هوای گرم افزایش و در دمای کم کاهش می‌یابد. تقریبا در هر ۱۰ درجه افزایش یا کاهش دما، تایر هم به میزان ۲ کیلوگرم سنگین‌تر یا سبک‌تر می‌شود.
  • چک کردن میزان فشار هوای تایر فقط ۵  دقیقه از زمان شما را می‌گیرد. بهترین راه برای این کار استفاده از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی یا آنالوگ موجود در بازار است که قیمت چندانی هم ندارند.

2- بررسی هم ترازی تایر ها

ضربه به جدول یا افتادن ناگهانی در حفره باعث خراب شدن هم‌ترازی بین چرخ‌ها و نهایتا آسیب جدی به تایرها می‌شود.

  • میزان هم‌ترازی چرخ‌ها را می‌توانید به وسیله کتابچه راهنمای خودروی خود و یا نشانه گذاری چک کنید.
  • ناهم‌ترازی چرخ‌ها می‌تواند باعث بروز حوادث بسیاری شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای رفع آن سریعا به نمایندگی‌های مجاز تعمیرات خودرو مراجعه کنید.

3- بررسی چرخش تایر ها

چرخش منظم لاستیک خودرو به حرکت روان و کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند. اما مثل تمامی قسمت‌های خودرو، این بخش هم حد محدودی دارد که لازم است بر اساس میزان مسافت پیموده مطابق با استاندارد خودروی خود آن را بسنجید.

  • برای اطمینان از میزان چرخش استاندارد تایرهای خود به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.
  • اگر نسبت به این مقدار اطمینان چندانی ندارید، بهترین پیشنهاد برای چرخش مناسب تایرها حداکثر مسافت ۱۰٫۰۰۰ الی ۱۳٫۰۰۰ کیلومتر است.

4- بررسی ظاهر آج های تایر

آج تایر 300x169 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
بررسی آج های تایر

ظاهر نامناسب آج‌های تایر شما می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین لاستیک و سطح زمین می‌شود. حتما لاستیک‌های خود را با مشاهده پستی و بلندی‌های سطح آن چک کنید تا دچار ترک خوردگی یا هموار بودن بیش از حد نشده باشد.

  • به طور منظم تایرهای خودرو را چک کنید تا سایش نامناسب به روی آن وجود نداشته باشد و همچنین، بهتر است بدانید میزان استاندارد عمق آج، چیزی در حدود ۳ میلیمتر است که می‌توانید با یک سکه کوچک آن را اندازه گیری کنید.

5- توجه به چراغ هشدار سیستم تنظیم باد تایرها

برخی خودروها به سیستمی مجهزند که به اختصار TPMS نوشته می‌شود. این سیستم امنیتی در واقع به طور خودکار به وسیله سنسورهای متصل به تایر، میزان فشار آنها را چک می‌کنند. اگر ماشین شما به این تکنولوژی مجهز است، حتما به چراغ هشدار آن توجه کنید.

در صورتی که در حال حرکت این چراغ روشن شد سریعا خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو منتقل کنید تا به سرعت مشکل مرتفع شود.

علت ترکیدن لاستیک در زمستان

ترکیدگی تایر 300x122 علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
علت ترکیدن لاستیک جلو ماشین

چنانچه عمر لاستیک بیش از پنج سال است یا بیش از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر کار کرده اند، باید به فکر تعویض کردن آنها باشید. هرچه لاستیک ها کهنه تر و فرسوده تر باشند، احتمال ترکیدن آنها بالاتر می رود.

همیشه باید سالم ترین لاستیک ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکیدن تقلیل یابد زیرا ترکیدن لاستیک های جلو ماشین خطرناک تر از ترکیدن لاستیک های عقب است و در سرعت های بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر می شود.

وجود خطوط لاستیکی عمود بر جهت عاج های لاستیک، به شما نشان می دهد که چه زمانی باید لاستیک های خودروی خود را عوض کنید. لاستیک های نو دارای مزیتی هستند که لاستیک های کهنه فاقد آن هستند که آن وجود خطوط نمایشگر استهلاک عاج های لاستیک است.

این خط ها هنگامی که لاستیک نو است، نامرئی و غیر قابل تشخیص هستند، ولی زمانی که لاستیک کهنه می شود، کم کم و به مرور زمان روی لاستیک نمایان می گردند. اگر بیش از یک یا دو خط از این خطوط بر روی لاستیک قابل تشخیص باشند، به این معنی است که عاج لاستیک بیش از حد خورده شده است.

توصیه های جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما

  • باد تایرها را بر اساس مقدار توصیه شده ی سازنده که معمولاً در دفترچه ی راهنمای خودرو درج شده است، تنظیم کنید.
  • در فصل گرما، باد تایرها را به طور منظم هر ماه یک بار بررسی کنید. معمولاً تایرها در هر ماه حدود یک PSI فشار از دست می دهند؛ با افزایش هر 5.5 سلسیوس دما، یک PSI باد تایر کمتر می شود.
  • سعی کنید دستگاه تشیص باد تایر به همراه داشته باشد. خرید یک کمپرسور قابل حمل نیز توصیه می شود.

معمولاً تایرهایی که در آستانه ی ترکیدن قرار دارند، باتوجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی واضح وجود داشت، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل 3 ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد.

هنگامی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به صورت دقیق در دستگاه نشان داده نمی شود بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش 25 درصد از میزان استاندارد مجهز هستند.

با این حال، نباید فقط به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که 25 درصد باد آن کاهش داشته است، ایده ال نیست. بهتر است با بررسی مرتب وضعیت باد لاستیک ها از کاهش 25 درصدی باد آن جلوگیری شود.

توصیه ایمنی علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین
توصیه های ایمنی هنگام ترکیدن لاستیک خودرو

نکات پایان ترکیدگی تایر ماشین

با تمام این تفاسیر، در صورت رعایت کردن تمام توصیه ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد، در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید؛ فرمان را محکم نگه داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید.

به هیچ وجه در این شرایط ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت نرسیده است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می دهد. پس از کاهش سرعت خودرو، به آرامی به حاشیه جاده فرمان دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عباسی
عباسی
3 سال پیش

سلام روز بخیر علت ترکبدن لاستیک حین رانندگی از چیست ؟

سید از زاهدان
سید از زاهدان
در جواب  عباسی
2 سال پیش

جدید ترین و سالم ترین و برند ترین لاستیک هم امکان دارد بترکد.
یاد گرفتن ک چه اقدامی کنیم بهتر است تا دنبال دلیل گشتن.

سید از زاهدان
سید از زاهدان
2 سال پیش

هنگامی لاستیک جلو میترکه ترمز پدال نگیرین کم کم میشه از ترمز دستی کمک گرف.
اگر عقب ترکید از ترمز پدالی میشه کمک گرفت.
بهههه هیچ عنوان یه دفعه ای اقدام ب ترمز گیری نشود.
با دنده ه معکوس و گاز ی مقدار کنترل کنین وضع را…

مشاوره رایگان و ثبت سفارش