4.2
(256)

کلاس های موتور سیکلت‌ ها نیز درست مانند کلاس بندی خودروها که در کلاس‌های متفاوتی طبقه‌بندی می‌شوند، دارای انواع مختلف کلاس‌ ها هستند که هر کلاس موتور سیکلت ویژگی خاص خود را داشته و برای انواع سلیقه‌ها و افراد مختلف، می‌توانند مناسب باشند.

موتور سیکلت 300x188 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
معرفی انواع کلاس های مختلف موتورسیکلت

آیا با انواع کلاس‌های موتورسیکلت آشنایی کافی و حداقلی دارید؟ مدل مورد علاقه شما یا همان کلاسی که دوست دارید زیر پایتان باشد کدام است؟ با کیان باتری باشید تا کلاس‌های مختلف موتورسیکلت را به شما عزیزان معرفی کرده و بگوییم که تفاوت آن‌ها در چه چیزی است.

طبقه بندی موتورسیکلت ها معمولا بر اساس نوع کاربرد آنها بوده و همچنین موتورسیکلتها با هر کاربردی نیز براساس حجم موتور آنها کلاس بندی می گردند. در این مقاله ابتدا به توضیح و بررسی طبقه بندی انواع موتورسیکلت بر اساس کاربرد آنها پرداخته و پس از آن نیز به معرفی انواع انجین مورد استفاده در موتورسیکلت ها می پردازیم.

دسته بندی موتورسیکلت ها

طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها بوده؛ همچنین موتورسیکلت‌ها در هر کاربرد براساس حجم موتور کلاس بندی می‌گردند.

کلاس بندی موتورسیکلت ها بر حسب نوع کاربرد آنها

انواع موتور 300x201 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
کلاس بندی موتور سیکلت ها

همانند خیلی دیگر از مصنوعات بشر، موتورسیکلت ها نیز برای استفاده های گوناگونی طراحی و ساخته میشوند که بسته به نوع کاربرد آنها در جاهای مختلف توقعات متفاوتی از آنها انتظار می رود. لذا برای این منظور طراحان موتورسیکلت برای پوشش دادن به کلیه نیازها در استفاده از موتورسیکلت (تفریح، ورزش، کار، تردد در بیرون وخارج از شهر و …) مجبور به کلاس بندی (طبقه بندی) موتور سیکلت بوده تا انتخاب را برای مصرف کننده راحت تر کنند که در ادامه به بررسی این طبقه بندی می پردازیم.

ویدئوی زیر در کلاس بندی موتورسیکلت ها بر اساس کاربرد را با تصاویر نمایش داده است:

کلاس های موتورسیکلت از نظر کاربرد به صورت زیر طبقه بندی می گردند:

  1. Road Motorcycles موتورسیکلت های جاده رو
  2. Off-Road Bikes موتورسیکلت های فراجاده ای یا آف رود
  3. Scooter اسکوتر ها
  4. Moped موتور گازی
  5. Mini Bike موتورسیکلت های کوچک یا مینی
  6. موتور سیکلت های A. T. V یا هم جارو All Terrain Vehicles
کلاس موتور 3 300x174 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
انواع کلاس موتورسیکلت ها

قبل از آنکه بحث کلاس بندی موتورسیکلت ها را آغاز کنیم به معرفی دو مشخصه در موتورسیکلت ها می پردازیم:

  • ارتفاع زین یا S. H. برابر است با فاصله محل نشستن بر رو موتورسیکلت تا سطح جاده در زمانی که وزن راکب بر روی موتورسیکلت قرارندارد.
  • فاصله محورها یا W. B برابر است با فاصله محور دو چرخ موتورسیکلت از همدیگر که با طول موتورسیکلت نسبت مستقیم دارد.

Road Motorcycles -1 موتور سیکلت های جاده رو

موتور جاده2 300x172 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس جاده ای

همانطور که از نام آنها پیداست، این گروه از موتورسیکلت ها جهت استفاده بر روی جاده های صاف و آسفالتی طراحی شده اند لذا از نظر مخاطبان دارای بیشترین تعداد مصرف کننده در بین سایر گروههای بوده و دارای تجهیزاتی همچون چراغ جلو، چراغ خطر عقب، ترمز جلو و عقب، کمک های جلو و عقب، صدا خفه کن، آینه بغل، باطری و سایر تجهیزات مورد نیاز جهت تردد در سطح شهر و جاده می باشند.

حجم موتور آنها معمولا از ۱۲۵ سی سی به بالا و بسته به نوع کاربرد و موتور به کار رفته حدکثر سرعتی از ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت یا بیشتر دارند. این گروه از موتورسیکلتها خود به چهار زیرگروه تقسیم می گردند که عبارتند از:

  • Cruiser کروزر:  موتورسیکلت های کروزر یا تفریحی
  • Sport Bike اسپورت: موتورسیکلت های مسابقه ای
  • Touring تورینگ: موتورسیکلت های مسافرتی
  • Naked Bike, City Bike, Standard Bike استاندارد: موتورسیکلت های استاندارد یا شهری

در ادامه به توضیح مختصر در خصوص هر زیر گروه می پردازیم:

  • موتور سیکلت کروزر

کروزر 300x197 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس کروزر

این موتورسیکلت ها دارای فاصله بین دوچرخ زیاد و ارتفاع زین کم و دستگیره هایی بلند می باشند. پاهای راکب معمولا جلوتر از بدنش بوده و دستها برای گرفتن دستگیره ها بالا آمده و راکب معمولا با کمری ر است بر روی آن قرار می گیرد و به همین دلیل طی مسافتهای زیاد برای آنها خسته کننده نمی باشد.

علاوه بر آن به جهت داشتن ظاهری زیبا این سبک از موتورسیکلت ها دارای بیشترین مخاطب در گروه خود می باشند. قابلیت دیگر این نوع موتورسیکلتها فضای کافی جهت نصب تجهیزات جا نبی اضافی و آسایش راکب دوم موتور سیکلت می باشد.

این نوع موتورسیکلتها دارای انجینهای ۲۵۰ سی سی به بالا و با وزن تقریبی بین ۱۳۵ کیلو گرم تا ۳۶۰ کیلو گرم می باشند. سیستم انتقال نیرو این موتور ها در سه نوع زنجیری، تسمه و شفت می باشد. نوعی دیگر از موتور سیکلت نیز در این زیر گروه وجود دارد که به چاپر chopper معروف است و مشخصه بارز آن فاصله زیاد چرخ ها از هم است.

  • موتورسیکلت های اسپورت مسابقه ای

اسپرت 300x208 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس اسپورت

همان‌گونه که می‌دانید، بیشتر موتورهای اسپرت، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با عملکرد بالا، قدرت و گشتاور بی‌نظیر و هم‌چنین ویژگی‌های مدرن خود، آماده جاده‌ها و پیچ‌های مسابقات سرعتی باشند. همچنین، موتورهای اسپرت، در کنار مسابقات موتوری، گزینه‌هایی ایده آل برای رانندگی در جاده‌های معمولی به شمار می‌آیند.

  • موتور سیکلت تورینگ یا مسافرتی

تورینگ 300x161 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس تورینگ

شاید بتوان گفت که این نوع موتورسیکلت ترکیبی است از موتورسیکلت های مسابقه ای sport bike و موتور سیکلت های کروزر Cruiser به این معنی که عملکرد سرعت و راحتی و قدرت زیاد را یکجا دارا می باشند.

اگر قصد مسافرت در مسیرهای طولانی چند صد کیلومتر و حتی بیشتر از هزار کیلومتر در نظر باشد استفاده از این نوع موتورسیکلت ها مناسب می باشد. زین پهن و راحت، وجود شیشه جلو جهت جلوگیری از برخورد باد در سرعت زیاد به راننده، وجود محفظه هایی برای جا سازی مناسب وسایل مسافرت، تجهیزاتی نظیر رادیو پخش و غیره شرایط بسیا ر مناس بی را در مسیرهای طولانی فراهم می کنند بطوریکه این نوع موتور سیکلت بهترین وسیله برای سفرهای توریستی است. تنها مشکل این نوع موتور سیکلت ها وزن زیاد نسبت به سایر مدل ها می باشد تقریبا ۳۶۰ کیلو گرم و به همین دلیل رانندگی با آنها نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارد.

انجین های استفاده شده در این موتور سیکلت ها بین ۷۵۰ سی سی تا ۱۶۰۰ سی سی می باشد البته معمولا نوع Sport آنها از انجین کوچکتری استفاده می کند ولیکن موتور سیکلت های صرفا توریستی دارای حد اقل انجین ۱۱۰۰ سی سی می باشند.

  •  موتور سیکلت های استاندارد یا شهری Naked Bike , City Bike , Standard Bike

استاندارد 300x194 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتورسیکلت کلاس استاندارد

موتورهای استاندارد همان‌گونه که از نامشان نیز پیداست، دارای هیچ‌گونه قطعه اضافی برای زیباتر جلوه دادن نیستند که بخواهیم نگرانشان باشیم. این نوع از موتورها، باقابلیت اطمینان مدرن و سبک طراحی کلاسیکشان، می‌توانند رانندگی لذت‌بخش و خوبی را به راننده خود تحویل دهند. موتورهایی مانند ترایامف بونویل (Triumph Bonneville) و دوکاتی اسکرمبل (Ducati Scrambler) ازاین‌دست موتورها هستند.

ساخت و استفاده از این نوع موتورسیکلت ها از دهه ۷۰ میلادی رواج پیدا کرد و در اوایل دهه ۸۰ در اروپا به اوج خود رسید. این موتورسیکلت از نظر قیمت معمولا در کلاس اقتصادی بوده و عموم مردم قدرت خرید آنها را دارند. یکی از موفقترین مدلهای موتورسیکلت د ر این گروه که در کشور ما محبوبیت بسیاری یافت مدل هوندا۱۲۵ سی جی می باشد.

موتورهای کلاس نیکد نیز تقریباً مانند همین استانداردها هستند منتها با این تفاوت که دوست دارند استایل به نسبت مدرن‌تری را داشته باشند و حتی ممکن است به خاطر ظاهر هرچه تهاجمی‌ترشان، دارای سبک طراحی صندلی به‌گونه‌ای جذاب‌تر نسبت به موتورهای استاندارد باشند. موتورهایی همچون دوکاتی مونستر، یاماها ام تی، ام وی آگوستا بروتال و خانواده دراگستر (Dragster) ازاین‌دست هستند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با باطری موتور سیکلت

2- موتور سیکلت آفرود

موتور آفرود 300x188 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
کلاس بندی موتور سیکلت های آفرود

همانطور که از نام این کلاس موتور سیکلت ها پیداست استفاده آنها در خارج از جاده های هموار و آسفالته بوده با اهداف گوناگون طراحی و ساخته می گرد ند اما استفاده اصلی آنها در مکانهای برون شهری یعنی جاده های کویری، بیابانه ا و مسیرهای پوشیده از درخت که مشخصه اصلی این مسیرها پستی و بلندی، نا همواری، باتلاق و لجنزار، صخره و تپه های فراوان است می باشد

که البته موتور های آفرود، خود نیز به چهار زیر گروه تقسیم می شوند:

  •  موتور کراس : Motocross
  • موتور سیکلت های دو منظوره : Dual Purpose or Endura
  • موتور سیکلت های رالی : Rally Bikes
  • موتور سیکلت های تریال : Trail Bikes

در ادامه به توضیح مختصر در خصوص هر کدام می پردازیم:

  • موتور کراس

کراس 300x182 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور کلاس کراس

در زمانهایی که نیاز به انجام پرشهای بلند از تپه ها و انجام حرکات نمایشی باشد از این موتورسیکلتها استفاده می گردد این موتورسیکلتها مخصوص بیابا نها و تپه ها بوده و صرفا جهت این نوع کاربری طراحی شده اند به همین جهت تجهیزات مورد نیاز جهت تردد در سطح شهر را نداشته و حتی در بعضی از این مدلها سیستم روشنایی نیز وجود ندارد.

در این نوع موتورسیکلتها ارتفاع زین نسبت به انواع درون شهری بیشتر بوده و در بعضی از مدلها به ۹۵ سانتیمتر نیز می رسد این ارتفاع مناسب باعث می شود راکب موتور به وضعیت اطراف خود مسلط بوده و دید بهتری داشته باشد.

سایر مشخصات و خصوصیات این مدلها عبارتند از:

سیستم تعلیق و فنر بندی پیشرفته و گران قیمت. کوچک بودن مخزن سوخت. عدم وجود تجهیزاتی مانند کیلومترشمار، بوق، راهنما و… معمولا از موتورهای دو یا چهار زمانه با حجم ۱۲۵ تا ۵۰۰ سی سی در آنها استفاده می شود. برای حمل نقل آنها در درون شهر حتما می بایست از وسایل نقلیه استفاده نمود.

  • موتور سیکلت های دو منظوره Dual Purpose

موتور دو منظوره 300x207 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس دو منظوره

در این مدل موتورسیکلتها از لاستیکهای مناسب برای تردد در جاده های آسفالته و یا سنگ فرش و همچنین راههای ناهموار استفاده شده و بر خلاف موتوکراسها دارای سیستم روشن ائی (چراغ عقب و جلو و راهنما ) و حجم بیشتر مخزن سوخت و انجینهای چهار زمانه و سایر تجهیزاتی که برای تردد در سطح شهر نیاز است می باشند لذا از آنها می توان هم در شهر و هم برای طی مسافتهای طولانی در بیابانها و جنگلها استفاده نمود.

  • موتور سیکلت های رالی Rally Bikes

موتور رالی 300x209 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت های نوع رالی

برای طی مسافتهای خیلی طولانی (مسابقات رالی ) بر روی جاده های هموار و یا بیابانهای ناهموار استفاده می گردند. ظرفیت مخزن سوخت آنها بسیار زیاد بوده و دارای کلیه تجهیزات لازم جانبی مانند سیستم روشنایی، کیلومترشمار، بوق و در مواردی قطب نما ن یز هستند. از موتورهای پرقدرت دو یا چهار زمانه با حجم از ۴۵۰ تا ۶۰۰ سی سی در آنها استفاده می گردد.

  • موتور سیکلت های ترایل Trail Bikes

نرایل 300x180 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتورسیکلت کلاس ترایل

این کلاس از موتور سیکلت را باید وسیله ای برای رقابت بین موتورسوار و موتورسیکلت بر سر حفظ تعادل در عین سرعت نامید. تریال، تست مهارت و دقت در سرعت است. اولویت در ویژگی این کلاس را می توان وزن بسیار پایین موتورسیکلت و قدرت قابل دسترس درلحظه ی نیاز و پاسخ سریع دریچه ی گاز به فرمان موتورسوار دانست.

این موتورهای خاص با بدنه بسیار سبک خود، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوانند در مسیرهایی که دارای موانع دست‌ساز یا طبیعی هستند، مانور داده و به رقابت بپردازند. موتورهای تریال یا آزمایشی، فاقد صندلی بوده و دارای سیستم تعلیق سفت‌تری نسبت به موتورهای آفرود هستند. رقابت‌های تریال نیاز به مهارت بالای راننده داشته و اگر پای راننده به زمین برخورد کند، از امتیاز او کم خواهد شد.

3- اسکوتر Scooter

اسکوتر 300x204 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
کلاس موتور سیکلت اسکوتر

کلاس موتور سیکلت اسکوتر، شامل موتورهایی کوچک و سبک‌وزنی هستند که به‌صورت معمول، قلب‌های تپنده آن‌ها از حجم 50 تا 250 سی‌سی، متغیر است. این دست از موتورها، برخلاف موتورهای بی پوشش مورد قبلی، دارای پوشش بدنه‌ای هستند که بیشتر قسمت‌های فنی و موتوری آن‌ها را پوشانده و یک چهره یکپارچه و یکدستی را به راننده خود تقدیم می‌کند.

اسکوترها گروهی از موتورسیکلتها هستند که برای استفاده در جاده های صاف و آسفالته طراحی و تولید می گردند. انجین آنها معمولا نزدیک چرخ عقب و بر روی اهرم های سیستم تعلیق قرار دارد و در هنگام حرکت موتورسیکلت بر روی دست اندازها و موانع با چرخ آن بالا و پائین می رود.

4- موتور گازی Moped

موپد 300x225 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
کلاس موتور گازی موپد

موتورگازی ها در اصل ترکیبی از دوچرخه و موتورسیکلت هستند که نیروی خود را از یک انجین کوچک دوزمانه با حداکثر حجم ۵۰ سی سی گرفته و معمولا برای تقویت نی رو موتور نیز می توان از پدالهایی همانند دوچرخه در آن استفاده نمود. این نوع موتورها بدون گیربکس بوده یعنی سیستم انتقال نیروی آنها بدون دنده و یا از نوع دور متغیر می باشد و با ازدیاد گاز و دور موتور و از طریق دو عدد پولی بر روی خروجی انجین و چرخ عقب که توسط تسمه ارتباط دارند سرعت موتورسیکلت افزایش می یابد.

موتور گازی 2 300x226 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
کلاس بندی موتور گازی

با توجه به مشخصات گفته شده کاربری درون شهری داشته و صرفا برای مسافتهای کوتاه مناسب می باشند. در بسیاری از کشورها راندن موتورگازی ها احتیاجی به گواهینامه نداشته و همچنین به دلیل ارزان قیمت بودن، آنها در بین نوجوانان دارای محبوبیت فراوان هستند. در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی استفاده از موتورگازی ها در ایالات متحده آمریکا بسیار رواج داشت اما از اواسط دهه ۸۰ به تدریج از محبوبیت آنها کاسته شد.

بطور خلاصه موتورگازی را می توان موتور پدال داری(شبیه دوچرخه) نامید که دارای سه مشخصه زیر باشد:

از لحظه شروع به حرکت و طی مسافت ۱۵۰۰ متر سرعت آن به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت نرسد. دارای انجین با حجم کمتر از ۵۰ سی سی باشد.

5- موتور های کوچک یا مینی Mini Bikes

موتور مینی 300x200 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس مینی

این نوع موتورسیکلتها با داشتن چرخ های کوچک، فاصله بین دو چرخ کم، ارتفاع کم زین و انجین های معمولا دوزمانه با حجم کم، صرفا کاربرد درون شهری و برای محدود ه سنی نوجوانان داشته و جنبه آموزشی وتفریحی دارند، معمولا بدون سیستم روشنایی، بدون استارت برقی و سایر تجهیزات اضافی بوده و برای استفاده از آنها نیازی به گواهینامه و پلاک گذاری نبوده و لذا مجاز به حرکت در جاده ها و بزگراهها نیستند.

6- موتور سیکلت های A.T.V یا همه جا رو

موتور 4 چرخ 300x300 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت کلاس ATV

معنای نام این کلاس موتور سیکلت همه جا رو است یعنی خودرویی که میتواند در آب و زمینهای ناهموار و سنگلاخ حرکت کند. این نوع موتور سیکلتها با توجه به نحوه طراحی و شکل ظاهری و فنر بندی خاص ی که دارند توانایی حرکت در مناطق کوهستانی و جنگلی و صحراها و یا ساحل دریا را داشته و از آنها می توان در قالب وسایل نقلیه کوچک جهت حمل و نقل لوازم و ابزار کار استفاده نمود.

فیلم زیر در درک انواع مختلف کلاس موتور سیکلت ها کمک زیادی خواهد کرد، حتما آن را تماشا نمایید:

انواع دیگر موتور سیکلت ها

مواردی که تاکنون ذکر شدند گروههای جداگانه از انواع موتورسیکلت بودند که برای استفاده های گوناگون ساخته میشوند. در ادامه نیز به مواردی اشاره می گردد که بعضا نمیتوان گروه جداگانه ای برای آنها در نظر گرفت و معمولا ترکیبی از گروههای ذکر شده در بالا بوده و در برخی موارد نیز برای نشان دادن تکنولوژی برتر تولید کنندگان در رقابت با سایر رقیبان است. (البته مدلهای دیگری از موتورسیکلت نیز وجو د دارند که به دلیل استفاده بسیار محدود دراینجا به آنها اشاره ای نگردیده است. )

موتور سیکلت های اسپورت دوگانه Dual Sport

اسپورت دوگانه 300x223 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتورسیکلت نوع اسپورت دوگانه

از این نوع  کلاس موتور سیکلت ها که وسیله ای میان موتور سیکلت های Off road and On Road هستند هم در شهر ها ( جاده های هموار و آسفالت ) برای استفاده روزمره و هم در جاده های خاکی و ناهموار می توان استفاده کرد.

این کلاس موتوری را می‌توان درواقع این‌گونه گفت که به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوانند برای هر چیزی و هر موقعیتی آمادگی لازم را داشته باشند. درواقع به دلیل گشتاور و قدرت خوب تولیدشده توسط قلب تپنده این دسته از موتورها، رانندگی در جاده‌های خاکی و غیر آسفالت، جاده‌های معمول و هر نوع گشت‌وگذاری را برای رانندگان خود ممکن می‌کنند. چهره آن‌ها نیز ترکیب طراحی بین موتورهای تورینگ سنتی و موتورهای آفرود است.

 موتور سیکلت های ادونچر تورینگ

ادونچر تورینگ 300x190 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت های ادونچر تورینگ

تعریف این نوع موتور سیکلت هم مانند نوع بالا بوده و فقط با این تفاوت که به دلیل داشتن حجم مخزن سوخت بیشتر توان طی مسافت زیاد تری داشته و برای مسافرت مناسب تر است.

 موتور سیکلت های مخصوص مسابقات میدانی درنی Derny

این نوع موتورسیکلتها ویژه انجام نوعی مسابقه هستند که در پیست بیضی شکل ی انجام می گردد. کف این پیست پوشیده از شن و ماسه بوده و راکبان بایستی در کمترین زمان ممکن پیست را طی کنند. مهارت لازم برای انجام این مسابقه حفظ هرچه بیشتر تعادل و بالاتر بودن سرعت در سر پیچها می باشد.

موتور سیکلت های دراگ Drag Motorcycles

موتور دراگ 300x210 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتورسیکلت کلاس دراگ

این نوع موتورسیکلتها ویژه انجام نوعی مسابقه هستند که مهمترین هدف از آن طی مسیری با طو ل مشخص (حدودا 400 متری) در کمترین زمان ممکن است.

این نوع موتورسیکلتها داری بدنه ای کشیده بوده و راکب آن به صورت تقریبا درازکش بر روی آن قرار می گیرد. انجینهای مورد استفاده آن دارای حجم و مصرف سوخت بالا و بسیار بسیار پرقدرت بوده (خیلی بیش از ۳ برابر یک خودرو متوسط) و شتاب آنها به قدری زیاد است که در برخی مدلها حتی در کمتر از یک ثانیه سرعت آنها را از صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت می رساند، به همین خاطر به منظور جلوگیری از بالارفتن چرخ جلو و واژگونی موتورسیکلت از اهرمهای مخصوص که در پشت آنها نصب می گردد (در شکل) استفاده می گردد.

طرح های مفهومی concept

طرح مفهومی 300x213 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
موتور سیکلت نوع طرح مفهومی

به طور کلی طرحهای مفهومی یا کانسپت مربوط به محصولی خاص نبوده و صرفا نشانگر فن آوری و تواناییهای تولیدکنندگان مختلف برای طراحی مدلهای جدید از محصولات خود (هواپیما، اتومبیل، موتورسیکلت و…) می باشد. از هر مدل این طرحها معمولا فقط یک نمونه تولید و در نمایشگاههای معتبر بین المللی (معمولا نمایشگاههای اکسپو) رونمایی شده تا هر یک از طراحان قدرت خود را به رخ رقیبان بکشانند.


مطالبی که تا کنون گفته شد در خصوص کلاس بندی موتور سیکلت ها بر حسب نوع کاربرد آنها اشاره گردید. در ادامه اشاره مختصر به موتور های احتراق داخلی رفت و بر گشتی و مقایسه بین آنها و همچنین به کلاس بندی آنها برای استفاده در موتور سیکلت ها می گردد.

طبقه بندی موتورسیکلت ها بر اساس مشخصات آن

کلاس موتور 2 300x147 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
طبقه بندی انواع موتورسیکلت ها

برای تولید نیروی مورد نیاز جهت حرکت موتورسیکلت ها معمولا از موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی استفاده می گردد که ذیلا به شرح مختصری در خصوص آنها می پردازیم.

 کلاس های مختلف موتور سیکلت

این موتورها بسته به نوع عملکرد (دو یا چهار زمانه )، نوع سوخت مصرفی (بنزین یا گازوئیل )، سیستم خنک کاری (هوا یا آب)، حجم سیلندر و … به انواع مختلفی تقسیم می گردند. همانگونه که می دانیم اساس کار موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی، منفجر شدن مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر آنها و انتقال نیروی حاصله به میل لنگ و استفاده های گوناگون از آن نیرو می باشد.

از نظر نحوه عمل برای سوزاندن مخلوط سوخت و هوا، موتورها به دو دسته دوزمانه و چهار زمانه تقسیم می گردند.

در موتورهای 4 زمانه، چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه دود به ترتیب و با گردش دو دور میل لنگ و دوبار رفت و برگشت پیستون صورت گرفته ولی در موتورهای 2 زمانه مراحل فوق تنها با یک دور گردش میل لنگ و یک رفت و برگشت پیستون صورت می گیرید. دو نوع موتور ذکر شده دارای مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند.

کلاس بندی انجینهای مورد استفاده در موتور سیکلت ها

انواع انجین 300x200 معرفی انواع کلاس های مختلف موتور سیکلت
دسته بندی موتور ها بر اساس کلاس انجین ها

موتور  یا انجین های مورد استفاده در موتورسیکلت از نظر حجم به صورت زیر کلاس بندی (طبقه بندی) می گردند:

1- کلاس با حجم موتور تا 100 سی سی

این نوع انجینها در موتورهای کوچک به کار می روند، گرچه سرعت و شتاب خوبی ندارند ولیکن مصرف سوخت آنها خوب و قابل قبول می باشد. عمده استفاده از آنها د ر موتورسیکلتهای با کاربرد تفریحی (مسافتهای کوتاه )، خریدهای درون شهری، مسافتهای کوتاه شهری می باشد.

2- کلاس با حجم موتور 100 سی سی

این نوع انجینها دامنه وسیعتری از موتور سیکلتها را شامل شده و در مسافتهای شهری و حتی جاده های خاکی کاربرد دارند.

3- کلاس با حجم موتور 125

اکثر انجینها در این حجم به کار برده می شوند، این انجین شتاب، سرعت و مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی را تامین می کند ولیکن ازآنجا که سرعت و شتاب بالایی ندارد در موتورسیکلتهای با کاربری برون شهری (بزرگراهها) کمتر به کار رفته و عمدتا در موتور سیکلت های معروف به Enduro و یا موتور سیکلت های بیابانی کوچک به کار میرود.

4- کلاس با حجم موتور های 170 تا 200

حجم انجینهای این کلاس بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی سی تغییر می کند و عمدتا در موتور های Enduro یا موتور های بیابانی به کار می رود.

5- کلاس با حجم موتور 250

انجین های این طبقه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی تغییر می کند. تقریبا تمام شرکتهای موتور سیکلت سازی موتوری در این کلاس ارائه کرده اند. این نوع انجین تقریبا در تمامی موتور سیکلت های با کاربری بیابانی، شهری، مسابقه و Enduro کاربرد دارد.

6- کلاس با حجم موتور 350 تا 400

این کلاس در واقع نخستین کلاس موتور سیکلتهای پر قدرت میباشد. سرعت، شتاب بالا و مصرف سوخت تقریبا مناسب از مشخصه های این نوع انجین می باشد. این انجین نیز تقریبا در تمامی موتورسیکلتها کاربرد دارد و در بین موتور سیکلتهای sport نیز بکار می رود.

7- انجین 500 سی سی

این کلاس در واقع معرف یک انجین پر قدرت است. در این کلاس مصرف سوخت خیلی مهم نیست. این نوع انجین را هم در موتورسیکلتهای خیابانی (شهری) و هم در موتورسیکلتهای مسابقه بکار می برند.

8- کلاس انجین های 600 تا 750

این نوع انجین معمولا در موتورسیکلتهای شهری و توریستی (برون شهری) بکار گرفته می شوند.

9- کلاس با حجم موتور بالای 750

این نوع انجین در موتور سیکلتهای مسافرتی (توریستی) بزرگ کاربرد داشته و بیشتر این مدلها از نظر طبقه بندی در کلاس موتور سیکلت های فوق سنگین قرار دارند. وزن تقریبی این موتور ها در حدود ۲۸۰ تا ۳۶۰ کیلو گرم می باشد.

این نوع انجینها از نظر ابعاد و اندازه و توان خروجی در حدود ۹۰ اسب بخار شبیه به انجین های به کار رفته در خودرو های کوچک می باشد. سرعت تقریبی این موتور سیکلت ها بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بوده و قیمت تمام شده یک چنین موتور سیکلتی با تجهیزات کامل معمولا بیشتر از قیمت یک خودروی شواری کوچک است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
11 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
تابان
تابان
3 سال پیش

سلام ممنون مقاله ی جامعی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  تابان
3 سال پیش

سلام ممنون از شما

مهدی
مهدی
1 سال پیش

مقاله عالی بود خیلی قشنگ و تمیز بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

احمدرضا
احمدرضا
1 سال پیش

عالی🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمدرضا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
سپاسگذاریم

یاس
یاس
1 سال پیش

خیلی کامل و مفید بود. ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یاس
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

خانم فکور
خانم فکور
1 سال پیش

عالییییییی بود مطالب

مصطفی
مصطفی
1 ماه پیش

بسیار عالی مفید و کامل بود

کیان باتری
در جواب  مصطفی
1 ماه پیش

با سلام
درود بر شما
سپاسگزاریم.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش