4.8
(430)

آشنایی با انواع کلاس‌های یا به عبارتی سگمنت خودرویی می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به خودرو جذاب باشد. در این مقاله از کیان باتری به این سوال پاسخ می دهیم که کلاس خودرو چیست؟ و انواع کلاس بندی ماشین را معرفی می کنیم.

خودرو ها از نظر شکل ظاهری، ابعاد، اندازه، کاربرد و . . . کلاس بندی یا طبقه بندی می شوند. برخی از این کلاس ها استاندارد بوده و تمامی دنیا با این استانداردها آشنا هستند و بر اساس آنها طراحی خودرو را انجام می دهند و برخی نیز کلاس های ترکیبی هستند که همانطور که از نامشان هم پیداست از ترکیب کردن چند کلاس مختلف خودرو حاصل می شوند.

منظور از کلاس خودرو چست؟

کلاس بندیب 300x154 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
منظور کد کلاس خودرو چیست؟

اگر بخواهیم به بررسی خودروها براساس اندازه و کاربرد آنها بپردازیم؛ باید به یک فهرست طولانی از انواع مختلف آنها اشاره کنیم، اما قبل از آن باید یادآور شویم که خودروها در دو استاندارد مختلف آمریکایی و اروپایی طبقه‎ بندی می‎ شوند.

که تقسیم‎ بندی آمریکایی صرفا از کلمات توصیفی مثل کوچک، جمع وجور یا بزرگ استفاده می‎کنند؛ ولی در استاندارد اروپایی با نام ‎گذاری کلاس های مختلف به صورت A،B و… روبه رو هستیم.

کدام باتری خودرو بهتر است؟

انواع کلاس بندی خودرو ها

طبقه بندی خودرو 300x169 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
انواع کلاس بندی ماشین ها

طبقه بندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد که بر اساس کاربردهای متفاوت از خودروها تعریف شده‌اند. اما این کلاس‌بندی‌ها هیچگاه دقیق نبوده و قیاس‌ها گاه نسبی و گاه در تناقض می‌باشد. خودروها بر اساس استانداردها و تعاریف مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که از سوی موسسات، آژانس‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی معتبر ارائه معرفی می‌شوند.

انواع کلاس ها 300x169 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
دسته بندی انواع وسایل نقلیه

در حال حاضر خودروهای تولید انبوه شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا با توجه به ابعاد و اندازه و همچنین وزن، در ۹ دسته یا سگمنت مختلف (Segment A – B – C – D – E – F – G – H – I – J) و ۱۶ زیر مجموعه متفاوت تولید می‌گردند. این کلاس‌ها بر اساس اندازه و نوع کاربری عبارتند از:

  1. خودروهای فوق کوچک شهری (City Cars)
  2. خودروهای کوچک (Super mini)
  3. خودروهای هاچ بک (Hatchback)
  4. خودروهای چند منظوره سایز کوچک (Small MPV)
  5. خودروهای چند منظوره سایز بزرگ (Large MPV)
  6. خودروهای سدان یا سالون (Sedan & Saloon)
  7. خودروهای استیشن (Estate & Station Wagon)
  8. خودروهای کوپه (Coupes)
  9. خودروهای کراس اوور (Crossover)
  10. خودروهای شاسی بلند (SUV)
  11. خودروهای دو دیفرانسیل (Off Roader & 4×۴)
  12. خودروهای بدون سقف (Cabriolet)
  13. خودروهای جی تی (Grand Tourer & Grand Tourismo)
  14. خودروهای وانت بار (Pick up Truck)
  15. ابرخودروها (Super cars)
  16. خودروهای با کاربری خاص (Special Purpose Vehicle)

ویدئوی زیر می تواند شما را در درک بهتر طبقه بندی خودرو ها کمک کند، توصیه می شود قبل از مطالعه ادامه مطلب فیلم زیر را تماشا نمایید:

معرفی انواع ماشین ها

جدول زیر دسته بندی انواع وسایل نقلیه را بر اساس ابعاد، ظاهر بدنه و کاربرد در انواع کلاس خودرو نمایش داده است. در ادامه هر کلاس خودرو را بیشتر توضیح خواهیم داد.

جدول کلاس بندی 300x295 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
طبقه بندی های خودرو

کلاس‌بندی اروپایی ماشین بر اساس سایز و کاربرد

کلاس‌بندی اروپایی بر اساس حروف A  تا F، J، M و s صورت می‌پذیرد. به طور کلی در این کلاس‌بندی قیمت خودرو عامل تعیین کننده نیست بلکه عامل مهم ابعاد و طول خودرو و نوع کاربری آن است. در برخی موارد حجم پیشرانه نیز در کلاس‌بندی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در روش اروپایی این عامل تعیین کننده نیست.

طبقه بندی اروپایی 300x244 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها

  • کلاس A : خودروهای مینی

کلاس A 300x173 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس A

این کلاس خودرو همانطور که از نامش هم پیداست به خودروهایی با اندازه کوچک اطلاق می‌شود که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • حجم موتور پایین درحدود هزار سی سی
  • بدنه کوچک و جمع جور و طراحی ظریف (طول این خودروها معمولا کمتر از 3. 6 متر است)
  • مصرف سوخت پایین نسبت به سایر کلاس ها
  • تعداد سیلندرهای کمتر نسبت به سایر خودروها
  • طراحی به صورت 3 درب هاچ بک یا گاهاً 5 درب هاچ بک

خودوهای کلاس A تنها برای فضاهای درون شهری مناسب هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای دوو ماتیز و MVM 110 اشاره کرد.

  •  کلاس B : خودروهای شهری کوچک

کلاس B 300x122 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس B

خودروهای شهری از جمله خودرو های کوچکی هستند که برای عبور و مرور داخل شهر مناسب هستند. این خودروها نسبت به خودروهای کلاس A از لحاظ سرعت و امنیت بهتر بوده و از لحاظ محافظت از سرنشینان امن‌تر است. مصرف سوخت این خودروها نسبت به خودروهای مینی بیشتر می باشد. خودروهای این کلاس معمولا هاچ بک بوده و قابلیت تردد در خارج از شهر را نیز دارند. از ویژگی های این نوع خودرو می‌توان به طراحی 3 درب یا 5 درب آنها اشاره داشت. همچنین حجم موتور این خودروها معمولا بین 1000 تا 1500 سی‌سی می‌باشد. از جمله خودروهای کلاس شهری می توان از پژو 206 نام برد.

  •  کلاس C : خودروهای خانوادگی کوچک

car class C 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس C

خودروهای این کلاس از فضای کافی برای نشستن 5 سرنشین برخوردار بوده و صندوق عقب بزرگی نیز دارند. مصرف سوخت این نوع خودروها از دو کلاس قبلی بیشتر بوده و حجم موتور بالاتری دارند. هوندا سیویک و تویوتا کرولا از جمله معروف ترین خودروهای کلاس C می باشند.

  •  کلاس D : خودروهای خانوادگی بزرگ

car class D 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس D

خودروهای این کلاس اندازه‌ی متوسطی دارند و از برخی تجهیزات پایه خودروهای لوکس بهره مند هستند. امکانات و قدرت موتور این خودروها نسب به سه کلاس قبلی بهتر بوده و مصرف سوخت آنها بیشتر است. از معروف ترین خودروهای کلاسD می توان به Chevrolet Malibu، پژو 508، مزدا 6، تویوتا کمری، Audi A4 و Lexus IS اشاره داشت.

  •  کلاس E : خودروهای لوکس متوسط

car class E 300x123 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس E

این کلاس به نام سدان های Executive نیز شهرت دارند و فضای داخلی بزرگی دارند. خودروهای کلاس E از بدنه و ابعاد بزرگتری نسبت به خودروهای کلاس برخوردارند و عملکرد بهتری نیز نسبت به این مدل دارند. مصرف سوخت این کلاس نسبت به کلاس قبلی بیشتر بوده و تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتری نیز دارند. از جمله خودروهای معروف این کلاس باید به بی ام دبیلیو سری 5، Audi A6، Jaguar XF و مرسدس بنز کلاس E اشاره کرد.

  •  کلاس F : خودروهای لوکس

car class F 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس F

خودروهای این کلاس بهترین کیفیت فضای‌داخلی، طراحی و امکانات را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و به معنای واقعی کلمه، خودروهایی لوکس و مجلل هستند. قدرت موتور بالا و فضای بزرگ از جمله ویژگی های این کلاس خودرو است. همچنین قطعات استفاده شده در تولید این نوع خودروها نیز بالاترین کیفیت را دارند. خودروهایی نظیر لکسوس LS و Rolls Royce Phantom در این کلاس قرار می گیرند.

  • کلاس M : خودروهای باربر

car class M 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس M

خودروهای این کلاس به طور کلی بر حمل محموله و همچنین افراد در تعداد بالا متمرکز هستند. انواع ون های موجود در بازار را می توان در کلاس M قرار داد. تویوتا آلفارد و هیوندای استارکس از خودروهای معروف در این کلاس محسوب می شوند.

  •  کلاس S

car class S 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس S

کوپه های دو درب، رودسترها، خودروهای اسپرت، گرند تور و کروک ها در این کلاس خودرو قرار می‌گیرند. این خودروها با تاکید بر تجربه بی نظیر رانندگی به راننده و مسافر تولید می شوند و معمولا ظرفیت آنها دو نفره است. مزدا MX-5 و تویوتا 86 از جمله خودروهای موجود در این کلاس می باشند. همچنین بسیاری از خودروهای گران قیمت پورشه نیز در کلاس S قرار می گیرند.

  • کلاس J

car class J 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
خودرو کلاس J

اگر به دنبال خرید یک خودروی همه فن حریف هستید، پیشنهاد ما خرید یک خودرو از کلاس J می باشد. انواع خودروهای CUV، SUV و همچنین کراس اوورها در این کلاس قرار می گیرند. این خودروها تقریبا می توانند در هر نوع جاده و مکانی استفاده شوند و ظرفیت سرنشین آنها نیز بالاست.

از جمله ویژگی های مهم این خودروها می توان به ارتفاع بلند آنها و همچنین سیستم تعلیق ارتقا یافته اشاره کرد. تویوتا لندکروزر، کیا سورنتو و Mazda CX-5 از جمله خودروهای این کلاس می باشند.

    کلاس بندی خودرو بر اساس فرم اتاق و بدنه

    دسته بندی آمریکایی 300x180 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    کلاس خودروها بر اساس شکل ظاهری

    طبقه‌بندی رایج بعدی، دسته بندی انواع وسایل نقلیه بر اساس فرم اتاق و بدنه است. برخی از مهم‌ترین کلاس‌‌های خودرو بر اساس فرم به شرح زیر است:

    سدان – Sedan

    سدان 300x132 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس سدان

    خودرو‌های کلاس سدان که به خودرو‌های Saloon نیز معروف هستند، یکی از پر‌طرف‌دار‌ترین انواع خودرو در جهان هستند. این کلاس خودرو‌، شامل خودروهایی 4 درب با صندوق عقب کاملا مجزا است که دو ردیف صندلی دارند و 4 نفره هستند. سدان‌ها به دلیل فضای تقریبا مناسب و جا‌دار کابین، خودروهایی خانوادگی محسوب می‌شوند و مورد توجه تمام اقشار جامعه قرار دارند.

    سدان متداول‌ترین نوع طراحی خودرو در کل دنیا به حساب می‌آید و علامت اختصاری SD روی بدنه و دفترچه خودروها، نشانه تعلق خودرو به این کلاس است. خود سدان‌ها نیز به انواع مختلفی نظیر سدان شهری، سدان متوسط، سدان نیمه‌لوکس یا حتی سدان لوکس دسته‌بندی می‌شوند. خودروهایی چون پژو 405، پژو پارس، سورن، دنا، سمند، هیوندا ورنا، تویوتا کمری و ب ام و‏ 528i در کلاس سدان قرار دارند.

    خودرو های کلاس اسپورت

    اسپورت 300x150 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودرو های کلاس اسپورت

    خودروهای اسپورت همیشه دو درب هستند، آنها به عنوان خودروهای سرعتی نیز شناخته می شوند فاکتورهایی که میزان اسپورت بودن یک خودرو را مشخص می کند تعداد سیلندر، اندازه موتور، وزن و قدرت موتور هستند که معمولا موتورهای قوی، تعداد سلیندرهای بیشتر از ۴ و البته اندازه موتور بزرگ و وزن تقریبا سنگین موتور از جمله ویژگی های یک خودروی فول اسپرت است. این نوع خودروها اصلا ارزان قیمت نیستند و به عنوان یک خودروی لاکچری و جوان پسند شناخته می شوند.

    معمولا قسمت صندلی عقب از فضای اندکی برخوردار است. به عنوان نمونه مرسدس CLK، بی ام و سری ۳ کوپه وهیوندای کوپه دراین کلاس جای میگیرند.

    گراند تورر (Grand tourer)

    گرند ترور 300x133 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودرو های کلاس گراند تورر (Grand tourer)

    طراحی این خودروها یا GT ترکیبی از خودروهای اسپرت وسدان است. همان طور که از اسم آنها پیداست برای پیمودن مسافتهای طولانی طراحی شده اند وباید عملکرد خودروهای اسپرت وهمچنین فضای کافی خودروهای سدان را برای سفری راحت داشته باشند. به عنوان نمونه مرسدس کلاس SL وبی ام و سری ۶ دراین کلاس جای میگیرن

    هاچ‌بک – Hatchback

    هاچبک 300x199 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    ماشین های کلاس هاچ بک

    خودروهای کلاس هاچ‌بک به خودروهایی می‌گویند که در قسمت پشتی آن‌ها یک درب شیشه‌ای بازشونده به سمت بالا قرار دارد. بر خلاف تصور عامه، این خودروها بدون صندوق نیستند و لزوما در سایز کوچک تولید نمی‌شوند.

    درب پشت هاچ‌بک‌ها به جای درب صندوق عقب قرار دارد و معمولاً از آن‌ها به‌عنوان اتومبیل سه‌درب یا پنج‌درب یاد می شود. هاچ‌بک‌ها زمانی یکی از محبوب‌ترین کلاس‌‌های خودرو محسوب می‌شدند و در اروپا بسیار مورد توجه ‌بودند. به عنوان نمونه، می‌توان از پژو و تیبا ۲ به عنوان خودروهای هاچ‌بک نام‌ برد.

    از خودروهای مشهور موجود در این کلاس در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

    • مرسدس بنز کلاس A
    • ب ام و سری ۱
    • فورد فوکاس (Ford Focus)
    • فولکس واگن گلف (Volkswagen Golf)
    • هوندا سیویک هاچ بک (Honda Civic)
    • هیوندای اکسنت هاچ بک (Hyundai Accent)
    • تویوتا یاریس هاچ بک (Toyota Yaris)
    • تویوتا پریوس هاچ بک (Toyota Prius)
    • شورولت اسپارک (Chevrolet Spark)

    نقاط ضعف و قوت خودروهای هاچ مانند خودروهای کوچک شهری بوده و سرنشینان می‌بایست مابین فضای کافی برای سرنشینان و فضای کافی برای محفظه بار تنها یک گزینه را انتخاب نمایند.

    فست‌بک – FastBack

    فست بک 300x225 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس فست‌بک

    این کلاس خودرو، جایگاهی میان کلاس سدان و هاچ‌بک دارد. فست‌بک‌ها خودرو‌هایی هستند که سقف آن‌ها در قسمت پشت با شیب ملایمی تبدیل به صندوق عقب می‌شود. طراحی کلی فست‌بک‌ها بر پایه سدان انجام می‌گیرد و تنها در قسمت پشتی، شاهد طراحی متفاوتی هستیم. پورشه پانامرا و بنز  CLS نمونه‌هایی از خودروهای فست‌بک هستند.

    لیفت‌بک – Lift Back

    لیفت بک 300x169 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودرو های کلاس لیفت‌بک

    کلاس لیفت‌بک از نظر مفهومی طراحی جدیدی را نشان نمی‌دهد و تنها یک برچسب جدید برای انواع خودروهایی است که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به سدان هستند. تنها تفاوت لیفت‌بک‌ها با سدان، در قسمت صندوق عقب این خودرو‌ها است.

    جایی که درصندوق با شیشه عقب یک‌جا بالا می‌رود. این اتفاق در مورد سدان‌ها رخ نمی دهد؛ زیرا شیشه عقب به‌صورت ثابت طراحی شده است. ام جی GT، تویوتا پریوس و سیتروئن زانتیا نمونه‌های از خودرو‌های لیفت‌بک به حساب می‌آیند.

    خودروهای بدون سقف (کروک یا کابریولت)

    کابریولت 300x204 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس کروک

    خودرو‌های این دسته که در ایران به کروک معروف هستند، خودروهایی هستند که سقف آن‌ها می تواند از حالت باز به حالت کاملاً بسته تبدیل شود. کانورتیبل ها در اواسط دهه 20 وارد بازار خودرو شده‌اند و گاهی با نام‌های دیگری چون کابریولت یا رودستر و… نیز شناخته می‌شوند.

    تفاوت این نام‌ها به دودرب یا چهار درب بودن آن‌ها، ظرفیت یا جنس سقف بستگی دارد؛ مثلا کلاس خودرو رودستر، خودروهایی با ظرفیت دو نفر را شامل می‌شود یا اگر جنس سقف پارچه‌ای یا برزنت باشد، سافت‌تاپ و اگر فلزی باشد، هارد تاپ نامیده ‌می‌شود.

    خودروهای بدون سقف معمولا یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مدل‌های خودروهای تولیدی هستند که جاذبه‌های بصری دلپذیری را از خود به نمایش می‌گذارند. این‌گونه خودروهای کابریولت بدون سقف در واقع نسخه‌های فاقد سقف فلزی انواع کوپه هستند که در آنها از سقف‌های جمع شونده پارچه‌ای استفاده شده است.

    جاذبه‌های دیداری و پرستیژ اسپرت، از جمله مهم‌ترین مزایای خودروهای کابریولت به شمار می‌روند. بسیاری از مدل‌های کوپه دارای انواع کابریولت نیز هستند که از جمله می‌توان به پورشه ۹۱۱ کانورتیبل، پورشه باکستر، بی ام و M6 کانورتیبل و… اشاره کرد.

    رودستر _ Roadster

    رودستر 300x112 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودرو های کلاس رودستر

    به گونه ای از خودروها گفته میشود که عموما دو در هستند وقابلیت حمل دوسرنشسن را دارند. این خودروها فاقد سقف دائمی بوده ومیتوانند مترادف خودروی کانورتیبل به کار رود به عنوان نمونه مرسدس SLK وآئودی TT در این کلاس قرار میگیرند

    کوپه – Coupe

    کوپه 300x200 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس بدنه کوپه

    کلاس بدنه کوپه به خودروهای سدان دودرب نسبت داده می‌شود. درب خودرو‌های کوپه دودرب معمولا کمی بزرگتر است و خودرو به صورت دو یا چهار صندلی طراحی می‌شود.

    اگرچه صندلی عقب در برخی مدل ها موجود است، اما سایز آن‌‌ از صندلی های متوسط کوچک‌تر است و فقط می‌توان از طریق کشویی صندلی‌های جلو از آن استفاده کرد. این اتومبیل‌ها که اغلب ماهیتی اسپرت دارند، دارای یک صندوق عقب معمولی هستند که به سمت بالا باز می شود.

    کوپه‌ها به دلیل شیب‌داربودن سقف های عقب، به شیک‌ترین انواع بدنه خودرو معروف هستند و در مواردی مانند تسلا مدل S، آئودی A5 Sportback و BMW 6 به‌ صورت چهاردرب نیز دیده می‌شوند.

    تفاوت اصلی این کلاس خودرو با سایر کلاس‌ها، طراحی اسپرت آن‌ها است. از کوپه‌های معروف می‌توان فورد موستانگ، تویوتا سوپرا، نیسان GT-R و هیوندای جنسیس را نام برد.

    شاسی بلند اس‌یو‌ وی – SUV

    اس یو وی 300x200 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودرو های کلاس بدنه اس یو وی

    کلاس Sport Utility Vehicle یا به ‌صورت مخفف SUV، به خودروهایی اطلاق می‌شود که قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده‌ای مانند ارتفاع زیاد از زمین، چرخ‌های بزرگ، شاسی مستقل، فاصله زیاد دو محور، سیستم تعلیق‌های بسیار مستحکم و ویژگی چهار چرخ متحرک را ارائه می دهند. به‌ طور کلی، خودرو‌های شاسی‌بلند به این کلاس خودرو تعلق دارند.

    شاسی‌بلندهای کوپه یا SUV-Coupes، همان‌طور که از نام‌شان پیداست چیزی بین شاسی‌بلند و خودروهای کوپه هستند. این خودرو‌ها ویژگی‌های شاسی‌بلند‌ها مانند فضای بار بیشتر و ارتفاع بالاتر را ارائه می‌کنند، اما از طرفی به خودروهای کوپه بی‌شباهت نیستند.

    این طراحی بیشتر باب میل کسانی است که خودرویی شاسی‌بلند با ظاهر کوپه و یا کوپه‌ای با ظاهر شاسی‌بلند می‌خواهند! در این کلاس خودرو می‌توان به BMW X6 و مرسدس بنز GLE کوپه را نام برد.

    کراس‌اوور – crossover

    کراس اور 300x200 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس کراس اوور

    کراس‌اورها نوعی از ساشی‌بلندها هستند، با جثه و ابعاد کوچکتر. در واقع طراحی این کلاس از خودروهای سواری مانند هاچ‌بک‌ها و سدان و شاسی‌بلند‌های SUV الهام گرفته است.

    ارتفاع بالاتر نسبت به هاچ‌بک‌ها و مصرف سوخت کمتر نسبت به شاسی‌بلندهای بزرگ از مزایا این کلاس خودرو است. کراس‌اورها به خاطر ابعاد و طراحی زیبا به شدت مورد توجه خریداران قرار دارند و آمارها، رشد فزاینده علاقه مردم به این کلاس را نشان می‌دهند.

    لازم به ذکر است که یا همان خودرو‌های کراس‌اوور، قابلیت‌های آفرود کمتری دارند. تفاوت اصلی یک  SUV با کراس‌اوور، در شاسی آن‌ها است.

    SUV ها بر اساس شاسی‌های مستقل، شبیه چیزی که در کامیون‌ها به کار رفته است، ساخته شده‌اند؛ در حالی کهCUV ها بر اساس پلتفرم خودروهای سدان یا هاچ‌بک ساخته شده‌اند که همین موضوع، دلیل ایده‌آل‌نبودن کراس‌اوورها برای آفرود است.

    از معروفترین‌های کلاس کراس‌اوورها می‌توان به مرسدس بنز GL، پورشه ماکان و کیا اسپورتیج اشاره کرد.

     استیشن واگن – Wagon

    استیشن 300x209 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای استیشن

    یکی دیگر از انواع کلاس‌های بدنه خودرو، کلاس بدنه خودروهای استیشن است. خودروهای کلاس واگن یا استیشن، تقریباً مشابه سدانی هستند که صندوق عقب آن‌ تا سقف خودرو ادامه پیدا کرده است.

    در نگاه اول، ساختار بدنه یک خودرو کلاس استیشن، کمی به هاچ‌بک نیز شبیه است؛ اما به‌طورکلی، در مقایسه با سدان و هاچ‌بک، کلاس واگن دارای ستون D است. طول بیشتر خودرو نسبت به سدان و فاصله کم آن از زمین، پایه و اساس طراحی کلی این کلاس خودرو است.

    از نمونه‌های مطرح کلاس بدنه استیشن در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

    • ولوو (Volvo) مدل V60
    • آئودی A6 آوانت (Audi A6 Avant)
    • مرسدس بنز کلاس E استیشن (Mercedes Benz E-Class Station)
    • فولکس واگن گلف Alltrack
    • آئودی A4 Allroad Quattro

    ون – Van

    ون 300x194 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    کلاس بدنه ون

    ون متداول ترین نوع وسیله نقلیه برای حمل‌ونقل است که عمدتاً برای جابه‌جایی کالا یا افراد استفاده می‌شود. ون‌ به طور کلی، خودرویی مکعبی‌شکل، بلندتر و بزرگ‌تر از خودروهای معمولی، اما کوچک‌تر از کامیون است. این کلاس خودرو در دسته‌بندی خودروهای شخصی قرار نمی‌گیرد و مصارف کاملا تجاری دارد.

    خودروهای چند منظوره – MPV

    چند منظوره 300x189 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای جند منظوره

    خودرو‌های کلاس چندمنظوره (MPV) به طور کلی برای جابه‌جایی تعداد بیشتری از افراد طراحی شده‌اند. این خودروها دارای ظرفیت 7-5 صندلی هستند؛ اما ارتفاع آن‌ها از زمین به اندازه یک SUV بلند نیست. از نظر طراحی، MPVها دارای ظاهری کوچک‌تر از خودروهای ون هستند. این خودروها سه ردیف صندلی، درب عقب با لولای بالا و درب کشویی مسافر برای نسخه‌های بزرگ‌تر را دارند. هم‌چنین دور از انصاف نیست اگر این نوع بدنه را مینی‌ون بنامیم.

    خودروهای دو دیفرانسیل (آفرود ها & 4×4)

    آفرود 300x144 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس آفرود

    یکی دیگر از انواع کلاس‌های بدنه خودرو، خودروهای دو دیفرانسیل مخصوص جاده‌های خاکی نوعی از کلاس بدنه خودرو بوده که سالیان سال است در خط تولید بیشتر شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان قرار دارد.

    اگر محل زندگی یا کار شما در نقاطی دور افتاده و صعب العبور واقع شده باشد، این نوع از انواع کلاس‌های بدنه خودرو نمونه مناسب برای شما خواهد بود.

    این خودروها با توجه به قدرت و گشتاور بسیار بالا، مصرف سوخت زیادی داشته و تنها در صورتی مناسب شما خواهند بود که از طرفداران سرسخت سفر در مسیرهای خاکی و کوهستانی باشید. نیسان پیکاپ، آمیکو آسنا و تویوتا هایلوکس نمونه‌های این کلاس خودرو هستند.

    خودرو های لیموزین

    لیموزین 300x192 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس بدنه لیموزین

    وقتی صحبت از لیموزین می شود، عده ای فکر می‌کنند که به خودروهایی که بیش از ۴ در دارند، لیموزین گفته می‌شود. این تعریف تا حدی درست است اما جامع و کامل نیست؛ چون خودروهای زیادی وجود دارند با چهار درب که در دسته لیموزین ها قرار می گیرند.

    در واقع خودروهای لیموزین محصولاتی تشریفاتی هستند که محور آنها نسبت به حالت استاندارد، کشیده ترند. این خودروها، نزدیک به ۹۰ سال در صنعت خودروسازی قدمت دارند و بیشتر به دلایل تشریفات و یا حمل و نقلِ شخصیت‌های کمی برجسته تر استفاده می شوند.

    در مهندسیِ خودرو اصطلاحی تحت عنوان LWB داریم که به سدان هایی لوکس گفته می شود که محور میانی آنها به دلیل راحتی و تجملاتِ بیشتر از حالتِ استاندارد کشیده ترند. در برخی فرهنگ ها نظیر آلمانی‌ها، به این دسته از خودروها نیز لیموزین گفته می شود.

    ماشین کارت Kart

    کارت 300x169 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    خودروهای کلاس کارت

    اگر بگوییم دنیای کارتینگ به‌اندازه‌ی دنیای رالی جذابیت و حساسیت دارد، پربیراه نگفته‌ایم. کارت‌ها، خودروهای اسپرت و معمولا تک‌نفره‌ای هستند که به‌دلیل ارتفاع و وزن فوق‌العاده پایین‌شان محبوبیت ویژه‌ای بین نسل جوان دارند.

    بسیاری از رانندگانِ مطرحِ رقابت‌های فرمولا، کار خود را از دنیای کارتینگ استارت زده‌اند. سرعت بالا و قابلیت مانور خیره‌کننده، کارت‌ها را تبدیل به یکی از دست‌نیافتنی‌ترین اسپرت‌های حال حاضر دنیا کرده است.

    وزن سبک آنها به‌اندازه‌ای است که می‌توان حتی با تعبیه‌ی یک پیشرانه‌ی ۱۵ اسب‌بخاری نیز با آن به رقابت پرداخت. خودروهای کلاس کارت به دلیل مسائل ایمنی هنوز اجازه‌ی حضور در خیابان را ندارند.

    کلاس بندی خودروها در ایران

    کلاس ایران 300x159 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    طبقه بندی خودروهای سواری در ایران

    شايد بارها براي شما هم پيش آمده باشد كه در هنگام خريد خودروهاي داخلي با ابهاماتي در تيپ‌ها يا كلاس خودروها رو به رو شويد به‌ عنوان مثال سوزوكي كلاس ۸ و يا پژو ۲۰۶ كلاس ۱۶ و به ترتيب ديگر خودروهاي توليدي ايران‌خودرو نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

    كلاس‌بندي خودرو در ايران كمي عجيب به‌نظر مي‌رسد به‌گونه‌يي كه يك خودرو به اضافه يا كم شدن ست كمربند يا شيشه بالابر تغيير كلاس مي‌دهد كه در هيچ جاي دنيا چنين موضوعي مرسوم نيست. اما در ايران با اضافه شدن كوچك‌ترين آپشن يك خودرو تبديل به‌نمونه‌يي لوكس مي‌شود.

    حتما به ياد داريد كه پژو۲۰۶ در سال ۱۳۸۰ با ۶تيپ مختلف راهي بازار ايران شد كه در هر تيپ تعداد آپشن‌ها يا حتي موتور و گيربكس خودروها نيز با هم متفاوت بود. و حالا از آن ۶تيپ مختلف تنها ۳تيپ باقي مانده است.

    اما تيپ با كلاس چه تفاوت‌هايي دارد؟

    در تيپ ممكن است موتور يا گيربكس خودرو نيز علاوه بر آپشن‌ها متغيير باشد اين در حالي است كه در كلاس خودرو تنها آپشن‌ها هستند كه تغيير مي‌كنند البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه ممكن است موتورها با كدهاي مختلفي عرضه شوند كه تنها توليد آلايندگي آنها تغيير مي‌كند و حجم موتور تغييري ندارد. به‌عنوان مثال پژو ۲۰۶ با كد موتور TU۳A و TU۳JP عرضه مي‌شود كه تنها تفاوت آنها در ميزان آلايندگي خواهد بود.

    در كلاس‌هاي تعيين شده از كلمه خودرو مبنا استفاده شده كه بايد گفت خودرو مبنا همان پژو۲۰۶ تيپ ۲ است كه فاقد هرگونه آپشني بوده و شيشه بالابرهاي جلو برقي، تهويه مطبوع دستي، ايربگ راننده، ترمزabs، كمربندهاي معمولي و آينه‌هاي دستي از امكانات آن به‌حساب مي‌آيند.

    کلاس بندی خودروها در ایران خودرو

    طرح فروش ایران خودرو برای 9 آذر 300x184 معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها
    کلاس بندی ایران خودرو

    با نگاهي اجمالي به كلاس‌هاي مختلف ايران خودرو خواهيم ديد كه در حقيقت تمامي كلاس‌ها با يكديگر تفاوت فاحشي ندارند شايد تنها تفاوت آنها در چند آپشن ريز و درشت باشد كه شركت ايران خودرو مي‌توانست خيلي ساده‌تر با آن برخورد كند. شايد اين كلاس‌هاي مختلف دچار سردرگمي خريداران شود چرا كه به خاطر سپردن آنها كار چندان ساده‌يي نبوده و مستلزم مدت‌ها زمان و تكرار آنهاست.

    اين در حالي است كه در شركت‌هاي بزرگ خودروسازي دنيا با معيار شاخص‌هاي جهاني كلاس خودرو بر اساس ابعاد آن تعيين مي‌شود اما در ايران در واقع كلاس خودرو جاي خود را به تيپ خودرو داده و بر اساس آپشن‌ها كه در واقع تعيين‌كننده تيپ هستند، كلاس‌بندي مي‌شوند.

    به کمک لینک زیر می توانید باتری ماشین مناسب خودروی خود را انتخاب نمایید:

    باتری مناسب خودروها

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    4 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سیامک
    سیامک
    3 سال پیش

    بهترین مقاله ای بود که در مورد کلاس بندی خودروها مطالعه کردم. ممنونم

    علی احمدی
    علی احمدی
    3 سال پیش

    با سلام
    بسیار کامل و جامع بود، خیلی ممنون

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی احمدی
    3 سال پیش

    با سلام
    مفتخر و خوشحالیم که مفید و مورد رضایت قرار گرفته است.

    گمنام
    گمنام
    1 سال پیش

    کیان باتری تو عالی هستی با این دسته بندی که انجام دادی خیلی راحت اطلاعات مفیدی دریافت کردیم… خیلی ممنون

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش