4.4
(221)

چراغ مه شکن خودرو یا پرژکتور از اجزای روشنایی برای ایمنی خودرو می باشد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که روشنایی مستقیم به سطح و لبه های جاده اضافه کنند. چراغ های مه شکن ماشین در زمان دید ضعیف ناشی از نزولات جوی مانند باران، برف، مه و یا شن بسیار حائز اهمیت می باشند.

نور مه شکن 300x200 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
چراغ های مه شکن ماشین چیست؟

چراغ مه شکن در تمامی خودروها موجود نمی‌باشد و معمولا به صورت یک آپشن در خودرو ها نصب می‌شود. در خودروها متداول است که چراغ مه شکن بر روی پایین سپر چلو یک جفت قرار دارد و در عقب خودرو یک عدد در پایین سپر قرار دارد.

چراغ مه شکن نور بالایی دارد و در هوای مه آلود به خوبی مقابل خودرو را روشن می‌کند و همچنینی به خودروهای مقابل شما و پشت سر شما موقعیت خودرو شما را روشن می‌کند.

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم شما را با چراغ های مه شکن آشنا کنیم، همچنین نحوه استفاده از مه شکن در زمان مناسب و چگونگی نصب و تنظیم لامپ های مه شکن خودرو آموزش دهیم.

مه شکن خودرو چیست؟

های مه آلود2 300x169 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
نور مه شکن چیست؟

چراغ مه‌شکن خودرو همانطور که از نامش پیداست برای افزایش دید راننده و همچنین آگاهی دیگر خودروها در شرایط دید کم، نظیر مه، اولین بار در سال ۱۹۳۰ توسط شرکت بوش آلمان به بازار عرضه شد. این چراغ‌های مه‌شکن به گونه‌ای ساخته شد تا نور بیشتری را ساتع کند. بدین ترتیب رانندگان خودرو‌های دیگر از وجود این خودرو آگاه می‌شدند.

نکته مهم: برخی از ماشین ها تنها در قسمت جلو و بعضی دیگر در قسمت عقب هم مه شکن دارند.

چراغ مه شکن باید چه رنگی باشد؟

در بسیاری از مواقع مردم از یافتن هدف کاربرد چراغ جلو و مه شکن دچار سردرگمی می شوند. تصور این بود که مه شکن ها حتما رنگ نور زرد دارند و یا نور چراغ جلو حتما باید سفید باشد، در حالی که رنگ هر کدام از این دو می تواند متفاوت باشد و صرفا دلیلی بر نوع استفاده آنها نیست.

علامت چراغ مه شکن

مه شکن عقب 300x282 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
علامت چراغ مه شکن ماشین

علامت مه شکن به شکل چراغ و روی دسته راهنما قرار دارد که با روشن شدن آن، نوری به صورت مارپیچ از داخل نشانه عبور می کند. همچنین در بسیاری از خودرو ها، نشانه دیگری در پشت آمپر هم قرار گرفته که رنگ سبز نشان دهنده روشن بودن مه شکن جلو و رنگ نارنجی به معنای روشن بودن چراغ های عقب است.

مه شکن در خودرو های مختلف

مه شکن خودرو 300x300 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
لامپ مه شکن خودرو

چراغ مه شکن محور عقب بر اساس قانون برای تمامی خودرو ها الزامی است، اما چراغ مه شکن جلو در تمامی خودرو ها حضور ندارد و به عنوان یک آپشن جانبی و معمولا برای متمایز کردن طراحی ظاهری برخی مدل های لوکس بر روی آنها نصب می شود.

تمامی خودروهای جدید نیز به چراغ های دیلایت مجهز می شوند که آنها هم در مشخص شدن خودروی شما برای دیگر رانندگان در مسیر موثر اند.

چراغ های مه شکن جلو معمولا در خودرو های کلاس متوسط و سطح بالا یافت می شود، و به عنوان یکی از ویژگی های متمایز کننده طراحی ظاهری این مدل ها از نسخه های پایه به حساب می آید.

این چراغ ها به شما کمک می کنند تا در هنگام رانندگی در هوای مه آلود دیده بهتری داشته باشید، البته اگر شما تجربه‎‌ی رانندگی در آب و هوای نامساعد را داشته باشید حتما متوجه این نکته شده اید که تمامی افراد به نحوه‎‌ی استفاده از این چراغ ها تسلط کامل دارند.

در بعضی از خودرو های جدید به منظور نصب چراغ دیلایت Daylight با توجه الزامی شدن مجهز شدن خودرو ها به این آپشن، از چراغ های مه شکن صرف نظر شده است.

این چراغ ها با هدفی مشابه کاربرد چراغ های مه شکن طراحی شده اند با این تفاوت که چراغ های دیلایت تنها برای مشخص کردن حضور شما در مسیر برای دیگر رانندگان تولید می شوند نه برای ارتقای بازه‎‌ی دید شما در جاده.

نحوه استفاده از چراغ مه شکن

معمولا چراغ های مه شکن از طریق کلیدی مجزا و جدا از دکمه فعال کننده‎‌ی چراغ های جلو فعال می شوند. در بعضی از خودرو ها این چراغ ها بوسیله‎‌ی تعدادی دکمه که ۲ عدد هستند و یکی از آنها مخصوص چراغ های جلو و دیگری برای چراغ های عقب خودرو تعبیه شده است فعال می شوند.

در دیگر خودرو ها نیز این عمل بوسیله کلید های چرخشی صورت می پذیرد، در این خودرو ها شما به راحتی کلید را در حالت مورد نظر خود قرار داده و چراغ ها روشن می شوند.

چراغ مه شکن 300x225 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
کلید مه شکن خودرو

در بسیاری از خودرو ها یک نماد برای نمایش روشن بودن چراغ های مه شکن در نظر گرفته شده است، این نماد معمولا در کنار نماد روشن بودن چراغ های اصلی در صفحه نمایش پشت فرمان نشان داده می شود و شکل ظاهری آن در جهت نماد چراغ های اصلی است.

نماد چراغ مه شکن محور عقب خودر نیز معمولا ظاهری در جهت مخالف نماد چراغ های اصلی دارد. طراحی چراغ های مه شکن به گونه ای است که زمانیکه چراغ های اصلی خودرو خاموش می شوند آنها نیز غیر فعال می شوند.

کلید مه شکن 300x245 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
نحوه روشن كردن چراغ ماشين پراید

انواع مه شکن یا پرژکتور برای خودرو

مه شکن ها هم برای جلو هم برای عقب خودرو استفاده می شوند. رنگ مه شکن های جلو غالبا سفید هستند و اگرچه به رنگهای زرد و آبی هم ساخته می شوند. مه شکن عقب نیز اکثرا قرمز و گاها به رنگ سبز وجود دارد.

هدف کلی مه شکن جلو، نشان دادن لبه های جاده و خطوط آن، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دید بهتر هنگام پیچ های ناگهانی جاده است. مه شکن عقب نیز برای هشدار به رانندگان پشت سر و آگاه ساختن آنها از حضور خودرو در شرایط دید ضعیف، استفاده می گردد.

برخی از خودروها بصورت فابریکی هم دارای مه شکن عقب و هم مه شکن جلو می باشند، گرچه ممکن است خودرو دارای هیچ کدام از آنها نبوده یا اینکه به شکل ضعیفی عمل کنند. بنابراین راننده می تواند بسته به نیاز خود که در چه ناحیه آب و هوایی زندگی می کند، مه شکن های قوی تر تهیه کرده و آن را روی خودروی خود نصب کند.

مه شکن هایی که بصورت جداگانه خریداری می شوند، علاوه بر قدرت و پخش نور بهتر معولا ظاهر زیبا و اسپرتی تری نیز دارند و گاهی اوقات رانندگان صرفا بخاطر جلوه اسپرتی یک مه شکن آن را با مه شکن فابریکی خودروی خود عوض می کنند.

 چراغ های مه شکن عقب خودرو

مه شکن عقب2 300x217 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
مه شکن عقب ماشین

چراغ مه‌شکن عقب ماشین، بهتر دیده شدن خودرو شما را ممکن می‌سازد.

دکمه مه شکن پراید کجاست؟

تیپ A (مجهز به چراغ مه‌شکن جلو) 

– برای روشن شدن چراغ مه‌شکن عقب، کلید چراغ‌های جلو باید در وضعیت یا قرار داشته باشند.

– برای روشن کردن چراغ مه‌شکن عقب کلید مدور چراغ‌های مه‌شکن را در وضعیت قرار دهید. (کلید به صورت خودکار به وضعیت بر می‌گردد)

– نشانگر چراغ مه‌شکن عقب در صفحه کیلومتر با روشن شدن چراغ مه‌شکن عقب روشن می‌شود.

کلید مه شکن 2 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
نحوه روشن کردن مه شکن خودرو

برای خاموش کردن چراغ مه‌شکن عقب یکی از اعمال زیر را انجام دهید:

  • مجدداً کلید چراغ مه‌شکن را به وضعیت بچرخانید. (کلید به صورت خودکار به وضعیت بر می‌گردد)
  • کلید چراغ مه‌شکن را به وضعیت خاموش (OFF) بچرخانید.
  • کلید چراغ‌های جلو را در وضعیت خاموش (OFF) قرار دهید.

با خاموش شدن چراغ مه‌شکن عقب، نشانگر چراغ مه‌شکن عقب در پشت آمپر نیز خاموش می‌شود.

توجه: حین روشن شدن چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو نیز روشن می‌شود.

در خودروهای مجهز به کنترل اتوماتیک چراغ‌ها: در صورت قرار داشتن کلید چراغ‌های جلو در وضعیت AUTO، در صورتی می‌توان چراغ مه‌شکن عقب را روشن نمود که چراغ‌های جلو، چراغ‌های بیرونی و روشنایی پشت آمپر روشن باشند.

تیپ B (فاقد چراغ مه‌شکن جلو) 

– برای روشن شدن چراغ مه‌شکن عقب، چراغ‌های جلو باید روشن باشند.

– برای روشن نمودن چراغ مه‌شکن عقب، کلید چراغ مه‌شکن را در وضعیت قرار دهید (کلید چراغ مه‌شکن به‌طور اتوماتیک به وضعیت اولیه بر می‌گردد).

– حین روشن بودن چراغ مه‌شکن عقب، چراغ نشانگر مربوطه در پشت آمپر روشن می‌شود.

کلید مه شکن3 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
روشن خاموش کردن چراغ مه شکن عقب خودرو

برای خاموش نمودن چراغ مه‌شکن عقب، یکی از روش‌های زیر را انجام دهید:

  • کلید چراغ مه‌شکن را مجدداً در وضعیت قرار دهید. (کلید چراغ مه‌شکن به‌طور اتوماتیک به وضعیت اولیه خود بر می‌گردد)
  • کلید چراغ‌های جلو را در وضعیت OFF قرار دهید.

پس از خاموش نمودن چراغ مه‌شکن عقب، چراغ نشانگر مربوطه در پشت آمپر نیز خاموش می‌شود.

توجه

در خودروهای مجهز به کنترل اتوماتیک چراغ‌ها: در صورتیکه کلید چراغ‌های جلو در وضعیت AUTO قرار داشته باشد، فقط زمانی که چراغ‌های جلو، چراغ‌های بیرونی و روشنایی پشت آمپر روشن باشد می‌توان چراغ مه‌شکن عقب را روشن نمود.

نحوه تنظیم لامپ مه شکن خودرو

ویدئوی زیر به زبان فارسی چگونگی تنظیم، تراز کردن و جهت دهی مناسب چراغ های جلو و مه شکن خودرو را آموزش می دهد.

لیزر لایت مه شکن خودرو

چراغ لیزر لایت یکی از کاربردی ترین وسیله در خودرو هست که موجب جلب توجه رانندگان در شرایط بد آب و هوایی می شود. این وسیله با ایجاد نوری لیزری خطی و به صورت ممتد موجب مشخص شدن خودروی شما در هوای مه آلود و بارانی و غبار آلود می‌شود.

لیزر لایت 300x300 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
لیزر مه شکن ماشین

لیزر لایت یا چراغ مه شکن لیزری را میتوان در عقب و جلوی خودرو نصب کرد و با تنظیم فاصله و عرض پرتاب پرتوی لیزر آن حاشیه ای امن برای خودروی خود در شرایط مختلف آب و هوایی ایجاد کرد.

میتوان به چراغ ترمز خودرو هم وصل کرد که موجب توجه بیشتر رانندگان پشت سری به ترمز گیری خودروی شما شود. زاویه پرتاب لیزر لایت را باید طوری تنظیم کرد که به صورت مستقیم به چشم نزند.

زمان استفاده از چراغ های مه شکن

هوای مه آلود 300x200 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
کاربرد مه شکن ماشین

برخی از رانندگان اینگونه تصور می کنند که با کمترین مه موجود نیاز به استفاده از چراغ مه شکن پیدا می کنند اما اینطور نیست. در ادامه توضیح خواهیم داد تا در چه مواقعی از چراغ مه شکن استفاده نمایید و در چه موقعی آن را خاموش کنید.

چراغ های مه شکن برای آب و هوای نامساعد که معمولا مربوط به مه می شود طراحی شده اند. همچنین در هنگام بارش برف و باران شدید نیز از این چراغ ها استفاده می شود.

این چراغ ها بیشتر برای مشخص شدن حضور شما در جاده طراحی شده اند تا اینکه مسیر شما را روشن کنند بنابراین در شرایطی که دید کافی وجود دارد نیازی به استفاده از آنها نیست. و وظیفه‎‌ی روشن کردن مسیر به عهده‎‌ی چراغ های اصلی است. و این چراغ ها باید در زمانی که چراغ های اصلی برای مشخص کردن حضور شما در جاده کافی نیستند استفاده شوند.

توجه داشته باشید که این چراغ ها، ابزاری برای اعلام حضور خودرو شما در شرایط جوی نامناسب جاده ها است؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد، از آن برای روشن کردن مسیر خود استفاده نکنید. به صورت کلی، زمانی مه شکن را روشن کنید که امکان دید برای راننده تا ۱۰۰ متر جلوتر، وجود نداشته باشد.

نکته: خاموش نکردن چراغ های ماشین بعد از خاموش کردن خودرو، موجب خالی شدن باتری ماشین و برق دزدی می شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مفهوم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

مقاله پیشنهادی: برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن

قوانین بزرگراه در رابطه با استفاده از مه شکن

علامت مه شکن 300x169 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
زمان استفاده از مه شکن

شما نباید از چراغ های مه شکن محور جلو یا عقب خودرو استفاده کنید مگر در شرایطی که محدوده‎‌ی دید به طور قابل توجهی کاهش یافته باشد. و به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به دید دیگر رانندگان و یا تداخل در چراغ های ترمز خودرو، به محض مساعد شدن آب و هوا باید آنها را خاموش نمایید.

بدیهی است در شرایط آب و هوایی مساعد احتیاجی به استفاده از این چراغ ها نیست، و در شرایطی که نور کافی وجود ندارد و یا هوا تاریک است روشن کردن این چراغ به همراه چراغ اصلی تاثیری در بیشتر شدن دید شما ندارد.

یکی دیگر از مواقعی که باید از روشن کردن مه شکن اجتناب کنید در همگام خیس بودن جاده است، ترکیب نور مه شکن و قطرات آب و انعکاس آنها ممکن است در دید دیگر رانندگان اختلال ایجاد کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به روشن شدن بی جهت چراغ جانبی پرنور خودرو، بسیار حساس است؛ زیرا استفاده بی مورد از آن منجر به اختلال در دید سایر راننده ها می شود و در نتیجه آمار تصادفات جاده ای بالا می رود.

به عبارتی تنها در شرایط آب و هوایی نامناسب همچون موارد زیر می توان از مه شکن استفاده کرد:

  • بارش باران و برف شدید به خصوص در جاده های کم نور و در شب
  • هوای مه آلود که دید راننده را در چند متری اطراف محدود می کند.

مقاله پیشنهادی: دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

بهترین لامپ برای مه شکن ماشین

لامپ مه شکن 1 300x210 آشنایی با چراغ مه شکن خودرو
لامپ مه شکن خودرو

زنون، هدلایت یا لامپ هالوژنی بر روی پرژکتور

بنا به توصیه کارشناسان فنی خودرو بهترین گزینه برای نصب داخل چراغ مه شکن یا پرژکتور خودرو زنون می باشد. زیرا نور فوق العاده زنون جاده را مانند نور روز روشن می کند و مصرف برق بسیار پایینی دارند. علاوه بر این طول عمر زنون و استحکام آن در مقابل رطوبت و ضربات زیاد است. هدلایت بدلیل ظرافت در ساخت و نوع تکنولوژی بکار رفته در آن برای مه شکن توصیه نمی گردد.

اگرچه ممکن است هدلایت برای مه شکن از لحاظ نوردهی راضی کننده باشد اما چون مه شکن به سطح زمین نزدیک است احتمال ورود گرد و خاک و رطوبت به آن بیشتر است، هدلایت کمتر دوام می آورد. بهترین ایده برای هدلایت استفاده از آن برای نور بالا و نور پایین داخل کاسه چراغ است.

اما لامپ های هالوژنی که مصرف برق بالایی دارند و نور آنها به نسبت زنون بسیار پایین تر می باشد، فقط از لحاظ اقتصادی به صرفه اند. معمولا مه شکن ها بصورت فابریکی دارای لامپ هالوژنی هستند.

آموزش نصب مه شکن خودرو

نصب و سیم کشی مه شکن ماشین در ویدئوی زیر به صورت گام به گام نمایش داده شده است، تماشای فیلم زیر را از دست ندهید.

در آخر اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات و انتقادات خود را با ما و دیگر مخاطبین کیان باتری به اشتراک بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بهمنی
بهمنی
3 سال پیش

سلام بهترین چراغ مه شکن چی پیشنهاد میکنید ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  بهمنی
3 سال پیش

با سلام
بهترین گزینه برای استفاده در چراغ های مه شکن لامپ های رشته ای می باشند. زیرا با نور بسیار بالا و عمر و استحکام کافی در برابر رطوبت و گرد و غبار در بین مابقی گزینه های موجود برای استفاده ، برتری بانسبه ای را دارا می باشند.

نیما پیله ور
نیما پیله ور
1 سال پیش

سلام خواستم بدونم که من ماشین mvmx33 دارم که یه دفع 4 تا چراغ مه شکن دیکه روشن نشد رفتم فیوز ها سالم یود چراغش هم سالم. کلیدش هم احساس می کنم سلامه چون فشار میدم صدا ش میاد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش