4.7
(848)

باتری های استارتر خودرو معمولا اگر ماشین شما یک هفته خوابیده باشد توان استارت خودرو را دارند. و این زمان بستگی به وضعیت باتری و میزان عمر آن و وضعیت خود ماشین دارد و بعضی از ماشین ها اگر باتری خوبی داشته باشند حتی بعد از 40 روز نیز استارت میخورند.

علائم برق دزدی چست؟

اما شما درگیری مساله ای هستید که ماشین را وقتی شب پارک می کنید صبح ماشین شما استارت نمیخورد و باتری را نیز مدت زمان کمی است خریداری کرده اید. برق پشت آمپر دارید اما ماشین استارت نمیخورد! در این حالت باتری شما تا حدودی خالی شده است. و برق باتری تنها جوابگوی روشنایی خودرو می باشد.

همچنین متوجه می شوید خودروی شما بعد از دو سه روز کاملا خالی می شود و هیچ برقی پشت آمپر نمیاد! این علائم در کنار هم روشن می کند که در زمان خاموش بودن خودرو برق باتری استفاده می شود. اگر مطمئن هستند که چراغ سقفی و یا صندوق خاموش بوده ماشین شما با مشکل برق دزدی مواجه شده است.

تمام ماشین ها در حالت خاموش برق استفاده می کنند. برق دزدی یعنی استفاده برق خیلی بیشتر از استاندارد در زمان خاموش بودن خودرو

شما باید بتوانید در عرض چند دقیقه مشکل تخلیه باتری خود را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید، بسته به وسیله نقلیه خود، احتمالا بیش از یک پنل فیوز دارید. اکثر خودروها حداقل یک صفحه فیوز در زیر کاپوت و دیگری که داخل اتاق دارند. برخی از خودروهای خارجی دارای چندین پنل فیوز در داخل و در مناطق مختلف هستند.

اگر وسیله نقلیه شما از باتری انرژی می گیرد و همه چراغ ها و سایر اجزای الکتریکی خاموش هستند، ممکن است باتری بصورت کامل تخلیه شود. خوشبختانه، شما معمولاً می توانید علت برق دزدی باتری را خودتان پیدا کنید. با اتصال یک مولتی متر دیجیتال به ترمینال منفی باتری وسیله نقلیه خود شروع کنید. سپس، فیوزها را یکی یکی در حالی که مراقب تغییرات در مولتی متر هستید، جدا کنید. هنگامی که تغییرات کاهش می یابد، شما علت را پیدا کرده اید و می توانید برای تعمیر آن اقداماتی انجام دهید.

ابزار مورد نیاز

  1. مولتی متر – باید دارای آمپر (DC) باشد – حداقل 10 آمپر (ما از Southwire 14090T استفاده کردیم)
  2. آچار یا سوکت 8 میلی متر، 10 میلی متر، 7/16 یا 1/2 اینچ – برای جدا کردن ترمینال باتری
  3. انبر دماغه سوزنی یا فیوز کش – برای جدا کردن فیوزها از پنل فیوز
  4. زیپ بند یا گیره های کوچک

دستگاه مولتی متر چطور برق دزدی را نشان می دهد؟

1- همه دستگاه ها را از خودرو خود جدا کنید و مطمئن شوید که هیچ قطعه الکتریکی روشن نیست.

رادیو، گرما یا تهویه مطبوع، چراغ ها، برف پاک کن ها و غیره را خاموش کنید و جعبه دستکش و درپوش آینه ها را ببندید. ترمز اضطراری را فشار دهید، وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و کلید را از استارت خارج کنید. سپس تمام درها و صندوق عقب یا دریچه عقب را ببندید تا هیچ یک از مدارها فعال نشود.

اطمینان حاصل کنید که کابل هایی را که ممکن است به وسیله نقلیه شما وصل شده باشد، مانند واحد GPS یا شارژر تلفن را نیز جدا کنید.

نکته: در برخی موارد، ممکن است لازم باشد زمانی که خودرو را پس از جدا کردن باتری روشن می‌کنید، یک کد امنیتی وارد کنید، بنابراین قبل از شروع به کار، از دفترچه راهنمای مالک خود برای ارائه این کد کمک بگیرید.

2- باتری خود را به طور کامل شارژ کنید.

(اگر خودرو چند ساعتی متوقف بوده) همچنین اگر با خودروی خود یک ساعت رانندگی کنید باتری شما فول شارژ می شود.

برای تشخیص دقیق برق دزدی، باید با یک باتری کاملا شارژ شده شروع کنید. کاپوت را باز کنید و باتری وسیله نقلیه خود را پیدا کنید. از شارژر باتری خودرو برای شارژ باتری تا 100% استفاده کنید.

charge your battery fully برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
شارژ کردن باتری با دستگاه شارژر
  • بسیاری از باتری های خودرو 12.6 ولت هستند. برای اطمینان از شارژ کامل باتری، می توانید برق را با یک مولتی متر بررسی کنید.
  • اگر باتری شما قدیمی یا آسیب دیده است یا در هنگام شارژ کامل ولتاژ 12.6 ولت را نمی خواند، ممکن است بخواهید قبل از حرکت آن را تعویض کنید.

3- کابل منفی باتری را از ترمینال منفی باتری جدا کنید.

کابل منفی را پیدا کنید که با علامت منفی (-) مشخص می شود و ممکن است یک پوشش سیاه روی آن باشد. در صورت لزوم، قاب را بردارید و از یک آچار برای باز کردن سیم منفی از پایانه باتری استفاده کنید.

  • حتما از کابل منفی و نه مثبت برای تست کشش استفاده کنید تا از اتصال کوتاه جلوگیری کنید.
  • به طور کلی، یک آچار 10 میلی متری با انتهای باز ابزاری است که برای جدا کردن کابل به آن نیاز دارید.

4- یک مولتی متر دیجیتال تنظیم کنید.

مولتی متر دارای یک سیم سیاه و یک سیم قرمز به آن و همچنین چندین ورودی مختلف است. مولتی متر خود را روشن کنید و آمپر (A) را انتخاب کنید و مطمئن شوید که برای DC (جریان مستقیم) تنظیم شده است. شما باید یک نماد مانند یک خط ثابت، با خط تیره در زیر ببینید. شما AC یا برق متناوب (~) نمی خواهید، این برق برای برق خانه شما است. سیم مشکی را به ورودی “com” (معمولا به آن زمین گفته می شود) وصل کنید و سیم قرمز را به بالاترین ورودی آمپر (معمولا 20 آمپر) وصل کنید. صفحه مولتی متر را برای اندازه گیری آمپر تنظیم کنید. احتمالاً گزینه آمپر یا میلی آمپر (میلی آمپر) را خواهید داشت، بنابراین آمپر را برای شروع انتخاب کنید.

شما قرار است مولتی متر خود را در یک سری تخلیه باتری یا جریان قرار دهید. این بدان معنی است که جریان از مولتی متر عبور می کند. ما یک استفاده 4.4 آمپر داشتیم، به طوری که برق از طریق مولتی متر جریان داشت.

یک متر دیجیتال را انتخاب کنید که بتواند حداکثر 20 آمپر و تا 200 میلی آمپر را بخواند.

نکته: یک وسیله نقلیه معمولی حدود 50 میلی آمپر جریان آمپر روی باتری خواهد داشت.

5- مولتی متر را به کابل و ترمینال منفی باتری وصل کنید.

سرب قرمز را از طریق دایره فلزی در انتهای کابل منفی باتری قرار دهید. سرب سیاه را به ترمینال منفی باتری لمس کنید.

می‌توانید از گیره‌های پلاستیکی برای محکم کردن سیم‌ها در جای خود استفاده کنید تا دست‌های شما آزاد باشند و کنتور به کار خود ادامه دهد.

6- توجه داشته باشید که اگر خوانش بیش از 50 میلی آمپر باشد، برق دزدی دارید.

چند چیز وجود دارد که دائماً در یک وسیله نقلیه برق می‌گیرد، مانند ساعت رادیو، بنابراین خوانش بین 20 تا 50 میلی آمپر طبیعی است. اگر میزان خوانش شما بالاتر از این باشد، به این معنی است که برق دزدی وجود دارد و وسیله ای در خودرو در حال استفاده از قدرت باتری به میزان بیش از حد می باشد.
( 1000 میلی آمپر = 1 آمپر می باشد)

بررسی فیوزها و پیدا کردن قطعه عامل برق دزدی

1- در حالی که خوانش مولتی متر را مشاهده می کنید، فیوزها را یکی یکی بیرون بکشید.

جعبه فیوز را در زیر کاپوت قرار دهید. برای جدا کردن فیوزها از فیوزکش استفاده کنید، از فیوزهایی که کمترین آمپر را دارند شروع کنید و به ترتیب به سمت فیوزهایی که بالاترین درجه آمپر را دارند بروید. پس از کشیدن یک فیوز، مولتی متر را بررسی کنید تا ببینید آیا مقدار آن تغییر می کند یا خیر. اگر نشد، فیوز را عوض کنید و به فیوز بعدی بروید.

Checking the Fuses برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
جعبه فیوز ماشین معمولا در داخل داشبورد خودرو کاپوت جلو می باشد.
  • وقتی تمام فیوزهای جعبه فیوز زیر کاپوت را بررسی کردید، فیوزهای جعبه فیوز زیر داشبورد را بررسی کنید. اگر به کمک کسی این کار را انجام دهید بهتر است زیرا یک نفر هست که فیوزها را بکشد در حالی که فرد دیگر مولتی متر را مورد بررسی قرار می دهد. اگر کسی برای کمک ندارید، کنتور را در مقابل شیشه جلو نگه دارید تا بتوانید آن را از داخل خودرو بخوانید.
pulling a fuse برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
فیوزها را با ابزار مناسب بکشید

هشدار: قبل از باز کردن درب، مولتی متر را جدا کنید تا فیوزهای زیر داشبورد را بررسی کنید. سوئیچ درب را با بستن یک تکه چوب ضایعات روی آن غیرفعال کنید تا در حالت فشرده باقی بماند. سپس مولتی متر را دوباره وصل کنید.

هشدار: می توانید از راهنمای فیوز ماشین خودتان استفاده کنید و در گام اول سراغ فیوزهایی بروید که احتمال برق دزدی در آن زیادتر است. مثل فیوز دزدگیر ماشین . برای اینکه پیدا کردن راهنمای فیوزهای خودرو خودتان در لینک زیر کلیک کنید و فایل راهنمای مربوطه را دانلود کنید.
راهنمای باتری مناسب خودروها + راهنمای فیوزهای ماشین

2- ببینید کشیدن کدام فیوز باعث کاهش قابل توجه آمپر می شود

برداشتن فیوز ممکن است باعث افت چند میلی آمپری قرائت مولتی متر شود که طبیعی است. چیزی که به دنبال آن هستید افت قابل توجهی است، مثلاً اگر میزان از 3.03 آمپر به 0.03 آمپر برسد، شما مدار الکتریکی ای را پیدا کرده اید که برق دزدی را ایجاد می کند.

fuse multimeter برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
ببینید با کشیدن کدام فیوز جریان در مولتی متر کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند.

3- ببینید چه چیزی در مدار آسیب دیده در حال اجرا است.

با دیدن نمودار روی جعبه فیوز و کمک گرفتن از دفترچه راهنمای ماشین متوجه می شوید چه قطعاتی از فیوز تغذیه می‌کنند و کدامیک از آنها باعث تخلیه شده است. شما همچنین می توانید نمودار سیم کشی مدار خاص را بررسی کنید تا به شما در حل مشکل کمک کند.

راهنمای فیوزهای ماشین شما را شما می توانید در باتری مناسب هر خودرو دانلود نمایید. کلیک کنید

Find a Parasitic Battery Drain Step 10 برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
از راهنمای فیوزهای ماشین خودتان کمک بگیرید.

معمولاً می‌توانید نسخه‌های دیجیتالی دفترچه راهنما و نمودارهای سیم‌کشی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

4- هر دستگاه یا جزء موجود در آن مدار را بررسی کنید. فیوز را تعویض کنید و هر لامپ، بخاری یا دستگاه الکتریکی را یکی یکی جدا کنید. تمام سوئیچ هایی را که مربوط به اجزا هستند نیز بچرخانید. مراقب باشید تا خوانش روی مولتی متر پایین بیاید تا بفهمید کدام جزء باعث تخلیه باتری می شود.

fuse check برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
پیدا کرده قطعه و دستگاهی که برق باتری ماشین را خالی می کند

برای مثال، می‌گویند فیوز خطا، آنتن برق و همچنین رادیو را کنترل می‌کند. رادیو را از برق بکشید و ببینید که آیا برق دزدی از بین می رود یا نه. اگر اینطور نیست، آنتن را از برق بکشید و دقت کنید که ضریب مولتی متر پایین بیاید.

5- قطعه ای را که باعث برق دزدی می شود را تعمیر کنید، مولتی متر را جدا کرده و باتری را دوباره وصل کنید. فرآیند تعمیر بسته به این که مشکل چیست، بسیار متفاوت است، بنابراین اگر مطمئن نیستید که چگونه قطعه را تعمیر کنید، از یک مکانیک خبره برای تعمیر یا تعویض کمک بگیرید. اگر می توانید خودتان تعمیر را انجام دهید، آن را با اطمینان از اینکه خوانش روی مولتی متر کمتر از 50 میلی آمپر است بررسی کنید. پس از اتمام کار، مولتی متر را جدا کرده و کابل باتری را دوباره وصل کنید.

ممکن است بتوانید به سادگی یک سوئیچ را در موقعیت “خاموش” قرار دهید تا برق دزدی را از بین ببرید، یا ممکن است با مشکل پیچیده تری مانند مشکل در دسته سیم روبرو باشید.

کدام قطعات و دستگاه های ماشین باتری را خالی می کنند؟

  • دزدگیر ماشین
  • ضبط خودرو
  • قفل مرکزی
  • شمع وایرها
  • کویل
  • کولر
  • سیم کشی

استفاده از لامپ برای تشخیص برق دزدی

خیلی از استادکارها برای تشخیص برق دزدی یکی از سرباتری ها را جدا کرده و لامپ تست را بصورت سری بین سر باتری و قطب باتری قرار می دهند. در این حالت جریان مصرفی مدار ها از المنت لامپ تست عبور کرده و به مصرف کننده ها می رسد پس چنانچه لامپ روشن نشود یا بسیار ضعیف روشن شود به معنای عملکرد صحیح و عدم وجود برق دزدی است.

car electrical leak برق دزدی ماشین و روش های برطرف کردن آن
تست برق دزدی با استفاده از لامپ

(در حالت سوییچ بسته فقط مدارهای ECU و ساعت و رادیو پخش و صفحه آمپر جهت حفظ حافظه ی خود نیازمند مصرف جریان هستند و مقدار این جریان بقدری ناچیز است که توانایی روشن کردن لامپ تست سری شده را ندارد) اما اگر یکی از مدارها دچار برق دزدی شود (مثلاً سیمی که دارای ولتاژ مثبت است اگر بطور ناقص به بدنه اتصال پیدا کند.)

قداری از جریان باتری مثلاً نیم آمپر، از همان مسیر به بدنه می رسد و چون این جریان باید از لامپ تست بگذرد آنرا روشن خواهد کرد. درنتیجه وجود برق دزدی مشخص خواهد شد. اگر شما هم دوست دارید مثل یک حرفه ای خودتان تست لامپ را انجام دهید کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

برق دزدی ماشین و زود خراب شدن باتری

تمام باتری ها بر اساس تکنولوژی ساختشان سیکل دشارژ عمیق دارند. یعنی یک باتری چند بار می تواند کاملا دشارژ و دوباره شارژ شود.
خالی شدن کامل باتری سبب همان دشارژ عمیق است که به شدت عمر باتری شما را کم می کند .
در نظر داشته باشید نگهداری باتری حتی با شارژ کم نیز عمر آن را کاهش می دهد.
پس اگر شما مشکل برق دزدی در ماشینتان دارید علاوه بر مشکل کم شدن شارژ باتری و نیاز به باتری به باتری با مشکل دیگه هم مواجه هستید و اون خراب شدن زودتر باتری نسبت به حالت نرمال.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
16 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زهرا
زهرا
3 سال پیش

منظور از برق دزدی ماشین چیه؟

سعید
سعید
2 سال پیش

سلام من خودرو هایما s7دارم این تست را انجام دادم جریان 0.5آمپر را نشان می دهد. آیا برقدزدی دارد یا خیر؟

محسن
محسن
در جواب  سعید
2 سال پیش

منم این مشکل رو دارم… هایما s7 توربو پلاس… حدود 0.5 آمپر برقدزدی داره…در عرض چند روز باتری خالی میشه

عباس
عباس
در جواب  محسن
2 سال پیش

شاید به خاطر کیلس استارت باشه

عبد
عبد
2 سال پیش

واقعا ممنون

فرهاد
فرهاد
1 سال پیش

سلام من ماشین روشن .لامپ صندوق عقب پراید هم بسته چراغش روشنه ..وهرشب مجبوورم کابل باتری در بیارم تا خالی نکنه .سوال من ایا چکار کنم دروش بشه وایت برق دزدی دیگه .وسویچ در میارم لامپ صندوق عقب روشن نیست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فرهاد
1 سال پیش

با سلام مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد به خاطر فرسودگی سوئیچ بین درب صندوق اتفاق می افتد. سوئیچ‌های بین درب در اکثر خودروها ولتاژ منفی چراغ سقفی را قطع و وصل و همچنین چراغ باز بودن درب در صفحه آمپر را روشن می کنند. در خودروی پراید از سیم خروجی سوئیچ‌های لای درب یک انشعاب به واحد کنترل قفل مرکزی می رود تا برای نصب دزدگیر آماده باشد و یا در برخی خودروها مثل سمند سوئیچ لای درب با واحد سخنگو در ارتباط است و اگر سخنگو سیگنال باز بودن در و سیگنال سنسور سرعت خودرو را همزمان… خواندن ادامه ...

الیاس
الیاس
1 سال پیش

سلام و عرض خسته نباشید من تست لامپ انجام دادم برق دزدی داره ماشینم . ماشینم رانا هستش و امروز ماشین تو حرکت خاموش شد چک که کردم فیوز پمپ بنزین از داخل موتور سوخته بود و هر فیوزی میذاشتم تا سویچ باز میکردم می‌سوخت و وقتی که سوکت سنسور اکسیژن بالا رو جدا کردم دیگه فیوز نسوخت چجوری میتونم خرابی این سیم پیدا کنم ببینم کجاشه ؟؟؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید مرسی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  الیاس
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی این موضوع توصیه می شود حتما از یک متخصص برق خودرو کمک بگیرید. اما نخستین منبع ایراد احتمالا می‌تواند مربوط به سیستم دزدگیر خودرو باشد.

الیاس
الیاس
1 سال پیش

دوستان عزیز میشه کمک کنید

شیخ احمدی
شیخ احمدی
1 سال پیش

با عرض سلام و احترام من هر دو فیوز سیمی پراید کاربراتوری را باز کردم ولی باز هم باتری خالی می‌شود ، فقط موقعی که سر باتری (-) را باز میکنم باتری خالی نمیشود ، بنظر شما برق دزدی مربوط به کدام قسمت یا سیم می‌باشد!؟

مجید
مجید
1 سال پیش

سلام من تست بالامپ زدم لامپ اولش پرنور میشه بعد ضعیف اماوخاموش نمیشه نشانه برق دزد هست

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط مجید
علی کلان
علی کلان
1 سال پیش

واقعا دستتون درد نکنه خیلی کامل بود کل اینترنت سرچ کردم خدایش بهترین ها رو نوشین برقرار باشید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی کلان
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

ارسلان
ارسلان
7 ماه پیش

س من لامپ تست را زدم دیدم ماشین برق دزدی داره ماشین پراید هست من لامپ تست را وصل کردم وبعد رفتم درها خودرو را بستم بعد فیوز ها را تک به تک در آوردم ولی لامپ تست خاموش نشد میشه کمک کنید

ارمین
ارمین
1 ماه پیش

سلام وقت بخیر . با مولتی متر تست را انجام دادم این عدد را نشون میده: 0.080 تا 0.090 امپر متغیره . ایا اتصالی داره تمام فیوز های داخل کابین را کشیدم تغییری نکرد وقتی فیوز دزگیر را کشیدم ۴۰ تا ۶۰ متغیر شد ایا اتصالی داره؟ درحالت عادی ۰.۰۸۰ تا ۰.۰۹۰ متغیر مثلا ۸۲ ۸۸ ۹۰ ۸۷ ۸۹ ۹۰ اینطوری میشه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش