4.5
(162)

سرویس دوره ای خودرو شاید یکی از مهمترین وظایف هر راننده در قبال خودرو خود باشد که نباید آن را نادیده بگیرد. مهم نیست چه نوع خودرویی و با چه نوع برندی سوار می شوید زیرا در هنگام خرید خودرو دفترچه ای به همراه آن دریافت می کنید که کلیه اطلاعات مربوط به خودرو و نحوه نگهداری از آن در این دفترچه ذکر شده است.

انجام به موقع سرویس دوره‌ای خودرو می‌تواند رسیک آسیب‌های جدی را در خودرو کاهش دهد. هر چه آسیب و خرابی موجود در خودرو وسیع‌تر و جدی‌تر باشد، باید پول بیشتری برای رفع آن خرج کنید. همین موضوع دلیل محکمی است تا سرویس‌های دوره‌ای را جدی‌تر بگیریم.

سرویس های دوره ای ماشین چیست؟

سرویس دوره ای 300x168 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو چیست؟

به طور معمول هر خودرو از 7000 تا 8000 قطعه تشکیل شده است و عملکرد ناصحیح هر قطعه ممکن است بر روی قطعات دیگر تاثیر منفی بگذارد.   بنابراین خودروسازان با قرار دادن سرویس دوره ای مربوط به هر خودرو در انتهای دفترچه راهنما با بررسی این قطعات و در صورت نیاز تعویض این قطعات موجب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر خودرو می شوند.

بنابراین توجه به سرویس دوره ای خودرو می تواند شرایط بهتری را برای رانندگی با اطمینان به همراه بیاورد و باعث کاهش هزینه های تعمیرات اساسی در بلند مدت شود.

اهمیت سرویس و نگهداری خودرو

سرویس دوره ای3 300x206 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
چرا باید سرویس های دوره ای خودرو را انجام دهیم؟

برای تعمیر و نگهداری صحیح خودرو نکات زیادی وجود دارد؛ اما انجام سرویس های دوره ای خودرو مهم ترین اصل در زمینه ی تعمیر و نگهداری صحیح خودرو می باشد. با انجام این سرویس ها از بروز مشکلات احتمالی و پرداخت هزینه های سنگین جلوگیری می شود و می توان عمر مفید خودرو را بالا برد.

قطعات خودرو از اقلام و اجزای مختلفی تشکیل شده اند که باید هر چند وقت یکبار تعویض یا تعمیر شوند؛ بنابراین با انجام سرویس ها در زمان های مختلف می توانید این قطعات را به طور مدوام بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کنید.

از جمله مهم ترین قطعات و اقلام خودرو که لازم است در سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار گیرند، می توان به روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا، باد لاستیک ها، تسمه ها، تسمه تایم، مایع خنک کننده، شمع ها، فیلتر سوخت و … اشاره کرد.

توجه به زمان انجام سرویس های دوره ای خودرو، امری بسیار مهم و ضروری در اجرای سرویس های دوره ای است که حتما باید مدنظر داشته باشید. در ادامه مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی قطعات مختلف خودرو که به سرویس های دوره ای نیاز دارند، بهترین زمان انجام سرویس های خودرو را نیز به شما معرفی کنیم.

دفترچه سرویس و نگهداری خودرو

دفترچه خودرو 300x166 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
جدول سرویس دوره ای خودرو

بدون در نظر گرفتن برند و مدل خودرو باید نسبت به مطالعه‌ دفترچه خودرو کوشید. تمامی نکات و زمان‌بندی‌های سرویس دوره‌ای خودرو در این دفترچه نوشته شده است. با مطالعه‌ دفترچه خودرو از زمان سرویس دوره‌ای آن مطمئن می‌شوید. و دیگر با شنیدن حرف‌های متفاوت راجع به عدد تعویض هر قطعه سر در گم نمی‌شوید.

اطلاعاتی از قبیل زمان تعویض روغن موتور، فیلتر‌ها، تسمه تایم و بسیاری از اطلاعات دیگر در دفترچه خودرو شما ذکر شده است. حتی اطلاعاتی از قبیل نوع سوخت و نوع روغنی که باید در خودرو استفاده شود نیز ذکر شده است. با رعایت تمامی این نکات احتمالا خودروی شما تا بیشترین حد ممکن عمر خواهد کرد.

رعایت نکردن نکات و توصیه‌‌های موجود در دفترچه خودرو ممکن است در شرایطی حتی باعث ابطال گارانتی خودرو و یا وارد شدن آسیب جدی به خودرو شود. برای نمونه می‌توان به استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین‌تر نسبت به مقدار لازم برای خودرو، استفاده از روغن نامناسب و فیلتر‌های نامناسب اشاره کرد.

قبل از مطالعه ادامه مطلب توصیه میشود، فیلم زیر را جهت درک بیشتر نحوه انجام سرویس دوره ای خودرو تماشا نمایید:

مراحل چک لیست نگهداری خودرو

سرویس دوره ای 2 300x169 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
سرویس های دوره ای خودرو

نحوه اطلاع از وضعیت مایعات خودرو

حتی اگر روش تعویض مایعاتی همچون آب رادیاتور، ضد یخ، روغن هیدرولیک فرمان و مایع شیشه شور را نمی‌دانید، سعی کنید نحوه چک کردن مقدار مناسب آن را بیاموزید. در بیشتر حالات شما می‌توانید حجم مخزن را از روی آن مشاهده کنید.

اما در مواردی نیز ممکن است یک میله در مخزن تعبیه شده باشد و با خروج آن میله مدرج از مخزن حجم مایع مورد نظر را ببینید. اگر با چک کردن مخازن آب و روغن خودرو کاستی مشاهده کردید، می‌توانید آن را پر کنید.

هیچگاه نشت مایع از این مخازن را ساده نگیرید.

چک کردن مایعات 300x184 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
چک کردن مایعات خودرو در سرویس دوره ای

1- بازدید روغن موتور خودرو

شاید اصلی ترین و مهمترین بخش از سرویس های دوره ای خودرو بررسی روغن موتور است. روغن موتور نقش اساسی در عملکرد موتور خودرو دارد و باید به طور منظم بررسی و  طبق جدول زمان بندی تعویض شود.

برای زمان تعویض روغن نیز زمانبندی یکسانی وجود ندارد. این مورد می‌تواند بسته به کیفیت روغن و موتور خودرو متفاوت باشد. برخی این عدد را حدود ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر عنوان می‌کنند. اما برای اطلاع از زمان تعویض و روغن مناسب برای پیشرانه‌ خودرو خود بهتر است به دفترچه راهنما نگاهی بیاندازید.

چک روغن موتور 300x200 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بازدید روغن موتور ماشین

نحوه بازدید:

با میله قرار داده شده کنار موتور می‌توانید کیفیت روغن را بررسی کنید. با دانستن تفاوت‌های روغن تمیز و سالم با روغن بی‌کیفیت، می‌توانید ایرادهای موتور را خیلی قبل‌تر از جدی شدن آسیب، شناسایی و آن را برطرف کنید.

مزیت بررسی روغن موتور :

تعویض به موقع روغن موتور بر اساس جدول زمان بندی در دفترچه راهنما موجب بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و خوردگی قطعات داخلی موتور می شود.  زمان تعویض روغن موتور در هر خودرویی متفاوت است ولی به طور معمول در هر 5000 کیلومتر باید روغن موتور تعویض شود.

2- بررسی فیلتر روغن

تعویض فیلتر روغن 300x169 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی و تعویض فیلتر روغن خودرو

از جمله قطعات مصرفی که می بایست حتما در هر سرویس دوره ای خودرو تعویض شود فیلتر روغن موتور است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بعد از دوبار تعویض روغن موتور خودرو حتما یک بار فیلتر روغن را هم تعویض نمایید. با انجام این کار شتاب خودرو شما زیادتر شده و در ضمن مصرف سوخت خودرو هم کاهش پیدا میکند.

مزیت بررسی فیلتر روغن:

 این فیلتر که در سر راه روغن موتور قرار می گیرد باعث تصفیه روغن موتور قبل از ورود به موتور می شود. عملکرد این فیلتر مانع از ورود براده های ناشی از سایش قطعات فلزی روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و… به داخل موتور می شود.

تعویض فیلتر روغن موتور به همراه روغن موتور موجب دیرتر کثیف شدن روغن موتور و در نتیجه افزایش و بهبود عملکرد موتور خودرو می شود. بنابراین بهتر است در هر بار تعویض روغن موتور بر اساس جدول زمان بندی در دفترچه راهنما حتما فیلتر روغن موتور نیز عوض شود.

در مورد فیلتر روغن همواره دو نکته را به خاطر بسپارید:

  • نکته اول، بهتر است با هر بار تعویض روغن موتور (یا نهایتا هر دو بار تعویض) فیلتر روغن را هم تعویض کنید تا آلودگی ها و ذرات چسبیده به فیلتر، وارد روغن نشوند و آن را زودتر از موعد، کثیف نکنند.
  • نکته دوم، فیلتر روغن موتور مخصص خودروی تان را انتخاب کنید و گول قیمت مناسب فیلترهای متفرقه را نخورید. فیلتر روغن نامرغوب، باعث خراب شدن زودتر روغن می شود.

3- بررسی روغن ترمز خودرو

روغن ترمز 300x180 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی و تعویض روغن ترمز ماشین

روغن ترمز هم از مهمترین قسمت های سرویس دوره ای خودرو محسوب می شود. این مایع حیاتی وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ترمز را بر عهده دارد که در نهایت موجب فشار لنت ترمز بر دیسک یا کاسه ترمز می ­شود.

بهتر است با توجه به جدول زمان بندی روغن ترمز تعویض شود. به طور معمول پیشنهاد می شود هر دو سال یک بار و یا در هر 50000 کیلومتر روغن ترمز به طور کامل تخلیه شود. این کار موجب جلوگیری از آسیب های احتمالی به سیستم ترمز و در نتیجه کاهش هزینه های احتمالی تعمیرات می شود.

به همین دلیل باید پس از طی کردن حداکثر ۶۰ هزار کیلومتر، روغن ترمز را تعویض نمود. همچنین لنت های خودرو هم در زمان های معینی که در کاتالوگ خودرو ( دفترچه راهنمای خودرو) نوشته شده است باید تعویض شود.

مزیت تعویض به موقع روغن ترمز:

بررسی و تعویض به موقع روغن ترمز از اهمیت ویژه ای در سرویس دوره ای خودرو برخوردار است زیرا این مایع با جذب رطوبت هوا موجب کاهش زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخلی سیستم ترمز می شود که این جذب رطوبت به مرور زمان باعث کاهش عملکرد روغن ترمز و در نتیجه سیستم ترمز می شود.

4- بررسی دوره ای فیلتر هوای خودرو

تعویض فیلتر هوا 300x145 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی و تعویض فیلتر هوا

خوب است بدانید اگر عمل فیلتر کردن خودرو به خوبی انجام نگردد سیستم سوخت رسانی خودرو دچار نارسایی می شود و از شتاب خودرو کاسته و مصرف سوخت بالاتر می رود که بالطبع آلاینده های خروجی از اگزوز هم افزایش می یابد.

تعویض به موقع فیلتر هوا موجب بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود. همچنین عدم تعویض به موقع فیلتر هوا باعث خرابی رینگ های پیستون و کاهش شتاب می شود. البته شرایط آب و هوایی، کثیفی هوا و نحوه رانندگی در تعویض این فیلتر موثر است.

5- سرویس دوره ای فیلتر بنزین خودرو

فیلتر بنزین 300x136 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بازدید دوره ای فیلتر بنزین ماشین

سرویس دوره ای فیلتر یا صافی بنزین، بعد از هر ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد توصیه شده است. معمولا در دفترچه راهنمای خودروها درباره میزان کارایی فیلتر بنزین صحبت می شود؛ اما اگر فکر می کنید خودروی مدرن و پیشرفته ی شما نیازی به تعویض فیلتر بنزین در سرویس دوره ای خودرو ندارد، در اشتباه هستید.

فراموش نکنید بنزین مصرفی خودروی شما با چه شرایطی و چطور منتقل می شود. اگر به کیفیت بنزین، رسوبات ته نشین شده در مخزن خودروهای انتقال سوخت، آلودگی های موجود در شیلنگ های نازل بنزین و ذرات معلقی مثل گرد و خاک که از مبدأ تا مقصد وارد بنزین ها می شوند، کمی فکر کنید، قطعاً متوجه اهمیت استفاده از صافی بنزین مناسب و تعویض به موقع آن می شوید.

6- بازدید دوره ای باتری ماشین

بررسی باتری 300x169 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
سرویس و نگهداری باتری خودرو

باتری ها عمر مشخص دارند؛ اما ممکن است عواملی مثل استفاده از لامپ های پر نور و تردد در شهرهای سردسیر و یخ زدن باتری باعث کاهش عمر و کارایی آن شده باشد.

در هر حال، اگر نیاز به تعویض باتری ماشین شما بود، به سه عامل توجه داشته باشید: ابعاد، آمپر و نوع باتری. هر یک از این سه ویژگی متناسب با استانداردهای خودروی شما نباشد، باتری شما بلا استفاده خواهد بود. اگر هم مورد استفاده قرار بگیرد، خیلی زود کارایی خود را از دست می دهد و باید دوباره آن را تعویض کنید.

چک لیست باتری 300x168 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
تست و سرویس دوره ای باتری خودرو

تعویض باتری:

تست باتری خودرو بسیار مهم است، زیرا سیستم برقی خودرو وابسته به باتری است. استفاده نادرست از وسیله نقلیه می‌تواند منجربه تخلیه سریع باتری شود، بنابراین همیشه باتری ماشین خود را بارها و بارها چک کنید.

سرویس دوره‌ای خدمات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد، برای مثال، در زمان‌های مشخص‌(دو یا سه بار در سال) به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنید و تعمیرکاران با استفاده از دستگاه مخصوص، سلامت باتری شما‌(از نظر ولتاژ و طول عمر باقی مانده) را مورد بررسی قرار می‌دهند.

البته امروزه باتری خودروها نیاز به بررسی چندانی ندارند، اما سعی کنید هر چند وقت یکبار آن را چک کنید. به قسمت الکترود‌ها دقت کنید و اگر متوجه سولفاته شدن آن‌ها شدید، با برس مخصوص آن‌ها را پاک کنید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

7- بازدید روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک 300x225 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی روغن هیدرولیک خودرو

روغن هیدرولیک فرمان، یکی از مقاوم ترین روغن ها در خودروست؛ اما نباید از چک کردن آن هنگام سرویس خودرو غافل شوید. یکی از مهم ترین علائمی که باعث تعویض روغن هیدرولیک فرمان هنگام سرویس دوره ای خودرو می شود، شنیدن صدای غیرعادی از سمت خودرو است.

معمولا تعمیرکاران و افراد متخصص در این حوزه، با تغییرات ظاهری روغن، اطمینان بیشتری حاصل می کنند و برای تعویض آن اقدام می کنند.

8- بازدید دوره ای تسمه ها

شل بودن تسمه دینام 300x193 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی و بازدید دوره ای تسمه های خودرو

باید تسمه تایم را هر ۶۰ هزار کیلومتر و تسمه دینام را هر ۴۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. برای اطلاع دقیق از زمان تعویض این تسمه‌ها بهتر است به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید. با فرارسیدن کیلومتر مورد نظر، تسمه‌ها را بررسی کنید.

اگر تسمه‌ها همچنان وضعیت خوبی داشتند چندان نیازی به تعویض نیست. اما اگر تسمه‌ها دفرمه شده بودند به سرعت نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. اگر به تعمیرگاه ها مراجعه کنید و راجع به علت تعویض تسمه تایم بپرسید، به شما خواهند گفت که درصد زیادی از خودروهایی که برای تعویض تسمه تایم مراجعه می کنند، به علت پارگی این قطعه است.

یکی از مهمترین عوامل پاره شدن تسمه تایم، کارکرد بالای آن و بی توجهی به بررسی موعد تعویض آن در سرویس دوره ای خودروها است. برای اینکه صدمات جبران ناپذیری به موتور خودروی تان وارد نشود، به دفترچه راهنمای خودروی تان مراجعه کرده و تاریخ تعویض تسمه تایم آن را به خاطر بسپارید. چنانچه موعد تعویض آن نزدیک است هم بهتر است آن را به تعویق نیاندازید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص زمان تعویض تسمه تایم خودرو

9- بررسی شمع های ماشین

changing a spark plug 2 300x187 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی شمع های موتور خودرو

شمع موتور خودرو نیز همانند دیگر قطعات مصرفی نیاز به بررسی و تعویض طبق جدول زمان بندی در سرویس دوره ای خودرو دارد. با توجه به عملکرد شمع موتور و محل قرار گیری آن در داخل موتور این قطعه مصرفی در معرض تنش های ناشی از انفجار داخل محفظه احتراق است.

تعویض به موقع شمع موتور موجب جلوگیری از جرقه نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم، احتراق ناقص، لرزش در دور آرام موتور و همچنین کاهش مصرف سوخت به میزان قابل قبولی می شود.

ریپ زدن خودرو، لرزش موتور، افزایش مصرف سوخت، جرقه های ناقص، بد استارت خوردن و شتاب پایین خودرو از علائم خرابی شمع ها هستند. چنانچه متوجه یک یا چند مورد از این مشکلات در خودروی تان شده اید، حین سرویس خودروی تان، تعمیرکار را در جریان بگذارید.

نکات انتخاب شمع:

انتخاب شمع با دمای مناسب برای خودرو، جزو نکات بسیار مهمی است که باید فرد متخصص به آن توجه کند؛ چرا که شمع هر خودرو بایستی با دمای کارکرد سیستم موتور همان خودرو مطابقت داشته باشد. معمولاً در دفترچه راهنمای خودروها، توصیه هایی در مورد انتخاب شمع استاندارد و متناسب با خودرو وجود دارد.

10- بررسی مایع خنک کننده یا ضد یخ

ضد یخ 300x200 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بررسی سطح مایع خنک کننده

بسیاری از افراد تصور می کنند که ضدیخ فقط برای فصول سرد است که از یخ زدگی موتور جلوگیری می کند ولی خوبست بدانید که در فصول گرم وجود ضد یخ از جوش آوردن ماشین جلوگیری می نماید. مایع خنک کننده موتور یا به اصطلاح آب رادیاتور نیز همانند دیگر موارد مصرفی باید بازدید و تعویض شود.

مزیت بررسی ضد یخ:

بررسی و تعویض به موقع مایع خنک کننده قبل از شروع فصل سرما و گرما از اهمیت ویژه ای برخودار است. بهبود راندمان سیستم رادیاتور و در نتیجه خنک کاری بیشتر موتور، محافظت و روانکاری واتر پمپ و کلیه اورینگ ها، افزایش بازده بخاری و کولر و جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی سیستم رادیاتور تنها بخشی از مزیت های تعویض کامل مایع خنک کننده است.

نکات تعویض مایع خنک کننده:

ضد یخ، جزو مواد مصرفی در خودروست که ممکن است همیشه توسط خود شما چک شود. چنانچه حین سرویس دوره ای خودروی تان از افراد متخصص درخواست کردید تا ضد یخ خودروی شما را هم بررسی کند و در صورت نیاز به آن بیافزاید باید به یک نکته ی مهم توجه کنید.

آن نکته ی مهم هم این است که نباید دو نوع ضد یخ با هم وراد سیستم خنک کننده ی خودروی شما شود. ترکیب دو نوع ضد یخ با هم علاوه بر اینکه ممکن است موجب از دست دادن کارایی هر دو مایع خنک کننده شود، می تواند به سیستم خنک کاری خودروی شما هم آسیب برساند.

برای چک کردن ضد یخ همواره باید مایع خنک کننده خودرو چک شود که حتما دقت کنید که در زمان داغ بودن موتور از بازکردن درب مخزن رادیاتور خودداری کنید چون آب داغ به سر و صورت شما پاشیده می شود و دچار سوختگی و آسیب جدی می شوید.

11- بازدید چرخ ها و لاستیک های ماشین

بررسی لاستیک 300x200 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
سرویس دوره ای لاستیک و چرخ ماشین

یکی دیگر از سرویس های دوره ای مربوط به چرخ ها و لاستیک خودرو می باشد که در اثر استفاده بیش از حد تایرها دچار سایش می شود. مورد دیگری که سبب سایش لاستیک های می گردد فشار باد داخل لاستیک هاست که در زمانی که تایر کم باد است اصطکاک با سطح بیشتر شده و منجر به فرسودگی آن می گردد.

12- بررسی تیغه برف پاک کن 

تیغه برف پاک کن از دیگر قطعات مصرفی هر خودروی است که می بایست به آن توجه خاصی شود. بهتر است این قطعه مصرفی قبل از شروع فصول بارندگی و قبل از سفر بررسی و در صورت لزوم تعویض شود. در صورت عدم تعویض تیغه برف پاک کن خراب ممکن است علاوه بر ایجاد خط وخش بر روی شیشه و صدای ناهنجار باعث کاهش دیده راننده در هنگام بارش برف و باران شود.

مقاله پیشنهادی: راهکارهای تقویت برف پاک کن خودرو

13- بررسی چراغ‌های خودرو

بررسی چراغ ها 300x157 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
سرویس دوره ای چراغ های ماشین

مورد آخری که در سرویس های دوره ای یک خودرو باید در نظر داشته باشید چک کردن چراغ های جلو و عقب خودرو می باشد که باید از کیفیت نور مناسبی برخوردار باشد و در صورت تنظیم نبودن باعث آزار سایر راننده و کور شدن دید آن ها و در پی آن تصادفات جدی را خواهید داشت.

سرویس دوره ای براساس پارامترهایی تعیین می‌شود که کلیه نیازهای تعمیر و نگهداری خودرو در زمان‌های مشخص را پوشش می‌دهد. به این معنا که سرویس دوره‌ای به شما می‌گوید که چه زمانی نیاز به بررسی و تعویض چراغ‌های خودرو است.

جدی گرفتن چراغ های اخطار

اخطار های چراخ 300x168 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
بازدید و سرویس دوره ای چراغ های اخطار خودرو

برای بسیاری از افراد نادیده گرفتن چراغ های اخطار خیلی ساده تر از توجه کردن به آنهاست! در بعضی موارد روشن شدن چراغ اخطار به معنای وقوع مشکل فنی جدی نیست و اگر واقعا اطلاع دارید که علت روشن شدن آن چیست و مطمئن هستید که مشکل خاصی وجود ندارد می توانید به آن عادت کنید و آن را نادیده بگیرید.

اما وقتی خودروی شما تلاش می کند مطلب مهمی را به شما بگوید باید به آن گوش دهید! اگر با تمام چراغ های اخطار آشنایی ندارید بهتر است معنای آنها را در دفترچه راهنمای خودرو یا در اینترنت جستجو کنید.

اگر مشکل فنی ساده ای رخ داده است که خودتان از عهده رفع آن بر می آیید هر چه زودتر آن را رفع کنید بهتر است، ولی اگر مشکل جدی وجود دارد فورا از یک متخصص کمک بگیرید. بی توجهی به چراغ های اخطار شاید در کوتاه مدت کم هزینه باشد ولی در دراز مدت هزینه سنگینی به شما تحمیل می کند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای چراغهای اخطار پشت آمپر خودرو

هزینه ی سرویس های دوره ای خودرو

شاید اکثر خودروداران با این ذهنیت و ترس از هزینه های بالای سرویس های دوره ای مهم خودرو، از انجام آن ها سر باز می زنند اما عملکرد مطلوب و افزایش طول عمر خودرو مسلما می تواند بسیار مهمتر از این هزینه ها باشد و حتی می توانید با آگاهی و اطلاعات بیشتر و تحقیقات محلی، تعمیرگاه ها و نمایندگی های مناسب تعویض روغن و فیلتر را شناسایی کنید و در نهایت یک تعمیرگاه خوب با هزینه های معقول و مناسب برای انجام تمامی سرویس های دوره ای خودروی خود انتخاب نموده و به اصطلاح مشتری ثابت آن باشید.

سرویس خودرو چقدر زمان می برد؟

بررسی خودرو 300x150 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
چک لیست کارشناشی خودرو

اگر تنها قصد یک تعویض روغن و فیلتر ساده دارید، می توانید انتظار داشته باشید که سرویس اتومبیل شما در 10 تا 15 دقیقه به طور کامل انجام شود. یک سرویس موقت، اغلب حداقل به 2 ساعت زمان نیاز دارد. این موضوع بستگی به تعداد موارد موجود در چک لیست سرویس خودرو دارد.

برای خدمات کامل خودرو می توانید حداقل 3 ساعت را در تعمیرگاه بگذرانید. هرچه سرویس دهی جامع تر و کامل تر باشد، زمان طولانی تری برای تکمیل فرآیند آن لازم است. این اعداد و ارقام، بدون در نظر گرفتن موارد و خدمات اضافی که احتمال دارد از سوی تعمیرگاه توصیه شود ارائه شده اند.

 جدول سرویس و نگهداری خودرو

یکی از مهمترین اصول سرویس و نگهداری خودرو انجام سرویسهای دوره‌ای آن است. سرویس‌های دوره‌ای مورد نیاز خودرو معمولاً به صورت جدول تنظیم می‌شود. شکل زیر جدول سرویس‌ دوره‌ای خودرو تیانا را نشان می‌دهد.

معمولا در ستون عمودی، شرح سرویس و در ردیف افقی فاصله زمانی یا کیلومتر سرویس نوشته می شود. جداول سرویس‌ دوره‌ای خودروها در دفترچه راهنمای خودرو موجود است.

جدول سرویس 300x169 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
جدول سرویس دوره ای خودرو

برخی حروف اختصاري مورد استفاده در جدول سرويسهاي دوره اي و معنی هر کدام در زیر آمده است:

ب : بازديد و كنترل و در صورت نياز تنظيم و يا تعويض
پ : پاك گردد
ت : تعويض گردد
ر : روغنكاري گردد.

در شرایط کارکرد عادی هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر مسافت طی شده، معادل ۶ ماه کارکرد خودرو است.

 چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

می‌خواهید خودروی شما بدون نقص کار کند و در آینده برای تعمیر و نگهداری از آن کمتر هزینه کنید؟. تعمیر و نگهداری منظم از اتومبیل ضمن اطمینان از حفظ ارزش فروش آن، به بهینه‌سازی عملکرد، اطمینان از ایمنی و دوام خودرو کمک می‌کند.

برای استفاده حداکثری از پتانسیل خودروی خود، سعی کنید برنامه‌ای ترتیب دهید تا به‌طور منظم از ماشین شما نگهداری شود. اگر از این کار اجتناب کنید، ممکن است با توجه به خسارت‌های ناگهانی، هزینه‌های تحمیل شده بسیار بالا باشند.

برخورداری از خدماتی مانند سرویس دوره‌ای خودرو می‌تواند به عنوان یک راه پیشگیرانه عمل کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که در زمان‌های تعیین شده، خودرو خود را به نمایندگی طرف قرارداد ببرید تا مورد بررسی قرار گیرد.

چک لیست خودرو 300x173 نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو
چک لیست سرویس و نگهداری خودرو

حتی اگر موتورهای خودروهای امروزه کمی پیچیده‌تر باشند، لیستی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید برای نگهداری از اتومبیل خود انجام دهید، تقریباً مشابه با نیم قرن پیش است. در این باره، چک لیستی از کارهایی که مربوط به سرویس خودرو می‌شوند شامل موارد زیر است:

چک لیست اصلی ایمنی

  • کمربند ایمنی: میزان کشش و سگک کمربند را بررسی کنید.
  • چراغ‌های خارجی: لامپ‌ها را در صورت لزوم جایگزین کنید.
  • ترمز دستی: اطمینان حاصل کنید که می‌تواند وسیله نقلیه را در شیب نگه دارد.
  • شیشه‌ها و آینه‌ها: سلامت شیشه‌ها و آینه‌ها را بررسی کنید.
  • برف پاک کن: کارکرد و جنس برف پاکن‌کن را چک کنید.
  • لاستیک: از میزان سایش و فشار باد تایرها اطمینان حاصل کنید.
  • بوق: از سالم بودن بوق خودر اطمنیان حاصل کنید.
  • مایعات: سطح روغن و دمای خنک‌کننده موتور را بررسی کنید.
  • زاپاس و جک یدکی: نسبت به کامل بودن وسایل زاپاس اطمینان حاصل کنید.

چک لیست مایعات

  • روغن موتور
  • مایع خنک‌کننده رادیاتور‌(آب رادیاتور)
  • روغن ترمز
  • روغن کلاچ‌(اتومبیل دستی)
  • روغن گیربکس‌(واسکازین)
  • روغن دیفرانسیل

چک لیست لاستیک

  • فشار لاستیک
  • میزان سایش و خوردگی
  • تایر یدک‌(زاپاس)
  • جک و ابزارهای جانبی

چک لیست چراغ‌ها

  • چراغ‌های جلو
  • نشانگرها و چراغ‌های خطر
  • چراغ ترمز
  • چراغ‌های معکوس
  • چراغ‌های پارک و مه

سایر موارد کلی برای بررسی

  • شلنگ‌های رادیاتور: نشت و ترک خوردگی را بررسی کنید.
  • فیلترهوا موتور: تمیز بودن آن را بررسی کنید.
  • باتری خودرو : میزان سلامت باتری و طول عمر را چک کنید.
  • تسمه‌ها: کلیه تسمه‌های خودرو‌(تسمه دینام، تسمه تایم و موارد دیگر) نباید خیلی شل، سفت یا اثری از پارگی داشته باشند.
  • سر و صداهای غیر معمول موتور: هر نوع صدای عجیب از موتور باید بررسی شود.

کلام آخر سرویس دوره ای خودرو

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، سرویس دوره‌ای هر خودرویی می‌تواند ضامن سلامتی تک‌تک بخش‌های خودرو باشد.

درواقع برخلاف این‌که بسیاری از افراد آن را کم‌اهمیت می‌دانند، انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای نقش بسزایی در سلامت خودرو و کاهش هزینه‌های نگهداری آن خواهد داشت.

در آخر اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات و انتقادات خود را با ما و دیگر مخاطبین کیان باتری به اشتراک بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سارا
سارا
3 سال پیش

سلام تعویض روغن خودرو هر چند وقت یک بار انجام بسه بهتره ؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش