4.3
(1399)

روشن نشدن و درست کار نکردن خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از مهمترین و شک بر انگیزترین مواردی که باید به بررسی آن بپردازیم باتری است. برای تشخیص خرابی باتری خودرو علائمی وجود دارد که با بررسی آن ها متوجه می شویم باتری سالم است یا فقط نیاز به شارژ دارد یا خراب شده و یا باید فکر تعویض آن باشیم.

نشانه های خراب شدن باتری خودرو

dead battery 300x200 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
تشخیص خرابی باتری خودرو

باتری خودرو اگر سالم باشد قابلیت شارژ و نگهداری شارژ را دارد و قادر است شدت جریان لازم برای روشن کردن موتور خودرو را تامین کند، باتری که خراب است نمی تواند مجدد شارژ شود و آن را در خود نگه دارد از طرفی نیروی لازم برای به حرکت درآورن موتور را ندارد بنابراین باید تعویض شود.

از مهمترین و سریع ترین راه تشخیص خرابی باتری خودرو عبارتند از:

  1. موتور هندل می زند اما روشن نمی شود.
  2. نه صدای هندل به گوش می رسد، نه استارت می زند، نه چراغ روشن می شود ونه اصلا برق پشت فرمان می آید.
  3. یک روز استارت می زند، یک روز استارت نمی زند.
  4. استارت زدن در هوای سرد خیلی سخت تر و زمانبر است.
  5. زیاد از روش باتری به باتری و اتصال ساز استفاده می کنید.
  6. زمانی که خودرو برای مدتی طولانی خاموش می ماند استارت نمی زند.

حالا در صورت مشاهده چه علائمی از خرابی باتری مطمئن شده و اقدام به تعویض آن کنم؟

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

1-به تاریخ تولید و خرید باتری توجه کنید.

معمولا عمر مفید باتری های خودرو 2 تا 4 سال است. بنابراین اگر از زمان خرید باتری شما بیش از 3 سال می گذرد، بهتر است قبل از هرچیزی اقدام به تعویض باتری سالم نمایید. چرا که ممکن است در شرایط بحرانی دینام نتواند این باتری را شارژ کند در نتیجه ماشین شما روشن نشود.

2- آیا نشانگر باتری تغییر رنگ داده است؟

در صورت مشاهده علائمی از خرابی ماشین اکر باتری شما از نوع اتمی است به راحتی می توان به خرابی باتری خودرو پی برد. باتری های اتمی ماشین (تر) مجهز به یک چشمی روی باتری هستند که با توجه به تغییر رنگ آن می توان خرابی یا خالی شدن باتری را تشخیص داد.

در صورتی که چشمی به رنگ سیاه تغییر رنگ داده است، به این معنی است که شارژ باتری خالی شده است و نیازمند شارژ مجدد است، در صورتی نشانگر روی باتری سفید شده است به معنی خرابی باتری اتمی ماشین است و  از وجود مشکل در باتری مطمئن خواهید شد.

3- آیا در ظاهر باتری تغییر شکل ایجاد شده است؟

تغییرشکل باتری 300x168 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
تغییر شکل ظاهری باتری نشان دهنده خرابی باتری خودرو

هرگونه تغییر شکل در ظاهر باتری مانند برآمدگی، تو رفتگی که به یکباره متوجه آن شوید، نشان دهنده خراب بودن باتری است و نیاز به ترید در تعویض آن نیست. بد نیست بدانید از مهمترین عواملی که باعث این تغییرات فرم ظاهری باتری می شون، گرم شدن بیش از حد باتری یا وارد شدن ضربه، شکستگی و از این قبیل موارد که می  تواند موجب خرابی و کاهش عملکرد باتری ماشین شما شوند.

4- سخت و دیر روشن شدن ماشین

استارت نخوردن یا دیر استارت خوردن ماشین دلایل متعددی دارد اما با مشاهده موارد زیر از خراب بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

  • مشخص ترین نشانه ای که اخطار نزدیک شدن باتری به پایان عمرش را می‌دهد، این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (بطور نمونه پس از طی مسافت طولانی) و اطمینان از سالم بودن سیستم شارژ، نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند و استارت بزند.
  • اگر ماشین پس از مدتی خوابیدن (بیش از یک ساعت) نیز دیگر استارت نزند، ولی پس از این که روشن شد و مدتی کار کرد براحتی استارت زد قطعا باطری خراب است و نیاز به تعویض دارد. در این حالت باطری شارژ می شود ولی شارژ را نگه نمیدارد. و پس از مدتی خوابیدن مجددا دشارژ میشود و توان استارت زدن ندارد.
  • اگر ماشین با استارت سنگین روشن می شود یکی از راه های تشخیص خرابی باتری خودرو میتواند باشد. ولتاژ باطری هرگز نباید زیر ۱۲ ولت باشد اگر ولتاژ باطری از ۱۲ کمتر شد ماشین با استارت سنگین روشن می شود و باید فورا ولتاژ باطری را اندازه گیری کنید اگر از ۱۲ پائین تر بود و دینام هم درست شارژ می کند باطری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

بنابراین هنگامی که ماشین به سختی روشن می شود و بعد از استفاده طولانی مدت و خاموش کردن آن، دوباره به زحمت استارت می خورد، باطری شما معیوب است. او این مشکل نه تنها در فصل های سرد، بلکه در تمام فصول رخ می دهد. نشان دهنده زمان تعویض باتری است.

5- استارت نخوردن ماشین در هوای سرد

Car batteries could die 300x178 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
سخت روشن شدن ماشین در سرما دلیلی بر خرابی باتری

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن باتری، استارت نخوردن یا به سختی روشن شدن ماشین در هوای سرد است. البته تا حدودی برای اکثر خودرو ها عادی است اما اگر هر روز بیش از حد برای روشن کردن ماشین زمان می گذارید باید علت را در خرابی باتری جویا شد. اگر توجه کرده باشید روی باتری همچین جمله ای نوشته شده است: ” Cold Cranking Amps” که بیانگر وجود آمپری با انرژی کافی برای استارت در هوای سرد است. بنابراین در حالت عادی باتری باید قادر به استارت صبحگاهی باشد.

حال اگر این اتفاق بیش از یکبار در هفته رخ دهد جای نگرانی دارد و باسید به فکر تعویض باطری ماشین باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در موردن استارت نخوردن ماشین در هوای سرد مقاله ی دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد را مطالعه فرمایید!

6- صدای هندل به گوش نمی رسد یا استارت نمی زند، چراغ روش نمی شود و برق پشت آمپر نمیاد

تشخیص این وضعیت تقریبا ساده است و نشانه ی واضح تری از خرابی باتری ماشین است. باتری ماشین شما تمامی اکسسوارها و چراغ های ماشین را نیرو می بخشد به ویژه وقتی دینام یا آلنترناتور کار نکند. بنابراین اگر ماشین شما ظاهرا فقط خالی از علایم حیاتی است اولین چیزی که باید به آن توجه کنید باتری خراب یا معیوب است

. و حواستان باشد که در این وضعیت که ماشینتان حتی انرژی روشن کردن یک چراغ یا موتور را هم ندارد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور. اگر ماشین استارت نمی زند یا چراغ های جلو روشن نمی شوند، احتمال استارتر خراب است و یا موتور دچار یک اشکال مکانیکی شده است.

از دیگرعلائم خرابی باتری، می توان به نبودن برق پشت آمپر اشاره کرد. البته این مورد می تواند به شکل سوسو زدن چراغ صفحه کیلومتر نیز خود را نشان دهد.

جهت درک بهنر این مطلب در تشخیص باتری معیوب این ویدئو را نیز مشاهده نمایید!

یکی از خدمات بالقوه کیان باتری، تعویض باتری ماشین در محل است که با یک تماس می توانید از آن بهره مند شوید.

اقداماتی که باید بعد از مشاهده علائم خرابی باتری خودرو انجام دهیم؟

images 300x156 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
اقداماتی که باید قبل از تعویض باتری خراب انجام دهیم

همیشه مشاهده این نشانه های رایج نشان دهنده خراب بودن باتری و فرا رسیدن زمان تعویض آن نیست، در مواردی ممکن است علت وجود نشانه های بالا خراب بودن قطعه ای به غیر از باتری باشد و با تعویض باتری مشکل اتومبیل شما برطرف نگردد که فقط یک هزینه غیر ضروری به دوش شما باشد.

بنابراین باید دقت عمل بیشتری به خرج دهیم. با همه ی این تفاسیر، بهتر است قبل از اقدام برای خرید باتری جدید، تمامی قطعات مربوطه را چک کنید. اگر خودتان نمی توانید از سلامت قطعات نام برده اطمینان حاصل کنید، برای این کار از یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید.

در اینجا به بررسی مواردی که هنگام استارت نخوردن ماشین یا مشاهده دیگر علائم بالا باید چک کنید، می پردازیم.

iهمچنین پیشنهاد میشود مطلب ”  آموزش نحوه تعویض باتری ماشین “را مطالعه نمایید!

دینام را چک کنید.

وظیفه دینام شارژکردن باتری است. بنابراین ممکن است ایراد از دینام خودرو شما باشد. اگر اتومبیل شما هر کدام از علائم بالا را دارد و با تعویض باتری هنوز هم این نشانه ها وجود دارند، بهتر است دینام خود را به یک تعمیرکار خودرو نشان دهید.

بست باتری

قسمت اتصال بست را به قطب های باتری چک کرده و از محکم بودن بست ها اطمینان حاصل کنید. اگر خودتان نمی توانید از تعمیرکار کمک بخواهید که بست های باتری را جدا کرده و آن‌ها را تمیز کند. احتمال دارد که بست ها سولفاته شده باشد. این حالت باعث نارشایی جریان برق یا توقف آن می شود.

استارت

یکی از عوامل دیگر، درست کار نکردن قطعه استارت است. در برخی از مواقع تمام شدن ذغال استارت یا خرابی قطعات دیگر آن باعث عملکرد ضعیف یا قطع آن می شود. بد نیست به استارت خود  نیز نگاهی بیاندازید.

شمع ها

این قطعات، وظیفه جرقه زنی را در موتور بر عهده دارند. خرابی شمع ها یا تنظیم نبودن پلاتین شمع باعث اختلال در روشن شدن خودرو و عملکرد نادرست موتور می شود. سعی کنید شمع‌ها را زود به زود تعویض کنید.

فیوز ها

فیوز های خودرو را چک کنید. در صورتیکه یکی از آن ها سوخته باشد باید برای تعویض آن با فیوز هم آمپرش، اقدام کنید. سوختن یکی از فیوز‌ ها می تواند با از کار افتادن خودرو، مرتبط باشد. بهتر است همیشه چند فیوز با آمپرهای مختلف، در ماشین‌تان داشته باشید.

خرابی پایه های نگدارنده باتری

پایه های نگدارنده باتری در تمام خودرو ها وجود دارد. وظیفه این پایه ها همانطور که از نامشان پیداست، نگه داشتن باتری است. ممکن است این پایه ها شکسته باشند و باتری جابه‌جا شده باشد.

بعد از بررسی این موارد، اگر متوجه شدید که تشخیص خرابی باتری خودرو درست بوده است بهتر است برای خرید یک باتری مناسب اقدام کنید.

پیشنهاد می کنیم برای انتخاب درست باتری ماشین ، مقاله ی “کدام باتری خودرو بهتر است” را مطالعه فرمایید.

عواملی که باعث خرابی باتری ماشین می شوند

reason die 300x155 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
عواملی که باعث خرابی باتری خودرو می شوند

1- اتصال کوتاه، اولین دلیل خرابی باتری خودرو

یکی از مهمترین علت خرابی باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبهای آن است. این امر توسط برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری به صورت دستی انجام می شود که کاری اشتباه و بسیار خطرناک است.

و یا توسط استارت سیستم اتصال کوتاه در دو سر قطبهای باتری ایجاد می شود، این امر بدلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن می باشد که با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن ذغالهای مابین کلکتورها امکان پذیر می شود. لذا یکی از پیشنهادات باز کردن استارت موتور و سرویس نمودن آن است.

2- شارژ بیش از حد مجاز

مورد دیگر از علت خراب شدن باتری ماشین، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. شارژ زیاد موجب به جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید شده که این بخار قابل انفجار بوده که تجمع آن در باتری خطر انفجار را تشدید می کند.

بنابراین سطح ولتاژ شارژ باتری حائز اهمیت است. البته باید بدانید که عموما همه ی شارژر ها دارای سیستمی جهت تنظیم سطح ولتاژ می باشند. و جریان شارژ باتری را با توجه به مشخصات باتری کنترل می کنند.

3- مسدود شدن دریچه‌ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری‌ها

باتری های اسیدی مجهز به دریچه هایی برای خروج بخارات اسیدی هستند که طبق دلیل بالا، از ایجاد انفجار جلوگیری به عمل آورند. در حالتی که این دریچه ها مسدود شوند، بخار اسیدی در باتری تجمیع یافته و شرایط انفجار باتری آماده می شود بنابراین در هنگام نصب باتری مراقب باشید که این دریچه ها را مسدود نکرده باشید.

4- عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری

سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد باید در دوره های زمانی مناسب به دقت انجام پذیرد. بخصوص باتری‌هایی که سیلد (اتمی) نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه های سربی باتری، درون آب اسید قرار داشته باشند و همچنین قطبهای باتری و سرباتری که به آن متصل می باشند تمیز باشند و به اصطلاح سولفاته نباشند. بدیهی است رعایت این موارد عمر مفید باتری را افزایش خواهد داد.

5- عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده

همیشه یکی از موارد حائز اهمیت، مرغوبیت کالاست که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. البته مرغوبیت بیشتر، هزینه بیشتر را در بر خواهد داشت که در مکان های حساس این هزینه به صرفه خواهد بود.

نکاتی که باید برای افزایش طول عمر باتری خودرو انجام دهیم

عمر باتری 300x131 تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن
نکاتی که باید برای افزایش طول عمر باتری خودرو انجام دهیم.
  • از روشن کردن چراغ های بزگ در ترافیک های سنگین خودداری کنید، این کار موجب می شود علاوه بر کاهش مصرف شارژ باتری و مصرف سوخت، لامپ ها نیز عمر بیشتری داشته باشند و به دینام فشار زیادی وارد نشود.
  • از دیگر مواردی که روی باتری اثر می گذارد، استفاده بیش از از حد از کولر خودرو است که باتری آسیب وارد می کند. لذا در فصول گرم سال که از کولر بیشتر استفاده می گردد، باتری به دلیل مصرف زیاد فرسوده می شود.
  • گرمای زیاد به باتری آسیب می زند، چرا که گرما باعث کاهش رسانایی الکتریکی و خرابی صفحات و شبکه های داخل باتری شده که در نهایت موجب ضعیف و معیوب شدن باتری می گردد.
  • علاوه بر گرما , سرما هم اثر مخربی بر باتری ماشین وارد میکند. بنابراین سعی کنید خودرو را در پاکینگ با دمای مناسب پارک کنید.
    • نکته دیگری که بسیاری از رانندگان خودرو باید به آن دقت کنند، توجه به قطب‌های باتری است. همیشه باید به‌صورت چشمی قطب‌های باتری بررسی شوند در صورتی که مواد سولفاته روی قطب‌ها وجود داشته باشد آن را با آب جوش تمیز کنید و مقداری گریس بر روی آن بمالید.

    نتیجه گیری

    در این مقاله آموختیم در صورت مشاهده چه علائمی در خودرو ، ممکن است ایراد از باتری ماشین باشد و در چه صورتی مطمئن شویم که اقدام به تعویض باتری کنیم. باطری ها آنچنان قطعات مطمئنی هستند که گاهی افراد فراموش می کنند که باطری به آخر عمر خود رسیده و قبل  از برخورد به هرگونه مشکلی، باطری جدید خریداری کنند.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    60 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    علی ابرام
    علی ابرام
    3 سال پیش

    سلام جناب. ماشین بنده پراید.برق پشت امپرمیاد دزگیرکارمیکند ولی استارت نمیزند. ممنون میشم راهنماییم کنید

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی ابرام
    3 سال پیش

    با سلام
    با این توضیحات مختصری که فرمودید نمیشود علت خرابی خودرو را تشخیص داد، حتما باید کارشناس خودرو را بررسی و تست نماید. ولی یکی از دلایل خرابی باتری همین مواردی است که بیان کردید.

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  کیان باتری
    3 ماه پیش

    سلام.به پاطری ساز مراجع کنید باتحجیزات لازم میتونند عیب خودرو شماه را رفع کنند

    سیدعلی
    سیدعلی
    در جواب  علی ابرام
    1 سال پیش

    سلام منم همین مشکل دارم فقط تنهاراهش تعویض باتری و مشکل برق دزدی برطرف شه

    شایان
    شایان
    3 سال پیش

    آشغال ترین باتری باتری های شرکت صبا باتری هستش گارانتیشم دروغه زیر بار نمیرن پولشم میگیرن باتری فقط خارجی اصلا سمت ایرانی نرید

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  شایان
    3 سال پیش

    با سلام
    در صورت هرگونه انتقاد و یا پیشنهاد با روابط عمومی و خدمات پس از فروش شرکت صبا باتری به شماره 22547093 تماس بگیرید.

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  کیان باتری
    3 ماه پیش

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

    مهدی
    مهدی
    در جواب  شایان
    9 ماه پیش

    باتری ماشینم واریان صبا باتری هست ۲ سال و ۴ ماه برام کار داده تازه ضعیف شده میخوام عوضش کنم.باتری ایرانی هیچ مشکلی نداره

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  مهدی
    3 ماه پیش

    سلام..باطری ایرانی صبا باطری…که باضمانت تحویل میدند
    بهترین باطری هستش که تاحالا دیدم
    فقط باضمانت.ازنماینده گی بگیرید..

    اگر چندروزی یا چندماه قصد استفاده ازخودروتون ندارید.لطفا کنید کابل اتصال باطری به بدنه خودرو .از ناحیه سرباطری جداکنید که باطری تون نخوابه.

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  شایان
    3 ماه پیش

    سلام..دویت عزیز اگه باطری باگارانتی خریدی
    وباطری مشگل داره به مراجع قضایی مراجعه کنید.
    هرچقدر هم دررابطه باشکایت برعلیه باطری فروش هزینه کنید دادگاه بعنوان ضرروزیاد از باطری فروش پس میگیره وباطری شماه راهم تعویض میکنه..

    Meysam
    Meysam
    2 سال پیش

    با عرض سلام من باطریم تا دو روز پیش بسیار عالی استار میخورد و خوب بودی ولی از دو روز پیش استارت خوردنش ضعیف شد تا اینکه امشب استارت نخورد وقتی استارت میزنی برق از پشت آمپر غط میشه و ی استارت خیلی ریز میخوره ک ماشین روشن نمیشه از ی طرفم چشمی باطری سبز هست ایا باطریم خراب شده یا اشکال جای دیگری هست

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  Meysam
    2 سال پیش

    سلام. با این اطلاعات به احتمال خیلی قوی عمر باتری شما تمام شده است. چشمی باتری یک نشانه با احتمال قابل توجه خطا می باشد.

    کمال
    در جواب  کیان باتری
    2 سال پیش

    چشمی باطری را نمی شود به آن زیاد اعتماد کرد .

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  Meysam
    3 ماه پیش

    سلام..چشمی باطری بی خیالش..باطری ایراد داره
    درپاسخ قبل دوستی نوشتم باطری صبا باطری بخره که چهارسال پیش گرفتم خوب جواب داده ولی جدیدا صبا باطری خراب کرده نه جواب مشتری میده ونه پایبند گارنتی
    ازبیشتر دوستان پرسیدم گفتند که صبا باطری مثل قبل نیست .بی کیفیت ترین باطری صبا باطری شناخته شده..صباباطری اگه گارانتی داره چرا در وقت تعویض باطری ۲۰۰هزارتمن دیگه ازمشتری میگیره
    بی این نتیجه رسیدیم تولید صبا باطری خیلی خراب وبی کیفیته..ازاینکه تبلیغ صبا باطری کردم پوذش میخوام ببخشید

    کمال
    2 سال پیش

    چراغ روی باطری گزینه مناسبی برای تشخیص نیست . من دو تا باطری عوض کردم که چراع سبز بود اما باطری خراب بود .

    علی
    علی
    2 سال پیش

    برق پشت امپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره مشکل از باتری ماشین هست ؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی
    2 سال پیش

    با سلام
    اگر ماشین شما استارت نخورد ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید .

    باتری تمام شده
    باتری خراب شده
    باتری خالی شده
    باتری شارژ شده
    سوئیچ قطع شده
    سیم کشی استارت
    خرابی استارت
    خرابی سیم کشی و اتصالات .

    محمد
    محمد
    2 سال پیش

    باتری ماشینو تازه تعویض کردم الان ماشین استارت نمیخوره مشکل از کجاست ؟

    حمید پاشایی شهپر
    حمید پاشایی شهپر
    در جواب  محمد
    1 سال پیش

    اتوماتیک استارت

    میر محمد صادق موسوی
    میر محمد صادق موسوی
    2 سال پیش

    سلام وقت بخیر
    ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه احتمال داره مشکل باطری داشته باشه

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  میر محمد صادق موسوی
    2 سال پیش

    با سلام
    اگر ماشین شما استارت نخورد ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید .
    باتری تمام شده
    باتری خراب شده
    باتری خالی شده
    باتری شارژ شده
    سوئیچ قطع شده
    سیم کشی استارت
    خرابی استارت
    خرابی سیم کشی و اتصالات .

    میر محمد صادق موسوی
    میر محمد صادق موسوی
    2 سال پیش

    سلالمن وقت بخیر
    استاد من شمع
    وایر
    پمپ بنزین ماشینم رو عوض کردم ولی درست کار نمیکنه چکارش کنم درست بشه

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  میر محمد صادق موسوی
    3 ماه پیش

    سلام… چند ماه پیش در مسیر سنندج به مریوان درب یه رستوران یه راننده پژو دیدم که وایساده و ماشینش خراب شده، من که رفتم نزدیکشون امد گفت اقا از خودرو چیزی میدونی عرض کردم مشگلتون؟ گفتش نهار خوردیم سوارشودیم استارزدم هرچی گاز میزنم ماشین حرکت نمیکنه ازش جک واچرچرخ خواستم که همراه نداشت .باوسایل خودم..بازدن جک زیر مهور عقب پژو وبازکردن چرخ ها لنت های خودرو که چسبده به کاسه چرخ ازاد کردم.کلی خوشحال شدند. دلیلش هم این بود که باسرعت زیاد در پیچ وخم های جاده مریوان وسرازیری گردنه بیش ازحدازترمز استفاده کرده بود در پائین گردنه جهت… خواندن ادامه ...

    نیکزاد
    نیکزاد
    2 سال پیش

    سلام من حدود ۳ ماه است ماشین خریدم اما امروز هرکاری کردم استارت نخورد و اصلا چراغ ها روشن نشد وچراغ پشت فرمون روشن نشد کلا برقی نداشت ماشین ،یعنی بعد ۳ماه که من این ماشین ازکارخونه خریدم به این زودی باتری تموم کرد؟؟؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  نیکزاد
    2 سال پیش

    سلام. به احتمال قوی باتری شما خالی شده و می بایستی باتری به باتری شود.

    حمید پاشایی شهپر
    حمید پاشایی شهپر
    در جواب  نیکزاد
    1 سال پیش

    نخیر ، شما دینامتون مشگل داره ، سیم دینام که اومده به فیوز شارژ باتری رو چک کنین

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  نیکزاد
    3 ماه پیش

    سلام.امکان داره یه جایی ازسیمکشی شماه ایراد داشته.به نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو خودتون مراجعه
    که مشکلتون رفع خواهدشد

    Reza
    Reza
    2 سال پیش

    با سلام یه ایراد که ماشین من ( پراید )پیدا کرده اینه که چراغ باطری من وقتی سویچ باز میزارم روشن نمیشه . گاهی وقتا در حین حرکت چراغ های پشت آمپر (ترمز دستی و باطری) خود ب خود روشن میشن . بنظر شما مشکل چیه ؟

    ایوب
    ایوب
    در جواب  Reza
    1 سال پیش

    منم این مشکلو داشتم که با تعوض کردن زغالی دینام ماشین حل شد

    Reza
    Reza
    2 سال پیش

    ممنون از سایت خوب شما

    علی
    علی
    2 سال پیش

    سلام برام جالبه که ماشین من باطری خیلی خوبی داشت شاید یک هفته یا شاید بیشتر بدون استارت جلوی درب خانه میماند و بعد با یک استارت روشن میشد اما یک دیس پلی خریدم برای ماشین و در زمان نصب کلی برق ماشین رو استفاده کردم و فراد باطری خلی شده بود از دیس پلی نمی تونه باشه چون با سویچ کل برقش قطع میشه و دزگیر هم داره جالبش اینجاست که باطری خالی رو شارژ کردم و درب ماشین رو تا صبح قفل نکردم غرداش با یک استرات روشن شداما روز بعد درب رو که بستم و قفل کردم… خواندن ادامه ...

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی
    1 سال پیش

    با سلام
    با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید دو احتمال برای خودروی شما وارد است:
    1. ابتدا اینکه ممکن است باتری خودروی شما عمر مفید آن به پایان رسیده است و توانایی شارژپذیری خود را از دست داده است.
    2. سپس اینکه احتمال نشتی برق پس از نصب دزدگیر نیز محتمل است، مشکل بسیار رایجی که همیشه وجود داشته است.
    اما حتما توصیه می گردد برای عیب یابی و رفع این مشکل به یک متخصص خبره و یا کارشناس مراجعه نمائید تا پس از بررسی خودرو مشکل آن را مرتفع نماید.

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  علی
    3 ماه پیش

    سلام..عزیز مشگل شماه ازباطری نیست..اگه باطری بودکه همون شبی درب راقفل نکردی خودشو نشون میداد..باطری موردی نداره
    استادکاریکه برای شماه دزدگیرنصب کرده ی جایی اشتباه کرده .باید تشریف ببری همون باطری ساز وازش بخواهید مشگلتون حل کنه

    سینا
    2 سال پیش

    ممنون استفاده کردیم

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  سینا
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    رضا
    رضا
    1 سال پیش

    سلام.ماشین من پرایده.اول صبح ماشین راحت استارت میخوره و روشن میشه ولی چراغ پشت آمپر و ساعت ماشین چشمک میزنه تا حدود ده الی ۱۵دقیقه و بلد برطرف میشه

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  رضا
    1 سال پیش

    با سلام
    توصیه می شود به یک کارشناس و یا متخصص مراجعه نمائید، تا سیستم الکتریکی خودروی شما و اتصالات آن را بررسی نماید.

    محمد
    محمد
    1 سال پیش

    سلام خسته نباشین …من ماشینم سمندمعمولی مدل ۸۵ الان چند روز چراغ های جلو و‌مه شکن و چراغ های سقف کم‌نور پر نور میشه با دور موتور پلی سوبالا همچنین مشکلی نداره دنیام تست کردم درسته باطری نو سیم اتصال وصل کردم دینام آفتامات و ذغالش نو کردم نمی‌دونم بازم رفع نشده اگه میشه یک راهنمایی بکنین

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  محمد
    1 سال پیش

    با سلام
    مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد ریشه در خرابی یا فرسودگی دینام یا اتصالات آن دارد. برای عیب یابی این مشکل می بایستی حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا خودروی شما را کاملا بررسی و چکاپ نماید.

    میرشکاری
    میرشکاری
    1 سال پیش

    سلام…صبح ها ماشین به سختی استارت میزنه و روشن میشه ولی بقیه ایام راحت استارت میزنه علتش چیه؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  میرشکاری
    1 سال پیش

    با سلام
    مشکلی که بیان نمودید دلایل بسیار زیادی می تواند به همراه داشته باشد که عمده این دلایل را به اختصار برایتان بیان می کنیم:
    ۱. خرابی سنسور دمای آب
    ۲. خرابی استپر موتور
    ۳. خرابی گرمکن هوزینگ دریچه گاز
    4. گرفتگی سوزن انژکتور
    5. استفاده از روغن موتور نامناسب
    6. خرابی سنسور اکسیژن
    و بسیاری دلایل دیگر .
    توصیه می شود برای عیب یابی و برطرف شدن این مشکل حتما به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی نموده و مشکل آن را برطرف نماید.

    احمد
    1 سال پیش

    سلام .باطری ماشین من خالی کرده الان که باطری به باطری میکنم بعدش یکم شارژ میگیره ولی به محض روشن شدن ماشین فیوز وسطی کنار باطری پراید میسوزه اگه باطری رو جدا کنم دیگه فیوز نمیسوزه ماشین هم با دینام خودش یعنی بدون باطری کار میکنه و چشمک باطری به رنگ مشکی هست

    احمد
    احمد
    1 سال پیش

    باسلام هنوز یکماه مانده به ۲ سال عمر خرید باطری صبامتاسفانه بنظر میرسددر حال خراب شدن هست خودرو روشن شده ولی باحدود ۵۰۰ متر راه رفتن ماشین خاموش شده ضمن اینکه این حالت به خودرو های دنده اتومات اسیب جدی وارد میکنه استارت زدم روشن شد درصد زیاد مربوط باید باتری باشه چرا که باطری قبلی بعد از ۴ سال دیگه روشن نشد و تکلیف معلوم بود ‌اینطور یهویی داخل خیابون دچار استرس نمیشویم !

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  احمد
    1 سال پیش

    با سلام با توجه به اینکه مشکل شما برای ما واضح نبود اما به نظر می رسد این ایراد مربوط به باتری خودرو نباشد و توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی خودروی خود حتما به یک متخصص مراجعه نمائید تا پس از بررسی این مشکل را مرتفع نماید. خاموش شدن خودرو در حال حرکت سه عامل اصلی می‌تواند داشته باشد: سوخت، هوا و برق خودرو. مهم‌ترین علل آن به شرح زیر است: ۱. فقدان سوخت کافی در پیشرانه: اصولاً موتورهای احتراقی جهت انجام وظایف خود همچون هر موجود متحرک دیگری، نیاز به تامین انرژی و خوراک دارند. یکی… خواندن ادامه ...

    فردین
    فردین
    1 سال پیش

    سلام، من ی چن ماهی هس باتری نو خریدم گارانتی هم داره،ی ده روزی میشه که سر صب که روشن میکنم با چند یار استارت روشن میشه انگار خفه میکنه ولی بعد خاموش میشه زمانی که ماشین گرم میشه مشکلی نداره خوب روشن میشه ،بعد اینکه ماشین خاموش میکنم ،چند ساعت میگذره از خاموش بودن ماشین دوباره مثل اولش میشه

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  فردین
    1 سال پیش

    با سلام
    مشکلی که بیان نمودید هیچ ارتباطی به باتری خودروی شما ندارد زیرا همان طور که گفتید خودروی شما چند مرتبه استارت میخورد اما به سختی روشن می شود در حالی که باتری خودرو فقط وظیفه استارت زدن خودرو را برعهده دارد و روشن نشدن یا دیر روشن شدن خودرو دلایل مختلف دیگری در پی دارد.
    برای بررسی و رفع این مشکل توصیه می گردد به یک متخصص برق خودرو مراجعه نموده تا خودروی شما را چکاپ نموده و مشکل آن را مرتفع نماید.

    علیی
    علیی
    1 سال پیش

    سلام وقت بخیر
    پراید ۹۷ یورو۴
    فیوز وسطی کنار باطری داغ کرد و ذوب شد
    فکر کنم دلیلش استفاده از جافندکی بود
    مجبور شدم جعبه فیوز رو عوض کنم
    ولی باز هم همینه و فیوز داغ و ذوب میشه
    وقتی گاز میدم صدای گوش خراشی از سمت دینام میاد
    نظر باتری ساز این بود که باطری خرابه و باید عوض بشه
    نظر شما چیه؟
    لطفا ایمیل کنید officialaliw@gmail.com

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  علیی
    3 ماه پیش

    سلام..هیچ ربطی به باطری نداره..اتصال کردن جا فندگی چه ربطی به باطری داره
    لطفا یه باطری ساز باسابقه وحرفه ای مراجع کنید..

    حامد
    حامد
    1 سال پیش

    سلام ماشین من تیبا هست چیکار کنم که طول عمر باتریش بیشتر بشه؟ باتری قبلیم دوسال کارنکرد نمیدونم چش شد!!!

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  حامد
    1 سال پیش

    با سلام
    برای نگهداری پیشگیرانه و افزایش طول عمر یک باتری بررسی سطح الکترولیت، محکم بودن سر باتری‌ها، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری (جلوگیری از سولفاته شدن)، چک کردن دینام و تسمه دینام در شروع هر فصل به خصوص فصل گرما لازم است. منظور از شرایط نگهداری تمام روش‌هایی است که یک باتری به صورت کاملاً صحیح استفاده شده و همیشه آماده به کار باشد و رابطة مستقیمی با طول عمر باتری دارد.

    هادی
    هادی
    1 سال پیش

    از مطالب مفیدی که قرار دادید سپاسگزاریم.

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  هادی
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    امیر عبدی
    امیر عبدی
    9 ماه پیش

    عالی

    مهدي
    مهدي
    9 ماه پیش

    سلام استپر خودروي تندر صداي ويزويز ميداد كه تنظيم موتور گفت بايد عوضش كني .. يه استپ موتور ديگه كه البته ايراني هست گذاشتم و صدا قطع شد اما اگر مسافت طولاني با ماشين بري و تو مسير خيلي گاز بدي و برسي به يه دست انداز كه بايد دنده رو خلاص كني گاهي اوقات دور موتور مياد نزديك صفر و خاموش ميشه! اين رو هم بگم اين حالتي كه گفتم هفته اي يكبار شايد پيش بياد!!! تنظيم موتور هم كه دياگ ميزنه ميگه هيچ آلارمي نداره… به نظر شما استپ موتور ايراد داره يا باتري؟ (باتري 3 ساله استفاده… خواندن ادامه ...

    علی
    علی
    در جواب  مهدي
    7 ماه پیش

    اشتباه میکنی گوشات صدای ویزویز میده فکر میکنی از استپر هست

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  مهدي
    3 ماه پیش

    سلام..متاسفانه اکثر تعمیرکارهای موجودفقط میتونند تعویض کنند..دنبال رفع ایراد وتعمیر نیستند..یک کلمه حرف بیشتر نمیزنند انهم باطری ات خرابه بایدتعویض کنی….

    آخرین ویرایش 3 ماه پیش توسط علی مهدوی
    سجاد چهری
    سجاد چهری
    7 ماه پیش

    سلام جناب من پراید دارم خودم دوسال خریدمش طرف هم نمیدانم کی باطری عوض کرده.ولی ماشین ۳یا۴ روز خاموش دیگ استارت نمیخوره برق پشت امپر میاره اما استارت نمیخوره.دلیلش چیه

    سید عبدالکریم خضرائی
    سید عبدالکریم خضرائی
    5 ماه پیش

    سلام و عرض ادب. یک خودروی تارا دارم که 2000 تا بیشتر کار نکرده و مدتی خواب بوده که باتریش کاملا خوابیده و حتی درها باز نمیشن. دیشب اومدم با باتری پراید و کابل مخصوص، باتری به باتری کردم حتی شیشه ها بالا و پایین میاد و برق قوی اومد پشت آمپر ولی موقع استارت، صدای چق چق میده و استارت نمیخوره؟! نمیدونم چرا؟ ممکنه به خاطر آمپراژ پایین تر پراید باشه؟ یا ممکنه کد خورده باشه؟ حالا باتری را باز کردم ببرم بزارم زیر شارژ به نظرتون ربطی داره و اینجوری درست میشه؟ چکار باید بکنم؟

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    در جواب  سید عبدالکریم خضرائی
    3 ماه پیش

    سلام.. عههههه همین مشگل برای منم پیش امده

    علی مهدوی
    علی مهدوی
    3 ماه پیش

    سلام..چرا بعضی دوستان درمورد صباباطری قضاوت بی جامیکنند
    دراستان کرمانشاه زندگی میکنم..۴سال پیش باطری صبا گرفتم رو خودرو پارس تندر تاحالا هیچ مشگلی پیش نیامده..باطری فقط باطری ایرانی

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش