آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو

4.3
(2147)

با آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو ، دیگر مهم نیست که شما سوار چه مدل خودرویی هستید و یا قیمت آن در چه رنجی قرار دارد، می توانید با نصب یک سیستم صوتی مدرن از کل مسیر با شنیدن موسقی های با کیفیت لذت ببرید.

همانطور که می دانید آمپلی فایر از مهمترین اجزای سیستم صوتی است که به بهبود کیفیت صدا کمک می کند و می تواند توان خروجی را تا 50 وات بالا ببرد. موارد دیگری که در سیستم صوتی اهمیت دارد، ساب ووفر می باشد که وظیفه ی تقویت و افزایش صدای بم یا بیس را دارد، که باندهای معمولی نمی توانند این کار را انجام دهند. ساب ووفر با کمک آمپلی فایر نصب می شود.

با مطالعه این مقاله دیگر نیازی نیست که این کار را به دیگران بسپارید. با آموزش های مرحله ای و به صورت ویدئویی این مقاله، شما قادر خواهید بد به تنهایی از پس نصب سیستم صوتی خودرو و نصب آمپلی فایر بر بیایید.

موارد مورد نیاز نصب آمپلی فایر

need ampli 300x300 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
موارد مورد نیاز نصب آمپلی فایر

هنگام خرید آمپلی فایر، معمولا پک کامل آن به شما ارائه داده می شود. ولی اگر شما همچین پکی دریافت نکرده اید، باید این موارد را تهیه کنید.

1-سیم جریان برق، 2-فیوز داخلی سیم (اندازه ای که سیم برق و توصیه شرکت سازنده سیستم باشد)، 4-سیم اتصال به زمین (ارت)، 5-کابل های RCA و 6-سیم روشن کردن ریموت، 7- سیم های اسپیکرها، 8-کانکتور و بلندگو ها، 9-سیم های اتصالی به واحد اصلی که در اینجا ضبط است. 10-فن خنک کننده و 11- مقدار فضایی که شما نیاز د ارید، بستگی به اندازه آمپلی فایر دارد، ولی معمولا آن را در صندوق عقب خودرو تعبیه می کنند. با این وجود اگر ماشین شما هاچ بک یا شاسی بلند است، شما می توانید آن را پشت یا بین صندلی ها نصب کنید

نکاتی که قبل از نصب سیستم صوتی خودرو باید رعایت کنیم

  • قبل از هر کاری قطب مثبت باتری ماشین را قطع کنید.
  • آمپلی فایر گرما تولید می کند، بنابراین باید در مکانی قرار بگیرد که هوا جریان داشته باشد و بتوانیم فن خنک کننده را به آن اضافه کنیم. در صورتی که اسپیکرها را در داخل باکس قرار می دهید، می توانید آمپلی فایر را در اطراف باکس ها قرار دهید.
  • حدالمکان از سوراخ های موجود استفاده کنید و از ایجاد سوراخ های بیشتر برای عبور سیم ها خودداری کنید. و در صورت ایجاد سوراخ جدید، داخل آن را رنگ کنید یا از مهره های پلاستیکی استفاده کنید، که تیزی آن از بین برود و باعث خوردگی سیم ها نشود. و همچنینت قبل از دریل کردن موقعیت را خوب بسنجید که مبادا به سایر قطعات خودرو آسیب بزنید.
  • بهتر است سیم کشی را زیر کف و در امتداد درب های خودرو انجام دهید و سعی کنید از سیم کشی کمتری برای ایجاد نظم بیشتر استفاده کنید.
  • موقعیت باتری را در نظر داشته باشید و سعی کنید از سیم های مستقیم و با محافظ بهره بگیرید.
  • کابل های RCA، باید در سمت مخالف خوردو و در برابر سیم برق مسیریابی شوند تا از بروز تداخل جلوگیری شود.
  • از این که سیم کافی دارید مطمئن شوید، چرا که هر متخصصی می داند که شل  بودن سیم ها بهتر از کشیدگی سیم ها می باشد. و حتی سیم اضافی تر در دسترس داشته باشید.
speaker 300x200 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
انتخاب محل قرار گیری سیستم ها صوتی

شناخت رنگ بندی سیم کشی خودرو

unnamed آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
شناخت رنگبندی سیم های خودرو

هنگام نصب سیستم صوتی خودرو خیلی مهم است که بدانید هر سیمی مربوط به چه اتصالی است. با شناخت رنگ بندی سیم ها راحت تر می توانید این کار را انجام دهید. البته رنگ بندی سیم ها برای تمام خودرو ها یکسان نیست ولی موارد گفته شده در زیر طبق استاندارد شرکت های معتبر می باشد. مجموع سیسم کشی خودرو حاوی 16 رنگ است که در ادامه به معرفی آن ها می پرداززیم.

سیم زرد : ملقب به سیم بک آپ , که به دایم ماشین متصل می شود و اطلاعات ذخیره شده را توسط استفاده کننده , بکارگیری می کند .

سیم سیاه : ملقب به سیم بدنه , که به بدنه خودرو متصل می شود .

سیم قرمز : معروف به ای , سی , سی است که به ردیف اول سوئیچ متصل می شود و کارایی آن , قرار دادن هدیونیت به حالت استند بای است .

سیم آبی : معروف به ریموت آنتن و به آنتن خودرو وصل می شود .

سیم آبی با نوار سفید : به ریموت آمپلی معروف است و به دستگاه آمپلی متصل می شود .

سیم سبز کم رنگ : این سیم به ترمز دستی ماشین وصل می گردد تا راننده با کشیدن دستی بتواند فایل های تصویری را ببیند .

سیم نارنجی با نوار سفید : سیم روشن کننده کیلومتر سنج است که در شب هنگام روشنایی نمایشگر هدیونیت را کم سو تر می کند .

سیم سفید با نوار سیاه و سیم سفید : باند جلو سمت راننده .

سیم سبز پررنگ  و سبز پررنگ با نوار سیاه : باند عقب سمت راننده .

سیم بنفش  با نوار سیاه و سیم بنفش : باند عقب سمت شاگرد .

سیم طوسی با نوار سیاه و سیم طوسی : باند جلو سمت شاگرد .

سیم قهوه ای : سیم قطع کن صدای موزیک به هنگام تماس تلفنی , که از طریق بلوتوث به گوشی موبایل متصل شده است .

مراحل سیم کشی نصب آمپلی فایر و سیستم صوتی خودرو

پیشنهاد می کنیم ابتدا جهت یادگیری مراحل نصب آمپلی فایر و ساب ووفر، ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.

اگر فیلم بالا را را مشاهده کردید، نحوه ی نصب سیستم صوتی خودرو چندان سخت نیست. فقط کافی است ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا مرحله به مرحله و روش تنظیم آن را آموزش ببینید.

مرحله اول: فریم ضبط ماشین را باز کنید!

Dena Dashboard Manual 300x212 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
اولین مرحله نصب سیستم صوتی خودرو، باز کردن فریم ضبط است.

اولین مرحله برای نصب سیستم صوتی خودرو باز کردن فریم داشبورد و خارج کردن سیتم صوتی است. بنابراین با دقت جای سوکت ها را با رها کردن زه ها جدا کنید.

مرحله دوم : کانکتورهای پشت سیستم صوتی را جدا کنید!

بعد از جدا کردن سیستم صوتی، با احتیاط کانکتورهای پاور را با جدا کردن رابط های آنتن و صدا از مکان خود جدا کنید. اگر کانکتور ندارید می توانید انتهای سیم ها را در مرحله لخت کنید.

مرحله سوم: سیم اتصال به زمین را به بدنه ماشین وصل کنید!

در اکثر ماشین ها محلی به عنوات اتصال به زمین در نظر گرفته شده است. اگر خودروی شما این نقطه را ندارد باید توجه داشته باشید که سیم اتصال به زمین حتما باید به جسم رسانا متصل شود. سیم ارت را به این نقطه که قبلا تمیزش کرده اید وصل کنید.

مرحله چهارم: لاستیک های دور درب را جدا کنید.

جهت قرار دادن سیم ها و آنتن گیرنده سیستم صوتی خودرو، باید لاستیک سمت درب شاگرد را باز کنید. این کار باعث می شود عبور سیم ها ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد

مرحله 5: اتصالات را کامل کنید!

fuse holder 300x209 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
محل قرار دادن فیوز برای نصب سیستم صوتی ماشین

فیوز را درون سیم برق قرار داده و انتهای تمام اتصالات را ببندید. با توجه به اندازه فیوز ممکن است در کاپوت جلو جای بگیرد. برای جلوگیری از آسیب به سیستم برق ماشین خود بهتر است فیوز را به باطری نزدیک تر کنید.

اما خود دستگاه گیرنده دیجیتال را باید زیر داشبورد قرار دهید. سیم‌های آنتن به این دستگاه رسیده و از سمتی دیگر نیز به رابط برق اصلی ماشین متصل می‌گردد.

مرحله 6: نصب اصلی سیستم صوتی خودرو

سیم برق را از آمپلی به باطری برده و وصل کنید. مطمئن شوید که سیم کشی نزدیک کابل های RCA نباشد و حدالامکان از سمت دیگر ماشین عبور داده شود. سیم اصلی سیستم صوتی را به اتصال باتری بزنید و دو سیم مثبت و منفی بزنید.در نهایت سیستم را در فریمی که از آن جدا کردیم جاساز کنید.

مرحله پایانی: جریان برق را مجددا وصل کنید.

car battery 300x168 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
سیم جریان برق آمپلی را به سمت مثبت باطری وصل کنید.

سیم جریان برق آمپلی را به سمت مثبت باطری وصل کنید و اتصال مثبت باطری را که در مراحل اولیه قطع کرده بودید دوباره وصل کنید.

حالا می توانید سیستم صوتی خود را روشن کرده و صدای آن را تا زمانی که کیفیت صدا کم نشده است، زیاد کنید. در ادامه بهترین تنظیم آمپلی فایر را آموزش خواهیم داد.

 نحوه تنظیم سیستم آمپلی فایر

خیلی از افراد پس از نصب موفقیت آمیز سیستم صوتی خودرو و آمپلی فایر، تصور می کنند بهترین حالت آن تنظیمات اولیه و خودکار است. در صورتی که آمپلی فایر دارای تنظیمات پیشرفته و قدرتمندی است که با استفاده از آن می توانید بهترین بهره را از این دستگاه صوتی ببرید. با مطالعه این مقاله از عناوین درج شده روی آمپلی فایر سیستم صوتی خودرو آشنا خواهید شد. و همچنین با معرفی هر کدام از تنظیمات، به اینکه چگونه می توانید به بیشترین بازدهی و کیفیت آمپلی که در اختیار دارید برسید.

Set Amplifire 300x300 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
نحوه تنظیم آمپلی فایر
set amplifire 2 300x85 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
شکل 2: نحوه تنظیم سیستم آمپلی فایر

مانند دو تصویرذ بالا برای مدل های مختلف آمپلی فایر ممکن است اسامی تنظیمات متفاوت باشد. اما کاربرد آنها یکسان است.

طبق شکل 2 تنظیمات را از چپ به راست توضیح می دهیم.

دکمه MASTER / SLAVE در آمپلی فایر

کاربرد این دکمه زمانی است که بخواهیم یک آمپلی فایر به به آمپلی فایر دیگر (با مشخصات و برند یکسان) برای بالا بردن توان مجموع آن ها وصل کنیم. که معمولا برای خودروهای همایشی استفاده می شود. در این مقاله منظور مااستفاده از یک آمپلی فایر است بنابراین این دکمه را در MASTER تنظیم می کنیم.

دکمه PHASE آمپلی فایر

وقتی که بخواهیم ساب را مانند تصویر زیر برعکس به کار ببریم از این دکمه استفاده می کنیم. این تنظیم قطب های ورودی ساب که به آمپلی فایر وصل هستند، تغییر می دهد.

معمولا به دو علت از تنظیمات ساب برعکس استفاده می شود:

  • اگر نیاز باشد از لیتراژ دقیق باکس استفاده کنیم، زیرا حضور ساب درون باکس فضای داخلی باکس را اشغال می‌کند و کمی لیتراژ باکس را به هم می‌زند.
  • دوم به دلیل زیبایی و صرفا جنبه نمایشی این امر است.

اگر از ساب مانند شکل زیر استفاده نمی کنید پس مقدار PHASE را روی 0 تنظیم کنید.

custom trunk subwoofer 300x199 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
تنظیم دکمه دکمه PHASE آمپلی فایر

تنظیم LPF آمپلی فایر چیست؟

lpf down آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
تنظیم LPF آمپلی فایر چیست؟

LPF که مخفف عبارت “Low Pass Filter”  می باشد به معنی تعیین کننده حد نهایی است. که به منظور محدود کردن و فیلتر فرکانس هایی است که به دستگاه مورد نظر وارد می شوند. در اینجا فقط تا عدد فرکانسی که شما تعیین کرده اید وارد ساب می شوند  که در این صورت دستگاه از ورود فرکانس های متعدد در امان است. البته عدد مشخصی را برای همه ی دستگاه ها نمی توان تعیین کرد ولی معمولا حدود آن بین 80 تا 120 هرتز می باشد.

نکته مهم در مورد تنظیم LPF

اگر فرض کنید دستگاه های دیگری که در اختیار دارید مثل باندها، میدرنج ها و …، به عنوان مثال باند های درب ها و طاقچه توان تولید فرکانس های پایین تر از ۱۲۰HZ را ندارند، بنابراین وظیفه تولید فرکانس های زیر ۱۲۰HZ را باید به ساب محول کرد و LPF را روی ۱۲۰ تنظیم کرد، اما اگر در این حالت روی ۸۰HZ تنظیم شود، بین ۸۰ و ۱۲۰ بازه فرکانسی مرده به وجود می‌آید، چنین پدیده ای بد نیست اما برای کسانی که می‌خواهند به ایده آل ترین تنظیم ممکن برای سیستم صوتی خود برسند پیشنهاد می‌شود از به وجود آمدن بازه فرکانسی مرده جلوگیری کنند.

BASS BOOST در آمپلی فایر :

SUPE BASS آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
تنظیمBASS BOOST در آمپلی فایر

بیس بوست همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه تقویت فرکانس های ارسال شده به آن است. به صورت پیشفرض همیشه پیشنهاد می کنیم که به این تنظیم دست نزنید و مقدار آن صفر باقی بماند. چرا که با استفاده نادرست از این تنظیم، ساب را نابود خواهید کرد.

BASS BOOST در مواقع خاص مانند موزیک های تست بیس یا موزیک هایی با ویبره و بیس ممتد بیشترین کاربرد را دارد. در برخی آمپلی فایر ها یک ریموت کابلی تعبیه شده است تا در مواقع لزوم میزان BASS BOOST را موقتا بتوان افزایش داد و پس از اتمام موزیک دوباره به حالت ۰ بازگردانده شود.

نکته: وقتی به موزیک های عادی و یا ایرانی گوش می‌دهید همیشه BASS BOOST را روی صفر قرار دهید.

تنظیم SUBSONIC در آمپلی فایر:

تنظیم سابسونیک مانند HPF و برخلاف LPF که در بالا توضیح داده شد به فرکانس های پایین تر از نقطه تعین شده اجازه عبور نمی‌دهد. این ویژگی به یک ساب اجازه نمی‌دهد تا در حین کار خودش را نابود کند و از حد مجاز بگذرد.

تصور کنید که بازه فرکانسی یک ساب که توسط شرکت سازنده تعین شده است ۲۰HZ-150HZ است، این رقم به این معنی است که این ساب برای اجرای فرکانس های پایین تر از ۲۰HZ طراحی نشده است و برای محافظت از ساب باید SUBSONIC را روی ۲۰HZ تنظیم کنیم. حتی برخی سازندگان و مراجع صاحب نظر توصیه کرده اند که SUBSONIC را روی ۲۵HZ تنظیم کنید، چرا که به عنوان مثال اگر دور نهایی یک موتور اتومبیل ۷۰۰۰ دور باشد شرکت سازنده محدوده قرمز را از ۶۸۰۰ دور تعین میکند و نباید لزوما روی مرز حرکت کرد.

مقدار پیشنهادی برای اکثر ساب ها ۲۰ تا ۲۵ هرتز می‌باشد.

تنظیم گین ( GAIN ) آمپلی فایر :

gain 300x199 آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو
تنظیم گین ( GAIN ) آمپلی فایر :

 در نگاه اول به نظر می‌رسد، تصور می شود GAIN یک وسیله تنظیم حجم صدا و تنظیم ولوم است در صورتی که اینطور نیست. معمولا با اسامی ای همچون INPUT LEVEL , INPUT SENSITIVITY و … هم شناخته می‌شود اما هرچه که نامیده شود صرفا وسیله ای برای سازگار کردن خروجی منبع صدا(مثلا رادیو پخش خودرو) با آمپلی فایر است.

راه های زیادی برای تنظیم کردن دقیق آن وجود دارد مثل اسیلوسکوپ، مالتی متر(ولت متر، اهم متر و …) اما رایج ترین و ساده ترین روش تنظیم GAIN روش شنیداری است اما ممکن است دقیق ترین روش نباشد. برای تنظیم به روش شنیداری ولوم ضبط را تا ۹۰% باز میکنیم، مثلا برای پایونیر هایی که ولوم آن ها ۶۲ تایی هستند ۵۵ عدد مناسبی است و یا کننود هایی که ولوم آن ها ۳۵ تایی است عدد ۳۲ گزینه مناسبی است.

حال GAIN را باز می کنید تا جایی که صدا خراب شود یا حالت صدا از استاندارد خارج شود، وقتی درهم ریزی به وجود آمد کمی GAIN را میبندیم تا جایی که دوباره صدا کیفیت خود را به دست بیاورد، اینجا بهترین موقعیت قرار گیری GAIN آمپلی فایر است.

نکته کلیدی در تنظیم گین:

این تنظیم را حداکثر تا موقعیت 11 بچرخانید، چرا که سیکنال های بیشتر از این نقطه خراب و کلیپ می شوند که باعث وارد شدن آسیب جدی به دستگاه های متصل مانند بلندگو و ساب می شود.

نتیجه گیری

آیا دوست دارید خودتان سیستم صوتی ماشینتان را نصب کنید یا می خواهید آن را به دیگران بسپارید؟ در هر صورت اگر این مقاله را مطالعه کردید حتما خودتان می توانید از عهده نصب یک سیستم قدرتمند و تنظیم آمپلی فایر با تمام توان و کیفیت بالا برآیید. قبل از این که شروع به کار کنیدحتما نکات ایمنی ذکر شده را رعایت کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش