3.3
(119)

قبل از اینکه وارد بحث خازن خودرو شویم. ابتدا یک دید کلی داشته باشیم گاهی با نصب سیستم های صوتی پیشرفته در خودرو، باتری خودرو ضعیف می شود، چرا که بر اثر شارژ و دشارژ مستمر، باتری و دینام قدرت خود را از دست می دهند که در این صورت علاوه بر این که باطری خودرو از کار می افتد، سایر قطعات الکتریکی، آمپلی فایر و مدیا پلیر خودروی شما دچار آسیب می شوند و به طور کلی خودرو کارایی خود را از دست می دهد. راه حل چیست؟

آیا خازن می تواند باطری ماشین را نجات دهد؟ خازن دقیقا چه کاری می کند؟ چگونه خازن را به خودروی خود نصب کنیم؟ چه خازنی مناسب خودروی ما است؟

خازن ماشین 300x210 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

خازن چیست؟

elepi.ir what is capacitor 300x200 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
خازن چیست؟

خازن یک قطعه الکتریکی است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کنند، خازن به زبان انگلیسی با نام Capacitor خوانده می شود. هر خازن مقدار مشخصی انرژی می تواند در خود ذخیره کند که این میزان مشخص را با واحد فاراد اندازه گیری می کنند. و خازن های مختلف در مدار الکتریکی در رده های پیکوفاراد، نانوفاراد و میکرو فاراد کاربرد دارند.

شکل ظاهری خازن ها معمولا استوانه ای یا مستطیلی می باشد. البته به هر شکلی که باشند درهر صورت دارای صفحات رسانایی هستند که بین این صفحات یک دی الکتریک یا نارسانا وجود دارد. که توانایی تامین موقت انرژی فوری مورد نیاز تجهیزات را دارد.

 نحوه شارژ خازن ها

charging car capacitor 300x213 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
نحوه شارژ خازن خودرو

با قرار دادن خازن در مدار منبع انرژی، بار الکتریکی در خازن ذخیره می شود.، هنگامی که خازن به جریان مستقیم یا DC وصل است٬‌جریان برقرار می شور و با آهنگ ثابتی خازن پر میشود. هنگامی که جریان ۲ سر خازن با ۲سر ترمینال های باتری یکی شد،جریان قطع می شود. در این هنگام میگوییم خازن شارژ شده است. حتی اگر باتری را از مدار خارج کنیم خازن شارژ می ماند و اختلاف پتانسیلی بین دو ترمینال آن دیده می شود.

هنگامی که جریان AC وارد خازن شود، سریعا شارژ شده و جریان در خازن برقرار است.

دشارژ شدن خازن ها

decharge 300x139 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
دشارژ شدن خازن ها

در صورتی که منبع تغذیه در مدار خازن باشد، خازن با یک جریان AC سرایعا خالی خالی خواهد شد. به این صورت که ابتدا خازنی را که پر است در نظر می‌گیریم. دو سر خازن را توسط یک سیم به همدیگر وصل می‌کنیم. در این حالت برای مدت کوتاهی جریانی در مدار برقرار می‌شود و این جریان تا زمانی که بار روی صفحات خازن وجود دارد برقرار است. پس از مدت زمانی جریان صفر خواهد شد. یعنی دیگر باری بر روی صفحات خازن وجود ندارد و خازن تخلیه شده‌است.

به طور کلی انتظار می رود خازن پس از شارژ بتواند شارژ خود را تا زمانی که از آن استفاده نکرده ایم باقی بماند. اما در عمل با جدا کردن منبع تغذیه به دلیل نشستی، خازن دشارژ و تخلیه می شود.

تفاوت باطری با خازن

Capacitor 300x167 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
تفاوت خازن با باطری

با وجود شباهت بسیار زیاد خازن با باطری در ذخیره انرژی الکتریکیو استفاده از آن در مواقع ضروری، اما یک خازن هیچگاه نمی تواند جانشین یک باتری باشد. یک خازن همانطور که به سرعت شارژ می شود، خیلی سریع شارژ خود را از دست می دهد. و معمولا هرجا که به یک شوک الکتریکی یا یک جریان شدید نیاز باشد، از ازن ها استفاده می کنند. مانند: استارت زدن الکترومترها و فشار وارده بر آمپلی فایر هنگام استفاده ازساب. کارایی خازن ها به سرعت شارژ و دشارژ شدن آن هاست به این صورت که اگر نتواند این کار را قبل از اینکه شوک بعدی الکتریکی ایجاد می شود، انجام دهد. خود خازن خودرو یک مصرف کننده محسوب می شود.

خازن نمی تواند مانند باتری عمل کند و فقط افت ولتاژ های میلی ثانیه ای را جبران میکند. مثل موقع bass زدن ساب. چون خازن بر خلاف باتری سریع پر وسریع هم خالی میشود و میتواند از افت ولتاژ های ناگهانی جلوگیری کند.
بطور کلی هنگامی که جریان متناوب وارد خازن میشود،تا وقتی منبع در مدار باشد جریان در خازن برقرار است. فقط جریان دارای اختلاف فاز با منبع میشود که بستگی به فرکانس منبع و خارن دارد .

کاربرد خازن و موارد استفاده از خازن در خودرو

خازنها در مدارهای الکترونیکی و صنایع مختلف، کاربردهای مختلفی دارند که به طور کلی موارد زیر را شامل می شوند.

  • در یک منبع تغذیه می تواند ، وظیفه تبدیل ولتاژ AC (متناوب) به ولتاژ DC (مستقیم)  را بر عهده گیرد.
  • در برد های الکترونیکی برای حذف نویز به وجود آمده در مسیر های مسی  استفاده  شود.
  • خازنها در جاهای که نیاز به ایجاد تاخیر است، استفاده می شود.(تایمر چراغ راه پله).
  • در برخی از مدارهای نوسان ساز (چشمک زن) این قطعه را می توان یافت.
  • خازنها در مدار های صوتی بسیار به چشم می خورد. که یا به صورت فیلتر صوتی عمل می کنند.
  • برای حذف ولتاژ DC از سیگنال صوتی کاربرد دارند.

وقتی از خازنهای با ظرفیت بالا استفاده میشود (۲/۱ فاراد به بالا) در اتومبیل،هنگامی که ولتاژ باتری یا دینام افت میکند،خازن به داخل ورودی آمپلی فایر تخلیه میشود و کمبود ولتاژ را جبران میکند .توجه داشته باشید که تمام این مراحل در کسری از ثانیه اتفاق میفتد

خازن در سیستم صوتی ماشین

car cap 300x200 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو

تولید کنندگان خودرو به طور پیشفرض ساب ووفر و آمپلی فایر حرفه ای در سیستم صوتی خودروی شما لحاظ نکرده اند. بنابراین باتری خودروی شما آمادگی تامین انرژی لازم برای تمام تجهیزات الکتریکی خودرو را ندارد. همانطور که می دانید با نصب سیستم صوتی حرفه ای خودرو شامل ضبط، باند، آمپلی فایر، ساب ووفر و دیگر تقویت کننده های صدا،که انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می کنند.

به دلیل بالا بودن وات تقویت کننده های صوتی ماشین ، میزان جریان کشیده شده از باتری بالا بوده و در زمانی که ادواتی همچون ساب و بلندگو شروع به کار می کنند ولتاژ خروجی باتری کم و زیاد می شود که می تواند مشکلاتی همچون نویز و اختلال در سیستم الکتریکی خودرو ایجاد کند که برای رفع آن از خازن های مخصوص استفاده می شود.

خازن بر خلاف باتری نمی تواند خود به تنهایی برق مورد نیاز ماشین را تامین کند. لذا به عنوان حائل بین تولید کننده(باطری) و مصرف کننده(آمپلی فایر) خودرو قرار می‌گیرد و باید در مدار در مسیر کابل برق اصلی در نزدیک ترین نقطه به مصرف کننده(آمپلی فایر) نصب شود. برق تولیدی دینام و باطری توسط خازن ذخیره می‌کند و در زمانی که آمپلی فایر نیاز به برق دارد سریعا جریان برق داخل آن خالی شده تا یک بیس قوی و کامل توسط ساب ووفر ایجاد شود، بنابراین خازن روی کیفیت صدا بسیار موثر است.

چرا حتما باید از خازن در سیستم صوتی ماشین استفاده شود؟

دلیل اول: در زمان پخش موزیک، ایجاد بیس های سنگین و نت های بلند ناگهانی که Peak ایجاد می‌کنند به حجم بالایی از جریان الکتریسیته نیاز داریم که در لحظه باید فراهم شود. خازن با شارژ و دشارژ سریع بهتر از دینام و باتری می تواند برق آمپلی فایر را تامین نماید. باتری به دلیل اینکه دارای مقاومت دخلی بیشتری نسبت به خازن است، برق تولید شده توسط دینام را محدود می کند. بنابراین استفاده از خازن ضروری است.

دلیل دوم: جریان تولید شده ی باتری خودرو، همواره بین 12 ولت و 14.4 ولت تغییر ولتاژ می دهد. خازن موجب می شود این نواسانات از بین بروند و جریانی پایدار را به مصرف کنندگان برساند که این امر نیز باعث می شود فشار کمتری به آمپلی فایر برسد در نتیجه خنک تر شده و دیستورش(درهم ریزی) کمتری در صدا ایجاد شود. به طور کلی وجود خازن کارایی آمپلی فایر را بالا خواهد برد.

دلیل سوم: در صورتی که خازن را به آمپلی فایر نصب نکنیم در هنگام رانندگی و وجود بیس صدای سیستم، نور چراغ های خودرو کم و زیاد می شود که این امر موجب خراب شدن چراغ ها و باطری خواهد شد. باید بدانید که خرید باتری گران تر از یک قطعه خازن است و همچنین یک خازن تا 10 سال عمر می کند و از باتری و قطعات الکتریکی خودروی شما محافظت می کند.

چه زمانی استفاده از خازن خودرو ضروری است؟

در صورتی که ساب ووفر سیستم صوتی شما درحین کار اصطلاحا سکته می‌کند و یا به عبارت دیگر در حین اجرای موزیک از بیس زدن جا می‌ماند. و یا حتی برای لحظاتی بیس ساب ووفر قطع می‌شود یک خازن خوب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات ذکر شده را رفع کند.

واضح ترین علائم برای تشخیص نیاز به خازن، تغییر نور چراغ های خودرو در هنگام کار سیستم صوتی ماشین است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد یعنی در جایی از مدار نیاز به منبع ذخیره برق داریم تا از افت وخیز های ناگهانی ولتاژ در مدار جلوگیری کند. اضافه کردن خازن به مدار تا حد زیادی این پدیده را رفع می‌کند هرچند در برخی موارد صرفا اضافه کردن خازن از تغییر نور چراغ های ماشین جلوگیری نمی‌کند. به عنوان مثال هنگامی که با افزایش دور موتور چراغ ها پرنور می‌شوند باید سیستم برق و دینام خودرو چک شود. همیشه قبل از اضافه کردن خازن از سلامت سیستم برق و باطری خودرو مطمئن شوید.

نور 300x134 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

از دیگر موارد نیاز به خازن می‌توان به کوچک بودن باطری و یا کم بودن ظرفیت شارژ دینام اشاره کرد.

چه خازنی مناسب سیستم صوتی خودرو است؟

باید ظرفیت خازن مقداری باشد که بتواند انرژی الکتریکی لازم برای سیستم صوتی را تامین کند، معمولا به ازای هر یک کیلو وات، یک فاراد خازن مورد نیاز است. فاراد واحد اندازه گیری ظرفیت ذخیره سازی خازن است.

اگر خازنی که انتخاب کرید ظرفیت بیشتری از نیاز شما داشته باشد مشکلی برای خودری شما پیش نمی آید ولی موجب  می شود باطری در زمان خاموش بودن موتور زودتر خالی شود.

نحوه نصب خازن به سیستم صوتی خودرو

ابتدا با مشاهده این ویدئو به طور کامل از چگونکی نصب خازن خودرو بر سیستم صوتی آشنا شوید. سپس با ادامه مقاله خودتان می توانید به تنهایی این کار را انجام دهید.

گام  اول: شارژ خازن را تخلیه کنید.

aid 300x214 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

یک خازن پر دارای مقدار زیادی انرژی الکتریکی است که اگر در هنگام کار با آن آزاد شود می تواند بسیار خطرناک باشد.

گام دوم: قطب منفی(اتصال به زمین) باتری را جدا کنید.

aid1 300x216 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
قطب منفی(اتصال به زمین) باتری را جدا کنید.

این کار جریان الکتریکی را قطع می کند و احتمال برق گرفتگی را صفر می کند.

گام سوم: خازن را در نزدیک مصرف کننده انرژی قرار دهید.

aid2 300x214 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
خازن را در نزدیک مصرف کننده انرژی قرار دهید.

خازن که به عنوان ذخیره کننده انرژی، وظیفه حفظ جریان مصرف کننده مورد نیاز است پس بهترین مکان قرارگیری آن نزدیک آمپلی فایر و یا چراغ های برق که کم سو شده اند می باشد. محلی که خازن را سوار می کنید خیلی بر کارایی آن تاثیر دارد. با قرار دادن آن در قسمت هایی که قدرت کافی ندارند ، به شما اجازه می دهد تا برق برای قطعات با کمترین مقاومت که به دلیل سیم های طولانی ایجاد می شود، تأمین شود.

گام چهارم: قطب مثبت خازن را به قطب مثبت باتری متصل کنید.

aid3 300x215 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
قطب مثبت خازن را به قطب مثبت باتری متصل کنید.

هر وقت که نیاز باشد خازن را به مولفه های دیگر مثل باتری، تقویت کننده و از این قبیل نصب کنید، فقط کافی است قطب مثبت خازن را به قطب مثبت مولفه دیگر وصل کنید سیمی که این اتصال را انجام می دهد معمولا بهتر است سایز 8 باشد.

گام پنجم: سیم اتصال به زمین خازن را وصل کنید.

aid4 300x216 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
قطب منفی خازن را وصل کنید.

قطب منفی خازن را به بدنه ماشین وصل کنید.

گام ششم: ریموت خازن را راه اندازی کنید.

aid5 300x216 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
ریموت خازن را راه اندازی کنید.

اگر خازنی که در اختیار دارید، یک اندازه‌گیر داخلی دارد، مطمنا سیم سومی هم دارد. این سیم مربوط به ریموت فعال‌سازی است و برای قطع کردن برق ورودی به اندازه‌گیر زمانی که ماشین خاموش است استفاده می‌شود. نیاز است که شما این سیم را به سیم ریموت هر منبع تغذیه 12 ولت متصل کنید (مانند سوئیچ احتراق یا آمپلی‌فایر ).

گام آخر: قطب منفی باتری را مجددا وصل کنید.

aid6 300x216 خازن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
قطب منفی باتری را مجددا وصل کنید.

خلاصه این که اگر شما یک سیستم صوتی حرفه ای به خودروی خود نصب کردید و می خواهید در هنگام رانندگی از موزیک با کیفیت صدای بالا لذت ببرید و نگران از بین رفتن باتری ماشینتان نباشید فقط کافی است از یک خازن مناسب استفاده کنید.

آموزش نصب خازن آمپلی فایر خودرو

همچنین برای کسانی که علاقه مند به این موضوع هستند که چگونه خازن آمپلی فایر خودرو را نصب کنند؟ می توانند کلیپ زیر را مشاهده کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی در این رابطه دارید با ما تماس بگیرید، کارشناسان کیان باتری به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما عزیزان هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
20 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سلامی
سلامی
3 سال پیش

آیا خازن فقط برای ماشینهایی است که سیستم صوتی نصب شده ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سلامی
3 سال پیش

با سلام
بله، در صورت استفاده از سیستم صوتی بر روی خودروی خود به خازن برای جلوگیری از نوسانات برقی و اسیب های احتمالی و کیفیت صدای بالاتر در سیستم صوتی خود نیازمند هستید.

رسول
رسول
3 سال پیش

با قرار دادن خازن در مسیر باتری آیا در زمستان که باتری ضعیف می شود اول صبح در هنگام استارت خازن می تواند یک شوک دهنده به باتری برای استارت زدن باشد

نادر
نادر
2 سال پیش

سلام،میشه از خازن در مسیر کوئل ماشین استفاده کرد برای تقویت کوئل؟

مهرداد
مهرداد
در جواب  نادر
1 سال پیش

کوئل خودش یه خازن ولتاژ بالا داره داداش

علی محمد
علی محمد
در جواب  نادر
1 سال پیش

بله،من هم فقط شنیدم،چون کویل ماشینم ضعیف است ،دنبال این قضیه هستم،احتمالا بشود این کار را انجام داد.

بهمن
بهمن
در جواب  علی محمد
9 ماه پیش

سلام رله برای تقویت کویل مناسب است

Amin
Amin
2 سال پیش

سلام عزیزان وقتتون بخیر سیستم ماشین من نویز داره خازن هم سر راهش هست علتش چی میتونه باشه

mohamd1987
mohamd1987
در جواب  Amin
2 سال پیش

سلام یک سلف یا سیم پیچ در مسیر سیم مثبت برق سیستم خود نصب کنید، مقاومت سلف در حدود ۴ اهم باشد.

بهمن
بهمن
در جواب  Amin
9 ماه پیش

سلام نویز گیر کویل باید گذاشت

آوید
آوید
1 سال پیش

سلام من یه سیستم جمع کردم برای ماشینم میخواستم ببینم این ماشین خازن داره که این سیستم رو ساپورت کنه؟ اگر نداره اصلا نیاز هست که براش بزارم؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آوید
1 سال پیش

با سلام معمولا تولید کنندگان خودرو به طور پیشفرض ساب ووفر و آمپلی فایر حرفه ای در سیستم صوتی خودروی شما لحاظ نکرده اند. بنابراین باتری خودروی شما آمادگی تامین انرژی لازم برای تمام تجهیزات الکتریکی خودرو را ندارد. همانطور که می دانید با نصب سیستم صوتی حرفه ای خودرو شامل ضبط، باند، آمپلی فایر، ساب ووفر و دیگر تقویت کننده های صدا،که انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می کنند. به دلیل بالا بودن وات تقویت کننده های صوتی ماشین ، میزان جریان کشیده شده از باتری بالا بوده و در زمانی که ادواتی همچون ساب… خواندن ادامه ...

جلال
جلال
1 سال پیش

سلام آیا هر خازنی میشه تو سیستم های صوتی استفاده کرد من تو شرکت کار می کنم خازن زیاد داریم یا اینا مخصوص خودرو هستن

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جلال
1 سال پیش

با سلام خیر، خازن ها انواع مختلفی دارند و کاربرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. از مهمترین عناوین کاربرد خازن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 1- نویزگیری در مدار 2- تقویت کنندگی در مدار 3- تغییر فرکانس در مدارات فیلترینگ 4- کمک به افزایش راندمان در موتور های الکتریکی 5- تفکیک دو بخش AC و DC مدارات الکترونیکی (خازن کوپلاژ) 6- کمک به نوسان ساز های الکترونیکی و … برای استفاده از خازن های موجود خود حتما می بایست شناخت کافی از نوع و کاربرد آنها داشته باشید و در غیر این صورت از یک متخصص کمک… خواندن ادامه ...

خلیلی
خلیلی
11 ماه پیش

سلام خدمت استاد بزرگوار .، ایا میشود از خازن لامپ خیاری در خودرو استفاده کرد برای تقویت برق

مهدی انامی
مهدی انامی
10 ماه پیش

سلام، ممنون میشم به این سوالات که سوال خیلی از دوستان هم هستش جواب بدید 1.تو خیلی از سایت ها گشتم ولی کسی راجب ولتاژ خازن سیستم صحبت نکرده، خواستم بدونم بهترین ولتاژ خازن چه ولتاژی هستش؟ 2.با اومدن سوپر خازن های بالای 100 فاراد آیا میشه از این سوپر خازن ها استفاده کرد؟ 3.من قبلا خازن رو ماشینم وصل بود و وقتی ماشینم خاموش بود صندوق رو باز میکردم خازن روشن بود و باتریم خیلی موقع ها خالی میشذکد، چه راه حلی پیشنهاد میدید؟ 4.میشه برای شارژ خازن از دینام خودرو مستقیما استفاده کرد؟ 5.میشه برای شارژ خازن از… خواندن ادامه ...

بهمن
بهمن
9 ماه پیش

خدا قوت بسیار عالی عالی و ارزشمند ومفیدسپاسگذارم

بهمن
بهمن
9 ماه پیش

خازن برای صدای عالی و شیشه‌ای به قولی که میزان برق آماده وذخیره در سیستم های حرفه‌ای که خودم از دیر باز روی سیستم ماشین بستم و بسیار بسیار راضی و خشنود هستم و توصیه من به هر سیستم باز هستش بدون معطلی ممنون

هانی
هانی
2 ماه پیش

سپاس از توضیحات خوب و کامل شما
آیا ساب ووفرهای اکتیو که آمپلی فایر روی خودشون هست هم به خازن نیاز دارن؟
مثل مدلهای Pioneer Ts-wx300a و مشابه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش