3.9
(419)

در حالت طبیعی که خودروی شما سالم باشد موتور خودرو باید خیلی روان و بدون هیچگونه سر و صدای عجیب کار کند. در صورتی که با استارت زدن خودرو، صداهای غیر عادی مانند لگد زدن و ضربه زدن موتور که اصطلاحا معروف به ریپ زدن ماشین، شنیده شود، یعنی موتور ماشین شما ایراد دارد. بنابراین باید از آن ساده نگذرید و بعد از عیب یابی، آن را بر طرف کنید.

به لرزش افتادن موتور خودرو، بسیار موضوع مهمی است که در این جا به آن می پردازیم. در این مقاله، علت های اصلی ریپ زدن ماشین در حالت های مختلف بررسی خواهد شد. و راهکار های تخصصی و ساده ارائه خواهیم داد تا بتوانید خودتان مشکل ماشینتان را بر طرف کنید. فقط  کافی است ادامه مطلب را مطالعه کنید تا متوجه شوید دلایل ریپ زدن خودرو چیست؟

همچنین بهتر است بدانید به خاموش و روشن‌شدن ناشی از وجود عیب و ایراد در حین کار موتور خودرو  را نیز ریپ زدن خودرو می گویند. و برخی اصطلاح “دل زدن موتور” را بجای ریپ زدن به کار می برند که معادل هم می باشند.

دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟

ریپ زدن دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت ریپ زدن خودرو

به لرزش و صدای ناهنجار و غیر طبیعی موتور ماشین را ریپ زدن ماشین می گویند که نشان می دهد موتور اتومبیل درست کار نمی کند.

در اکثر خودرو ها عوامل زیر باعث ریپ زدن موتور می شوند.

  1. وجود اشکال در برق رسانی خودرو که شامل شمع ها و وایر ها و کوئل می شود. بنلابراین شمع ها عوض کنید. حتی ممکن است باتری اتومبیل شما خراب شده باشد.
  2. عدم رسیدن بنزین کافی و مناسب به موتور، مانند زمانی که آب با بنزین ترکیب شده است.
  3. خراب بودن سوزن های انژکتور
  4. تمیز نبودن فیلتر سوپاپ ها
  5. وجود ایراد در سیلندرها
  6. وجود نشتی در لوله های هوا
  7. خراب بودن دریچه گاز و سنسورها
  8. تجمیع رسوب در مدار
  9. اشکال در والوهای سوزنی
  10. نبودن گاز پدال با گاز دریچه
  11. معیوب بودن آوانس اتوماتیک
  12. از دیگر عوامل ریپ زدن می توان به به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق، تنظیم نبودن سنسور اکسیژن و دمای موتور اشاره کرد.
  13. دریچه گاز یا سنسورهای مرتبط با هوای وروری خراب هستند و یا گرد و خاک گرفته است.

احتمال دارد به دلیل هر کدام از موارد فوق شما با ریپ زدن ماشین روبرو شوید. دلیل ریپ زدن در بیشتر وسایل نقلیه یکسان است. اما اکثر خودروهایی که سیستم بسیار مشابه به هم دارند از جمله پژوه ۲۰۶ ( تیپ ۲، ۳، ۵، ۶ و نیز ۴۰۵) تندر، سمند و پراید دلیل ریپ زدن آن ها تقریبا عین هم هستند.

علت ریپ زدن ماشین در همه ی شرایط

Road Rage mini دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
آیا خودروی شما در تمام حالت ها ریپ می زند؟

موتور می تواند در شرایط های مختلف ریپ بزند. بطور مثال در حین حرکت یا در حین گاز زدن یا موارد دیگر. اما زمانی که در تمام حالت ها ریپ می زند مشکل مشخص است. موارد زیر دلایل ریپ زدن ماشین در همه ی شرایط است.

  • ممکن است لوله های اگزوز دود گرفتگی داشته باشد. در این صورت دود حاصل از احتراق به سختی از خودرو خارج می شود وباعث ریپ زدن می شود. دقت کنید اگر مسیر خروجی دود کاملا مسدود شده باشد، خودرو روشن نمی شود و خفه می کند.
  • احتمال دارد مدار جرقه خراب است. بنابراین لازم است به بررسی مدار جرقه، چکش برق و بپردازید تا مطمئن گردید که تمام اجزای سیستم خشک و تمیز هستند ودرست کار می کنند.
  • احتمالا شمع ها خراب هستند. برای رفع این مشکل شمع ها را بشویید و سپس پلاتین را تنظیم کنید و در مدار قرار دهید. اگر مشکل برطرف نشد، شمع ها را تعویض کنید.
  • زمانی که در هر شرایطی ماشین ریپ می زند شاید بنزین کافی وجود ندارد یا با آب مخلوط شده است. برای رفع این مشکل مخزن را کاملا تخلیه، پاکسازی کنید و نهایتا بنزین خالص جایگزین نمایید.
  • یا به احتمال زیاد، بنزین به موتور منتقل نمی شود و لوله های آن گرفته است. بنابراین لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود گرفتگی، آن را برطرف کنید. مخزن بنزین را از هرگونه رسوب، پاک سازی کنید.

فیلم بررسی دلایل لرزش و ریپ زدن خودرو

در این ویدیو قصد داریم تمام دلایل و علائمی را که ممکن است ماشین شما در حال لرزیدن یا لرزش باشد پوشش دهیم. چه احساس لرزش در حالت در جا، چه در سرعت های بالا، در حالت گاز، هنگام حرکت، یا فقط هنگام استفاده از ترمز و یا فقط در هنگام قرار دادن ماشین در دنده و ریپ زدن ماشین در تمام حالت ها را بررسی می کنند. تمام این علائم به قسمت های خاصی از خودرو اشاره دارد که در این ویدئو توضیح داده است.

علت لگد زدن موتور خودرو در حین حرکت

وقتی که موتور روان حرکت نمی کند و ضربه می زند، چیکار کنیم؟ در هنگام بروز همچین مشکلی موارد زیر را بررسی کنید:

  1. محفظه‌های احتراق موتور آلوده هستند. موتور را باز کنید و تک تک محفظه‌های احتراق را از وجود هرگونه دوده و جرم‌های آلوده پاکسازی کنید. به عبارتی کربن زدایی کنید.
  2. دمای موتور بیش از حد بالا رفته است. سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید.
  3. شمع ها داغ می شوند. برای رفع مشکل داغی شمع ها ابتدا دهانه پلاتین را تنظیم کنید. و در صورت رفع نشدن مشکل داغی، شمع ها را تعویض کنید.
  4. آوانس دلکو بیشتر از میزان استاندارد است. مقدار آوانس را با اندازه استاندارد درج شده در کاتالوگ تنظیم کنید.
  5. عملکرد آوانس اتوماتیک گریز از مرکز، نادرست است. می توانید این فنرها را بررسی و در صورت نیاز، تعویض کنید.

علت ریپ زدن ماشین در حال حرکت

حرکت دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت ریپ زدن ماشین و لرزش آن در حال حرکت

شاید فکر کنید مسئله پیچیده و گسترده شده است. اما نگران نباشید در اینجا همه چیز به زبانی ساده بیان شده است. ریپ زدن ماشین در حین حرکت، از متداول ترین حالت این مسئله است که می تواند دلایل زیر را داشته باشد.

  1. وقتی در حین حرکت ماشین ریپ می زند احتمالا مسیر خروج دود گرفتگی دارد. در این صورت دود حاصل از احتراق به سختی از خودرو خارج می شود وباعث ریپ زدن می شود. دقت کنید اگر مسیر خروجی دود کاملا مسدود شده باشد، خودرو روشن نمی شود و خفه می کند.
  2. ممکن است مدار جرقه خراب اشده باشد. بنابراین لازم است به بررسی مدار جرقه، چکش برق و بپردازید تا مطمئن گردید که تمام اجزای سیستم خشک و تمیز هستند ودرست کار می کنند.
  3. و یا احتمال دارد شمع ها خراب باشند. برای رفع این مشکل شمع ها را بشویید و سپس پلاتین را تنظیم کنید و در مدار قرار دهید. اگر مشکل برطرف نشد، شمع ها را تعویض کنید.
  4. از دلایل دیگر آن می تواند کافی نبودن بنزین باشد یا این که آب به آن اضافه شده باشد. برای رفع این مشکل مخزن را کاملا تخلیه، پاکسازی کنید و نهایتا بنزین خالص جایگزین نمایید.
  5. احتمالا بنزین به موتور ارسال نمی شود و لوله ها گرفته است بنابر این لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود گرفتگی، آن را برطرف کنید. مخزن بنزین را از هرگونه رسوب، پاک کنید.

علت ریپ زدن ماشین در دنده ۲

%name دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت ریپ زدن ماشین در دنده ۲

یکی دیگر از رایج ترین مشکلات خودروف ریپ زدن ماشین در حالت دنده 2 است. که این موضوع روزانه رانندگان بسیاری را شاکی می کند. اگر برای شما نیز همچین اتفاقی افتاده است احتمالا خودروی شما مشکلات زیر را دارد و باید آن هارا مورد بررسی قرار دهید.

اگر ماشین در حالت دنده 2 ریپ بزند، احتمالا مشکل از سیستم برق رسانی است که که شامل شمع، وایر و کوئل می باشد.

اگر بعد از روشن شدن خودرو در دنده ۲ ریپ بزند سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نمی رسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق نمی دهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را ارسال نمی کند پس آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، بنابر این موتور دچار لرزش و علت ریپ زدن ماشین در دنده ۲ می شود.

در این حالت به احتمال زیاد نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست. این مورد معمولا به دلایل زیر رخ می دهد:

  1. بنزین با آب یا مواد دیگری قاطی شده است.
  2. فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین ضعیف است.
  3. سوزنهای انژکتور خراب است.
  4. دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی، خراب یا کثیف است. برای رفع آن از اسپری شوینده “گانک” برای رفع کثیفی دریچه گاز استفاده کنید.

دلایل ریپ زدن ماشین در سرعت های زیاد

وقتی در سرعت بالا خودرو ریپمی زند علت آن پلاتین سوخته است که می توان آن را با برس زبر تمیز نمود و در صورتی که این سوختگی زیاد باشد و شکل پلاتین تغییر کند باید آن را تعویض کرد. در شمع هایی که تعداد پلاتین بیش از یک عدد است، تمام آنها رابررسی و رفع عیب کنید.

فاصله دهانه پلاتین تنظیم نیست که می توانید با استفاده از فیلر اندازه را تنظیم کنید.

وایرها اتصال محکمی ندارند و سر آن ها کثیف هستند. باید آن ها را بازکنید و تمیز کنید سپس سر جایشان محکم ببندید و تمام اتصالات داخلی دلکو را نیز محکم و تمیز نمایید.

وقتی در زمان فعالیت موتور، با وجود استاندارد بودن دما، آب از اگزوز خارج می شود

اگر در زمان فعالیت موتور آب از اگزوز خارج می شود احتمالا سرسیلندر ترک خورده است که وجود این ترک سبب می شود آب سیستم خنک کاری در قسمت های دیگر مجموعه مولد قدرت جریان پیدا کند و از اگزوز خارج گردد.

اگر در زمان فعالیت موتور آب از اگزوز خارج می شود احتمال دارد واشر سر سیلندر سوخته باشد. در این صورت سر سیلندر را از بلوکه جدا کنید، واشر سر سیلندر سوخته شده را با کاردک وتینراز بین ببرید تا کاملا تمیز شود. سپس واشر سر سیلندر نو را به چسب مخصوص آغشته و در جایش قرار دهید.

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز

ریپ زدن ماشین در حالت گاز نیز تقریبا دلایلی مشابه با علت ریپ زدن در حین حرکت و تعویض دنده دارد. که می توانید بدون مراجعه به افراد متخصص، این مسئله را خودتان حل کنید.

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری

یکی از مواردی که ممکن است پیش آید ریپ زدن ماشین در حین شتاب گیری است که مانند شلاق زدن موتور خودرو اتفاق می افتد.

علت اصلی این مورد، افت فشار ریل سوخت است که می‌تواند ناشی از عملکرد نامناسب پمپ، ایراد در رگلاتور، فیلتر یا حتی سولفاته شدن فیوز پمپ باشد.

همچنین گپ نامناسب شمع های نصب شده، حسگرهای معیوب (مثل حسگر دور شمار یا اکسیژن) و وایرهای نامناسب نیز می‌تواند به این مورد دامن بزند.

البته در نمونه‌های صفر کیلومتر با توجه به کارکرد ناچیز، برای بررسی این قسمت‌ها اندکی زود است و احتمال دارد مشکل خودبخود برطرف گردد، اما در صورت استمرار آن باید مراتب را در سرویس اولیه به کارشناس نمایندگی مجاز اطلاع دهید.

علت ریپ زدن ماشین در صبح

صبح دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت ریپ زدن ماشین در صبح

از مهمترین علت های ریپ زدن خودرو در هوای سرد اول صبح، خراب بودن سیستم برق رسانی موتور است. اما می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

۱. از شایع ترین دلایل ریپ زدن ماشین اول صبح به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق است که آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ باعث به هم خوردن نسبت تراکم می شود.

۲. فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها موجب نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که علت ریپ زدن ماشین اول صبح است می شود.

۳. سومین علت ریپ زدن ماشین اول صبح خراب شدن سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند.

۴. خراب شدن سوزن انژکتور از دیگر علل ریپ زدن ماشین اول صبح است.

۵. هر چیزی که موجب اشتباه کامپیوتر مرکزی موتور خودرو (ECU) می شود به طوری که آن نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد.

دلیل ریپ زدن ماشین در حالت درجا

لرزش درجا دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
دلیل ریپ زدن ماشین در حالت درجا

اولین علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا که باید بررسی شود. لوله های مکش است که احتمالا نشتی دارد. برای رفع این مشکل منیفولد و تمام قطعات مرتبط را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند و سپس اتصالات را محکم نمایید.

دومین عامل، امکان تنظیم نبودن پیچ گاز است. تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود،   آن را تنظیم کنید.

سومین دلیل این مورد، احتمال مسدود بودن سوراخ هوا می باشد که با باز کردن گرفتگیآ این مشکل را برطرف کنید.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

سربالای دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

دلیل اول: احتمال معیوب بودن فیلتر سوپاپ می تواند باعث ریپ زدن ماشین در رفتن به سربالایی باشد که برای رفع آن فیلترگیری نمایید.

دلیل دوم: احتمالا فشار کمپرس از میزان مجاز کمتر می باشد پس ایراد را در مجموعه داخلی سیلندرها جست وجو کنید.

دلیل سوم: احتمال دارد در مسیر لوله های هوا نشتی وجود داشته باشد. پس تمام قطعات متصل به منیفولد را بررسی و محکم کنید.

دلیل چهارم: احتمال دارد بنزین به اندازه کافی به موتور ارسال نمی شود. پس رسوب مدار را پاک کنید. والوهای سوزنی در خودروهای کاربراتوری، را بررسی کنید.

دلیل پنجم: احتمالا اهرم گاز تنظیم نیست. مطمئن شوید که تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه گاز برابر باشد.

دلیل ششم: احتمالا دلکو نیاز به تنظیم دارد.

دلیل آخر: احتمالا آوانس اتوماتیک خلأ خراب است. پس آن را تنظیم کنید، و در صورت نیاز عوض نمایید.

چرا موتور در دور آرام خاموش می شود؟

وقتی موتور در دور آرام خاموش می شود احتمالا لوله های مکش نشتی دارد. برای رفع این مشکل منیفولد و تمام قطعات مرتبط را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند و سپس اتصالات را محکم نمایید.

و یا ممکن است پیچ گاز تنظیم نباشد. به تنظیم آن تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود، بپردازید.

وقتی موتور در دور آرام خاموش می شود احتمالا سوراخ هوا دور آرام مسدود است. برای رفع این مشکل گرفتگی را باز کنید.

چرا در حین کار کردن موتور، آب از اگزوز خارج می شود؟

آب اگزوز دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
علت خروج آب از اگزوز

خیلی از اوقات با وجود این که دما طبق استاندارد و معمولی است، از اگزور خودرو آب به بیرون می ریزد. دلیل این موضوع چیست؟ چگونه آن را رفع کنیم؟

سرسیلندر ترک خورده است. وجود ترک در سرسیلندر باعث می شود، آب سیستم خنک‌کاری در قسمت‌های دیگر مجموعه مولد قدرت جریان پیدا کند و نهایتا از اگزوز خارج شود. برای رفع این عیب ممکن است متحمل هزینه زیادی شوید.

واشر سر‌سیلندر سوخته است. در صورتی که تخصص و ابزار مورد نیاز را دارید، سر سیلندر را از بلوکه جدا کنید، واشر سر سیلندر سوخته شده را با کاردک (احتیاط کنید آسیبی به مجوعه نزنید) و همچنین تینر یا یک حلال دیگر، کامل از بین ببرید تا سطح مورد نظر کاملا تمیز شود.
سپس واشر سر سیلندر نو را به چسب مخصوص آغشته کنید و در جایش قرار دهید. توجه داشته باشید که برای انجام تعمیرات تخصصی موتور، باید اصول و قواعد زیادی را مد نظر قرار دهید که نیاز به کسب تجربه دارد.

چرا توان موتور کاهش یافته است؟

اگر قدرت موتور خودرو به صورت محسوسی افت کرده است. باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  • فیلر سوپاپ ها صحیح نیست بنابراین فیلرگیری کنید.
  • فشار کمپرس از میزان مجاز کمتر می باشد پس ایراد را در مجموعه داخلی سیلندرها جست وجو کنید.
  • در مسیر لوله های هوا نشتی وجود دارد. پس تمام قطعات متصل به منیفولد را بررسی و محکم کنید.
  • بنزین به اندازه کافی به موتور ارسال نمی شود. پس رسوب مدار را پاک کنید. والوهای سوزنی در خودروهای کاربراتوری، را بررسی کنید.
  • اهرم گاز تنظیم نیست. مطمئن شوید که تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه گاز برابر باشد.
  • دلکو نیاز به تنظیم دارد.
  • آوانس اتوماتیک خلأ خراب است. پس آن را تنظیم کنید، و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

نکته: در صورتی که خودروی شما در هنگام استارت، صدای تق تق می دهد، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

صدای تق تق استارت علامت چیست؟

علت ریپ زدن ماشین پژو 405، 206، پارس، پراید، تندر 90

samand دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
ریپ زدن خودروی سمند

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، تقریبا علت ریپ زدن ماشین در اکثر خودرو ها مشابه و یکسان است. بنابراین اگر دارای این خودرو ها هستید نگران نباشید و از روش های این مقاله استفاده کنید. در این صورت نیازی نیست که به متخصص مراجعه کنید.

اگر بعد از روشن کردن خودرو، صدای ضربه در موتور می شنوید مشکل از سیستم برق رسانی است که که شامل شمع، وایر و کوئل می باشد.

سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نمی رسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق نمی دهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را ارسال نمی کند پس آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، بنابر این موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود.

دلایل کلی لرزش شدید و دائمی موتور خودرو

دلایل ریپ 1 دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
دلایل کلی لرزش شدید و دائمی موتور خودرو

یکی از علت های ریپ زدن صبحگاهی خودرو خرابی سیستم برق رسانی موتوراست، اما علت لرزش شدید و دائمی عبارتند از:

1. از شایع ترین دلایل به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق است که آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ باعث به هم خوردن نسبت تراکم می شود.

2. فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها موجب نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که علت ریپ زدن خودرو است می شود.

3. خراب شدن سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند.

4. خراب شدن سوزن انژکتور.

5. هر چیزی که موجب اشتباه کامپیوتر مرکزی موتور خودرو (ECU) می شود به طوری که آن نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد.

بالانس چرخ علت لرزش موتور در سرعت بالای 80 کیلومتر می باشد.

سه شاخ پلوس علت لرزش موتور در حین حرکت و سر بالایی می باشد.

لرزش درحین دنده زدن و رها کردن کلاج برای فلایویل و صفحه کلاج می باشد.

لرزش در حالت نیم کلاج و تنه زدن به شاسی خودرو برای دسته موتورها می باشد.

راهکارهای مشکل ریپ زدن خودرو

ریپ زدن ماشین دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
راهکارهای مشکل ریپ زدن خودرو

اگر خودرویتان هنگام حرکت یا تعویض دنده ها با گاز دادن ریپ می زند، علت آن موارد زیر است.

1. شمع های خودرو را عوض کنید.

اصلی ترین دلیل ریپ زدن خودرو کثیفی شمع هاست که باید هر 30000 کیلومتر تعویض شود. وقتی احتراق ناقص صورت بگیرد، بنزین به صورت خام می سوزد و در سیلندر جمع می شود و با جرقه ضعیف (گاهی شانسی) محترق شده و انفجار خفیفی ایجاد می کند. در این صورت مصرف بنزین بالا است و خودرو شتاب خوبی ندارد و در سربالایی کم می آورد.

2. انژکتور را شستشو دهید.

اگر خودرویتان هنگام حرکت یا تعویض دنده ها با گاز دادن ریپ می زند، علت آن کثیف شدن انژکتور است که باید آن را سالی یکبار بشویید.

3. از تنظیم بودن موتور اطمینان حاصل کنید.

اگر خودرویتان هنگام حرکت یا تعویض دنده ها با گاز دادن ریپ می زند، یکی از علل آن تنظیم نبودن موتور است. که باید سالی یک الی دوبار به صورتی که صدای خروج دود از اگزوز یکنواخت باشد و کم و زیاد نشود آن را تنظیم نمود.

4. باک بنزین را چک کنید.

pompbenzin دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن
کثیفی پمپ بنزین خودرو عامل ریپ زدن آن است.

کثیفی پمپ بنزین خودرو نیز عامل دیگری در ریپ زدن آن است که زمان تعویض آن سرویس های دوره ای (زمان تعویض روغن موتور و فیلترها) می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله عوامل موثر در ریپ زدن ماشین به زبانی ساده عنوان شد این مسئله که یکی از رایچ ترین ایرادات خودرو است ممکن است برای شما نیز پیش آید. در اینجا راهکارهای حرفه ای مطرح شده است که هر شخصی بتواند با به کار بردن آن ها، مشکلش را حل کند. فقط توصیه ای که به شما عزیزان داریم، این است که ابتدا بدانید عیب خودرو در کدام قسمت خودرو و سپس اقدام به رفع آن کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
45 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
امیر
امیر
3 سال پیش

سلام پراید انژکتور دارم موقعی که در دنده 1 و دنده 2 (بیشتر دنده2) سرعت را کمی کم میکنم ماشین شروع میکنه لگد زدن و عقب جلو شدن. مشکل از چی میتونه باشه عزیز؟

کیان باتری
در جواب  امیر
3 سال پیش

این مشکل دلایل مختلفی میتواند داشته باشد و میبایست خودرو توسط مکانیک بررسی گردد.

امیرحسین
امیرحسین
در جواب  امیر
2 سال پیش

سلام داداش مشکل منم همینه جوابشو گرفتی به منم بگی ممنونت میشم

کیان باتری
در جواب  امیرحسین
2 سال پیش

با سلام
به یک باتری ساز مراجعه بفرمائید

قاسم
قاسم
در جواب  امیرحسین
10 ماه پیش

به احتمال قوی کوئل چون خودم تجربش داشتنم

بهروز
بهروز
در جواب  قاسم
5 ماه پیش

ماشینم پرایدکاربراتوریه .شما کویل عوض کردین درست شد؟ احتمال میده از کثیفی دلکوهم باشه؟

علی
علی
در جواب  امیرحسین
3 ماه پیش

سنسور کیلومتر قطع یا ایراد دارد. مال منم اینطوری بود البته پاشش نادرست انژکتور هم می‌تونه باشه

ابوالفضل
ابوالفضل
در جواب  امیر
2 سال پیش

داداش منم این مشکلو دارمم یه هفتس اسیرم ماشینم انژکتوره پراید مدل ۸۳ هست اصلا ایرادشو نمیتونیم پیدا کنیم اگه شما میدونی چیه مشکلش بمنم بگین کلافه شدم

امیرم
امیرم
در جواب  ابوالفضل
9 ماه پیش

داداش پیدا کردی به منم بگو اندازه یه نصفه پراید خرج کردم ولی درست نشد که نشد آخرسرم میخوام ماشینو بفروشم درست نشد که نشد هر چیزی به فکرت بیاد عوض کردم تازه تعمیر موتور کالم کردم و …

امیر
امیر
در جواب  امیر
1 سال پیش

سنسور میل سوپاپ است

قاسمی
قاسمی
در جواب  امیر
1 سال پیش

سنسورمپ

امیرم
امیرم
در جواب  امیر
7 ماه پیش

با سلام منم این مشکلو داشتم کلی هم هزینه سنگین کردم ولی خودم آخرش دردشو پیدا کردم سوکت سنسور دریچه گاز اون ۳تا دندونه که داخل سوکت هست رفته بودن عقب و زیادی دهنشون باز شده بود و با سنسور مچ نمیشد کافیه دندونه هاشو یکم جمع کنی و موقع جا زدن سوکت با جاقو یا یه چیز نوک تیز اون دندونه هارو از پشت بزنی بره داخل مال من که درست شد اگه یه موقع دیدی بازم اینجوری میشه سنسور دریچه گازو عوض کن که فک نکنم نیاز باشه همون سوکتشو درست کنی به احتمال ۹۹ درصد درست میشه… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 7 ماه پیش توسط امیرم
رضا
رضا
در جواب  امیر
4 ماه پیش

سلام منم دقیقا همینطور میشم شمع و وایر و سنسور دور موتور عوض کردم انژکتورم شستشو دادم ولی حل نشد
پس شاید یا کوئل باشه
یا پمپ بنزین
بقیه کمک کنن خواهشاً زیاد خرج کردم😔

کمیل علم الهدی
کمیل علم الهدی
2 سال پیش

ماشینم ( تندر۹۰) موقعی که کولر روشنه پا رو از روی گاز برمیدارم ماشین شدیدا ریپ میزنه
علتش چی میتونه باشه ؟

امیر
امیر
2 سال پیش

سلام خسته نباشید من پژو دارم و تازه سر سیلندر انداختم رو ماشین یه صدایی تق تقی بعد از تعمیر از ماشین میومد و رفتم دوباره مکانیک فیلر و شیم گذاشت و گفت فیلر هات شل بود و الان ۲۵-۳۵کردم والان اون صدا نمیاد ولی گاهی وقتا از اگزوز ماشین صدای ریپ میاد احتمال داره که فیلر سفت باشه یا به مرور زمان خودش درست میشه؟

حامد سیفی
1 سال پیش

سلام،پارسtu5دارم موقعه موتور گرمه تو ترافیکم چندلحضه که خلاص میکنم یهو شروع میکنه به ریپ زدن سویچ قطع وصل میکنم درست میشع.لطفا بگین مشکل از کجاست؟

حميد
حميد
1 سال پیش

سلام ماشين من پژو اس ال ايكس هست موقع خاموش شدن مخصوصا زماني كه گرمه ريپ ميزنه
حتي كليد خابيده ولي ماشين تپ تپ ميكنه بعد دوسه ثانيه خاموش ميشه
شمع ها و واير ها عوض كردم استپر موتور عوض كردم و دريچه گاز هم سيمى هست شستشو دادم بازم موقع خاموش شدن لرزش و تپ تپ ميكنه

کیان باتری
در جواب  حميد
1 سال پیش

با سلام مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که اهم آنها عبارتند از: 1. ممکن است مشکل در سیم‌هایی باشد که به منیفولد متصل هستند. اگر این سیم‌ها ترک برداشته و نشتی پیدا کنند، ماشین هنگام ریپ زدن خاموش خواهد شد. 2. کافی نبودن سطح بنزین در باک ماشین، دلیل دیگری است که منجر به ریپ زدن خودرو و سپس خاموش شدن آن می‌شود. 3. گاهی بنزین به درستی وارد محفظه احتراق نمی‌شود، در نتیجه موتور دچار افت شده و پس از لرزش شدید، خاموش می‌شود. علت این مسئله می‌تواند وجود رسوب در اتصالات میان باک… خواندن ادامه ...

ماهور
ماهور
در جواب  حميد
11 ماه پیش

من هم همچین مشکل مشابهی داشتم

ایمان
ایمان
1 سال پیش

با سلام
ماشین وقتی که سرده هنگام استارت اولیه گاز که می خوای بدی گاز نمی خوره و به اصطلاح زیر ماشین خالی می کنه و بعد از 10الی 15ثانیه مشکل رفع میشه

کیان باتری
در جواب  ایمان
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید خصوصا در فصول سرد سال یک امر طبیعی بوده و می بایست اجازه بدهید خودرو کمی کار کرده و گرم شود. در غیر این فصول اگر این مشکل را دارید می بایست به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید در این صورت احتمال خرابی سنسور دریچه گاز بسیار زیاد است.

Mehran
Mehran
1 سال پیش

سلام.پژو405gliمدل 83دارم سه روزه ک ماشینم دور موتورش از سه بالاتر نمیره هرسنسوری ک بگید تعوض کردم ازبزرگ تا کوچیکش دستگاه دیاگ هم دیگ هیچ خطایی رو نشون نمیده گفتن کاتالیزوره تعویض کردم نوانداختم نشد مکانیک گفتش ک میل سوپاپ گردکرده اونم باز کرد گفت ک اینم سالمه وایر و شمعم همین دیروز نوانداختم درضمن ماشین دوگانه دستیه و روی گاز هم دقیقا همین مشکل رو داره توی این سه روز 15میلیون خرج ماشین کردم ک اگ ی مقدارم میزاشتم روش ی موتور کامل استوک اروپایی باهمه دورچینش رو میتونستم بخرم واقعا نمیدونم چطور اسم خودشونو میزارن مکانیک وتابلوی مکانیکی… خواندن ادامه ...

کیان باتری
در جواب  Mehran
1 سال پیش

با سلام معمولا این یک مشکل رایج است و در خودروهای انژکتوری مشکل بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص و بالا نرفتن دور موتور از 3000 دیده می شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که معمولا اطلاعات سرعت و دور موتور از موتور به ECU ارسال نشود. اطلاعات سرعت و دور موتور در صفحه کیلومتر و کامپیوتر خودرو استفاده می شود. کامپیوتر خودرو اطلاعات بین سرعت و دور موتور را سنجیده و ECU از این اطلاعات برای تنظیم زمان و میزان پاشش سوخت و زمان و میزان جرقه شمع ها استفاده می کند. این اطلاعات هر کدام… خواندن ادامه ...

اهنگر
اهنگر
در جواب  Mehran
11 ماه پیش

سلام سنسور کیلومتر وعوض کن خوب میشه درضمأ سنسور روگیربکس قرار داره با یدونه پیچ اجاره 10میخوره بازش کن تمیزش کن ببند خوب نشد سوخته تعویض اش کن خوب خوب میشه

ناصری
ناصری
1 سال پیش

سلام سمندef7 مدل ۹۷ دارم وقتی صبح ماشینو روشن میکنم صدای خروجی دود از اگزوز یکنواخت نیست و بنظرم تو فصل گرم چند دقیقه ایی آب زیادی از اگزوز خارج میشه ولی آب رادیات کم نمیشه و ی بار ماشین دل میزنم بعد خوب میشه و تو دنده دو و سه ی کل میزنه و ماشین شتاب اولیه نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
در جواب  ناصری
1 سال پیش

با سلام دلایل انواع دود خروجی از اگزوز ماشین خروج دود آبی اگزوز: خارج شدن مستمر دود آبی از اگزوز که عموما در خودروهایی با کارکرد بالا رخ می‌دهد، نشانه روغن‌سوزی است. به این معنی که مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون فرسوده یا شکسته شده و روغن و سایر روان کننده‌ها از این محل به بخش احتراق نشت می‌کند. البته بیش از حد بودن سطح روغن موتور هم می‌تواند دلیل دود آبی اگزوز باشد. اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است. خروج دود سفید اگزوز: در… خواندن ادامه ...

حدیثه کلاته عربی
حدیثه کلاته عربی
1 سال پیش

عذر میخام سلام ببخشید خودرو سمند ال ایکس دارم که دور موتور از ۳ بالا تر نمیره و در حالت حرکت یه مقدار گاز میدم ماشین شروع به ریپ زدن میکنه و هاینکه این حالت در دنده ۳و ۴ یه مقدار دیرتر انجام میشه چه دلیلی میتونه داشته باشه ممنون از اینکه وقت میزارید و کمک میکنید

نیوشا
نیوشا
1 سال پیش

ماشینم تیبا ۲ هست. نو! تو ترافیک سنگین موقع ایست و حرکت های آروم، ریب میزنه و میخواد خاموش شه ! مشکل چیه‌؟

کیان باتری
در جواب  نیوشا
1 سال پیش

با سلام
ریب زدن خودرو در شرایط مختلف دلایل مختلف و متعددی می تواند به دنبال داشته باشد که برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما بایستی به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.
بررسی سنسور دریچه گاز و استپر موتور و اتصالات آنها برای خودروی شما بسیار توصیه می شود.

H.Gh
H.Gh
در جواب  نیوشا
11 ماه پیش

سلام موتور هوا میکشه احتمال زیاد از منیفولد

احمد
احمد
در جواب  نیوشا
2 ماه پیش

عادیه .همشون همینن

سید اکبر ساداتی
سید اکبر ساداتی
1 سال پیش

سلام
ماشین ۲۰۶ اس دی من وقتی که جایی که آب در یک گودال جمع شده رد میشم شروع می کنه ریپ زدن چراغ چک روشن میشه علت و error دریچه گاز رو نمایش میده البته با مراجعه به تنظیم موتور عیب یابی فن ماشین هم شروع می کنه باسرعت بالا کارکردن بعد از گذشت حدودا نیم ساعت وقتی به تنظیم موتور مراجعه میکنم انگار ماشینم در بهترین شرایط کار می کنه البته چراغ چک کماکان روشن میتونی وایراد دریچه گاز رو نشون میده به کی مراجعه کنم

طهماسبی
طهماسبی
9 ماه پیش

درود بر شما جک j5 دارم که وقتی ماشین گرم میشه و در ترافیک وقتی میخوام دنده یک بندازم و کلاج رو رها کنم شدیدا میلرزه انگار آدم ناشی داره ماشین رو میرونه ولی ماشین که سرده خیلی روان هست و هیچ مشکلی ندارم

سید مجید رضوی
سید مجید رضوی
9 ماه پیش

سلام،لیفان x60 اتومات دارم، پس از قرار گرفتن به مدت طولانی در ترافیک،زمانی که ماشین ایست کامل می کند و ابتدای شروع به حرکت،صدای تق تق دنده می آید چراغ چرخ دنده یک لحظه روشن می شود وماشین خاموش می شه، پس از راه افتادن هیج مشکلی ندارد،لطفا راهنمایی بفرمائید

کاظمی
کاظمی
در جواب  سید مجید رضوی
4 ماه پیش

روغن گیربکس بده عوزش کنند از نوع ایرانولcvt

سعید
سعید
6 ماه پیش

سلام
من سمند ef7 دوگانه سوز دارم و متاسفانه مدتی است که وقتی کولر خودرو روشن است و فن دوم در مدار میاید ویا از سرعت ماشینم کم میکنم یکمرتبه دور موتور بهم می‌ریزد و ماشین در حین حرکت خاموش می‌شود که سریع کولر رو خاموش میکنم وبا نیم کلاج کردن موتور روشن می‌شود
شایان ذکر هست که وقتی که استارت میزنم دور موتورم از روی یک تا ۱/۲ و مجدد روی یک و تا ۰/۸ نوسان دارد
ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.باتشکر

بهروز
بهروز
5 ماه پیش

سلام منم پرایدکاربراتوری دارم دلکوچندماهه عوض کردم ماشینم دوبار آمپرش بخاطرخرابی سیمای فن بالارفته بود.چندوقتی بودحس میکردم پاموکه روگازبرمیدارم ماشین سرعتش که کم میشه دل میزنه.چندروزپیش رفتم بنزین زدم تاازپمپ اومدم بیرون ماشین خاموش شد.پدال گازوفشارمیدادم استارت میزدم ماشین یکم راه میرفت بعدانگارکه سوخت کم بیاره ریپل شدیدمیزدوخاموش میشد.امروزیکم اتصالات برقی و ورودی بنزین به کاربراتو چک کردم روشن کردم ماشین روشن شدوکارکردولی هنوزاون یکم ریپلو که موقع برداشتن پاازروپدال گاز و دل زدن ماشین توکم شدن سرعت ماشین دارم.اگه کسی این مشکلوداشته وعیبشومیدونه لطفابه منم بگه.

علی مظلومی
علی مظلومی
5 ماه پیش

هنگام روشن کردن چراغهای جلو و هنگام نور بالا زدن ماشین ریپ میزند، و خاموش میشود ، نظر شما در این مورد چیست .

نیما
نیما
4 ماه پیش

اقا سلام .. من چانگان دارم .. چند وقتیه چراغ چک ماشین چشمک زن میشه ..دیاگ زدم میزنه انفجار سیلندر 1 ..شمع و باطری و کویل عوض کردم ارور عوض نشد .کویل قبلی هم همین اشکال بود برای همین میگم از کویل نباید باشه. دریچه هوا شستشو دادم .. سوزنها رو چک کردم برق پشتشونم اوکی بود … همیشگی هم نیست این اشکال ..گاهی در جا یه تکانه هایی به موتور میده ..گاهی هم توی سربالایی مخصوصا خودشو نشون میده و توی حرکت گاها چراغ چک چشمک میزنه و بعد خاموش میشه .. صد تا مکانیک و برق کار بردم… خواندن ادامه ...

علی
علی
4 ماه پیش

سلام جناب ماشین من 206 تیپ دو هست صبحا عالی ولی گرم ک میشه ریپ میزنه و از اگزوز هم پت پت خیلی کمی میکنه

علی
علی
در جواب  علی
3 ماه پیش

یکی از انژکتور ها یا کم میپاشه یا زیاد. وسلام

سام
سام
3 ماه پیش

سلام و تشکر از سایت خوب شما.من تیبا ۹۴ دارم .دو سه روز هست بعد چند کیلومتر رانندگی یهو ماشین ریپ میزنه و پدال رو ک فشار میدی کاملا میخواد خاموش شه.پا رو از پدال بر میدارم یه کم گاز بی جون میخوره .وقتی در حال حرکت اینجوری میشه با یه بار استارت یا خاموش و روشن کردن دوباره یه ۵۰۰ متر خوبه باز دوباره.البته برخی مواقع هم خود بخود خوب میشه یکی دو ساعت اما دوباره میگیره.نمیدونم چه کار کنم باهاش.پیش مکانیک میبرم هر کدوم یه نظری میدن و میترسم ببرم چندتای دیگه رو هم خراب کنن.مممون

محمدرضا
محمدرضا
3 ماه پیش

سلام ۲۰۷ اتومات وقتی پدال گازو ول میکنم ماشینم شروع به ریپ زدن میکنه به مدت ۳تا۵ ثانیه یه مدته بیشترم شده دلیلش چیه

اکبر
اکبر
3 ماه پیش

سلام من خودروی تیبا ۲ مدل ۱۴۰۰ دارم . چند وقت هست که اول صبح ریپل میزنه و بعد خاموش میشه . استپر موتور هم عوض کردم
لطفن راهنمایی کنید

رامین
رامین
2 روز پیش

سلام. ماشینم پارس
زمانی ک سرعت پایینه گلز رو میگیرم یا ول میکنم ماشین لگد میزنه

تمام سنسور.ها از قبیل اکسیژن.مپ.دریچه گاز تعویض شده اما مشکل حل نشد
کسی میتونه راهنمایی کنه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش