4.3
(93)

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام روشن کردن خودرو متوجه می‌شوید که آن گاز نمی‌خورد این اتفاق ناخوشایندی است. در این مقاله از کیان باتری قصد داریم دلایل گاز نخوردن ماشین را جستجو کنیم از آنجایی که متأسفانه دلایل مختلف زیادی وجود دارد، اما با شناخت و آگاهی یافتن از علت‌های آن بهتر می‌توانید با این مشکلات مواجه شوید و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

گاز نخوردن ماشین 300x169 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

علت گاز نخوردن خودرو چیست؟

همان‌طور که می دانید اغلب خودروهای امروزی از سیستم‌های کاربراتی به انژکتوری تغییر ماهیت داده و از آن‌جایی که برخی از عملکردهای موتورهای انژکتوری با نسخه‌های کاربراتی متفاوت است، عوامل گاز نخوردن ماشین‌های انژکتوری نیز می‌تواند متمایز از خودروهای کاربراتی باشد، علت گاز نخوردن خودرو با شرایط مذکور به عوامل وابسته است که در ادامه به جزئیات و علت گاز نخوردن ماشین های کاربراتوری و انژکتوری میپردازیم.

مقاله پیشنهادی:

عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن

علت گاز نخوردن ماشین کاربراتوری

گاز نخوردن3 300x302 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
علت گاز نخوردن خودروی کاربراتوری

زمانی که اتومبیل شما گاز نمی‌خورد یعنی آن شتاب معمول خود را ندارد و به هر میزانی که پای خود را روی پدال هم فشار دهید هیچ تاثیری ندارد. اگر چه از آن دست از رانندگانی باشید که عادت به رانندگی با سرعت زیادی دارند خیلی سریع می‌توانید بعد از فشار دادن بر روی پدال گاز متوجه شوید که مشکلی یا آسیبی ایجاد شده است و باید اقدامات لازم را برای تعمیر این بخش از اتومبیل انجام دهید.

همانطورکه در بالا نیز اشاره شد که علت‌های متعدد زیادی وجود دارند که خودروی کاربراتوری شما گاز نخورد و شتاب کافی را نداشته باشد تا بتواند مسیر عادی را طی کند این عوامل عبارتند از:

  1. خراب بودن فیلتر هوا
  2. خراب و آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو
  3. خرابی دیسک و صفحه
  4. وجود مشکل در استپر موتور
  5. تمام شدن یا غیراستاندارد بودن روغن موتور
  6. نقص در کمپرس سیلندر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1- خراب بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا 300x200 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
فیلتر هوا علت گاز نخوردن خودرو

فیلتر هوا یکی از اساسی ترین قطعات خودرو در خودروهای کاربراتی و انژکتوری است و وجود هرگونه اشکال و ایراد در آن می تواند منجر به گاز نخوردن ماشین شما گردد. نقش فیلتر هوا برای موتور خودرو همانند نقش ریه ها برای بدن ماست. همانقدر حساس و اساسی. وظیفه ی اصلی فیلتر هوا تصفیه و حذف آلاینده ها و ذرات معلق موجود در هواست که به داخل موتور نفوذ نکند. درست همانند نقشی که شش ها در بدن ما دارند.

در صورت وجود هرگونه اشکال در فیلتر هوای خودروی شما یا گرفتگی آن، سوخت کافی به موتور خودرو نمی رسد و همین می تواند عاملی برای گاز نخوردن ماشین باشد. به همین دلیل کارشناسان خودرو توصیه می کنند که فیلتر هوای خودروی خودتان را به صورت دوره ای بازدید کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

بنابراین اگر با این مشکل روبرو شدید که ماشین شما گاز نمی خورد حتما فیلتر هوای خودرو را بررسی نمایید.

2- خرابی پمپ بنزین عامل گاز نخوردن خودرو

پمپ بنزین 300x146 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
خرابی پمپ بنزین عامل گاز نخوردن خودرو

چنانچه که پمپ بنزین اتومبیل شما آسیب دیده باشد یا صافی بنزین تمیز نباشد. ممکن است باعث نقص و ایراد اتومبیل در گاز خوردن شود. در واقع پمپ بنزین قطعه‌ای است که سوخت از این طریق به باک انتقال پیدا می‌کند. در صورتی که سوخت به صورت کامل به موتور انتقال پیدا نکند، خودرو در هنگام گاز خوردن دچار مشکل می‌شود.

پمپ بنزین ماشین قطعه ای است که در قسمت عقب خودرو و در مجاورت باک قرار گرفته است و وظیفه ی اصلی آن انتقال سوخت خودرو از باک به موتور است. پمپ بنزین یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می گردد و در صورت بروز کوچکترین ایرادی در آن، به موتور خودرو هیچگونه سوختی نمی رسد و در نتیجه خودرو حرکتی نخواهد داشت.

بیشتر مشکلاتی که برای پمپ بنزین خودرو به وجود می آید کاملا ناگهانی بوده و خرابی آن می تواند بسیار مشکل ساز باشد. پس اگر با این مشکل روبرو شدید که خودروی شما گاز نمی خورد حتما پمپ بنزین خودروی خودتان را بررسی نمایید. بازدید مرتب این قطعه و چک کردن سلامت آن می تواند عمر مفید خودروی شما را افزایش دهد.

3- خرابی دیسک و صفحه

خرابی دیسک 300x200 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
عوامل گاز نخوردن خودرو کاربراتوری

یکی از مواردی که می‌تواند از دلایل گاز نخوردن خودرو باشد زمانی است که دیسک و صفحه اتومبیل شما دچار فرسایش است. با خراب شدن دیسک خودروی شما کارایی سابق را نخواهد داشت. به همین علت بسیار مهم است که حواستان به این قسمت از اتومبیل باشد و با بررسی این بخش‌ها از مختل شدن عملکرد‌های مختلف جلوگیری کنید. زمان مناسب برای تعویض لنت‌های ترمز از خرابی دیسک و صفحه جلوگیری می‌کند.

4- وجود مشکل در استپر موتور

استپر موتور 300x300 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
خرابی استپر موتور علت نوسان دور موتور

یکی از بخش‌های مهم اتومبیل استپر است که اگر دچار آسیب شود می‌تواند عملکرد خودروی شما را مختل کند. دلیل تاثیرات نامطلوب بر روی کارایی خودرو به علت ارتباط مستقیم موتور و استپر است با توجه به اینکه شمع‌ها و کوئل وایر شمع به استپر وابسته‌اند در صورتی که این قطعه دچار مشکل گردد. کاملا روشن است که موتور هم شرایط نامطلوبی را تجربه خواهد کرد. به همین علت دلیل گاز نخوردن خودرو، استپر موتور است.

5- کم شدن یا بی کیفیت بودن روغن موتور

چک روغن موتور 300x200 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
روغن موتور نامرغوب علت گاز نخوردن ماشین

با توجه به نوع روغنی که برای موتور اتومبیل خود انتخاب می‌کنید. چنانچه که روغن موتور شما نامرغوب باشد امکان اینکه موتور به خوبی گاز نخورد خیلی زیاد است. البته این تنها یکی از علت‌های خرابی خودرو می‌باشد.

6- نقص در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر تاثیر زیادی بر روی سوپاپ‌ها و رینگ‌های اتومبیل دارد و باعث کارایی بیشتر این بخش‌ها می‌شود. این قسمت‌ها باعث عملکرد درست موتور را فراهم می‌کند. زمانی که کمپرس سیلندر دچار مشکل می‌شود می‌تواند دلیل اصلی گاز نخوردن خودرو باشد. به همین علت بررسی عملکرد این بخش‌ها را نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت.

دلایل گاز نخوردن خودروهای اتومات

دنده اتومات 300x200 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
چرا ماشین اتومات گاز نمیخورد؟

علت گاز نخوردن ماشین های انژکتوری به مراتب می تواند پیچیده تر باشد و پیدا کردن دلیل اصلی آن را می تواند سخت تر کند. در این مقاله نگاهی جامع به علت گاز نخوردن ماشین داشته ایم و دلایل احتمالی آن را شرح داده ایم. ماهیت خودروهای امروزی با خودروهای نسل گذشته متفاوت تر شده و با تغییر سیستم آنها از کاربراتی به انژکتوری، نحوه ی عملکرد اجزای مختلف خودرو هم دستخوش تغییرات زیادی شده است.

به همین دلیل عیوب فنی که برای سیستم های کاربراتی می توانست به وجود بیاید از عیوب فنی سیستم های انژکتوری کاملا مجزاست. بنابراین دلایلی که در مبحث قبلی به آن اشاره شد نمی‌تواند برای تمامی خودروها به ویژه علت گاز نخوردن ماشین‌های انژکتوری صدق کند عوامل دیگری می‌تواند موثر باشند از جمله:

  • کثیف بودن انژکتور ماشین
  • مشکل در سنسور گاز
  • نقص در سنسور پدال گاز و کلاچ
  • ایراد در سنسور دور موتور
  • خرابی مپ سنسور
  • آسیب در قطعه ECU

1- کثیف بودن انژکتور ماشین

انژکتور 300x187 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
کثیفی انژکتور علت گاز نخوردن ماشین

زمانی که انژکتور خودرو کثیف می‌شود باید سریعاً این قطعه را تمیز کنید اما توجه داشته باشید که این بخش بسیار تخصصی است و باید حتما به تعمیرگاه‌های مجرب و متخصص مراجعه کنید. با تمیز شدن این بخش خودروی شما به راحتی می‌تواند گاز بخورد.

2- مشکل در سنسور گاز

سنسور دریچه گاز 300x171 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

اتومبیل‌های اتوماتیک دارای سنسورهای متنوعی هستند. یکی از این سنسورها گاز است. مشکلاتی که در آن وجود دارد علت اصلی گاز نخوردن اتومبیل است. سنسور گاز بر روی دریچه گاز و در مجاورت استپر قرار دارد.

چنانچه این بخش دچار آسیب و مشکل شود باعث می‌شود که پاشش سوخت انژکتورها دچار مشکل شود. در حقیقت سنسور گاز موظف است که در مورد موقعیت دریچه گاز به قطعه ECU یا همان مغز متفکر خودروی اتوماتیک اطلاع دهد. با آسیب دیدن این قطعه احتمال گاز نخوردن ماشین زیادی است.

باید مراقب باشید که این قطعه دچار مشکل نشود به این صورت که با بالا ماندن دور موتور در دور پایین، دیر پایین آمدن دور موتور همچنین ثابت ماندن دور در دور پایین نیز از جمله این عوامل است که منجر به خراب شدن این قطعه می‌شود.

3- نقص در سنسور پدال گاز و کلاچ

از دیگر سنسورهای اتومبیل‌های اتوماتیک و انژکتور، سنسور پدال گاز و کلاچ است که در کارایی خودرو تاثیر بسزایی دارد. هر نوع آسیب یا خرابی در سنسور پدال گاز و کلاچ هم می‌تواند مهم‌ترین دلیل گاز نخوردن خودرو باشد.

4- ایراد در سنسور دور موتور

سنسور دور موتور در خصوص دور لحظه‌ای به قطعه ECU اطلاع می‌دهد. در صورتی که این اطلاع‌رسانی ضعیف باشد یا مشکلی در این میان به وجود بیاید باعث می‌شود که خودروی شما کارایی و عملکرد نامطلوبی داشته باشد که یکی از این عوامل گاز نخوردن خودرو می‌باشد.

5- خرابی مپ سنسور

مپ سنسور مانند سایر سنسورهایی که در خودرو استفاده می‌شود در مرتبط است و اطلاعاتی را نیز به آن‌ها مخابره می‌کند. این قطعات در مورد هوای مکش شده به ECU اطلاع‌رسانی می‌کنند. در صورتی که مپ سنسور خراب شود کنترلی بر میزان باز و بسته بودن دریچه هوا هم وجود نخواهد داشت و باعث بروز مشکلاتی مانند گاز نخوردن ماشین خواهد شد.

6- مشکل ECU عامل اصلی گاز نخوردن خودرو در حرکت

ECU 300x150 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
مشکل در ECU علت گاز نخوردن موتور خودور

ECU قطعه ای است که فقط در ماشین های انژکتوری وجود دارد و می تواند علت گاز نخوردن ماشین های اتوماتیک باشد. نام این قطعه مخفف عبارت «قطعه کنترل الکترونیک» بوده و وظیفه آن بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور است.

یکی از تفاوت‌های فاحش و بارز خودروهای انژکتوری و کاربراتی، وجود قطعه‌ای بسیار حیاتی در موتور نسخه‌های انژکتوری بوده که از آن با عنوان ECU یاد می‌شود.

به وجود آمدن هرگونه نقص و اشکالی در این قطعه ی کامپیوتری می تواند منجر به ایرادات زیادی از جمله گاز نخوردن ماشین و نوسان دور موتور خودرو گردد. اگر ماشین شما گاز نمی خورد یا در دور موتور خود نوسانات احتمالی مشاهده کردید حتما این قطعه را بازرسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

اگر می‌خواهید از گاز نخوردن ماشین خود جلوگیری کنید، بهتر است در حفظ و بررسی ECU‌تان کوشا بوده و در صورت مشاهده هرگونه نشانه از گاز نخوردن ماشین، این قطعه حیاتی را بازرسی کنید. علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت می‌تواند همین ECU باشد که باید برای بررسی این مورد به مکانیک مراجعه کنید.

از دیگر موارد که می‌توانند موجب گاز نخوردن ماشین شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  معیوب بودن مجموعه دریچه گاز
  •  معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی
  • خرابی سنسور هیدرولیک فرمان
  • خرابی سنسور خطی گاز کولر
  • خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
  • خرابی سنسور کیلومتر در خودروهای با ECUزیمنس
  • خرابی سنسور پدال کلاچ
  • ایراد در میکروسوئیچ پدال ترمز در خودروهای گیربکس اتوماتیک
  • سنسور پدال گاز معیوب در خودروهای با دریچه گاز برقی

مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

دلایل گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

گاز نخوردن 3 300x101 علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
علت گاز نخوردن خودرو در سربالایی

گاز نخوردن ماشین به خصوص در سربالایی، یکی از مشکلاتی است که اغلب ما با آن مواجه می شویم. این مسئله باعث می‌شود تا ماشین برای بالا رفتن از سربالایی قدرت لازم و کافی را نداشته باشد. عوامل زیر می تواند در بروز این مشکل موثر باشند:

  • علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی می تواند به موارد مختلفی مربوط باشد که از میان آن ها می توان به خراب و یا ضعیف شدن پمپ ماشین اشاره کرد.
  • گاها مشاهده شده است که در صورتی که قسمت صافی بنزین کثیف باشد می تواند باعث ضعیف شدن قدرت موتور و گاز نخوردن ماشین در سربالایی شود.
  • اگر به تازگی متوجه شده اید که ماشین شما در سربالایی گاز نمی خورد، علت را می توانید در فیلتر هوا جستجو کنید. فیلتر هوا بخشی است که برروی جریان وارد شده به موتور می تواند اثر بگذارد.
  • از دیگر مواردی که می تواند علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی باشد می توان بی کیفیت بودن و یا کافی نبودن روغن موتور را مطرح کرد، زمانی که شما از روغن موتور با کیفیتی استفاده می کنید می توانید تاثیر آن را برروی کارایی خودروی خود مشاهده نمایید.
  • زمانی که تمیز کردن انژکتور ماشین خود را به یک متخصص می سپارید می بینید که دیگر با مشکل گاز نخوردن ماشین در سربالایی مواجه نخواهید بود. تمیزی انژکتور خودرو باعث می شود قدرت موتور زیاد شود.
  • از دیگر موردی که می تواند علت گاز نخوردن ماشین باشد خرابی قسمت سنسور است.

منظور از نوسان گاز خودرو و یا گاز هرز خوردن چیست؟

نوسان و یا ثابت نبودن دور موتور به حالتی گفته میشه که دور موتور ماشین، دچار نوسان و تغییر دور غیر عادی می شود. این حالت بیشتر در موقعیت درجا کار کردن خودرو رخ می دهد، حالتی که موتور روشن و پدال گاز آزاد است.

نوسان طبیعی بین ۳۰ الی ۶۰ دور در دقیقه می باشد. بازی کردن عقربه دور موتور روی خط ۸۰۰ دور، در حدود ۱ میلی متر بالا و پایین یا حتی مقدار اندکی بیشتر طبیعی است.

نوسانی نشان از وجود ایراد دارد که باعث پایین آمدن دور موتور به حدی که موتور به لرزش بیفتد (حدود ۷۰۰ دور به پایین ) و یا بالا رفتن بیش از حد به شکلی که خودرو گاز بخورد، مانند مواقعی که موتور سرد است.

مقاله پیشنهادی: علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز

اصطلاح نوسان در این موضوع برای ما به ۲ معنی است.

  • افزایش و یا کاهش دائمی دور موتور بیش از حد معمول
  • بازی کردن دور موتور

وظفه کنترل دور موتور در وحله اول بر عهده میزان هوای ورودی به موتور است.

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن

راه های جلوگیری از مشکل نوسان گاز خودرو

  • بررسی کامل تمامی اجزا و قطعات خودرو که ارتباط مستقیمی با گاز نخوردن اتومبیل دارند. موجب می‌شود که از این دست از مشکلات جلوگیری شود.
  • همچنین استفاده از بنزین استاندارد و مرغوب نیز می‌تواند تا حدودی تاثیر بسزایی بر روی گاز نخوردن خودروی شما بگذارد.
  • استفاده از بنزین‌های سوپر می‌تواند بهترین گزینه باشد و موجب می‌شود تا مصرف آن را تا حدود زیادی کاهش دهد.
  • در میان تمام عواملی که ذکر کردیم به خاطر داشته باشید که تعویض مرتب فیلتر هوا و چک کردن پمپ بنزین خودرو به کاهش هزینه های تعمیر خودرو و افزایش طول عمر خودرویتان کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین فیلم زیر می تواند شما را در زمینه درک دلایل گاز نخوردن ماشین و نحوه پیشگیری و  تعمیر پایین آمدن دور موتور خودرو را نشان می دهد.

در صورت گاز نخوردن ماشین چه کنیم؟

در صورتی که برای اولین بار با این مشکل رو به رو شدید و علت گاز نخوردن ماشین خود را نمی دانستید باید بلافاصله خودروی خود را برای بررسی به دست یک تعمیرکار با تجربه بسپارید تا صحت عملکرد و سلامتی تمامی قطعات آن را بررسی کند. در صورتی که خودتان در این زمینه اطلاعات کافی دارید حتما قطعاتی که در بالا اشاره کردیم را بازدید نمایید.

در صورتی که با وجود چنین مشکلی، خودروی خود را روشن کرده و به صورت مدام پدال گاز را فشار دهید می تواند آسیب هایی جدی به موتور خودروی شما برسد و بسیاری از قطعات گران قیمت خودروی شما صدمه ببیند و این یعنی متحمل شدن هزینه ی گزاف تر برای تعمیر خودرو.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
دفتری
دفتری
3 سال پیش

سلام علت گاز نخوردن خودرو حین حرکت از چیست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  دفتری
3 سال پیش

با سلام
علت‌های متعددی می توانند وجود داشته باشند که باعث گاز نخوردن خودرو و کم شتاب شدن آن باشند.
خراب بودن فیلتر هوا
خراب و آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو
خرابی دیسک و صفحه
وجود مشکل در استپر موتور
تمام شدن یا غیراستاندارد بودن روغن موتور
نقص در کمپرس سیلندر.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش