4
(97)

لرزش خودرو جزو مشکلات معمول هر خودرویی بعد از دو تا سه سال کار کردن است. به هر حال ماشین شما از قطعات متعددی تشکیل شده است که با فرسودگی و خراب شدن هر کدام، خودروی شما علائم مختلفی نشان می دهد. که اگر به موقع علت چنین مشکلاتی شناسایی نشوند، هزینه های سنگین جانی و مالی به بار خواهد آورد.

بنابراین دانستن علت مشکل تاثیر زیادی در کاهش هزینه و تعمیر زودهنگام خودرو خواهد داشت؛ اما اگر از عیب‌یابی خودرو سررشته نداشته باشیم این امر کمی مشکل به نظر می‌رسد. در ادامه با کیان باتری همراه باشید تا با نکاتی پیرامون لرزش خودرو آشنا شوید.

این برای بسیاری از صاحبان خودرو اتفاق میافتد به خصوص زمانی که از ماشین برای مدت طولانی استفاده کرده اند، همچین همه چیز در ظاهر خوب به نظر می رسد تا اینکه تکان های کوچک شروع می شود و بعد بیشتر می شوند و طولی نمی کشد که می توانید آن ها را از طریق صندلی و فرمان خودرو حس کنید.

دلایل لرزش خودرو در حالتهای مختلف

ویدئوی فوق را از دست ندهید! در این ویدیو تمام دلایل و علائمی را که ممکن است ماشین شما در حال لرزیدن یا لرزش باشد پوشش داده شده است. چه زمانی لرزش در حالت ایستادن خودرو، چه در سرعت های بالا ، لرزش هنگام شروع حرکت، هنگام چرخش موتور ، فقط هنگام استفاده از ترمز و یا فقط در هنگام قرار دادن ماشین در دنده. تمام این علائم به قسمت های خاصی اشاره دارد که در این فیلم توضیحاتی داده شده است.

علت لرزش موتور خودرو

گاهی اوقات لرزش خودرو ناشی از مشکلات موتور آن می شود مثلا به موتور به اندازه ی کافی سوخت، هوا و یا جرقه که برای روان کار کردن آن نیاز است، نمی رسد. نشانه هایی از لرزش خودرو که ممکن است مربوط به موتور خودرو باشد شامل موارد زیر می شود:

  • الف) لرزیدن و یا تکان خوردن خودرو در حین شتاب بالا
  • ب) در محدوده های سرعت های خاص بریده بریده تکان خوردن
  • ج) ماشین ابتدا خوب شروع به کار کند ولی بعد از مدتی به لرزش درآید.
لرزش موتور 300x169 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
علت لرزش موتور خودرو

چرا موتور ماشین می لرزد؟

هنگامی که سوار بر خودرو هستید، شاید حس کرده باشید که موتور خودرو شما بیش از حد می لرزد و این لرزش را به اتاق منتقل می‌کند. دلیل این اتفاق چیست؟ لرزش غیر عادی و شدید موتور ماشین یک خودرو یکی از مسائلی است باید مورد بررسی قرار گیرد. این اتفاق گاهی می‌تواند ناشی از مشکلی درون موتور و گاهی ناشی از یک عامل خارجی باشد:

  • لق شدن پایه موتور

    موتور وسایل نقلیه توسط پایه موتور به بدنه ماشین متصل شده است، بیشتر وسایل نقلیه حداقل چهار یا بیش از چهار پایه موتور دارند حتی اگر یکی از پایه ها لق یا جدا شود بدین معنا است که موتور شنا فضای بیشتری برای حرکت دارد و حرکت می کند، داشتن پایه موتور شل لرزش های قابل توجهی به همراه دارد .

  • دمپر میل لنگ

    یکی از دلایل لرزش غیر عادی موتور می‌تواند ناشی از مشکل در دمپر میل لنگ باشد. نقش این قطعه کاستن از لرزش هنگام کار کردن است که در صورت خرابی خودرو دچار لرزش غیرعادی می‌شود.

  • شمع‌های معیوب

    شمع معیوب 300x158 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
    شمع های معیوب دلیل لرزیدن موتور ماشین

    عیب در شمع‌ها و یا تمام شدن طول عمر آن‌ها نیز یکی از دلایل بسیار رایج لرزش موتور است. در این صورت با تعویض شمع خودرو، لرزش متوقف شده و دیگر چنین مشکلی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که عیب در شمع‌ها، با لرزش ابتدایی همراه نبوده و اتفاقا پس از مدتی حرکت، خود را نشان می‌دهد.

    اگر تشخیص داده شد که شمع‌ها معیوب هستند، باید تعویض شوند که البته کار سختی نیست و در خانه هم می‌توان آن را انجام داد.

  • هوای بسیار سرد

    در هوای سرد، موتور خودرو لرزش بیشتری دارد. این موضوع را زمانی حس می‌کنید که پس از یک شب تا صبح، موتور خودرو خود را استارت می‌زنید. اگر علت لرزش موتور هوای سرد باشد، رفته رفته لرزش آن پس از رسیدن به دمای مناسب کم می‌شود.

    بنابراین باید لرزش جزئی موتور که پس از گرم شدن متوقف گردد، را به سرما ربط دهیم. اما در این حالت باید پس از چند دقیقه یا حتی کمتر، لرزش متوقف شده و روند کار موتور عادی گردد.

    اگر خودروی شما در هوای سرد به سختی استارت میخورد با به طور کلی روشن نمی شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.
    دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

  • محورها و کمک‌ها

    هنگامی که ضربه شدید به خودرو و چرخ‌ها وارد شود، محورهای خودرو و کمک‌ها می‌توانند آسیب ببینند. از طرفی این قسمت‌ها نقش کاهش لرزش پیشرانه را دارند و در صورت آسیب دیدگی باعث انتقال لرزش موتور به اتاق خودرو می‌شوند.

چطور از لرزش موتور خودرو پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از لرزش موتور خودرو، لازم است که به موقع قطعات داخلی خودرو از جمله سیستم احتراق و سوخت رسانی، دیسک و صفحه، دسته موتورها، سیسم ترمز به ویژه لنت ترمز و … را بازرسی کرده و در صورت هر عیبی، تعمیر یا تعویض انجام شود. به خاطر داشته باشید که لرزش موتور خودرو تنها یک عارضه آزاردهنده برای راننده و سرنشینان نیست، بلکه این علامتی از عیبی در یکی از قطعات خودرو بوده و باید حتما نسبت به آن، عکس العمل مناسب داشته باشید.

 علت لرزش خودرو هنگام ترمز

لرزش چرخ علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
علت لرزش خودرو هنگام ترمز

لرزش خودرو را زمانی تجربه می‌کنیم که پدال ترمز را فشار می‌دهیم. به صورتی که هنگام فشار دادن آن متوجه می‌شوید که پدال زیر پای شما دچار ارتعاش شده است. دلیل لرزش خودرو می‌تواند ناشی از این باشد که در یک روتور ترمز با دیسک‌های چرخشی، لنت‌ها به آهستگی به کالیپر ترمز فشار وارد می‌کنند.

زمانی که ضخامت لنت‌های ترمز به مرور زمان کاهش می‌یابد و یا حتی اصطلاحا دچار پیچ و تاب می‌شود، عملکرد دیسک ترمز کاهش می‌یابد و در نتیجه آن شما شاهد لرزش پدال هنگام ترمز گرفتن خواهید بود. آسیب‎های وارد شده به دیسک ترمز با دستگاه‌های پیشرفته‎ای همچون دستگاه دیسک تراش قابل جبران است.

انحراف در لنت‌های ترمز می‌تواند باعث شود تا بخش‌های نازک و ضخیم به صورت ناهموار در سطح آن به وجود آید، به صورتی که تاثیر خود را در هنگام ترمز در خودروی شما می‌گذارند.لرزش پدال ترمز و یا چیزی که می‌تواند به عنوان تکان خوردن تلقی شود، تپش نامیده می‌شود.
زمانی که اقدام به ترمز گرفتن می‌کنید، پدال‌های ترمز توسط کالیپر در برابر فشارهایی که از طریق فرمان وارد می‌شود، فشرده خواهند شد. در این میان رطوبت، گرد و خاک نیز می‌تواند باعث ایجاد لرزش جزئی در وسیله نقلیه شما شود.

بهتر است به یاد داشته باشید که ضخامت روتور تنها زمانی که به چند هزارم اینچ می‌رسد، راننده ارتعاش را از سمت پدال ترمز احساس خواهد کرد.در موارد جدی‌تر در روتورهای پیچیده، ممکن است کل وسیله نقلیه در هنگام ترمز گرفتن دچار لرزش شود.

فیلم نحوه تشخیص علت لرزش خودرو هنگام توقف

این ویدئو 4 دلیل اصلی شایع در لرزش ماشین را توضیح می دهد. این فیلم مرحله به مرحله آموزش می دهد که بفهمید چه چیزی باعث می شود ماشین یا کامیون شما در حالی که در حالت ایستاده است تکان بخورد یا بلرزد؟ بسیاری از اصلاحات را می توانید خودتان انجام دهید، بنابراین مطمئن شوید که با تماشای کامل این فیلم می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

مهم‎ترین دلایل لرزش خودرو هنگام ایستادن

لرزش فرمان 300x180 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
مهمترین دلایل لرزش خودرو هنگام ایستادن

آیا هنگام ترمز ماشین می لرزد؟ اگر ماشینتان روشن است اما ثابت ایستاده است ولی تکان میخورد، احتمالا به خاطر چرخ هایش نیست این معمولا به خاطر این است که چیزی در موتورتان خراب شده است، مثل خنک کننده رادیو یا پایه های موتور. مشکل سیستم سوخت رسانی نیز می تواند سبب لرزش ماشین هنگامی که بی حرکت است، بشود.

شایع‌ترین علت لرزش خودرو هنگام ایستادن عبارتند از:

  • تاب خوردن روتور
  • مشکلات پد ترمز
  • مسائل مربوط به دیسک ترمز
  • مسائل مربوط به هماهنگی
  • ساییدگی قطعات

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1-تاب خوردن روتر

اگر لرزش خودروی شما در حین ترمز بیشتر می شود اولین احتمال این خواهد بود که ممکن است روتر ترمز شما تاب خورده باشد. روتر یک دیسک نقره ای شفاف است که به یک سیستم ترمز مجهز می باشد. این قسمت می تواند در اثر پارگی و یا سائیدگی دچار تغییر شکل شود. اگر شما با اچار فرانسه زیاد آشنا نیستید پیشنهاد خوبی است اگر به یک متخصص درباره ی وضعیت لنتهای ترمز خود بگوئید تا او شما را هدایت کند.

تاب خوردن روتر (روتور) ترمز خودرو اتفاقی نادری نیست و برای بسیاری از افرادی که خودرویشان دچار لرزش شده است، وجود دارد. معمولا این دلیل زمانی خود را نشان می‌دهد که ترمز گرفته می‌شود و در هنگام ترمز، لرزش خودرو افزایش پیدا کرده و یا به صورت کلی شروع می‌شود.

شاید از خود بپرسید روتور چیست؟
لنت ترمز 300x156 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
تاب خوردن روتر علت لرزش خودرو هنگام توقف

روتور به دیسک‌هایی گفته می‌شود که لنت ترمز برای توقف خودرو در هنگام ترمز گرفتن به آن می‌چسبند و اصطکاک ایجاد می‌کنند. این قطعات نقش بسیار حیاتی را در خودرو برعهده دارند. قبل از بررسی این موضوع که مشکل در روتور چگونه در هنگام گرفتن ترمز باعث ایجاد لرزش در فرمان می‎‌شود، ابتدا باید بدانیم که روتور چگونه کار می‌کند.

روتورها عموما جنسی فلزی داشته و همچنان دارای ضخامت مشخصی هستند. این ضخامت با توجه به مدل خودرو و کارایی آن‌ها متفاوت است. زمانی‌که راننده ترمز می‌کند، گرمای شدیدی به روتور وارد می‌شود و باید این گرما از طریق سطح آن دفع شود تا آسیبی به روتور وارد نشود.

روتر به دلایلی مثل گرمای زیادی که به آن وارد می‌شود و یا کم شدن لنت خودرو که صاحب آن توجهی نکرده و نسبت به تعویض آن اقدام نکرده است، پیش آمده و با نازک شدن تدریجی آن منجر به تاب خوردن شده و لرزش‌های خودرو را باعث می‌شود.

مهم‌ترین توصیه در زمینه روتر و جلوگیری از ایجاد لرزش در خودرو، تعویض به موقع لنت ترمز است که در هر بار تعویض لنت ترمز، می‌بایست سیستم ترمز یک بازدید کلی شده و از صحت و سقم فعالیت آن خاطر جمع شوید.

مقاله مرتبط: علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

2-مشکلات پد ترمز

در صورتی که لنت‌های ترمز بیش از حد به روغن، خاک و یا سایر مواد آلاینده آغشته شده باشند، می‌توانند باعث ایجاد لرزش خودرو شوند. در صورتی که پدها دچار پیچیدگی و یا آسیب شده باشند و یا ضخامت آن‌ها بیش از حد کاهش یافته باشد، احتمالا علاوه بر لرزش شاهد سر و صدای ناهنجاری از سمت دیسک ترمز خواهید بود.

تنظیم سیستم ترمز اهمیت زیادی دارد و برای تعمیر و حذف مشکلات مرتبط به لرزش خودرو تنها کافی است که لنت‌ها و یا پدال ترمز را جایگزین کنید.

3-مسائل مربوط به دیسک ترمز

لنت ترمز2 300x200 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
علت لرزش خودرو هنگام ایستادن

با گذشت زمان ممکن است که ضخامت سطح روتور به مرور کاهش یابد و ناهموار شود. این ناهمواری در سطح دیسک ترمز می‌تواند به طور غیرمستقیم در عملکرد لنت‌ها نیز موثر باشد. به صورتی که منجر به ایجاد لرزش در پدال ترمز شود. این لرزش را زمانی که در بزرگراه در حال رانندگی می‌باشید و برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، به آسانی احساس می‌کنید.

برای از بین بردن این مشکل لازم است که به تعمیر و یا تعویض روتور ترمز بپردازید. حتی اگر یکی از آن‌ها دچار مشکل شده باشد، می‌تواند باعث ایجاد بی نظمی و کاهش بهره‌وری کل سیستم شود. اگر شما در زمان لازم برای جایگزین کردن آن‌ها اقدام نکنید، شرایط سختی را هنگام رانندگی تجربه خواهید کرد.

احیا و تجدید روتور ترمز بسته به نوع و مدل خودروی شما، هزینه‌های متفاوتی در بر خواهد داشت. به یاد داشته باشید که دیسک ترمز عملکردی نیاز به هزینه بیشتری خواهد داشت. اما جای نگرانی ندارد، چرا که با استفاده از انواع دستگاه‌ها، دستگاه دیسک تراش، دستگاه کاسه چرخ تراش و غیره مشکلات مربوط به دیسک ترمز در کوتاه‌ترین زمان حل می‌شود.

4-مسائل مربوط به هماهنگی

اگر وسیله نقلیه شما از هماهنگی لازم میان اجزا برخوردار نباشد، هنگامی که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، احتمالا شاهد لرزش خودرو خواهید شد. ناهماهنگی می‌تواند مشکلات دیگری از جمله سایش تایر و آسیب به اجزای تعلیق را ایجاد کند. یکی از راه‌های تست برای حل مسائل مربوط به هماهنگی این است که زمانی که هیچ ترافیکی در بزرگراه وجود ندارد، با ماشین خود تا سرعت ۵۰ تا ۶۰ مایل بر ثانیه حرکت کنید.

در این زمان برای لحظه‌ای کوتاه فرمان را رها کنید، چنانچه مشاهده کردید که خودروی شما در این حالت تمایل دارد به سمت راست و یا چپ حرکت کند، نیاز به تعمیر خواهد داشت. در این مرحله احتمالا مشکل لرزش ناشی از عدم تراز چرخ‌ها می‌باشد، به همین دلیل به کمک بازرسی و ترازبندی می‌توانید از بالانس میان چرخ‌ها اطمینان حاصل نمایید.

5-ساییدگی قطعات

مفاصل میان قطعات، یاتاقان‌ها، چرخ‌ها و سایر بخش‌های سیستم تعلیق ممکن است در طول زمان دچار ساییدگی و کاهش ضخامت شوند. بروز مشکل در هر یک از این قطعات می‌تواند به سادگی باعث ایجاد مشکلات بعدی در دیسک ترمز خودرو شود.

اگر لرزش زمانی اتفاق می‌افتد که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد مشکل ناشی از لنت‌ها و یا روتور ترمز خواهد بود. با انجام بررسی‌های لازم برای تشخیص علت ارتعاشات در اتومبیل می‌توانید باعث کاهش لرزش خودرو شوید.

 لرزش خودرو در سرعت بالا و زمان شتابگیری

آیا لرزش ماشین هنگام گاز دادن در سرعت های بالا بدتر می شوند؟ لرزشی که در اثر بالا رفتن سرعت خاصی به وجود میاید، احتمالا به خاطر مشکلی در چرخ ها یا associated system می باشد. اتصال یونیورسال یا سیستم انتقال مایع دو چیز دیگری هستند که ممکن است در صورت داشتن تکان های شدید در سرعت بالا بد کار کنند.

مشکل در اکسل محور چرخ خودرو

اکسل 300x225 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
اکسل علت لرزش خودرو در سرعت بالا

اکسل در تعریفی ساده محوری است که چرخ‌ها بر روی آن نصب می‌شوند. البته این قطعه وظیفه‌ای چنین ساده نیز ندارد. هنگامی‌که تجهیزاتی نظیر فرمان، سیستم انتقال قدرت و … نیز به آن افزوده می‌شود عملکردی پیچیده پیدا می‌کند. اکسل به‌منظور عملکرد صحیح می‌بایست در وضعیتی مناسب قرار گیرد. خمیدگی اکسل موجب بروز تکان‌هایی به هنگام حرکت خودرو می‌شود چراکه انتقال قدرت به چرخ‌ها توسط محورها به‌طور دائم نوسان می‌کند و هرچه سرعت خودرو نیز افزایش یابد این لرزش‌ها شدیدتر خواهد شد.

صاحبان خودرو باید بدانند که خودروهای در اختیارشان دارای بخش‌های مختلف رفت و برگشتی و چرخشی بسیار است که برای عملکرد درست و به موقع می‌بایست در جای مناسب خود قرار گرفته و از جای تعیین شده خارج نشوند. در خودروهایی که اکسل خم شده است معمولا این لرزش‌ها نیز وجود دارد. دلیل خم شدن اکسل نیز موارد مختلفی از جمله تصادفات، ضربات سنگین، بار زیاد و …  بوده که می‌بایست نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

خم شدن اکسل منجر به تکان‌هایی در خودرو می‌شود که در سرعت بالا افزایش پیدا کرده و فاصله تکان‌ها کم شده و به مرور تبدیل به لرزش خودرو شده و مشکلات بعدی را به همراه دارد. برای رفع این مشکل باید محور چرخ‌ها بررسی شده و در صورت وجود مشکل با مراجعه به متخصص، اقدام به مرتفع کردن آن کرد. کار این محور این است که بخشی از قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل نماید و در صورتی که مشکل داشته باشد، این اتفاق به خوبی رخ نمی‌دهد و خودرو عملا دچار لرزش می‌شود چرا که مرکز ثقل خودرو بهم می‌ریزد و تعادل و سکون خودرو از بین می‌رود.

تایرها علت لرزیدن خودرو در حرکت

تایرها 300x169 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
علت لرزش خودرو در حرکت

ما مشکلات تایر خودرو را در اخر لیست قرار دادیم اما آن را دلیل اصلی برای این مشکل می دانیم زیرا تایر یکی از اجزای اصلی برای حرکت خودرو می باشد و می تواند منبع اصلی لرزش خودروی شما باشد. و این لرزش دز سرعت های بالا برروی فرمان به وضوح قابل تشخیص می باشد. از دلایل اصلی ایجاد لرزش توسط تایر خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الف) اگر خودروی شما در سرعت های خاص می لرزد نیاز به بالانس چرخ دارد.
  • ب) تایرها آج های جداگانه ای دارد و در صورت از بین رفتن این آج ها باید تایر خودرو را تعویض کرد.
  • ج) سائیده شدن غیر یکسان تایر گاهی اوقات مشکل لرزش خودرو از تایر آن نیست ولی شرایطی وجود دارد که عملکرد تایر خودرو را با مشکل مواجه می کند مانند مشکل داشتن آسفالت خیابان.

لرزش‌هایی که از طریق تایر ایجاد می‌شود، در سرعت‌های بالا مشهود بوده و خود را نشان می‌دهد. تایرهای مشکل‌دار و بی کیفیت معمولا در سرعت بالا دچار مشکل می‌شوند و خودرو را دچار لرزش می‌کنند.

راه حل مشکل لرزش خودرو به دلیل تایر ها

تایر خراب 300x169 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
راه حل مشکل لرزش خودرو به دلیل تایر ها

تایر ها از مهمترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می‌آیند. در زیر لیستی از روشهایی که در موارد مختلف می‌توانید برای رفع لرزش اتومبیل از ناحیه لاستیک‌ها انجام دهید، آمده است: 

  • در خودروهایی که در سرعت خاصی دچار لرزش می‌شوند، بالانس راه حل مناسبی است که معمولا مشکل را برطرف می‌کند.
  • آج‌های اختصاصی بعضی از تایرها در صورتی که از بین بروند، کارایی تایر را کاهش داده و نیازمند تغییر تایر هستند و وجود پوسیدگی در لاستیک‌ها، نشان دهنده زمان تعویض آن‌ها است.
  • استفاده از تایر های با کیفیت از بروز همچین مشکلاتی جلوگیری خواهد کرد.
  • گاهی اوقات این لاستیک‌های شما نیستند که باعث ایجاد لرزش در خودروی شما می‌شوند، بلکه جاده‌های ناهموار و دست‌اندازها دلیل آن هستند

خرابی خنک کننده رادیاتور علت لرزش ماشین در سرعت بالا

زمانی که خنک کننده خراب شود، خیلی ناجور می شود همچنان برای روشن شدن تلاش می کند، اما لنگ می زند و اگر خنک کننده رادیاتورتان خراب شده باشد ، خودرو شما به خصوص زمانی که سرعت بالا دارید تکان می خورد.

دلایل لرزش فرمان ماشین

لرزش فرمان2 300x204 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
دلایل لرزش فرمان خودرو

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که فرمان خودرو گه‌گاه دچار لرزش شود؛ این امر می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشید که برای رفع آن در گام اول باید تشخیص دهید که این لرزش بیشتر در چه مواقعی رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

شاید برایتان این مشکل پیش آمده باشد که در زمان رانندگی با خودرو خود، ناگهان در هنگام ترمز گرفتن فرمان شروع به لرزش شدید کند. اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند، خارج شدن از خط و ورود به حاشیه جاده است. این ناحیه از جاده برای هشدار به راننده، دارای چندین حفره است.

ممکن است این فکر شما اشتباه باشد و هنوز در مسیر اصلی قرار داشته باشید ولی فرمان خودرو هنوز زیر دستان شما می‌لرزد. علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن چیست؟ چندین احتمال برای لرزش فرمان وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لرزش در فرمان خودرو می‌تواند ناشی از چندین دلیل باشد که البته یکی از آن‌ها در زمان ترمز گرفتن باعث لرزش فرمان خودرو می‌شود. علت وقوع این اتفاق، وجود مشکل در روتورهای ترمز است.

بعد از استفاده‌های مداوم از ترمز، ضخامت روتور کاهش می‌یابد و یا سطح آن یکدست بودن خود را از دست می‌دهد. بنابراین زمانی‌که در سرعت‌های بالا اقدام به فشردن پدال ترمز می‌کنید، این موضوع باعث فشار به روتور و انتقال لرزش به فرمان می‌شود. خوشبختانه برای رفع این مشکل چندین راه‌حل ساده وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

علت لرزش فرمان در هنگام ترمز

لرزش فرمان3 300x169 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
علت لرزیدن فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن

لرزش به هنگام گرفتن ترمز یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می‌تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود. این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد:

1- لرزش فرمان بدلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک‌هایی می‌چسبد و در اثر اصطکلاک به وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به صورت گرما تلف می‌شود؛ این دیسک‌ها همان روتورهای ترمز هستند.

در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف می‎‌شود که همین امر باعث می‌شود ضخامت آن‌ها کاهش یابد که این امر باعث کاهش کارآیی روتورها می‌شود در نتیجه زمانی که ترمز را می‌گیرید مخصوصا در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می‌شود.

2- تاب داشتن دیسک ترمز

تاب داشتن دیسک ترمز باعث می‌شود که اتصال مناسبی بین لنت‌ها و دیسک وجود نداشته باشد در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان منتقل شود.  

3- خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت‌های ترمز به روتورها از طریق کالیپرها انجام می‌شود بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ها را به روتورها اعمال می‌کنند. در واقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند.

حال چنانچه کالیپرها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت‌ها و روتورها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می‌شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می‌دهد.

4- سفت شدن ترمز

در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز، با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می‌کند حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده و یا به اصطلاح چوب شود می‌تواند موجب لرزش فرمان خودرو شود.

5-مشکلات سیستم تعلیق

 یکی از دلایل لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری می‌تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی‌آید.

لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

لرزش فرمان2 300x204 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

این لرزش بیشتر در زمانی رخ می دهد که سرعت خودروی ما به یک حد خاصی می رسد. به عنوان مثال ممکن است ما در هنگام رانندگی در سرعت های ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر در ساعت هم هیچ مشکلی را حس نکنیم، اما دقیقا زمانی که سرعت خودرو به ۸۵ کیلومتر می رسد، لرزش فرمان آغاز خواهد شد و هنگامی که سرعت از ۹۰ کیلومتر می گذرد، این لرزش به تدریج کم شده و به طور کامل از بین میرود.

در برخی موارد نیز، ممکن است لرزش فرمان خودرو پس از رسیدن به یک سرعت خاص آغاز شود و تا زمانی که دوباره خودرو به سرعت قبل خود باز نگردد، ادامه داشته باشد که این مشکل حاد تر بوده و راننده را بیشتر آزار خواهد داد. به هر حال لرزش فرمان خودرو در چنین حالت هایی می تواند بنا به دلایل زیر باشد.

    1-بالانس نبودن چرخ‌ها

    عدم تعادل در چرخ‌ها، باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی چرخ‌ها شده و با افزایش سرعت خودرو، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدیدتر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت. از راه های از بین بردن لقی چرخ ها این است که از محکم بودن مهره‌های چرخ‌ها مطمئن شوید

    2- خرابی بلبرینگ‌ها

     خرابی بلبرینگ‌های یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد. خرابی بلبرینگ‌ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید.

    گاهی نیاز است که بلبرینگ چرخ‌ها را تعویض کرد. اما در اکثر خودروهای امروزی کمتر دیده می‌شود که بلبرینگ‌ها دچار مشکل شوند؛ اما همانطور که می‌دانید هر قطعه‌ای بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و باعث بروز مشکل خواهد شد.

    3-تنظیم نبودن فرمان

     تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها است. فارغ از لرزش فرمان، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید چرا که عدم میزان بودن فرمان می‌تواند خرابی‌های جدی‌تر را به وجود آورده و هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل کند.

    4- خرابی میل تعادل

     همانطور که از اسم این قطعه بر می‌آید وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقیسم نیرو بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ‌ها، علاوه بر فرسایش نامتعادل چرخ‌ها باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.

    5-خرابی کمک‌فنرها

     کمک‌فنرها یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و به مانند خط مقدم در جهت گرفتن دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده عمل می‌کنند. خرابی یا فرسودگی کمک‌فنرها، باعث انتقال لرزش‌های جاده به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک فرمان می‌شود.

    6- خرابی میل فرمان

    میل فرمان معیوب، منجر به سایش نامتعادل چرخ‌ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخ‌ها می‌شود. عدم تعادل در چرخ‌ها نیز، لرزش فرمان را در پی دارد. شایان ذکر است خرابی میل فرمان حتی می‌تواند باعث بریدن فرمان نیز بشود.

    7-شل بودن اتصالات چرخ‌ها

     گاهی شل بودن پیچ‌های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می‌شود که یا یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است.

    8-خرابی سیبک

     سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمانپذیری خودرو، تا حدود زیادی به عملکرد آن وابسته است؛ در واقع، چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چنانچه سیبک خراب شده و یا دارای لقی بیش از حد باشد؛ می‌تواند منجر به لرزش فرمان شود.

    بنابراین سیبک‌ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی را در روان حرکت کردن خودرو ایفا می‌کنند، بنابراین اگر نیاز به تعویض دارند در انجام این کار تنبلی نکنید!

    9-خرابی شاسی خودرو

    چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی (اغلب تصادف) دچار مشکل شده باشد این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده بلکه باعث معیوب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز می‌شوند. جلوبندی و از جمله سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است.

    موارد فوق جزء شایع‌ترین عوامل ایجاد لرزش در فرمان اتومبیل بوده و همواره باید مراقب این موارد باشید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گه‌گاه فرمان خودرو فقط در یک محدوده سرعت خاص مثلا بین 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت دچار لرزش بوده و در سرعت‌های بالاتر یا پایین‌تر لرزشی وجود ندارد که این امر عمدتا ناشی از عدم تعادل چرخ‌ها بوده و در این سرعت‌ها، لرزش به فرمان منتقل می‌شود. این مورد آنچنان که باید جدی نیست و با ایجاد تعادل بین چرخ‌ها قابل رفع است ولیکن اگر لرزش فرمان شروع شده و متوقف نمی‌شود حتما باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

    لرزش خودرو در شروع حرکت

    3لرزش خودرو 300x225 علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
    هنگام استارت و شروع حرکت ماشین می لرزد

     یکی از مواردی که می‌تواند نشان از خرابی سیستم‌ها و تجهیزات حیاتی خودرو باشد، لرزش ماشین در شروع حرکت و نیم‌کلاچ نمودن است

     علت لرزش خودرو هنگام استارت

    قطع به یقین اولین مظنون در دلایل و علت لرزش ماشین در شروع حرکت ، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است. در واقع زمانیکه شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آنکه موتور روشن است، در اثنای همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی در ماشین احساس نمایید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    1- عیب در کلاچ

    عیب در کلاچ به ویژه صفحه کلاچ و تمام شدن آن، موجب می‌گردد که در ابتدای حرکت با لرزش روبرو شوید. همچنین کثیف شدن صفحه کلاچ نیز شرایط مشابهی به وجود می‌آورد. در این صورت با سرویس صفحه کلاچ و احیانا تعویض دیسک و صفحه، مشکل برطرف شده و مجددا خودروی خود را سرحال خواهید یافت.

    2-فرسودگی فنرهای خورشیدی

    در مورد علت لرزش ماشین خوب است بدانیم که فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود مسئول انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت می‌تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزش‌ها را حس خواهد نمود.

    3- چرب بودن کلاچ

    خود کلاچ یک علت لرزش ماشین است چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

    4-تمام شدن و خرابی صفحه کلاچ

     صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد می‌تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم‌ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید و … اشاره نمود.

    5-مشکل در فلایویل

    نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌گردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بی‌انجامد.

    6-خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی

     از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

    ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ خودرو، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کم‌گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و … . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب‌های دیگر گردید.

    لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است بدلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت بدلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد که در بالا توضیح داده شد.

    اقدامات لازم جهت رفع لرزش خودرو؟

    بالانس چرخ علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز
    رفع مشکل لرزیدن ماشین

    اول یک نگاه به کاپوت ماشین بیاندازید گاهی اوقات مشکلاتی مثل شکستگی خنک کننده رادیاتور یا ترکیدگی پایه موتور بسیار واصح هستند، همه چیز را بررسی کنید و تا زمانی که ماشین خنک شود صبر کنید و بعد به سراغ چرخ ها بروید.

    حتما چرخ هایتان را خوب بررسی کنید تا ببینید مشکلی مثل ناحیه ای برآمده جایی که لاستیک ها پایین میایند یا ناحیه هایی که روکش لاستیک در آن خیلی نازک شده است یا به طور کامل از بین رفته است.

    همچنین به کناره های لاستیک نگاهی بیندازید تا چیزی مثل بریدگی یا شکاف روی آن نباشد، مثل کنده شدن روکش لاستیک از پایه. دیواره ها را چک کنید تا کثیفی جمع نشده باشد، مثل لجن یا شن زیرا سبب میشود چرخ ها از هم ترازی در بیایند.

    این مشکلات تنها با مراجعه به یک تعمییرگاه محلی با انجام تعمیرات معمولی مثل چرخاندن لاستیک ها، تعویض قطعات از کار افتاده و بررسی کاپوت توسط تعمیرکار با تجربه قابل حل می باشند.

    ویدئوی زیر به صورت عملی نحوه ی رفع این مشکل را به سادگی آموزش می دهد. نحوه ی تعویض روتور ها و لنت های ترمز برای زمان های که اتوموبیل شما هنگام ترمز یا افزایش سرعت می لرزد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    8 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    رضایی
    رضایی
    3 سال پیش

    این که علت بروز یه مشکلی بدونیم خیلی کمکمون میکنه که وقتی تعمیرگاه میریم هزینه اضافی نکنیم

    سلامی
    سلامی
    3 سال پیش

    سلام دلیل لرزش خورو در هنگام ترمز گرفتن از چیه ؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  سلامی
    3 سال پیش

    باسلام
    اگر سیستم ترمز خودروی شما دیسکی است، به دلیل فرسوده شدن دیسک و ایجاد فشار غیر یکسان و نامناسب از طرف لنت ترمز بر روی قسمت های مختلف دیسک می باشد

    علی
    علی
    2 سال پیش

    سلام ماشین پژو پارس دارم وقتی عقب ماشین سرنشین سوار میکنم فرمان ماشین در دنده دو شروع به لرزیدن میکنه

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  علی
    2 سال پیش

    سلام. باید به تعمیرگاه مراجعه بکنید. احتمالا چرخ های خودرو بالانس نیستند.

    fateme
    fateme
    1 سال پیش

    علت لرزش خودرو در حین استارت زدن چیه ؟یباری لاستیک ماشین افتادتوی جوب اب دراوردنش ولی ظاهرامشکلی نبوداونم لحظه!!!

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  fateme
    1 سال پیش

    با سلام قطع به یقین اولین مظنون در دلایل و علت لرزش ماشین در شروع حرکت، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است. در واقع زمانیکه شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آنکه موتور روشن است، در اثنای همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی در ماشین احساس نمایید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 1- عیب در کلاچ عیب در کلاچ به ویژه صفحه کلاچ و… خواندن ادامه ...

    ایمان
    ایمان
    5 ماه پیش

    سلام و ارادت
    آردی دارم یه مدته دور موتور نزدیک ۲هزار و کمی بالاتر ماشین بریده،بریده راه میره.یکم ک دور موتور بالا میره خوب میشه.میتونین کمکم کنین؟

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش