3.5
(99)

ترمز خودرو از اهمیت بالایی در حفظ جان راننندگان و سرنشینان خودرو دارد، لذا خرابی ترمز موضوعی است که در این مقاله می پردازیم. با توجه نگرانی های رانندگان عزیز و درخواست مکرر ایشان، این مطلب را برای شما آماده کرده ایم امیدواریم مفید واقع شود.

ترمز یکی از اصلی ترین و مهمترین سیستم ها در هر وسیله نقلیه ای است و نیازمند  نگهداری درست و سرویس به موقع و رفع مشکلات آن در سریع ترین زمان ممکن است.زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.

آیا ترمز خودروی شما صدایی مانند جیر جیر تولید می کند؟ بوی لنت نشان دهنده چیست؟خودرو به یک سمت کشیده می شود؟ و یا در کف پارکینگ شما چاله ای از روغن وجود آمده است؟ تمام این عوامل نشانه ی وجود مشکل در سیستم ترمز است.

خرابی ترمز 300x200 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
نشانه های خرابی سیستم ترمز خودرو

اهمیت خراب بودن ترمز ماشین

سیستم ترمز خودرو از مهمترین قطعات خودرواست که اگر خراب شود می تواند سبب وارد آمدن خسارات مالی و جانی فراوانی گردد. بنابراین همواره لازم است اولین کاری که پس از روشن نمودن خودرو صورت گیرد ، تست اولیه ترمزهای خودرو باشد.

خرابی ترمز

توجه به نشانه ها و علائم خرابی ترمز خودرو می تواند تصادفات ناشی از عدم عملکرد صحیح ترمز، را کاهش دهد . در این بخش از نکات مربوط به خودرو در کیان باتری به علائم و نشانه های خرابی ترمز خودرو پرداخته ایم که آنها را معرفی خواهیم نمود.

همچنین  سیستم ترمز به خودی خود قابل اعتماد است اما نیاز به تعمیر و نگه داری درست دارد. همچنین افزایش عمر خودرو معمولاً مشکلاتی را در سیستم ترمز به وجود می آورد.

خرابی سیستم ترمز خودرو

اجزای ترمز 300x174 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت خرابی ترمز خودرو

سیستم های ترمز مدرن بسیار قابل اعتماد هستند، اما این سیستم ها از قطعات بسیار زیادی درست شده اند که معمولاً احتیاج به تعمیر یا جایگزینی دارند. و نقص در عملکرد هر کدام از این قطعات، سبب خرابی ترمز می شود این اجزا و قطعات تشکیل دهنده ترمز عبارتند از :

  • دال ترمز و اهرم بندی آن
  • بوستر ترمز
  • پمپ اصلی ترمز
  • روغن ترمز و مخزن آن
  • شیلنگ خلاء بوستر ترمز
  • لوله های انتقال روغن ترمز به چرخها
  • سیلندر (پمپ) ترمز چرخها
  • لنت های ترمز
  • دیسک ها و کاسه های ترمز چرخها
  • اهرم و مکانیسم ترمز دستی

هنگامی که ترمز می گیریم، تمامی این قطعات درگیر خواهند شد و اگر یکی از آنها عملکرد صحیحی نداشته باشد ، سبب بروز حادثه ای ناگوار خواهد شد.

تعویض لنت ماشین در محل | تعویض لنت ترمز سیار

علائم خرابی ترمز ماشین

لرزش فرمان 1 300x180 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
نشانه های خراب شدن ترمز خودرو

ترمزها ممکن است جذاب‌ترین قسمت خودرو نباشند، اما قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو هستند. توجه به علائم هشدار‌ دهنده که در جاده نیاز به سرویس ترمز خودرو را نشان می‌دهند، می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. البته، نشانه‌های آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهند ترمزهای شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، مانند چراغ ترمز در داشبورد خودرو شما و یا این‌که احساس می‌کنید که خودروی شما بیشتر از آن که باید طول می‌کشد تا توقف کند. در هر یک از این موارد، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مکانیکی بروید تا یک مکانیک ماهر ترمز شما را بررسی کند.

هنگام خرابی سیستم ترمز خودرو، نشانه هایی بروز می کند که در صورت بروز هر یک از آن ها باید برای تعمیر به نمایندگی های مجاز مراجعه شود. نشانه های خرابی ترمز خودرو را در زیر برای شما آورده ایم:

  • ایجاد صدا هنگام ترمزگیری:صدای جیغ، سایش و ضربه.
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری.
  • پدال ترمز بیش از حد پایین می رود.
  • پدال ترمز بیش از حد سفت شده است.
  • ترمزها با کوچک ترین فشار پا عمل می کنند.
  • روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر.

در ادامه به توضیح هر کدام از موارد بالا خواهیم پرداخت.

پایین بودن پدال ترمز

در خودرو هایی که دارای سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب هستند ، اگر کفشک های ترمز داخل درام زنگ زده باشد و یا به صورت نا منظم سایش داشته باشند ، باعث این نقیضه گشته و ترمز در نقطه ای پایینتر از حالت معمول فعال می شود.تنظیم کفشک ها به صورت موقتی می تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل ، بهتر است کفشک ها تمیز و یا تعویض شوند.البته دلیل دومی هم می تواند داشته باشد و آن وجود نشتی در سیستم ترمز است که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

چوب شدن پدال ترمز

چوب شدن 300x169 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علائم خراب شدن ترمز ماشین

وقتی ترمز ماشین سفت شده یعنی وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای  بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.

درگیر شدن لنت ترمز با دیسک

لنت ترمز 1 300x168 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت درگیر شدن لنت ترمز

کالیپر ترمز باعث می شود لنت های ترمز با دیسک درگیر شوند و در نهایت خودرو متوقف شود. علت درگیر شدن لنت ترمز این است که اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و دیسک ترمز دائم درگیر می شوند. در این حالت معمولاً خودرو به یک سمت کشیده می شود، در نتیجه باعث رفتار ناموزون فرمان ، داغ شدن لنت ها ، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می شود

همچنین بر اثر چسبندگی لنت ها و دیسک شتاب گیری خودرو نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز بیشتر از یک مشکل است، این مسئله می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و باید به سرعت تعمیر شود.

کم شدن اثر ترمزگیری یا Brake Fade

به حالتی گفته می شود که به علت کاهش اصطکاک بین روتور و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ی نقلیه بیشتر از حالت معمول طول می کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مشکل کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده است.

در بیشتر مواقع این مسئله یک مشکل کوتاه مدت است اما می تواند مدت طولانی طول بکشد. برای مثال رانندگی کردن در سرازیری به مدت طولانی می تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت های ترمز و روتور به خوبی کار نکنند.

زمانی که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادی خود برگردند و قابلیت خود را دوباره به دست بیاورند. Brake Fade می تواند به صورت موقتی باشد، سپس باید لنت های ترمز و روتورها تعویض شوند. این از اولین نشانه های گرم شدن بیش از اندازه ی ترمزها است و می تواند به لنت ها و روتورها آسیب بزند.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری

کشیدن فرمان2 300x170 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
کشیده شدن فرمان هنگام ترمز

اگر به هر دلیلی، نیروی ترمز به صورت متعادل (مساوی) به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی کشیده می شود که ترمز در آن طرف قویتر است.

این حالت معمولا به یک یا ترکیبی از علتهای زیر اتفاق می افتد:

  • پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند.
  • دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد.
  • مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است.

وجود لرزش در سیستم ترمز

لرزش پدال علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

 

اگر تا به حال یک توقف اضطراری با خودرویی که سیستم ترمز ضد قفل دارد داشته باشید، پس حتما شما با لرزش‌های سریعی پدال ترمز آشنا هستید؛ این لرزش‌ها معمولا به دلیل فشارهای ناگهانی سیستم روی دیسک ترمز است. با این حال، اگر در شرایط عادی پدال ترمز شما لرزش دارد، این نشانه وجود مشکل در سیستم ترمز است.

به طور کلی، لرزش پدال ترمز نشانگر تاب برداشتن دیسک ترمز است. سطوح ناهموار آنها در برابر لنت های ترمز قرار می گیرد و به آن ضربه می زند، و شما بازخورد آن را از طریق پدال ترمز احساس می کنید.

فشار زیاد به دیسک های ترمز (روتر) می تواند باعث تاب خوردن و فرسوده شدن آن شود. رانندگی در خارج شهر و سطوح ناهموار مانند کوه یا بکسل کردن خودروهای دیگر می توانند باعث ایجاد تاب خوردگی در روتورها شود. حتی پارک کردن در کنار سیستم های خودکار پاشش آب می تواند باعث ایجاد مشکل در روتورها شود. زیرا آب سرد به روتور ها پاشیده می شود و باعث ایجاد مشکل در روتورها می شود.

روتورهای تاب خورده در زمان ترمزگیری معمولاً باعث ایجاد مشکل در فرمان می شود و لرزش به وجود می آورند. روتورهای تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر می شود.

اگر اخیراً ترمز شدید نگرفته‌اید ولی احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص عیب نزد یک مکانیک بروید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن مقاله زیر را مطالعه نمایید:

علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز

ترمز دمدمی مزاج

علاوه بر لرزش پدال ترمز، نشانه‌های دیگری هم هستند که می‌توانند به شما بگویند سیستم ترمز خودرو شما ممکن است نیاز به بررسی دارد. پدالی دمدمی مزاج، که قبل از درگیر شدن ترمزها عملا به ته می‌رسد، می‌تواند نشانگر لنت‌های فرسوده یا وجود مشکل در سیستم هیدرولیکی، نشت هوا در لوله‌ها و پمپ ترمز، یا نشت روغن ترمز باشد.

برای بررسی نشت روغن ترمز، یک ورق سفید یا مقداری مقوا را در شب زیر خودرو قرار دهید. صبح، روغن ترمز جمع‌آوری شده را بررسی کنید. روغن ترمز عملا روشن است و درجه غلظت آن مانند روغن خوراکی است.

برعکس این حالت هم ممکن است؛ یعنی حالتی که باعث می‌شود ترمزها بلافاصله با کوچکترین تماسی ترمز بگیرند. در این شرایط ممکن است به دلیل ناهمواری و فرسودگی سطح دیسک ترمز، و یا کثیف بودن روغن ترمز باشد. اگر مشکل از روغن ترمز باشد خیلی راحت و ارزان با مراجعه به مکانیکی، می‌توانید روغن ترمز خودرو را عوض کنید.

در نهایت، اگر باید ترمز را تا ته بگیرید تا خودرو از حرکت بایستد، ممکن است لوله‌های روغن گرفتگی داشته باشند یا در سیستم مکش مشکلی وجود داشته باشد. در هر دو حالت، ترمز بسیار حساس می‌شود و ترمزگیری با آن دشوار است. در این شرایط هم سیستم ترمز نیاز به تعمیر فوری دارد و برای برطرف کردن آن هم بهتر است سری به تعمیرگاه بزنید.

دود کردن ترمزها

دود ترمز 300x200 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت بلند شدن دود از لاستیک

دود کردن ترمزها می تواند شرایط خیلی خطرناکی را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایی که دود می کند به این معنی است که لنت های ترمز در حال سوختن است و یا اینکه چیزی بر روی ترمزها چکه می کند. اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند( اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.)و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.

چراغ ترمز

چراغ ترمز 300x261 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علائم خرابی ترمز

اگر چراغ ترمز خودرو روشن شود این مسئله می تواند جدی باشد و نشان دهنده ی یک مشکل جدی در سیستم ترمز باشد. در بیشتر مواقع نشان دهنده ی وجود مشکل در سیستم هیدرولیک است و وسیله ی نقلیه باید هرچه زودتر بازرسی و تعمیر شود. اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ عنوان با وسیله ی نقلیه تان رانندگی نکنید این کار اصلاً امن نیست. در بعضی وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ی دیگری نیز دارد و نشان می دهد ترمز دستی بالا است.

علت خرابی ترمز خودرو

اگر ترمز یک خودرو نسبت به هم نوع خود به طور محسوسی ضعیف تر باشد، علت می تواند یکی از موارد زیر باشد، نا گفته نماند عواملی مانند عادت های بد رانندگی، شرایط بد آب و هوایی، ترمزهای ناگهانی زیاد، نوع خودرو و کیفیت ترمزها همگی در بروز خرابی ترمز خودرو تاثیر گذار هستند.
  1. خراب شدن پمپ اصلی.
  2. ایراد فنی بوستر ترمز.
  3. هوا گرفتن روغن ترمز در سیستم ترمز.
  4. جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل کهنه شدن آن و یا گذشتن تاریخ مصرف آن.
  5. آغشته شدن لنتها یا دیسکها به روغن و یا گریس و کاهش اصطکاک.
  6. لاغر شدن دیسک ترمزها در طول زمان.(دیسکهای ترمز بعد از 60 تا 80 هزار کیلومتر رانندگی دچار ساییدگی شده و لاغر می شوند).
  7. رگلاژ نبودن کاسه ترمزها (برای چرخهای عقب).

فرسودن لنت ترمز

لنت خراب 300x225 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
خرابی لنت ترمز

توقف خودرو نیازمند اصطکاک است و تولید اصطکاک در سیستم ترمز، برعهده لنت‌هاست. لنت‌ها روی دیسک‌ها فشرده می‌شوند و اصطکاک میان لنت و دیسک، موجب کاهش سرعت خودرو می‌شود.

لنت ترمزهای فرسوده باعث می شوند تا مسافت ترمزگیری افزایش یابد. همچنین باعث می شود تا دو قسمت فلزی ترمز با هم برخورد کنند و در نتیجه قسمت فلزی لنت تمام شده روی دیسک خراش ایجاد کند که باعث صدمه دیدن دیسک می شود. اگر لنت ترمز بر اثر گرمای زیاد ترک بردارد، در همگام ترمزگیری صدای جیر جیر ایجاد می کند.

اگر لنت ها و دیسک ها بیش از اندازه گرم شوند مسافت ترمزگیری افزایش خواهد یافت. اگر به صورت منظم در هنگام ترمزگیری صدای جیر جیر می شنوید، زمان تعویض لنت ترمزها فرا رسیده است.

عمر مفید لنت ترمز ؟

هیچ قانون مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. طول عمر دیسک‌ها به نوع خودرو، شیوه رانندگی با آن و محل رانندگی با آن دارد. به طور کلی طول عمر لنت حدود ۸۰ هزار کیلومتر برآورد می‌شود. اما زمان مناسب برای تعویض لنت کاملا بستگی به خودروی شما دارد و عوامل متعددی بر آن اثر می‌گذارند.

چه عواملی بر عمر لنت ترمز اثر می‌گذارند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم

خرابی دیسک ترمز

دیسک خراب 300x169 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
لبه دار شدن دیسک ترمز

 

سطح دیسک های ترمز باید کاملاً صاف و تخت باشند تا بتوانند به وسیله ی لنت های ترمز خودرو را متوقف کند. لبه دار شدن دیسک ترمز و آسیب دیدن سطح دیسک ترمز بر اثر گرما، باعث می شود که پدال ترمز مرتب ضربه بزند و بالا و پایین برود و خودرو در زمان توقف بسیار تکان بخورد.

اگر دیسک ترمز بیش از اندازه گرم شود سطح آن آبی یا بنفش خواهد شد و ایجاد مشکل در سطح دیسک می کند. در نتیجه دیسک و لنت های ترمز نمی توانند خوب درگیر شوند و چسبندگی لازم را نخواهند داشت. در نتیجه خودرو با شدتی که باید، متوقف نمی شود.

روتورهای تاب خورده در زمان ترمزگیری معمولاً باعث ایجاد مشکل در فرمان می شود و لرزش به وجود می آورند. روتورهای تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر می شود.

زمان تعویض دیسک ترمز

عمر دیسک‌های ترمز نیز مانند لنت‌ها بستگی به نوع خودرو و شیوه رانندگی با آن دارد. به طور کلی عمر دیسک‌ها بسیار بیشتر از لنت‌هاست، اما گاهی ممکن است مجبور شوید که همزمان آن‌ها را تعویض کنید.

دیسک‌های ترمز جلو معمولا در گذر زمان نازک می‌شوند. نازک‌شدن دیسک، موجب داغ‌شدن سریع آن و در نتیجه ضعف ترمزگیری می‌شود. حداقل ضخامت دیسک ترمز معمولا توسط تولیدکننده مشخص می‌شود و هیچ یک از دیسک‌ها نباید نازک‌تر از این میزان باشند.

نکته: یک دست لنت نو روی خودرو نیازمند حدودا ۵۰۰ کیلومتر هستند تا به درستی روی دیسک‌ها «جا بیافتند.» پس در نظر داشته باشید که عملکرد لنت‌ها تا پیش از این زمان ممکن است مناسب نباشد و باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. همچنین رانندگی تهاجمی و ترمز شدید ممکن است به لنت‌های نو آسیب بزند.

نحوه تعویض دیسک ترمز

علت خراب شدن دیسک ترمز، گرمای پیش از حد و استفاده طولانی مدت می باشد، ویدئوی زیر نحوه ی تعویض دیسک خراب را نشان می دهد.

پایین بودن سطح روغن ترمز

ننشت روغن ترمز معمولاً به دلیل مشکل در سیستم هیدرولیک است. وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز نیز نشان دهنده ی نشتی روغن ترمز است. این نشتی باعث خارج شدن روغن ترمز می شود و در نتیجه بعد از گذشت زمان سیستم ترمز به کلی کار نخواهد کرد. نشتی روغن ترمز باید فوراً رسیدگی شود. وجود روغن در کف پارکینگ و پایین بودن پدال ترمز نشانه های این مشکل هستند.

همچنین این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد. علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ، وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ،متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.

برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.

نشت روغن از سیلندر ترمز

اگر روغن ترمز از سیلندرهای ترمز نشت کند، به 3 صورت زیر نیروی ترمز را ضعیف می کند:

  • نشت روغن از سیلندر ترمز سبب کم شدن سطح روغن ترمز می شود و بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می شود و بدین صورت ترمز ضعیف خواهد شد.
  • مقداری از روغن ترمز از سیلندرها فرار می کند بنابراین نیروی حداکثری ترمز، به سیلندرها و در نهایت لنتها وارد نخواهد شد.
  • در صورت نشت روغن ترمز و آغشته شدن سطح لنتها و دیسک ترمز به روغن ترمز ، اصطکاک بین لنتها و دیسک کمتر می شود و نیروی ترمز کاهش می یابد.

نا مرغوب بودن روغن ترمز

روغن ترمز 300x180 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت خراب شدن ترمز خودرو

نیروی ترمز از طریق روغن ترمز به لنتها انتقال می یابد و به دو شکل زیر می تواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:

  • استفاده از روغن ترمز نامرغوبی که توسط کارخانه پیشنهاد نشده.
  • روغن ترمزی که به علت کارکرد و داغ شدنِ زیاد، رطوبت جذب کرده .

نکته :تعویض روغن ترمز هر 40 هزار کیلومتر یکبار توصیه می کنند.

رانندگان با تجربه در سرازیری ها از دنده سنگین استفاده می کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند زیرا در سرازیری ها لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ می کنند و کارایی ترمز بمراتب کاهش می یابد.

مشکل در شلنگ ها

شلنگ معیوب یا آسیب دیده می تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیری خودرو به یک طرف منحرف می شود. اگر در هنگام ترمزگیری این اتفاق می افتد هرچه زودتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضی مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ های ایراد دار به خوبی منتقل نمی شود و مشکل ایجاد می کند.

ترمز دستی

ترمز دستی 300x199 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت خراب شدن ترمز ماشین

ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما این اتفاق بسیار رایج تر از چیزی است که شما فکر کنید. احتمال این وجود دارد که هنگام رانندگی فراموش کنید که ترمز دستی را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل می شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند. اگر فکر می کنید خودرو به سختی شتاب می گیرد یا شما صدای صوت و جیغ می شنوید، ترمز دستی را چک کنید و مطمئن شوید که آن درگیر نیست. اگر مدت زمان طولانی با ترمز دستی بالا حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن آن خودرو دیگر حرکت نکند.

تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی

در صورت نادرست بودن ریگلاژ ترمز دستی ، پدال ترمز بیش از حد پایین می رود زیرا ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است.

خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز 300x199 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد می کند و خرابی آن به صورت ، نشت هوا از طریق شیلنک خلاء، سوراخ شدن دیافراگم داخلی، نشت هوا از پِرس دور بروز می کند و اصطلاحا ترمز چوب می شود بدین معنی که با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و بسختی فشرده می شود.

خرابی بوستر ترمز منجر به عملکرد ضعیف ترمز و سفت شدن پدال ترمز می شود.

روش تست بوستر ترمز: در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار می دهیم و بعد استارت می زنیم، در صورتیکه بوستر سالم باشد، باید پدال 2 یا 3 سانتی متر پایین برود.

 هوا گرفتن ترمز

اگر قطعات لاستیکیِ داخل پمپ ترمز خراب شوند، در هدایت روغن ترمز مشکل ایجاد می شود و اصطلاحا فشار روغن از کنار قطعات فرار می کند. در صورتی که پمپ ترمز خراب شود، ایرادات زیر در سیستم ترمز مشاهده می شود.

  • پایین رفتن بیش از حد پدال
  • کشیده شدن خودرو به یک طرف در هنگام ترمز گیری
  • خالی شدن ترمز در برخی از مواقع

 علت بو دادن لنت ترمز

بو دادن 1 300x151 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت داغ شدن و بو دادن لنت ترمز
  1. لنت یا دیسک، به شکل بد یا کج نصب شده است.

  2. بخش‌های جانبی سیستم‌ترمز خراب شده؛ مثل شلنگ ترمز، روغن ترمز و سایر قسمت‌ها.

  3. فرسودگی قطعات یا لنت ها.

  4. تاب برداشتن دیسک ترمز.

  5. قطعات نامرغوب در سیستم ترمز استفاده شده؛ مثل لنت ترمز نامرغوب.

در صورتی که بوی لنت را استشمام کردید، به‌ آرامی سرعت خودرو را کم کنید و در محلی امن توقف کنید تا لنت ترمز، دیسک‌ چرخ و کل سیستم‌ترمز خنک شود. سپس اولین مرکز فنی را پیدا کنید و برای بررسی خودرو به آنجا مراجعه کنید. بوی سوختگی لنت ترمز یکی از دلایل استفاده از لنت ترمز نامرغوب و یا وجود مشکل در سیستم ترمز است. توجه داشته باشید که در طول مسیر سرعت خودرو را بالا نبرید و به‌آهستگی رانندگی کنید تا مشکلات جدی‌تری بروز نکند و هزینه‌ی بیشتری را متقبل نشوید.

علائم تمام شدن لنت ترمز

تعویض لنت 300x200 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علت داغ شدن لنت ترمز
در خودرو های نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین می رود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال می شود و به راننده هشدار می دهد که لنتها در حال اتمام هستند.
وقتی سطح روغن ترمز در محفظه آن پایین رود، هرگز نباید روی آن روغن ترمز بریزید، زیرا تنظیمات ارتفاع روغن و ضخامت لنت بر هم می خورد.

نکته:

بدلیل اهمیت ترمز و تاثیر مستقیم آن در کنترل خطرات جانی و مالی، در اغلب اتومبیلها معمولا چراغ یا چراغهای هشداری برای آگاهی راننده از عملکرد درست این سیستم وجود دارد. مثلا سنسور سطح روغن ترمز، که در مخزن روغن ترمز وجود داشته و با پایین رفتن سطح روغن، چراغ ترمز دستی، در حال حرکت روشن می شود.

این کاهش سطح روغنِ ترمز، ممکن است بدلیل نشت روغن ترمز از سیستم، و یا لاغر شدن بیش از اندازه لنتها اتفاق بیافتد.

اولین و منطقی ترین نشانه تمام شدن لنت ها، روشن شدن چراغ خطر ترمز است، اما در صورتی که ارتفاع روغن ترمز و ضخامت لنتها تنظیم نباشند، موارد زیر می توانند نشانه تمام شدن لنتها باشند:
– شنیدن صدای “خرخر” یا “خش خش” از لنتها، در هنگام ترمز گیری. این صدا به دلیل تمام لنت و تماس لایه آهنی آن به دیسک ترمز است و در صورتی که راننده به حرکت ادامه دهد، دیسکهای ترمز خط افتاده و احتمالا باید تعویض شوند.

شایع ترین علتی که می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح ترمز خودرو شود، به لنت ها بر می گردد. اگر خودروی شما دارای یکی از علائم زیر باشد، به معنی این است که مشکلی در لنت ها بوجود آمده و باید بازبینی گردند.

 علائم خرابی لنت ترمز

خرابی لنت2 300x200 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علائم تمام شدن لنت ترمز

شایع ترین علتی که می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح ترمز خودرو شود، به لنت ها بر می گردد. اگر خودروی شما دارای یکی از علائم زیر باشد، به معنی این است که مشکلی در لنت ها بوجود آمده و باید بازبینی گردند.

  • شنیده شدن صدای سوت یا خِرخِر از چرخها در لحظه ترمز گیری
  • کم شدن قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی
  • روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز در پشت آمپر
  • روشن شدن چراغ ترمز دستی در حال حرکت
  • شنیدن صدای ضربه در هنگام ترمز گیری

علائم داغ کردن لنت ترمز

دیسک داغ 300x200 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
علائم داغ کردن لنت ترمز

اگر ترمزگیری خودروی شما دچار نقصان شده، بوی لنت به مشامتان می‌رسد و هنگام پدال‌گیری احساس ناخوشایندی دارید بررسی کنید که آیا متوجه این نشانه‌ها می‌شوید یا خیر:

  • نرم شدن ترمز: هنگامی که روی پدال ترمز فشار می‌آورید احساس اسفنجی بودن می‌کنید.
  • بلند شدن دود از لاستیک هنگام ترمز: هنگامی که ترمز می‌کنید در کنار لاستیک‌های خودرو خروج دود را مشاهده می‌کنید.
  • بوی سوختگی لنت ترمز:  پس از کمی رانندگی بوی سوختگی لنت ترمز یا بوی تخم مرغ به مشامتان می‌رسد.
  • شنیدن صدای قطعات: روی ترمز فشار می‌دهید و سر و صدای لنت یا برخی از قطعات را می‌شنوید.

نشانه‌های بالا همگی گواه از این دارند که در اثر حرارت سیستم‌ترمز شما دچار مشکل شده و نیاز به بررسی مکانیک دارد.

راههای جلوگیری از داغ شدن لنت ترمز

  • در هنگام حرکت در سرعت‌های بالا، از پیش اجازه دهید با کم‌کردن گاز، سرعت خودرو کم شود. ترمز ناگهانی به لنت‌ها فشار وارد می‌کند. پس اگر می‌دانید که چند صد متر جلوتر باید سرعت خود را کاهش دهید، از همین لحظه و با رها کردن پدال گاز این کار را بکنیدوقتی به ترافیک می‌رسید،
  • زودتر ترمز کنید. با افزایش زمان ترمزگیری، فشار روی لنت‌ها کاهش می‌یابد.
  • به طور کلی رانندگی تهاجمی و گاز و ترمز پیاپی، استهلاک لنت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • وسایل اضافی را که وزن خودرو را افزایش می‌دهند، از خودرو خارج کنید. سبک‌تر برانید.

 راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

هیچ وقت تعویض لنت را پشت گوش نیاندازید. بعضی مدل‌های خودرو مجهز به سنسور فرسودگی لنت هستند و در صورتی که لنت نیاز به تعویض داشته باشد، به راننده هشدار می‌دهند. اما علائم زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

علائمی که به شما هشدار می‌دهند که باید لنت خودرو را تعویض کنید:

1- چراغ هشدار

عیبیابی ترمز 300x180 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
تشخیص تمام شدن لنت ترمز

بدیهی‌ترین نشانه نیاز به تعویض لنت، چراغ هشدار تعویض لنت روی داشبورد است. در این شرایط حداقل یک دست از لنت‌های خودروی شما نیاز به تعویض دارند. اما همه خودروها به این سنسور مجهز نیستند.

اگر خودروی شما سنسور فرسایش لنت نداشته باشد، باید مرتب لنت‌ها را بازدید و بررسی کنید. به خصوص در هر بار مراجعه به تعمیرگاه بهتر است از تکنیسین مربوط بپرسید که وضعیت لنت‌ها چطور است.

2- صدای سایش آهن در ترمز

وقتی صدای سوت یا خرخر از لنت‌ها بلند شد، به این معناست که باید لنت‌هایتان را تعویض کنید. اگر صدای برخورد دو صفحه فلزی به هم شنیدید، احتمالا لنت‌ها به طور کلی تمام شده‌اند و با هر ترمز، به دیسک‌های ترمز آسیب می‌زنید.

این صدا به اندازه کافی بلند هست که حتی وقتی شیشه‌های خودرو بالا هستند نیز شنیده بشود، ولی وقتی صدای ضبط خودرو بلند باشد، به سختی می‌توان صدای این سوت ممتد را شنید. علاوه بر صدای این سوت ممتد، ممکن است صدای یک سایش خشن نیز به گوش‌تان برسد که به معنای تمام شدن کامل لنت‌ها است.

اگر لنت‌ها کاملاً تمام شده باشند، وقتی ترمز می‌گیرید قطعات فلزی کالیبر ترمز در تماس با صفحه فلزی دیسک قرار می‌گیرند؛ در این حالت، نه تنها نیروی متوقف کننده خودرو به شدت کاهش می‌یابد، بلکه این احتمال نیز وجود دارد که به دیسک ترمز آسیب بزند. بنابراین، تعویض لنت که بسیار آسان است و ارزان هم تمام می‌شود، بسیار بهتر از تراشکاری یا تعویض دیسک است که برای شما بسیار پرهزینه‌تر تمام می‌شود.

3- بررسی چشمی

از میان شکاف‌های رینگ خورو می‌توانید لنت‌ها را ببینید. حداقل ۳ میلی‌متر از لنت باید قابل رویت باشد. اگر چیزی کمتر از ۳ میلی‌متر می‌بینید، باید لنت‌ها را تعویض کنید.

4- کشیدن فرمان در زمان ترمز

اگر در زمان ترمز، فرمان خودرو به یک سمت می‌کشد، احتمالا نیاز به تعویض لنت دارید. البته ممکن است خرابی کالیپرها نیز عامل این موضوع باشد.

5- لرزش پدال

اگر در هنگام ترمز‌گیری پدال ترمز زیر پایتان شروع به لرزش می‌کند، احتمالا لنت‌هایتان را با فشار زیاد سوزانده‌اید و باید تعویض شوند.


سوالات متداول عیب یابی خرابی ترمز

عیبیابی ترمز 300x149 علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت
سوالات متداول عیب یابی خرابی ترمز
ترمز در اکثر مواقع درست عمل می کند اما در برخی مواقع، ترمز زیر پا خالی می شود و پدال بیش از حد پایین می رود؟
– در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS داشته باشد، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز.
– در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است.
 
در هنگام ترمز کردن، پدال بیش از حد پایین می رود.
– پمپ ترمز خراب شده
– سیستم ترمز هوا گرفته
– روغن ترمز رطوبت گرفته
– کاسه چرخها رگلاژ نیستند
ترمز زیر پا سفت است، راحت پایین می رود، ولی عملکرد خوبی ندارد.
– خرابی بوستر
– چرب شدن دیسک ها
هنگام حرکت، از چرخها صدای سوت شنیده می شود.
1-صدای سوت از چرخهای جلو در سرعت های پایین، احتمالا به دلیل کیفیت پایین لنت ها است.
2-در اتومبیل پراید، صدای سوت از چرخهای جلو می تواند به دلیل تمام شدن لنتها باشد.
هنگام ترمز گرفتن، خودرو به یک طرف کشیده می شود.
اگر بالاتر از 20 کیلوتر بر ساعت، با گرفتن ترمز، خودرو به یک طرف کشیده می شود (به راست یا به چپ) , و تا رها کردن پدال ترمز ادامه پیدا می کند، معمولترین دلیل آن عدم توازن در اعمال نیروی ترمز به چرخهای راست و چپ است، که در اثر:
– خراب شدن پمپ اصلی ترمز
– درست کار نکردن سیلندر ترمز چرخها
– نشت روغن از سیلندر ترمز چرخها
– و یا چرب شدن یکی از دیسکها با روغن و گریس یا … است.
پدال ترمز بسیار سفت است، سخت پایین می رود و قدرت و گیرایی ترمز ضعیف است، (که به آن چوب شدن ترمز می گویند)،
-احتمال خراب شدن بوستر ترمز وجود دارد،
-اشکال از شیلنگ خلاء بوستر است (این شیلنگ از یک طرف به بوستر و از طرف دیگر به مانی فولد هوا متصل است، وظیفه آن ایجاد خلاء در داخل بوستر است).
در هنگام گرفتن و رها کردن ترمز، صدای خالی شدن باد شنیده می شود،
-معمولا، علت آن، معیوب بودن واشر بوستر ترمز از سمت راننده است که در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند.
در ترمزهای ناگهانی، احساس حرکت چرخدنده زیر پدال می شود.
-این موضوع طبیعی، و به دلیل عمل کردن ترمز ABS است (مقاله سیستم های ترمز و کنترل پایداری خودرو) که مانع از قفل شدن چرخها می شود.
پدال ترمز بسیار پایین عمل می کند و گیرایی آن ضعیف است، ولی ترمز دستی درست و قوی عمل می کند و در دو یا سه دنده اول گیرایی قابل قبولی دارد:
-به احتمال زیاد ترمز شما هوا گرفته و یا روغن ترمز خاصیت خود را از دست داده و باید تعویض شود،
-احتمال ضعیفتری مبنی بر خراب شدن پمپ ترمز نیز وجود دارد.
در هنگام رانندگی، مخصوصا در کوچه، یا کنار دیوار، صدای ضعیف سوت از چرخهای جلو شنیده می شود، و با گرفتن ترمز، صدا تغییر کرده و یا قطع می شود:
-به احتمال زیاد دیسک های جلو لبه پیدا کرده و باید تعویض شوند. (در صورتیکه دیسک ها زیاد از حد لاغر نشده باشند، می توان آنها را تراش داد).
– نامرغوب بودن لنت ها نیز می تواند باعث ایجاد چنین صدایی شود.
در هنگام ترمز گرفتن در سرعت های بالا، در فرمان و پدال ترمز لرزش بوجود می آید.
-علت می تواند تاب داشتن دیسک های ترمز باشد. (ریختن آب سرد روی دیسکهای ترمزی که گرم باشند، باعث تاب برداشتن آنها می شود) که در این حالت یا باید دیسکها تعویض شوند و یا تراش داده شوند.
-در موارد بسیار نادر، گیر داشتن سیلندر ترمز یکی از چرخها باعث این لرزشها می شود که با روانکاری آن، مشکل حل می شود.
هنگام حرکت با دنده عقب، در لحظه ترمز گرفتن، صدای “تقه” و یا “ضربه” شنیده می شود.
-علت شل بودن لنت های ترمز در محل قرار گیری آنها است. باید چرخها باز شوند و ناخنهای لنت (که برای تنظیم لقی لنت بکار می روند) تنظیم شوند.
در سرازیری های جاده، ترمز خودرو ضعیف شده و بوی بدی از لنتها خارج می شود:
در سرازیری های جاده، در صورت استفاده مکرر از ترمز، دیسک های ترمز و لنت ها داغ می شوند و بیش از نیمی از کارایی ترمز ماشین کاسته می شود.
تکرار این حالت، صدمات زیادی به سیستم ترمز وارد می کند، مثلا:
-باعث نشت روغن ترمز از سیلندرها ترمز شده و باعث خرابی سیلندرهای ترمز می شود.
-روغن ترمز داغ شده و رطوبت جذب می کند و در نتیجه کیفیت و کارایی خود را از دست می دهد و قدرت ترمزگیری کم می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اکبری
اکبری
3 سال پیش

دلیل خراب شدن ترمز ماشین رو میفرمایید؟

sadeghi
sadeghi
3 سال پیش

مطالب مفید می باشد. تشکر

حسن بیکدلو
حسن بیکدلو
1 سال پیش

باسلام خیلی مفید بود میشه بفرمایید علت اصلی ازاد نشدن لنت بعد از رها کردن پدال ترمز چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن بیکدلو
1 سال پیش

با سلام این مشکل می تواند چند علت متفاوت داشته باشد که رایج ترین آن به شرح زیر است: ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه نماید و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند؛ که در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد. در این حالت معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه های مجاز مراجعه… خواندن ادامه ...

محمد اسمعیل پور
محمد اسمعیل پور
1 سال پیش

سلام خسته نباشید من ماشینم پمپ ترمز جلوش یه طرفش داغ میکنه وقتی زمان سواری زیاد میشه و این داغ کردن باعت میشه چرخ دود کنه و ۲۰ دیقه کلا ترمز رها بشه و ترمز نگیره چند بارم پمپ جلو رو روان کردیم ولی بازم توی مدت زمان تولانی پمپ جلو داغ میکنه و ترمز خالی میشه واسه ۲۰ دیقه میشه کمک کنین ایراد از کجاست.

پارت لوکس
6 ماه پیش

مقاله جامع خوبی بود. دست مریزاد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش