3
(598)

در این مقاله قصد داریم به دلایل کاهش شتاب خودرو بپردازیم. و به سوال های متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد. چه عواملی در افت شتاب ماشین موثر هستند؟ علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی؟ چرا ماشین گاز میخوره ولی شتاب نداره؟علت تنبل شدن ماشین چیست؟

و خبر خوب کیان باتری این است که راه های افزایش شتاب خودرو را نیز به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 عوامل موثر در شتاب خودرو

کاهش شتاب 1 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
عوامل موثر در شتاب خودرو

خودرویی که تنظیم موتور شده است و پمپ بنزین آن نیز درست عمل می‌کند، می‌بایست بلافاصله بعد از فشردن پدال گاز با افزایش شتاب رو به رو شود. اخلال در انجام این پروسه نشان دهنده آن است که وسیله نقلیه کند است. یا به کندی افزایش سرعت می دهد که این مسئله می تواند به خصوص در تقاطعات و روی رمپ ها خطرناک باشد.

ماشین‌های مدرن، امروزه دارای یک سیستم بسیار پیچیده هستند که سوخت را تحویل موتور ماشین می دهند. سپس گازهای خروجی را از اگزوز خارج می کنند که نقص در هر کدام از بخش های این سیستم می تواند منجر به کاهش سرعت خودرو شود.

در اکثر موارد، مشکل را می توان در سیستم سوخت رسانی عیب یابی کرد. توجه داشته باشید وسیله نقلیه ای که در افزایش سرعت با مشکل روربه رو است، باید فورا به تعمیرگاه برده شده و تعمیر شود زیرا ممکن است برای سرنشینان خودرو حادثه آفرین باشد.

تاثیر عملکرد موتور بر روی شتاب ماشین

عملکرد موتور 300x159 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
تاثیر عملکرد موتور بر روی شتاب ماشین

خودرو ها برای حرکت و افزایش سرعت نیازمند سوزاندن بیشتر سوخت توسط موتور می باشند. موتورهای درونسوز در حالت کلی به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌بندی می‌شوند. هر سیکل یا چرخه در موتور چهار زمانه دارای 4 مرحله است:

  • مکش: در این مرحله ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌گردد. ترکیب مناسب سوخت و هوا یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود عمکرد موتور بوده و در صورت عدم رعایت این نسبت، راندمان موتور کاهش خواهد یافت.
  • تراکم: در این مرحله پیستون از نقطه انتهایی (Bottom Dead Center) به سمت بالا حرکت کرده و باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا می‌گردد.
  • انفجار: جرقه شمع چون کبریتی در خرمن باعث احتراق و انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و در نتیجه پیستون دوباره به سمت نقطه انتهایی برگردانده می‌شود.
  • تخلیه: در نهایت گاز و دود حاصل از احتراق باید تخلیه گردد که در این مرحله، سوپاپ تخلیه دود باز شده و دود و گازهای تولیدی خارج می‌شوند.

مراحل چهارگانه فوق از آن جهت در این مقاله گنجانده شده است که اختلال در هر یک از این مراحل بی‌شک باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد و یکی از جاهایی که این کاهش اثر خود را نشان می‌دهد شتاب خودرو می‌باشد. حال در ادامه به بررسی جزیی دلایل کاهش شتاب خودرو می‌پردازیم.

علت کم شدن شتاب خودرو

دلایل کاهش شتاب خودرو

یکی از دلایلی که می تواند در هنگام رانندگی تجربه خوبی را به راننده القا کند، شتاب بالای خودرو است. در نقطه مقابل، هنگامی که شتاب خودرو کاهش بیابد، تجربه رانندگی می تواند برای راننده بسیار زجرآور و خسته کننده شود.

اصلی ترین دلیلی که باعث کاهش تدریجی شتاب خودرو می شود، مستهلک و فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف است. اما اینکه مستهلک شدن چه قطعاتی از خودرو باعث این کاهش شتاب شده اند، بحثی است که در ادامه به صورت یک به یک به آن خواهیم پرداخت.

۱- کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
فیلتر کثیف علت کم شدن شتاب خودرو

فیلتر هوا، یکی از قطعاتی است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار می گیرد و وظیفه اش، پاک کردن هوای ورودی به موتور از ذرات گرد و غبار است. این فیلتر اگر به نوعی کثیف شود و یا مجرای تنفسی آن مسدود شود، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد، چراکه میزان هوای ورودی به موتور کاهش یافته و موتور به راحتی نمی تواند برای انجام عمل احتراق اکسیژن را با سوخت ترکیب کند.

۲- وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز

اگزوز ماشین 300x126 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
اگزوز خراب دلیل کم شدن شتاب ماشین

همانطور که هوای ورودی به خودرو نقش موثری در میزان شتاب خودرو دارد، هوای خروجی از آن نیز نقش بسزایی در این عامل دارد. اگر به هر دلیل مسیر خروجی هوای خودرو که همان اگزوز می باشد، دچار مشکل شده باشد، شتاب خودرو کاهش یافته و در نتیجه خودرو نمی تواند عملکرد کافی را داشته باشد.

برای رفع این مشکل باید مسیر لوله های اگزوز را به خوبی چک نمود و کاتالیست اگزوز را نیز از لحاظ کثیفی، مورد بازدید قرار داد. ایجاد شکستگی، زنگ زدگی و سایر موارد نیز در مخزن یا لوله های اگزوز نیز می تواند دلیلی بر کاهش شتاب خودرو باشد.

(لازم به ذکر است که برخی از رانندگان برای افزایش شتاب خودروی خود، کاتالیست خودرو را به طور کلی از مسیر اگزوز خارج می کنند که باعث می شود تا دود خروجی از اتومبیل با غلظت آلایندگی بیشتری به هوای بیرون بپیوندد.)

۳- کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

انژکتور 300x150 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت

از دیگر عواملی که می تواند باعث تنبلی خودرو شود، عدم عملکرد صحیح سیستم پاشش سوخت خودرو یا انژکتور می باشد. در صورتی که سوزن های انژکتور خودرو کثیف شده باشند، دیگر توانایی پاشش سوخت با شدت را نداشته و در نتیجه در عمل احتراق خودرو، مشکلاتی به وجود می آورند که باعث ریپ زدن خودرو و کارکردن نامنظم آن می شود.

این موضوع هنگامی محسوس تر می شود که ما بخواهیم با فشردن پدال گاز، سوخت بیشتری به سیلندرها وارد کنیم و شتاب بیشتری به خودرو بدهیم.

۴- شمع و وایر معیوب

شمع معیوب 300x158 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
دلایل کم آوردن ماشین

شمع و وایر خودرو از دیگر قطعاتی هستند که مستقیما به احتراق خودرو مربوط می شوند و در صورتی که در آن ها مشکلی بوجود آید، خودرو از تنظیم خارج و به درستی کار نخواهد کرد. شمع ها عامل جرقه زنی و ایجاد احتراق هستند. در صورتی که یکی از شمع ها به علت کثیفی و یا خوردگی، دیگر جرقه زنی قبل را نداشته باشد، باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد.

۵- شل شدن سیم گاز

سیم گاز ماشین عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
علت تنبل شدن ماشین

سیم گاز خودرو به طور مستقیم به دریچه ورود هوا موتور متصل است. در نتیجه هر بیشتر گاز دهید طبیعتا هوای بیشتری هم وارد سیلندرها خواهد شد. اما شل شدن سیم گاز موجب می شود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی نیز به داخل سیلندرها راه نیابد. پس در نبود هوای کافی طبیعی است که احتراق موتور نیز قدرت قبل را نداشته باشد.

۶- استپر معیوب خودرو

اسپر موتور 300x194 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
استپر معیوب علت کم شدن شتاب مااشین

یکی از وظایف استپر خودرو، تنظیم هوای مصرفی سیلندرهاست. اگر این قطعه به هر دلیلی دچار اشکال شده باشد، قطعا در شتاب گیری خودرو مشکلاتی را خواهیم داشت. چرا که هوای مورد نیاز سیلندرها تامین نشده و عملیات احتراق به خوبی صورت نخواهد گرفت.

۷- ایجاد اشکال در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
سنسور اکسیژن معیوب علت افت شتاب ماشین

سنسور اکسیژن یکی دیگر از قطعات خودرو محسوب می شود که روی تنظیم مصرف سوخت نقش بسزایی دارد. اگر به هر دلیلی این سنسور دچار اشکال شود، در تنظیم میزان اکسیژن و مصرف سوخت خودرو مشکل پیش آمده و در نتیجه شتاب اولیه خودرو از دست می رود.

۸- عدم تنظیم صحیح تسمه تایم

تسمه تایم 1 300x184 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
نامیزان بودن تسمه تایم علت افت شتاب خودرو

اگر تسمه تایم خودرو به درستی تنظیم نشود و یا از تنظیم اصلی خود خارج شود، در نتیجه در تنظیم بالا و پایین رفتن سوپاپ ها مشکل ایجاد شده و خودرو احتراق مناسبی نخواهد داشت. در نتیجه اگر به تازگی با تنظیم مجدد این قطعه، متوجه شده اید که خودروی شما به درستی کار نمی کند، حتما به یک متخصص مراجعه و از او بخواهید که یک بار دیگر تسمه تایم خودروی شما را تنظیم نماید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص زمان تعویض تسمه تایم

۹- استفاده از روغن موتور نامناسب

وظیفه اصلی روغن موتور در خودرو، خنک نگاه داشتن قطعات خودرو و روان شدن حرکت آن هاست. اگر روغن موتور مصرفی خودروی شما دارای کیفیت لازم نباشد، در نتیجه هنگام عمل احتراق، قبل از این که شمع ها اقدام به جرقه زنی کنند، گرمای زیاد سیلندر، باعث ایجاد احتراق خواهد شد و در نتیجه کارکرد خودرو با اشکال مواجه خواهد گردید.

۱۰- استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد

لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد 300x199 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
لاستیک و رینگ غیر استاندارد دلیل کاهش شتاب ماشین

استفاده از لاستیک های بزرگتر از میزان استاندارد خودرو، خود می تواند یکی از عوامل کاهش شتاب خودرو باشد. اصولا هر خودرو برای سایز لاستیک مناسب خودش طراحی شده است و تغییر این سایز یا نوع لاستیک و رینگ سبب ایجاد اشکال در عملکرد خودرو می شود که ممکن است باعث کاهش شتاب خودرو نیز گردد. اصولا لاستیک بزرگتر و پهن تر، اصطکاک بیشتری را با زمین ایجاد می کند.

۱۱- فرسودگی رینگ و پیستون

رینگ و پیستون فرسوده باعث می شود تا محفظه احتراق خودرو کثیف شود و در نتیجه عمل احتراق که عامل اصلی شتابگیری و افزایش سرعت خودرو است، با مشکل مواجه شود. اگر مدت های مدیدی است که رینگ و پیستون خودروی خود را چک نکرده اید، پس از اطمینان از درستی تمامی عوامل بالا، اگر همچنان از مشکل کاهش شتاب خودرو رنج می برید پیشنهاد می کنیم حتما رینگ و پیستون خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

۱۲- پمپ بنزین خراب

پمپ بنزین خودرو 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
پمپ بنزین خراب علت کم آوردن ماشین در سر بالایی

اگر خودری شما پمپ بنزین فرسوده و یا خراب داشته باشد، در نتیجه در عمل سوخت رسانی به خودرو با مشکل مواجه می شود که این موضوع سبب می شود در هنگامی که سیلندر به سوخت بیشتر جهت بالا بردن شتاب خودرو نیاز دارد، نتواند به خوبی تامین شود و در نتیجه خودرو شتاب لازمه را نداشته باشد.

علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی چیست؟

در سر بالایی 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
علت کاهش شتاب خودرو در سر بالایی

ضعیف یا خراب بودن پمپ‌بنزین

یکی از عواملی که باعث می‌شود ماشین به خصوص در سربالایی گاز نخورد، ضعیف یا خراب بودن پمپ ماشین است. همچنین کثیف بودن صافی بنزین نیز یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین به حساب می‌آید. در این حالت بهتر است صافی بنزین خود را چک کنید و از سالم بودن و یا تمیز بودن آن مطمئن شوید.

خراب شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا کثیف است 300x200 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

یکی از قطعات تأثیرگذار در عملکرد خودرو بدون شک فیلتر هوا است. فیلتر هوا در واقع به نوعی بر روی جریان ورودی به موتور ماشین تأثیرگذار است. اگر با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه شدید حتماً فیلتر هوای موتور خودرو را بررسی کنید.

نامرغوب بودن و یا تمام شدن روغن موتور

روغن موتور یکی از مواد مورد نیاز در خودرو است که تأثیر زیادی بر روی عملکرد خودرو دارد. روغن موتور مورد استفاده در هر خودرو از نوع خاصی است به همین دلیل باید در انتخاب نوع روغن موتور برای خودرو دقت کرد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که روغن موتور پس از طی مسافت مشخص باید تعویض شود و این مسافت به نوع روغن و نیز خودرو شما بستگی دارد. عدم تعویض به موقع روغن خودرو و همچنین استفاده از روغن موتور نامناسب برای خودرو باعث گاز نخوردن ماشین و به خصوص در سربالایی‌ها می‌شود.

کثیف شدن انژکتور خودرو

انژکتور 1 300x150 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
کثیف شدن انژکتور خودرو علت گاز نخوردن خودرو

تمیز بودن انژکتور یکی از عوامل مؤثر در عملکرد خودرو است که شست و شوی آن بر عهده تعمیرکار متخصص است. در صورت افت عملکرد خودرو، این مورد را با تعمیرکار معتمد خود مطرح کنید. هرچه انژکتور خودرو تمیزتر باشد گاز خوردن ماشین متعادل‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

خرابی سنسور گاز

سنسور گاز 300x222 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
خرابی سنسور گاز دلیل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی

یکی از عواملی که باعث گاز نخوردن ماشین می‌شود، خرابی سنسور گاز خودرو است. اگر با مشکل گاز نخوردن ماشین مواجه شدید بهتر است حتماً سنسور گاز خودرو را نیز بررسی کنید.

معیوب بودن دیسک و صفحه

7علت خرابی دیسک عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
دیسک صفحه عیوب علت تنبل شدن خودرو در سر بالایی

دیسک و صفحه خودرو نیز مانند تمامی قطعات و لوازم خودرو دارای طول عمر مشخصی است. تمام شدن دیسک و صفحه خودرو می‌تواند یکی از عوامل مهم در گاز نخوردن خودرو باشد. هنگامی که ما مشکلی مثل گاز نخوردن خودرو در سربالای مواجه شدید، حتماً دیسک و صفحه خودرو را بررسی کنید و از اگر تمام شده است، آن را تعویض کنید.

مقاله پیشنهادی:  عوامل و نشانه های خرابی صفحه کلاچ خودرو

میزان کمپرس سیلندر

میزان کمپرس سیلندر 300x200 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
علت گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

اگر خودرو شما در سربالایی با مشکل گاز نخوردن مواجه است بهتر است کمپرس سیلندر خودرو خود را بررسی کنید. در واقع کمپرس سیلندر یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد سوپاپ‌ها و رینگ‌ها است.

خرابی استپر موتور

خراب بودن استپر موتور خودرو نیز یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین است. اگر استپر موتور خراب دچار نقص باشد و یا شمع‌ها و کوئل وایر شمع هم خراب باشد، گاز خوردن ماشین دچار مشکل خواهد شد.

نقص در ECU

نقص در ECU موتور می‌تواند یکی از علل گاز نخوردن ماشین محسوب شود ، خرابی سنسورهای پدال کلاچ، نقص در هیدرولیک فرمان، ایراد در سنسور موقعیت میل سوپاپ و کیلومتر در ماشین‌هایی با  ECU زیمنس اشاره کرد.

استفاده از بنزین سوپر در بسیاری از خودروها موجب بهبود عملکرد می‌شود هرچند که اکتان بنزین پیشنهادی کارخانه را هم باید مدنظر قرار دهید. در خودروهای گران قیمت، استفاده از بنزین سوپر اهمیت بالایی دارد چراکه مرغوبیت بنزین موجود در ایران مورد بحث است.

به علاوه برای بالا بردن کیفیت بنزین، می‌توانید از اکتان‌ بوستر استفاده کنید. البته استفاده از اکتان بوستر هم دقت خاصی را می‌طلبد چراکه نمونه‌های نامرغوب در ایران با قیمت پایین در دسترس است.

چرا ماشین گاز میخوره ولی شتاب نداره؟

گاز نخوردن ماشین 300x169 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن

هرگاه که پدال گاز را فشار می دهید، سرعت موتور کم می شود. برای زیاد کردن سرعت باید خیلی کم پدال گاز را فشرد. قدرت کلی خودرو کم شده است. این مشکل به مرور زمان بدتر میشود. مشکلات احتمالی عبارتند از:

  1. فیلتر هوا ممکن است کثیف شده باشد.
  2. فیلتر بنزین ممکن است که گل گرفته باشد.
  3. پمپ بنزین ممکن است که فرسوده باشد.
  4. زمان بندی احتراق ممکن است اشتباه باشد.
  5. آب ممکن است در بنزین مخلوط شده باشد.
  6. مبدل کاتالیتیک ممکن است وصل شده باشد.

راه های افزایش شتاب خودرو

ویدئوی زیر 10 روش ساده و ارزان قیمت افزایش شتاب خودرو را نشان می دهد، تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

توان خودرو و به دنبال آن میزان شتاب خودرو از جمله مهمترین ویژگی ها و پارامترهای یک شخص برای خرید خودرو است. قبل از خرید خودرو می توان با خواندن کاتالوگ خودرو، مشخصات فنی و ظاهری خودرو را بررسی نمود که به دنبال آن می توان شتاب خودرو را هم فهمید. اما خیلی از افراد به خصوص جوانان در پی فهمیدن عوامل افزایش شتاب خودرو خود هستند تا با انجام آنها شتاب خودرو خود را افزایش دهند. دلایل زیادی هم دارند مثلا شرکت در مسابقات خودرو که به درگ معروفند و خیلی ها هم بدون دلیل در پی افزایش شتاب خودرو خود می باشند. در ادامه قصد داریم تا ساده ترین عوامل افزایش شتاب خودرو را بررسی نماییم.

عوامل افزایش شتاب خودرو

افزایش شتاب 300x120 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
راه های افزایش شتاب خودرو

پس از استفاده از خودرو برای مدتی متوجه کم شدن توان و شتاب خودرو خود خواهید شد. یکی از دلایل این مشکل فرسوده شدن وسایل و قطعات خودرو می باشد. خودروسازان، خودروها را برای استفاده روزمره و طولانی مدت می شازند و پس از استفاده از خودرو برای مدت زیادی، توان خودرو کاهش می یابد و به دنبال آن شتاب ماشین هم کم می شود. اما با آشنایی با عوامل افزایش شتاب خودرو و با چند ترفند ساده می توان شتاب خودرو را تقویت نمود.

تقویت ECU

ecu عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
عوامل موثر در شتاب ماشین

EUC موجود در خودروهای صفر به دلیل حداکثر بهره وری در میزان مصرف سوخت و کمترین تولید آلایندگی، معمولی هستند. اما EUC خودرو را می توان طوری تنظیم نمود که بیشترین عملکرد را داشته باشد. برای این کار باید تراشه ECU خودرو را بروز کرد.

با استفاده از دیاگ و یا یک ماژول تعویضی می توان این کار را انجام داد. از دستگاهی به نام دیاگ پرتابل هم در بعضی اوقات می توان استفاده نمود. استفاده از این دیاگ پرتابل بیشتر در موتورهای مدرن امکان پذیر می باشد.

کنترل کننده دریچه گاز

تغییر در کارایی و عملکرد خودروها به این دلیل است که در وسایل نقلیه پیشرفت ثابتی در حال انجام می باشد. کامپیوترهای خودروهای مدرن دریچه های گاز یک خودرو را کنترل می کنند و این در حالی است که در قدیم این کار به شکل سنتی و مکانیکی انجام می شد. در خودروهای جدید و مدرن با فشردن پدال گاز، موقعیت پدال گاز به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود.

به همین دلیل زمان ارسال این دستور به موتور خودرو کاهش یافته و شتاب خودروها بیشتر شده است. این فرایند باعث می شود تا برخی از فرایندهای کنند کننده حذف شوند. در عین حال این سیستم کاملا ایمن طراحی شده و در پی بروز مشکل، به سرعت تشخیص داده می شود. این فرایند به میزان زیادی شتاب، سرعت و زمان پاسخ دهی را کنترل می کند.

افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها

تعویض چرخ دنده 300x199 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها

چرخ دنده های موجود در موتور خودروها به دو شکل کوتاه و بلند می باشند. اگر کمی با مسائل مکانیک آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که خودروهایی که دارای چرخ دنده بزرگ هستند سرعت بیشتر و شتاب کمتری دارند و مصرف سوخت پایینی دارند. و خودروهای دارای چرخ دنده های کوچکتر، دارای شتاب بسیار بیشتری می باشند و مصرف بیشتری هم دارند.

به همین دلیل برای افزایش شتاب خودرو خود می توانید چرخ دنده های بزرگ خودرو را با چرخ دنده های کوچک تعویض نمایید. این کار البته باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شده و این کار را نمی توان در خانه انجام داد و برای ان باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. پس یکی دیگر از عوامل افزایش شتاب خودرو ، تعویض چرخ دنده ها می باشد.

تغییر آج و اصطکاک لاستیک ها

برخی از کارشناسان و متخصصین خودرو قادرند با تغییر ( افزایش ) آج و اصطکاک لاستیک خودرو، شتاب خودرو را افزایش دهند. زیرا شتاب خودرو همواره با میزان اصطکاک و چسبندگی تایرها رابطه مستقیم دارد. پس زمانی که تایر خودرو فرسوده می شود، قطعا شتاب خودرو هم کاهش می یابد.

البته میزان افزایش آج و اصطکاک خودرو با توجه به محاسبه ی نیروی لازم جهت به حرکت در آوردن خودرو محاسبه می شود. که با تقسیم نیرو بر وزن تایر و برخی محاسبات دیگر انجام می شود. در ادامه پارامترهایی مانند سرعت و حرارت بر عملکرد تایرها تاثیر می گذارد. پس همواره تعویض تایر های قدیمی و فرسوده بر افزایش شتاب خودرو تاثیر مستقیم می گذارد.

 تاثیر وزن به شتاب خودرو

وزن و شتاب 300x196 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
تاثیر وزن به شتاب خودرو

خوب مشخص است که اجسام سبک سریعتر از اجسام سنگین به حرکت در می آیند به مانند آدم ها که چاق ها کند تر از لاغرها می باشند. پس یکی از عوامل افزایش شتاب خودرو کاهش وزن خودرو می باشد. مثلا برخی از افراد برای این منظور، ترمز های فابریک خودرو را با ترمزهای روتور دوتایی تعویض می نمایند که جدا از وزن کمتر، عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. البته برای کاهش وزن خودرو باید از یک متخصص کمک گرفت که متناسب با مدل و توان خودرو، وزن را کاهش دهید.

بهبود وضعیت آیرودینامیک

آیرودینامیک 300x174 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
تاثیر طراحی خودرو در میزان شتاب آن

نحوه طراحی بدنه یک خودرو قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش شتاب خودرو می باشد. به همین دلیل اگر خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت را نگاه کنید می بینید طراحی عجیبی دارند. این طراحی صرفا برای زیبایی خودرو نیست بلکه یک خودرو اسپرت که شتاب و سرعتش شاید مهم ترین پارامتر هایش باشد، به این شکل طراحی می شود.

طراحی آیرودینامیک خودرو هم به همین دلیل است که شتاب خودرو بالا برود. این بخش از طراحی خودرو آنقدر مهم است که به عنوان یک رشته تحصیلی در مقاطع تکمیلی تدریس می شود.

از این رو می دانیم که ما نمی توانیم طراحی و شکل ظاهری خودرو را تغییر دهیم اما با حذف کردن برخی موارد مانند باربندها می توان شتاب خودرو را افزایش داد. یکی دیگر از این عوامل هم کم کردن ارتفاع خودرو می باشد که در این صورت به دلیل عبور مقدار بسیار کمتری هوا از زیر خودرو، سرعت و شتاب خودرو افزایش می یابد. با تغییر در فنرهای خودرو می توانید ارتفاع خودروتان را کم کنید و شتاب خودرو را افزایش دهید.

سخن پایانی

شتاب خودرو 300x194 عوامل کاهش شتاب خودرو و رفع آن
علل کاهش شتاب خودرو

هر کدام از مشکلات بالا، به خودی خود می تواند باعث کاهش شتاب خودرو و در نتیجه تنبل شدن ماشین شود. همان طور که در موارد بالا خوانده‌اید، عمل احتراق و هوارسانی تأثیر مستقیمی بر میزان شتاب خودرو دارد؛ بنابراین بروز مشکل در تمام قطعاتی که مربوط به عمل احتراق، سوخت‌رسانی و هوارسانی به خودرو می‌شوند، موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

پیشنهاد ما این است که در صورت کاهش یافتن شتاب خودرو حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و در صورت نداشتن دانش در این زمینه به قطعات خودرو دست نزنید. معاینه فنی مداوم می‌تواند از بروز مشکلات در این زمینه جلوگیری کند. لطفا اگر در این زمینه تجربه ای دارید برای خوانندگان کیان باتری بنویسید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
81 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عباسی
عباسی
3 سال پیش

فیلتر هوای ماشینو هر چند وقت یکبار بایذد تعویض کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عباسی
3 سال پیش

با سلام
در حالت عادی و اگر در مناطقی زندگی نمی کنید که از هوای گرد الودی برخوردار باشد، در مواقعی که اقدام به تعویض روغن خودرو می کنید به تعویض فیلتر هوا نیز اقدام کنید.

ابوالفضل
ابوالفضل
در جواب  عباسی
1 سال پیش

هر وقت روغن ماشینو تعویض کردی کل سرویس هارو انجام بده فیلتر هوا و فیلتر بنزین و …

معراج
معراج
2 سال پیش

عالی

hossein
2 سال پیش

سلام من کامل مطالب این سابت را خواندام وخیلی مفید بود وبرای من خیلی یاد گرفتم که چه طوری اون کارهایی که جزئی را انجام بدام من به اشتباه دستم به یک ستاره خورد ولی پیشنهادام ۵ستاراست بارام تشکر از راهنمایی شما و اینکه با جزئیات کامل توضیح داده شده زحمت کشیداید ممنون ومرسی عزیز

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  hossein
2 سال پیش

با سلام
با تشکر از نظر خوب شما

محمود
محمود
2 سال پیش

لیفان ایکس ۵۰ دنده ای مدل ۹۵ گرفتم موقع تعویض دنده ها گاز زیاد وشتا کم دارد مشکلش چیه ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمود
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید، گاز هرز خوردن و عدم شتاب خودرو احتمالا مربوط به فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ خودرو باشد. اما دلایل دیگر نیز دور از ذهن نیست و توصیه می شود برای رفع این ایراد حتما به یک متخصص مراجعه نمائید.

عرشیا
عرشیا
2 سال پیش

سلام ماشین ما ۵۰۸ ست هر ۵۰۰۰ تا روغن و فیلتر رو عوض می کنیم مشکل اینه در سر بالایی بسیار ضعیف عمل می کنه و سریع علامت سرویس میاد وقتی ماشین رو خاموش می کنیم این علامت میره لطفا راهنمایی کنید

ابوالفضل
ابوالفضل
در جواب  عرشیا
1 سال پیش

دیاگ بزن ببین موردش چیه احتمالا یا سنسور دریچه گاز ایراد داره چون هشتاد درصد بی شتاب بودن ماشین تو سربالایی به سنسور دریچه گاز مربوطه ولی دیاگ بزن ببین مشکلی نشون میده اگه نشون نداد یعنی مشکل سوخت رسانی داری

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام وعرض ادب ممنون از راهنمایی های خوبتون.ماشین‌من پراید۸۷هستش.چند وقتی هستش ک مواقع بارندگی وقتی حرکت میکنم شتاب خودور کم میشه تا حدی ک تز حرکت وایمیسه برای این ک حرکت کنه پدال گاز رو ول میکنم و‌گاز میدم چن بار ولی باز بعد چند لحضه شتاب کم‌میشه و اصلا شتاب نمیگیره ولی در آب و هوای معمولی هیچیش نمیشه.و بعد خشک شدن هم همینطور خوب مار میکنه.کدوم قسمت ماشین خیس میشه یا آب میره ک‌این مشکل برام پیش میاد.ممنون میشم راهنماییم کنین.

داود
داود
در جواب  مهدی
1 سال پیش

برو وایرها چک کن . بعد شمع ها

مصطفی
مصطفی
در جواب  داود
1 سال پیش

سنسور دورموتور خیس میشه موتور ریپ میزنه میتونی انتقالش بدی به جایی که اب بهش نخوره

سجاد
سجاد
1 سال پیش

سلام سیم گاز رو عوض کردم شل شد و ماشین شتاب قبلی رو نداره چکار کنم تا شتابش ب قبلی برسه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سجاد
1 سال پیش

با سلام
یکی از دلایل عمده کاهش شتاب خودرو شل شدن سیم گاز آن است. سیم گاز خودرو به طور مستقیم به دریچه ورود هوا موتور متصل است.
در نتیجه هر بیشتر گاز دهید طبیعتا هوای بیشتری هم وارد سیلندرها خواهد شد. اما شل شدن سیم گاز موجب می شود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی نیز به داخل سیلندرها راه نیابد. پس در نبود هوای کافی طبیعی است که احتراق موتور نیز قدرت قبل را نداشته باشد. برای رفع این ایراد حتما می بایست به متخصص مراجعه نمائید.

اسلم
اسلم
1 سال پیش

ماشین من پراید مدل ۹۰ هست سره سرعت گیر دنده ۲کم میاره، چه مشکلی میاره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اسلم
1 سال پیش

با سلام
معمولاً توصیه می شود پس از عبور از سرعتگیر از دنده 1 استفاده نمائید به دلیل اینکه خودرو سرعت خودرو بسیار کاهش یافته و کاملاً متوقف می شود.
اما اگر به دنبال دلیلی غیر از این موضوع هستید حتما به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید زیرا احتمال فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ خودرو نیز بسیار زیاد است.

ناصر مکانیک
ناصر مکانیک
در جواب  اسلم
3 ماه پیش

سلام برادر، ۱_فشار بنزین ۲_شمع وایر،۳_سنسور اکسیژن،۴_ استپر،۵_دیسک‌وصفحه،۶_ سنسور دریچه گاز ، به ترتیب باید چک بشه

عزیزی
عزیزی
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر .ممنون از مطالب مفیدتون.
منم ی پراید دارم راه نمیره . همزمان دیسک و صفحه رو عوض کردم هم وایر و شمع ها. هم سوزن ها و دریچه گازو برام شستن فیلتر هارم عوض کردم تایم موتورم گرفتن.تسمه تایمم بازدید کردن مشکلی نبود اما همچنان شتاب نداشت گاز میخورد راه نمیرفت دستگاه گرفت گفت دور اهستش منفی ۲۵شده اونو ریست کرد شد صفر . همچین بگی نگی یزره بهتر شد ولی بازم اون کشش و شتاب رو نداره.
شما بگید چکارش کنیم🍁

احمدی
احمدی
در جواب  عزیزی
1 سال پیش

کوئل رو عوض نکردی؟ یا سیم گازت شاید شل شده؟

میلاد
میلاد
در جواب  عزیزی
9 ماه پیش

رینگ و پیستون ضعیف شده شک نکن

امید
امید
1 سال پیش

سلام. من چند روزه رانا پلاس ۶دنده خریدم. توی سر بالایی های طولانی شتاب و سرعت ماشین به حدی کم میشه که مجبورم با دنده یک حرکت کنم. طوری که ماشین های مدل پایین تر ازم سبقت میگیرن. ماشینم پنج هزارتا بیشتر نرفته و تقریباً صفره‌. به نظرتون علت چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امید
1 سال پیش

با سلام اصلی ترین دلیلی که باعث کاهش تدریجی شتاب خودرو می گردد، مستهلک و فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف است. ۱- کثیف شدن فیلتر هوا ۲- وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز ۳- کثیفی سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت ۴- شمع و وایر معیوب ۵- شل شدن سیم گاز ۶- استپر معیوب خودرو ۷- ایجاد اشکال در سنسور اکسیژن ۸- عدم تنظیم صحیح تسمه تایم ۹- استفاده از روغن موتور نامناسب ۱۰- استفاده از لاستیک ها و رینگ های غیر استاندارد ۱۱- فرسودگی رینگ و پیستون ۱۲- پمپ بنزین خراب این موارد هر کدام به تنهایی… خواندن ادامه ...

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

سلام خسته نباشید من پراید وانت مدل ۹۵دارم تعمیر موتور کامل شده سوزن انژکتور پمپ بنزین و شمع و وابر شمع دیسک صفحه هم نو ولی شتاب نداره ماشین خفه است جون نداره دور گاز چهار تا پنج یهو خفه میکنه بی جون میشه بعد دور گاز پنج یهو ازاد میکنه مشکلش از چی میتونه باشه؟ ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
1 سال پیش

با سلام کاهش شتاب خودرو دلایل متعددی دارند. برخی از این دلایل کلی است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و برخی دیگر به راحتی قابل حل است و هزینه چندانی به همراه ندارد. مهم ترین عوامل کاهش شتاب خودرو عبارتند آز: ۱ . فیلتر هوا ۲ . ایراد در مبدل کاتالیست ۳ . اشکال در پمپ بنزین ۴ . خرابی شمع‌ها ۵ . اختلال در عملکرد انژکتور ۶ . شل شدن سیم گاز ۷ . خراب شدن انبار اگزوز ۸ . خرابی رینگ پیستون ۹ . فرسودگی سوپاپ‌ها ۱۰ . ناک زدن موتور تمام عوامل فوق… خواندن ادامه ...

ناصر مکانیک
ناصر مکانیک
در جواب  علیرضا
3 ماه پیش

سلام برادر، اگر دمای آب عادیه ،سنسور اکسیژن، فشار پمپ بنزین

محمد رضا رمضانی
محمد رضا رمضانی
1 سال پیش

سلام خسته نباشید
آیا رله دوبل نیم سوز هم میشه
چرا ماشینم از دنده یک که شروع میشه هنوز گاز نداده انگار میزنن رو ترمز و شدیدن شتاب کم میشه و سریع دنده میخواد تا دنده پنج که نهایت تا 70 تا ببشتر نمیره علت چیه ممنون از پاسخگویی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد رضا رمضانی
1 سال پیش

با سلام رله دوبل وظیفه تامین برق مثبت ۱۲ ولت را برای قطعات سیستم انژکتوری بر عهده دارد. این قطعه مانند جعبه تقسیم برق عمل کرده و برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را تامین میکند. این قطعه به دلیل ساختار و شرایط کاری که دارد معمولاً زیاد در معرض خرابی قرار می گیرد. رله دوبل برق مثبت قطعات زیر را تامین می کند: پمپ بنزین، سنسور اکسیژن، سنسور کیلومتر، سوزنهای انژکتور، کویل دوبل، شیربرقی کنیستر، ایسیو رله دوبل همانطور که از اسم آن پیداست از دو عدد رله تشکیل شده است و داراي يك كانكتور غالباً 15 پایه بوده و… خواندن ادامه ...

ایمان
ایمان
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

عالی .داداش دمت گرم خدایش کارت درسته

ناصر مکانیک
ناصر مکانیک
در جواب  محمد رضا رمضانی
3 ماه پیش

سلام برادر، اگه سنسور کیلومتر کار میکنه، افت فشار پمپ بنزین ۲_

احسان
احسان
1 سال پیش

با سلام و خسته نباشید از بزرگوارانی که این مقاله را جمع آوری کردند و تشکر بابت توضیحات کامل

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احسان
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

احسان
احسان
1 سال پیش

با سلام جایی رو سراغ دارید که تخصصی زانتیا باشه؟؟

اشکان
اشکان
1 سال پیش

ماشین پژو ایسک یو سون دارم دوگانه شرکت رو گاز ساعت کار میکنه رو بنزین موقع شتاب علل خصوص سر بالا تا دور موتور ۳ هزار ۳هزار و دویست یه صدای ناجوری میده و خیلی کپ داره و بد شتاب میگیره .
شمع وایر سوژن انژکتور دیسک و صفحه فشار پمپ بنزین فیلتر هوا شیم گیری اتصال بدنه دریچه گاز سنسور دریچه گاز استپر موتور همه چی یا سرویس شده یا عوض شده
امروز یه تعمیر کار بهم گفت احتمالا از فشار شکن ماشین مشکل هستش
احتمالش هست؟

علی
علی
1 سال پیش

سلام.ماشینم پراید موق حرکت با گاز کم مخصوصا سر سرعت گیر چراغ باطری و چراغ لنت تو صف کیلومتر شرو میکنن ب چشمک زدن.دلیلش خاستم بدونم؟.باطری نو دینامم دادم چک کردن

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل متعددی می تواند داشته باشد اما احتمال می رود این مشکل به دلیل خرابی و یا فرسودگی در سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت، استپر موتور و یا سنسور دریچه گاز خودرو است.
برای بررسی و عیب یابی خودروی شما توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

ارمان
ارمان
1 سال پیش

سلام خسته نباشيد من يه٢٠٦ تيپ ٥ دارم شتابش افتضاحه صفر تا صد رو تو ٤٠ثانيه پر ميكنه موتور تازه تعمير شده ديسك و صفحه هم هفته پيش عوض كردم استپر موتور و سنسور اكسيژن رو هم عوض كردم ولي هيچ تاثيري نداشت به نظر شما علتش چيه بايد چيكارش كنم؟

Iman
Iman
در جواب  ارمان
11 ماه پیش

روغن گیربکس چک کنین خیلی مهمه
درصورت حل نشدن مشکل گیربکس رو دنده ریز کنین و پرواز کنین 😉

Iman
Iman
در جواب  ارمان
11 ماه پیش

ریمپ هم تاثیر بسزایی داره

احمد فنی
احمد فنی
در جواب  ارمان
2 ماه پیش

مدل چنده؟شمع و وایر شمع میتونه باشه…و همینطور جرمگرفتگی کاتالیزور باعث مسدود شدن مسیر تخلیه دود میشه و افت شتاب بروز میده

سنتر منتر
1 سال پیش

سلام وقت بخیر ماشین من پراید وانت هست تو دنده چهار صدو چهل تا بره تا صدو شصت تا پر میکنه ولی تو دنده پنج میدی میاد رو صدو سی تا کلا دنده پنجش ول هست لطفا راهنمایی کنید سنسور اکسیژن چک‌ شده تمامی سنسورها چک شده دریچه گاز کلا عوض شده مارک ایران رادیاتور یه دست دیسکو صفحه کره ای گذاشتم گیربکس رو‌کلا صفر کردم پمپ بنزین رو چک‌کردم سالمه شمعو وایر تازه عوض کردم سنسور دور موتور عوض کرد کمپرس سیلندر زدم‌ دوتا سوپاپام یکم ضعیف بودن یه دست سوپاپ زدم توش کلا پونزده تومنی خرجش کردم هیچ… خواندن ادامه ...

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام بنده هم پراید مدل ۸۷ هم پرشیا مدل۹۳ دارم جفتش دوگانه کار خونه هست جفتشم وقتی بعد چند ساعت روشن میکنم باید بالای ۵ دقیقه کار کنه تا خوب گاز بخوره وگرنه حالت کپ کردن و خفگی پیدا میکنن وقتی گرم میشن هر چقدر گاز بدی راه بری هیچ افتی نداره مشکل بنده همون تو سرد بودن خودرو هست همه قطعاتم تعویض کردم هیچ گونه خطا هم ندارن

رحمان
رحمان
1 سال پیش

سلام خسته نباشید.من یک پیکان دارم ک تازه دیسک زدم‌بعد یماه از زدن دیسک درحین رانندگی مخصوصا یک ودو‌ امپر گاز میره بالا ولی امپر سرعت کند کار میکنه وقتی پامو از پدال گاز برمیدارم بعضی موقه شتابش میره بالا انگار یجوری میگیردش بعد رها میشه دلیلش چیه میشه بگید ما‌مکانیک های خوبی نداریم شهرستان

احمد فنی
احمد فنی
در جواب  رحمان
2 ماه پیش

سنسور کیلومتر ایراد داره

علی
علی
1 سال پیش

سلام ماشین من پیکان وانت مدل ۹۳ افت سرعت داره بادنده سه ۸۰.۹۰تا میره به ۴ ک میخوره میاد رو ۶۰.۷۰ جای هر مکانیکی بردم نفهمیده از چیشه
مشکلش چیه؟؟

امیر محمد
امیر محمد
1 سال پیش

سلام داداشا من یه ۲۰۶ تیپ دو دارم قدیم شتاب ماشین خوب بود ایرادی نداشت ولی الان ماشین شتاب نداره گفتن برو ریمپ کن ریمپ کردن درست نشد گفتن پمپ بنزین عوض کردم درست نشد گفتن کویلته کویل رو درست کردم درست نشد الان هرچی بیشتر ماشینو گاز میزنم بیشتر جون می‌کنه ۱۴۰ تا هم بیشتر نمیره

Fatemeh
Fatemeh
در جواب  امیر محمد
1 سال پیش

سلام از آخر چی شد؟؟

farhad
farhad
1 سال پیش

سلام پراید مدل81کاربراتور دارم ماشین خیلی کم حاله و ظعف میکنه موقع گاز دادن تو دنده 4و5هم دور موتورم از۳۰۰۰تا بالا نمیره بالا بره هم خیلی خیلی دیر بالا میره لطفا راهنماییم کنید

هومن
هومن
1 سال پیش

سلام
استاد عزیز من خودروی ۲۰۶ دارم تو جاده بعد از اینکه سرعتم کم میشه مثلا زمانیکه به سرعت گیر میرسم دوباره که میخوام ماشین گاز بخوره اصلا انگار جون نداره حالتی که میخواد خفه کنه و یواش یواش بعد از چند ثانیه به حالت عادی برمیگرده میخواستم بدونم علت خاصی داره ؟
ممنون میشم راهنمایی کنین

سمیرا
سمیرا
1 سال پیش

درود بر شما.بسیار مفید و کاربردی بود.سراتو وارداتی دارم.روغن گیربکس و روغن موتور و همه فیلترها و شمع عوض کردم،مثل همیشه با یه نیش گاز شتاب نمی گیره.پمپ بنزین هم خواستم تعویض کنم تعمیرکار گفت بزارید توی بهار….به نظرتون دلیل کاهش شتاب ماشین چی میتونه باشه ؟ سپاسگزارم

مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

سلام تارا خریدم از رمپ بالا نمیاد شتاب هم نداره واقعا خیلی تو مخی شده برام

میثم
میثم
1 سال پیش

سلام خسته نباشید.
من پارس موتور قدیم دارم میخا چرخ 15 بندازم براش.
ایا بر روی شتاب موتو تاثیر میذازه؟
و اینکه بندازم یا نه؟
خیلی ممنونم ازتون🙏❤️

زهرا
زهرا
1 سال پیش

سلام و خسته نلاشید من یک ام وی ام ۱۱۰ ۳ سیلندر دارم تو دور موتور ۳۰۰۰ صدای خاور در میاد ازش و در نتیجه صدای ترتر میده و تو دنده ۳ که حداکثر سرعت دنده ۳ از ۴۰ تا ۶۰ تاست اصلا شتاب نمیگیره و دور موتور و عقربه سرعت اینا بالا نمیره و دور موتور تو ۲ میمونه و بالا نمیره و هر ۵ ثانیه یدونه به سرعتش اضافه میشه و ماشین صدا نمیده و وقتی گاز رو میدی تا ته تو دنده ۳ نمیره با انگار همون تو سرعت دنده ۲ گیر کرده و از دیروز به… خواندن ادامه ...

Pourya
Pourya
در جواب  زهرا
10 ماه پیش

سنسور دور موتور و سوکت چک کن

یونس
یونس
1 سال پیش

سلام پراید۸۴ دارم تو مسیر، بعضی اوقات شتاب خودرو بیش از حد کم میشه در حد صفر
ولی ماشین را که خاموش میکنم و فورا روشن میکنم مشکل حل میشه ودو باره بعد از ۳ یا ۴ کیلومتر دوباره شروع میشه
ممنون میشم راهنمای کنید

موسوی
موسوی
در جواب  یونس
6 ماه پیش

احتمالا پمپ بنزین خراب شده

احمد فنی
احمد فنی
در جواب  یونس
2 ماه پیش

احتمال بیشتر سنسور اکسیژن بعد شمع وایر شمع

Mohammad
Mohammad
1 سال پیش

سلام
من 206اتومات تیپ 4 دارم
موقع خرکت تا دور موتور 3000 شتابم خیلی کمه و ماشین سنگین حرکت میکنه ولی بالای 3000 شتابش خوب میشه
ممنون میشم راهنمایی کنین

محمد
محمد
1 سال پیش

متن‌ها رو که خوندم واقعا عالی و پر محتوا بود فقد اگر بشه در مورد تعمیرات خودرو هم توضیح بدید خیلی عالی میشه مثلا چطور گیربکس پراید رو باز کنیم یا مثل چطور سیم گاز ماشین رو عوض کنیم.⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

فرشاد
فرشاد
1 سال پیش

سلام من پژو پارس دارم ۵۰ هزار تا کار کرده بعد سوخت گیری متوجه کاهش شتاب خودرو شدم نمیدونم مشکل از بنزین هست یا از جای دیگه مشکل وجود دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فرشاد
1 سال پیش

با سلام
کاهش شتاب خودرو دلایل بسیار زیاد و مختلفی می تواند داشته باشد. برای بررسی و عیب یابی حتما بایستی به متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.
اما این موضوع که بیان نمودید پس از سوخت گیری این اتفاق افتاده است می تواند مربوط به صافی بنزین، ایراد در پمپ بنزین، اتصالات بنزین به موتور، ایراد در انژکتور و … خودرو باشد.

فرشاد
فرشاد
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام ممنون از راهنماییتون صافی بنزین تعویض کردم درس نشد ماشین گاز نمیخوره انگار به ماشین بار زدی جون نداره راه بره

ابوالفضل حیدری فر
ابوالفضل حیدری فر
در جواب  فرشاد
1 سال پیش

تجربه تنبلی ماشین منم خاص بود، کف پوشی که جلو گاز خوردنو گرفته بود

ابوالفضل حیدری فر
ابوالفضل حیدری فر
1 سال پیش

من ماشینو بردم تزئینات، بعدش به شکل عجیبی ماشین سرحالیشو از دست داد و خیلی ضعیف و تنبل شد… بعد کلی نگرانی و کلنجار رفتن، کاشف به عمل اومد علت تنبلی ماشین از کف‌پوش لاکی‌ای بوده که کف ماشین انداخته شده که باعث میشده ماشین به راحتی گاز نخوره، کف‌پوشو ورداشتم عین روز اول شد حتی بهتر از روز اول😁

جمشید راوی
جمشید راوی
11 ماه پیش

مطالبتون بسیار کامل بود و عالی .

جمشید راوی
جمشید راوی
11 ماه پیش

ستاره داده شده یکی بود که اشتباه سهوی بود . ۵ ستاره مورد قبول است .

علی
علی
10 ماه پیش

سلام ماشین تیبا 2 هست موقعی که دنده 2 هست و سرعت بالای 40 میشه ماشین گاز نميخوره و ریپ میزنه و حتما باید دنده عوض بشه. تو دنده 3 هم همینطوره وقتی دنده 3 هست و بالای 60 سرعت میره گاز نمیخوره و ماشین ریپ میزنه. ممنون

فرزاد
فرزاد
10 ماه پیش

سلام من کوییک اس دارم تو سربالایی شتابش ضعیفه خیلی ضعیفه حتی به جایی میرسه که احتمال با دنده یک بایسته

سجاد چهری
سجاد چهری
9 ماه پیش

سلام سوختم رفته بالا شتاب نداره اگزور صدای پر پر میده

محمد
محمد
9 ماه پیش

سلام وقت بخیر پژو تیو داریم بخاطر ترکیدن صفحه و گیر کردن تو دنده دو حدود ۸۰ کیلو متر باهاش با دنده دو راه آمدم. رسیدم مکانیک دادم گیربکس رو کامل آوردن پایین همه چیزش رو نو کردم جلو بندی رو هم همین تو کلا ولی الان که گرفتم دیگه،شتابش مثل قبل نیست شتابش شده مثل یه پژو ۸ سوپاپ ۸۳ اصلا راه نمیره نصف فرق کرده

حسین
حسین
8 ماه پیش

سلام ببخشید من اریسان مدل ۹۵ دارم سربالایی شتاب جالبی نداره

سرباز ج فراموش شده وطن
سرباز ج فراموش شده وطن
8 ماه پیش

سلام من ۲۰۶,مدل نوددارم باطری ماشین روجدیدعوض کردم چن روزیه کولرمیگیرم انگارماشین شتاب نداره انگارناله کنه راه بره ممنون میشم راهنمایی کنید انگار توجاده صاف داری میری انگارسربالایی داری میری شتاب نداره

احمد فنی
احمد فنی
در جواب  سرباز ج فراموش شده وطن
2 ماه پیش

کابل اتصال بدنه تقویت کنید و همینطور اتصالات باطری رو تمیز کنید

بابک
بابک
7 ماه پیش

با سلام.خودروی من هیوندای اکسنت هست که در سربالایی بسیار کند هست.دلیلش میخواستم بدونم چی هست.ممنون از مطالب خوبتون

سرباز ج فراموش شده وطن
سرباز ج فراموش شده وطن
7 ماه پیش

سلام بنده ۲۰۶اتومات دارم جدیدگیربکس بازکردم نشتی روغن گیربکس داشت بعددیدم ماشین شتاب نداره هم درکفی هم در سربالایی یکی گفت کاتالیزورماشینت هستش عوض کردم درست نشد دوباره رفتم مکانیکی دوباره یکی گفت شمع سوزنی بگیرعوض کردم درست نشد دوباره رفتم صافی بنزین روغن فیلترعوض کردم با درست نشدشتابش دوباره یکی گفت ریمپ کن کردم درست نشد دوباره یکی گفت پمپ بنزین چک کن پمپ بنزین چک کردم دیدم مشکلی ندارد خسته شدم شمارابخدایه نظری بدیدمکانیک های ساری چی بگم امکان داره دوباره ازخودگیربکس باشه موتوری هیچ خطایی نمیزنه چن باردستگاه زدم مشکلی نبود نمیدانم چکارکنم دیگه ممنون میشم جواب… خواندن ادامه ...

احمد فنی
احمد فنی
در جواب  سرباز ج فراموش شده وطن
2 ماه پیش

اگر دیسک و صفحه عوض نکردید اولین احتمال همین است.و در مورد های بعدی شمع وایر شمع عوض کنید و اینکه کویل هم میتونید اول با نمونه سالم جایگزین و تست کنید(برای جلوگیری از هزینه های اشتباه)

محسن
محسن
6 ماه پیش

سلام من ماشینم پراید وانته مدل ۹۸ هستش ماشین گاز میخوره اما اصلا شتاب نداره دیسک و صحفه عوض کردم سوزن انژکتور رو شستم شمع و وایر عوض کرم کاتالیز رو عوض کردم اما هنوز هم مشکلم بر طرف نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

Taha janam
Taha janam
در جواب  محسن
5 ماه پیش

مطالبتون خیلی آموزنده بود. ممنون

مصطفی
مصطفی
5 ماه پیش

سلام‌خسته نباشید
دنا پلاس توربو شارژ ۶ سرعته دستی دارم مدل ۱۴۰۱
که بعداز تعویض گیربکس شتاب ماشین افتضاح شده و دور موتور بالا میره ولی شتاب و سرعت اصلا ممنون از پاسخگویتون استاد

Soltan
Soltan
4 ماه پیش

سلام وقت بخیر
۴۰۵ دارم تو سرعت زیر۸۰ شتابش خوبه اما وقتی به ۸۰ میرسه گاز میدم شتابش خیلی کمه خیلی به ماشین زور میاد تا سرعتو ببره بالا مشکل از چی میتونخ باشه

ناصر مکانیک
ناصر مکانیک
در جواب  Soltan
3 ماه پیش

سلام برادر اگه سنسور کیلومتر کار میکنه،ودمای آب عادیه ۹۰درصد ضعف فشار پمپ بنزین(فشار سنج بزن)

مشاوره رایگان و ثبت سفارش