4.4
(419)

وقتی خودرو بوی نا مطبوع یا عجیبی می‌دهد، سعی دارد چیزی به شما بگوید؛ مانند علائم خرابی قطعات، بوی بد خودرو هم نشان‌دهنده‌ی این است که خودرو مشکلی دارد و باید برای حل کردن آن دست به کار شوید. این‌ها دلایل اصلی بوی بد خودرو هستند که باید از آن‌ها آگاه باشید.

بوی بد خودرو 300x200 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
عیب یابی و رفع بوی بد خودرو

برخی اوقات ممکن است این بوهای خاص و عجیب به مشام رسیده از موتور خودرو یا اگزوز آن، راه حل‌های ساده‌ای داشته و برخی اوقات دیگر نیاز به کمک گرفتن از تعمیرکار حرفه‌ای خواهد بود.

برای از بین بردن بوی بد ماشین راههای زیادی وجود دارد که در این مطلب از کیان باتری بهترین راهکارهای از بین بردن بوی نامطبوع خودرو را بررسی می کنیم.

شناسایی انواع بوی بد ماشین

عیب یابی خودرو با بو کردن، امری بسیار حساس است که گاهی عدم توجه به آن، منجر به بروز مشکلات بسیار بزرگی می‌شود که خساراتی را چه از لحاظ مالی و چه فنی بر راننده محتمل می‌کند.

برخی افراد معتقدند، همین که در فاصله‌های زمانی مرتب به تعمیرگاه‌ رفته و ماشین از لحاظ فنی بررسی شود یا برچسب معاینه فنی را سر وقت تهیه کنند؛ نگهداری کاملی از وسیله نقلیه خود داشته‌اند و نیازی به دانش خاصی در خصوص سیستم موتور برای آن‌ها وجود ندارد.

بوی بد ماشین2 300x200 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
تشخیص انواع بو های بد در ماشین

بوی روغن داغ در ماشین

در صورتی که روغن خودرو به سیستم اگزوز نشت کند، شروع به سوختن می‌کند و بوی روغن داغ از ماشین به مشام می‌رسد؛ جهت رفع این مشکل، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مرکز نشتی مشخص و اصلاح شود.

اما برای جلوگیری از چنین شرایطی، بهتر است در فاصله‌های زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید؛ به‌خصوص اگر مسافت‌های خیلی طولانی را با ماشین خود رانندگی کرده‌اید.

بوی گوگرد از موتور خودرو

مشکل در گیربکس و ماندگی بیش از حد روغن آن، به ایجاد بویی شبیه به گوگرد منجر می‌شود. این بوی گوگردی به دلیل گوگرد موجود در روغن گیربکس است و برای رفع آن باید گیربکس‌ها بازبینی شده و روغن گیربکس تعویض گردد.

بوی شربت شیرین در خودرو

زمانی که مایع خنک کننده ماشین از محفظه مخصوص خود نشتی داشته باشد؛ بویی مانند شربت شیرین در کابینه پخش می‌شود. این موضوع را بسیار جدی بگیرید؛ زیرا هر چقدر که میزان این نوع نشتی بیشتر باشد، احتمال آسیب‌رسیدن به قطعات موتور در اثر افزایش دما بالاتر می‌رود و هزینه‌های بالایی را برای راننده فراهم خواهد کرد.

بوی بنزین داخل خودرو

شیوع بوی بنزین داخل اتاق خودرو که یکی از انواع بو در خودرو به شمار می‌رود، می‌تواند ناشی از شل بودن درب باک بنزین یا مشکلی در مسیر انتقال بنزین به محفظه احتراق باشد. دقت داشته باشید که این موضوع بسیار خطرناک است و در صورت عدم توجه به موقع نسبت به آن، ریسک آتش سوزی خودرو و حوادث شدید، وجود دارد.

به همین دلیل در صورت استشمام بوی بنزین، بلافاصله خودرو را متوقف ساخته و به بررسی درب باک بپردازید. اگر درب باک بنزین مشکلی نداشت و همچنان بوی بنزین به مشام می‌رسید، لازم است که مسیر سوخت رسانی حتما بازبینی شود.

بوی بد مانند جوراب از کولر خودرو

اگر با روشن شدن کولر، متوجه انتشار بوی آزار دهنده‌ای از دریچه آن شدید؛ احتمال رشد نوعی قارچ در سیستم تبخیر و ایجاد رطوبت در محفظه کولر وجود دارد. جهت عیب یابی خودرو با بو کردن و برطرف‌کردن این مشکل، برای مدتی فن را روشن کنید تا رطوبت موجود در فضای آن خارج شده و سیستم کولر خشک شود. همچنین راه دیگر برای رفع آن استفاده از اسپری‌های مخصوص جهت همین کار است.

مقاله پیشنهادی: خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن

بوی سیم سوخته از ماشین

استشمام بوی سیم سوخته از ماشین، احتمالا به سوختن اتصالات برقی و عایق‌های حرارتی باشد. حتما خودروی خود را متوقف ساخته و با بالا دادن درب کاپوت، کلیه مسیرهای فیوزها و اتصالات سیمی و باتری ماشین را دنبال کنید. آیا جایی قطع شدگی یا اتصال مشاهده می‌کنید؟

New Car Smell 300x169 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
علت بوی سوختگی در خودرو

بوی پلاستیک سوخته از خودرو

به‌ مشام رسیدن بوی پلاستیک سوخته از خودرو، نشان‌دهنده سوختن قطعاتی همچون لنت ترمز یا قطعه‌ای در سیستم ترمز است که عدم توجه به آن، قطعا ضرر بسیار بزرگی را برای صاحب ماشین به بار خواهد داشت. پس در همچین شرایطی از رانندگی دست کشیده و سیستم ترمز خود را کنترل و در صورت نیاز به تعویض به تعمیرگاه مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که اگر در حالت رانندگی با ترمز دستی نیمه‌بالا، پس از مدت کوتاهی لنت داغ شده و شما با دود غلیظ خودرو مواجه شده و بوی پلاستیک سوخته منتشر شود؛ باید بلافاصله توقف کنید، زیرا امکان آتش‌گرفتن لاستیک بسیار بالا است.

بوی کاغذ سوخته

اگر هنگامی که شما دنده ها رو عوض میکنید و در همه حال این بو وجود دارد دلیل آن میتواند از صفحه کلاچ ماشین باشد که در حال از بین رفتن هست و به اصطلاح در حال سوختن هست. چون در ساخت صفحه کلاچ از ترکیبی از کاغذ استفاده میکنند این بو به وجود می اید. که بهتر است صفحه کلاچ را عوض کنید.

مقاله پیشنهادی: عوامل و نشانه های خرابی صفحه کلاچ خودرو

بوی تخم مرغ فاسد خودرو

مقدار کم گوگرد موجود در بنزین منجر به تولید ماده‌ای به نام هیدروژن سولفید می‌شود که این ماده در سیستم اگزوز در مبدل کاتالیز تبدیل به اکسید گوگرد شده و نهایتا منجر به خرابی کاتالیست خودرو و انتشار بوی نامطبوعی شبیه به تخم مرغ فاسد در محیط داخلی خودرو می‌شود.

بوی بد ماشین 300x131 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
عیب یابی از روی انواع بو در ماشین

علت انواع بوی خودرو

ممکن است در حالی که داخل خودروی خود نشسته و در حال رانندگی به سمت مقصد هستید، متوجه بوی ناخوشایند و عجیبی شوید. این بو می‌تواند منشأ مختلفی داشته و به دلایل گوناگونی ایجاد گشته باشد.

قبل از از بین بردن بوی بد ماشین در ابتدا باید بررسی کنید که دلیل این بوی بد چیست؟

  • ریختن مواد غذایی داخل خودرو
  • وجود گردوخاک داخل خودرو
  • وجود خرده مواد غذایی لابلای صندلی‌های خودرو
  • ریختن مایعاتی از قبیل شیر داخل خودرو
  • خیس شدن صندلی خودرو
  • خیس شدن کف خودرو به‌دلیل وارد شدن با کفش خیس
  • وجود کپک در لوله‌های تهویه و کولر
  • کثیف شدن فیلتر بخاری
  • نشت بنزین داخل خودرو
  • بوی بد اگزوز ماشین
  • بوی کفپوش ماشین
  • بوی سوختگی از بخاری ماشین
  • بوی بد دریچه کولر ماشین
  • و …

1- گرم شدن اجزای خودرو

گاهی بوی بد خودرو ناشی از گرم شدن بیش از حد اجزای ماشین مانند صندلی ها، داشبرد، سیلندرها و … است. استفاده از مواد نامرغوب در ساخت تجهیزات خودرو باعث بروز چنین مشکلی می شود.

در واقع گرمای بیش از حد هوا یا گرم شدن خودرو به هنگام روشن شدن، باعث گرم شدن تجهیزات داخل خودرو و انتشار بوی نامطبوع در خودرو می شود. قرار دادن خودرو در سایه یا استفاده از سایه بان برای رفع این مشکل می تواند تا حدودی موثر باشد.

2- مشکلات ترمز یا کلاچ

اگر سیم کلاچ فرسوده بوده یا تنظیم نباشد کلاچ خالی کرده و بویی تند و گس در ماشین می پیچد. سوختن کلاچ یا لنت ترمز نیز از دلایل ایجاد این نوع بوی نامطبوع در خودرو است. آزاد نکردن ترمز دستی یا زیاد ترمز گرفتن نیز می تواند باعث ایجاد این بوی تند و گس در خودرو شود.

3- نفوذ آب به داخل خودرو

اگر بوی بد ماشین شبیه به بوی نم باشد، ممکن است به دلیل ورود آب از پنجره ها و … به داخل خودرو ایجاد شده باشد. اگر صندلی یا کفی خودرو مرطوب باشد، بوی نم در آن می پیچد. چنان چه خودرو کاملا خشک است، ممکن است بوی نم از کولر باشد. گاهی بوی بد کولر باعث بد بو شدن خودرو می شود.

4- نشتی مخزن بخاری

در مواردی که مخزن بخاری نشتی داشته باشد، بویی شیرین در خودرو می پیچد که مربوط به ضد یخ است. بوی شدید شیرین و بخار گرفتن شیشه ها وقتی بخاری روشن است از نشانه های نشتی مخزن رادیاتور بخاری به شمار می آید.

5- نشتی روغن و مایعات خودرو

اگر بوی بد خودرو شبیه به بوی روغن سوخته باشد به احتمال زیاد، خودرو نشتی روغن دارد و این بو از ریختن روغن موتور روی اگزوز ایجاد می شود. در این حالت برای برطرف کردن بوی بد خودرو کافیست نشتی را بگیرید.

6- نشتی گاز در خودرو

اگر خودرو دچار نشتی سوخت یا ورود گاز به موتور شود، بوی شدیدی شبیه به گاز خام ایجاد می کند. استشمام بوی گاز خام در حالت کم برای خودروهای گازسوز طبیعی بوده اما در خودروهای بنزینی نشان دهنده بروز یک مشکل جدی برای خودرو است.

گرفتگی انژکتور، نشتی باک بنزین، اختلال در تنظیم کننده فشار سوخت و سایر مشکلات فنی از دلایل بروز این اتفاق به شمار می آید.

7- کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر 300x169 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
رفع بوی اگزوز خودرو

فیلتر هوا دودی که قرار است از اگزوز خارج شود را تا حدی تصفیه می‌کند تا میزان گازهای سمی آن کاهش یابد. اگر درست کار نکند، ممکن است بوی گوگرد از خود ساطع کند. می‌توانید با تعویض کردن فیلتر هوا این مشکل را حل کنید.

بعضی روغن‌ها که در گیربکس‌های دنده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است پس از مدتی بوی گوگرد بدهند. اگر مشکل این باشد احتمالا روغن از جایی نشت می‌کند و با بررسی جایی که خودرو را پارک می‌کنید متوجه این موضوع خواهید شد. اگر چنین مشکلی دارید باید روغن را تعویض کنید و نشتی را بگیرید.

مقاله پیشنهادی: علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن

8- عوامل خارجی در بوی بد ماشین

ریخته شدن مواد غذایی، مایعات، میوه و … در زیر صندلی ها یا نقاط غیر قابل دسترس خودرو از شایع ترین دلایل ایجاد بوی بد خودرو به شمار می رود. ریخته شدن کمی شیر یا آب میوه خودرو را تا مدت ها بد بو خواهد کرد.  که در ادامه به نحوه رفع این گونه بو ها خواهیم پرداخت.

راه های برطرف کردن بوی بد خودرو

برای برطرف کردن بوی بد ماشین روش های مختلفی وجود دارد.  پس از آگاهی از علت ایجاد بوی بد ماشین می توانید با استفاده از روش های زیر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

تمیز کردن خودرو

تمیزی خودرو 300x200 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
روش های از بین بردن بوی بد خودرو

همانطور که گفتیم یکی از شایع ترین دلایل بوی بد خودرو تمیز نبودن و ریخته شدن مواد غذایی و … در خودرو است. برای برطرف کردن بوی نامطبوع در خودرو در مرحله اول لازم است خودرو را کاملا تمیز کنید.

زیر صندلی ها، کف خودرو، لابه لای صندلی ها، صندوق عقب و خلاصه هر جای ماشین را که می توانید، با جارو برقی تمیز کرده و قسمت های قابل شست وشو را بشویید و خوب خشک کنید. استفاده از شوینده های معطر می تواند باعث خوشبو شدن خودرو شود.

دقت کنید که حتما پس از شست وشو و تمیز کردن خودرو، در یا پنجره آن را باز بگذارید تا جریان هوا باعث خشک شدن کامل قسمت های مختلف خودرو شود.

مقاله پیشنهادی: روش های پیشگیری و ضدعفونی خودرو از ویروس کرونا

استفاده از مواد طبیعی برای رفع بوی بد ماشین

مواد طبیغی 300x208 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
نحوه خوش بو کردن دال خودرو با مواد طبیعی

اگر با تمیز کردن خودرو بوی بد آن از بین نرفت می توانید از مواد طبیعی برای این کار استفاده کنید. کمی جوش شیرین روی صندلی ها، صندوق عقب، زیر کفی ها و … بریزید و پس از نیم ساعت با جارو برقی آن را جمع کنید.

این کار باعث برطرف شدن بوی بد خودرو خواهد شد. قرار دادن دو ظرف پر از سرکه سفید در داخل خودرو به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت نیز یکی از روش های طبیعی برای از بین بردن بوی نامطبوع است

. استفاده از پوست مرکبات، قهوه، ذغال و چوب دارچین نیز از دیگر راه های برطرف کردن بوی بد خودرو محسوب می شود. در این روش باید چوب دارچین، ذغال و … را در ظرف تمیزی ریخته و برای یک الی دو هفته داخل خودرو بگذارید.

رفع بوی بد کولر

علت بوی خودرو 1 300x169 عیب یابی و رفع انواع بوی بد خودرو
رفع بوی بد ماشین

بوی بد کولر مخصوصا در تابستان یکی از دلایل بوی بد خودرو است. در زمستان نیز بوی بخاری و تهویه خودرو گاها آزار دهنده می شود. برای رفع این بو، پوشش جلویی کولر را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. فیلتر هوا را خارج کرده و اگر فرسوده شده آن را تعویض کنید.

در صورتی که با تعویض فیلتر هوا و تمیز کردن کولر موفق به رفع بوی بد کولر نشدید به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

در و پنجره خودرو را باز کنید!

یکی از دلایل بوی بد گیر افتادن هوا و در نتیجه بو بد خودرو در داخل است. پس شما کاربران هاو کن یو همانطور که می دانید هنگام انجام عملیات تمیز کردن و از بین بردن بو تا زمانی که بوی لکه کاملا از بین برود بهتر است درب و پنجره ها را باز رها کنید تا جریان هوا به کمک شما بیاید.

روش های از بین بردن بوی سیگار در ماشین

حال باید بدانیم که چگونه بوی و بد و بوی سیگار را از ماشین ببریم. همان طور که می‌دانید بوی سیگار بسیار زننده است و قابلیت ماندگاری تا چند روز را دارد.

بنابراین لازم است در ابتدا نظافت کلی انجام دهید، سپس با استفاده از چند چوب دارچین بایستی اقدام به بوزدایی نمود زیرا بوی متفاوت و نزدیک دارچین می‌تواند به راحتی با بوی سیگار ترکیب و آن را کاملا از بین ببرد.

همچنین استفاده از پوست مرکبات نیز با توجه به بوی جذاب خود و ضمن جذب بوی سیگار اقدام موثری در از بین بردن بوی نامطبوع خواهد بود. از دیگر منابع جذب بوی سیگار روزنامه‌ها هستند که شاید باورتان نشود بنابراین چنانچه شما هم درگیر این معظل هستند یکی از روش‌های یاد شده را امتحان کنید.

برطرف کردن مشکلات فنی

نقص فنی خودرو، نشتی گاز یا روغن و سوختن کلاچ یا لنت ترمز از دیگر دلایل ایجاد بوی بد خودرو به شمار می روند که باید با مراجعه به تعمیرکار ماهر نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

استشمام بوی تند و گس، بوی روغن سوخته، بوی شیرین و بوی نامطبوعی که با روشن شدن کولر بیش تر می شود به علت نقص فنی بوده و نشانه اختلال جدی در عملکرد اجزای فنی خودرو است.

نکته پایانی

گذشته از ناخوشایندی بوی به مشام رسیده، مهم است که بدانید انواع بو در خودرو را باید به دلایل مختلفی وابسته دانسته و حتما نسبت به پیگیری آن‌ها، اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که استشمام انواع بو در خودرو به نوعی نشانه‌هایی از مشکل‌های کوچک یا بزرگ در سیستم فنی خودرو هستند. به همین دلیل سهل انگاری و نادیده گرفتن این بوها، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برایتان به وجود آورد. همیشه در خودرو هشیار باشید و هر نشانه فنی یا بوی نامطبوع را با دقت دنبال نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش