4.4
(173)

همانطور که در مقاله های قبلی کیان باتری عنوان شد، صدای بلند اگزوز می تواند احتمالاً خبر از یک نشتی در اگزوز خودرو بدهد. پیدا کردن و رفع نشتی اگزوز در خودرو می تواند به طور مؤثری در کاهش صدای اگزوز نقش داشته باشد.

سیستم اگزوز خودرو برای ازین بردن گازهای سمی شکل گرفته است. درطول مدت احتراق از موتور به منظور هموار کردن کارهای در حال اجرا و جلوگیری از بیش از حد داغ شدن موتور با احتراق ناقص همچنین برای کم کردن نویز موتور با استفاده از صدا خفه کن و مبدل کاتالیزوری به منظور کاهش گازهای گل خانه ای تعبیه شده‌است.

علائم هشدار دهنده مختلف به مسائل و مشکلات مرتبط با بخش های مختلف اشاره می کند. و نشت محتمل ترین مساله ای است که سیستم اگزوز خودرو شما احتمال دارد. با ان مواجه شود زمانیکه قسمت‌های از سیستم شروع به مشکل دار شدن می کند.

ظهور نشت در اگزوز شایع ترین گزینه است نشت می تواند در هر نقطه در امتداد سیستم که شامل تمام مسیر از سرسیلندر به tailpipe است رخ دهد نشت متواند موجب افزایش گازهای گلخانه ای شود و زمانیکه این گازهای گرم از سیستم اگزوز در زیر خودرو خارج می شوند می تواند به قسمت های دیگر اسیب برساند.

عوارض پارگی و سوراخ شدن اگزوز خودرو چیست؟

سوزاخ شدن اگزوز 300x169 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
معایب پارگی و نشتی اگزوز

به طور کلی اگزوزها سه وظیفه اصلی را بر عهده دارند:

  • کاهش آلایندگی
  • کاهش صدا
  • کاهش دما

اگر اگزوز دچار آسیب دیدگی بشود بر چندین عملکرد خودرو مانند آلایندگی، صدا، شتاب و قدرت موتور تاثیر منفی دارد. سوراخ شدن اگزوز دو تاثیر قابل ملاحظه در خودروها دارد.

  1. اولین تاثیر آن افزایش آلودگی صوتی خودرو شما است که می‌توانید به سرعت متوجه آن بشوید.
  2. یکی از دیگر از تاثیرات آن که شاید غیر قابل پیش بینی باشد، افزایش مصرف سوخت است.

بنابراین نشتی اگزوز باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو به میزان کم می‌شود که در بلند مدت می‌تواند باعث شود تا شما پول بیشتری برای سوخت بپردازید.

پیش از مطالعه ادامه مطلب می توانید با مشاهده فیلم نحوه پیدا کردن و تعمیر نشتی اگزوز ماشین را یاد بگیرید:

علائم نشتی اگزوز

یک سری صدا همراه نشت اگزوز وجود دارد که شما در هنگام رانندگی با ماشین میشنوید اگر سیستم دچار نشت باشد شما ممکن است صدای گوشخراش شبیه کلیک یا حتی غرش بلند بشنوید غرش از یک ناحیه از موتور خارج می شود نشت های دیگر، ارتعاشات در زمان معطل ماندن و بوی بنزین و دیگر گازها می تواند به نشانگر مشکلی در ارتباط با اگزوز باشد.

زیرا گازهای اگزوز را مجبور به خروج از هرگونه نشتی می کند. و باعث افزایش حجم صداهایی که میشنوید می‌شود با دقت دست خود را در امتداد لوله اگزوز حرکت دهید تا هر هوایی که از نشت دمیده می شود. را حس کنید اما مواظب باشید که فلز را لمس نکنید اگر می توانید زیر اتومبیل بروید و زیر خودرو به خصوص مکان هایی که لوله به قسمت های دیگر متصل است را چک کنید. زیرا که این نقاط مثل سرسیلندر مبدل کاتالیزوری و صدا خفه کن مستعد ترین نقاط برای نشت هستند.

پیدا کردن محل نشتی اگزوز

پیدا کردن محل نشتی 300x211 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
تشخیص محل نشتی اگزوز

برای پیدا کردن قسمت نشتی اگزوز ماشین را روشن و در حالی که لوله ها به سرعت گرم می شود قبل از گرم شدن ان را چک کنید. سپس به دقت به صدهای خشن و ناگهانی در طول خودرو گوش دهید. یک پوشش کمکی با یک کهنه در انتهای tail pipe داشته باشید. و به ترتیب مراحل زیر را اجرا کنید:

1- خودروی خود را در یک مکان صاف و مسطح پارک کنید.

اولین مرحله برای پیدا کردن نشتی اگزوز، بالا آوردن ماشین تاجایی است که بتوانید براحتی با آن کار کنید. برای این کار باید از جک استفاده کنید. تا حد امکان سعی کنید برای شروع کار، خودرو خود را در یک مکان مسطح پارک کنید و جک بزنید تا جک بتواند وزن ماشین را تحمل کند.

• کف آسفالتی یا بتنی و سیمانی، بهترین مکان برای جک زدن اتومبیل است.

• هرگز روی سطوحی مانند چمن و سنگریزه، جک نزنید. زیرا احتمال واژگونی اتومبیل در این سطوح وجود دارد.

۲- اجازه دهید اگزوز سرد شود.

پس از رانندگی و روشن بودن اتومبیل، لوله اگزوز بسیار داغ می شود. به همین دلیل باید منتظر بمانید تا اگزوز سرد شود. ممکن است سرد شدن اگزوز چندین ساعت طول بکشد، اما باز هم لازم است تا سرد شدن کامل آن صبر کنید.

هر چه مدت زمان بیشتری موتور خودرو روشن بوده باشد، مدت زمان طولانی تری نیز لازم است تا اگزوز کاملاً سرد گردد.

برای چک کردن سردی یا گرمی اگزوز، روی کاپوت دست بگذارید. اگر کاپوت گرم بود، نشان دهنده این است که اگزوز و موتور خودرو هنوز داغ هستند.

۳- ماشین را جک بزنید.

جک ماشین 300x225 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
مراحل تعمیر نشتی اگزوز ماشین

پس از خنک شدن کامل اگزوز، ماشین را به گونه ای جک بزنید که بتوانید زیر خودرو قرار گرفته و با اگزوز کار کنید. زمانی که فقط خودرو را جک زدید هرگز به زیر ماشین نروید. خودرو حتماً باید جک استند (خرک) نیز داشته باشد.

اگر از نقاط جک زدن خودرو آگاه نبوده یا مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و نقاط مورد نظر را بیابید.

۴- لوله های اگزوز را بازبینی کنید.

بازبینی محل نشتی 300x223 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
تست نشتی اگزوز
  1. اگر احتمال می دهید که ممکن است بدانید در چه نقاطی اگزوز سوراخ شده و نشتی داشته باشد، در ابتدا همان نقاط را بررسی کنید. در غیر این صورت چک کردن را از قسمت جلوی خودرو، شروع کرده و به سمت عقب خودرو حرکت کنید.
  2. به دنبال نشانه هایی نظیر خراش، ترک خوردن یا شکستگی، فرسودگی و یا سوراخ شدگی باشید.
  3. در کنار تمام این نشانه ها، حتماً زنگ زدگی ها را نیز در نظر بگیرید. زنگ زدگی نیز یکی از دلایل عمده نشتی و سوراخ شدن اگزوز است. پیامد نفوذ زنگ زدگی به لوله و داخل آن می تواند سوراخ شدن اگزوز باشد.
  4. در خودروهایی مانند خودروهای اسپرت که ارتفاع کفشان از سطح زمین خیلی زیاد نیست، نشتی و سوراخ شدن اگزوز می تواند به دلیل برخورد اگزوز با سرعت گیرها و سنگ های بزرگ و موارد این چنینی باشد.

۵- اگر به صورت چشمی نتوانستید محل نشتی را تشخیص دهید، ابتدا ماشین را روشن کنید

استارت ماشین 300x202 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
برای تشخیص مح پارگی اگزوز ماشین را روشن کنید.

از زیر ماشین بیرون بیاید و به دنبال علائم نشتی دود از لوله اگزوز باشید. اگر در زیر خودرو هستید و خودرو روشن است، حتماً مراقب باشید و سعی کنید دست های خود را خیلی تکان ندهید تا از برخورد احتمالی آنها با خودرو جلوگیری شود.

۶- بر طرف کردن نشتی اگزوز

بازبینی لوله های اگزوز 300x207 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
تعمیر پارگی اگزوز

بعد از این که محل نشتی را پیدا کردید بهتر است به روش های زیر آن را ترمیم کنید. برخی از نشتی ها و سوراخ شدگی های اگزوز را می توان در خانه تعمیر کرد، اما برخی دیگر نیاز به مهارت های خاص یک مکانیک کار دارند. اگر دلیل نشتی اگزوز، یک زنگ زدگی عمیق بود، شاید لازم باشد تمام قسمت های اگزوز تعویض شوند.

  1. خراشیدگی ها یا سوراخ های کوچک می توانند با اپوکسی ها (epoxy)، وصله ها یا پچ های کوچک تعمیر شوند.
  2. نشتی های کوچک می توانند از طریق نوار عایق اگزوز یا اپوکسی ها تعمیر گردند.
  3. سوراخ های بزرگتر، با یک اپوکسی و پچ های بزرگتر وصله زده می شوند.
  4. نشتی را با یک پچ (patch) یا وصله مکانیکی تعمیر کنید.

روش خانگی رفع نشتی اگزوز

در ادامه آموزش های لازم در خصوص تعمیر و نگه داری از اگزوز ماشین در این بخش به آموزش کامل رفع پارگی اگزوز می پردازیم.

1- اطراف محل نشتی را با مسواک استیل تمیز کنید.

مسواک اگزوز 300x199 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
تمیز کردن محل نشتی با مسواک

به دلیل قرارگرفتن سیستم اگزوز در قسمت زیریرن خودرو، این ناحیه اغلب پوشیده از گل، خاک و یا دچار زنگ زدگی شده است. بنابراین تمیز کردن محل نشتی  بسیار مهم است زیرا مانع چسبیدن پچ به محل.

نشتی می شود. حتما در نظر داشته باشد در هنکام تمیز کردن اگزوز از عینک ایمنی استفاده کنید.

2- با استفاده از سمباده سطح روی لوله اگزوز را آماده کنید.

سمباده اگزوز 300x200 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
سمباده کشیدن محل نشتی

پس از تمیز کردن سطح لوله با استفاده از مسواک از یک سمباده جهت از بین بردن آخرین ذرات خاک و کثیفی بر روی فلز لوله اگزوز استفاده کنید. این امر باعث افزایش چسبندگی پچ در محل مورد نظر می شود.

3- سطح لوله اگزوز را با استون پاک نمایید.

پاک اگزوز 300x203 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
پاک کردن ناحیه پارگی اگزوز

4- اندازه پچ مورد نیاز را برای تعمیر نشتی تخمین بزنید.

اندازه پچ 300x197 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن

برای استفاده از پچ مورد نیاز، می توانید از کیت پچ اگزوز استفاده کرده و آن را از فروشگاه های قطعات و لوازم خودرو تهیه کنید. زمانی که می خواهید اندازه پچ مناسب را از کیت انتخاب کنید، اندازه پچ را حدودا یک سانتی متر و یا حتی بیشتر از اندازه سوراخ در نظر بگیرید.

اگر اندازه سوراخ بیشتر از 7. 5 سانتی متر باشد، احتمالا لازم خواهد بود تمام قسمت های اگزوز تعویض گردد. اما اگر کیت پچ در دسترس نبود، از یک قوطی آلومینیومی استفاده کنید.

قوطی را باید به گونه ای برش بزنید که قسمت بریده شده تمام نشتی را به طور کامل بپوشاند. به طوری که حدود یک سانتی متر و یا حتی بیشتر از سوراخ و نشتی اگزوز باشد.

5- برای وصل کردن پچ از اپوکسی استفاده کنید.

اپوکسی 300x203 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
برای وصل کردن پچ از اپوکسی استفاده کنید.

از مقدار مناسب اپوکسی استفاده کنید. یعنی اپوکسی باید به حدی باشد که بتوانید پچ را روی قسمت نشتی کاملا مهر و موم کنید. اما نباید آنقدر هم زیاد باشد که شروع به چکه کردن روی لوله های اگزوز بکند.

6- قسمت قوطی آلومینیومی جدا کرده یا پچ را روی قسمت نشتی وصل کنید.

چسباندن پچ 300x203 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
قسمت قوطی آلومینیومی جدا کرده یا پچ را روی قسمت نشتی وصل کنید.

هم می توانید از یک پچ کوچک تنها روی سوراخ استفاده کنید و هم می توانید از یک پچ بزرگتر برای تمام طول مسیر اگزوز استفاده نمایید. اگر برای تمام قسمت های لوله از پچ استفاده می کنید، مطمئن شوید که مرکز پچ یا وصله مورد استفاده روی سوراخ یا نشتی قرار دارد. برای وصل کردن پچ یا وصله باید از اپوکسی استفاده کنید.

7- پس از چسباندن پچ با اپوکسی روی قسمت نشتی، تمام پچ و لبه های آن را نیز با اپوکسی پوشش دهید.

محکم کردن پچ 300x199 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن

پوشش کامل پچ با اپوکسی می تواند در استحکام وصله و نیز کاهش خطر سوراخ شدگی پچ، موثر باشد. همچنین این کار به ثابت نگه داشتن پچ در محل نشتی کمک می کند، چرا که اپوکسی پس از خشک شدن جامدتر می شود.

8- اگر در تمام طول مسیر لوله اگزوز از پچ یا وصله استفاده کرده اید، حتما از دو عدد بست شیلنگ استفاده کنید تا بتوانید پچ را در سرتاسر مسیر لوله، ثابت در سر جای خود نگه دارید.

استفاده از بست 300x215 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
استفاده از بست برای نشتی اگزوز

مراحل تعمیر نشتی اگزوز

بعضی از نشت ها اگر کوچک باشد می تواند تعمیر شود اگرچه نشت ها معمولا به خاطر زنگ زدگی و سایش ایجاد شده اند و جوش دادن و پچ کردن راه حل موقتی خواهد بود هنگامی که سیستم اگزوز شرو ع به نشان دادن نشانه های خوردگی می کند شما نیاز به تعویض آن ها دارید و این از خوردگی های بعدی نیز جلوگیری می کند اگر فلز در سیستم اگزوز شروع به خرابی کند تشکیل چند نشت کوچک احتمالا به مسائل بیستری در پاین جاده که باعث عدم امنیت می شود منجر می شود.

۱- اندازه پچ (patch) مورد نیاز برای تعمیر نشتی را تعیین کنید.

اندازه پچ 2 300x223 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
تخمین اندازه پچ

برای استفاده از پچ مورد نیاز، می توانید از کیت پچ اگزوز استفاده کنید و آن را از فروشگاه های قطعات و لوازم خودرو تهیه کنید. قسمت نشتی اگزوز را کاملاً پاک و تمیز کرده و اندازه آن را مشخص کنید.

زمانی که می خواهید اندازه پچ مناسب را از کیت انتخاب کنید، اندازه پچ را حتماً حدود یک سانت یا حتی بیشتر از اندازه سوراخ در نظر بگیرید.

اگر اندازه سوراخ بزرگتر از ۷٫۵ سانتی متر باشد، احتمالاً لازم خواهد بود تمام قسمت های اگزوز تعویض گردد.

اگر از کیت پچ اگزوز استفاده می کنید، قبل از به کار بردن آن، دستور العمل روی آن را حتماً مطالعه کنید.

۲- اگر کیت پچ مورد نظر برای اگزوز در دسترستان نبود، از یک قوطی آلومینیومی استفاده کنید.

قوطی را باید به گونه ای برش دهید که قسمت بریده شده تمام نشتی را به طور کامل بپوشاند. به طوری که حدود یک سانتی متر یا حتی بیشتر، از سوراخ و نشتی اگزوز بزرگتر باشد.

برای سوراخ های کوچکتر، به راحتی می توانید یک دایره از قوطی آلومینیومی جدا کنید که قطر آن ۱ سانت بزرگتر از قطر سوراخ باشد.

زمانی که می خواهید قوطی را برش بزنید، حتما از دستکش مخصوص کار استفاده کنید تا دستانتان آسیب نبینند.

پس از برش قوطی، دورِ قسمت برش خورده را حتماً با موادی نظیر چسب یا نوار، دورگیری کنید تا لبه های تیز آن به دست های شما آسیب نزنند.

۳- برای وصل کردن پچ، از اپوکسی استفاده کنید.

اپوکسی2 300x226 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
استفاده از اپوکسی برای سوراخ شدن اگزوز

اپوکسی A و B را با هم مخلوط کرده و روی قسمت نشتی و اطراف آن بمالید. از مقدار مناسب اپوکسی استفاده کنید. یعنی اپوکسی باید به حدی باشد که بتوانید پچ را روی قسمت نشتی کاملاً مهر و موم کنید. اما نباید آنقدر هم زیاد باشد که شروع به چکه کردن روی لوله های اگزوز نماید.

اگر قصد دارید تمام طول مسیر اگزوز را پوشش دهید، بهتر است در قسمت سوراخ و نشتی از اپوکسی استفاده کرده و برای قسمت های دیگر اگزوز یک پوشش سبک تر بکار ببرید.

زمانی که در قسمت نشتی اپوکسی مالیده و پچ را روی آن قرار دادید، اگر کمی اپوکسی از لبه های پچ بیرون زد، موردی ندارد.

پس از وصل کردن پچ با اپوکسی به قسمت نشتی، اطمینان حاصل کنید که اطراف لبه های پچ یا وصله، هیچ گونه نشتی ندارند.

۴- وصله مکانیکی را که از قوطی آلومینیومی جدا کرده یا پچ را روی قسمت نشتی وصل کنید.

وصل کردن 300x204 علائم و علت نشتی اگزوز چیست؟ نحوه تعمیر آن
چسباندن پچ به ناحیه نشتی اگزوز

علت صدای عجیب اگزوز چیست: هم می توانید از یک پچ کوچک تنها روی سوراخ استفاده کنید و هم می توانید از یک پچ بزرگ تر برای تمام طول مسیرِ اگزوز استفاده نمایید. اگر برای تمام قسمت های لوله از پچ استفاه می کنید، مطمئن شوید که مرکز پچ یا وصله ی مورد استفاده روی سوراخ یا قسمت نشتی قرار دارد.

برای وصل کردن پچ یا وصله، باید از اپوکسی استفاده کنید. اما پس از قرار دادن تکه روی سوراخ، شاید لازم باشد کمی با دستتان آن را نگه دارید تا کاملاً روی قسمت مورد نظر محکم شود.

۵- پس از چسباندن پچ با اپوکسی روی قسمت نشتی، تمام پچ و لبه های آن را نیز با اپوکسی پوشش دهید.

پوشش کامل پچ با اپوکسی می تواند در استحکام وصله و نیز کاهش خطر سوراخ شدگی پچ، مؤثر باشد. همچنین این کار به ثابت نگه داشتن پچ در محل نشتی کمک می کند، چرا که اپوکسی پس از خشک شدن جامدتر می شود.

  • محیط اطراف پچ را نیز کاملاً با اپوکسی پوشش دهید تا سوراخ های خیلی ریز گرفته و مسدود شوند.
  • اما اگر تمام طول مسیر اگزوز را با پچ پوشش داده اید، لازم نیست تمام آن را با اپوکسی نیز بپوشانید.

۶- اگر در تمام طول مسیر لوله اگزوز از پچ یا وصله استفاده کرده اید

حتماً از دو عدد بست شیلنگ استفاده کنید تا بتوانید پچ را در سرتاسر مسیر لوله، ثابت در سر جای خود نگه دارید. بست ها را در دو طرف سوراخ یا قسمت نشتی، روی پچ پوشاننده لوله اگزوز قرار داده و آن را با ابزار مناسب محکم و سفت کنید. این بست ها، پچ را کاملاً محکم می کنند.

حتی برای پچ های کوچکتر نیز می توانید از بست استفاده کنید. اما شاید برای چنین پچ ها و وصله های کوچکی، یک عدد بست هم کافی باشد. می توانید انباره یا صدا خفه کن اگزوز را تعویض کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
برزگر
برزگر
3 سال پیش

سلام علت نشتی اگزوز از چیه ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  برزگر
3 سال پیش

با سلام به طور کلی تعدادی از عللی که اماکن دارد باعث ایجاد نشتی از مجموعه ی اگزوز خودرو باشند . عبارتند از: محکم نبودن اتصالات اگزور خودرو وجود شکستگی یا هر گونه روزنه در مسیر اگزوز خودرو سوختگی و اتمام واشر های مخصوص مابین اتصالات اگزوز . در مجموع از انجایی که اگزوز خودرو در قسمتی قرار دارد ، که بطور مداوم در معرض رطوبت فضای بیرون و حرارت موتور خودرو قرار دارد . دچار فرسایش و پوسیدگی بیشتری نسبت به مابقی قطعات خودرو می شود . و همین مسعله انرا نیازمند این می سازد که به طور مرتب… خواندن ادامه ...

زندگی مضمعل
زندگی مضمعل
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

دمتگرم بابت پاسخ مختصر و مفید .
تو گوگل در مورد هرچی که سرچ میکنی، صد خط چرت و پرت مینویسه ولی جوابی که میخوای رو نمیگه .

زندگی مضمعل
زندگی مضمعل
1 سال پیش

آقا ۴۰۵ نشتی روغن داشت ، ۱۰تا تعمیرگاه بردم ، میگفتن نشتی نداره، گفتم در عرض دو هفته ، ۳ لیتر روغن کسر آورد . گفتن پس احتمالاً از کاسه نمد ته میل لنگ نشتی داره ، باید گیربکس باز بشه ، ولی بازم شک داشتن ، میگفتن ، نشتی معلوم نمیکنه از شهرستان ، رفتم مکانیکی شهر ساری ، گفت مشکل درب سرسوپاپ که باید تعویض بشه . ۸۴۰.۰۰۰تومن درب سرسوپاپ گرفتم و تعویض کرد . برگشتم ،متوجه شدم که باز هم مشکل نشتی برطرف نشد . فرداش مجدد بردم ساری ، پیش همون که تعویض کرد ، گفت… خواندن ادامه ...

سید
سید
در جواب  زندگی مضمعل
4 ماه پیش

سلام، اولأتعمیرکارمقصرمیباشدکسی که عیب ماشین رانمیداندنبایددست بزنددوم تعمیرکار بایدضمانت میکردیعنی شمابایدازتعمیرکاراین تقاضارامیکردیدعیب ازخودتعمیرکاراست که در بستن کاسه نمدازچسب استفاده نکرده یاموقع جازدن ضربه زده به کاسه نمد بروبه نمایندگی نشان بده اگرنمایندگی تأئیدکردحرف حقیررا یا بایدخسارت بده یاشماشکایت کن

مشاوره رایگان و ثبت سفارش