4.8
(289)

رک سرور که به عنوان کابین سرور نیز شناخته می شود، کابینتی است که سرور و سایر تجهیزات شبکه در آن نگهداری می شود. سرور امکان ذخیره سازی فایل ها و داده ها را فراهم می کند. از وبلاگ ها و وب سایت ها گرفته تا فایل های بازی های اینترنت، همه و همه در سرور ذخیره می شوند.

رک چیست 300x200 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
رک Rack چیست؟

یکی از بهترین روشها برای مراقبت از سرورهای با ارزش سازمانها و شرکت ها، استفاده از رک های استاندارد و مناسب شرایط فیزیکی اتاق سرور مورد نظر می باشد. انتخاب یک رک مناسب، نیازمند دانستن ویژگی های رک های مختلف، شرایط محیطی اتاق سرور، آشنایی با تجهیزات شبکه موجود در اتاق سرور و بسیار از نکات مهم دیگر می باشد. این مطلب از کیان باتری به بررسی برخی از نکات مهم مربوط به نحوه انتخاب رک بر اساس ابعاد رک  و شرایط فیزیکی اتاق سرور می پردازد

رک سرور چیست؟

قبل از اینکه بدانید رک سرور چیست ابتدا باید بدانید خود رک چیست؟ رک (Rack) یک محفظه ایمن مکعب شکل است که تجهیزات شبکه همچون سرورها، روترها، کابل‌ها، یو‌ پی‌ اس‌ ها، پچ‌پنل‌ها و هرآن چیزی که با زیرساخت شبکه در ارتباط است در آن قرار می‌گیرد.

رک‌ها با هدف تامین امنیت و محافظت از سرورها، روترها و سوئیچ‌ها در برابر صدمات فیزیکی و دسترسی غیرمجاز به تجهیزات سخت‌افزاری در اتاق‌های سرور قرار می‌گیرند.

رک اتاق سرور چیست؟

رک اتاق سرور2 300x156 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
رک های اتاق سرور

 

رک اتاق سرور از مهم‌ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. با توجه به نوع رک اتاق سرور علاوه بر محافظت از سرور، جهت تهویه و جلوگیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی بهتر سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رک سرور رک ایستاده ای است که برای نصب و نگهداری از انواع تجهیزات گران قیمت IT همانند انواع سرور ها، سوئیچ ها، روتر ها، فایروال ها، مودم ها، ذخیره ساز ها و یو پی اس ها رک مونتی استفاده می شود. مطابق استاندارد صنعت، رک سرور 50 سانتیمتر عرض دارد و ارتفاع آن همیشه بستگی به تعداد سرور یا سایر تجهیزات موجود در آن دارد.

رک باز سرور چیست؟

رک باز سرور 300x300 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
انواع رک در اتاق سرور

رک سرور (Server rack) یا رک باز سرور (Server open rack) چارچوبی مکعب‌شکل بدون سقف و کف و دیواره است که سرورها و دیگر تجهیزات شبکه درون آن پیچ می‌شوند. سرورها و تجهیزاتی را که به رک متصل می‌شوند، اصطلاحا رک‌مونت (Rackmount) می‌نامند.

نه‌تنها رک بلکه سرورها و تجهیزات رکمونت نیز اندازه استانداردی دارند، زیرا اگر ابعادشان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از ابعاد رک باشد، به چارچوب رک پیچ نمی‌شوند. یکی از مزایای رک باز این است که چون دیواره ندارد، هوا بهتر بین سرورها و تجهیزات متصل به آن حرکت می‌کند اما در عوض، امنیت فیزیکی آن کمتر است و گردوغبار راحت‌تر در آن نفوذ می‌کند.

کابینت سرور چیست؟

کابینت سرور (Server cabinet) که به آن Enclosure نیز می‌گویند، محفظه‌ای شبیه رک است که برای نگهداری ماژول‌ها و تجهیزات الکترونیکی شبکه به کار می‌رود. با این‌که گاهی به کابینت نیز رک گفته می‌شود، اما کابینت برخلاف رک، سقف و کف و دیواره دارد. یکی از مزایای کابینت سرور، دیواره‌دار بودن آن است که سبب می‌شود ایمنی و امنیت فیزیکی بیشتری داشته باشد اما در عوض، هوای کمتری بین سرورها و تجهیزات نصب شده در آن جریان می‌یابد.

یونیت در رک مونت چیست؟

واحد اندازه گیری رک اتاق سرور یونیت (Unit) می‌باشد که هر یونیت تقریباً معادل 5 سانتی متر می باشد. بازه ی استاندارد مربوط به اندازه انواع رک ها معمولاً بین 4 تا 47 یونیت می باشد. عرض استاندارد رک ها 19 اینچ است اما نمونه هایی با عرض های غیر از 19 اینچ نیز در بازار یافت می شوند.

معمولا به رک‌های 20U یا 24U نیم‌رک و به رک‌های 42U ‌رک کامل می‌گویند.

انواع رک اتاق سرور

انواع رک سرور 300x165 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
انواع کابینت سرور

انواع رک بر حسب نوع نصب به دو گروه اصلی تقسیم می شوند : رک ها عموما به دو دسته رک دیواری و رک ایستاده تقسیم می شوند.

رک دیواری اتاق سرور

این نوع از رک اتاق سرور، قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند و موارد استفاده آن بیشتر برای شبکه های کوچک و خانگی و استفاده در قسمتی از شبکه های بزرگ می باشد. بخش جلوی بیشتر مدل های رک ها دارای یک درب شیشه ایست که در رک اتاق سرور با کیفیت از شیشه های نشکن استفاده شده است.

این رک ها همچنین دارای یک قفل برای اطمینان از امنیت فیزیکی می باشند.

بخش فلزی پشت رک هم برای سهولت در اتصال به دیوار قرار داده شده است. بدنه نیز از جنس فلز می باشد و در قسمت بالا و پایین سوراخ هایی برای ورود و خروج کابل های شبکه و برق قرار دارد.

به طور کلی جنس رک اتاق سرور از فلز است. این فلز در بیشتر موارد از آلومینیوم با پوشش رنگی می باشد. قسمت های بالا و پایین و اطراف رک نیز دارای بخشی برای تهویه و ورود و خروج هوا می باشد.

اندازه های رک های دیواری سرور

رک اتاق سرور دیواری معمولا در اندازه های 4، 6، 9، 12 و 15 یونیت ساخته وبه بازار عرضه می شوند. عمق آنها نیز متفاوت می باشد که می تواند ۳۵، ۴۵ یا 60 سانتیمتر باشد البته گاهی عمق رک های سرور ایستاده کمی بیشتر نیز می باشد.

رک سرور ایستاده

رک ایستاده سرور 300x178 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
رک سرور ایستاده چیست؟

رک اتاق سرور ایستاده سایز بزرگتری دارند و معمولا در شبکه هایی با وسعت بزرگ استفاده می شوند. قالب ظاهری این رک ها معمولا دارای چرخ برای جابجایی می باشند و امکان نصب فن تا ۴ عدد نیز در آن‌ها وجود دارد.

در قسمت جلو درب رک ها از جنس فلز یا شیشه می‌باشند و برخی از آن‌ها در قسمت عقب نیز دارای درب برای دسترسی به کابل های شبکه و کابل‌های برق می‌باشند. رک های ایستاده، انواع پچ پنل، سوئیچ، سرور، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت 19 اینچی را برای مدیریت آسان تر یک جا جمع می‌کند.

سایز رک استاده اتاق سور

سایز رک ایستاده 300x96 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
عمق رک سرور ایستاده

رک اتاق سرور ایستاده به صورت ماژولار می باشد و می توان قطعات رک را به صورت مجزا خریداری و در سایت مربوطه اسمبل کرد. رک های ایستاده معمولا در اندازه های 16,17,21,22,27,32,35,42 و 45 یونیت ساخته می شوند و عمق آن‌ها نیز 60 ,80 و 100 سانتی متر هستند.

پاور ماژولهای 8 پورت و 9 پورت افقی نیز می‌توانند درون این رک ها نصب شود و نسبت به ارتفاع رک می‌توان پاور ماژول های عمودی نیز نصب کرد.

کاربرد و مزایای رک اتاق سرور چیست؟

رک اتاق سرور 300x177 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
کاربرد های رک در اتاق سرور

استفاده از رک در اتاق سرور مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم. به طور کلی می توان موارد ذیل به عنوان هدف از خرید رک سرور را بیان نمود :

1- افزایش امنیت فیزیکی

امنیت در سیستم شبکه اهمیت بالایی دارد. رک سرور باید کاملا امن باشد و قفل هایی داشته باشد که اجازه دسترسی به تجهیزات را تنها برای افراد مجاز فراهم می کند. برخی از رک های سرور دارای یک قفل جلویی و یک قفل جانبی هستند و برای ارتقاء امنیت در آنها می توان به روزرسانی هایی را انجام داد تا امکان دسترسی غیر مجاز کاملا از بین برود.

در رک ها برای افزایش امنیت و دور از دسترس بودن تجهیزات از دسترس افراد غیر مسئول از قفل ها استفاده می نمایند. این قفل ها  در انواع ساده و دستی ( مانند قفل های سوئیچی و ریتال ) و یا قفل ها پیشرفته تر همانند قفل ها رمزی، کارتی، بیومتریک و … تولید و استفاده می شود.

امنتیت سرور 300x215 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
افزایش ایمنی اتاق سرور توسط رک باتری

قفل بودن درب رک برای ما از سه جهت مهم است : اولا از دسترسی افراد غیر مسئول به تجهیزات شبکه که احتمالا منجر به خاموش شدن تجهیزات و یا قطعی کابل های شبکه و احتمالا down شدن سرویس های شبکه شده، جلوگیری نموده  و در ثانی همانطور که می دانیم، تجهیزات شبکه بسیار گران بوده و دزدی این تجهیزات و … دارای بار مالی برای ما خواهد بود. ثالثا، جلوگیری از دسترسی افراد به صورت فیزیکی به پورت های ورود و خروج اطلاعات و جلوگیری از سرقت اطلاعات مهم سازمانی و….

2- افزایش کارایی و طول عمر سرور

دمای رک سرور 300x169 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
بهبود عملکرد تجهیزات سرور به کمک رک

تمامی تجهیزات الکترونیکی، دارای یک بازه دمایی نگهداری ایده ال هستند که در این دما، سیستم موصوف دارای حداکثر کارایی خواهد بود. تجهیزات شبکه همانند سرور ها، روتر ها و سوئیچ ها هنگام کار کردن، گرمای زیادی را تولید می کنند.

روال تولید گرما در این تجهیزات به این صورت است که هوای خنک از قسمت جلوی دستگاه توسط تجهیزاتی همچون سرور ها مکیده و از انتهای این تجهیزات خارج می شود.

چنانکه یک رک استاندارد نبوده و دارای سیستم خنک سازی مطلوبی نباشد، این بالشت از گرمای هوا که در قسمت انتهایی رک جمع شده است، از رک خارج نشده و باعث افزایش شدید دمای داخل رک شده و باعث افزایش دمای پردازنده تجهیزات شبکه شده و در نتیجه این تجهیزات به صورت متوالی هنگ کرده و در نهایت کار باعث کاهش طول عمر و سوختن آنها خواهد شد.

3- تهویه بهینه اتاق سرور

همانطور که در بند قبلی بیان شد، تجهیزات شبکه همانند سرور ها، روتر ها و سوئیچ ها هنگام کار کردن، گرمای زیادی را تولید می کنند و این گرمای تولید شده در قسمت عقب رک جمع می شود.

سیستم گردش هوای رک کمک می کند تا هوای گرم توسط فن های بالای رک مکیده و خارج شده  و از زیر رک هوای خنک تر وارد رک شود. این موضوع به افزایش کارایی تجهیزات داخل رک کمک شایانی را انجام می دهد.

داشتن یک رک سرور که دارای چند منفذ است، می تواند فرآیند ورود هوا به داخل و خنک شدن سرور را تسریع کند. اگر مشکل جریان هوا حل شود، از مشکلاتی مانند گرمای بیش از حد اتاق سرور نیز جلوگیری می شود.

4- تعمیر و نگهداری را آسان می کند.

دسترسی آسان رک سرور 300x118 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
تعمیر ونگهداری آسان به کمک Rack اتاق سرور

رک سرور باید تعمیر و نگهداری روزمره را به یک فرآیند آسان تبدیل کند. بعضی از رک ها به گونه ای طراحی شده اند که می توان درب آن ها را برای ایجاد دسترسی آسان به تجهیزات کاملا برداشت. اگر از بابت امنیت مشکلی ایجاد نشود، این حالت تهویه هوا در اتاق سرور را نیز بهبود می بخشد.

5- مانعی برای آلودگی صوتی

تجهیزات شبکه همانند سرور ها و … به علت وجود فن های بسیار قوی دارای صدای بسیار زیادی، علی الخصوص در هنگام روشن شدن دستگاه ها می باشند. این مهم در محیط های اداری بسیار آزاد دهنده بوده در حالی که در صورت استفاده از رک و به علت چهارچوب رک، این صدا تا مقدار زیادی دفع شده و صدا کمتر به بیرون از رک نفوذ می کند.

6- استفاده بهینه از فضا های اداری و اتاق سرور

به علت گران بودن فضاهای اداری و علی الخصوص فضا های بسیار گران قیمت اتاق های سرور و دیتا سنتر ها ( به علت هزینه های بسیاری که به جهت ساخت این سالن ها و اتاق ها انجام می شود ) استفاه بهینه از کلیه فضا های موجود برای ما بسیار مهم است.

این مهم به عنایت به طبقه ای بودن رک ها  و استفاده از فضای عمودی باعث کاهش سطح افقی نگهداری تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های استفاده از فضا های اداری و … می شود.

7- مرتب بودن ظاهر اتاق سرور

مرتبی اتاق سرور 300x183 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
ایجاد نظم در اتاق سرور به کمک Rack

به علت ورود و خروج حجم بالایی از انواع کابل های برق و شبکه در تجهیزات شبکه، داشتن یک دستگاه رک بسیار الزامی می باشد. رک ها به طور کلی دارای دو محل ورود و خروج کابل می باشند که این با توجه به فرمت رک می تواند متفاوت باشد. در رک های ایستاده، این ورودی و خروجی از کف رک و پیشانی پشت رک  می باشد 

8- دسترسی آسان به تجهیزات سرور

همان طور که می دانیم، مدیریت شبکه به صورت عادی دارای استرس بسیاری می باشد. در این میان غیر فعال شدم سرویس های شبکه به صورت اتفاقی و یا جهت سرویس دوره ای امری عادی می باشد.

در صورت استفاده از رک ها، دسترسی مدیران شبکه به تجهیزات شبکه در هنگام سرویس و نگهداری از تجهیزات بسیار ساده تر و دل پذیر صورت می گیرد.

اتاق سرور چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

به طور کلی رک اتاق سرور می تواند در حالت استاندارد مشخصات زیر را داشته باشد:

  1. فاصله 19 اینچ در ریل‌ها مطابق با استاندارد کامپیوتری، مخابراتی.
  2. ورودی و خروجی کابل‌های از بالا و پایین رک.
  3. داشتن سیستم تهویه که معمولان با فن در قسمت بالای رک انجام میشود.
  4. مجهز بودن به پایه و چرخ در رک‌های ایستاده.
  5. داشتن قفل امنیتی مناسب.
مشخصات رک سرور 300x244 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
مشخصات رک اتاق سرور

1- امکان توسعه را فراهم کند

یک رک سرور خوب نه تنها در صورت لزوم فرصت گسترش را فراهم می کند، بلکه قادر است وزن تجهیزات اضافی را نیز تحمل کند. یک رک سرور مناسب باید قابل تنظیم باشد. قابل تنظیم بودن این امکان را به مالک می دهد تا بدون نیاز به تهیه قفسه های اضافی، فضای کافی برای تغییرات سرور را داشته باشد.

قدرت و تحمل وزن رک سرور

 رک سرور، رک ایستاده ای خوش ساخت با بدنه ای قوی می باشد به طوری که به راحتی بتواند وزن های بالایی در حدود 600 تا 800 کیلو گرم وزن را به راحتی و بدون دفرمه شدن رک تحمل نماید.

در این نوع از رک ها با توجه به وزن بالای تجهیزات نصب شده در رک‌ها، علاوه بر نوع خم‌کاری و تغییر طراحی ریل‌ها و همچنین افزایش تعداد و تقویت بازوهای افقی نگهدارندۀ ریل‌ها، ستون‌ها و شاسی کاملاً جوشکاری شده این رک‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت ایستایی مناسب و تحمل وزن زیاد این تجهیزات را داشته باشند.

همچنین در صورتیکه از تجهیزات بسیار سنگینی همانند یو پی اس های رک مونتی و باتری در داخل این نوع از رک ها استفاده می نمائید حتما باید از سینی های ثابت دو یونیت و قوی استفاده نمائید.

مقاله پیشنهادی:رک یا کابینت باتری چیست؟

رک یا کابینت باتری چیست؟

ضخامت بدنه در رک سرور

ضخامت ورق های بکار رفته در ساخت رک های سرور نسبت به رک های ایستاده عادی، متفاوت می باشند. معمولا بدین صورت که، پروفیل های عمودی با ضخامت 2 میل، پروفیل های افقی با ضخامت حداقل 1. 5 میل و پروفیل های بخش های دیگر با ضخامت حداقل 1. 2 میل ساخته می شود، بدین ترتیب این رک ها دارای استحکام فوق العاده برخوردار بوده و رک سرور را قادر می سازد تا وزنی معادل 800 کیلوگرم را بر روی پایه های قابل تنظیم خود نگاه دارد.

نحوه گردش هوا در رک سرور

نحوه گردش هوا 300x200 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
طریقه تهویه هوا توسط رک های سرور

 این رک ها معمولا دارای درب های جلو و عقب توری شکل بوده تا گردش هوا به بهترین صورت امکان پذیر باشد. چنانکه از رک های سرور در دیتا سنتر ها و بر روی کف کاذب استفاده شود، حتما از شاسی های مخصوصی که به جای تایل کف کاذب، روی استرینگر های کف کاذب نصب شده و رک سرور روی آن فیکس می شود.

این موضوع از دو جهت برای ما مهم است : اولا در صورتیکه هوای خنک ما، از زیر کف کاذب داخل رک دمیده میشود، به هدر نرفته و از هدر رفت انرژی جلوگیری می شود. در ثانی استفاده از شاسی رک و فیکس کردن آن در هنگام بروز خطرات و بلایی طبیعی از قبیل زلزله باعث فیکس ماندن رک در یک جا شده و نه به کسی آسیبی می زند و نه کابلی در اثر جابجا شدن رک قطع می گردد. این مهم باعث دوام سرویس های شبکه در هنگام بروز زلزله می شود.

امنیت دسترسی در رک سرور

از نکته نظر امنیتی نیز این رک ها تقویت شده اند. معمولا در این نوع از رک ها، از قفل های رمزدار، کارتی و یا بیومتریک برای باز شدن درب های رک استفاده می شود.

 چیدمان رک در اتاق سرور

آرایش رک سرور 300x169 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
چیدمان رک اتاق سرور

 آرایش رک اتاق سرور و سایر تجهیزات اتاق سرور نقش مهمی در مصرف بهینه انرژی و بهره‌وری دیتا سنتر دارد.

مدیریت کابل ها در رک سرور

مدیریت کابل رک سرور ارتباط مستقیمی با ایمنی سخت افزار دارد. تمام تجهیزات در حال اجرا بر روی رک سرور باعث ایجاد گرما می شوند، بنابراین سازماندهی رک سرور به بهبود جریان هوا و مدیریت سخت افزار و تجهیزات اتاق سرور کمک خواهد کرد.

آرایش رک سرور

آرایش رک سرور قبل از نصب همه تجهیزات از اهمیت ویژه ای در اتاق های سرور با تراکم بالای رک برخوردار است. باید مشخص کنید که لازم است چه چیزهایی را در رک قرار دهید و نقشه دقیق محل قرار گیری این مولفه ها در رک سرور را مشخص کنید. این مرحله می تواند از جابجایی تجهیزات بعد از مرحله نصب جلوگیری کند.

محل استقرار تجهیزات

استقرار صحیح تجهیزات در رک برای به حداکثر رساندن فضای داخل رک و اجازه دسترسی آسان، حیاتی است. باید قبل از نصب، برنامه کامل نصب تجهیزات در رک سرور را تهیه کنید، از جمله برنامه هایی برای گسترش در آینده. به طور کلی، سنگین ترین تجهیزات در قسمت پایین رک قرار می گیرند، تجهیزاتی مانند سیستم های UPS و باتری های یو پی اس خارجی و سرورهای بزرگتر.

کاهش دما

با افزایش تراکم تجهیزات در رک، کاهش دما به یک عامل مهم تبدیل می شود. افزایش دما می تواند منجر به افزایش مصرف برق و افزایش بیشتر خرابی تجهیزات شود. با استفاده از سنسور دما می توانید همیشه از دمای اتاق سرور اطلاع داشته باشید.

پنل پچ

پنل های پچ، امکان اتصالات کابلی با تراکم بالا و با صرفه جویی در فضا را فراهم می کند. استفاده از پنل های پچ به عنوان بخشی از سیستم کابل کشی ساختار یافته، هزینه های نگهداری و خطاهای نصب و پیکربندی را کاهش می دهد. پنل پچ فیبرو پنل پچ مس به ترتیب در پچ کردن کابل های فیبر و مس استفاده می شوند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با اتاق باتری و استانداردهای باطری روم

 

https://www.kianbattery.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%aa%d8%a7%d9%82-%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c/

راهنمای خرید رک سرور مناسب

راهنمای خرید رک سرور 300x378 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
راهنمای خرید رک مناسب اتاق سرور

قبل از خرید رک‌ به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

  1. قبل از خرید رک بررسی کنید چه تجهیزات و با چه ابعادی قرار است در رک قرار بگیرند. اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشید در زمان خرید رک هزینه بیهوده‌ای را صرف می‌کنید، زیرا ممکن است رک بزرگی خریداری کنید که فضای خالی آن هیچ‌گاه به کار نیاید یا برعکس رک‌سروری خریداری کنید که بیش از اندازه کوچک است و در آینده مجبور شوید رک بزرگ‌تری خریداری کنید.
  2. دومین نکته مهمی که باید به آن دقت کنید ارتفاع رک است. اگر در زمان خرید به ارتفاع رک دقت نکنید ممکن است رک‌سروری خریداری کنید که ارتفاع آن از ارتفاع محلی که برای آن در نظر گرفته‌اید بیشتر باشد. به این موضوع نیز دقت کنید که قیمت یک رک 32 یونیت با یک رک 42 یونیت تفاوت محسوسی دارد.
  3. سومین فاکتور مهمی که باید به آن دقت کنید نوع طراحی رک است. رک‌ها عمدتا توسط پیچ و مهره بسته می‌شوند، اما رک‌هایی وجود دارد که شاسی آن‌ها جوش داده شده‌اند و فاقد هرگونه پیچ و مهره‌ای هستند. بهتر است به دنبال خرید رک‌هایی باشید که امکان باز کردن آن‌ها وجود دارد، زیرا در زمان جابه‌جایی ممکن است به دفتری نقل مکان کنید که عرض چارچوب دیوار از عرض رک کمتر باشد.
  4. چهارمین فاکتور مهمی که باید به آن دقت کنید، وزن تجهیزاتی است که درون رک قرار می‌گیرند. رک‌ها آستانه تحمل مشخص دارند و نباید از یک رک نه چندان مستحکم انتظار داشته باشید وزن تجهیزات سنگین شبکه و به ویژه یو‌پی‌اس‌ها را تحمل کند. در ارتباط با این فاکتور کمی بیشتر هزینه کنید و رکی با چارچوب قوی خریداری کنید، زیرا رک‌های با چارچوب ضعیف به مرور زمان دچار خمیدگی می‌شوند.
  5. پنجمین فاکتور مهم سطح ایمنی رک است. بیشتر رک‌های امروزی با درب‌های مجهز به قفل به بازار عرضه می‌شوند. اگر درب رک فاقد قفل است بهتر است از قفل ریتال برای ایمن‌سازی آن استفاده کنید.
  6. ششمین فاکتوری که باید به آن دقت کنید نوع درب رک است. رک‌هایی که درب آن‌ها توری است اجازه می‌دهند هوا به شکل بهتری در جریان باشد و اجازه نمی‌دهند گرمای ایجاد شده توسط سرورها درون رک‌ حبس شود. پیشنهاد می‌کنیم از رک‌های مجهز به درب‌های توری استفاده کنید.
  7. هفتمین فاکتور مهم، انتخاب یک برند شناخته شده است. بهتر است به سراغ خرید رک‌هایی بروید که در صورت بروز مشکل در پیدا کردن لوازم جانبی و یدکی آن مشکل خاصی نداشته باشید. امکان پیدا کردن قطعات یدکی یکسری از برندها در ایران امکان‌پذیر نیست.

فاکتور های انتخاب رک اتاق سرور

انتخاب کابینت سرور شاید یکی از مهم ترین بخش های طراحی دیتاسنتر باشد، اما این کار گاها می تواند امری پیچیده باشد. نکته ی مهم در خرید کابینت سرور این است که بتوانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید، حداکثر استفاده را ببرید. در این مقاله قصد داریم تا به برخی از فاکتور هایی که باید هنگام این انتخاب به آنها توجه کنید بپردازیم.

قبل از مطالعه ادامه مطلب، توصیه میشود فیلم زیر را تماشا کنید این ویدئو به شما در انتخاب و خرید رک سرور کمک زیادی خواهد کرد:

1- تعداد یونیت های رک مورد نیاز

یونیت رک 300x195 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
تعداد یونیت در رک مونت سرور

هنگام انتخاب کابینت رک، اول از همه باید تعداد یونیت های رک مورد نیاز خود را مشخص کنید. یونیتِ رک، استانداردی است که به شما کمک می کند تا تجهیزاتی که در رک شبکه خود قرار می دهید را اندازه گیری کنید. به طور کلی، یک یونیت رک برابر با 1. 75 اینچ یا 44. 45 میلیمتر ارتفاع می باشد. یک یونیت رک همچنین با علامت 1U نیز نشان داده می شود.

کابینت های سرور معمولا در اندازه های 40U، 42U، 44U و 48U ارائه می شوند. شما می توانید فضای درونی مورد نیاز خود را با ضرب عدد یونیت رک در 1. 75 به دست بیاورید. به عنوان مثال، یک رک 44 یونیته دارای 77 اینچ فضای قابل استفاده می باشد (44 x 1. 75 = 77).

2- ابعاد مورد نیاز کابینت سرور

سایز رک سرور 300x91 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
انتخاب سایز کابینت اتاق سرور

به منظور فهمیدن ابعادی که به آن نیاز دارید، باید به تجهیزاتی که می خواهید در کابینت سرور خود قرار دهید توجه کنید. به یاد داشته باشید که تجهیزات شما در آینده گسترش پیدا خواهند کرد، بنابراین لازم است تا هنگام انتخاب کابینت سرور فضایی اضافی را نیز مد نظر قرار دهید.

بهترین کار این است که هنگام انتخاب، نیاز خود به فضا را 10 درصد بیشتر از نیاز واقعی خود در نظر بگیرید، چرا که فضایی که در اختیار دارید پس از خریدن دیگر قابل گسترش نخواهد بود. علاوه بر آن، به یاد داشته باشید که ابعاد کابینت سرور شما باید با جایی که قرار است در آن قرار بگیرد متناسب باشد.

3- طراحی Rack سرور متناسب با نیاز کاری

بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان رک‌سرور به مشتریان اجازه می‌دهند رک‌سروری مطابق با ملزومات کسب‌وکارشان خریداری کنند. در برخی از موارد تنوع رک‌سرورهای یک تولیدکننده به اندازه‌ای زیاد است که مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد. در زمان خرید باید وضعیت قفسه‌ها (ثابت یا متغیر بودن)، ریل‌ها، پایه‌ها، پنل‌های بالایی و جانبی و نحوه دفع حرارات که به آن اشاره شد بررسی شوند.

4- سیستم تهویه هوا در کابینت سرور

یکی دیگر از فاکتور های بسیار مهم در هنگام انتخاب کابینت سرور، در نظر گرفتن جریان هوای مناسب برای کابینت است. همانطور که احتمالا می دانید، تجهیزات و لوازم شبکه معمولا محاسبات و عملیات های سنگین و پیچیده ای انجام می دهند. همین امر باعث می شود تا این دستگاه ها حرارت و گرمای زیادی تولید کنند.

این گرما می تواند آسیبی شدید و جدی به تجهیزات شما بزند و در طی زمان باعث از بین رفتن آنها شود. به همین دلیل، هنگام انتخاب کابینت سرور باید مطمئن شوید که کابینت شما دارای تحویه هوای مناسب می باشد. این تحویه هوا باعث می شود تا گرمای به وجود آمده از سوی لوازم خارج شده و هوای تازه و خنک تر جایگزین آن شود.

5- انتخاب مکان نصب کابینت سرور

همانطور که اشاره شد، در هنگام انتخاب کابینت سرور، علاوه بر اینکه باید به فکر فضای اضافی برای آینده باشید، باید به این نکته که آیا این فضای اضافی با فضای مورد نظر شما در تضاد نباشد نیز توجه کنید.

علاوه بر آن، مکان مورد نظر شما برای قرار دادن کابینت سرور باید ویژگی های بخصوصی داشته باشد تا کابینت شما را از آسیب های احتمالی حفظ کند. به عنوان مثال، فضای مورد نظر شما برای قرار دادن کابینت سرور به هیچ وجه نباید فضایی باشد که سایر افراد بتوانند به راحتی به کابینت شما دسترسی داشته باشند.

این امر از این جهت حیاتی است که تجهیزات شبکه ای که در داخل کابینت شما قرار می گیرند، تجهیزاتی گران قیمت و با ارزش هستند، که علاوه بر آن اطلاعات مهمی را نیز در خود ذخیره کرده اند.

در دسترس قرار گرفتن این تجهیزات می تواند ریسک و خطر دزدیده شدن لوازم، آسیب رسیدن به آنها، افتادن تجهیزات شبکه نظیر سرور و روتر از روی کابینت، و بسیاری از مشکلات دیگر را برای شما به وجود بیاید.

6-انتخاب نوع کابینت سرور

انواع کابینت سرور 300x300 رک سرور چیست؟ راهنمای خرید رک اتاق سرور
انواع کابینت سرور

چند نوع رک سرور برای انتخاب و استفاده در دیتاسنتر وجود دارد. توجه به نیاز شرکت و همچنین فضای موجود در دیتاسنتر برای نصب رک سرور بسیار مهم است.

رک دو دیواره

ابتدایی ترین نوع رک، رک دو دیواره است. این رک ها معمولاً به زمین متصل شده و در صورت نیاز به پشتیبانی بیشتر به دیوار تکیه داده می شوند. این نوع رک سرور برای نصب بلوک های پانچ شده به پایین و تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و فایروال ها ایده آل هستند. همچنین می توان از ریل های مخصوص برای نصب برخی از سرورهای نصب شده بر روی رک نیز استفاده کرد.

قفسه های چهار دیواره

قفسه های چهار دیواره انعطاف پذیری بیشتری دارند. این رک ها شبیه به رک های دو دیواره هستند. با این تفاوت که معمولا به هم متصل هستند. این شرایط امکان استفاده از گزینه های بیشتری مانند قفسه ها، جعبه های صفحه کلید، پایه مانیتور و موارد دیگر که وزن بیشتری دارند را نیز فراهم می کند.

رک سرور چرخدار

در صورتی که نیاز به تحرک و انتقال رک های سرور وجود داشته باشد، می توان از رک های سرور چرخدار استفاده نمود. سرورها و تجهیزات شبکه دقیقاً مانند یک قفسه چهار دیواره، در داخل این قفسه ها نصب می شود. سپس می توان کل رک را با استفاده از چرخ های نصب شده در قسمت پایین به راحتی جابجا کرد.

رک سرور دارای مانیتورینگ شبکه

محفظه های کابینت گزینه دیگری برای کسب و کار هایی هستند که نیاز به امنیت بیشتری برای سرورها و مانیتورینگ شبکه خود دارند. این کابینت ها همان پیکربندی یک قفسه چهار دیواره را دارند، اما توسط یک کابینت که می تواند از قسمت جلو، پشت و گاهی اوقات بغل قفل شودمحصور شده اند. این امر باعث می شود نصب و دسترسی به تجهیزات همیشه آسان باشد. محفظه قفل شده باعث می شود تجهیزات شما در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز فیزیکی محافظت شود.

قیمت رک اتاق سور

قیمت های زیر متعلق به رک یا کابینت باتری همراه با باتری های یو پی اس می باشد.

برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زنجانی
زنجانی
3 سال پیش

سلام سروررکمونت چیست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  زنجانی
3 سال پیش

با سلام رک (Rack) یک محفظه ایمن مکعب شکل است که تجهیزات شبکه همچون سرورها، روترها، کابل‌ها، یو‌ پی‌ اس‌ ها، پچ‌پنل‌ها و هرآن چیزی که با زیرساخت شبکه در ارتباط است در آن قرار می‌گیرد. رک‌ها با هدف تامین امنیت و محافظت از سرورها، روترها و سوئیچ‌ها در برابر صدمات فیزیکی و دسترسی غیرمجاز به تجهیزات سخت‌افزاری در اتاق‌های سرور قرار می‌گیرند. رک اتاق سرور از مهم‌ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. با توجه به نوع رک اتاق سرور علاوه بر محافظت از سرور، جهت تهویه و جلوگیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش