4.4
(267)

کد شناسایی خودرو vin چیست؟

شناسه یکتا خودرو 300x169 کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
کد vin کارت ماشین چیست؟

از سال ۱۹۸۱ میلادی تا به امروز، تمامی خودروهای تولید شده در سراسر دنیا، دارای شماره شناسایی است که به «Vin کد» یا «وین کد» نیز شناخته می‌شود. اما شماره Vin خودرو چیست؟

شماره VIN ماشین یا (vehicle identification Number) همان شماره شناسایی خودرو است که اصطلاحا به آن شماره شاسی هم گفته میشود، کدی ۱۷ رقمی متشکل از اعداد و حروف انگلیسی به جز حروف O و Q است که برای شناسایی خودرو ها استفاده می شود.

%name کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
استعلام مشخصات خودرو با vin

شماره شناسایی خودرو یا همان وی آی ان در حقیقت مانند شماره شناسنامه، اثر انگشت یا کد ملی برای افراد است و با استفاده از این کد که ترکیبی از کدهای مختلف است میتوان اطلاعاتی زیادی در مورد خودروی مورد نظر به دست آورد.

اطلاعاتی نظیر امکانات خودرو، مشخصات خودرو، مشخصات کمپانی سازنده، کشور سازنده خودرو، محل تولید خودرو، سال ساخت، مدل ماشین، مشخصات موتور و غیره از این دست اطلاعات هستند.

ترجمه کد VIN یا کد شناسایی ماشین

vin 300x231 کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
نحوه دریافت کد vin خودرو

هر کد VIN متشکل از سه قسمت است. هر قسمت تعدادی کاراکتر را در خود جای داده است. هر یک از این کاراکتر ها اطلاعات جداگانه ای را در مورد خودرو ارائه می دهند. برای اینکه بتوانید این اطلاعات را به راحتی به دست آورید، لازم است که توانایی ترجمه کد VIN را داشته باشید.

در تمام کد های VIN رشته خاصی از حروف نشانگر اطلاعات یکسانی هستند، همانند کارخانه ساخت. اما با توجه به شرکت تولید کننده‌ هر خودرو، برای رمزگشایی از اطلاعات داخل این رشته، به عنوان مثال اسم کارخانه تولید کننده خودرو، باید بر اساس الگوی خودروساز عمل کرد.

مثلا خودروهای تویوتا با حرف T یا خودرو های سوبارو با حرف F مشخص می ‌شوند. در هر صورت دانش کلی از دنیای خودرو و مباحث مربوط به آن در ترجمه کد VIN کمک می کند.

vin decoder full 1 300x125 کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
مفهوم شماره شاسی vin خودرو
بخش اول کد VIN

با عنوان تخصصی WMI شناخته می شود؛ این بخش متشکل از سه کاراکتر است؛ نوع و مدل خودرو / شرکت سازنده / محل ساخت خودرو

  • کاراکتر اول: Were the car was made
  • کاراکتر دوم:manufacturer
  • کاراکتر سوم: make
بخش دوم کد VIN

با عنوان تخصصی VDS شناخته می شود؛ این بخش متشکل از شش کاراکتر است؛ کاراکتر های ۴ تا ۸ گویای مشخصاتی چون مدل خودرو، وزن، قدرت پیشرانه، تعداد سیلندرها و… است. کاراکتر نهم در کد VIN، کد امنیتی خودرو یا «رقم چک» نام دارد. این رقم تنها قسمتی از VIN است که به خود خودرو ربطی ندارد. به کمک کاراکتر ۹ می‌توان کل شماره شناسایی خودرو را کنترل کرد.

  • کاراکتر چهارم: safety braking
  • کاراکتر پنجم: series
  • کاراکتر ششم و هفتم : body style/ chassis type
  • کاراکتر هشتم: engine type
  • کاراکتر نهم: check digit
بخش سوم کد VIN

با عنوان تخصصی VIS شناخته می شود؛ این بخش متشکل از هشت کاراکتر است؛ جزئیات مربوط به خودرو در این بخش قرار گرفته است. همانند کارخانه‌ای که خودرو در آن تولید شده یا ویژگی ‌های اضافه‌ای که در خودرو تعبیه شده است و عددی که آن را به یک مدل خاص از خودرو های شرکت مورد نظر مرتبط می کند.

کاراکتر های 10 تا 17 در این قسمت از کد VIN قرار گرفته اند. جزئیات مربوط به خودرو در این بخش قرار گرفته است. همانند کارخانه‌ای که خودرو در آن تولید شده یا ویژگی ‌های اضافه‌ای که در خودرو تعبیه شده است و عددی که آن را به یک مدل خاص از خودرو های شرکت مورد نظر مرتبط می کند.

کاراکتر 10، سالِ تولید خودرو را نشان می دهد. جایگاه یازدهم نشان ‌دهنده محل کارخانه تولید خودرو یا مونتاژ خودرو است. شش رقم دیگر (12 تا 17) در کد VIN ویژگی های اختصاصی و منحصر به فرد یک خودرو را نشان می دهند. از ویژگی های فنی اختصاصی گرفته تا فرمت شاسی، شماره تنه، توالی تولید و. . . . به عبارت دیگر شش رقم آخر نشان دهنده یک خودروی خاص است.

  • کاراکتر دهم: model year
  • کاراکتر یازدهم: plant
  • کاراکتر های دوازدهم تا هفدهم: production number

استعلام مشخصات خودرو با vin

What Do the Numbers in a VIN Mean 300x195 کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
کد شناسایی خودرو vin چیست؟

شما میتوانید با توجه به ساختار شماره شاسی خودروی خود آنرا ترجمه کنید و اطلاعاتی در مورد خودروی خود بدست آورید. همچنین میتوانید با مراجعه به صفحه رمز گشایی شماره شناسایی خودرو به صورت آنلاین، اطلاعات خودروی مورد نظر خودر را از طریق کد شناسایی یا وی آی ان آن بصورت آنلاین بدست آورید.

اما اگر علاقه مند هستید کمی اطلاعات در مورد ساختار شما شاسی خودرو بدست آورید و بتوانید خودتان آنرا ترجمه کنید به توضیحات زیر توجه کنید:

  • کاراکتر 1: از سمت چپ مربوط به نام کشور سازنده است.
  • کاراکترهای 2 و 3:مربوط به نام کارخانه سازنده خودرو است.
  • کاراکترهای4 تا 8: گویای مشخصاتی چون مدل خودرو، وزن، قدرت پیشرانه، تعداد سیلندرها و… است.
  •  کاراکتر 9: در واقع یک کد کنترلیست.
  • کاراکتر 10: مربوط به سالی است، که خودرو در آن تولید شده است؛ مثلاً عدد ۸ نشانگر تولید خودرو در سال ۲۰۰۸ است. این کاراکتر بعد از سال ۲۰۱۰ به صورت حروف بیان شده است. بدین صورت که سال ۲۰۱۰ با حرف A و سال ۲۰۱۱ با حرف B و… نمایش داده می‌شود.
  • کاراکتر 11: نشانگر کد کارخانه‌ای است، که خودرو در آن تولید شده است.
  • کاراکتر 12 تا 17:  نیز شماره سریال خودرو است، که چهار حرف آخر آن، در تمام خودروها باید به صورت عدد بیان شود.

کاربردهای کد VIN خودرو

همان طور که از اثر انگشت در موارد خاص و برای شناسایی هویت فرد استفاده می شود، از کد VIN نیز برای بررسی هویتی خودرو استفاده می شود. اساسا شماره شناسایی یا کد VIN کاربرد های بسیاری دارد.

دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی یا خلافی، ردیابی خودرو، پیگیری گارانتی خودرو، پیگیری مسائل مربوط به بیمه ماشین از جمله این موارد است. بد نیست بدانید که کد VIN هنگام خرید یک خودروی دست دوم کمک می کند تا خریدار از سوابق خودرو مطلع شود و یا هنگام سرقت خودرو پلیس با استفاده از این کد خودرو را شناسایی می کند. گرچه برخی از این سرویس ها در ایران فعال نیستند، اما در هر صورت کارایی و کاربرد کد VIN در این موارد ثابت شده است.

جالب است بدانید که در زمان خرید یک خودروی صفر می توان از طریق بررسی کد VIN مطلع شد که آیا همه امکانات و آپشن هایی که فروشنده وعده داده است یا ادعا کرده است، در خودرو وجود دارد یا نه؟ یا به عبارت دیگر چه امکاناتی به طور کارخانه ای روی خودروی مورد نظر قرار دارد ؟ و آیا تقلبی صورت گرفته است یا نه؟

مقاله پیشنهادی: مراحل گرفتن خسارت از بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو

کد vin خودرو کجاست؟

vin 1 300x154 کد شناسایی یا شماره vin خودرو چیست؟
چگونه vin خودرو را پیدا کنیم؟

معمولا شماره VIN خودرو را می‌توان در محل تقاطع شیشه جلوی خودرو با بدنه خودرو که در گوشه سمت راست جایگاه راننده قرار دارد، یافت.

مکان دومی که احتمال دارد شماره vin خودرو آن جا قرار داشته باشد، نزدیک پیشرانه یا در قسمت پایین فاصله‌ای که بین در ماشین و بدنه ماشین و باز هم در سمت راست راننده است، خواهد بود. در بسیاری از خودروها، شماره vin در کارت مشخصات وسیله نقلیه ثبت شده است.

همانگونه که پیش‌تر نیز بیان شد کد وین خودرو، حاوی اطلاعاتی مهم در مورد خودرو است که می‌توان با کمک آن‌ها، وسیله نقلیه‌ای را که حتی ممکن است از نزدیک ندیده باشید، تا حدودی بشناسید. البته این کار باید بدانید که چگونه می‌توان این اطلاعات را با استفاده از وین کد استخراج کرد.

نکته: جالب است بدانید که این امکان وجود دارد که شماره شاسی که روی کارت خودروی شما نوشته شده دارای اشتباه تایپی باشد و با شماره شاسی یا وین نامبر اصلی خودروی شما تفاوت داشته باشد !

مقاله پیشنهادی: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

استعلام خلافی با شماره شاسی خودرو

یکی از اسنادی که برای استعلام خلافی خودرو از میان کد تخلفات رانندگی مورد استفاده قرار می گیرد، کد VIN ماشین است. ارسال کد VIN به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ یا تماس با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ و وارد کردن کد VIN و یا استفاده از کد دستوری #110* و وارد کردن کد VIN از جمله روش های مفید برای استعلام خلافی خودرو به کمک این کد است.

این کد همانند اثر انگشت که برای هر فرد واحد است و با فرد دیگری یکسان نیست برای هر خودرو نیز منحصر به فرد بوده و هیچ دو خودرویی وجود نخواهند داشت که دارای شماره شناسایی یکسانی باشند. شماره شناسایی به شماره شاسی نیز معروف است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش