3.5
(695)

در این مقاله از کیان باتری تلاش کردیم به کلیه سوالات شما در زمینه آگاهی از خرابی رادیاتور خودرو اعم از علت کاهش آب رادیاتور، گرفتگی رادیاتور، سوراخ شدن رادیاتور و نشتی رادیاتور ماشین پاسخ دهیم. همچنین می توانید بعد از مطالعه مقاله سایر سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید.

قبل از این که به موارد بالا بپردازیم باید در رابطه با سیستم خنک کننده خودرو، یعنی رادیاتور یا همان رادیات آشنا شویم. در ادامه به شما خواهیم گفت که وظیفه رادیاتور خودرو چیست و چه مواردی موجب خرابی رادیاتور می‌شود؟ با ما همراه باشید تا نحوه رفع نشتی و تعمیر سوراخ رادیاتور خودرو را در مواقع اضطراری بیاموزید.

رادیاتور خودرو 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
دلایل نشتی و سوراخ شدن رادیاتور ماشیت چیست؟

نقش رادیاتور در خودرو

موتور خودروی شما در مدت زمانی که روشن است، در سرعت‌های بالا، گرمای زیادی تولید می‌کند که این گرما می‌تواند به تمامی قطعات ماشین آسیب وارد کند، زیرا دمای ناشی از احتراق سوخت و هوا بسیار بالاست. از این رو، خودرو به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد تا دمای موتور را کاهش دهد.

سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور، گرمای موتور را کاهش داده و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد. زیرا این افزایش دما موجب ذوب شدن سیلندر، واشر سرسیلندر و پیستون خواهد شد.

طرز کار رادیاتور ماشین

روش کار رادیاتور 300x231 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
رادیاتور چگونه موتور خودرو را خنک می کند؟

فرایند خنک کردن موتور خودرو بسیار ساده است و فقط با جریان آب در لوله‌های انتقال و داخل موتور انجام می‌شود. این فرایند به این صورت است که ابتدا آب خنک که در محفظه پایین رادیاتور قرار دارد، از طریق لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، وارد موتور شده و با جریان داخل سیستم موتور، آن را خنک می‌کند.

این آب موجب خنک شدن سیلندر شده و به سرسیلندر هدایت می‌شود و گرمای محفظه احتراق را می‌گیرد. در نهایت آبی که دیگر خنک نیست و دمای بالایی دارد، از طریق لوله برگشت آب از موتور، به محفظه بالایی رادیاتور باز می‌گردد.

در پشت رادیاتور خودرو نیز یک یا دو فن الکتریکی یا مکانیکی قرار دارد که با بالا رفتن دمای آب شروع به چرخش می کنند و دمای موتور را کاهش می دهند. سپس بعد از خنک شدن، دوباره به چرخه خنک کردن وارد شده و این روند همچنان ادامه دارد.

فن های مکانیکی برای چرخش از نیروی موتور خودرو استفاده می کنند و با خاموش شدن موتور نیز از کار می افتند. در نتیجه دمای موتور خودروهای قدیمی با فن مکانیکی پس از خاموش شدن نه تنها کاهش نمی یافت بلکه تا مدتی سیر افزایشی خود را ادامه می داد.

بنابراین فن های الکتریکی جایگزین فن های مکانیکی شدند. این فن ها دستورات خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند و پس از خاموش شدن موتور با کمک انرژی باتری ماشین به چرخش خود ادامه می دهند.

اجزای سازنده رادیات خودرو

اجزای رادیاتور 300x150 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
اجزای تشکیل دهنده رادیاتور ماشین

رادیاتور خودرو سیستم پیچیده‌ای ندارد و اجزای تشکیل دهنده آن، شامل چند بخش می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • شبکه رادیاتور

قسمت اصلی رادیاتور، شبکه آن است. در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور، دو فن قرار دارد که هوا را از میان شبکه‌ها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور می‌شوند. آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور می‌شود، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن، خنک شده، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار می‌گیرد.

  • محفظه پایین رادیاتور

این قسمت محل جمع شدن آب سرد شده داخل رادیاتور است. آب سرد به‌دلیل وزن بیشتری که دارد، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت می‌شود.

  • لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور

لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور، در پایین‌ترین قسمت رادیاتور قرار دارد. این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد.

  • لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور

آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور بازگردد. پس، این آب گرم، از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور، به محفظه رادیاتور منتقل می‌شود.

علائم گرفتگی رادیاتور ماشین

داغ شدن رادیاتور 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
علائم گرفتگی رایاتور خودرو
  • روشن شدن چراغ هشدار خودرو
  • کم شدن آب رادیاتور خودرو
  • خارج شدن آب از رادیاتور
  • کارکردن غیرطبیعی خودرو
  • خارج شدن بخار از رادیاتور
  • بالا رفتن دمای آب
  • بالا رفتن درجه آمپر آب

وجود مشکل در رادیاتور، موجب سوختن موتور می‌شود.

مقاله پیشنهادی: دلایل جوش آوردن ماشین و نحوه رفع آن

دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین

دلایل خرابی رادیاتور ماشین

  • وجود مشکل در اتصالات رادیاتور خودرو
  • پارگی و یا ترک خوردن لوله‌های انتقال آب
  • سوختن فیوز فن رادیاتور
  • خرابی واترپمپ
  • خرابی ترموستات
  • سوراخ شدن مخزن آب رادیاتور

دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو

کم شدن آب رادیاتور 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

خیلی از افراد و رانندگان نمی دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد. جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می تواند کوچک خطر ممکن باشد.

خیلی از ماشین ها مثلا مانند پژو ۲۰۶ دارای سیستم حفاظتی هستند و مثلا در زمان جوش آوردن خودرو، با روشن شدن چراغ stop خودرو خاموش می شود. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما می افتد.

آب رادیاتور ممکن است به دلایل زیادی کم می شود که این موارد شامل:

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • خرابی رادیاتور
  • وجود نشتی در شلنگ رادیاتور
  • نشتی بخاری خودرو
  • هوا گرفتن رادیاتور
  • جوش آوردن رادیاتور
  • ایجاد رسوب در رادیاتور
  • خرابی فن رادیاتور
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • و …

می‌شوند. پس هر زمانی که حس کردید آب رادیاتور کم شده، این موارد را بررسی کنید. کم شدن آب خودرو موجب سوختن موتور و آسیب به پیستون‌ها می‌شود که این امر هزینه‌های سرسام‌آوری به همراه دارد.

دلایل نشتی رادیاتور ماشین

نشتی رادیاتور 300x199 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
دلایل نشتی رادیاتور ماشین

نشتی رادیاتور ماشین به دلایل مختلفی رخ خواهد داد:

1- پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور

یکی از عمده دلایل نشتی رادیاتور ماشین را می توان به خوردگی آن اشاره کرد. با توجه به گردش دائمی آب رادیاتور و ضدیخ در مخزن رادیاتور، مسیر و شلنگ های آن، خوردگی و زندگ زدگی این اتصالات و مسیرها در اثر مرور زمان، طبیعی خواهد بود. از این جهت بررسی به موقع و بازبینی رادیاتور خودرو، می تواند از نشتی ناگهانی آن جلوگیری به عمل آورد.

پوسیدگی رادیاتور 300x225 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین

رسوب گرفتن شلنگ ها یا قمقمه رادیاتور، باعث می شود که پس از مدتی خوردگی اتفاق افتاده یا عمل خنک سازی به هر شکلی به درستی انجام نشود. از این جهت لازم است که سرویس رادیاتور خودرو انجام شده و رسوب های آن برطرف گردند. (رسوب گیری رادیاتور به ویژه زمانی که به جای استفاده از آب رادیاتور مخصوص، از آب معمولی شهر در آن می ریزید، به مراتب افزایش خواهد یافت.)

البته زمانی که جنس رادیاتور خودرو، آلومینیومی باشد، پدیده زنگ زدگی و خوردگی بابت آن وجود نخواهد داشت، اما در این مدل نیز معمولا درزهای منبع، بر اثر گذشت زمان، فرسوده شده و نشتی آب رادیاتور خودرو از این مسیر صورت می گیرد.

این نشتی ها در بسیاری مواقع در شلنگ های رادیاتور دیده شد و حتی یک پوسیدگی یا ترک کوچک نیز می تواند به عنوان عاملی موثر، ظاهر شود. همچنین می توانید مقاله بهترین زمان تعویض آب رادیاتور را مطالعه نمایید.

2- سرریز کردن آب رادیاتور

گاهی اوقات بیش از اندازه استاندارد رادیاتور را پر کرده و این باعث می شود که میزان فشار آب در رادیاتور بالا برود. با بالا رفتن میزان فشار آب، بیش از حد نرمال، آب رادیاتور کاهش خواهد یافت و این به افت عملکرد سیستم خنک کننده موتور، منجر می شود.

3- وجود مشکل در ترموستات

ترموستات بخاری 300x208 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
ترموستات معیوب از دلایل کاهش آب رادیاتور

ایراد در ترموستات نیز می تواند به کم شدن آب رادیاتور منجر شود. زمانی که ترموستات به درستی عمل نکرده، دما بالا رفته و رادیاتور تحت فشار قرار خواهد گرفت. در این حالت به طور قابل انتظار، آب رادیاتور کاهش می یابد.

4- خرابی درب منبع انبساط

خراب شدن درب منبع انبساط دیگر دلیلی است که در مدت زمانی کوتاه، موجب کاهش سطح آب رادیاتور و در نتیجه عملکرد ناقص آن می شود.

5- وارد شدن آب به محفظه سیلندر

ورود آب به محفظه سیلندر را باید دیگر عاملی بدانیم که به کاهش آب رادیاتور می انجامد. همین طور در صورتی که واشرسرسیلندر سوخته باشد، آب از سرسیلندر خارج خواهد شد و این باعث می شود که میزان آب رادیاتور کاهش یابد.

6- عدم هواگیری رادیاتور

لازم است که در سرویس های سالیانه، هواگیری رادیاتور را انجام دهید. عدم انجام هواگیری رادیاتور خودرو، یکی از عواملی است که به کاهش سطح آب آن منتهی می شود.

7- خرابی درب رادیاتور

درب رادیاتور 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
دلایل نشتی رادیاتور ماشین

در صوتی که درب رادیاتور خراب شده باشد، به سرعت آب موجود در سیستم تبخیر شده و کاهش می یابد. درب رادیاتور دارای ۲ سوپاپ بوده و نقش مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو دارد.

در صورتی که این درب خراب باشد، آب و مایع خنک کننده، طبق روال در سیستم نچرخیده و دمای موتور بالا خواهد رفت. در حقیقت خرابی درب رادیاتور، باعث می شود که فشار لازم در سیستم رادیاتور وجود نداشته و با افزایش گرما، موتور آسیب ببیند.

معمولا نشتی مایع خنک کننده و ضدیخ در اطراف رادیاتور یا جایی که خودرو را پارک کرده اید، یک علامت هشدار خرابی درب رادیاتور خواهد بود. همچنین زمانی که بسیار زودتر از حد انتظار، شلنگ های رادیاتور خراب می شوند، باید نسبت به خرابی درب رادیاتور مشکوک شوید. عدم عملکرد صحیح این درب، باعث می شود که خلاء لازم ایجاد نشده و شلنگ ها زودتر از زمان خود، ترک خورده یا پوسیده شوند.

8- استفاده از ضدیخ بی کیفیت

زمانی که از ضدیخ بی کیفیت در رادیاتور خودرو استفاده کرده باشید، کاهش سطح آب به مرور زمان و زودتر از وقت مورد انتظار، اتفاق خواهد افتاد. از این جهت همیشه توصیه می شود که حین انتخاب ضدیخ، توجه کافی داشته و حتما از برندهای معتبر استفاده نمایید.

9- نشتی بخاری خودرو

نشتی بخاری خودرو دیگر دلیلی است که غالبا به کاهش سطح آب رادیاتور منجر شده و آمار حاکی از آن است که این مورد، عدد زیادی از مراجعات به تعمیرگاه ها را به خود اختصاص می دهد.

نکته: به یاد داشته باشید که برای چک کردن سطح آب رادیاتور و باز کردن درب آن، به هیچ وجه نباید در زمان داغ بودن موتور اقدام کنید لازم است حتما زمانی معقول از خاموش کردن خودرو گذشته و کامل سرد شده باشد، سپس درب رادیاتو را باز کنید.

مقاله پیشنهادی: علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو

راه های جلوگیری از خرابی رادباتور ماشین

تعویض آب رادیاتور 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
پیشگیری از خرابی رادیاتور خودرو

برای اینکه از خرابی رادیاتور اتومبیل خود جلوگیری کنید، باید وضعیت آن را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید. پیشنهاد می‌شود که اگر تخصصی در زمینه تعمیرات خودرو ندارید، خودتان دست به آچار نشده و از یک متخصص تعمیرات خودرو کمک بگیرید.

گذشته از مطلب فوق، توصیه می شود رانندگان بر اساس کارکرد خودروی شان یا نهایتاً سالی یک بار، آب داخل رادیاتور را تعویض کنند. مایع خنک کننده ، ضد یخ یا حتی آب موجود در رادیاتور آب ، به مرور زمان فاسد می شود و خاصیت خنک کنندگی اولیه را از دست می دهد؛ بنابراین بهتر است تعویض شود.

بازدید هفته ای یک بار از آب رادیاتور و اضافه کردن مقداری آب به آن نیز از مواردی است که عمر این سیستم خنک کننده را بالا می برد.

رفع گرفتگی رادیاتور خودرو

شستن رادیاتور 300x200 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
شستن رادیاتور ماشین

اول باید بینیم که چرا باید رادیاتور را بشوییم؟ آب شهری مقدار زیادی املاح دارد که در صورت گرم شدن، این املاح رسوب می‌کنند. رسوب ایجاد شده در داخل رادیاتور، به محفظه رادیاتور و لوله‌ها آسیب می‌زند. پس، در صورت ایجاد خرابی در لوله‌ها، روند انتقال آب، درست انجام نخواهد شد.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است آب جوشیده را داخل رادیاتور بریزید و از محلول‌هایی که از رادیاتور محافظت می‌کنند استفاده کنید.

گاهی هم باید نسبت به تعویض آب رادیاتور اقدام کنید. هر زمان که حس کردید آب رادیاتور تغییر رنگ داده، آب آن را تعویض کنید. برای تعویض آب رادیاتور، باید شیر تخلیه که در قسمت زیرین رادیاتور قرار دارد را باز کرده و منتظر باشید تا آب داخل رادیاتور تخلیه شود. سپس دوباره شیر تخلیه را بسته و رادیاتور را با آب جوشیده شده پر کنید. در حین خالی شدن آب رادیاتور، بهتر است موتور چند دقیقه کار کند تا آب موجود داخل شلنگ‌ها و لوله‌ها تخلیه شود.

 رفع موقت نشتی رادیاتور خودرو

سوراخ شدن رادیاتورذ 300x173 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
رفع نشتی رادیاتور ماشین

حال اگر به هر دلیلی در مسافرت و یا در ایام تعطیل بر حسب اتفاق رادیاتور خودرو دچار نشتی شد تا رسیدن به رادیاتورسازی چه باید کرد؟

پس از سوراخ شدن رادیاتور، مایع خنک کننده از نقطه آسیب دیده خارج می شود و همچنین هوا وارد سیستم می گردد که این دو مورد یعنی فقدان مایع خنک کننده و همچنین نفوذ هوا در سیستم خنک کاری موتور، می تواند آسیب های جدی به موتور وارد سازد، لذا برطرف کردن این ایراد بصورت موقت تا رسیدن و دسترسی به مراکز تعمیراتی، جهت جلوگیری از آسیب های جدی به موتور خودرو، امری الزامیست.

پس از توقف خودرو، موتور را خاموش کرده و کاپوت خودرو را بالا بزنید. با دنبال کردن رد آب محوطه ی آسیب دیده را شناسایی کنید و با استفاده از یک تکه پارچه یا دستمال محدوده را خشک نمایید. با خشک کردن این محدوده محل خروج مایع راحت تر شناسایی می شود.

حال موتور را روشن نموده و با توجه به فشار داخل سیستم خنک کننده، خروج مایع با سرعت بیشتری انجام می شود که این امر شناسایی نقطه آسیب دیده را امکان پذیرتر می نماید (هنگامی که موتور روشن است و درب کاپوت باز است مراقب برخورد پروانه یا فن و بطور کلی اجزای متحرک با انگشتان خود باشید). پس از شناسایی نقطه یا نقاط آسیب دیده می بایست اقدام به جلوگیری از خروج مایع نمود، موتور را خاموش کرده و نقطه ی مورد نظر را مجدد خشک نمایید.

برای پرکردن سوراخ می توانید از آدامس استفاده کنید، بدینصورت که آدامس جویده شده را با فشار به سوراخ رادیاتور وارد کنید. مقدار کسری آب را سرریز نموده و تا رسیدن به یک بقالی ادامه مسیر دهید.

گرفتن نشتی رادیاتور با زردچوبه

زردچوبه 300x208 علت کاهش آب رادیاتور و رفع نشتی رادیاتور ماشین
زردچوبه برای نشتی رادیاتور ماشین

برای برطرف نمودن نشتی باقیمانده نیز می توانید مقداری زردچوبه (حدود 70 تا 100 گرم) را داخل رادیاتور بریزید. زرد چوبه خواص جالبی برای پر کردن منافذ و از بین بردن نشتی رادیاتور دارد.

می توانید در صورت پیدا کردن چسب دوقلوی فوری (در اکثر مغازه های بین جاده ای یافت می شود) آدامس را درآورده و پس از خشک کردن نقطه ی آسیب دیده، آنرا با چسب به طور کامل بپوشانید و تا خشک نشده است موتور را روشن نکنید. سپس می توانید خودرو را به راحتی و بدون تهدید جدی برای موتور و سر فرصت مناسب، به رادیاتورسازی برسانید.

اگر این اتفاق در فصل سرما رخ داده است، فراموش نکنید که ضد یخ به همراه آب از نقطه ی آسیب دیده خارج شده است لذا ضد یخ را به آب رادیاتور اضافه نمایید و در صورت عدم دسترسی به ضد یخ از الکل استفاده کنید. اگر ضدیخ نبود و الکل نیز یافت نشد و در محلی جهت استراحت توقف نمودید، به ناچار در طول شب متناسب با میزان سرمای هوا موتور را با چند دقیقه روشن کردن گرم نگاه دارید.

اگر آب کافی همراهتان است در صورت توقف و نیاز به استراحت می توانید برای جلوگیری از یخ زدن سیستم خنک کاری و موتور (که موجب آسیب به پوسته ی موتور و یا خروج پولکهای دور سیلندر می شود)، بست شیلنگ زیر رادیاتور را شل نموده و آنرا از جای خود درآورید تا مایع سیستم خالی شود. در اینصورت قبل از روشن کردن موتور شیلنگ زیر رادیاتور را جا زده و بست آنرا سفت نموده و درون رادیاتور آب بریزید.

فراموش نکنید که در تمامی موارد سر ریز کردن آب رادیاتور، در موتورهایی که نیازمند هواگیری می باشند، هواگیری سیستم الزامیست لذا از قبل پیچ هواگیری سیستم را شناسایی کنید (در خودروهای مختلف محل قرار داشتن پیچ هواگیری این سیستم، متفاوت می باشد).

تعمیر نشتی رادیاتور خودرو

برای یادگیری نحوه تعمیر سوراخ رادیاتور خودرو و رفع نشتی رادیاتور خودرو فیلم زیر را تماشا نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
48 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
شعبانی
شعبانی
3 سال پیش

سلام روزتون بخیر باشه علائم گرفتگی رادیاتور ماشین رو میفرمایید؟

نبی
نبی
در جواب  شعبانی
2 سال پیش

وجودگل تودر ردیاتور باد کردن جنت بالا توسلو امپرکشیدن بالا

محمد
محمد
در جواب  شعبانی
1 سال پیش

یکی از دلایل
وقتی حرکت میکنید آمپر آب بالا میره و وقتی می ایستید پایین می آید

نبی
نبی
2 سال پیش

اگه جنهاتون بادمیکنه اب رادیاتوررو یه وجب پاینترفول کنید دیگه نه باد میکنه نه امپربالا میکشه

امیر
امیر
در جواب  نبی
1 سال پیش

استاد یک وجب زیاد نیست؟؟؟

رامی
رامی
در جواب  امیر
1 سال پیش

منضورشون پنج سانت هست

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط رامی
یوسف
یوسف
در جواب  امیر
1 سال پیش

درست میگن یک مقدار پایین تر پر کنید هیچ ضرر نداره مفید هم هست ، علتش هنگام انبساط آب گرم خلع مورد نیاز در دسترس سیستم خنک کننده هستش

امید
امید
2 سال پیش

درود و سپاس از این نوشتار خوب شما، آیا شل بودن درب منبع انبساط سبب ورود هوا به منبع انبساط ضد یخ می شود؟

اکبر
اکبر
2 سال پیش

درود برشما،توضیحات بسیار مفید وکامل بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اکبر
2 سال پیش

با سلام
خوشحال هستیم که مفید واقع شده است و امیدواریم که کاربردی نیز باشد.

یونس
یونس
2 سال پیش

سلام ماشین من پراید۸۴ هست که بعد از۱۵دقیقه روشن شدن آمپر خیلی بالا میره وآب قمقمه و رادیاتور همش از شیلنگ قمقمه می‌ریزد
خواهش میکنم راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یونس
2 سال پیش
امیر
امیر
در جواب  یونس
1 سال پیش

سلام.موقعی که آب بیرون میزنه و آمپر بالاس فن روشنه یا نه؟

رضا
2 سال پیش

عرض سلام خدمت شما مسیولین سایت

بنده دارای خودروی 206 هستم و به علت اینکه ماشین اکثرا خوابه هرچند روزیکبار استارت میزنم تا باتری مشکل دار نشه دیروز ماشینو روشن کردم البته اخرین سری ماشینو سوار شدم ماشین بد کار میکرد و صدا میداد خلاصه دیروز بعد اینکه چند دقیقه ماشین کارکرد خاموشش کردم اومدم درب ماشینو قفل کنم دیدم ضد یخ و اب رادیاتوریباره خالی شد

خواستم ببینم مشکل از کجاست ممنون از شماخدا قوت

مهران
مهران
2 سال پیش

سلام ماشین بنده موقعی ک سرده میخوام روشن کنم و درجا گرم کنم از پشت موتور نشتی آب رادیات دارد ولی موقعی درجا حرکت کنم نشت ندارددر ضمن موقعی موتور گرم است اگر یک ساعت هم ایستاده کار کند یک قطره هم نشت نمیکنه فقط این مورد مواقعی ک موتور سرده مثل اول صبح میخواستم بدونم دلیلش چی می تونه باشه درضمن درحالت سرد ماشین با دو استارت روشن میشه ولی بقیه مواقع نیش استارت روشن میشه ممنون اگر پاسخ بنده را بدید

امیر
امیر
در جواب  مهران
1 سال پیش

موقعی که گرمه بخار میشه.احتمالا از پولیکی ها باشه اکه از پشت موتور میگی

سهراب
سهراب
در جواب  مهران
1 سال پیش

جنت ها رو چک کنید،چون موقع گردش بعضی اوقات آب نمیریزه،موقع خاموش شدن آب میریزه،دلایل دیگه هم داره

رضا
رضا
در جواب  مهران
1 سال پیش

سلام ماشین شما دوگانه سوزه

رضا
رضا
در جواب  مهران
1 سال پیش

دوست عزیز اگر خودرو شما دوگانه باشه یقینا اشکال از رگولاتور گاز میباشد برای اطمینان قبل از هر کاری شیر اصل سیلندر گاز را ببینید و بعد گاز داخل لوله کشی را خالی کن اگر برایت مقدور نیست میتوان چند بار روی گاز سوئیچ کنی تا فشار رگولاتور خالی شود و انشالله خواهی دید مشکل پس زدن اب موقع سرد بودن حل میشه این تجربه به قیمت گزافی برای من شد امید که برای شما نشه

یهودا
یهودا
در جواب  مهران
9 ماه پیش

موقعی که داغه هم نشتی داره ولی چون بخار میشه متوجه نمیشی

محمدرضا موذنی قهدریجانی
محمدرضا موذنی قهدریجانی
2 سال پیش

سلام خسته نباشید یه مشکلی هس از پیچ سر سیلندر سمت تیم ماشیم اب جمع میشه مشکل از شل شدنشه یا واشر خراب شده.ماشین سمند موتور پژو

مسلم
مسلم
2 سال پیش

سلام ماشین من سمند هست صدای آب میومد تو اتاق ، سرسیلندر و ترموستات و رادیاتور بخاری عوض کردم اما همچنان صدای آب میاد .البته وقتی اول صب روشن می کنم تا ماشین بخواد گرم بشه صدا میده

ابوالفضل
ابوالفضل
2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر مرسی از سایت خوبتون
من پژو ۴۰۵ دارم مدل ۸۸ وقتی ک شب خاموش میکنم
صبح وقتی ک چک میکنم میبینم از شلنگ بالایی رادیاتور آب نشتی کرده
میخوام بدونم مشکل چی میتونه باشه

امیر
در جواب  ابوالفضل
1 سال پیش

مال‌منم‌همیجوره‌‌‌‌.‌ولی‌دیده‌میشه‌پایین‌رادیاتور سمت‌راننده‌هست

حافظ
حافظ
2 سال پیش

سلام روز بخیر
ماشین بنده ال نود هستش چند هفته ای هستش که ماشین آب کم میکنه ولی هرجایی که بکید چک کردم اما جایی از نشت آب پیدا نکردم میخواستم راهنمایی کنید که مشکل از کجاست.ماشین اصلا جوش نمیاره و عملکردش هم درسته تا موقعی که ماشین روشنه اب کم نمیکنه ولی تا ماشین خاموش میشه سرد میشه آب کم میکنه..ممنونم از راهنمایی شما

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حافظ
1 سال پیش

با سلام
آب رادیاتور ممکن است به دلایل زیادی کم شود که این موارد شامل:
سوراخ شدن رادیاتور
خرابی رادیاتور
وجود نشتی در شلنگ رادیاتور
نشتی بخاری خودرو
هوا گرفتن رادیاتور
جوش آوردن رادیاتور
ایجاد رسوب در رادیاتور
خرابی فن رادیاتور
سوختن واشر سرسیلندر
نشت آب از منبع انبساط
و …
توصیه می شود به یک کارشناس مراجعه نموده تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید، زیرا کم شدن آب خودرو می تواند آسیب های زیادی به همراه داشته باشد.

عماد
عماد
در جواب  حافظ
1 سال پیش

درب منبع انبساط و محل اتصالات شیلنگها را چک کنید میزان اب نباید از حداکثر بیشتر باشه

مجید نوری
مجید نوری
1 سال پیش

سلام. استاد ماشین بنده از رادیاتور موقع ای که خاموش میکنم از رادیاتور آب برگشت می کنه پیکان آردی هست علتش چی هست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجید نوری
1 سال پیش

با سلام
احتمال مسدود بودن رادیاتور خودروی شما بسیار زیاد است برای رفع این مشکل توصیه می شود به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید و در صورت انسداد، این مشکل با سیخ زدن برطرف خواهد شد.

فتحی
فتحی
1 سال پیش

درود بر شما
عالی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فتحی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و امیدواریم رضایت شما را جلب نموده باشد.

امین
امین
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر من 206 تیپ 5 دارم کلا همه قطعات رادیاتور در حد نو تازه عوص کردم یه 2 3 ماهی میشه ولی ماشین وقتی خاموش میکنم از مخزن اب اضافی ماشین اب خارج میشه و اصلا جوشم نمیاره آمپر ماشین نرماله در مخزنم تتا الان 3 4 بار عوص کردم بازم همین اتفاق میغته اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم مدل 96

مهران ترشیزی
مهران ترشیزی
در جواب  امین
1 سال پیش

مال منم تیپ ۲ هست دقیقا همین مشکلو دارم.تازه درب منبع انبساط جنس خوب و اصل هم گذاشتم بازم فرق نکرد

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط مهران ترشیزی
حمید
حمید
1 سال پیش

باسلام من سمند دوگانه کارخونه مدل 1387 دارم چند روزی هست که داغ می‌کنه و زیر پای قسمت راننده آب میشه ممکنه بفرمایید مشکل چیه؟؟؟؟

مهدی
مهدی
در جواب  حمید
1 سال پیش

رادیات بخاریت نشتی داره

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام من 405 دارم مدل 84 1800 هستش… امروز کلا ۲ کیلومتر رانندگی کردم برگشتم خونه دیدم از زیر ماشین آب میریزه از بالا هر جا رو نگاه کردم چیزی ندیدم که خیس باشه…. مشکل کجاست؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
برای عیب یابی این مشکل حتما می بایستی به یک متخصص برق خودرو (باتری ساز) مراجعه نمائید تا سیستم رادیاتور خودرو و اتصالات آن را چکاپ نموده و دلیل آن را پیدا کند.
احتمال نشتی در رادیاتور و یا اتصالات منتهی به موتور آن بسیار زیاد است. البته مخزن دوم خودرو که مربوط به برگشت آب رادیاتور است نیز باید بررسی گردد.

امیر
در جواب  محمد
1 سال پیش

مال‌منم‌همینجور‌‌ه‌‌‌‌ولی‌‌‌دیده‌میشه‌‌پاین‌رادیاتور‌‌‌ سمت‌راننده‌هست‌چکارکنم‌‌داخل‌خاموشی‌هم‌کم‌ میکنه

مهدی
مهدی
در جواب  امیر
1 سال پیش

رادیات بخاریت نشتی داره

میلاد
میلاد
در جواب  محمد
9 ماه پیش

از واتر پمپه.از بالا هرکجاروهم نگاه کنی واترپمپ دیده نمیشه

❄ ^_^ ❄
❄ ^_^ ❄
1 سال پیش

سلام
ماشینم پراید. تازگی ها آب رادیات رو عوض کردم و ضد یخ اضافه کردم. حالا هر موقع ماشین چند دقیقه کار می کنه از در رادیات نشتی دارع دلیلش چیع. ممنون

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام عرض ادب
سانتافه ٢٠١٤ دارم ٣ تا از شيلنگ هاي زير موتور نشتي ضد يخ دارد ، بست و شيلنگ ها رو هم عوض كردم ولي همچنان نشتي دارد و محل اتصال شيلنگ ها جرم بسته شده ، چي كار بايد بكنم ؟

فرشته
فرشته
1 سال پیش

ماشالله چشم بدر دور باشه . ممنون بابت راهنمایی های خوبتون

مبین
مبین
8 ماه پیش

سلام خسته نباشد
من ی 405 مدل 83 دارم
ماشین تازه تعمیر کردم ی هفته خوب بود
نه اب کم میکرد نه علائمی داشت.
بعد یک هفته وقتی درب رادیاتو باز کردم صدای هوا از زیر در می اومد ولی ماشین نشتی یا اب کم نمی کرد، هرچی گشتم پیدا نکردم .چیزی بعد این هوا به مرور زمان هی داره بیشتر میشه مث درب نوشابه اگه کسی می تونه راهنمایی کنه خیلی ممنون.

مبین
مبین
8 ماه پیش

حتی جنت هامم باد نکرده.
حتی هواگیریم میکنم ولی بازم صبح که سرده ماشین صدای فس میده زیر درب رادیات

سعید
سعید
در جواب  مبین
5 ماه پیش

دوست من اگه دما بالا نمیره مشکل نمیتونه باشه ،احتمالا یه جایی نشتی ریزی در سیستم خنک کنندگی هست که وقتی ماشین رو خاموش میکنی و موتور کاملا سرد میشه ،هوا رو زمان بازکردن درب رادیاتور خودشو نشون میده

مسعود
مسعود
7 ماه پیش

سلام ماشینم سمند موتور ملی هست
شب که خاموش میکنم صبح میبینم کلی آب ازش ریخته ولی جای نشتیو نمیتونم پیدا کنم
و اینم بگم همیشه اینطوری نیس شاید تو هفته یه بار آب بده
دلیلش چی میتونه باشه؟

مهدی
مهدی
6 ماه پیش

سلام.ماشین من سمند موتور ملی هست وقتی خاموشه از رادیات اصلا آب نمی‌ریزد ولی وقتی روشن میشه گرم میشه از جای نامعلوم آب میریزه زمین مشکلی از کجا میتونه باشع؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش