3.7
(553)

سنسور اکسیژن چیست؟ و خرابی سنسور اکسیژن چه مشکلاتی در خودرو ایجاد می کند؟ قطعه ای است که به وسیله آن نسبت اکسیژن به سوخت اندازه گیری شده و این میزان به کامپیوتر خودرو انتقال داده می شود. با این حساب می توان گفت که خرابی سنسور اکسیژن در زمینه سوخت رسانی، میزان مصرف سوخت، شتاب خودرو، ضریب آلایندگی و غیره مشکلاتی جدی را به وجود خواهد آورد و حتما لازم است که نسبت به این قطعه توجه کافی صورت بگیرد.

این مقاله از کیان باتری به بررسی علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو پرداخته و با مشاهده ویدئو های موجود در این مطلب می توانید زمان تعویض سنسور اکسیژن را تشخیص داده و نحوه تعویض حسگر اکسیژن ماشین را یاد بگیرید.

سنسور تکسیژن 300x184 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
سنسور اکسیژن خودرو و نحوه عملکرد آن

نقش سنسور اکسیژن خودرو چیست و کجا قرار دارد؟

سنسور اکسیژن قطعه‌ای کوچک و الکترونیکی است که در برخی از خودروها روی ابتدای مسیر لوله اگزور و در برخی دیگر بر منیفولد دود و یا جایی دیگر بسته می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از خودروها دارای یک سنسور اکسیژن بوده و برخی تعداد بیشتری از این سنسور دارند. این موضوع به مدل خودرو بستگی خواهد داشت.

محل سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
سنسور اکسیژن خودرو کجاست؟

خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، یک سنسور در بخش ورودی مخزن کاتالیست داشته و سنسور دیگر در قسمت خروجی آن نصب می‌شود. طبیعتا در این خودروها میزان آلایندگی به شکلی بهینه‌تر کنترل می‌گردد.

(مخزن کاتالیست وظیفه پاک سازی گازهای سمی خودرو و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا را برعهده دارد. به این صورت که گازهای هیدروکربن را به دو مولکول آب و دی اکسید کربن تبدیل ساخته و اکسید ازت را نیز به ازت بدل می‌سازد. )

سنسور اکسیژن مسئولیت رصد دائمی مخلوط سوخت را برعهده دارد. در صورتی که نسبت هوا و سوخت در تناسب درست قرار نداشته باشد، احتراق به درستی انجام نخواهد شد. به این شکل علاوه بر ازدیاد مصرف سوخت، میزان آلایندگی خودرو نیز بالا می‌رود. کامپیوتر خودرو، در شرایط آب و هوایی و میزان درجه حرارت مختلف، نسبت هوا به سوخت را تعیین کرده و سنسور اکسیژن می‌باید این نسبت را تنظیم نماید.

اختلاف میزان اکسیژنی که درون لوله اگزوز و هوای بیرون وجود دارد، ولتاژی در سنسور اکسیژن ایجاد می‌کند. این ولتاژ به ECU خودرو منتقل شده و ECU یا همان کامپیوتر به این شکل توازن مخلوط سوخت و هوا را حفظ می‌نماید.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسر اکسیژن 300x169 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
نشانه های خرابی حسگر اکسیژن

علائم متداول خرابی سنسور اکسیژن شامل موارد زیر هستند:

۱- روشن شدن چراغ چک

یکی از ساده ترین روش‌ها برای آگاهی از خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ چک آن خواهد بود. اگر سنسور اکسیژن معیوب باشد یا نارسایی در آن وجود داشته باشد، چراغ چک موتور، روشن می‌شود. به‌محض روشن شدن این چراغ، خودروی خود را نزد مکانیک مجرب ببرید.

این چراغ می‌تواند بنابر دلایل مختلفی روشن شود، بنابراین مهم است که توسط یک متخصص که می‌تواند به‌درستی علت دقیق آن را تشخیص دهد، بررسی شود. اگر وسیله نقلیه‌ای دارید که مسافت طولانی را پیموده است، احتمالاً سنسور اکسیژن معیوب آن، نیاز به تعویض دارد.

چراغ چک 300x200 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
خراب شدن سنسور ماشین چه علائمی دارد؟

(البته تمام خودروها این چراغ هشدار را در چراغ‌های پشت آمپر خود نداشته و نمی‌توانید از این روش برای پی بردن به سلامت یا معیوب بودن سنسور استفاده نمایید. )

از این روی است که همیشه توصیه می‌شود تا نسبت به چراغ‌های پشت آمپر توجه کافی داشته باشید. بدین منظور مقاله “ علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن ” را مطالعه نمایید.

۲- بوی نامطبوع سوخت از اگزوز

علامت بعدی خرابی سنسور اکسیژن نیاز به کمی دقت و مشامی تیز دارد. در صورتی که احساس کردید بوی دود خارج شده از اگزوز متفاوت بوده و چیزی شبیه به سوختن بنزین خام از آن استشمام می‌شود، باید نسبت به خرابی سنسور اکسیژن شک کنید.

۳- افزایش مصرف سوخت

زمانی که سنسور اکسیژن مشکلی داشته باشد، متوجه افزایش سوخت غیرمتعارف خواهید شد. (باز این مورد نیز صد در صد قابل اتکا نیست. زیرا برخی اوقات تغییر در نحوه رانندگی شما می‌تواند علت بالا رفتن میزان مصرف باشد. )

۴- بالا رفتن میزان آلایندگی

آلایندگی 300x169 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
علائم خرابی سنسور اکسیژن

آلایندگی‌ها نقش بسیار پر رنگی در آلودگی هوا دارند و می‌توانند آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کنند. میزان آلایندگی خودرو یکی از نکاتی است که در معاینه فنی به آن توجه می‌شود. خراب بودن سنسور اکسیژن تولید آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد به همین دلیل بسیار مهم است که نقش آن جدی تلقی شود.

هر کدام از این نشانه‌ها می‌توانند هشدار دهنده خرابی سنسور اکسیژن باشند اما تکیه به آن کافی نیست. یکی از راه‌هایی که می‌توان از خرابی سنسور اکسیژن مطلع شد، توجه به سرویس‌های دوره‌ای خودرو است. سرویس خودرو در فواصل مشخص هم برای خودرو و هم برای محیط زیست بسیار مهم است و می‌تواند از هزینه‌های زیاد جلوگیری کند.

۵- ریپ زدن خودرو در سربالایی‌ها

زمانی که سنسور اکسیژن معیوب شده و عملکرد خود را به درستی انجام ندهد، معمولا خودرو در سربالایی‌ها بدون توان بالا رفته و یا ریپ می‌زند. به طور کلی خرابی سنسور اکسیژن موجب تنبل شدن و بی‌شتابی خودرو خواهد شد.

اما هیچ یک از علائم بالا آن قدرها قابل اتکا نیستند که برای اطمینان از سلامت سنسور اکسیژن، تنها به آن‌ها بسنده کنیم. به همین دلیل لازم است که حتما در سرویس‌های دوره‌ای، این سنسور را چک کرده و در صورت مشاهده هر عیبی، آن را برطرف نموده یا سنسور را به طور کامل تعویض نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ریپ زدن خودرو مقاله زیر را مطالعه نمایید:

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن

خرابی سنسور اکسیژن چه تاثیری دارد؟

سنسور اکسیژن خراب علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
عوارض خرابی سنسور اکسیژن

1- عملکرد نادرست موتور

هنگامی‌که سنسور اکسیژن خودرو در حال خراب شدن است، ممکن است متوجه شده باشید که وسیله نقلیه به شکلی ناهنجار، ناامید کننده و یا به‌طور نامنظم کار می‌کند. همچنین ممکن است سایر مشکلات عملکرد موتور مانند کم‌شدن قدرت و توقف را نیز مشاهده کنید.

از آنجا که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور، فواصل احتراق و نسبت میزان هوا به سوخت کمک می‌کند، یک سنسور معیوب، می‌تواند این کارکرد‌های صحیح را مختل کند و باعث عملکرد نادرست موتور یا متوقف‌کردن آن و سایر موارد مرتبط با آن شود.

2- مکث کردن موتور در هنگام شتاب

یک سنسور اکسیژن معیوب، باعث می‌شود تا واحد کنترل الکترونیک (ECU)، به سختی میزان سوخت مورد نیاز در هنگام شتاب ناگهانی را تنظیم کند. این امر می‌تواند به دلیل سنسور حسگر باشد، که به‌طور مداوم در حلقه باز (Open Loop) کار می‌کند و میزان اکسیژن دقیق را در هنگام شتاب فراهم نمی‌کند. این امر می‌تواند منجربه شتاب پایین ماشین هنگام فشردن پدال گاز شود.

3- بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

نرخ عادی دور موتور RPM در زمانی که خودرو در سطح صاف (تراز) متوقف است، زیر 1000 است. اما اگر برای مثال دور موتور خودروی شما حداکثر تا 2000 یا 3000 بالا ‌رود، با یک مشکل جدی مواجه هستید.

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از بسیاری از مشکلات خودرو از جمله حسگر اکسیژن باشد. از آنجا که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور، فواصل احتراق و نسبت هوا به سوخت کمک می‌کند، یک سنسور خراب می‌تواند کارکردهای صحیح خودرو را مختل کرده و باعث نامنظم شدن ریتم موتور شود.

خروجی‌ها و اطلاعاتی ارسالی از سنسور اکسیژن، زمان‌بندی، فاصله‌های احتراق پیشرانه و همچنین نسبت هوا به سوخت را تعیین می‌کند. پس از عوارض خرابی سنسور اکسیژن این است که بر این عملکردها اثر منفی بگذارد که نهایتا همه این موارد موجب بد کار کردن پیشرانه یا افزایش دور آن در حالت درجا می‌شود.

نحوه شستشوی سنسور اکسیژن

شستن سنسور علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
شستشوی سنسور اکسیژن پراید

با توجه به فیلم زیر می توانید با جدا کردن سنسور اکسیژن و تمیز کردن منظم آن می توان از ضعیف شدن عملکرد این سیستم جلوگیری کرد.

ناگفته نماند که با نگهداری درست از سنسورهای دیگر خودرو که درجه حرارت مایع خنک کننده موتور، جریان هوا و بار موتور، حرارت سنج هوا و مواردی از این دست را کنترل می کنند، می توانیم پیشاپیش وضعیت کار موتور را بهبود بدهیم و علاوه بر بالا بردن بازدهی خودرو، از هدردهی سوخت و ورود آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری کنیم.

دلایل خراب شدن حسگر اکسیژن

سنسور اکسیژن4 300x240 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
عوامل خرابی سنسور اکسیژن

۱- سوخت با کیفیت پایین

از آن جایی که سنسور اکسیژن نسبت مستقیم با سوخت دارد، طبیعی ست که پایین بودن کیفیت سوخت ورودی به خودرو، بر طول عمر آن تاثیر مستقیم داشته باشد. سوخت‌های دارای اکتان پایین، از طول عمر سنسور اکسیژن می‌کاهند. (استفاده از بنزین سوپر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. )

۲- معیوب بودن شمع‌ها

معیوب بودن شمع‌ها نیز علت دیگری ست که به خرابی سنسور اکسیژن منجر می‌گردد. شمع‌های مشکل‌دار، احتراق ناقص به همراه داشته و احتراق ناقص و دودهای ناشی از آن، علمکرد سنسور اکسیژن را مختل می‌سازد.

۳- هر گونه ضربه

یکی دیگر از دلایلی که باعث خراب شدن سنسور اکسیژن می شود ضربه های ناشی از تصادفات است که باعث می شود سنسور ها دچار مشکل شده و خراب شوند. زیرا این سنسور، ماهیت الکتریکی داشته و در مقابل ضربات به هیچ وجه ایمن شده نیست.

عمر و زمان تعویض سنسور اکسیژن

تعویض سنسور 300x169 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
عمر و زمان تعویض حسگر اکسیژن خودرو

برای اطلاع از سالم بودن یا خرابی سنسور اکسیژن خودرو باید از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. اما در غیر این صورت طبق کیلومتر، این سنسور را تعویض نمایید. در دفترچه هر خودرو، زمان مناسب تعویض سنسور اکسیژن آورده شده است.

البته عمر سنسور بستگی به موارد مختلفی دارد، اما به طور میانگین توصیه می شود هر ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض گردد، چرا که تعویض نکردن به موقع سنسور اکسیژن بیشینه توان خودرو را مختل می کند.

یادتان باشد که هر قدر بیشتر تنظیم موتور خودروی خود را جدی بگیرید به همان میزان قطعات وابسته به نظم کارکرد موتور، کمتر دچار عیب و ایراد می شود و شما مجبور به تعویض زودهنگام این قطعات نخواهید شد.

تنظیم نبودن موتور از عواملی است که باعث ایجاد احتراق ناقص می شود. احتراق ناقص باعث ورود حجم اضافی سوخت محترق نشده به اگزوز می شود و این فرآیند در نهایت باعث درست عمل نکردن حسگر لاندا خواهد شد که در این صورت باید سلامت قطعه حتما بررسی شود. در وضعیتی که خودرو به روغن سوزی بیافتد هم سنسور اکسیژن از کار خواهد افتاد، پس سیلندر خودرو نیز باید مرتب بازدید شود.

نحوه تعویض حسگر اکسیژن خودرو

اتصال الکتریکی را قطع کنید. یک پیچ گوشتی دو سو را در محل اتصال سوکت ها فشار بدهید و آن ها را از هم جدا کنید. با استفاده از آچار تخت سنسور اکسیژن را باز و آن را از اگزوز جدا کنید. سنسور جدید را سر جایش  قرار بدهید و با استفاده از آچار تخت آن را سفت کنید.

سنسور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سنسور را بیش از حد سفت نکنید چون ممکن است سیم ها قطع شوند. اتصال الکترونیکی را برقرار کنید.

ویدئوی زیر روش تست سنسور اکسیژن و تشخیص خرابی سنسور اکسیژن را و در نهایت نحوه تعویض سنسور اکسیژن را نمایش داده است.

روش تست سنسور اکسیژن

نکته ۱: این سنسور مقدار اکسیژن گازهای خروجی را که در منیفولد دود هستند اندازه می گیرد و ولتاژی مناسب با اکسیژن موجود در سیستم را که نشانه رقیق یا غنی بودن مخلوط است به ECU ارسال می کند. ولتاژ کم ارسالی به ECU نشانه زیاد بودن اکسیژن (ولتاژ نزدیک به. . ۱) و سوخت رقیق و ولتاژ زیاد نشانه کم بودن اکسیژن در دود خروجی و غنی بودن سوخت است.

نکته ۲: کنترل سوخت در این سیستم به روش حلقه بسته انجام می گیرد.

نکته ۳: سنسور اکسیژن در دمای نزدیک به ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد کار می کند، بنابراین سالم بودن گرمکن آن اهمیت زیادی دارد.

نکته ۴: خرابی سنسور مصرف سوخت را بالا می برد. گرمکن سنسور اکسیژن در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد حدود ۴ اهم است.

جت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ” دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین ” را مطالعه نمایید.

روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

تست سنسور 300x229 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

تنها راه فهمیدن عملکرد صحیح سنسورر اکسیژن، آزمیش و بررسی منظم آن است. از این رو برخی خودروها یک لامپ اخطار خرابی سنسور دارند. زمان مناسب برای بررسی سنسور اکسیژن، هنگام تعویض شمع های جرقه است.

می توان توسط یک ولت متر دیجیتال ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را اندازگیری کرد. اما نوسانات ولتاژ، مشاهده را سخت می کند زیرا پرش اعداد زیاد است. یک ولت متر آنالوگ برای مشاهده تغییرات بهتر است ؛ اما ممکن است بر روی سیستمی که تغییرات آن زیاد است، پاسخگو نباشد.

بنابراین بهترین وسیله برای مشاهده ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن یک اسیلوسکوپ ذخیره ساز دیجیتال ( DSO ) است. یک اسکوپ ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را به صورت موجی شکل و در قالب دامنه نوسانات ولتاژ حداقل و حداکثر و همچنین توسط فرکانس آن ( نرخ تغییر سوخت غنی نسبت به سوخت رقیق ) مشخص می کند.

تست سنسور2 300x200 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
تست سنسور اکسیژن

نوسانات امواج یک سنسور اکسیژن سالم باید به گونه ای باشد که ولتاژ حداقلی در حدود 1/0 ولت و ولتاژ حداکثری در حدود 9/0 ولت را نشان دهد. با فشردن پدال گاز مخلوط سوخت را غنی کنید. این امر باعث می شود که سنسور اکسیژن بی درنگ ( در طی 100 میلی ثانیه ) و با تولید حداکثر ولتاژ خروجی ( 9/0 ولت ) واکنش نشان دهد.

سپس با باز کردن یک مجرای خلا، مخلوط سوخت را رقیق نمایید. باید ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حداقل مقدار خود ( 1/0 ولت ) برسد. اگر سنسور با سرعت کافی تغییرات ذکر شده را انجام نداد، نشانه خرابی سنسور است و باید آن را تعویض نمود.

اگر مدار سنسور اکسیژن به دلیل اتصال کوتاه یا فرسودگی قطع شود، ممکن است سنسور یک کد خطا تنظیم نموده و لامپ اخطار موتور یا لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) را روشن کند. اگر عیوب دیگری نیز مبنی بر خرابی سنسور مشخص شود، تعویض سنسور الزامی است.

برخی سنسورهای اکسیژن اگر به طور خفیف دچار عیب شوند، به عملکردشان ادامه داده و کد خطایی تنظیم نمی کنند. اما این کار زیاد مناسب نیست زیرا سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. بنابراین نبود کد خطا یا لامپ اخطار به معنای کارکرد صحیح سنسور اکسیژن نیست.

سنسور اکسیژن3 300x169 علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟ علل و رفع آن
خرابی حسگر اکسیژن خودرو

 نکات پایانی خرابی سنسور اکسیژن

به‌طور خلاصه، نگه داشتن سنسور اکسیژن در شرایط سالم و تعویض آن در طی فواصل تعیین شده، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. این امر همچنین به معنای کاهش انتشار آلاینده‌های موجود در اگزوز و کاهش خطر آسیب دیدن به مبدل کاتالیزوری است.

همه این‌ها به تشخیص درست علائم خرابی سنسور اکسیژن وابسته است. اگر شما بتوانید چنین نشانه‌هایی را سریعاً تشخیص دهید، می‌توانید از به‌وجود آمدن مشکلات دیگر و از همه مهم‌تر، صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
33 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
لامعی
لامعی
3 سال پیش

سلام علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چی هست ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  لامعی
3 سال پیش

با سلام
علائم متداولی برای خرابی سنسور اکسیژن وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
۱- روشن شدن چراغ چک
۲- بوی نامطبوع سوخت از اگزوز
۳- افزایش مصرف سوخت
۴- بالا رفتن میزان آلایندگی
۵- ریپ زدن خودرو در سربالایی‌ها

مهدیار
مهدیار
2 سال پیش

سلام ، ایا خاموش شدن خودرو و دیر روشن شدن موتور هنگام گرم بودن موتور میتواند علائم خرابی سانسور اکسیژن باشد ؟ بعضی وقتها موتور 3 کار میکند و خاموش میشود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدیار
2 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل فراوان و عمده ای می تواند داشته باشد که یکی از آنها سنسور اکسیژن است، ولی برای پیدا کردن علت دقیق خرابی حتما باید خودروی شما توسط کارشناس بررسی و عیب یابی گردد تا دلیل قطعی آن مشخص گردد.

حسین
حسین
2 سال پیش

در خودرو ۲۰۶تیپ۱سیمهای سنسور اکسیژن لخت شده وبه هم برخورد کرده بودند این مشکل باعث دیر روشن شدن خودرو دربعضی مواقع میشودوازپاین آمدن شتاب میشود یانه

جمشید مرادی
جمشید مرادی
2 سال پیش

درود بر شما. مثل همیشه کامل، دقیق، و بی نقص. موفق باشید

نیما
1 سال پیش

شاید سنسور اکسیژن ماشینهای اروپایی بالای صدهزارتا کار کنن ، ماشینهای ایرانی و چینی عمر سنسورشون یک چهارم اونا هست و خیلی زودتر باید تعویض بشه.

وحید کاظمی
وحید کاظمی
1 سال پیش

سلام‌ایا علاوه بر تمام‌این علائم خارج شدن دود سطاه نیز از علائم خرابی سنسور اکسیژن میباشد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  وحید کاظمی
1 سال پیش

با سلام
خروج دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد.

احمد
احمد
1 سال پیش

سلام ماشین من تیبا دواگانه فابریک هست چندتا سنیور اکسیژن بالا انداختم ولی خطای سنسور اکسیژن عدم شناسایی توسط ایسیو میده میشه راهنمایی کنید حل نشد هرجا بردم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمد
1 سال پیش

با سلام
این مشکل در برخی از خودروهای مشابه مشاهده شده است، حتما می بایست به خدمات پس از فروش خودروی خود یا امدادخودروی سایپا مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نمایند.
البته در بسیاری موارد قطعات موجود در سطح بازار نیز قابل اطمینان نبوده و تقلبی هستند.

کاوندی
کاوندی
1 سال پیش

سلام من چانگان دارم و در حال حرکت موتور خاموش شد و بعداز مراجعه به تعمیرگاه گفتن سنسور اکسیژن مشکل داده وسفارش دادیم که براتون بیارن وگفتن فعلا بنزین سوپر یا یورو 5 بزنین بعداز چندروز به علت نبود بنزین سوپر در جایگاهها مجبور شدم بنزین معمولی بزنم که مجددا ماشین خاموش میشد استارت میخوره روشن میشه اگر گاز ندم خاموش میشه . میشه بفرمایین علت چیه

میثم
میثم
1 سال پیش

سلام خوبین؟اگ‌میشه راهنماییم کنین ممنون میشم
دوستان من ماشینم وقتی میاد به دورموتور ۳حس میشه قشنگ ک موتورتوفشاره ریزلغزشی میاد میگیره توسرعت ول میکنه بعدچراغ چک روشن شد دستگاه دیاگ زدیم سنسوراکسیژن اومد سوالم اینه آیا موتور توفشارمیفته دورموتور سه ک میاد قشنگ زورمیزنه صداش میاد تو ربطی داره ایا ماشینمم درحد صفره سایناست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میثم
1 سال پیش

علائم متداول خرابی سنسور اکسیژن شامل موارد زیر هستند: ۱- روشن شدن چراغ چک یکی از ساده ترین روش‌ها برای آگاهی از خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ چک آن خواهد بود. اگر سنسور اکسیژن معیوب باشد یا نارسایی در آن وجود داشته باشد، چراغ چک موتور، روشن می‌شود. به‌محض روشن شدن این چراغ، خودروی خود را نزد مکانیک مجرب ببرید. این چراغ می‌تواند بنابر دلایل مختلفی روشن شود، بنابراین مهم است که توسط یک متخصص که می‌تواند به‌درستی علت دقیق آن را تشخیص دهد، بررسی شود. اگر وسیله نقلیه‌ای دارید که مسافت طولانی را پیموده است، احتمالاً سنسور اکسیژن… خواندن ادامه ...

محمد
محمد
در جواب  میثم
1 سال پیش

بله ربط داره
سوکت سنسور اکسیژن رو در بیار و یه روز اونجوری برون میبینی که سالم کار میکنه

vahid_0547
vahid_0547
1 سال پیش

سلام
جناب من سمند XU7 دارم تو عرض ۲ سال دوتا سنسور اکسیژن عوض کردم ولی بازم نتونستم نتیجه بگیرم مصرف سوخت بنزینم به شدت بالا رفته یعنی دیگه دارم مجبور میشم با پالایشگاه نفت قرارداد ببندم ممنون میشم راهنماییم کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  vahid_0547
1 سال پیش

با سلام خرابی سنسور اکسیژن در عملکرد موتور و آلایندگی محیط اثر منفی دارد. خوشبختانه پیام‌های هشدار فوری به راننده اجازه می‌دهند تا خیلی زود از خرابی سنسور اکسیژن آگاه شود و از آسیب زیاد آن جلوگیری می‌کنند. در ادامه چند مورد از دلایل خرابی سنسور اکسژن را به اختصار برایتان بیان می کنیم: ۱. کاهش عملکرد موتور ۲. روشن شدن چراغ چک خودرو ۳. افزایش مصرف سوخت ۴. افزایش آلایندگی اگزوز سنسور اکسیژن شما نسبت بهینه هوا به سوخت را تعیین می‌کند. در صورت خرابی این سنسور ممکن است متوجه دود سیاهی شوید که از اگزوز ماشین خارج می‌شود.… خواندن ادامه ...

احمد
احمد
1 سال پیش

سلام، بین سنسور اکسیژن ماشین و موتور سیکلت تفاوت خاصی وجود داره؟
سلامت سنسور اکسیژن موتور سیکلت رو هم حضوری چک میکنین؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمد
1 سال پیش

با سلام سنسور اکسیژن خودرو: به طور کلی سنسورها با بررسی شرایط محرک‌های فیزیکی مشخصی که با آن‌ها در ارتباط هستند، گزارش خرابی، نقص یا هرگونه مشکلی را صادر کرده و اعلام نیاز برای رفع آن می‌نمایند. حسگر اکسیژن که سنسور لامبدا نیز نامیده شده، در صنعت به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می‌شود و میزان اکسیژن موجود در سوخت یا گاز را اندازه‌گیری می‌کند. سنسور اکسیژن که یکی از اصلی‌ترین حسگرهای خودرو است، در ورودی مسیر اگزوز قرار دارد و وظیفه آن اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو یا در واقع موتور است. اکسیژن موجود در… خواندن ادامه ...

استاد
استاد
1 سال پیش

سلام. میشه سنسور اکسیژن وانت رو به پراید انداخت؟ کلا سنسور اکسیژن کدام ماشینها به پراید میخوره یا همشون یکین؟
۲.سنسور اکسیژن بالا و پایین یکی هستن؟ و میشه جاشونو عوض کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  استاد
1 سال پیش

با سلام
اگر منظورتان پراید 151 یا اصطلاحا وانت پراید است، بله . سنسور اکسیژن تمام خودروهای خانواده پراید با یکدیگر مشترک است.
هر خودرویی یک عدد سنسور اکسژن بیشتر ندارد و احتمالا شما این سنسور را با سنسور دریچه گاز یا استپر موتور اشتباه گرفته اید.

محمد
محمد
1 سال پیش

با سلام
پراید مدل ۸۵ هنگام پر کردن دنده د دور موتور ۳۰۰۰ مکسی داره که هر چقدر گاز فشار بیاد سرعت تغییر نداده باید دنده کم بشه که این حالت در سربالایی مشهود تر میشه
مشکل از سنسور اکسیژن؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

خدایی خیلی سَر تر نسبت به سایت های دیگه مطلب میذارید، هم فنی تر هم دقیق تره مطلب هاتون.
دمتون گرم👍👏💪😘

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله، برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

احمد رضا ایروانی فرد
احمد رضا ایروانی فرد
1 سال پیش

سلام سنسور اکسیژن مهم است اگر معیوب باشد حتی ماشین جوش می اورد ماشینم خراب بود تعمیرکار اهمیت نداد

mmd.kin
mmd.kin
در جواب  احمد رضا ایروانی فرد
1 سال پیش

واقعا خرابی سنسور اکسیژن تاثیر داره در جوش اوردن ماشین؟

mmd.kin
mmd.kin
1 سال پیش

سلام دست شما درد نکنه با مجله هاتون خیلی عالین
خرابی سنسور اکسیژن ۲۰۶ باعث میشه در مواردی ماشین جوش بیاره؟

شایان
شایان
1 سال پیش

سلام چراغ چک ماشین من روشن شده بود دیاگ زدن کفتن سنسور اکسیژن خطا میده و باید عوض بشه عوضش کردیم ولی فرداش دوباره چراغ چک روشن شد. دوباره دیاگ ردیم گفت سنسور اکسیژن داره خطای موقت میده و صافی بنزین رو عوض کردن ولی بازم چراغ جک روشن شد. میشه راهنماییم کنین که مشکل چیه و چطوری درستش کنم؟

رضا
رضا
در جواب  شایان
7 ماه پیش

سلام ماشین منم تیباست درست همین مشکل رو داره هر جا میبرم میگه سنسور رو عوض کن عوض میکنم فردا دوباره خطای موقت میده چراغ چک روشن میشه لطفا جواب بدین ممنون

علی
علی
9 ماه پیش

سلام من رانا دارم سنسور اکسیژن خراب شده چراغ چک روشن شده اذیت میکنه چند بار عوض کردم درست نشد راهنمایی کنید ممنون

آخرین ویرایش 9 ماه پیش توسط علی
مسعود
مسعود
8 ماه پیش

سلام وقت بخیر
یه رانا 96 دارم سنسور اکسیژن شمع و وایر عوض کردم ولی در زمان معکوس دادن دنده ها یا در سر بالایی ماشین کپ داره ولی دور موتور از 2000 می گذره وضعیت درست میشه ولی در مواقع دیگه از جمله شتاب گیری یا در سرعت مشکلی ندارم الان اروری در ایسیو ندارم ولی در قبل ارور سوخت رسانی ناصحیح در دور آرام داشتم لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست

سعید
سعید
7 ماه پیش

سلام ماشینم 207مدل97سنسور اکسیژن خراب شد
الان هر نوع سنسوری که هست گرفتم بازم چراغ چک روشن میشه
ممنون میشم راهنمایی کنید

محمودنارویی
محمودنارویی
1 ماه پیش

سلام دناپلاس مدل ۹۷ دارم خطا سنسوراکسیژن داره و مکانیک میگه هردوتا سنسور اکسیژن عدد۱.۶را نشون میدن چراع چک هم روشنه مشکل چی میتونه باشه امکان داره هردوتا سنسور باهم خراب بشن

مشاوره رایگان و ثبت سفارش