3.7
(330)

روشن شدن چراغ چک ماشین می تواند پدیده نگران کننده ای برای مالکان خودرو باشد، چرا که این اخطار کمی کلی ترموستات از آنچه که باید باشد است. روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از مشکلاتی است در ماشین های پژو ۲۰۶، پراید، سمند، ال ۹۰، تندر ۹۰، سمند و دنا و حتی مزاد ۳ زیاد دیده میشود.

ولی اگر از تعدد عوامل و دلایل روشن شدن آن بگذریم، خبر خوش آن است که لازم نیست به محض مشاهده آن، خودرو را متوقف و به یک مکانیکی نشان دهید. قطعا متعجب خواهید شد اگر ببینید چه دلایل رایج بی ربط و غیر معقولی از عوامل این اخطار هستند.

دلایل چراغ چک 300x201 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
علت روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

در این مقاله به بررسی مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خواهیم پرداخت، به ترتیب متداول بودنشان باهم آنهارا مرور می کنیم تا به چشم اندازی از خسارات و هزینه های وارده برسیم. با ما همراه باشید!

چرا باید به روشن شدن چراغ چک خودرو اهمیت داد؟

چراغ چک ماشین، که از کاربردی‌ترین چراغ‌های درون مجموعه آمپر محسوب می‌شود، چراغی است که به صورت مستقیم به ECU ماشین متصل بوده و بسته به پیشرفته بودن ECU می‌تواند دارای معانی مختلفی باشد.

تفاوتی که بین چراغ چک و سایر هشدار دهند‌ه‌های مجموعه آمپر وجود دارد این است که هر کدام از این هشدارها فقط و فقط به خاطر یک عامل و یا مشکل خاص روشن می‌شوند در حالی که روشن شدن چراغ چک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

چراغ چک 5 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
چراغ چک یا Check Engine ماشین چیست؟

این چراغ که از آن به عنوان چراغ خطا نیز یاد می‌شود، بعد از ارتقاء سیستم سوخت رسانی ماشین‌ها به انژکتوری عمومیت یافته است. در ماشین‌های قدیمی که دارای ECU های ساده‌ای هستند، روشن شدن چراغ چک پراید یا هر ماشین دیگری می‌تواند به علت مشکلات سوخت رسانی و جرقه زنی باشد.

اما در ماشین‌های امروزی روشن شدن این چراغ می‌تواند دلایل مختلفی همچون وجود مشکل در گیربکس، تهویه، موتور، ترمز و غیره داشته باشد. ما در این نوشتار به بررسی دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین هایی مانند پراید خواهیم پرداخت و به سوال ” چرا چراغ چک ماشینم روشن میشود ” پاسخ خواهیم گفت.

مسائلی چون روشن شدن چراغ چک خودرو و یا به صدا افتادن ماشین همواره رانندگان را نگران می‌کند، در نتیجه دانستن مواردی چون دلایل شایع روشن شدن چراغ چک خودرو و یا آشنایی با انواع صدای ماشین و یا علل برق دزدی ماشین می‌تواند بسیار راهگشا و کاربردی باشد.

روشن شدن چراغ چک نشان از چیست؟

قبل از مطالعه ادامه این مقاله، پیشنهاد میدهم حتما ویدئوی جالب زیر را تماشا کنید، شاید جواب سوال شما “چرا چراغ چک ماشینم روشنه” در این فیلم باشد!

چرا چراغ چک ماشینم روشن و چشمک میزند؟

در حالت کلی می‌توان گفت دو دسته خطا باعث روشن شدن چراغ چک یا همان Engine Check می‌شوند: ۱) خطاهای موقت و ۲) خطاهای دائمی.

  • خطا های موقت:

خطاهای موقت که به آن‌ها خطاهای لحظه‌ای نیز گفته می‌شود، آن دسته از خطاهایی هستند که برای چند لحظه کوتاه به وجود آمده و در حافظه ECU به ثبت می‌رسند.

این خطاها یا می‌توانند طبیعی و قابل چشم پوشی باشند و یا این که می‌توانند علامت و نشانی برای شروع یک خطای دائمی و اشکال جدی در ماشین باشند.

  • خطاهای دائم:

خطاهای دائمی نیز آن دسته از خطاهایی هستند که در صورت بروز اشکال طولانی مدت در قطعات الکتریکی ماشین و یا تغییر در داده‌های سنسورها زمانی که نشان دهنده خرابی قطعات مکانیکی ماشین هستند در ECU به ثبت می‌رسند.

 علت روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک 300x209 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
علل روشن شدن چراغ چک ماشین چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم روشن شدن چراغ چک پراید یا هر خودروی دیگری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این نوشته به معرفی 14 عامل اصلی که باعث روشن شدن چراغ check ماشین میشود می پردازیم.

1- مشکل در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن 300x216 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
خرابی حسگر اکسیژن علت روشن شدن چراغ check ماشین

اولین و رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین ها خرابی سنسور اکسیژن است. نقص در سنسور اکسیژن تاثیر مستقیمی‌ بر مصرف سوخت خودرو دارد و می‌تواند میزان مصرف سوخت را به شدت افزایش دهد.

اگر مشکل از سنسور اکسیژن باشد، در این صورت بابت تعمیر آن نگران نباشید. زیرا تعمیر سنسور اکسیژن هزینه سنگینی نخواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که می‌توانید آن را نادیده بگیرید. زیرا اگر مشکلی در سنسور اکسیژن خودرو وجود داشته باشد، مصرف سوخت را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد و هزینه سوخت شما را چندین برابر خواهد کرد.

از دلایل خرابی این قسمت می‌توان به روغن سوزی موتور، نقص در سیستم برق پیشرانه، شکستگی سنسور و … اشاره کرد که همه‌ این‌ موارد منجر به خام سوزی و بدسوزی بنزین در موتور می‌شوند.

بهترین کار برای جلوگیری از خرابی این قطعه این است که هر چند وقت یکبار آن را چک کنید تا کار به روشن شدن چراغ چک خودرو کشیده نشود.

2- مبدل کاتالیستی خراب

%name علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
مشکل در مبدل کاتالیستی علت روشن شدن چراغ چک ماشین

این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کاتالیست بهتر است نسبت به وضعیت سنسور اکسیژن بی‌توجه نباشید، همچنین تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن‌موتور را نیز فراموش نکنید.

اگر مبدل کاتالیستی خراب شده باشد باعث می‌شود تا نسبت مسافت طی شده با سوخت مصرفی همخوانی نداشته باشد و هرچه پدال گاز را فشار دهید سرعت بیشتری احساس نکنید.

3- از کار افتادن سنسور هوای ورودی

سنسور هوا 300x225 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
ایراد در سنسور هوا دلیل روشن شدن چراغ چک

سنسور هوای ورودی وظیفه دارد که میزان هوایی که به موتور وارد می‌شود را بررسی کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند.

لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی در موقعیت پدال گاز می‌توانند نشان‌دهنده خرابی این سنسور باشند. همچنین اگر موتور خفه می‌کند یا مصرف سوخت بالاتر است، مشکل می‌تواند از سنسور ورودی هوا باشد.

مقاله پیشنهادی: علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز

4- مشکل در درپوش باک

درپوش باک 300x169 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات به علت درپوش باک

اگر درپوش باک دارای ترک خوردگی باشد یا خوب بسته نشود سوخت داخل باک بخار می‌شود و ممکن است کل سیستم سوخت‌رسانی را دچار مشکل کند. پس اگر چراغ چک خودروی شما روشن شد حتما به درپوش باک نگاهی بیندازید.

5- شل شدن کلاهک گاز

یک کلاهک گاز شل، یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور است. کلاهک بخش مهمی از سیستم سوخت رسانی خودرو است. به طور خاص مانع از خروج دود بنزین از مخزن سوخت بنزین می‌شود و این کمک می‌کند تا کل سیستم را تحت فشار مناسب نگه دارد.

اگر چراغ موتور بلافاصله پس از پر کردن مخزن گاز روشن شد، اطمینان حاصل کنید که کلاه گاز شل نباشد. گاهی اوقات کلاهک باید تعویض شود، که هزینه بر است.

6- ایراد از باتری خودرو

%name علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات به علت خرابی باتری

در بسیاری از خودروها چراغ دینام نشان‌دهنده مشکلی در باتری ماشین است. البته در خودروهای با تکنولوژی بالا، چراغ هشدار دهنده خرابی باتری خودرو نیز تعبیه شده است. درنتیجه اگر خودروی شما جزو خودروهای با تکنولوژی بالا نیست، خرابی باتری می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

البته تمام شدن باتری یکی از علت‌های روشن شدن چراغ چک خودرو است. تعویض یا شارژ باتری به تنهایی کار ساده‌ای است، اما به خاطر داشته باشید که در بعضی از جدیدترین خودروها، باتری زیر پوشش‌های پلاستیکی دفن شده‌است و دسترسی به آن کمی دشوار است. به هر روی، این مشکل را می‌توان با تعویض باتری ماشین برطرف کرد.

7- شمع‌ها و وایرها

شمع معیوب 300x200 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک سمند به علت شمع و وایر معیوب

کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ Check خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست.

از آنجائیکه شمع‌ها جزو لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شود می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارد. پس اگر شمع‌ یا وایرهای خودروی شما مشکل داشت در اولین فرصت آن‌ را برطرف کنید.

8- نقص در کوئل خودرو

کوئل 300x225 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک پراید به علت کوئل ماشین

کوئل عهده‌دار تأمین الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌هاست. خراب شدن کوئل می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. بعلاوه اگر کوئل خراب شود احتمالا شمع‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

نقص در این بخش باعث می‌شود که جریان برق ضعیفی برای جرقه زدن به سمت شمع‌ها ارسال شود که در نتیجه شاهد از کار افتادن سیلندرها و مختل شدن بخش سوخت و ساز خواهید بود.

9- سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

ای جی آر 300x178 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
مشکل سیستم چرخش اگزوز گاز علت روشن شدن چراغ چک

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

10- از افتادن ترموستات

ترموستات 300x208 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
خرابی ترموستات گاهی علت چشمک زدن چراغ چک

این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

11- خرابی انژکتور سوخت

انژکتر 300x225 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ Check نشانه خرابی انژکتور سوخت

مشکل انژکتور نیز می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. مشکل در انژکتور خودرو مشکل رایجی نیست ولی اگر انژکتور خودروی شما با مشکل مواجه شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادات بد رانندگی خود نظیر رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و مواردی از این دست را ترک کنید.

12- ایراد در سیستم دزدگیر

گاهی اوقات اگر دزدگیر به‌خوبی نصب نشود و تنظیماتش درست نباشد می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که کامپیوتر خودروی شما سیستم های نصب شده را به‌عنوان یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و چراغ چک را روشن و گاهی ثابت نگه می‌دارد.

ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از عوامل مهم در برق‌دزدی خودروست و این امر حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری ماشین شود.

13- نشتی خلأ

%name علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک دنا به علت نشتی خلاء

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

14- مسائل مربوط به هشدارهای پس از فروش

یک هشدار پس از فروش می‌تواند در ماشین شما خراب شود اگر آن را به درستی نصب نکنید. این می‌تواند باتری را تخلیه کند، چراغ چک موتور را روشن کند، و یا حتی جلوی استارت خودرو را بگیرد.

اگر مسائل بالا را مشاهده کردید، باید زنگ هشدار درست، نصب مجدد، و یا کاملا تعویض کنید. انجام این کار در وهله اول ممکن است هزینه‌ی زیادی داشته باشد، اما آرامش خاطر که با داشتن یک آلارم کاملا کاربردی حاصل می‌شود، ارزشمند است.

 مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

روشن شدن چراغ چک پژو نشانه چیست؟

چراغ چک 7 300x219 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
روشن شدن چراغ چک نشانه چیست؟

علت روشن شدن چراغ چک پژو میتواند یکی از موارد زیر باشد :

  1. روشن ماندن طولانی خودرو و موتور برای مدت خیلی طولانی باعث روشن شدن چراغ چک می شود.
  2. چشمک زن بودن چراغ چک خودرو به معنی وجود نقص در یکی از سیلندر ها می باشد.
  3. وجود اشکال در سنسور اکسیژن خودرو نیز علت روشن شدن چراغ چک پژو است.
  4. ایراد در مبدل کاتالیست نیز یکی از دلایل روشن شدن این چراغ چک است.
  5. وجود مشکل در داخل موتور خودرو نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.
  6. وجود مشکل در سیستم احتراق داخل موتور
  7. فعال شدن سنسور میل بادامک ( باعث خواهد شد که دریچه ها سوخت به درستی باز و بسته نشوند)
  8. ایراد و تنظیم نبودن دریچه های ورود و خروج سوخت در سیلندر ها
  9. خراب شدن و یا از کار افتادن پمپ بنزین
  10. وجود مشکل در سوخت خودرو یا پایین بودن کیفیت ان از حد استاندارد

نکات مهم روشن شدن چراغ چک ماشین پراید

چراغ چک 5 300x188 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
دلایل دیگر روشن شدن چراغ خطای خودرو

از جمله نکاتی که هنگام روشن شدن چراغ چک ماشین و یا قبل از آن باید مورد توجه قرار بگیرند به شرح زیر می‌باشند:

  • چنانچه سرویس‌های دوره‌ای برای اطمینان از سالم بودن قسمت‌های مختلف ماشین انجام بگیرد، اصولاً راننده با مشکل روشن شدن چراغ چک ماشین مواجه نخواهد شد.
  • گرم شدن بیش از حد موتور ماشین نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که منجر به روشن شدن چراغ چک ماشین پراید می‌شود. اما این عامل یکی از کم اهمیت‌ترین عوامل می‌باشد که به راحتی رفع می‌شود. بنابراین نسبت به سایر عوامل دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • بیشتر عواملی که باعث می‌شوند چراغ چک ماشین پراید روشن شود، عوامل مربوط به سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی می‌باشند.
  • حال چنانچه ماشین در حین حرکت ریپ نزند و یا این که از قسمت موتور ماشین صدای غیر عادی به گوش نرسد، حرکت ماشین بلامانع خواهد بود.
  • راننده می‌تواند با برداشتن قطب منفی باتری (یعنی جدا کردن باتری ماشین ) آن هم به صورت موقت و یا با استفاده از بنزین سوپر ایرادات احتمالی‌ای که در سیستم انژکتور وجود دارد را رفع نماید و به حرکت خود ادامه دهد.
  • در برخی مواقع ممکن است چراغ چک حتی با روشن کردن کولر ماشین هم روشن شود. بنابراین همانطور که پیشتر نیز بیان شد، روشن شدن چراغ چک ماشین دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که برخی از آنها بی‌ اهیمت و برخی از آن‌ها با اهمیت‌تر هستند.
  • اما در صورتی که این ایرادات رفع نشد باید در اسرع وقت ماشین خود را جهت تعمیر به یک تعمیرگاه برساند.

مقاله پیشنهادی: دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن

 چگونه چراغ چک پراید را خاموش کنیم؟

چراغ چک 8 300x199 علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن
نحوه رفع چراغ چک ماشین

رفع چراغ چک ماشین معمولا به 4 روش مهم انجام می‌پذیرد:

  • رانندگی نمودن و انجام ندادن هیچ کار خاصی
  • روشن و خاموش کردن چند باره خودرو
  • قطع باتری و وصل مجدد آن
  • استفاده از دیاگ

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهترین کار هنگام روشن شدن چراغ چک خاموش کردن موتور و رفع کردن ایرادات احتمالی است.

چرا که اگر روشن شدن چراغ چک مربوط به ایرادات جدی در سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی باشد، مشکلاتی را هم برای ماشین و هم برای راننده به وجود خواهد آورد.

بنابراین بهتر است به محض روشن شدن چراغ چک عیب یابی خودرو صورت بگیرد تا از مهم بودن یا مهم نبودن این ایرادات اطمینان حاصل شود.

راهنمای چراغهای اخطار پشت آمپر خودرو

نتیجه گیری روشن شدن چراغ چک خودرو

تمامی‌ این موارد جز متداول‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو هستند که با در نظر گرفتن موارد ایمنی و چک کردن قطعات می‌توانید نسبت به رفع مشکل روشن شدن چراغ چک اقدام کنید.

امیدواریم مقاله «علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه برطرف کردن آن» مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با مطالعه آن به اطلاعات مناسبی در رابطه با این سیستم مهم در خودرو دست پیدا کرده باشید.

اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه‌ها دارید که می‌تواند به سلامت و امنیت خوانندگان این متن حین رانندگی کمک کند، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
20 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اربابی
اربابی
3 سال پیش

علت روشن ماندن چراغ چک ماشین چیه ؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اربابی
3 سال پیش

با سلام چند مورد از عواملی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شوند به شرح زیر است: 1- سنسور اکسیژن رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود، اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند. ۲- ایراد در مبدل کاتالیستی این مشکل بیشتر در خودرو‌های قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه… خواندن ادامه ...

adil
adil
2 سال پیش

سلام خودرو من سورن توربو شارژ هست چند وقتی میشه که هنگام درجا کار کردن آنهم با کولر، چراغ چک روشن میکنه، گفتن که مشکل از پمپ بنزین هست اونو کامل عوض کردم اما مشکل برطرف نشد، البته با یکبار خاموش و روشن کردن خودرو، چراغ چک خاموش میشه، ممنون میشم راهنمایی کنید

محمدی
محمدی
2 سال پیش

باسلام و خسته نباشید خدمت استید محترم بنده حدود یک سال است چراغ چک ماشین روشن میشود و درحال سبقت گاز نمیخورد و هر کجا هم که بردم علتی برای من اوردن و بنده هم ان را عمل نموده ام… 1:تعویض کوعل 2:شمع ها 3:وایر ها4:تعویض درب باک ماشین5:سنسور پدال گاز6:شست و شوی سوزن انیژگتور ها و تعویض واشر های دور سوزن انیژکتر ها و هنوزم که هست چراغ چک ماشین بعد از این همه تعویض قطعات چراغ چک ماشین هنوز هم روشن است و در حال حرکت گاز نمیخورد.. وباید سووویچ را ببندم و یک دفعه روشن کنم و… خواندن ادامه ...

hamid
hamid
در جواب  محمدی
2 سال پیش

سنسور اکسیژنت خرابه داداش

عطیه
عطیه
1 سال پیش

سلام چراغ چک روشن شده و ماشین گاز نمیخورد کد خطا P0300 را نشان میدهد لطفا علت را بفرماید

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط عطیه
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عطیه
1 سال پیش

با سلام کد خطای P0300 در ECU، بدین معناست که یک یا چند سیلندر در اتوموبیل شما، معیوب هستند. این عیوب زمانی به وجود می آید که سوخت کافی در سیلندرها وجود نداشته باشد. از آن جایی که انرژی اتوموبیل از احتراق سوخت تامین می گردد، به همین دلیل سلامت سیلندرها ، احتراق سوخت و عملکرد بهینه موتور بسیار مهم است. با معیوب شدن سیلندرها، دور موتور دچار نوسان شده و بر مبدل کاتالیزوری تاثیر می‌گذارد. در این هنگام ECU، تشخیص می‌دهد که یکی از سیلندرها دچار مشکل شده است و کد خطای P0300 را در ECU، نمایش می‌دهد. گاهی… خواندن ادامه ...

هادی
هادی
1 سال پیش

سلام ماشین سمند دارم گاهی اوقات و بیشتر مواقع هنگام عبور از دست انداز و چاله ها ناگهان چراغ چک روشن و بعد از چند ثانیه خودبخود خاموش میشه، بنظر شما علت آن چیست ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هادی
1 سال پیش

با سلام
روشن شدن چراغ هشدار چک به دلیل نقص فنی در سیستم الکترونیکی خودرو اتفاق می افتد، توصیه می شود حتما به یک کارشناس مراجعه نمائید تا با استفاده از دستگاه دیاگ مشکل خودروی شما را بررسی و برطرف نماید.

امیر
امیر
در جواب  هادی
1 سال پیش

سلام ماشینم سمنده باتری نو گذاشتم ولی چراغ چکش روش شده و خاموش نمیشه شتابش هم کم شده

هیرش
هیرش
1 سال پیش

سلام وفت بخیر
ماشینم پارس مدل ۹۰ دوگانه هستش
وقتی گاز میدم دور موتورم از ۴هزار بالاتر میره چراغ چک روشن میشه دور موتور میاد پایین اونم خاموش میشه.مشکلش چیه؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هیرش
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید نیاز به بررسی و تست توسط دستگاه دیاگ دارد اما احتمال می رود یکی از سنسورهای دریچه گاز، اکسیژن و یا استپر موتور آسیب دیده و نیاز به بررسی یا تعویض داشته باشند.
برای عیب یابی و برطرف شدن این مشکل توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل مشکل آن را مرتفع نماید.

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام
علت روشن ماندن چراغ چک چیه
وقتی دستگاه دیاگ زد گفت از سنسور اکسیژن رفتم عوض کردم بازم روشن میشه…باعث افت شتاب ماشین میشه

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط محمد
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
روشن شدن چراغ چک خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که مهم ترین آنها را برایتان بیان می کنیم.
سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب دزدگیر، نشتی خلأ.
برای مشخص شدن دلیل روشن شدن چراغ حتما بایستی از دستگاه دیاگ و عیب یابی آن کمک بگیرید.

اکبر
اکبر
1 سال پیش

سلام
من پراید 86 دارم موقعی که بنزینم کم می‌شود
وقتی بخاری و چراغ هارو روشن میکنم ماشین خوب کار نکرده و چک روشن میشود و تا اینکه بخاری و چراغ را خاموش میکنم دوباره به خوبی کار میکند البته در حالت گاز مشکلی ندارد علت چی میتونه باش اگه راهنمایی کنید. ممنون میشوم
ممنون از سایتتون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  اکبر
1 سال پیش

با سلام
مهمترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو عبارتند از:
سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب دزدگیر، نشتی خلأ و …
برای بررسی و عیب یابی این موضوع توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

آرین
آرین
1 سال پیش

سلام من ماشینم نیسان هس بردم سیم کش چراغ دنده عقب و یه چراغ نور پایین عوض کرد بعد کیلومتر ماشین رو باز کردیم تمیزش کردم وقتی تموم شد روشنش کردم از اون لحضه چراغ چکش روشن شده و خاموش نمیشه

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط آرین
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آرین
1 سال پیش

با سلام
روشن شدن چراغ چک در خودرو دلایل مختلفی میتواند داشته باشد از جمله:
سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب دزدگیر، نشتی خلأ.
برای بررسی و چکاپ کامل خودرو می بایست حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

سبحانی
سبحانی
9 ماه پیش

باسلام و احترام
هر بار خودرو ساندرو بدلیل روشن شدن چراغ چک و چراغ فنری شکل دیاگ و ریست میکنیم چراغ فنری شکل روشن میماند و چراغ چک پس از استفاده از کولر مجدد روشن میشه، مشکل چیست میتونه خسارت بار باشد؟
ممنون از توضیحاتتون

ایمانی
ایمانی
8 ماه پیش

عالی بود،

مشاوره رایگان و ثبت سفارش