3.4
(249)

در این مقاله به بررسی علت صدا های غیر عادی خودرو می پردازیم که نباید نادیده گرفته شوند، چرا که ممکن است هشدار دهنده یک خطر جدی باشند. بنابراین با تشخیص و عیب یابی صدای زیاد ماشین به رفع آن می پردازیم.

صدای غیر عادی خودرو2 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
عیب یابی صدای غیر عادی خودرو

تشخیص علت 15 صدای غیر عادی ماشین

به سروصداهای ناهنجار به دقت گوش بدهید. اگر هر روز تکرار می شوند به این معنی است که مشکل جدی شده و وقت اقدام کردن است. با بی توجهی مشکل خود به خود رفع نخواهد شد و باید عیب یابی خودرو از روی صدا را جدی گرفت؛ چرا که تعلل در انجام تعمیر مشکل را حادتر می کند که به معنی تعمیرات گران قیمت تری هم خواهد بود.

1- صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان

اگر زمانی‌که پارک کرده‌اید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این مشکل به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می‌شود. بااین‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتی‌که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.

2- صدای کلیک کلیک هنگام دور زدن

صدای محور ها 300x183 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای چرخ ماشین

اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می‌شنوید، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست می‌چرخانید این صدا را می‌شنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این صدا به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌راحتی خودرو را کنترل کنید.

صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

صدای د عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
صدای غیر عادی خودرو

اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می‌شنوید، ممکن است لاستیک‌ها کم‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخ‌ها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ‌ها به‌خوبی بالانس نشده باشند.

3- صدای کلیک هنگام استارت

اگر صدای کلیک شنیدید و به‌دنبال آن خودرو روشن نمی‌شود، باتری ماشین خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمی‌کند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن به‌وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.

4- شنیدن صدای پیس پیس خودرو

در صورتی که چنین صدایی به گوشتان خورد، سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم را چک کنید. سیستم خنک کننده موتور، حرارت موتور را متعادل نگاه می‌دارد و دیگری به کنترل میزان سوخت ورودی به موتور مربوط است که اگر دچار مشکل باشد، ماشین شما سوخت بیشتری نسبت به حالت عادی مصرف می‌کند.

5- صدای جیغ مانند برخورد دو فلز در هنگام ترمزگیری

دو جسم فلزی 300x194 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
صدای کشیدن دو فلز هنگام ترمز گرفتن

اگر صدای جیغ لنت ها تبدیل به صدای آهن قراض شده نشان دهنده کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر می باشد. لنت ها مقصر اصلی هستند و با هر بار ترمزگیری یکی از روتور ها آسیب می بیند. گاهی اوقات ممکن است در حال حرکت و بدون گرفتن ترمز این صدا را بشنوید پس به یاد داشته باشید در چنین حالتی لنت ترمز شما تمام شده و باید تعویض گردد.

این صدا معمولا با فشردن پدال ترمز شنیده می شود. اصطکاک قسمت گوشتی لنت با دیسک ترمز چرخ موجب توقف خودرو می شود. به مرور زمان وقتی این قسمت گوشتی تمام می شود، دیسک ترمز چرخ با قسمت فلزی لنت ترمز درگیر می شود. تعمیرکاران در چنین مواقعی می گویند: « لنت تمام کرده اید». در حال حاضر بیشتر لنت ها از جنس سرامیک هستند.

مقاله پیشنهادی: علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

6- صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

صدای قیژ قیژ 300x198 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
صدای هو هو در سرعت بالا

این صدا معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می‌شود. ممکن است چندثانیه پس از خاموش‌ کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید. این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز (بوستر) است. برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود. ممکن است بوت یا مهروموم تقویت‌کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند.

اگر این صدا را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی/ سرمایشی خودرو می‌شنوید، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد. گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می‌شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید.

7- صدای تیک‌ تیک ماشین

اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.

8- صدای انفجار بلند اگزوز

برای عیب یابی خودرو از روی صدا، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی وقتها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد.

اگزوز خودرو وظیفه خارج‌ کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد. اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد، زنگ زده و نشتی پیدا می‌کند. اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است.

9- صدای  ضربه یا سیلی ‌زدن از زیر خودرو

صدای غیر عادی خودرو2 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای غیر عادی خودرو از زیر ماشین

اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق‌تق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح می‌گویند خودرو یاتاقان زده است. اگر صدا از بخش مرکزی خودرو به‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.

در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید.

مقاله پیشنهادی: صدای تق تق استارت علامت چیست؟

10- صدای زوزه کشیدن ماشین

صدای زوزه از محور عقب 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای زوزه کشیدن ماشین هنگم گاز دادن

شایع ترین علت شنیدن این صدا سوختگی، خوردگی یا به اصطلاح کچل شدن دنده برنجی است. اگر دیفرانسیل در قسمت عقب باشد، ممکن است این صدا کمی متفاوت تر به گوش برسد. از دلایل دیگر صدای زوزوه کشیدن خرابی بوش دنده، خرابی بلبرینگ و خرابی کراون ویل و پینیون است.

صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.

11- صدای تلق تلق هنگام عبور از دست انداز ها

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق خصوصا هنگام عبور از دست انداز، مانع و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی است. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

شنیدن صدای ضربه و دنگ در سرعت گیر‌ها

صدایی شبیه به دنگ روی سرعت گیر‌ها یا ناهمواری‌های جاده به گوشتان می‌خورد؟ احتمالا مشکل از سگدست و یا اتصالات محور‌ها و شاسی است. البته قبل از اینکه به تعمیرگاه بروید، از زیر ماشین اتصالات اگزوز را نیز بررسی کنید که دچار لقی نباشند.

12- صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری

صدای ترمز 300x203 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای غیر عادی خودرو از زیر ماشین

تولید این صدای غیر عادی خودرو نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.

صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو:

این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه دینام یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

13- صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

جیغ تسمه 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای غیر عادی خودرو ماند جیغ تسمه

اگر پس از روشن ‌کردن خودرو صدایی جیغ ‌مانند می‌شنوید که پس از گرم‌ شدن خودرو از بین می‌رود، مشکل از تسمه دینام است. اگر این تسمه را تعویض کردید و صدا قطع نشد، ممکن است تنسیونر (تنظیم‌کننده کشیدگی تسمه) آن فرسوده شده باشد.

برای اینکه مطمئن شوید، درهنگامی‌که موتور دارد کار می‌کند، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد. اگر صدا قطع شد، تسمه دینام فرسوده است. موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر.

14- صدای تقه از زیر ماشین هنگام گاز دادن

اگر زمانی که گاز می‌دهید، خودرو صدایی غیرعادی، شبیه به صدای ماشین‌های اوراقی می‌دهد، احتمالا یک سوراخ در قسمت اگزوز وجود دارد. اگرچه وجود سوراخ در اگزوز، موجب صدمه به ماشین نمی‌شود، اما از آن جا که در نتیجه‌ی این اتفاق، گاز‌های خطرناک به داخل اتاق خودرو نشتی پیدا می‌کنند، ممکن است برای سرنشینان آسیب زا باشد.

15- صدای سائیدگی چرخ دهنده‌ها هنگام تعویض دنده

صدای جیغ یا سوت مانند تعویض دنده یعنی سیستم انتقال قدرت خودرو خوب کار نمی‌کند اگر هنگام تعویض دنده صدایی شبیه جیغ یا ساییدگی شنیدید، حتما تا خرج سنگینی روی دست شما نگذاشته، به تعمیرگاه مراجعه کنید خوشبختانه امروزه به کمک دستگاه‌های دیجیتالی، مشکل گیربکس قابل تشخیص است و اگر زود مراجعه کنید جلوی هزینه‌های بیشتر را می‌گیرید.

صدا‌های عجیب از سایر قسمت‌های خودرو

ضربات زیر کاپوت 300x187 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
عیب یابی صداهای غیر عادی خودرو
گاهی اوقات تعویض نکردن برخی قطعات کوچک موجب می‌شود تا به اجزای اصلی موتور خودرو شما آسیب برسد و وسایلی مانند پیستون‌ها از کار بیفتند می‌توانید با چکاب ماهانه خودروی خود، از این خسارات بزرگ جلوگیری کنید.

در انتها باید بگوییم که اگر از خودروی خود صدا‌های عجیب و غریب می‌شنوید، آخرین چیزی که باید انجام دهیم این است که ان را نادیده بگیرید بهترین راه برای محدود کردن هزینه‌های تعمیر، نگهداری منظم و هوشیاری است که با سرعت عمل همراه شود.

صدای چلپ چلپ خودرو

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.

صدای خس خس از اعماق خودرو

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد.

صدای تقه از زیر ماشین هنگام دست انداز

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند.

صدای غیر عادی 300x209 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
تشخیص علت صدا های غیر عادی خودرو چیست؟
این‌ها فقط تعدادی از مهم‌ترین صداهای خودرو بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک می‌کنند. برای اینکه اتومبیل‌تان به‌دلیل بی‌توجهی مشکلات جدی‌تری پیدا نکند، با شنیدن صداهای غیرعادی در خودرو، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

علت صدای غیر عادی موتور خودرو چیست؟

صدای غیرعادی موتور 300x188 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدا های غیر عادی موتور ماشین

صدا های غیر عادی خودرو در برخی اوقات از سمت موتور ماشین به گوش می رسد که به معنای صدای اضافه بوده و لازم است تا فورا به عیب یابی صدا بپردازیم. این صداها معمولا از سمت موتور خودرو است که مهمترین بخش یک خودرو محسوب می شود و قطعا اگر به خوبی مورد بازدید قرار نگیرد می تواند صدماتی را وارد نماید.

 علت صدای تیک تیک از موتور

دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو به دو دلیل می تواند از سمت سوپاپ ها باشد. یکی به دلیل کمبود روغن موتور و دیگری به دلیل سفت شدن فیلتر می باشد. این صدا با یک نظم دقیق به مانند تیک تاک ساعت است و از بالای موتور می توان صدای آن را به وضوح شنید. معمولا به دلیل ایراد در قسمت روانکاری که خود به دلایل کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن می باشد است. و سفت بودن فیلتر و لق شدن سوپاپ ها هم از دلایل این صدای غیر عادی می تواند باشد.

صدای ناشی از یاتاقان زدن موتور

این صدا معمولا به شکلی بلند و واضح از زیر موتور شنیده می شود و با توجه به میزان خرابی یاتاقان می تواند متغییر باشد. یاتاقان زدن خودرو همانطور که در مطالب پیشین گفتیم می تواند بر اثر ایراد در روانکاری خودرو باشد. و این امر که معمولا به دلیل کمبود روغن است. برای عیب یابی این امر، موتور خودرو باید از قسمت زیرین باز شود و وضعیت یاتاقان ها و میل لنگ بررسی شود.

عوامل و نشانه های یاتاقان زدن خودرو چیست؟

تنفس بد خودرو

صدای خر خر موتور 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای خر خر موتور خودرو

در اتصالات فلز به فلز در موتور خودرو واشرهایی استفاده می شود تا جلوی نشتی گرفته شده و به خوبی آب بندی انجام شود. از همین رو اگر واشر گلویی اگزوز خراب شود یک صدای ویزویز از این قسمت به گوش می رسد. و همچنین ممکن است یک صدای تاپ تاپ از همین قسمت به گوش برسد.

همچنین اگر واشر جانبی اگزوز دچار خرابی و نشت شود یک صدای تاپ تاپ در زمان بالا رفتن دور موتور به گوش خواهد رسید. همچنین در خودروهای انژکتوری واشری به نام منوفیلد وجود دارد که در صورت خرابی می تواند منجر به نوسان دور موتور شود به مانند خرابی استپر موتور و از همین رو صدای نشتی هوا از این قسمت به گوش خواهد رسید.

جسم خارجی در سیلندرها

تیک تیک 300x200 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای غیر عادی موتور خودرو

در صورت قرار داشتن یک جسم خارجی درون سیلندرها یک صدای کاملا واضح به گوش می رسد. این اجسام خارجی در زمان تعویض شمع ها و باز کردن ورودی هوای موتور، ممکن است که به داخل سیلندرها برود و تنها از طریق باز کردن سرسیلندرها می توان آن جسم را خارج نمود.

یکی دیگر از دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو خراب شدن زنجیر تایم می باشد. همانطور که در مطالب پیشین گفتیم در برخی از خودروها از تسمه تایم و در برخی از موتورها از زنجیر تایم استفاده می شود.. ااگر زنجیرتایم شل شود صدایی به مانند صدای فیلرها به گوش خواهد رسید و توسط یک مکانیک ماهر به راحتی تشخیص داده می شود. برای حذف این صدا باید این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

مقاله پیشنهادی: تشخیص زمان تعویض تسمه تایم خودرو

خرابی دسته موتورها

صدای گیربکش 300x195 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
صدای زوزه موتور ماشین

دسته موتور اصولا به دلیل داشتن یک قطعه لاستیکی قسمت هایی از موتور مانند گیربکس را در جای خود نگه می دارد. و همچنین از لرزش و انتقال آنها و همچنین ارتعاشات انها جلوگیری می کند. اگر بخش لاستیکی دسته موتورها خراب شود منجر به ارتعاشات غیر قابل کنترلی خواهد شد که موتور را به لرزش در می آورد و برای حذف این صدا باید دسته موتورها تعمیر یا تعویض شوند.

قطعه دیگری در موتور خودرو به نام گژنپین وجود دارد و در صورت لق بودن ان، صداهایی ممکن است به گوش برسد. تنها راه حل این مشکل هم باز کردن موتور خودرو می باشد که پس از ان باید گژنپین معیوب، تعویض شود.

ضربه به موتور خودرو

زمانی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده شود، در اثر نیروی بسیار زیاد انفجار پیستون دچار ضربه شدید و اضافه می شود و این زمانبندی مختل شده می تواند صدای زیادی را ایجاد نماید. این مشکل به سرعت باید عیب یابی شود زیرا می تواند منجر به صدمات زیادی به موتور خودرو شود.

تایم بندی اشتباه حرکات پیستون ها و تنظیم نبودن زمان جرقه می تواند منجر به ضربه در موتور و ایجاد صدا شود. اگر جرقه قبل از بالا رفتن پیستون زده شود، پیستون با نیروی زیاد انفجار مواجه می شود و این امر منجر به ایجاد صدای زیادی در موتور خودرو می شود.

همچنین در برخی از مواقع، سوختن واشر سرسیلندر در مابین دو سیلندر باعث می شود تا کمپرس یک سیلندر به خانه بغلی سرایت کند و در عین کاهش قدرت موتور، مشکلات دیگری ایجاد نماید. این صدا توسط مکانیک های ماهر و با تعویض واشر سرسیلند انجام می پذیرد.

علت صدای زیاد موتور ماشین

صدای غیر عادی خودرو 300x184 عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو
علت صدای زیاد موتور ماشین

در ابتدا باید بدانیم که خودروی ما به چه دلیلی صدای زیادی تولید می کند. اگر به تازگی متوجه شده اید که خودروی شما صدای بیشتری نسبت به قبل تولید می کند و یا لرزش موتور را در هنگام رانندگی می توان حس نمود، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است قسمتی از خودرو دچار مشکل شده باشد. این مشکل می تواند در موتور خودرو، اتصالات خودرو، اگزوز، جعبه دنده، فن ها، عایق بندی و یا هر مورد خاص دیگری باشد. پس برای دست یافتن به بهترین نتیجه، ابتدا بهتر است سر منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را بیابیم.

اگر صدای خودروی شما زیاد شده است و در هنگامی که در کابین خودرو نشسته اید، صدای زیاد خودرو باعث از بین رفتن تمرکز شما شده است، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری، موارد زیر را یک به یک چک و بررسی نمایید.

عیب یابی صدای زیاد خودرو

  • اگزوز و اتصالات اگزوز را بررسی نمایید که فاقد هر گونه شکستگی، روزنه یا گرفتگی باشد.
  • اتصالات موتور و دسته موتور را چک نمایید که فاقد شکستگی و ترک خوردگی یا شل شدگی باشد.
  • کمک فنرها، اکسل ها و سایر موارد متعلق به سیستم تعلیق خودرو را بررسی نمایید.
  • لاستیک ها را از نظر ظاهری و ثابت بودن سرجای خود، بررسی نمایید.
  • اگر در شماره دنده خاصی صدای خودروی شما تغییر می کند، احتمالا باید سیستم جعبه دنده خودرو را بررسی نمایید.
  • قطعاتی که در بیرون از خودروی شما نصب شده است، نظیر آینه ها، آنتن، شل گیرها، قالپاق ها و سایر موارد را از لحاظ محکمی و ثابت بودنشان در سر جای خود، چک نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که موارد مصرفی خودروی خود نظیر روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس، فیلتر هوا و سایر موارد را به صورت دوره ای تعویض نموده اید.
  • تسمه های خودرو را از نظر میزان کشش و آزادانه بودن حرکتشان چک نمایید.
  • فن های خودرو را چک نموده و از آزاد بودن آن ها، اطمینان حاصل کنید.
  • صندلی ها، لور دنده، فرمان، درب ها، درب داشبورد و سایر موراد داخل کابین را چک نموده و بررسی کنید که منشا صدای اضافه نباشند.

اگر تمامی موارد بالا را چک نموده و باز هم مشکل صدای خودرو شما رفع نگردید، بهترین روش کمک گرفتن از یک متخصص و تعمیرکار خبره برای کاهش صدای موتور خودرو است. اگر مطمئنید که خودرو هیچ مشکل خاصی ندارد، می توانید از گزینه های زیر برای کاهش صدای موتور خودرو استفاده ببرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
44 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی اراک
علی اراک
2 سال پیش

درود بر شما.سپاس

رامین
رامین
1 سال پیش

سلام ماشینم رانا ۶ دنده هست رو دنده ۴ صدای قیژژژ میده همراه لرزش دنده و احساس میکنم شتاب ماشبن هم کم میشه باقی دنده ها اوکیه. راهنمایی کنید ممنون میشم🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رامین
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید می بایستی حتما توسط یک کارشناس بررسی و عیب یابی گردد اما به نظر می رسد دنده برنجی خودروی شما آسیب دیده و یا صفحه کلاچ تمام کرده است.

عمران محبی
عمران محبی
1 سال پیش

سلام سمندef7مدل 98دارم.وقتی ماشین سرده بعدروشن شدن وقتی گازمیدم ورها میکنم یه صدای اززیرماشین انگاری یچیزی به یچیز دیگه میخوره صدامیاد.ازچی میتونه باشه؟

مهدی
مهدی
در جواب  عمران محبی
1 سال پیش

دقیقا عیبیه که ماشین من داره دلیلشو پیدا کردی من که هر جا بردم نتونستم علت این صدا رو پیدا کنم

Amir
Amir
در جواب  عمران محبی
10 ماه پیش

شاید پیچای سینیت شله یا سینی زیادی به کارتل چسبیده

Habib
Habib
در جواب  عمران محبی
6 ماه پیش

سلام ،منجید اگزوزو چک کن بیزحمت

الهام
الهام
1 سال پیش

سلام .ماشینم پراید هست و جدیدا یک صدای عجیبی هنگام روشن کردن و حرکت در چند دقیقه اول از زیر ماشین میاد مثل صدای کشیده شدن آهن به روی آسفالت و بعد از چند متر رفتن قطع میشه هرجا بردم نشون دادم کسی تشخیص نمیده چه مشکلی داره نمیدونم واقعا چکارش کنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  الهام
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل بسیار زیادی از جمله خرابی بلبرینگ چرخ ها را می تواند در پی داشته باشد.
توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما می بایست به یک کارشناس تعمیرکار خودرو مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل دلیل آن را پیدا نماید.

مجید
مجید
1 سال پیش

سلام پرایدهاج بک دارم تازگی توجاده خیلی صدای عجیب ماشین شنیده میشه صدا تغییر کرده ازچی میتونه باشه ازبلبرینگ چرخ های عقب میتونه باشه یانه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجید
1 سال پیش

با سلام
صدایی که بیان نمودید برای ما قابل پیش بینی نیست، برای بررسی و رفع این مشکل حتما می بایست به یک کارشناس مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل خودروی شما، مشکل آن را مرتفع نماید.
بلبرینگ های چرخ خودرو اگر خراب باشند یک صدای مبهم و همهمه طور داخل کابین می پیچد و گاها با شتاب خودرو صدای آن نیز افزایش می یابد.

محمد
محمد
1 سال پیش

باسلام. ال۹۰ مدل ۹۶ دنده ای دارم زمانی که خودرو کامل سرد هست مثل اول صبح بعد از استارت زدن و شروع به حرکت یه صدای غپ غپ با گاز دادن و رها کردن در سرعت خیلی کم میاد و زمانی که خودرو کامل گرم شد این صدا به گوش نمی‌رسه لطفاً راهنمایی بفرمایید.روغن گیربکس.لاستیکها طبق و لوازم موج گیر تازه تعویض شده

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضحاتی که بیان نمودید، مشکل خودروی شما برای ما روشن نشد. برای بررسی و عیب یابی خودرو در ابتدای صبح، حتما به یک کارشناس مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل مشکل آن را مرتفع نماید.

پوریا
پوریا
در جواب  محمد
10 ماه پیش

ماشین منم همینطوره ،مشکل پیدا نمیشه

ارسطو
ارسطو
1 سال پیش

سلام خسته نباشید من یه ۲۰۶ مدل ۸۸ تازه خریدم .متوجه شدم بعد از خاموش کردن کامل ماشین .نزدیک چند دقیقه صدای از پمپ بنزین ماشین میاد نزدیک علتش چی هست .عادی هست یا مشکل داره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ارسطو
1 سال پیش

با سلام
این صدایی که بیان می نمائید عادی نیست، زیرا همزمان با خاموش کردن خودرو و بستن سوئیچ برق تمامی قسمت های خودرو قطع شده و صدای پمپ بنزین نیز باید قطع شود.
توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا از سلامت پمپ بنزین و کلیه سیستم الکتریکی خودروی خود مطمئن شوید.

علی
علی
1 سال پیش

سلام . این مقاله کامل . جامع و خیلی کاربردی بود . به من کمک کرد . امشب در حال حرکت صدای وحشتناکی از زیر ماشین اومد .
با مطالعه مقاله فهمیدم مربوط به لنزهای خراب و تمام شده و ساییدگی ته لنت به بوستر ترمز ایجاد شده بود .

پرویز
پرویز
در جواب  علی
1 سال پیش

سلام من یک پراید خریدم که در حالت درجا هر چقدر گاز بدی هیچ صدایی نداره ولی دنده را به ۱ بزاری وحرکت کنی در دور ۲۰ یک صدایی خرخر میاد وبعد از تعویض دنده به۲ قطع میشه و خیلی جزعی میاد فقط تو دنده ۱ حرکتی میکنی میاد علت چیت ممنون

Fateme
Fateme
1 سال پیش

سلام وقت بخیر بنده یک سمندelx دارم‌جدیدا وقتی در حالت درجا و ساکن ماشین روشنه و فرمون رو به سمت راست میبرم و درحالتی ک لاستیکا به سمت راست ساکن میشن صدایی شبیه کشیدن آهن روی چیزی تقریبا جیغ مانند میاد..ممنون میشم‌علت رو بهم بگین🧡

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Fateme
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی خودروی شما توصیه می کنیم حتما به یک متخصص یا کارشناس ماهر مراجعه کنید، چون با توضیحاتی که بیان نمودید این مشکل برای ما واضح نبود و از طرفی هم این موضوع نیاز به چکاپ و بررسی حضوری دارد.
برای مشکل مورد نظر، بررسی جعبه فرمان و هیدرولیک فرمان در اولویت بازدید قرار دارند.

مرتضی
مرتضی
1 سال پیش

سلام من صندوقدار ۲۰۶ مدل ۹۰ دارم در زمان روشن و خاموش کردن خودرو حس میکن چیزی به موتور ضربه میزنه و یک صدای لوق در ابتدا زمان استارت و در زمان خاموش کردن خودرو میاد . بعضی اوقات هم در حالت درجا زیر پا میلرزه و خرخر میکنه . علت چیست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مرتضی
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی خودروی شما توصیه می کنیم حتما به یک متخصص یا کارشناس ماهر مراجعه کنید، چون با توضیحاتی که بیان نمودید این مشکل برای ما واضح نبود و از طرفی هم این موضوع نیاز به چکاپ و بررسی حضوری دارد.

امیر ارزشمند
امیر ارزشمند
1 سال پیش

سلام عرض خسته نباشید . ماشین من رانا 6 دنده هستش مدل 1401 تو سرعت بالای 110 از قسمت داشبورد نزدیک به شیشه سرتا سر صدای لرزش و ضربه زدن با صدای ریز میاد که انگار باد افتاده داخلش و یه چیزی با سرعت باد به لرزش میفته که صدایی داره که من تحمل نمیتونم بکنم

محمد
محمد
در جواب  امیر ارزشمند
1 سال پیش

تحمل کن

ابراهیم نواح
ابراهیم نواح
در جواب  امیر ارزشمند
1 سال پیش

به احتمال زیاد قطعه شبکیه تهویه روی داشبورد جلوی شیشه خوب جذب نشده.

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط ابراهیم نواح
مرتضی موسوی
مرتضی موسوی
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید
من ۲۰۶ مدل ۸۶ دارم جدیدا بعد از اولین دندم موقع شتاب گیری یه حالت غیز مانندی از سمت شاگرد به گوش میرسه بعد ک دنده بعدی میرم هم همینطور وقتی سرعتم بالا میره صدا کم‌میشه با فشار دادن پدال گاز اون صدا برمیگرده

مشکل دیگم اینه ک تو بزرگراها و اتوبانا دس انداز یا موج جاده باعث میشه یه صدایی شبیه دو صفحه فلزی رو رو هم گذاشتی اون صدا رو میده

ممنون میشم راهنماییم کنید

ابراهیم نواح
ابراهیم نواح
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید
ال۹۰ مدل ۸۷ دارم . در حال حرکت با سرعت کم در دنده یک و دو موقع ترمز کردن صدای قیژ مثل اینکه (قلم آهنی رو کف آسفالت میکشیم) داد میکشه و مجبور میکنه از دست ترمز استفاده کنم ولی در سرعت بالا به روال عادی ترمز میگیره و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید.
#بردم تعمیرگاه گفتن یکی از سنسورهای مدولاتور از کار افتاده ،،،،،
شما چه نظری نسبت به این صدا دارید ؟

علی
علی
1 سال پیش

سلام پراید ۸۸دارم گاهی اوقات صدای تق تق میاد هم از سمت راست هم از سمت چپ مث قلنج شکستن انگشت.این صدا تق تق تو جاده صاف هم شنیده میشه.دلیلش؟

مسعود
مسعود
در جواب  علی
3 ماه پیش

سلام داداش ازمنم همین مشکل داره هرجا بردم نفهمیدن کمک ها وفنر ها همه جلوبندی تعمیرکردم عیبش پیدا نکردن شما اگه فهمیدی به من بگو

شجاعی
شجاعی
11 ماه پیش

با سلام.
پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۹۵ دارم. واشر سر سیلندر مشکل داشت در نمایندگی ایران خودرو تعویض کردم. همزمان تسمه تایم و تسمه دینام و دسته موتور بالایی هم تعویض کردم. روغن موتور و فیلتر روغن نیز تعویض شد. از هر سی چهل بار استارت زدن یک بار صدایی شبیه خوردن دو فلز به هم یا انفجار شنیده شده و ماشین خاموش می شود. به مکانیک گفتم فرمودن از لحظه وقوع صدا فیلم بگیرم تا تشخیص بدهند صدای چیه. متخصصی هست بدونه مساله چیه؟ من الان بیست باره حدودا فیلم میگیرم که همون صدا بیاد اما نمیاد.

امیر
امیر
10 ماه پیش

من تماس گرفتم مشاوره دادند لطف کردند گفتند با امداد خودرو تماس بگبرین

عباسی
عباسی
10 ماه پیش

سلام من کوییک اتومات دارم. صدای قرچ قرچ ریز ماشبن داشت بردم نمایندگی دسته موتورشو عوض کردند. یه مدت خوب بود دوباره‌ شروع شد. باز دسته موتور عوض کردند ولی دیگه درست نشد. دیگه مستاصل شدم.

Amir
Amir
9 ماه پیش

سلام ماشینم برلیانسه موقع معکوس و دور بالا حس میکنم صدا بیش از حدی از موتور شنیده میشه

hadi
hadi
9 ماه پیش

سلام
پراید مدل 90 دارم موقع شروع حرکت با دنده یک(یا دنده 2) صدای تق تق شدید از زیر ماشین میاد با سرعت گرفتن مشکل حل میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

gafour
gafour
8 ماه پیش

سلام علیکم
ایام سوگواری؛شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت عرض میکنم ،ماشین پراید مدل ۹۶ یورو ۴ وقتی حرکت میکنم دنده یک مشکلی نداره وقتی دنده دو میزنم گاز میگیرم صدای قیژژ خفیف از سمت گیربکس میاد؛هیچ مشکلی در حرکت و شتابش احساس نمیشه !

پوریا
پوریا
7 ماه پیش

سلام بنده یه خودرو سوزوکی ویتارا دارم تازگی وقتی در سربالایی مخصوصا در دنده های ۳ و چهار پدال گاز رو فشار میدم صدای زیاد انگار که اگزوز یا موتور میشنوم انگار موتور نمی تواند اون کارایی را داشته باشد ، البته لازم به ذکر است از وقتی که روغن عوض کردم اینطوری شده ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

امیر
امیر
در جواب  پوریا
4 ماه پیش

سلام دوست عزیز مشکل رو پیدا کردین؟

سعید
سعید
7 ماه پیش

سلام. سمند EF7 دارم.چند وقتیه تو سرعت بالای 40 کیلومتر موتور نعره میکشه. مشکل از چیه؟

مصطفی
مصطفی
7 ماه پیش

سلام. ام وای ام ۳۱۵ دارم از زمانیکه تسمه تایم و تسمه دینام عوض کرد هنگام گاز شدید مخصوصا سر بالایی موتور صدای هواپیما می ده ؟

عباس
عباس
6 ماه پیش

سلام من اریسان ۲دارم از سمت چپ و راست ستونا صدای تق تق میاد ممکنه از چی باشه ممنو

حمیدرضا
حمیدرضا
5 ماه پیش

با سلام.چن وقتیه که ماشینم لرزش داره تو حزکت و این لرزش به همراه صداس.لرزش خیلی شدید باشع ی صدایی هم داره و اون حالت صدا رو داره. قبلا سرعت بالاتر این لرزش و صدا میومد جوریکه الان تو سرعت ۵۰ هم این لرزش و صدا میاد و هرچی بیشتر سرعت بگیرم بیشتر میشه لرزش و صدا.
حتی دسته دنده هم به شدت میلرزه. خاسم بدونم ایرادش چیه و تا اقدام به تعمیرش کنم.به چن نفر نشون دادم کسی نفهمید و هرکدوم یچیزی گفتن. خاسم بدونم صدای لرزش از چیه.باتشکر

محسن
4 ماه پیش

سلام خشته نباشید دوستان
یک ۲۰۶ دارم سرعت ۹۰ به بالا که میرم صدای هور هور از جلو ماشین میاد میخواستم بدونم از چیه

رضا
رضا
3 ماه پیش

سلام
وقتی ماشین روشن است در حالت توقف ترمز میگیرم ، پمپ خلاء شروع به کار میکند و صدای زوزه میدهد ، علیرغم هواگیری پدال ترمز هم پایین میگیرد ، راهنمایی کنید؟با تشکر

محمد
محمد
3 ماه پیش

سلام،دنا اتومات تازه يه ماه خريدم.چند روز است كه از زير ماشين صدايى شبيه ضربه زدن قاشق به يه فلز مياد توى دست اندازها.البته زمانى كه صندلى عقب كسى بشينه تقريبا صدا قطع ميشه.بردم تعميرگاه بررسى كرد ميگه به احتمال زياد از اكسل هست.ممنون ميشم راهنمايى كنيد

مشاوره رایگان و ثبت سفارش