3.3
(403)

یکی از بدترین اتفاقاتی که در فصل سرما می‌تواند برای شما بی‌افتد از کار افتادن یا خرابی بخاری خودرو است. کم شدن گرمای بخاری ماشین در فصل زمستان دغدغه بسیاری از رانندگان است در اینجا علت خوب گرم نکردن بخاری ماشین را بیان می کنیم اگر نمی دانید چرا بخاری ماشین گرما نمیده در ادامه دلایل سرد بودن هوای بخاری ماشین را توضیح می دهیم.

بخاری خودرو 300x200 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
دلایل خرابی بخاری ماشین

یکی از مهمترین مکان‌هایی که شما از دمای آب موتور استفاده می‌کنید، بخاری خودرو می‌باشد. وظیفه بخاری ایجاد گرما برای استفاده درون کابین خودرو است. اما عده‌ای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر روی موتور فشار می‌آورد و نیروی موتور را مصرف می‌کند. در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا ابتدا نحوه کار بخاری را شرح دهیم، سپس عیوب و خرابی بخاری خودرو مانند علت کم شدن گرمای بخاری خودرو را گفته و نحوه رفع عیوب را نیز بیان کنیم.

طرز کار بخاری خودرو چگونه است؟

اجزای بخاری 300x204 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

اصول کاری بخاری تا حدود زیادی با کولر متفاوت است. در این مجموعه شما از گرمای آب موتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم می‌کنید. گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نشود، از بین می‌رود. در واقع سیستم گرمایشی اتومبیل انرژی خود را از همان حرارت تولید شده توسط پیشرانه دریافت می‌کند و احتیاج به هیچ گونه منبع خارجی تامین انرژی و اخذ مستقیم نیرو از موتور (همانند کولر) ندارد.

اجزاء تشکیل دهنده بخاری خودرو

  • رادیاتور
  • بوستر بخاری
  • شیر قطع و وصل ورودی و خروجی آب از رادیاتور
  • دریچه تقسیم هوا یا دمپر
  • اهرم بندی دریچه‌­های تقسیم هوا

همانطور که اطلاع دارید، فرآیند احتراق سوخت در پیشرانه حرارت بسیار بالایی آزاد کرده و این گرما توسط مایع خنک کننده جذب می‌شود تا پس از گذر از رادیاتور، دمای آن تعدیل یافته و از حرارت موتور تا حد معمول کاسته شود.

این مایع خنک کننده (آب موتور) علاوه بر عبور از میان مجاری رادیاتور اصلی در قسمت جلوی خودرو، در سر راه خود از یک رادیاتور کوچکتر موسوم به رادیاتور بخاری نیز عبور می‌کند؛

بدنه رادیاتور بخاری گرمای مایع خنک کننده را جذب کرده و هوای اطراف خود را گرم می‌کند؛ این هوای گرم به وسیله فن دمنده‌ای که انرژی‌اش از باتری اتومبیل تامین می‌شود، به داخل اتاق فرستاده شده و بدین ترتیب دمای کابین به میزان کافی افزایش خواهد یافت.

چه زمانی طول می‌کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

بخاری خراب 300x150 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علت کم شدن گرمای بخاری خودرو

زمان مورد نیاز بابت اینکه هوای خروجی از دریچه‌ها، گرم شده و به داخل خودرو وارد شود؛ به دو عامل مهم «میزان گرمای آب موتور» و «جنس بدنه رادیاتور» بستگی دارد. بسته به عوامل مختلف، مدت‌زمانی که لازم است تا هوای واردشده از طریق دریچه‌ها گرم شود متفاوت است. اولین عامل در گرم شدن هوای ورودی بخاری خودرو گرم بودن آب موتور است.

اگر آب موتور گرم نشود، هرچقدر هم ‌جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد فایده‌ای ندارد. ابتدا باید گرمایی وجود داشته باشد که بتواند وارد کابین خودرو شود. خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند، این زمان در خودروهای انژکتوری امروز به حوالی 3 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو

تماشای ویدئوی زیر را از دست ندهید، فیلم زیر مهمترین دلایل باد سرد بخاری ماشین را به شما توضیح می دهد.

چرا بخاری ماشین دیر گرم می شود؟

بخاری خودرو و یا بخاری ماشین گرمای خود را از پیشرانه (موتور) خودرو دریافت می کند. بنابراین تا زمانی که پیشرانه خودرو گرم نشده بخاری خودرو نیز گرم نخواهد شد. هسته اصلی بخاری خودرو (رادیاتور بخاری) همچنین به عنوان رادیاتور دوم خودرو عمل می کند و در واقع از گرم شدن بیش از اندازه پیشرانه خودرو شما نیز جلوگیری می کند.

بنابراین برای دریافت هر چه سریع تر هوای گرم بخاری بهتر است قبل از روشن نمودن بخاری خودرو تا گرم شدن موتور ماشین صبر کنیم.

خودروهای امروزی برای گرم شدن به زمان فراوانی قبل از حرکت احتیاج ندارند و در صورت حرکت کردن خیلی سریعتر موتور گرم خواهد شد . برای گرم شدن سریع موتور و بخاری حرکت کنید چون در اینصورت موتور زودتر کار کرده و سریع تر گرم می شود.

نکته: در خودروهای الکتریکی گرمای بخاری به وسیله الکتریسیته تولید شود.

راهکاری برای سریع گرم شدن بخاری خودرو

یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرم شدن بخاری خودرو جنس بدنه‌ رادیاتور است. در خودروهای قدیمی رادیاتور را از جنس مس و برنج می‌ساختند که رسانای ایدئالی برای گرما نبودند، اما در خودروهای جدید جنس بخاری به آلومینیوم تغییریافته که نسبت به برنج و مس رسانای بسیار بهتری برای گرما محسوب می‌شود.

اگر خودروی شما در زمستان دیر روشن میشود یا به طور کلی استارت نمی خورد، مقاله ی ” دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد ” را بخوانید.

دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

چرا باد بخاری ماشین سرد است؟

باد سرد بخاری 300x200 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علت سرد بودن هوای بخاری ماشین

یکی از شایع‌ترین مشکلات بخاری زمانی است که بخاری خودرو کار می‌کند ولی به جای باد گرم، باد سرد از خروجی‌های هوای خودرو خارج می‌شود. در چنین شرایطی مشکل از کجاست و باید چکار کرد؟ در ادامه سعی می‌کنیم به دلایل این مشکل یعنی علت سرد بودن هوای بخاری ماشین و راه‌حل‌های آن بپردازیم.

معمولا زمانی که باد بخاری خودرو سرد می‌شود، دو علت اصلی وجود دارد. یا مایع خنک‌کننده در سیستم گرمایش خودرو جریان پیدا نمی‌کند، یا باد گرم موتور به سمت خروجی‌های بخاری هدایت نمی‌شود. اما این اتفاق‌ها ممکن است به دلایل مختلفی بی‌افتند.

دلایل هوای سرد بخاری خودرو

معمولا چهار مشکل اصلی در سیستم گرمایشی خودرو باعث می‌شود باد بخاری خودرو سرد باشد:

  • گیر کردن و خرابی ترموستات
  • هواگرفتگی سیستم خنک‌کننده
  • خرابی قطعه مرکزی بخاری
  • جریان پیدا نکردن مایع خنک‌کننده در بخاری خودرو

البته در عمل این مشکلات ممکن است کمی پیچیده‌تر باشند، اما شایع‌ترین دلایل سرد بودن باد بخاری همین‌ها هستند.

دلایل خراب شدن بخاری ماشین

%name علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
عیب یابی بخاری خودرو

استفاده از وسیله نقلیه‌ای که سیستم گرمایشی آن به‌خصوص در فصل زمستان، عملکرد درستی ندارد؛ رابطه مستقیمی با میزان آسایش و راحتی راننده، سرنشینان و به‌خصوص کودکان دارد. در فقدان بخاری علاوه بر محیط سردی که برای افراد به‌وجود می‌آید نیز شیشه‌های خودرو، بخار کرده و شرایط رانندگی را برای راننده به‌شدت سخت و خطرناک می‌کند.

پس پیشنهاد ما به راننده‌ها این است که از سلامت بخاری ماشین خود، مخصوصا در فصل سرما اطمینان حاصل پیدا کنید تا علاوه بر فراهم‌کردن فضای گرم برای خود و سرنشینان، در شرایط امن و به دور از خطرات ناشی از بخارکردن شیشه خودرو رانندگی کنند.

حال این سوال پیش می‌آید که دلایل خرابی یا درست کار نکردن بخاری خودرو چیست؟ یا چرا این وسیله گرمایشی باد گرم نمی‌دهد؟

در ادامه عواملی را که باعث خرابی بخاری خودرو و بروز چنین رخدادی می‌شوند به شما معرفی می‌کنیم.

1- گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

خرابی رادیات 300x168 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
رفع گرفتگی رادیاتور بخاری خودرو

اگر مایع خنک‌کننده حاوی مقدار کافی ماده ضدیخ (که همزمان ضد رسوب نیز هست) نباشد، به مرور رسوبات موتور وارد لوله‌ها و مجراهای رادیاتور بخاری شده و باعث گرفتگی مسیر عبور آب داغ از میان آن می‌شود. بنابراین رادیاتور بخاری به دلیل کاهش شدت و یا عدم جریان آب داغ، نمی‌تواند گرمای کافی جهت افزایش دمای هوای دمیده شده به داخل اتاق را فراهم کند. به منظور اجتناب از این مشکل، توصیه می شود همواره از وجود مقدار کافی ماده ضدیخ در آب موتور اطمینان حاصل کنید.

2- خرابی ترموستات

ترموستات بخاری 300x208 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
دلایل سرد شدن بخاری ماشین

اصلی‌ترین و اولین موردی که هنگام خرابی بخاری بخاری خودرو یا کار نکردن صحیح وسیله سیستم گرمایشی، باید مدنظر قرار دهید؛ عملکرد صحیح ترموستات است. زمانی که این قطعه مکانیکی به‌درستی کار نکند؛ آب موتور، گرم نشده و در نتیجه از بخاری خودرو هم باد گرمی انتقال داده نمی‌شود.

ترموستات سوپاپی مکانیکی و خودکار است که درون آن با ماده حساس به حرارت پر شده است؛ این ماده پس از رسیدن به دمای معین، منبسط شده و راه عبور جریان آب داغ از موتور به سمت رادیاتور خودرو را باز می‌کند.

نحوه کار ترموستات ماشین

زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را می‌بندد و آب موجود در سیستم خنک کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می‌آید؛ این چرخه تا زمانی که موتور گرم شود ادامه دارد و آب برای خنک کاری وارد رادیاتور نمی‌شود.

اگر ترموستات خراب شود؟

اگر ترموستات نتواند به خودرو علامت دهد که موتور گرم است، مایع خنک کننده در خودرو به جریان در نمی آید و در نتیجه نمی تواند گرمای مورد نیاز را به موتور بخاری برساند و بنابراین باد سرد از بخاری خودرو به داخل کابین پرتاب می شود. تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً آسان و ارزان است، بنابراین با نصب یک دستگاه جدید بخاری خودروی شما را به سرعت به وضعیت عادی خود باز می گردد.

بنابراین یکی از دلایل خرابی باری خودرو خرابی ترموستات است. جهت اجتناب از این مشکل توصیه می‌شود هر سال و یا نهایتا هر دو سال، ترموستات خودرو با نمونه نو و اورجینال تعویض شود.

3- کمبود مایع خنک کننده

ضد یخ 300x200 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
دلایل خرابی بخاری خودرو

در صورتی که درون پیشرانه به اندازه کافی مایعات خنک کننده وجود نداشته باشد و یا در مجاری آبرسانی به موتور هوا محبوس شده باشد، مایع خنک کننده به میزان کافی و با شدت مناسب به رادیاتور بخاری نرسیده و در نتیجه گرمای کمتری نیز عاید این بخش خواهد شد. توصیه می‌شود همواره از وجود مقدار کافی آب مخلوط با ضدیخ در رادیاتور و پیشرانه خودرو اطمینان حاصل کنید.

4- نقص در عملکرد واترپمپ

واتر پمپ بخاری 300x148 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علائم خرابی رادیات بخاری

انرژی که باعث به گردش در آمدن آب در پیشرانه و رادیاتورها می‌شود، از سوی واترپمپ تامین می‌گردد. هر گونه خللی در عملکرد این قطعه موجب کاهش شدت حرکت جریان آب داغ درون محفظه موتور و رادیاتورها شده و گرمای کمتری نصیب رادیاتور بخاری می‌شود.

گرچه واترپمپ‌ها معمولا عمر بالایی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند اما اگر مطمئن هستید که موارد ذکر شده قبلی در عملکرد بخاری خودروتان خلل وارد نساخته، بنابراین وجود نقص در واترپمپ محتمل خواهد بود و بایست نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

5- کافی نبودن آب موتور

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت یابی می کنیم.

6- خرابی فن دمنده

فن دمنده 300x174 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
چرا بخاری ماشین گرما نمیده؟

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو اینست که فن بخاری از کار افتاده است. مکانیک با بررسی متوجه می شود که رادیاتور کاملا گرم است بنابراین مشکلی در ورودی آب داغ به سیستم وجود ندارد. اما هوای خروجی از بخاری خودرو به اندازه کافی گرم نیست.

در این وضعیت به احتمال زیاد مشکل از فن دمنده بخاری است. با باز کردن فن و تست کردن آن می توان ایراد فن را پیدا کرد. با تعمیر فن و نصب آن در سیستم گرمایشی مشکل گرمای کم بخاری ماشین هم کاملا برطرف می شود.

باز و بسته کردن فن بخاری نیاز به دانش فنی و تجربه عملی دارد. اگر در این زمینه تخصصی ندارید هرگز اقدام به باز کردن فن و دیگر قسمت های بخاری خودرو نکنید.

7- شیر کنترل بخاری

معمولا در اتوموبیل های قدیمی و چند سال کارکرده، امکان خرابی شیر کنترل بخاری وجود دارد. این شیر در داخل ماشین نیست و زیر کاپوت جاساز شده است.

این شیر تقریبا مثل یک سوئیچ عمل می کند و اجازه خاموش و روشن شدن بخاری و ورود گرما را می دهد. خرابی این قطعه به معنای به هم خوردن ریتم هوادهی مطلوب بخاری است.

اگر همه قسمت های بخاری خودرو به درستی کار نکند در مجموع وضعیت گرمای بخاری به هم می ریزد. وزش باد سرد، توقف هوادهی، کم شدن میزان گرمای هوا برخی از مشکلات رایج در بخاری های ماشین هستند که به یکی از علل گفته شده، ایجاد می شوند.

8- اشکال در دریچه های بخاری

خرابی بخاری 3 300x200 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علت سرد بودن هوای بخاری ماشین

یکی از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو اشکال در دریچه های بخاری و ورود هوای سرد به خروجی مسیر هوای بخاری است که باعث ولرم یا سرد شدن باد بخاری می شود .

در اتومبیل هایی که دریچه تنظیم سرما و گرمای آنها مکانیکی است و بصورت چرخشی یا رفت و برگشتی بوسیله حرکت دست تنظیم می شود معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا دچار اشکال شده و دریچه هوای سرد بطور کامل بسته نمی شود .

معمولا در صورت بروز این مشکل اهرم تنظیم دریچه هوا شل شده و یا در آخرین محل تعیین شده برای حالت سرما قرار نمی گیرد و درصورت قرار دادن اهرم کنترل به سمت وضعیت سرما در آخرین مرحله به صورت فنری به عقب باز می گردد.

دلایل دیگر سرد شدن ناگهانی بخاری ماشین

خرابی بخاری2 300x209 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علت سرد شدن ناگهانی بخاری ماشین

اکثر مشکلاتی خرابی بخاری خودرو که باعث سرد بودن باد بخاری خودرو می‌شوند، مربوط به هسته مرکزی بخاری هستند که در بالا به آن‌ها پرداختیم. اما ممکن است مشکل مکانیکی یا الکتریکی باشد.

جزئیات این مشکلات خودرو به خودرو متفاوت است، مثلا بعضی خودروها یک دریچه مجزا دارند که نحوه ورود جریان هوا به کابین را تنظیم می‌کند و ممکن است این دریچه مشکل داشته باشد یا گیر کرده باشد. در چنین شرایطی عملا رادیاتور و بخاری از دور خارج می‌شوند و تنها باد سرد به داخل خودرو دمیده می‌شود.

اگر به نظرتان مشکل بخاری خودرو مکانیکی یا الکتریکی بود، بهتر است بلافاصله آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید تا تبدیل به یک مشکل برقی یا مکانیکی بزرگ‌تر نشود.

اگر سیستم خنک‌کننده خودرو مشکل داشته باشد ممکن است موتور خودرو آسیب‌های جدی ببیند بنابراین بعضی وقت‌ها سرد بودن باد بخاری می‌تواند نشانه مشکل بزرگ‌تری در سیستم خنک‌کننده موتور خودرو باشد.

مشکلات بوی بد بخاری خودرو

بوی بخاری 300x239 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
علائم خرابی رادیاتور بخاری ماشین

یکی دیگر از عیوب شایع بخاری، ایجاد بوی نامطبوع است. این عیب ممکن است دو علت داشته باشد:

  1. عدم درزبندی مناسب پوسته فن
  2. نشت آب از رادیاتور بخاری

وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. برای رفع عیب باید تمامی واشرها و درزها را را وارسی کنید، سپس تمامی پیچ‌ها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید.

برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی، باید شیلنگ‌های ورودی به سیستم را بررسی کنیم، سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخ‌شدن آن مطلع شویم.

در گذشته نقطه سوراخ شده با لحیم کاری ترمیم می‌شد، ولی امروزه تمام تعمیرکاران شبکه گرمایی یا همان رادیات را تعویض می‌کنند.

اگر شیشه های خودرو در زمستان بخار کند چه کنیم؟

بخار شیشه ماشین 300x160 علت خرابی بخاری و کم شدن گرمای بخاری خودرو
رفع بخار روی شیشه ها در زمستان

 یکی از مهمترین کاربردهای بخاری، حذف بخارات آب روی شیشه ماشین می باشد. اگر شیشه خودرو کاملا گرم شود، اصلا بخاری بر روی شیشه نمی نشیند، برای گرم کردن شیشه جلو از دریچه های مخصوصی در زیر شیشه جلو استفاده می شود.

برای حذف بخارات از شیشه جانبی معمولا روی داشبورد دریچه هایی برای هدایت باد گرم بخاری به سمت شیشه های جانبی در نظر گرفته شده است.

ولی برای حذف بخارات از شیشه عقب و آینه های بغل با توجه به دور بودن آنها از دریچه های سیستم تهویه، آنها را با المنت حرارتی گرم می کنند، راننده می تواند با فشردن دکمه ای جریان برق را در المنت های شیشه عقب ایجاد کند تا با گرم شدن شیشه، بخارات آب از روی شیشه پاک شود.

برای حذف این بخارات می توانید کلید A/C را روشن کنید دکمه‌ی AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست، استفاده از AC منجر به تهویه‌ی هوای ورودی به خودرو می‌شود اما روشن کردن این کلید سبب روشن شدن کمپرسور تهویه هوا شده و رطوبت موجود در فضای کابین کمتر می شود .

سخن پایانی

با توجه به موارد ذکر شده، توصیه ما به منظور پیشگیری از بروز اخلال در عملکرد سیستم بخاری خودرو این است که همواره از مقدار کافی ضد یخ به صورت مخلوط در آب موتور استفاده شود، ترموستات را به موقع تعویض کرده و از صحت عملکرد فن دمنده و تنظیمات سیستم گرمایشی نیز اطمینان پیدا کنید تا در یک زمستان سرد، از گرمای لذتبخش بخاری خودروتان لذت کافی را ببرید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، از دوستان تقاضا داریم در صورت داشتن هرگونه تجربه و یا سوالی در زمینه خرابی بخاری خودرو  در فرم انتهای صفحه با ما در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
35 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سپهر
سپهر
3 سال پیش

سلام من وقتی میخواستم بخارهای روی شیشه رو توسط دریجه های تعبیه شده زیر شیشه خشک کنم تا اهرم تنظیم درچه رو که به سمت صورت تنظیم کرده بودم رو بچرخونم یه دفعه اهرم قطع شد و رو همون حالت صورت موند الان یه مقدار کنی از زیر پا میزنه و خیلی خیلی کن زیر شیشه و بیشتر باد رو مستقیم میزنه، اول این مه ماشبنم روا مدل هشتادو هفت هست، دون این که پنل رو باز کردم سیم تنظیم باد به پشت پنل وصله پ احتمالا اون سر دیگش قطع شده، میخوام بدونم اون سر دیگه سیم به کجا… خواندن ادامه ...

کیان باتری
در جواب  سپهر
3 سال پیش

سلام
متاسفانه میبایست به مکانیک مراجعه نمایید.

فرهاد
فرهاد
2 سال پیش

توضیحات شما کامل نیست همه از سایت‌هایی دیگه کپی برداری شده مثلا درمورد شیر بخاری همتون گیر دادید بحالت قرمز و آبی خوب شاید اهرم درست عمل نکند شما باید حالت باز وابسته شد شیر ر یا اصلا اهرم خراب شده باشدا توضیح دهید که وقتی شیر را به پایین فشا ربدی باز میشودزمانیکه اهرم شیر را به بالا فشار بدی بسته میشود البته این وقتی هست که اهرم کار نکند وبا دست شیر را باز یا بسته کنی

کیان باتری
در جواب  فرهاد
2 سال پیش

با سلام
با تشکر از شما دوست عزیز بابت نقدتان
کارشناسان ما عیب های رایج را مطرح می کنند

سیاوش رحیمی
سیاوش رحیمی
2 سال پیش

با سلام آیا در شهر کرمانشاه شعبه نمایندگی دارید؟

رضا
رضا
2 سال پیش

سلام بخاری ماشینم یک طرفش باد خنک تر میزنه یک طرف باد گرم و خوب میزنه علت احتمالی چیه

کیان باتری
در جواب  رضا
2 سال پیش

سلام. اتصالات لوله های بخاری را چک بکنید

Mostafa
Mostafa
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام من بخاریه ماشینم یه دفه از کار افتاد خیلی اروم میچرخه چیکار باید کنم

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Mostafa
کیان باتری
در جواب  Mostafa
1 سال پیش

با سلام
برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما بایستی به یک متخصص برق خودرو یا باتری ساز مراجعه نمائید.

محمد
محمد
1 سال پیش

با سلام
ماشین من پراید مدل ۹۲ با اینکه رادیات رو شستم و واتر پمپ و ترموستات رو عوض کردم و تمام جاهایی که نشتی داشت رو هم چک کردم اما در روز وقتی بین شهری میرم دمای ماشین بالا می‌ره جوری که فن خودرو هم نمیتونه دما رو پایین بیاره با اینکه یکسره روشنه ولی شبها مشکلی نداره و دما عادیه و فن هم به موقع خاموش و روشن میشه
یکی دو بار رویبعد از سرویس رادیات سر رادیات گل مشاهده کردم و رو‌سر رادیات حباب کرم رنگ وجود داشت وقتی حباب رو‌میزدی بیرون رنگ آب معمولی بود

حسن
حسن
1 سال پیش

سلام من پراید دارم مدل 87 بخاری که روشن میکنم باد گرم میده ولی کم کم بادش سرد میشه آمپر آب هم وسط هست پارسال رادیاتور بخاری عوض کردم بهتر شد اما خوب نشد ولی امسال دوباره همین طور شده مثل قبل ، چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید . ممنون

کیان باتری
در جواب  حسن
1 سال پیش

با سلام
احتمال می رود مشکل بیان شده مربوط به نبستن دریچه های ورودی هوای خنک به داخل کابین باشد و یا شیلنگ بخاری در ابتدای ورودی رادیاتور مسدود شده یا جرم گرفته است.
برای رفع این مشکلی توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نموده و مشکل آن را برطرف نماید.

عرهاد
عرهاد
1 سال پیش

عالی بود👏👏👏👏

کیان باتری
در جواب  عرهاد
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم از اینکه مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

جمشید
جمشید
1 سال پیش

سلام..مقاله خیلی خوبی بود..یه مشکل دارم که اینجا بهش اشاره نشده بود..اونم اینکه : ولوم سلکتور بخاری ماشین من که تیباست ایراد داره و وقنچتی می چرخونمش دوباره برمیگرده جای قبلش.. نمی دونم ایرادش بسادگی قابل برطرف شدنه یا کلا باید عوض بشه!؟

کیان باتری
در جواب  جمشید
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما و سپاسگذاریم.
مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد مربوط به سیم اتصال سلکتور و دریچه های ورودی بخاری است که خراب شده و یا درگیر است. برای رفع این مشکل توصیه می شود به یک متخصص برق خودرو (باتری سازی) مراجعه نمائید تا پس از بررسی مشکل آن را مرتفع نماید.

بختیار
بختیار
در جواب  جمشید
1 سال پیش

سلام. احتمالا سیم باریکی که دریچه رو باز و بسته میکنه جایی گیر میکنه و بواسطه گیری که کرده دوباره برش میگردونه دستت رو بکن پشتش سیم رو لمس کن ببین کجا گیر کرده

ارجمند
ارجمند
1 سال پیش

سلام
بنده پراید کاربراتوری ۸۲ دارم. گرمای بخاریش خیلی خوبه ولی چند روزیه فشار باد بخاریش کم شده.
علت افت فشار باد بخاری چی میتونه باشه؟

کیان باتری
در جواب  ارجمند
1 سال پیش

با سلام
اگر میزان گرمای بخاری خودروی شما کاهش پیدا کرده است به احتمال زیاد مربوط به خرابی شیر بخاری خودرو می باشد.
اما اگر شدت فشار هوای بخاری کاهش یافته است مربوط به خرابی فن خودرو است.
توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی دقیق این مشکل حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا پس از بررسی کامل مشکل آن را مرتفع نماید.

amir
amir
1 سال پیش

سلام ماشین من ۲۰۷ و بخاری ماشین صبح ها خوب گرم میکنه و دیر شروع به گرم کردن می کنه. دلیلش چی می تونه باشه؟

کیان باتری
در جواب  amir
1 سال پیش

با سلام بخاری خودرو و یا بخاری ماشین گرمای خود را از پیشرانه (موتور) خودرو دریافت می کند. بنابراین تا زمانی که پیشرانه خودرو گرم نشده بخاری خودرو نیز گرم نخواهد شد. هسته اصلی بخاری خودرو (رادیاتور بخاری) همچنین به عنوان رادیاتور دوم خودرو عمل می کند و در واقع از گرم شدن بیش از اندازه پیشرانه خودرو شما نیز جلوگیری می کند. بنابراین برای دریافت هر چه سریع تر هوای گرم بخاری بهتر است قبل از روشن نمودن بخاری خودرو تا گرم شدن موتور ماشین صبر کنیم. خودروهای امروزی برای گرم شدن به زمان فراوانی قبل از حرکت احتیاج… خواندن ادامه ...

آرمان
آرمان
1 سال پیش

با سلام من تازه رادیات بخاری سمند ای اف سونم عوض کردم اما باد ولرم میزنه میخوام دوباره نزد باطری ساز برم نمی دونم مشکل از کجاست ،فن روشن میشه ،لوله های بخاری در زیر پام گرمه ،فشار باد خوبه اما ولرمه ،رادیات آب ماشین گرم بود و ترموسات فن ها را روشن میکنه ،گیج شدم لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر

کیان باتری
در جواب  آرمان
1 سال پیش

با سلام
این مشکلی که بیان نمودید نیاز به بررسی کامل توسط یک متخصص دارد اما احتمال خرابی یا رسوب گرفتن و فرسودگی شیر بخاری نیز وجود دارد.
توصیه می شود حتما به یک متخصص برق خودرو (باتری ساز) مراجعه نمائید.

mehdi
mehdi
1 سال پیش

سلام وقت بخیر
ماشین من سمند lx معمولی موتور 1800 هستش از پشت صحفه کیلومتر صدای شر شر آب میاد مشکل از چیه؟ ممنون میشم توضیح بدید

Hossein
Hossein
در جواب  mehdi
1 سال پیش

رادیاتور رو باید هواگیری کنی

مهدی
مهدی
1 سال پیش

باسلام خدمت شما دوست عزیز ببخشید ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۴ تازه تعمیر اساسی شده ، قبل از تعمیر همه چیش اوکی بود ولی وقتی تعمیر تموم شد مقاومت بخاری سوخته بودی یعنی درجه ۱،۲،۳ بخاری کار نمیکرد فقط ۴ کار میکرد(سرعت باد دهی منظورمه) سیم کشی اول یه سیم لخت کرد یه چیز مشکی در اورد گذاشت سرجاش نمیدونم چی بود دوتا سیمم لخت کرده الان ک نگاه میکنم بعد رفتم جای دیگ مقاومتو پیدا کرد عوض کردیم الان بخاری گاهی وقتا خوب کار میکنه بعضی وقتا باد سرد میده تو کابین
مشکل میتونه از چیش باشه؟

مجید
مجید
1 سال پیش

سلام.ماشین من پارس هست.ماشین رو برای تعمیر به مکانیکی بردم.بعد از اون بخاری رو که روشن می کنم فن بخاری کم و زیاد میشه و بعضی وقت ها چند ثانیه هم قطع میشه .و دو باره وصل میشه.ممنون میشم دلیلش رو بفرمایید و اینکه باید به مکانیک مراجعه کنم یا برق کار ؟

کیان باتری
در جواب  مجید
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید نیاز به بررسی کامل سیستم برقی خودروی شما دارد. اما توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما به یک متخصص برق خودرو (باتری ساز) مراجعه نمائید.

مجید
مجید
1 سال پیش

سلام.ماشین من پارس هست.ماشین رو برای تعمیر به مکانیکی بردم.بعد از اون بخاری ماشین رو که روشن می کنم فن بخاری کم و زیاد میشه و بعضی وقت ها چند ثانیه هم قطع میشه.بعد دوباره وصل میشه.ممنون میشم بفرمایید مشکل از کجاست؟و‌ این که ماشین رو باید پیش برق کار ببرم یا مکانیک؟

هادی
هادی
1 سال پیش

سلام بنده پیکان وانت مدل ۹۳ دارم بخاریش گرم نمیکنه باد سرد میده
رادیات آلمینوم بستم جواب نمیده رادیات مسی بستم باد سرد میده شیر عوض کرم ترموستاد عوض کردم فن مشکل نداره آمپر بالا میاد ولی باد سرد میده علتش چیه چیکار کنم

شهرام
شهرام
1 سال پیش

علت خاموش شدن بخاری بعده چند دیقه که کار میکنه چیه ممنون میشه اگه جواب بدید.

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام
ممنون از سایت خوبتون
بنده یه تیبا دارم.بخاریش رو درجه 1و2 کار نمیکنه اما رو 3و4 کار میکنه.میشه راهنماییم کنید.تشکر

محمد
محمد
1 سال پیش

ماشین من پژو پارس دوگانه کارخانه هست.. بخاری ماشین وقتی آمپر پایین بیاید گرم میشود وقتی آمپر میره بالا سرد میشود. دلیلش چی میتونه باشه.
ممنون

یاشار
یاشار
در جواب  محمد
4 ماه پیش

ترموستات خرابه…یاگیرکرده…یاآزاده

مجید
مجید
2 ماه پیش

سلام خودرو تیگو ۵ از یک طرف دریچه های سمت راننده باد گرم میزنه واز سمت شاگرد باد خنک دلیلش چی میتونه باشه ؟؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش