4.3
(1416)

 اشتباهات رایج رانندگی همواره یک پای ثابت خرابی خودروها هستند که هزینه‌های سرسام‌آوری را هم به صاحبان خودرو تحمیل می‌کنند. در مقابل بهبود شیوه نگهداری خودرو و ترک اشتباهات خطرناک رانندگی تاثیر محسوسی در طول عمر خودرو دارد.

آنچه در ادامه این مقاله از کیان باتری به آن اشاره می‌کنیم بخشی از عادات نادرست رانندگی است که بیشتر ما آنها را انجام می‌دهیم.

اشتباهات رایج هنگام رانندگی

اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می‌شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت‌های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.

دانستن برخی اشتباهات در رانندگی که احتمال دارد خسارات سنگینی را به بار آورد خالی از لطف نیست به خصوص که شاید بتوان گفت ۷۰ درصد این اشتباهات به صورت عادتی ناپسند درآمده است.

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

 2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

یکی دیگر از اشتباهات رایج رانندگی بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه‌داشتن دکمه روی دسته است. این کار اگرچه صدای خوشایندی تولید می‌کند اما فشار زیادی به چرخ‌دنده‌های ترمز دستی وارد کرده و امکان قطع سیم ترمز دستی را به همراه دارد.

3- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

خودرویی که حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده روغن واسکازین را باید عوض کرد، که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و… می­شود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط کارکرد آن دارد.

4- فراموش کردن تعویض به موقع فیلتر روغن

گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر‌های با کیفیت پایین استفاده میکنند. ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب‌های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.

5- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.
در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

6- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی همین کار است. چندی پیش نتایج یک تحقیق که توسط پژوهشگران انگلیسی انجام شد، نشان داد که اگر کولر اتومبیل در اتوبان روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن باز است، 40 درصد کمتر می‌شود.

7- نگه داشتن کلاچ و خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

فرض کنید با خودرویی که دارای جعبه دنده‌ی دستی است در پشت چراغ قرمز قرار دارید، شما پدال کلاچ را در زیر پایتان پایین نگه داشته‌اید تا در هنگام سبز شدن چراغ فورا حرکت کنید. در تمام مدتی که پدال کلاچ را پایین نگه داشته اید قطعاتی مانند صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و اهرم کلاچ در حال آسیب دیدن هستند.

پایین نگه داشتن کلاچ از اشتباهات رانندگی باعث می‌شود که صفحات آن خورده شده و دچار فرسایش شوند، چنین موردی می‌تواند باعث بروز ناگهانی ایراد در اتومبیل شود. بهترین کار این است که در هنگام توقف کلاچ را گرفته و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و در هنگام سبز شدن چراغ نیز، با گرفتن دوباره‌ی پدال کلاچ دنده را جا زده و حرکت کنید.

8- عادت غلط نگه داشتن همزمان ترمز و کلاچ

اشتباه ترمز و کلاچ 300x155 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
استفاده همزمان از ترمز و کلاچ از اشتباهات رایج رانندگی

گرفتن ترمز و کلاچ بطور هزمان برای نگه داشتن خودرو اشتباه است، این کار موجب می گردد که هنگام خلاص شدن سرعت خودرو افزایش یابد و خودرو دیرتر بایستد، ترمز را به تنهایی فشار دهید و هنگامی که خودرو به لرزش افتاد کلاچ را فشار دهید.

9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس

بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت‌های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت‌های زیاد در لاین‌های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

10- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم‌تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع‌های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان‌تر است.

11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی ریختن آب لوله کشی به جای شیشه شور است. این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع‌های آماده هم در بازار هست.

12- سنگین کردن بیش از حد خودرو

یکی از مهمترین اشتباهات رایج رانندگی حمل بار اضافی و زیاد با خودرو است. در حقیقت حمل وسایل اضافی می تواند باعث سنگین شدن خودرو شود. البته منظور این نیست که وسایل اصلی خودرو مانند صندلی ها را از جای در آرید تا وزن خودرو را کاهش دهید.

به طور کلی قوانین رانندگی صحیح به ما می گوید همواره استاندارد های خودرو را جابجا نکنید و در رانندگی از آنها تبعیت داشته باشید. به هرحال جدا از اینکه هر یک کیلو وزن اضافه می تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد، این نیروی اضافه روی سیستم تعلیق خودرو تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

از این بخش نتیجه می گیریم قبل از شروع به رانندگی با نگاه کردن به صندلی عقب و صندوق عقب، از نبود وسایل سنگین اضافی مطمئن شویم.

13- نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم

باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم، زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰ درصد میشود.

14- نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودرو ایربگ دار

خطرات ایربگ 300x218 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
اشتباهات خطرناک رانندگی
این کار بار‌ها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند.

15- استفاده از بنزین معمولی در خودرو‌های دارای مبدل کاتالیستی

بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ‌ها نوشته بدون سرب، اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

16- عدم تطبیق روغن موتور با توصیه کارخانه خودرو

مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال ۵۰۰۰ میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال ۵۰۰۰ sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

17- استفاده از نور بالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد.

18- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی

این کار برای ماشین‌های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.

اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.

19- تکیه پا به کلاچ

بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می‌کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.

20- جلو آوردن بیش از حد صندلی

خیلی از افراد (البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.

21- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار مضر است، زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

22- گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو انژکتوری

این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار بی فایده است.

23- پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان

زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودرو شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

24- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود، زیرا رسوبات و ناخالصی‌های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛ فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.

 

25- استفاده از دنده به عنوان استراحتگاه دست

دست روی دنده 300x200 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
نگه داشتن دست روی دنده از اشتباهات رایج رانندگی

در شکل صحیح رانندگی تنها زمانی باید دست تان را روی اهرم دنده قرار دهید که قصد تعویض دنده را دارید. باید بدانید که گذاشتن دست روی اهرم دنده با عث فشار آوردن روی بوش ها و مکانیزم سنکرونیز گیربکس می شود و منجر به فرسوده شدن آنها به مرور زمان می شود.

پس در شکل صحیح رانندگی باید تنها در زمان تعویض دنده دستمان را روی اهرم دنده قرار دهیم. این کار باعث می شود استهلاک کمتری متوجه خودرو شود.

اشتباهات رانندگان تازه کار

رانندگی در روزهای اول 300x168 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
اشتباهات خطرناک رانندگی

عدم توجه به علائم هشدار

نادیده گرفتن صداهای اضافی مانند صدای جیر جیر و یا تق تق در خودرو کار آسانی است. اما باید توجه داشت که این صداها علائمی هستند که حاکی از وجود مشکل در خودرو هستند.

در هنگام شنیدن شدن چنین صداهایی از خودرو بهتر است وقت را تلف نکنید چون شرایط می تواند بدتر هم شود. زمانی که خودروی شما صدای اضافه دارد بهتر است فورا آن را مورد بررسی قرار دهید چون این صداها علائمی هشداردهنده هستند.

مقاله پیشنهادی: عیب یابی صدا های غیر عادی خودرو

درگیر نگه داشتن ترمز در سرپایینی‌ها

پایین آمدن از شیب (برای مثال از یک تپه) می‌تواند تا حدودی دلهره آور باشد. در چنین هنگامی شما پای خود را روی پدال ترمز نگه می‌دارید تا در صورتی که نیاز به توقف شد بتوانید به سرعت خودرو را متوقف کنید.

اما این کار باعث افزایش حرارت و همچنین فشار آمدن به سیستم ترمز می‌شود و قطعاتی مانند لنت و دیسک ترمز ساییده خواهند شد. به جای این کار، در سراشیبی‌ها شما باید دنده‌ی خودرو را در دنده‌ی سنگین قرار دهید.

این کار باعث می شود تا خودرو در وضعیت ترمز موتوری (Engine Braking) قرار گیرد و تنها با استفاده از فشار موجود در سیستم انتقال نیرو از افزایش سرعت خودرو جلوگیری شود. با امتحان کردن این کار متوجه خواهید شد که خاصیت ترمز موتوری می‌تواند درست به اندازه‌ی ترمز گرفتن در سراشیبی‌ها موثر باشد.

مقاله پیشنهادی: آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی

حرکت از دنده‌ی عقب به جلو در حالی که خودرو هنوز توقف کاملا نکرده است

زمانی که می‌خواهید در یک فضای کوچک پارک کنید به طور معمول شاید بارها دنده را از حالت عقب به جلو ببرید در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت به سمت عقب است. چنین کاری را باید به خاطر هزینه‌های زیادی که در بر خواهد داشت کنار گذاشت.

این کار باعث وارد آمدن فشار زیادی روی سیستم انتقال نیرو می‌شود چراکه قطعات را مجبور می‌کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند. پیشگیری از چنین آسیبی ساده است، تنها کافی است تا چند لحظه وقت بیشتری را صرف کرده و در هنگام تعویض دنده‌ها از توقف کاملا خودرو مطمئن شوید.

بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن پیشرانه

بهتر است که در زمان سرد بودن پیشرانه، یک یا دو دقیقه اجازه دهیم تا خودرو در حالت درجا کار کند، این کار سبب گرم شدن پیشرانه و بهبود روغن کاری آن می‌شود. به هر صورت بهتر است دور موتور را در هنگام سرد بودن پیشرانه بالا نبرید.

درست است که در دور موتورهای بالا صدای زیبایی تولید می‌شود اما این کار باعث تغییرات ناگهانی دما در داخل پیشرانه می‌شود که می‌تواند به قطعات داخلی پیشرانه آسیب بزند. این کار ضمنا باعث وارد فرسایش بی مورد قطعاتی می‌شود که هنوز به طور کامل روغنکاری نشده اند. پیشرانه‌ی خودرو پس از گرم شدن، به نرمی و با صدای بهتری دورگیری خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: آموزش مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی و کتاب آیین نامه

آموزش مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی و کتاب آیین نامه

توصیه هایی برای رانندگان تازه کار

با این که آمارها چیز دیگری می‌گویند، ولی بسیاری از رانندگان بر این باورند که سطح رانندگی آنها بالاتر از متوسط قرار دارد. در هر حال، نمی‌توان چندان به این موضوع اعتماد کرد و به همین دلیل است که «میشلن» تصمیم گرفته است که مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای مهارت در رانندگی را جمع‌آوری کند. در اینجا، برخی از توصیه‌هایی که توسط دست‌اندرکاران مجله Car and Driver ارائه شده‌اند را مرور می‌کنیم.

1- سر خود را بالا بگیرید تا دید بهتری داشته باشید.

سر بالا 300x200 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
روبرو را با دید کامل ببینید!

و تا جایی که می‌توانید مسیر روبرویتان را نگه کنید. بگذارید که دید پیرامونی شما، بقیه کار را انجام دهد. در این حالت نسبت به بقیه رانندگان، زودتر اتفاقات ترافیک را مشاهده می‌کنید و در نتیجه، بدون نگرانی و یا دستپاچگی، می‌توانید در شرایط خطرناک، واکنش نشان دهید. همچنین لطفاً تلفن را کنار بگذارید!

2- چراغ‌های خود را روشن کنید!

حتی اگر تاریکی هوا اندک باشد (مثلاً اول صبح) و یا باران بیاید. زیرا اگر حتی بتوانید به خوبی اشیا را از یکدیگر تشخیص دهید، ولی موضوع این است که دیگر رانندگان بتوانند شما را ببینند.

3- فکر انجام دادن کار دیگر حین رانندگی را نکنید!

شما نمی‌توانید چند کار را با هم انجام دهید و همین‌طور نمی‌توانید چنین فکری هم در سر داشته باشید. سال‌ها طول می‌کشد تا واقعاً بتوانید در حال صحبت کردن با یک شخص، تمرکز کافی را بر روی رانندگی داشته باشید.

همچنین باید صحبت‌کردن با تلفن، یا پیام دادن را فراموش کنید. این مسئولیت را جدّی بگیرید. این موضوع بیشتر از هر چیزی در جاده‌ها کشته می‌دهد. البته این قربانیان، تنها یک آمار بر روی کاغذ نیستند، بلکه دوستان و همکلاسی‌های شما می‌توانند باشند.

4- هر مسیر و هر پیچی را به عنوان یک تجربه یادگیری درنظر بگیرید.

سعی کنید که در هر پیچ، به بهترین زاویه فرمان برسید و هنگام خروج از آزادراه، بهترین خط را انتخاب کنید. البته این معنای آن نیست که این کار را در سرعت‌های بالا و مسابقه‌ای نیز باید انجام دهید، ولی در همین حال به شما آموزش می‌دهد که چگونه خودروی خود را به صورت دلخواه هدایت کنید.

5- رانندگی با گیربکس دستی را یاد بگیرید!

هنوز هم بهتر است که با یک گیربکس دستی، رانندگی را یاد بگیرید. البته شاید دردسرها و درگیر شدن‌های اضافی را دوست نداشته باشید، ولی این کار باعث می‌شود که راننده بهتری از شما ساخته شود.

اول از همه اینکه، در شرایط اضطراری باید مهارت رانندگی با گیربکس دستی را داشته باشید. دوم اینکه، در این حالت، یک دست آزاد ندارید که بخواهد به سراغ گوشی موبایل برود و همچنین در پشت فرمان، باید مراقبت بیشتری در مورد علملکرد دست‌ها، پاها و ذهن خود داشته باشید؛ چیزی که در نهایت ممکن است برای شما خوشایند باشد.

6- این کار را در یک پارکینگ خیس یا پوشیده از برف انجام دهید؛

پارکینگ خیست 300x200 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
برای آموزش رانندگی درست تمرین کنید!

سعی کنید که هیچ‌گونه جدول، تیر چراغ‌برق یا دیگر اشیای ثابت در محدوده حرکت شما قرار نداشته باشند. در این حالت، در یک سرعت متوسط، شرایط واکنش ترمز‌گیری خود را در شرایط توقف ناگهانی امتحان کنید.

در هنگامی که سرعت خودرو کم می‌شود، فرمان را به‌شدت بچرخانید تا مشاهده کنید که ترمزهای ضدّ قفل نه‌تنها برای کاهش فاصله توقف استفاده شده‌اند، بلکه می‌توانند قدرت فرمان شما را در هر گونه برخورد احتمالی حفظ کنند.

7- اگر در پشت چراغ قرمز، اولین خودرو هستید!

وقتی چراغ سبز می‌شود و قبل از اینکه به وسط تقاطع گاز بدهید، ابتدا بررسی کنید که خودروی دیگری از چراغ قرمز مسیر دیگر فرار نکرده باشد؛ چیزی که اتفاق نادری هم نیست.

چراغ قرمز 300x198 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
مهمترین نکات برای رانندگان تازه کار

8- سعی کنید جلوتر را ببینید!

سر خود را بالا بگیرید. این کار را برای تمرین انجام دهید: در یک خیابان اصلی که در حال رانندگی هستید، سعی کنید آخرین چراغ قرمز ممکن را مشاهده کنید. مطمئناً بعد از این چراغ قرمز نیز یک چراغ قرمز دیگر نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، به دنبال آن بگردید.

وقتی به پیچ مسیر می‌رسید، سر خود را بچرخانید و داخل پیچ را نگاه کنید. به عنوان یک عادت، سعی کنید همیشه مسیر پیش‌روی خود را نگاه کنید و پیش‌‌زمینه از روبروی سپر جلوی خود داشته باید.

مهمترین نکات برای رانندگان تازه کار

ممکن است همین چند وقت پیش گواهینامه رانندگی خود را گرفته باشید. ممکن هم هست سال‌ها از گرفتن گواهینامه‌تان گذشته باشد و هنوز جرئت رانندگی در این شهر شلوغ را به خود نداده باشید. در هر حال، اگر یک راننده تازه‌کار هستید، این نکته‌ها، ممکن است برایتان مفید باشند:

قواعد راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرید!

به هر حال حتما دلیلی داشته که آزمون آیین‌نامه هم برای گرفتن گواهینامه لازم است! شما هرچقدر هم که راننده چیره دستی باشید و در آزمون شهری موفق عمل کرده باشید، کافی نیست! باید حتما تمامی این قواعد را به یاد بیاورید و حتما رعایت کنید!

آرام تر رانندگی کنید!

حتما هیجان رانندگی در شهر را دارید. اتوبان‌های بزرگ و بعد از آن جاده را که دیگر نگو! اما به یاد داشته باشید که هرچه سریع‌تر برانید، فرصت کمتری خواهید داشت تا از اشتباهات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید!

مراقب خودروی خود باشید!

همین که هر چند وقت یک بار و خصوصا قبل از این که بخواهید به یک سفر جاده‌ای بروید، سری به مکانیکی بزنید و خودرو را چک کنید، راه بزرگی رفته‌اید. خودروی سلامت، می‌تواند از بسیاری حوادث رانندگی جلوگیری کند. تعویض روغن، چک کردن باد لاستیک‌ها، چک کردن ترمز و البته سطح بنزین داخل باک، از مراقبت‌های اولیه‌ای است که لازم است انجام دهید.

کمربند ایمنی را فراموش نکنید!

کمربند ایمنی 1 300x200 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
مهمترین نکات برای رانندگان تازه کار

لازم است روی این یکی تاکید کنیم؟ بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، تقریبا دیگر به صورت یک کار ناخودآگاه درآمده است. اما هنوز هم گاهی حوصله‌اش را نداریم. یا چون فقط چند کیلومتر دیگر تا مقصد مانده، بی‌خیالش می‌شویم و آنجاست که فاجعه اتفاق می‌افتد. این موضوع، نه فقط برای یک راننده تازه‌کار که برای همه الزامی است.

حواس‌پرتی نکنید!

اشتباهات رانندگی 300x180 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
استفاده از موبایل حین رانندگی ممنوع

این یک اصل است: چشمتان به جاده باشد! این یعنی پیام ندهید، به کسی زنگ نزنید، چیزی نخورد، موج‌های رادیو را بالا و پایین نکنید و البته مدام عقب برنگردید تا با دوستانتان حرف بزنید! تصادفات به سادگی اتفاق می‌افتند و اگر حواستان باشد، شاید بتوانید جلویشان را بگیرید.

همه چیز را چک کنید!

نه آن آینه و صندلی و کمربند را چک کردن، از آن افسانه‌های دست و پاگیر راهنمایی و رانندگی نیست. تنظیم نکردن هر کدام از این‌ها، واقعا می تواند حادثه آفرین باشد.

فاصله را حفظ کنید!

فاصله 300x172 اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار
توصیه به رانندگان تازه کار

هیچ وقت به ماشین جلویی بیش از حد نزدیک نشوید. کافی است چراغ ترمز آن ماشین خراب باشد یا یک ترمز ناگهانی کند تا تصادف جبران ناپذیری اتفاق افتد. یک راهکار ساده این است: یک درخت یا تیر چراغ برق را در مسیر در نظر بگیرید.

وقتی ماشین جلویی از آن عبور کرد، شروع کنید به شمردن: «یک هزار و یک، یک هزار و دو، یک هزار و سه». اگر قبل از تمام شدن شمارش به درخت رسیدید، بدانید که فاصله را رعایت نکرده‌اید.

ابزار مهم را همراه داشته باشید!

دو چیز را هیچ وقت فراموش نکنید: مدارک خودرو و یک جعبه کمک‌های اولیه در صندوق عقب. در صورت بروز تصادف یا هر سانحه‌ی رانندگی، هیچ چیز به اندازه‌ی این دو، اهمیت ندارد.

مراقب آب و هوا باشید!

همیشه پیش از رانندگی و خصوصا رانندگی‌های طولانی، وضعیت آب و هوا را چک کنید. برف، باران، مه و اوضاع مختلف آب و هوا، می‌توانند بر روی نوع رانندگی شما و تجهیزاتی که همراه می‌برید، تاثیر بگذارند.

در زمان‌های خاص، رانندگی نکنید!

واقعا این کار را نکنید! اگر تحت تاثیر داروی خاصی هستید یا حتی به سادگی کمی خواب آلوده‌اید، خودتان و دیگران را در این ریسک خطرناک قرار ندهید و پشت فرمان ننشینید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حیدری
حیدری
2 سال پیش

خیلی خوب بود ممنونم

شهناز
شهناز
1 سال پیش

بسیار کاربردی بود.

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام نکات خیلی روان وجالب بیان شده بود خصوصا تطبیق فاصله با شمارش هزار ویک تاسه ممنون

امیر دادرس
امیر دادرس
1 سال پیش

بسیار عالی کاش همه ، چه رانندگان قدیمی و چه رانندگان تازه کار این مقاله را مطالعه کنند ، بسیار دقیق و کارشناسی هست ،کاش هنگام گواهینامه دادن از این مقاله هم یک امتحان بگیرن چون واقعا مفیده

مشاوره رایگان و ثبت سفارش