4.9
(1443)

انتخاب و خرید روغن موتور خوب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نگهداری و استفاده از خودرو به آن توجه کنید. روغن وظیفه روانکاری کارکرد قطعات داخلی خودرو را بر عهده دارد. بنابراین باید روغنی انتخاب کنید که دارای استاندارد های لازم و بالاترین کیفیت باشد.

روغن موتور ها 300x110 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
راهنمای خرید بهترین مارک روغن موتور خودرو

 

در این مطلب جامع  از کیان باتری قصد داریم با بررسی نکات خرید روغن موتور به راهنمای خرید و معرفی بهترین روغن موتور مارک ایرانی و خارجی بپردازیم. با ما همراه باشید!

نقش روغن موتور در خودرو چیست؟

روغن موتور3 300x169 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
وظایف روغن موتور ماشین

شاید فکر کنید چرا خرید روغن موتور انقدر اهمیت دارد؟ بهتر است بدانید روغن موتور وظایف مهمی را در خودرو برعهده دارد:

  • کاهش اصطکاک بین قطعات

موتور از قطعات متحرک ساخته شده است و مسلما بین آنها اصطکاک وجود دارد. هرجا که اصطکاک هست، گرما هم هست. روغن موتور، اصطکاک بین قطعات فلزی را از بین می‌برد تا گرمای ناشی از آن، موتور را داغ نکند.

همچنین جلوی ساییدگی قطعات را می‌گیرد. می‌دانید که تعمیر و تعویض قطعات ساییده‌شده موتور هزینه زیادی برمی‌دارد. بنابراین با یک روغن موتور مناسب، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

  • کاهش گرمای موتور

موتور با تولید انفجارهای کنترل‌شده یا احتراق درون سیلندرها کار می‌کند. حال اگر گرمای ناشی از اصطکاک به این انفجارهای کنترل‌شده اضافه شود، موتور خودرو مشکل پیدا می‌کند. روغن موتور مانند عایق از رسیدن گرما به این چرخه جلوگیری می‌کند.

  • جذب گرد و خاک و ناخالصی

در فرایند احتراق محصولات ناخواسته‌ای مانند اسیدها و اکسید سیلیکون تولید می‌شوند که اگر وارد سایر قسمت‌های موتور شوند، به آن آسیب وارد می‌کنند. روغن موتور مانند یک آهنربا این مواد را جذب می‌کند و به‌حالت تعلیق درمی‌آورد. همچنین یک روغن موتور خوب باید ذرات اضافی و گرد و خاک را به خود جذب کند.

  • کاهش زنگ زدگی فلزات

در فرایند احتراق، سوخت باید با هوا که حاوی اکسیژن است مخلوط شود. اکسیژن باعث خوردگی و زنگ‌زدن فلزات می‌شود. درست است که نمی‌توانیم جلوی رسیدن هوا به موتور را بگیریم، اما با استفاده از روغن موتور می‌توانیم اثرات اکسیدکنندگی آن را به حداقل برسانیم.

راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب

انتخاب روغن موتور 300x203 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب

بسیاری از مردم برای تعویض روغن موتور خود به گاراژهای مختلفی مراجعه می کنند و در هر مکانی با روغن موتورهای متنوعی مواجه می شوند که اگر اطلاعات اولیه در مورد آنها نداشته باشید ممکن است روغن موتور نامناسبی در خودرو استفاده شود.

خواندن روی یک روغن موتور کار بسیار ساده ای است و تنها باید بدانید که اعداد روی هر روغن موتور چطور خوانده می شود و به سرعت متوجه می شوید که با توجه به اطلاعات درج شده داخل دفترچه راهنما، کدام مورد بهترین گزینه برای خودروی شما است.

معرفی انواع روغن موتور از نظر شیوه ساخت

عامل بعدی که باید در انتخاب روغن موتور نظر بگیرید این است که روغن موتور را از چه نوعی باشد. روغن موتور از نظر شیوه تولید به سه دسته تمام سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی یا مینرال تقسیم می‌شود.

1- روغن موتور تمام سنتتیک

روغن موتور سنتیک 300x171 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
انتخاب روغن موتور نوع سنتیک

روغن موتور تمام سنتتیک (Full synthetic) را با مواد شیمیایی در آزمایشگاه تولید می‌کنند. این روغن موتور بهترین کیفیت را دارد و عملکرد موتور خودرو را بهبود می‌بخشد. دیرتر کارایی خود را از دست می‌دهد و بنابراین مجبور نمی‌شوید خیلی زود آن را عوض کنید. شاید کمی گران‌تر باشد اما در درازمدت به‌صرفه خواهد بود.

مزایا

  •  به‌صرفه است؛
  • عملکرد و توان موتور را بهبود می‌بخشد؛
  • از موتور در برابر ساییدگی و رسوبات محافظت می‌کند؛
  • به روشن شدن ماشین در هوای سرد کمک می‌کند.

معایب

  • گران‌تر از سایر روغن‌هاست؛
  • ممکن است برای همه وسایل نقلیه مناسب نباشد و باعث لغزندگی بیش از حد اجزای موتور آنها شود.

2- روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن سنتتیک است. بسیار بهتر از روغن موتور مینرال (معدنی) است، اما به پای روغن موتور تمام سنتتیک نمی‌رسد.

مزایا

  • از اجزای متحرک موتور به‌خوبی محافظت می‌کند؛
  • از نظر قیمتی به‌اندازه روغن تمام سنتتیک گران نیست؛
  • سه‌ برابر بهتر از روغن معمولی است.

معایب

  • همه مزایای روغن تمام سنتتیک را ارائه نمی‌دهد؛
  • حداقل ۱۰ دقیقه پس از استارت باید صبر کنید تا موتور گرم شود.

عبارتی که برای روغن نیمه سنتتیک روی بطری می‌نویسند می‌تواند به دو صورت Semi synthetic یا synthetic blend باشد.

انواع روغن موتور 300x171 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
مقایسه انواع روغن موتور خودرو

3- روغن موتور معدنی (معمولی)

 این روغن موتور از پایه نفت خام به دست می‌آید و برای تولید آن روغن‌های پایه مانند هیدروکربن‌ها، پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین‌ها را ترکیب می‌کنند. ارزان‌ترین نوع روغن موتور است و محافظت از موتور را در حد ابتدایی انجام می‌دهد. اگر مدل خودرویتان ساده است یا صفر است و می‌خواهید آن را آب‌بندی کنید این روغن موتور مناسب خواهد بود.

مزایا

  •       ارزان است؛
  •       برای آب‌بندی خودروی صفر و خودروهای ساده مناسب است.

معایب

  •       محافظت آن از موتور در حد ابتدایی است؛
  •       زودبه‌زود باید آن را عوض کنید؛
  •       با اینکه ارزان است به صرفه نیست؛
  •       نمی‌تواند در سرمای شدید از موتور محافظت کند؛
  •       در دمای بالا کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

تشخیص علت روغن سوزی ماشین

استانداردهای روغن موتور

دو استاندارد مهم که روی بطری روغن موتور درج می‌شود، یکی شاخص API (موسسه نفت آمریکا) و دیگری ACEA (انجمن خودروسازان اروپا) است. همه روغن موتورهای باکیفیت باید این دو استاندارد را داشته باشند.

  • استاندارد کیفی API

این شاخص از دو حرف S برای بنزین و C برای دیزل استفاده می‌کند. البته بیشتر روغن‌های امروزی هر دو را با هم دارند. درکنار S، حروف الفبا از A تا N، و در کنار C، حروف الفبا از A تا J را قرار می‌دهند. هرچه حروف الفبا بالاتر می‌رود کیفیت روغن موتور بهتر است. یعنی برای موتور بنزینی کیفیت روغن با شاخص SA کمتر از SN است و برای موتور دیزلی، کیفیت روغن با شاخص CA کمتر از CJ است.

جدول روغن 300x32 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
جدول سطح کیفی روغن موتور
جدول کیفیت روغن موتور

جدول کیفیت روغن موتورهای بنزینی به ترتیب افزایش سطح کیفیت، از SA شروع و به SN (سال ۲۰۱۰) ختم می شود و برای روغن های دیزلی نیز از CA شروع و تا سری CJ-4 (سال ۲۰۱۰) ادامه میابد.

نمودار پیشرفت شاخص 300x129 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
جدول کیفیت روغن موتور

 

  • استاندارد اروپایی ACEA

این استاندارد، معادل اروپایی استاندارد API اما دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر است. این استاندارد از A برای موتورهای بنزینی، از B برای موتورهای دیزلی و از C برای خودروهای سازگار با کاتالیست یا با SAPS (خاکسترسولفاته، فسفر و گوگرد) پایین استفاده می‌کند. بحث مربوط به استانداردها تخصصی‌تر است و در این مطلب نمی‌گنجد.

شاخص گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور ( استاندارد SAE)

عامل مهم دیگر، انتخاب انواع روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی شماست این موضوع به نوع ویسکوزیته روغن موتور برمی‌گردد. شاخص ویسکوزیته که بیانگر میزان چسبندگی است مهمترین پارامتر در انتخاب روغن موتور خوب می‌باشد. ویسکوزیته یا گرانروی به میزان رقیق‌بودن یا غلیظ بودن روغن موتور گفته می‌شود.

شاخص گرانروی 300x178 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
شاخص گرانروی روغن موتور (غلظت یا چسبندگی)

 

معمولا روغن موتور در هوای سرد سفت می‌شود و به‌همین‌دلیل در صبح‌های زمستانی به سختی می‌توانید موتور خودرو را روشن کنید. بنابراین باید روغن موتور را طوری انتخاب کنید که درجه ویسکوزیته آن طوری باشد که در روزهای سرد زمستان سفت نشود و بتواند موتور خودرو را روشن کند.

درجه ویسکوزیته با توجه به استاندارد SAE تعیین می‌شود. بر این اساس دو نوع روغن موتور داریم که یکی سینگل گرید است و دیگری مولتی گرید.

  • سینگل گرید

گرید تک 300x208 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
شاخص غلظت روغن موتور سینگل گرید

روغن موتور سینگل گرید برای یک نوع آب‌وهوا (سرد یا گرم) آزمایش شده است. اگر این روغن موتور را بخرید باید در فصول گرم از یک نوع روغن و در فصول سرد از نوع روغن دیگری استفاده کنید.

روی بطری روغن موتور سینگل گرید فقط یک عدد می‌بینید که در کنار SAE نوشته شده است و از ۰ تا ۲۵ مناسب فصول سرد است. از سوی دیگر اعداد ۳۰ تا ۶۰ برای فصول گرم مناسب هستند.

  • مولتی گرید

اما امروزه با وجود روغن‌های مولتی گرید که برای چهارفصل مناسب هستند، معمولا کسی سراغ روغن‌های سینگل گرید نمی‌رود. مشخصه روغن موتورهای مولتی گرید این است که در آنها از دو عدد و حرف W (حرف اول کلمه زمستان به انگلیسی) استفاده شده است.

برای مثال می‌توان روغن موتورهای 0W-5، 0W-10، ۵W-30، ۵W-40، ۱۰W—۳۰، ۱۰W-40 و ۲۰W-50 را نام برد که در میان آنها استفاده از ۱۰W-40 رایج‌تر است.

ویسکوزیته 300x115 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
شاخص گرانروی روغن موتور مولتی گرید

عدد اول: هرچه عدد کنار W کوچک‌تر باشد، عملکرد روغن در استارت اول یا در هوای سرد بهتر است. بنابراین اگر در شهرهای سردسیر مانند شهرکرد زندگی می‌کنید، عدد ۵ برایتان بهتر از ۱۰ است.

برعکس اگر در شهرهای گرمسیر مانند اهواز زندگی می‌کنید این عدد می‌تواند بالاتر باشد. برای مثال از بین دو ویسکوزیته ۱۰W-40 و ۲۰W-50 اولی برای هوای سرد و دومی برای هوای گرم بهتر است.

عدد دوم: عدد دوم تضمین می‌کند که روغن موتور در دمای ۱۰۰ سانتی‌گراد موتور، از این عدد نوشته‌شده رقیق‌تر نخواهد شد. به‌طورکلی دو عدد روغن موتور بهتر است فاصله زیادی نداشته باشند. زیرا نشان می‌دهد که در آن مواد پلیمری و افزودنی‌های بیشتری به کار رفته است.

نکته: حتما به نوع روغن موتور توصیه‌شده در کتابچه راهنمای روغن موتور خودرویتان دقت داشته باشید.

جدول استاندارد روغن موتور 300x190 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
شاخص های روغن موتور

مقاله پیشنهادی: دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

داشتن تاییدیه ها

روی بطری روغن موتور باید تأییدیه OEM و کدها (برای مثال MB229. 5, VW504. 00, FORD 913A, BMW LL04) وجود داشته باشد. این کدها نشان‌دهنده آن است که روغن موتور از نظر استانداردهای مختلف تأیید شده هستند.

داشتن تاییده خودرو ساز

 اگر از خودرو با برند های خارجی یا مونتاژ داخل استفاده می‌کنید حتما سعی کنید روغن موتور دارای تاییده خودرو ساز(approval) مذکور را دارا باشد.

روغن موتور مناسب برای انواع خودرو ها

روغن موتور مناسب 300x173 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
مشخصات روغن موتور مناسب خودروها

تمامی خودروها در سراسر دنیا به مواردی از جمله فیلتر هوا، سوخت، روغن موتور و موارد دیگری همچون باتری ماشین نیاز دارند. برای اینکه بدانیم کدام روغن موتور بهتر است نکات زیادی را باید توجه کنیم.

به طور مثال یک خودروی سدان شهری همچون رنو تندر 90 که در شهری مانند تهران تردد می کند به یک روغن موتور مشخصی نیاز دارد و دقیقاً همین خودرو در شهرهای گرم و جنوبی کشور به روغن موتور دیگری نیاز خواهد داشت.

بسیاری از مردم برای تعویض روغن موتور خود به گاراژهای مختلفی مراجعه می کنند. در هر مکانی با روغن موتورهای متنوعی مواجه می شوند که اگر اطلاعات اولیه در مورد آنها نداشته باشید ممکن است روغن موتور نامناسبی در خودرو استفاده شود.

جدول روغن موتور مناسب خودروها در زیر آمده است.

جدول حجم  روغن موتور خودروها
جدول حجم و نوع روغن موتور انواع خودرو
 خودروموتورنوع و حداقل گرید روغنحجم روغن موتور با فیلتر(لیتر) حجم روغن موتور بدون فیلتر(لیتر)
بهترین روغن موتور تندر۹۰/ساندروk4m۱۰w40 SL۴. ۸۴. ۷
بهترین روغن موتور وانت باردوOHV۲۰w50 SG۴. ۵۴
بهترین روغن موتور وانت آریسانOHV۲۰w50 SG۴. ۵۴
بهترین روغن موتور برای  پژو۲۰۶ TU3 TU3 ۱۰w40 SL ۳. ۲۵ ۳
بهترین روغن موتور پژو۲۰۶ TU5 TU5 ۱۰w40 SL۳. ۲۵۳
H30 CrossTU5 ۱۰w40 SL۳. ۲۵ ۳
 پژو۲۰۶ SDTU5 ۱۰w40 SL ۳. ۲۵ ۳
 پژو ۴۰۵/پارس TU5 TU5 ۱۰w40 SL ۳. ۲۵ ۳
 پژو ۴۰۵/پارس/سمند/سورن XU7 XU7 ۲۰w50 SL ۴. ۷۵ ۴. ۵
 دنا/سمند/سورن EF7EF7  ۱۰w40 SJ ۴. ۹ ۴. ۷
 دنا/سمند/سورن EF7 توربو EF7 TC  ۱۰w40 SJ ۴. ۹ ۴. ۷
 سوزوکی کیزاشی J24b(DOHC)  ۵w30 SL ۴. ۵ ۴. ۳
 سوزوکی گرندویتارا  J24b(2. 4) ۱۰w40 SL ۴. ۸ ۴. ۶
 رنو کپچرTCe 1. 2 ۱۰w40 SN ۴. ۷ ۴. ۵
هایما S7HMC7200۱۰w40 SL ۳. ۳ ۳. ۱
هایما S7HM484QT۱۰w40 SL ۴. ۷ ۴. ۵
هایما S5HMAGN15-TF۱۰w40 SL ۴. ۹ ۴. ۶
پژو ۲۰۰۸EP6 ۱۰w40 SN۴. ۲۵ ۴
پژو ۵۰۸EP6 ۱۰w40 SN۴. ۲۵ ۴
پژو ۳۰۱EC5 ۱۰w40 SN۳. ۲۵ ۳
بهترین روغن موتور برای پراید B3 B3۱۰-۲۰w40-50 SF/SG۳. ۴۳. ۱
بهترین روغن موتور پراید M13 یورو۴M13 ۱۰w40 SJ/CF۳. ۴۳. ۱
تیبا/ساینا/کوییک M15M15۱۰w40 SJ/CF۳. ۴۳. ۱
برلیانس ۲۲۰-۲۳۰BM15L ۱۰w40 SL۴. ۲
برلیانس ۳۲۰-۳۳۰-کراسBM16LB ۵w30 SL۴
چانگان۱. ۶ DOHC۱۰W40 SM۳. ۸
رونیز/نیسان پیکاپ ۴*۴KA۲۴DE۱۰-۲۰w40-50 SG/SL/SJ۴. ۱۳. ۸
رونیز ۴*۲KA۲۴DE۱۰-۲۰w40-50 SG/SL/SJ۳. ۶۳. ۳
ماکسیماVQ۳۰-۶۱۰-۲۰w40-50 SL/SJ۴۳. ۷
سراتو دستی۱. ۶۱۵-۲۰w40-50 SM/SL/SJ۳. ۷۳. ۳
سراتو اتوماتیک۲۱۵-۲۰w40-50 SM/SL/SJ۴. ۷۴. ۱

بهترین روغن موتور پراید

در دفترچه راهنمای مربوط به روغن موتور هر خودرو، حجم روغن موتور لازم و نوع روغن موتور توصیه شده را برای آن درج می‌کنند. با مراجعه به این دفترچه می‌توانید بهترین روغن موتور را انتخاب کنید.

  • روغن موتور با سطح کیفیت SG,SJ,SL,SM,SN
  • ویسکوزیته 20W50 و حجم روغن موتور ۳. ۵ لیتر
  • برای موتور یورو ۴ روغن موتور ۱۰W40
راهنمای خرید روغن موتور 300x191 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
خرید روغن موتور مناسب فصل سرما و تابستان

روغن موتور مناسب برای مناطق سرد سیر

برای مناطق سرد سیر بهتر است از روغن موتور هایی استفاده شود که در دماهای پایین، رقیق تر هستند. به عبارت دیگر گرانروی پایین تری دارند تا در هنگام اولین استارت در روز سرد به موتور خودرو آسیبی وارد نشد و موتور به راحتی روشن شود.

اگر گرانروی بالا باشد ممکن است در این شرایط روغن موتور به خوبی عمل روانکاری را در استارت اول انجام ندهد و همین امر موجب آسیب رساندن به موتور شما شود.

در شهرهایی مثل تبریز، اردبیل، ارومیه، شهرکرد، همدان و سایر شهرهای سردسیر و یا در زمستان های سرد بهتر است تا از روغن موتورهایی با مشخصات؛

۵W-30، ۰W-30، ۵W-40، ۰W40 و… برای این مناطق مناسب هستند.

شاخص گرانروی2 300x138 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
انتخاب روغن موتور مناسب بر اساس آب و هوا

روغن موتور مناسب مناطق گرمسیری

برای شهر­هایی که در مناطق گرمسیر کشور واقع شده‌اند، روغن موتورهایی مناسب است که  غلظت یا اصطلاحا گرانروی بالایی دارند. اگر در شهرهای گرمسیر مانند اهواز زندگی می‌کنید این عدد می‌تواند بالاتر باشد.

برای مثال شهر­هایی چون بندرعباس، سیستان بلوچستان، اهواز، اصفهان، کرمان و… بهتر است از روغن موتورهایی استفاده شود که در دمای بالا گرانروی و یا غلظت بالایی دارند.

به طور مثال اگر مشخصات روغن موتور ۱۵W-50، ۱۰W-50، ۱۵W-40، ۱۰W-40 و …. باشد، برای این مناطق مناسب تر است.

بررسی قیمت روغن موتور خوب

قیمت روغن موتور 300x169 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
قیمت انواع روغن موتور ماشین

قیمت روغن موتور در بازار بسیار متنوع است و می‌توانید با توجه به بودجه‌تان هر کدام را که به‌صرفه‌تر است خریداری کنید. به‌طورکلی قیمت روغن موتور به عوامل متعددی بستگی دارد. نوع روغن موتور، ویسکوزیته، کیفیت، حجم بطری و نوع برند بر قیمت روغن موتور تأثیرگذار هستند.

روغن تمام سنتتیک از روغن موتور نیمه سنتتیک و آن هم به نوبه خود، گران‌تر از روغن موتور معمولی است. درباره ویسکوزیته، مولتی گریدها از سینگل گریدها گران‌تر هستند و در بین خود مولتی گریدها، هر چه عدد کنار حرف W پایین‌تر باشد قیمت هم بالاتر است. مثلا روغن موتور ۵W-30 از ۱۰W-40 گران‌تر است.

درباره برندها، به‌طورکلی برندهای خارجی گران‌تر از برندهای ایرانی هستند، البته اگر اصل آنها را پیدا کنید. تمام این عوامل را در نظر بگیرید و بهترین روغن موتور را انتخاب کنید.

انواع مارک روغن موتور

انواع برند ها 300x119 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
راهنمای انتخاب بهترین مارک روغن موتور

برای پیدا کردن با کیفیت ترین روغن موتور های بازار دو انتخاب پیش روی ماست؛ روغن موتورهای ایرانی و روغن موتورهای خارجی. شل، توتال، کاسترول و … در لیست بهترین مارک روغن موتورها در دنیا قرار می گیرند.

اما وجود تجربه و نیروی متخصص، باعث شده تا روغن موتور های ایرانی هم تمام استانداردهای بین المللی را کسب کنند و جزو با کیفیت ترین روغن موتورهای موجود در بازار باشند. در ادامه ی همین مطلب با چندتا از باکیفیت ترین روغن موتورهای خارجی و ایرانی آشنا می شویم.

انتخاب بهترین برند های روغن موتور خارجی

برند خارجی روغن 300x169 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
معرفی برندهای خارجی روغن موتور

برای معرفی بهترین برند روغن موتور خارجی گزینه های زیادی پیش روی ماست. شل، توتال، لیکومولی، کاسترول، الف، Valvoline، Quaker State، Havoline و … برندهایی هستند که جزو بهترین مارک روغن موتور در دنیا هستند.

اما با توجه به اینکه تمام این برندها در ایران حضور ندارند، تصمیم گرفتیم تا به بررسی ۴ تا از معتبرترین تولید کنندگان روغن موتور خارجی که محصولاتشان در ایران یافت می شود بپردازیم.

روغن موتور توتال

توتال 300x296 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
قیمت روغن موتور توتال

 

شرکت توتال (Total) فرانسه که در سال ۱۹۲۴ توسط ارنست مرسیه راه اندازی شد، در حال حاضر چهارمین شرکت بزرگ نفتی و گازی دنیا و هشتمین شرکت بزرگ در جهان است. این کمپانی به حدی بزرگ است که به هیچ وجه نمی توان آنرا در لیست بهترین برند روغن موتور خارجی قرار نداد.

توتال2 300x150 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتورهای برند توتال

این شرکت ببیش از چهل شعبه در نقاط مختلف دنیا دارد که مجموعا حدود ۹۵۰۰۰ کارمند در سرتاسر دنیا دارد. شرکت توتال که پخش کننده ی اصلی سوخت در کشور فرانسه است، سابقه ی طولانی را هم در همکاری با ایران در صنایع مختلفی همچون؛ هوایی، خودرو سازی، دریایی و دارو سازی دارد.

توتال علاوه بر اکتشاف نفت وگاز و تولید انرژی های تجدید پذیر، یکی از بهترین تولید کننده های روغن موتور خودرو و همچنین سایر لوازم جانبی خودرو است.

روغن موتور کاسترول

کاسترول 300x181 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
قیمت روغن موتور کاسترول

شرکت کاسترول (Castrol)، یکی از بزرگترین و بهترین مارک روغن موتور و روانکار در دنیاست و قطعا در لیست بهترین برند روغن موتور خارجی جای می گیرد. شهرت این کمپانی بریتانیایی به حدی است که حتی بسیاری از افرادی که با روغن موتورها ارتباطی ندارند هم این شرکت را می شناسند.

کاسترول، تولید کننده ی انواع؛

  • روغن موتور های دیزلی و بنزینی
  • انواع گریس
  • مکمل های سوخت
  • تمیزکننده های موتور
  • و …

است که صنایع خودروسازی، دریایی، هوایی و تولیدی را شامل می شود. دفتر مرکزی این شرکت در انگلستان است و با بیش از ۴۶ کشور دنیا، به صورت مستقیم در تماس است.

روغن موتور Elf

ای ال اف 300x156 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتور برند elf

شرکت Elf، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور در فرانسه است که دارای تاییدیه از شرکت رنو است. به عبارت دیگر شرکت رنو برای محصولات خود، روغن Elf را پیشنهاد می کند.

با توجه به حضور پر تعداد تولیدات رنو در ایران، بهترین مارک روغن موتور خارجی برای خودرو های رنو، روغن موتور Elf است.

با توجه به حضور چندین ساله ی محصولات رنو و Elf در ایران، می توان گفت که روغن های Elf یکی از با کیفیت ترین روغن موتورهای موجود در بازار برای این شرکت خودرو سازی است.

روغن موتور لیکومولی

لیکومولی 300x141 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتور برند لیکومولی

شرکت لیکومولی ( Liqui Moly )، در انتخاب بهترین برند روغن موتور خارجی جایگاه ویژه ای دارد. چرا که این کمپانی آلمانی، دارای بیشترین و کامل ترین تنوع درسبد محصولات خود است.

این شرکت بیش از ۱۷۵۰ نوع محصول برای خودروهای سنگین، سواری، موتور سیکلت، قایق، خودروهای کارتینگ و ماشین آلات صنعتی تولید می کند. لیکومولی در بیش از ۹۰ کشور جهان فعال است و تمامی مراحل تحقیق و توسعه و تولید محصول، فقط در آلمان صورت می گیرد.

 بهترین مارک روغن موتور ایرانی کدام است؟

تولید فرآورده های نفتی از جمله روغن موتور در ایران دارای سابقه ی بیش از ۵۰ ساله است. وجود منابع، افراد متخصص و آزمیشگاه های مجهز باعث شده تا این تولیدات موفق به کسب آخرین استانداردهای داخلی و خارجی باشد.

برای انتخاب بهترین مارک روغن موتور ایرانی هم گزینه های مختلفی در اختیار داریم. مثل برندهای خارجی، در لیست بهترین برند روغن موتور ایرانی هم به بررسی ۴ گزینه می پردازیم.

 انتخاب روغن موتور بهران

بهران 300x300 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
سطح کیفی روغن موتور بهران

شرکت نفت بهران ( Behran ) یکی از قدیمی ترین شرکت های نفتی ایران است که بیش از ۵۰ سال است که در زمینه ی تحقیق و تولید فرآورده های نفتی فعالیت دارد. شرکت بهران تا قبل از سال ۱۳۷۰ با نام پالایش روغن بهران فعالیت داشت.

بهران، به پشتوانه ی سابقه ی طولانی در بازار روانکاری و فرآورده های نفتی، توانسته به یکی از بزرگترین و معتبرترین برند روغن موتور ایرانی تبدیل شود. این سابقه ی طولانی و کیفیت مطلوب محصولات، باعث شده تا بهران جایگاه ثابت را در لیست بهترین برند روغن موتور ایرانی داشته باشد.

شرکت بهران امروز در تولیدات فرآورده هایی از قبیل؛

  • روانکار خودروهای بنزینی و دیزلی
  • روغن های صنعتی
  • پارافین
  • گریس
  • ضدیخ های خودرو و صنعتی
  • مکمل های سوخت

و سایر محصولات تکمیلی، فعالیت دارد.

بهران بیش از ۵۰% سهم بازار روانکار های خودرو و بیش از یک سوم سهم بازار روغن‌های صنعتی را در اختیار دارد.

 روغن موتور اسپیدی

اسپیدی 300x261 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتور مارک اسپیدی

پالایشگاه نفت سپاهان در سال ۱۳۷۱ به عنوان یکی از پالایشگاه های اصفهان شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۱ این واحد پالایشگاهی واگذار شد و به شرکت نفت سپاهان ( سهامی خاص ) تغییر نام داد.

شرکت نفت سپاهان از آغاز تأسیس به موازات تولید روغن موتورهای دیزلی و بنزینی، با برآورد ظرفیت تقاضای داخلی اقدام به صادرات روغن پایه اکستراکت و اسلاک واکس مازاد تولیدی نمود. شرکت اسپیدی یکی از شرکت های پایه نفت سپاهان بوده که به تولید انواع روغن موتور، روغن گیربکس، روغن موتور سیکلت و غیره میپردازد.

به ادعای نفت سپاهان، شرکت اسپیدی بزرگترین و مدرن ترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه است. حجم تولیدات و کیفیت بالای محصولات باعث شده تا اسپیدی هم در میان بهترین برند روغن موتور ایرانی جای داشته باشد.

در راسته ی روغن های موتوری، اسپیدی موفق به تولید انواع روغن موتورهای بنزینی، دیزلی، دوگانه سوز، ویژه ( ژنراتورها، تراکتور و لوکوموتیو) و دو زمانه شده است.

روغن موتور ایرانول

ایرانول 300x170 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتور برند ایرانول

شرکت نفت ایرانول که عمده ی فعالیتش در حوزه ی روغن موتور، گریس و روان کننده است، در سال ۱۳۸۱ و با واگذاری پالایشگاه های تهران و آبادان به بخش خصوصی تاسیس شد.

ایرانول در حال حاضر برای انواع موتورهای دیزلی و بنزینی، دوگانه سوزو موتورسیکلت ها روغن تولید می کنند. کیفیت محصولات و تنوع آنها باعث شده تا شرکت ایرانول هم جزو گزینه های بهترین برند روغن موتور ایرانی باشد.

همچنین روغن موتورهای دریایی( قایق ها )، گریس، ضد یخ و ضد جوش از سایر تولیدات ایرانول است.

روغن موتور پترونول

پترول 300x282 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
روغن موتور مارک پترول

شرکت آذر روان ساز که پیشینه ای بیش از ۵۰ ساله در حوزه ی تولید فرآورده های نفتی دارد، با همکاری مهندسانی از کشورهای آلمان، ترکیه، کانادا و ایران موفق به تولید روانکارهایی به نام پترونول و با استاندارد های بین المللی شده است.

آزمایشگاه های مجهز و کسب استانداردهای بین المللی، باعث شده تا پترونول هم در بین بهترین برند روغن موتور ایرانی، جایگاه ویژه ای داشته باشد.

پترونول که موفق به صادرات روانکارهای مختلف به کشورهای اروپایی و آسیایی شده امروز در تولید محصولاتی مثل؛

  • روغن موتورهای بنزینی و دیزل
  • روغن هیدرولیک
  • روغن های صنعتی
  • گریس
  • مکمل های روغن و ضد یخ

فعالیت دارد.

تشخیص کیفیت روغن موتور

روغن موتور اصل 300x201 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
مشخصات فنی روغن موتور خوب

 

روش‌های بسیاری برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی و اطمینان از کیفیت روغن موتور وجود دارد. در ادامه چند مورد از ساده‌ترین روش‌ها را نام می‌بریم:

  1. روغن موتور اصل دارای برچسب اصالت کالا، هولوگرام و علامت استاندارد است و هیچ‌گونه خط و خش یا کهنگی در علامت و توضیحات روی گالن دیده نمی‌شود.
  2. قیمت‌های بسیار پایین و عجیب و غریب می‌تواند نشانه تقلبی بودن روغن باشد.
  3. روغن موتور خودروی اصل، یا بدون بو است و یا اینکه بوی ناخوشایند ندارد؛ اما روغن موتور تقلبی بوی ناخوشایندی دارد.
  4. بسته‌بندی استاندارد و پلمپ گالن، نشانه اصل بودن روغن موتور است، اما روغن موتور تقلبی به صورت غیر استاندارد و ناشیانه بسته بندی می شود.
  5. روغن موتور اصل دارای درپوش محکم و سالم است که با دستگاه‌های استاندارد طراحی و پلمپ شده است.
  6. رنگ روشن، یکنواخت و یکدست از نشانه‌های روغن موتور اصل هستند. روغن موتور تقلبی ناخالصی دارد و رنگ یکنواختی ندارد.
تعویض روغن موتور 300x194 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
خرید روغن موتور با کیفیت

بعد از خرید بهترین روغن موتور ماشین و استفاده از آن، باید چند نکته را قبل از تعویض بعدی بدانید. این‌ها چند مورد برای چک کرد کیفیت روغن موتور ماشین هستند:

  1. خودرو را برای چند دقیقه روشن نگه دارید تا موتور گرم شود
  2. درب موتور را بردارید یا سیخ روغن را بکشید، سپس چند قطره روغن بر روی یک تکه کاغذ بریزید
  3. کاغذ را در یک جای گرم نگه دارید تا خشک شود
  4. اگر قطره روغن به صورت یکنواخت خشک شده باشد و به اطراف پراکنده نشود به این معنی است که روغن سالم است و حاوی آب نیست
  5. اگر مرکز قطره به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای درآمد، روغن کثیف است و بهتر است آن را تعویض کنید
  6. اگر ذرات ریز و ناخالصی دیده می‌شود نشانه خوردگی قطعات و معیوب بودن یک قطعه داخلی است و البته روغن استفاده شده مرغوب نیست.

کدام روغن موتور بهتر است؟

برای خرید بهترین روغن موتور خودرو ویدئوی زیر را با زیر نویس فارسی از دست ندهید! با مشاهده این فیلم مشخصات یک روغن موتور خوب را درک خواهید کرد!

نکات پایانی انتخاب بهترین روغن موتور

در بسیاری از مواقع خرید روغن موتور مناسب و مرغوب برای خودرو یکی از مهمترین دغدغه های مردم به شمار می رود و همین تنوع برندهای مختلف در بازار روغن موتور موجب شده تا نوعی سردرگمی بین خریداران به وجود آید.

با توجه به اینکه روغن موتور وظیفه مهم و ویژه ای در کارکرد مطلوب قطعات داخلی خودرو را بر عهده دارد، لازم است تا محصولی انتخاب شود که از بالاترین سطح استانداردها که اصلی ترین آن شاخص ویسکوزیته است، برخوردار باشد.

نات پایانی 300x188 راهنمای انتخاب و خرید بهترین روغن موتور
راهنمای خرید روغن موتور مناسب

بنابر اطلاعات بالا سه فاکتور زیر در انتخاب یک روغن موتور برایمان مهم است؛

  • شاخص گرانروی یا SAE
  • شاخص API
  • روش ساخت روغن موتور: معدنی، نیمه سنتتیک، سنتتیک

با رعایت مواردی که گفته شد به راحتی می‌توانید بهترین روغن موتوری که مناسب خودرویتان است را انتخاب کنید. اگر شما هم در زمینه خرید روغن موتور خوب تجربه‌ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Alireza
Alireza
3 سال پیش

Great information about oil and it’s characteristics!

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Alireza
3 سال پیش

Hello, thank you

مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

عالی بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش