4.6
(570)

رانندگی در جاده های کوهستانی مثل چالوس و هراز، میتواند یکی از پر استرس ترین تجربه های هر یک از ما باشد.   در چنین شرایطی باید تکنیک های خاص رانندگی را بلد باشید. در این مقاله میخواهیم به نکات مهم درباره نحوه رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستان بپردازیم تا بتوانید از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری کنید.

رانندگی سرازیری 300x169 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
آموزش رانندگی در جاده های کوهستانی

با کیان باتری همراه شوید تا روش رانندگی در جاده کوهستانی را برای شما شرح دهیم.

نکات رانندگی در کوهستان

1 –لاستیک مناسب

لاستیک کوستان 300x175 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
لاستیک مناسب برای رانندگی در کوهستان

رانندگی در جاده های کوهستانی میتواند موجب فشار و تنش بر روی قطعات مختلف خودرو شود. لاستیک های خودرو بیش از هر بخش دیگری باید امتحان خود را پس بدهند. پس باید تایر مناسب را انتخاب کنید.

البته برخی افراد زیاده روی می کنند و به دنبال تایرهای مخصوص کوهستان می گردند. فقط در صورتی نیاز به این لاستیک ها دارید که بخواهید در برف سنگین رانندگی کنید (که باز هم زنجیر چرخ گزینه بهتری ست) یا بخواهید در مسابقات کوهستانی شرکت کنید.

از آنجایی که در جاده های کوهستانی انواع شرایط را تجربه می کنید، پس تایرهای چهار فصل یا همه جا رو بهترین انتخاب برای شماست. آب و هوا نیز در جاده های کوهستانی دائما در حال تغییر است. شما رانندگی در زیر نور آفتاب، هوای مه آلود و  بارانی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل باید لاستیک مناسب برای انواع شرایط آب و هوایی و جاده ای را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: علت و جلوگیری از ترکیدن لاستیک ماشین

۲-سوخت گیری خودرو

علت خرابی پمپ سوخت 300x225 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
قبل از رانندگی در کوهستان باک بنزین را پر کنید!

رانندگی در جاده های کوهستانی مشابه رانندگی در بیابان می باشد و باید مایل ها مسافت را طی کنید تا به پمپ بنزین برسید. در برخی جاده های دور افتاده هم که ممکن است تا ساعت ها ماشین دیگری رد نشود. اولین نکته امنیتی مهم در چنین شرایطی، سوخت گیری خودرو قبل از شروع سفر می باشد. باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از اتمام سوخت به یک پمپ بنزین برسید.

۳-تکنیک ترمز گیری در کوهستان

نکات ترمز 300x169 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
آموزش رانندگی در جاده چالوس

به موقع ترمز گرفتن: به تابلوهای سرعت مجاز در طول مسیر دقت کنید. شاید روی زمین صاف چندان مشکلی نباشد، ولی در جاده های پر پیچ و خم و شیب های زیاد باید این تابلوها را جدی بگیرید. سعی کنید پیچ و خم ها، سربالایی ها و سرپایینی ها را پیش بینی کنید تا کنترل خودرو از دست شما خارج نشود.

در صورتی که با یک شیب تند و بعد از ان پیچ جاده روبرو شدید، به موقع ترمز بگیرید و دنده معکوس بزنید. با دنده پایین به راحتی میتوانید پیچ و خم ها را پشت سر بگذارید. این باعث انتقال نیروی جنبشی به چرخ های عقب می شود و کنترل بیشتری به ماشین خواهید داشت.

سفت شدن ترمز 300x176 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
تکنیک های ترمز گرفتن در جاده های شیبدار

تکنیک پالس راندن: این یک تکنیک فوق العاده برای کنترل خودرو در سرازیری می باشد. همانطور که گفتیم در صورت مواجه شدن با سرایزی باید به آرامی ترمز کنید و دنده معکوس بگیرید. در این حین گاهی لازم است باز هم ترمز بگیرید. وزن وسیله نقلیه و نیروی جاذبه باعث بوجود آمدن نیروی جنبشی زیادی می شود.

برخی افراد پای خود را از روی ترمز بر نمی دارند و روی آن تند تند ضربه می زنند تا سرعت را کاهش دهند. این کار اشتباه است، چرا که کنترل خودرو را از دست می دهید و به ترمزها آسیب می زنید. از روش پالس استفاده کنید. در این روش باید سرعت مناسب برای رانندگی در سرازیری را با توجه به شرایط جاده بسنجید.

فرض بگیریم سرعت مجاز ۳۰ mph می باشد. شما باید سرعت خودرو را روی ۳۵ مایل بر ساعت تنظیم کنید و سپس با ترمز گرفتن سرعت را به ۲۵ مایل بر ساعت برسانید. این کار را بارها تکرار کنید تا بتوانید کنترل ماشین را بدست بیاورید. پس از هر بار ترمز گرفتن، اجازه دهید لنت ترمز خنک شود و سپس ترمز بگیرید.

آموزش تکنیک های رانندگی آفرود

4-قوانین رانندگی در کوهستان

قوانی رانندگی 300x225 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
قوانین رانندگی در کوهستان

یکی از قوانین رانندگی در جاده های کوهستانی، این است که از وسط جاده نرانید! این امر برای رانندگان دیگر آزار دهنده می باشد و نمیتوانند از شما سبقت بگیرند. پس از اینکار اجتناب کنید چرا که عواقب خطرناکی دارد.

بهتر است بدانید سبقت در جاده های کوهستانی برای موتور خودرو سخت تر است و زمان بیشتری می طلبد. و موتور برای عملکرد بهینه نیاز به هوا دارد. در ارتفاعات حجم هوا کاهش پیدا می کند و نباید انتظار داشته باشید که خودرو مثل همیشه عمل کند.

5-توقف ماشین در جاده شیبدار

قانون مشخصی برای توقف در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی مثل چالوس نوشته نشده است. ولی بهتر است برای ایمنی خودتان و سایر رانندگان در جایی امن توقف کنید. همچنین در صورت نیاز توقف در جاده ای باریک، بهتر است حرکت کنید و به ماشین ها عقبی اجازه عبور دهید.

رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی

رانندگی در پیچ 300x181 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
نحوه رانندگی در پیچ های تند کوهستان

دید شما در پیچ ها با دیواره های کنار جاده و درختان می تواند به شدت محدود شود!گاهی اوقات یک اینه برای دید بیشتر وجود دارد. شما باید قبل از رسیدن به پیچ سرعت را کاهش دهید(به محض دیدن پیچ) و زمانیکه داخل پیچ و تقریبا انتهای پیچ قرارگرفتید برای کم نشدن شتاب و سرعت کمی گاز بدهید تا در مسیر مستقیم قرار بگیرید و مطمئن باشید به سمت خارج پیچ حرکت می کنید.

برخی افراد علاقه دارند داخل پیچ حرکت کنند که این مورد اشتباه است و باعث مشکلات ترافیکی و خطرات جدی خواهد شد.

گاهی اوقات ممکن است کنترل یک وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، یک نوع لغزش که زمانی اتفاق می افتد که وسیله نقلیه به شدت بچرخد و شروع به لغزش بر روی لاستیک های خود کند.

احتمال وقوع این اتفاق را می توان با کاهش سرعت وسیله نقلیه در حین رانندگی در نزدیکی پیچ ها کاهش داد. اگر در حین رانندگی در جاده های پر پیچ و خم با لغزش وسیله نقلیه خود مواجه شدید، چندین استراتژی وجود دارد که می توانید مجددا کنترل ماشین خود را بدست بیاورید.

در پیچ ها از کمترین چرخش استفاده کنید:

رانندگی در پیچ2 300x142 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
آموزش رانندگی در سر پیچ ها

یک روش خاص از رانندگی برای عبور از پیچ ها وجود دارد که به کمترین میزان چرخش نیاز دارد. هنگامی که به یک پیچ نزدیک می شوید، سعی کنید در خطی رانندگی کنید که در نزدیکی جهت مقابل پیچ قرار دارد.

به عنوان مثال، اگر جاده پیچی به سمت چپ دارد، به سمت راست خط رانندگی خود حرکت کنید. همانطور که در طول پیچ پیش می روید، وسیله نقلیه خود را به سمت طرف دیگر خط خود هدایت کنید. در نهایت، از پیچ مورد نظر به سمت جاده ای که از آن حرکت خود را آغاز کرده اید، خارج شوید. این استراتژی رانندگی، شدت پیچ و خطر لغزش را کاهش می دهد.

پس از عبور از پیچ شتاب بگیرید.

پس از اینکه به سلامت از پیچ مورد نظر عبور کردید، می توانید شتاب و سرعت حرکت خود را افزایش دهید. اما اگر این کار را خیلی زود انجام دهید، ممکن است با خطر لغزش خودروی خود مواجه شوید.

رانندگان باید بدانند وقتی که یک خودرو می لغزد، خود به خود حرکت می کند و فقط به دلیل افزایش شتاب خودرو نیست. هنگامی که یک ماشین دچار لغزش می شود، شتاب دهنده، ترمز و فرمان به طور طبیعی کار نخواهند کرد. روش های کاربردی عادی احتمالا برای مواجهه با این شرایط کارساز نخواهند بود. در ادامه نحوه مقابله با این موضوع را مطرح می کنیم.

رانندگی سرازیری 1 300x169 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
رانندگی در جاده شیب دار

رانندگی در سربالایی: جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور

استفاده کردن از تمام ظرفیت موتور در سربالایی بسیار مهم است. به این معنی که از دنده های یک تا سه استفاده کرده و سرعت را ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه حفظ می کنید تا شتاب و کشش خودرو پایین نیاید. در سربالایی ها سرعت خودرو به دلایل ایمنی پایین می باشد و معمولا از دنده سه به بالا استفاده نمی شود.

مقاله پیشنهادی: علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

 رانندگی در سراشیبی: استفاده کم و ارام از ترمز

رانندگی در شیب 300x161 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
روش رانندگی در سراشیبی

همچنین در سراشیبی باید از دنده پایین تر در سرعت بیشتر استفاده کنید که باعث می شود ترمزهای بیشتری ذخیره شوند زیرا در صورت استفاده زیاد و شدید از ترمز ها، انها داغ می شوند و مشکل پیدا می کنند

در اکثر خودروهای با گیربکس اتوماتیک، شما فقط می توانید از موقعیت D-معمولی استفاده کنید. بوی ناخوشایند ترمز و گرم شدن بیش از حد موتور می تواند نشانه ای از استفاده اشتباه از دنده باشد.

در این حالت برای خنک شدن خودرو می توانید بخاری را روشن کنید و حتما اگر کولر روشن است ان را خاموش نمایید تا تمام انرژی موتور برای حرکت اماده باشد.

فیلم آموزش رانندگی در سربالایی و سرپایینی

ویدئوی زیر نحوه رانندگی در سرازیری و سربالایی را یه صورت تصویری آموزش می دهد:

حق تقدم در جاده شیب دار

حق تقدم در کوهستان 300x234 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
اصول رانندگی در جاده کوهستانی

زمانیکه ترافیک در قسمت سربالایی بیشتر باشد اولویت با ترافیک صعودی است زیرا در سراشیبی خودروها پس از توقف کامل می توانند به راحتی دوباره حرکت کنند.

زمانیکه یک اتوبوس بخواهد از یک پیچ شدید عبور کند اولویت با اتوبوس است و شما باید به طور کامل توقف کنید زیرا اتوبوس تمام فضا را اشغال خواهد کرد.

زمانیکه یک خودرو از جاده مقابل شما در حال سبقت گرفتن اشتباه می باشد و امکان برخورد شاخ به شاخ وجود دارد خیلی سریع سرعت خود را کم کنید و برای اجتناب از تصادف و برخورد خودرو خود را به حاشیه جاده هدایت کنید.

چگونه می توان کنترل ماشین را به دست آورد؟

گرفتن فرمان 300x203 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
چگونه در جاده کوهستانی ماشین را کنترل کنیم؟

بلافاصله پای خود را از روی پدال ترمز و گاز بردارید. هیچکدام از این موارد لغزش خودروی شما را متوقف نخواهند کرد و بلکه می توانند آن را بدتر کنند. هر دو دست خود را با فاصله بر روی فرمان قرار دهید. از حرکت دادن ناگهانی فرمان خود خودداری کنید. این ممکن است موجب چپ شدن خودروی شما شود.

پس از آنکه سرعت وسیله نقلیه شما پس از چند ثانیه کم شد، پای خود را به آرامی بر روی پدال ترمز فشار دهید و فرمان را در جهتی که می خواهید خودروی شما حرکت کند بچرخانید. در اینجا یک نکته هوشمندانه در مورد تمرکز بر روی جهت حرکت شما آورده شده است

پس از اینکه از یک پیچ تند یا لغزش خودرو به سلامت عبور کردید، بهترین عملکرد خود را داشته باشید تا هیچ گونه حرکت ناگهانی انجام ندهید. هر چند که لغزش خودرو می تواند یک تجربه ترسناک باشد، مهم است که آرام باشید و تمرکز خود را از دست ندهید.

بسیاری از جاده های پر پیچ و خم بر روی شیب های تند، سرازیری ها یا مناطق صخره ای قرار دارند. اگر در چنین مواردی دچار لغزش شوید، ممکن است مجبور شوید اقدامات جدی را در نظر بگیرید تا از خروج وسیله نقلیه خود از مسیر عادی جلوگیری کنید. از عقل و قدرت تحلیل خود استفاده کنید و گزینه های خود را تا آنجا که ممکن است بررسی کنید تا کنترل خودروی خود را مجددا به دست بیاورید.

پیچ ها می توانند کشنده باشند. نکته اصلی که در هنگام رانندگی در جاده های پر پیچ و خم باید در نظر داشته باشید، این نکته است که کمی کاهش سرعت می تواند به میزان زیادی احتمال لغزش خودروی شما را کاهش دهد.

 اگر در جاده کوهستانی ترمز ها خراب شد و کار نمی کرد چه کاری انجام دهیم؟
ترمز بریده 300x200 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
تکنیک های رانندگی در جاده های پر پیچ

در این حالت باید خیلی سریع عمل کرد. چند بار دیگر سعی کنید و پشت سر هم پدال را فشار دهید و در صورتیکه عمل نکرد از دنده معکوس استفاده کنید یعنی بدون تغییر سرعت از دنده های بالاتر به پایین بیایید و امیدوار باشید سرعت پایین بیاید.

یا خودرو را در یک سربالایی ببرید و در نهایت به علفزار یا صخره بکوبید!

مقاله پیشنهادی: تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل

 پارک ماشین در شیب و حاشیه جاده

راندگی در کوهستان 300x169 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
نگه داشتن ماشین در سرازیری
  1. برای پارک کردن در شیب شدید حتما خودرو را در دنده بگذارید و ترمز دستی را به دقت بالا بکشید.
  2. فرمان را به سمت مخالف با جاده بچرخانید تا درصورت حرکت خودرو نتواند مسیر زیادی حرکت کند.
  3. برای احتیاط بیشتر یک سنگ را پشت چرخ ها قرار دهید.

توصیه های ایمنی رانندگی در جاده های کوهستانی

رانندگی در کوه 300x191 آموزش نحوه رانندگی در جاده های کوهستانی
توصیه های ایمنی رانندگی در جاده های کوهستانی
  • ترافیک: هنگام ترافیک های ناگهانی از مثلث خطر وفلاشر برای اطلاع به راننده های پشت سر استفاده نمایید.
  • خطر بهمن: اگر در جاده با قلوه سنگ ها مواجه شدید جلوتر نروید زیرا نشان دهنده خطر ریزش و اوار بیشتر کوه می باشد.
  •  نور بالا: در جاده های تاریک و باریک که دید دور ندارید در صورتیکه خودرویی مقابل شما نباشد می توانید در زمان کوتاهی از نور بالا برای دید بیشتر استفاده نمایید و سپس سریع ان را خاموش کنید.
  • تونل ها: اغلب جاده های کوهستانی دارای تونل می باشند. در تونل ها سریع چراغ ها را روشن کنید و عینک افتابی خود را بردارید و شیشه ها را بالا بکشید. تونل ها اغلب سرد و مرطوب هستند، بنابراین ممکن است کمی اب ریزش کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش