4
(366)

قبل از این که راهکارهای تقویت دینام خودرو را ارائه دهیم بهتر است بدانیم دینام چیست؟ وظیفه و نحوه ی عملکرد آن چگونه است؟ از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ چگونه باید آن را تست؟ نشانه های خرابی دینام چیست؟

نقش دینام در خودرو

دینام در زبان انگلیسی Alternator گفته می شود که به معنی ژنراتور یا همان تولید کننده ی برق است. که وظیفه شارژ باتری خودرو را برعهده دارد. در واقع نقش باتری فقط تامین برق در زمان استارت زدن یا روشن نبودن خودرو است. در حالی که بعد از روشن شدن موتور برق رسانی به نقاط مختلف قطعات برقی ماشین، به وسیله دینام انجام می شود.

به دلیل این که دینام (قطعه ای استوانه ای شکل با بدنه آلومینیومی و معمولا در کنار موتور زیر پمپ هیدرولیک ) به وسیله یک تسمه شیاری در مدار چرخش موتور قرار می گیرد،همواره باید این تسمه  باید در دوره های منظم زمانی بازدید شود تا از پاره شدن آن به طور ناگهانی و در نتیجه خالی شدن شارژ باطری جلوگیری شود.

alternator update 300x168 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
روش های تقویت دینام خودرو

چرا آلترناتور جانشین دینام های جریان مستقیم شد؟

یکی از معایب دینام های جریان مستقیم این است که این دینام ها در دورهای پائین موتور قادر به شارژ باطری نمی باشند.  امروزه  مصرف  کننده های برقی در خودرو زیاد شده است ترافیک شهرها باعث می شود که موتور یک اتومبیل مدتها در جا کار کند و در این حالت دور دینام پایین است با این شرایط دینام جریان مستقیم  نمی تواند  جوابگوی شارژ باطری باشد.

بنابراین دینامهای جریان مستقیم  از رده خارج شده  و از دینام های  آلترناتور استفاده  می شود اساس کار دینامهای آلترناتور مانند دینامهای جریان مستقیم است. دینام خودرو‌های قدیمی شامل بالشتک، آرمیچر و یک سری آفتامات‌هایی بود که با دست تنظیم می‌شدند. اما امروزه دینام خودرو شکل دیگری به خود گرفته و دیگر به آن دینام خودرو گفته نمی‌شود. این وسیله نام جدید آلترناتور را خود اختصاص داده است. آلترناتور در واقع دستگاهی است که تولید برق می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده­ دینام خودرو ( آلترناتور)

اجزای دینام 300x200 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
راه های تقویت دینام و اجزای آن
  1. استاتور: مجموعه ثابت از سیم پیچ ها
  2. روتور: یک سیم پیچ الکتریکی متحرک
  3. آفتامات: قطعه ای در دینام، که نام دیگر آن رگلاتور است.
  4. دیود: یکسو کننده ولتاژ
  5. جاروبک ها: برای اینکه ارتباط الکتریکی با موتور باقی بماند نیز تعدادی جاروبک در دینام خودرو تعبیه شده است.

تمام قطعات بالا به جز قرقره در یک پوشش آلومینیومی قرار گرفته اند.

اگر بیشتر تمایل دارید از دینام بدانید، این مقاله را مطالعه نمایید.

وظیفه دینام ماشین

راهکارهای تقویت دینام خودرو

جهت تقویت دینام خودرو و پیشگیری از خراب شدن دینام، این روش ها توصیه می شوند:

  1. بازدید دوره ای تسمه دینام و جلوگیری از نوسان برق ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی اتومبیل ،توصیه می شود.
  2. باتری های با ظرفیت بیشتر(حداقل 65 آمپر ساعت) استفاده کنید.
  3. بعد از توقف های طولانی، پدال گاز را تا زمانی فشار دهید که دور موتور به 2000 دقیقه برسد. این کار را به صورت دوره ای انجام دهید.
  4. تا حد امکان دور فن کولر را در پایین ترین درجه خود قرار دهید.
  5. بازدید دوره ای شل یا سفت بودن تسمه دینام
  6. چراغ ها را در موارد غیر ضروری خاموش کنید.
  7. به هیچ عنوان دینام را با آب نشویید.

راه های افزایش ولتاژ خروجی دینام

برای تقویت دینام و افزایش خروجی آن، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد، باید موارد زیر را تقویت کنید.

  1. برای تقویت دینام خودرو طول کابل های متصل به دینام را نسبتا افزایش دهید.
  2. سرعت حرکت آمیچر باید افزایش یابد.
  3. شدت میدان قطبین را بالا ببرید.
  4. زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت را بیشتر کنید.

مدار دینام خودرو

چگونه سرعت حرکت آمیچر باید افزایش  دهیم؟ در حرکت دورانی، مسیر هادی بین صفر تا 360 درجه است و نمی توان آن را افزایش داد، اما سرعت حرکت آرمیچر تابع سرعت موتور است و به شرایط کار موتور بستگی دارد. شدت میدان قطبین (میدان مغناطیسی ) تابع قدرت خروجی دینام است. با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلافهای آرمیچر است که باعث توقیت دینام خودرو می شود.

در دینامیهای 6 ولتی در حدود 8 دور سیم بدور شیار آرمیچر پیچیده می شود که این کار به خاطر ازدیاد طول سیم انجام می گیرد. در دینامهای 12 ولتی پیچش در بیش از 10 دور انجام می گیرد.

نقش آفتامات (رگولاتور) در میزان ولتاژ خروجی

رگولاتور (آفتامات) در مدار شارژ وظایفی را بعهده دارد که این وظایف عبارتند از :

  • کنترل ولتاژ خروجی دینام.
  • کنترل جریان تولید شده دینام.
  • دادن اجازه شارژ به باطری سالمی که خالی شده است.
  • قطع عمل شارژ پس از پر شدن باطری.
  • ممانعت از تخلیه جریان باطری در دینام به هنگام خاموش بودن موتور.

لازم به توضیح است که بر مبنای آمپر مورد نیاز اتومبیل شما و قطعات برقی آن خروجی آمپر دینام ها متفاوت است که حتما باید بر مبنای استاندارد کارخانه اتومبیل خود ، دینام جایگزین را تهیه کرد.

اگر تجهیزات برقی و سیستم صوتی حرفه ای به خودروی خود نصب کرده اید و می خواهید از بالاترین کیفیت آن ها بدون از کار انداختن دینام  و باتری استفاده کنید، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید

آموزش راهکارهای تقویت برق خودرو

تست دینام خودرو

با مشاهده این ویدئو نحوه ی تست دینام و باتری را به صورت تصویری آموزش خواهید دید. آن را از دست ندهید.

فیلم روش تست دینام خودرو

بهتر است هربار که روغن موتور را تعویض می‌کنید زمانی را به تست تسمه دینام خودرو اختصاص دهید. با انجام روش های تست دینام خودرو، سالم یا خراب بودن دینام را بررسی کنید. همچنین در صورت ضعیف بودن آن اقدامات مربوط به تقویت دینام خودرو را انجام دهیم.

اولین کار برای تست دینام ماشین این است که خودرو را روشن کنید و اجازه دهید که دینام کمی باتری را شارژ کند. و سپس چک کنید که باتری کاملا شارژ شده باشد.

طریقه تست دینام ماشین با ولت متر

تست دینام 300x142 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
نحوه تست دینام خودرو با ولت متر

نکته: اگر امکان استفاده از ولت‌متر نیست از یک آزمایش‌کننده مداری یا یک چراغ آزمایش استفاده کنید.

تست ولتاژ خروجی را در صورت امکان با یک ولت‌متر انجام دهید. ولت‌متر را به هنگام کار کردن موتور خودرو به درگاه باتری خودرو وصل کنید. به یک شخص دیگر برای گاز دادن و خارج کردن خودرو از حالت درجا کار کردن نیز نیاز است. ولتاژ باتری باید افزایش پیدا کند یا چراغ آزمایش باید روشن شود. اگر چراغ روشن نشد یا ولتاژ افزایش پیدا نکرد، اتصالات و تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید.

اگر مشکلی نداشت؟ موتور خودرو را خاموش کنید و دو کابلی که در قسمت انتهایی دینام قرار دارند را جدا کنید.

درگاه موجود در باتری معمولا با (- +) نشانه‌گذاری شده‌اند. امکان متفاوت بودن اندازه آنها نیز وجود دارد اما نشانه‌گذاری آنها امری ضروری است. چرا که از سردرگمی جلوگیری می‌کند.

خروجی مثبت ولت‌متر را به قسمت (+) درگاه باتری متصل کرده و سر منفی آن را به قطب مثبت باتری وصل کنید. ولت متر باید عددی نزدیک به ۱۴ ولت را نشان دهد. در صورت نشان دادن این عدد دینام خودرو به درستی کار می‌کند.

تست دینام با برداشتن سر باطری

کابل مثبت را از باتری جدا کرده، ولت متر را بصورت سری بین کابل و قطب مثبت قرار دهید. توجه داشته باشید در هنگام جداسازی کابل از باتری هیچ وسیله برقی روشن نباشد، چون باعث سوختن آنها می‌شود. در این حالت اگر ولت‌متر کار خود را انجام داد و ولتاژ را نشان داد یعنی کابل سالم است، سپس این روش را مجدد برای کابل منفی اجرا کنید.

اگر کابل‌ها درست عمل کردند و دینام شروع به شارژ شدن کرد، ولت‌متر باید عددی نزدیک به ۱۴ ولت را نشان دهد.

قیمت باتری ماشین در کیان باتری با احتساب باتری فرسوده و ارسال و نصب رایگان در محل است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از ما بپرسید! کیان باتری با شماره تماس 02188882222 شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شماست!

بررسی سرعت شارژ دینام و کم و زیاد شدن ولتاژ

اگر اولین تست خروجی دینام بیانگر شارژ نشدن آن باشد، درگاه (- +) درگاه دینام را دوباره جدا کنید. اما این بار اتصال میان دو درگاه را نیز حذف کنید. موتور را روشن کرده و به شخصی که کمک‌تان می‌کند بگویید تا پدال گاز را فشار داده تا با دور موتور ۲۰۰۰ کار کند (سرعت متوسط). اگر خودرو با دستگاه سرعت‌سنج همخوانی نداشت، ۲۰۰۰ دور در دقیقه سرعت موتور وقتی است که خودرو با دنده بالا با سرعت ۳۰ مایل یا ۴۸ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است.

ولت‌متر را میان درگاه (-) و کابل منفی را وصل کنید. اگر ولتاژ نشان داده شده بین ۲ تا ۴ باشد، انرژی تولیدی برای روشن کردن چراغ کافی است؛ اما نه در خودروهایی با مدار نیازمند به ۱۲ ولت، ولتاژ. در این صورت مشکل از کوئل خودرو می‌باشد. اگر هیچ ولتاژی نشان داده نشود، مشکل از آرمیچر است. در هر دو مورد رسانگر برقی و یکسوساز را مورد بررسی قرار دهید.

تست بار دینام ماشین با چراغ های خودرو

انجام تست بار مشخص می کند که آیا دینام نیاز به تعویض دارد یا فقط تقویت دینام خوردرو کافی است؟ برای این کار چراغ های جلوی خودرو را روشن کنید. به میزان روشنایی چراغ ها دقت کنید. خودرو را استارت بزنید.

اگر میزان روشنایی چراغ ها تغییر نکرد احتمالا دینام سالم است. اگر وقتی خودرو استارت خورد چراغ ها کم نور هستند، در این صورت چراغ ها از برق باتری استفاده می کنند و لازم است که دینام عوض شود. اگر میزان نور چراغ ها بیشتر می شود، دینام جریان برق را تولید می کند اما ممکن است این برق برای شارژ کردن باتری کافی نباشد.

ولتاژ های ولت متر

با استفاده از ولت متر هم می توانید سیستم شارژ را تست کنید. برای چک کردن بار قطب های باتری از یک ولت متر مخصوص ماشین استفاده کنید و از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید. وقتی ماشین خاموش است ولت متر باید عدد ۱۲ ولت را نشان دهد.

بعد ماشین را روشن کنید اما تمام لوازم جانبی از جمله رادیو را خاموش کنید. در این حالت باید ولت متر عدد ۱۴ تا ۱۴٫۵ را نشان دهد. در مرحله آخر تمام لوازم جانبی برقی را روشن کنید که در این حالت باید میزان ولتاژ باتری ۱۳ یا بیشتر باشد. در هر یک از این مراحل، اگر عددی که ولت متر نشان می دهد کمتر از میزان مشخص شده بود، باید سیستم شارژ ماشین چک شده و در صورت لزوم دینام تعویض شود.

مراحل تست آلترناتور یا دینام خودرو بوسیله دستگاه

تست دینام دستگاه 300x225 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
مراحل تست آلترناتور یا دینام خودرو بوسیله دستگاه
  1. ابتدا باید دستگاه  را به باتری ماشین وصل کنیم. ابتدا گیره قرمز رنگ را به قطب مثبت و سپس گیره‌ی مشکی رنگ را به قطب منفی متصل می‌کنیم.
  2. میزان ولتاژ DC ( یا AC بسته به نوع دستگاه) را روی دستگاه تنظیم می کنیم.
  3. در هنگام شروع عدد ولتاژ نشان داده شده روی دستگاه باید مقداری در حدود 12.6 ولت باشد. (البته این به این معنی نیست که اگر عدد شما نزدیک به 12.6 ولت بود باطری شما کاملاً سالم است.
  4. سپس استارت ماشین را می زنیم و دور موتور را با گاز دادن درجا بالا می بریم، چراغ نوربالای جلو را روشن میکنیم و بخاری را فعال می کنیم. در این حالت چون دینام در حال شارژ باتری است مقدار ولتاژ باید بالا رود.
  5. دستگاه پس از انجام این مرحله از تست دینام ماشین باید مقداری بین 13.8 تا 14.8 را نمایش دهد. در این صورت است که باطریشما به احتمال زیاد سالم است. اما اگر این افزایش ولتاژ صورت نگرفت می تواند به این معنی باشد که دینام ماشین برق تولید نمی کند و جواب تست باتری ماشین شما منفی است.
  6. چنانچه  عدد نمایش داده شده کمتر از 14.2 باشد، به این معنی است که یکی یا تعدادی از دیودهای دینام خراب هستند یا آفتامات دینام دچار مشکل شده است. برای تشخیص این مورد هم کافی است که چراغ های خودرو را خاموش کرده ولی دور موتور را به مدت 1 دقیقه در 1500 دور نگه داریم بعد از این یک دقیقه ولتاژ باتری نباید بالاتر از 14.8 ولت رفته باشد. اگر ولتاژ بالای 14.8 قرار گرفت به احتمال زیاد آفتامات دینام یا رگلاتور دینام خراب شده است و باتری را بیش از حد شارژ یا به اصطلاح Over charge می‌کند.

    دلایل خراب شدن دینام ماشین

    دینام خراب 300x225 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    دلایل خراب شدن دینام ماشین

    با توجه به این که دینام توسط یک تسمه به مدار چرخش موتور متصل می شود باید به طور منظم مورد بازدید قرار گیرد و در صورت وجود پارگی در تسمه فورا یک تسمه جدید جایگزین آن شود.

    همچنین در فصول گرم سال به دلیل روشن بودن مداوم کولر خودرو فشار بیشتری به دینام وارد می شود و احتمال خرابی آن نیز افزایش می یابد. اما به طور کلی مهمترین عوامل خرابی دینام خودرو به شرح زیر هستند:

    1. تمام شدن زغال دینام که با تعویض زغال ها مجددا می توان از دینام استفاده کرد.
    2. سوختن سیم پیچ های داخلی دینام که گاهی با تعویض آنها باز هم دینام به کار خواهد افتاد
    3. خرابی آفتامات دینام که وظیفه تنظیم برق دینام را بر عهده دارد و موجب از کار افتادن دینام می شود
    4. گرمی هوا موجب بالا رفتن درجه حرارت موتور و فعال شدن فن ثانویه با حداکثر توان ممکن می­‌شود. همچنین استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولر در حداکثر و ترافیک سنگین شهرها موجب کاهش سرعت خودرو و کاهش دور موتور می­‌شود؛ در نتیجه قدرت تولید برق دینام خودرو پایین می‌­آید.

    هشدارهای خرابی دینام خودرو

    چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ میکند؟ یا خیر؟

    دینام 300x200 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    شناسایی علائم خرابی دینام ماشین و تقویت دینام خودرو

    خرابی دینام با هشدارهای واضحی همراه است. درمجموع سیستم برق‌رسانی خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده تا در صورت بروز اشکال در دینام نخست تجهیزات فرعی از کار بیافتند تا راننده بتواند خودرو را کنترل و به تعمیرگاه هدایت کند.

    به‌جز روشن شدن چراغ دینام کم‌نور یا خاموش شدن چراغ‌های جلو، از کار افتادن گرم‌کن صندلی‌ها و رادیوضبط از نشانه‌های خرابی دینام خودرو هستند. افزون بر این علائم دیگری نیز وجود دارند که چندان واضح و آشکار نیستند اما خیلی زودتر از نشانه‌های فوق بروز می‌کنند

    1- خوردگی، پوسیدگی، شل بودن یا سفت بودن تسمه دینام
    تسمه دیناک 300x200 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    تسمه دینام را چک کنید.

    کاپوت را بالا ببرید و تسمه دینام را چک کنید. اگر پوسیده شده باشد احتمالا در آینده دینام شما خراب می شود.

    2- شنیده شدن صدای جیرجیر یا غر غر که ناشی از تراز نبودن فولی دینام با تسمه یا فرسودگی بوش‌ها و یاتاقان‌ها است.

    معمولا قبل از این که دینام مشکلی پیدا کند، صدای غرغر یا جیغ به گوش‌ می رسد. دینام به وسیله تسمه‌ای به حرکت در می‌آید که به فولی سر میل‌ لنگ متصل است.

    فولی دینام معمولاً دو یا سه برابر سریع‌تر از میل‌ لنگ می‌چرخد تا هنگامی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار می‌کند، نیرویی که دینام لازم دارد را در اختیارش بگذارد. خود فولی دینام نیز روی یک شفت قرار دارد که یاتاقان ها یا بوش هایی آن را نگه می‌دارند. اگر فولی دینام با تسمه تراز نباشد، یا بوش ها و یاتاقان ها فرسوده شده باشند، حتما مشکلی وجود دارد.

    علت داغ شدن دینام ماشین

    3- استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته که ناشی اصطکاک فولی و تسمه و درنتیجه داغ شدن تسمه است. در نظر داشته باشید که دینام دغ ولتاژ بالاتری تولید می‌کند و منجر به آسیب به سایر قطعات خودرو می‌شود.

    بوی سیم یا لاستیک سوخته، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می‌شود. اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد، تسمه اصطکاک بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود بوی لاستیک سوخته به مشام برسد. در صورتی که دینام بیش از حد داغ شده باشد بوی سیم سوخته استشمام می‌شود. بهتر است بدانید، دینام داغ ولتاژ برق بالاتری به طرف روتور و استاتور می‌فرستد.

    علائم خرابی دینام ماشین

    همانطور که کمی قبل­تر صحبت کردیم، از آن جایی که دینام خودرو نیازهای برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارآیی لازم را نداشته باشد، دستگاه­های برقی هم خوب کار نمی‌کنند و ممکن است دچار آسیب شوند، برعکس این اتفاق هم ممکن است، به شکلی که خرابی دیگر قطعات نیز می­تواند باعث مشکل در دینام خودرو شود زیرا دینام خودرو به اکثر قطعات متصل می‌­باشد.

    یکی دیگر از کاربرد­های دینام خودرو شارژ کردن کامل باتری خودرو می­باشد و برای اینکه ماشین روشن شود و شما بتوانید استارت بزنید، نیرویی لازم و کافی را به باتری می­رساند. بنابراین راننده­  خودرو باید به این علائم هشیار باشد و بی­ توجه از کنار نشانه ­ها نگذرد تا بتواند به موقع جلوی خرابی­های بیشتر را بگیرد.

    با مطالعه این مقاله، به محض مشاهده ی نشانه های خراب شدن دینام، قبل از آنکه تجهیزات دیگر خودرو آسیب ببینند و در نهایت ماشین از کار افتد، شما می توانید سریع تر فکر چاره ای کنید و اقدامات مربوط به تقویت دینام خودرو را انجام دهید.

    1- روشن شدن چراغ هشدار

    چراغ هشدار تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    چراغ هشدار اولین علامت خرابی دینام خودرو

    این علامت معمولا در مراحل اولیه خرابی دینام دیده می شود.

    چراغی هشداردهنده که بر روی صفحه کیلومتر شما قرار گرفته است و عموما هم به شکل یک باتری است و عبارت ALT و GEN را نمایش می ­دهد که هر دو به معنای دینام است. در حالت عادی این چراغ وقتی که ماشین در حال روشن شدن است، روشن می شود و وقتی خودرو کاملا روشن شد، خاموش می شود.

    اگر باتری یا دینام مشکلی داشته باشند، این چراغ هشدار پس از روشن شدن موتور، روشن باقی می ماند. اگر در پیدا کردن محل این چراغ هشدار مشکل دارید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید. اگر این چراغ اصلا روشن نمی شود ممکن است لامپ آن سوخته باشد.

    چراغ هشدار دینام چگونه کار می کند؟

    این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی می‌کند. اگر ولتاژ خروجی از دینام از محدوده تعیین شده(معمولا 13 تا 14.5 است) بالاتر یا پایین‌تر برود، چراغ روی داشبورد روشن می‌شود و هرگاه مقدار ولتاژ به محدود تعیین شده برگردد، چراغ خاموش می‌شود.

    گاهی اوقات هم فقط وقتی که لوازم برقی مثل چراغ‌های جلو فعال می‌شوند، روشن می‌شود. گاهی اوقات هم وقتی برف‌پاک‌کن را روشن می‌کنید، چراغ روشن می‌شود. در این صورت می‌توانید برف‌پاک‌کن را خاموش کنید و به راه‌تان ادامه بدهید.

    بنابراین اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین‌تر برود و منجر به روشن شدن چراغ بشود. بنابراین قبل اقدامات تقویت دینام خودرو را انجام دهید.

    2- ضعیف شدن نور چراغ های جلوی خودرو

    %name تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    تست دینام خودرو بدون دستگاه

    بیشتر خودروسازان به ترتیب اولویت، مواردی در برنامه هایشان تعریف کرده‌اند که هنگام بروز مشکل در دینام، هشدارهایی بدهند. این موارد بیشتر بر اساس ایمنی خودرو هستند. برای مثال، قبل از این که چراغ های جلو کم نور یا خاموش شوند، گرم‌کن صندلی و رادیو ضبط خاموش می‌شود. دلیل این کار این است که راننده باید بتواند در صورت بروز مشکل، خودرو را کنترل کند و آن را نگه دارد و در چنین مواقعی گرم‌کن صندلی یا رادیو ضبط اهمیت چندانی ندارد.

    از آن جایی که دینام نیازهای برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه‌های برقی هم خوب کار نمی‌کنند. در این صورت ممکن است چراغ‌های جلو و چراغ‌های روی داشبورد، کم نور و یا به شدت پرنور بشوند. تجهیزات دیگر، مانند گرمکن صندلی‌ها و شیشه‌های برقی هم ممکن است خوب کار نکنند.

    بنابراین راننده باید با دیدن این نشانه بررسی کند که آیا دینام هنوز برق تولید می‌کند و برق تولیدی در محدوده تعیین شده قرار دارد یا نه؟

    3- خوابیدن باتری و علت افزایش ولتاژ دینام خودرو

    خوابیدن باتری 300x168 تست خرابی و تقویت دینام خودرو
    چرا دینام زیاد شارژ میکنه؟

    اگر دینام مشکلی نداشته باشد، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما وجود دارد. وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، صدای تلق تلق به گوش‌ می‌رسد ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بعد از مدتی، حتی همان صدا هم قطع می‌شود. معمولاً مسبب این مشکل، خوابیدن باتری است.

    چرا این اتفاق می افتد؟ هنگامی که دینام خودرو به درستی کار خود را انجام ندهد، پس باتری به جای اینکه به صورت یک انباره عمل کند سعی می­ کند تا جریان برق بیشتری را از دینام خودرو بیرون بکشد تا عملکرد ضعیف دینام خودرو را جبران کند.

    شارژ بد و خراب شدن باتری

    این عمل باعث می شود جای آن را به نحوی پر کند، خب در این صورت حتی اگر شما از بهترین باتری هم در خودروی خود بهره برده باشید بالاخره با فشار­های وارد شده به آن دچار خرابی می­ شود و در اصطلاح باتری می­خوابد.

    باتری خودروها برای آن طراحی نشده‌اند که مدتی طولانی از برق‌شان استفاده شود. باتری برای این طراحی شده است تا برق لازم برای استارت زدن را در اختیار خودرو قرار بدهد و بقیه کار را به قسمت های دیگر بسپارد.

    بنابراین اگر در هنگام چرخاندن سوئیچ صدای تلق تلق به گوشتان بخورد باید بدانید که باتری شما خوابیده است.

    تشخیص باتری خوابیده

    تشخیص یک باتری خوابیده بسیار آسان‌تر از تشخیص دینام از کار افتاده است. خودرو را با هل دادن روشن کنید، سپس وایرهای باتری را بردارید. کمی صبر کنید. اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند، خودرو خیلی زود خاموش خواهد شد و مشخص خواهد شد مشکل از کجاست.

    اگر ماشین روشن بماند و درجا کار کند، پس به احتمال زیاد مشکل از باتری است. البته باید توجه داشته باشید باتری خوابیده باید برای مدتی طولانی زیر شارژ قرار بگیرد و دینام هر چقدر هم شدید کار کند نمی‌تواند آن را شارژ کند. باتری را می‌توان با استفاده از اهم متر تست کرد. بیشتر تعمیرگاه ها ابزارهایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند.

    سخن پایانی

    در این مقاله سعی شد اهمیت دینام را در سیستم برقی خودرو را نشان دهیم. میزان مسافتی که باید پس از طی کردن آن دینام را عوض کرد، مشخص نشده است و معمولا دینام را فقط وقتی علایم خرابی داشته باشد تعویض می کنند.

    داغ شدن بیش از حد می تواند باعث آسیب رسیدن به دینام شود زیرا در این حالت ممکن است ولتاژ به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند. وجود یکسری مشکلات در سیستم الکتریکی ماشین ممکن است علائمی مشابه با علایم خراب شدن دینام داشته باشد.

    بنابراین مهم است قبل از اینکه تصمیم به تعویض دینام بگیرید وجود مشکلات احتمالی دیگر را بررسی کنید و گرنه ممکن است وقت و هزینه زیادی را صرف کنید اما در آخر متوجه شوید که مشکل از دینام نبوده است.

    تقریبا تمام عواملی که نشان می­ داد که آیا دینام خودرو دچار خرابی شده است یا نه را شرح دادیم و همچنین راهکارهای تقویت دینام خودرو را ارائه دادیم. که امیدواریم اطلاعات مفیدی برای شما عزیزان باشد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    60 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    محسن کلانتری
    محسن کلانتری
    3 سال پیش

    سلام
    خیلی خوب و جامع توضیح دادید.
    سپاسگزارم

    عزيز رضايي
    عزيز رضايي
    3 سال پیش

    سلام خسته نباشيد،ممنون بابت مطالب كاملا مفيدتون
    سوالي داشتم از خدمتون
    امروز دينام رو باطري ساز سرويس كرد،بلبرينگ ها و زغال ها رو تعويض كرد،اما بعدش دينام خيلي داره زوزه ميكنه،باطري ساز ميگه باطري خالي شده داره باطري رو شارژ ميكنه،اين درسته؟؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  عزيز رضايي
    3 سال پیش

    با سلام
    خیر، احتمالا این گونه صدا ها از دینام صرفا می تواند از بلبرینگ دینام باشد یا سفت بودن تسمه دینام .

    همایون
    همایون
    در جواب  عزيز رضايي
    10 ماه پیش

    باطری ساز کاملا اشتباه گفته چون دینام مشکل داره.

    کسری
    کسری
    3 سال پیش

    سلام من پژو آردی انژکتوری دارم ده روز پیش هم دینام و هم باطری رو نو ‌‌‌‌کردم ولی دوباره باطری خوابیده که برقکار میگه ایراد از دینام هست .آخه مگه دینام نو نباید دو سه ماه کار بده؟؟؟؟به نظر شما مشکلش چیه؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  کسری
    3 سال پیش

    سلام دوست عزیز اگر دینام و باتری خودروی خود را تعویض کرده اید ممکن نیست که دوباره دچار اشکال شده باشند و احتمالا مشکل از جای دیگری باید باشد مگر اینکه دینام را به دروغ تعویض کرده باشند. علی ایحال به یک باتری سازی معتبر مراجعه کنید و مشکل خود را پیگیری نمایید.

    حسین
    حسین
    در جواب  کیان باتری
    1 سال پیش

    فرق دینام و آلترناتور چیه؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  حسین
    1 سال پیش

    با سلام امروزه در خودروهای جدید از آلترناتور به جای دینام استفاده می‌شود که اصطالحاً به آن دینام آلترناتور می‌گویند. در تشریح تفاوت دینام و آلترناتور باید به نقطه ضعف دینام‌های قدیم اشاره کرد. دینام در دور موتور پایین نمی‌توانست جریان برق کافی برای اتومبیل را تولید کند. از آنجایی که خودروها در شهرهای بزرگ معمولاً در ترافیک‌های سنگین می‌مانند و دور موتور هم در این مواقع بسیار پایین است، به همین دلیل خودروها دچار کمبود برق می‌شوند. در حقیقت دینام‌های قدیمی نمی‌توانستند در ترافیک‌های سنگین، باتری را به خوبی شارژ کنند اما این مشکل را خودروسازان در دینام آلترناتورها… خواندن ادامه ...

    کامبیزپروین
    کامبیزپروین
    3 سال پیش

    تقریبا خوب و رسا توضیح دادید ولی خوب میشد اگه کمی در مورد چگونگی تست دیودهای دینام توضیح میدادید اینکه چه موقع احتیاج به دادن ولتاژ پسماند جهت بوجود آمدن ولتاژ خروجی از دینام داریم اینگونه توضیحات کاملتر میشد /با تشکر و سپاس فراوان

    Reza
    Reza
    3 سال پیش

    مطالب عالی و آموزنده ایی بود بسیار کامل و بکار

    بابت تماس تلفنی هم که راهنمایی کردید خیلی خیلی سپاسگزارم از محبتتون

    تنها سایتی بود که مشاوره رایگان و جوابگویی سریع و بی دردسر و محترمانه داشتند

    از صدتا ستاره 101 نوش جونت جوان??

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  Reza
    3 سال پیش

    درود بر شما
    بسیار خوشحالیم که مفید و مورد رضایت شما واقع شده است.

    رضا
    رضا
    2 سال پیش

    سلام، اگر امکانش هست مزایا و معایب بودن و یا نبودن کابل استارت به دینام رو توضیح بدید، برقکار برای ماشین پراید بنده توصیه کرد این کابل رو بزارم، اما از موقعی ک گذاشتم دمای ماشین خیلی سریع بالا میاد، نه اینک آمپر خیلی بالا بره نه، آمپر سریع میاد بالا و این امر باعث شده فن دور کند موتور تقریبا دائم تو مدار باشه. ممنون میشم اگر راهنمایی یا توصیه ای هست بفرمایید

    ستار
    ستار
    2 سال پیش

    ضمن تشکر از مطلب مفید شما یک شوال داشتم
    خودرو بنده ۲۰۷ اتومات مدل ۹۰ هست که باتری ۵۵ آمپر دارد. سوالی که دارم اینه که وقتی خودرو گاز میخوره صدای سیستم بهتر میشه و کیفیت بالاتری داره. آیا دینام مشکل داره؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  ستار
    2 سال پیش

    با سلام
    مشکلی که بیان نمودید قطعا مربوط به دینام خودروی شما می باشد حتما به یک کارشناس یا باتری ساز مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

    هومن
    هومن
    2 سال پیش

    ویدیو و توضیح عالی بود. ممنون

    حسن
    حسن
    2 سال پیش

    سلام ممنون که توضیح دادین فقط یه سوال اگه ازقسمت منفی باطری یک اتصال به بدنه بدیم و از قسمت مثبت باطری به قسمت مثبت دینام سیم اتصال بدیم به باطری یا دینام اسیب میزنه یا خیر چون گفتن که برای موقعی که کولر میگیرین و ماشین گپ میکنه یا سنگین میشه اینکار خوبه نظر شما چیه ممنون

    همایون
    همایون
    در جواب  حسن
    10 ماه پیش

    شما این کارو بکن ونتیجه مثبتش رو هم ببین.

    مهدی ملایی
    مهدی ملایی
    2 سال پیش

    سلام، ماشین آریسان دارم،زمانی که بار اول کولر میگیرم،دینام جیغ میکشه و با خاموش روشن کردن کولر صدا میوفته.تسمه دینام و کولرهم نوو هستش.امشب دیدم وقتی کولر روشنه و فن دور تندروشن میشه چراغ ها هم کمی ضعیف میشن.لطفا راهنمایی بفرمایید ایراد از کجاست.ممنون بابت مطالب مفیدتون

    نادر منصوری
    نادر منصوری
    2 سال پیش

    سلام بنده تیبا دارم چند وقتی هست که وقتی ماشینو روشن میکنم دور موتور گاهی اوقات بین بالای ۱وپایین ۱بعد از استارت زدن بازی میکنه وگاهن خاموش میشه وبعضی اوقات خاموش نمیشه ولی بعضی وقت ها هم به هنگام حرکت کردن خاموش میشه ایراد از دینام هست یا باطری؟؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  نادر منصوری
    2 سال پیش

    سلام. ایراد از باتری نیست.

    مهدی
    مهدی
    در جواب  نادر منصوری
    2 سال پیش

    سلام ایراد از استوپره

    محمد
    محمد
    2 سال پیش

    سلام وقت بخیر من یه تیبا۲ دارم و بعضی اوقات اول صبح که روشن می کنم یه صدای ریز خرت خرت از زیر کاپوت میاد و وقتی موتور گرم میشه سریع برطرف میشه و اینکه چند روز پیش توی چند ثانیه اول صدای جیغ تسمه میومد که نمایندگی تسمه رو سفت کرد و درست شد ولی هنگام سلو کارکردن ماشین عدد دیجیتال کیلومتر شمار گاهی چشمک میزنه و وقتی یکم‌ پدال گاز رو فشار میدی و عقربه دور موتور میاد روی یک ، نوسان عدد دیجیتالی خوب میشه
    لطفا من رو برای رفعاین عیب راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

    مسعود
    مسعود
    2 سال پیش

    سلام وقت بخیر من 206 مدل 89 دارم چراغ دینام روشن میشه وقتی ماشین را خاموش میکنم و مجددا روشن میمنم دیگه روشن نمیشه برای تست هم بردم میگند مشکلی نداره ولی بعد چند روز باز همینطور میشه مشکل از کجاست

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  مسعود
    2 سال پیش

    با سلام
    حتما باید به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید ولی مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد مربوط به خرابی دینام خودروی شما می باشد.

    علی
    علی
    در جواب  مسعود
    1 سال پیش

    دوست عزیز منم دقیقا همین مشکل رو داشتم. فقط سر باطری رو با کنتاکت شور تمیز کردم بنظر میرسه درست شد. چون چند وقتی هست اون اتفاق نیوفتاده

    mohammad
    mohammad
    2 سال پیش

    سلام ارادت دینام خودرو پژو افتاب مات و دیود تعویض کردم اما اگر خودرو شب تا صبح خاموش باشد لحظه استارت صبح شارژ تا ۱۷بالا میرود در صورت خاموش و روشن کردن خودرو ولتاژ به ۱۴باز می گرده میشه راهنمایی کنید

    pourya
    pourya
    2 سال پیش

    باسلام من یه دونه پراید کالبراتور81 دارم دینامم خوب شارژ مینه اما چراغ دینا روشن به هرکدام از باطی سازها نشون دام گفتند هم دینام سالم وهم باطری ودر ضمن سیم کشی هاش تازه عوض شده مشکل از کجا

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  pourya
    2 سال پیش

    سلام. اگر همه چیز تست شده و اوکی هستند احتمالا خود پشت آمپر مشکل داره.

    حسین
    حسین
    در جواب  کیان باتری
    1 سال پیش

    منم پراید۸۶ داشتم دینامش خراب شده، دقیقا وظیفه دینام تو ماشین چیه و چقدر عمر میکنه؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  حسین
    1 سال پیش

    با سلام اگر قرار باشد در یک جمله این کارکرد را بیان کنیم باید بگوییم دینام وظیفه تأمین و تولید برق مورد نیاز اتومبیل را در زمان روشن بودن خودرو برعهده دارد و کار دینام این است که انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و خروجی را که یک جریان مستقیم است به خودرو بفرستد تا برق مورد نیاز قسمت‌های مختلف آن تأمین شود. در ضمن دینام همزمان کار شارژ مجدد باتری را هم انجام می‌دهد. حال اگر دینام خراب شود و درست کار نکند، باتری نخواهد توانست برق مورد نیاز خودرو را تأمین کرده و در مدت… خواندن ادامه ...

    sis aran
    sis aran
    2 سال پیش

    سلام خسته نباشین
    دینام درحالت روشن بودن ماشین 12خوردهی شارز میکنه ولی گاز میدیم میره رو 13ونیم و 14
    چراغ باطری هم روشن نیس
    بازوقتی گاز نمیدیم همون 13 یا 12وخورده ی ولتاز نشون میده
    باطری سالمه
    مشکل از چی میتونه باشه؟؟؟؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  sis aran
    2 سال پیش

    سلام. دینام شما ایراد دارد. دینام باید با یک ولتاژ ثابت بالای 13.8تا 14.5 کار کند. دینام باید تعمیر شود.

    همایون
    همایون
    در جواب  sis aran
    10 ماه پیش

    رگلاتور دینامت خرابه اگه درستش نکنی باطری خراب میکنه

    نوری
    نوری
    2 سال پیش

    عالی . ممنون از راهنمائی های کامل شما.

    پیمان حسین زاده
    پیمان حسین زاده
    2 سال پیش

    درود برشما..خودروی بنده مزداتری میباشد و شارژ دینام بالایی معادل ۱۵.۵ داره …باتری ..دینام…افتامات همگی عوض شده و کاملا سالم میباشد و سیم کشی هم چک شده ..متاسفانه همچنان دارای شارژ بالاست
    ایا شما کمکی میتونید بکنید

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  پیمان حسین زاده
    2 سال پیش

    سلام. ولتاژ زیاد دینام ربطی به باتری و آفتامات و سیم ها ندارد. خود دینام باید تعمیر شود.

    علی بامرام
    علی بامرام
    1 سال پیش

    سلام ودرود وخسته نباشید، ممنون از توضیح کامل وواضح شما

    ابی
    ابی
    1 سال پیش

    سلام سپاسگزارم از مطالب بسیار آموزنده تون یه یوال دارم ممنون میشم راهنماییم کنید
    ماشینال۹۰مدل۹۰دارم یه هفته ای میشه دینام را سرویس کردم بلبرینگ زغالاشوتعویض کردم الان ماشین درجا که کار میکنه دینام شارژمیکنه تو حرکت یا درجا پامیزاری روگاز دور موتور از ۲که بالامیره چراغ دینام روشن میشه شارژنمیکنه دور موتور میاد پایین چراغ دینام خاموش میشه علتش مال چی هست ّ

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  ابی
    1 سال پیش

    با سلام
    با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال اتصالی در سیستم برقی خودرو و دینام وجود دارد و یا احتمال اینکه دینام خودرو به درستی تعمیر نشده باشد نیز هست.
    توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

    محمد حسینی
    محمد حسینی
    1 سال پیش

    سلام.
    یه سوال داشتم چندباره که دارم افتامات دیود یا سیم پیچ یا خود دینام و عوض میکنم باز میسوزه آیا ایراد در سیم کشی میتونه یاعث سوختن دینام بشه؟یه بار یه هفته کار میکنه یه بار ۶ماه ماشین هم ماکسیما هست.

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  محمد حسینی
    1 سال پیش

    با سلام عوامل مختلف بسیاری باعث سوختن دینام می شوند: عواملی همچون گرمای هوا مخصوصا در تابستان، می‌تواند باعث افزایش دما و درجه حرارت موتور شود و دور فن ثانویه را با حداکثر دور، به مدار اضافه کند و یا استفاده از کولر خودرو، موجب قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر شده و همچنین ترافیک شهرها، باعث می‌شوند تا سرعت خودرو کاهش یافته و دور موتور خودرو نیز کاهش ‌یابد که نتیجه‌ای جز کاهش قدرت تولید برق دینام را ندارند. در صورتی که زغال دینام تمام شود عملکرد دینام دچار مشکل می شود بنابراین باید زغال موجود را… خواندن ادامه ...

    مجید حیدری
    مجید حیدری
    1 سال پیش

    ممنون خیلی خوب بود ولی تعمیر کار ها این موارد یا انجام نمیدهند ویا خیلی سر سری از آن عبور میکنند وقتی هم از ایشان بخواهید این روش ها را برای تشخیص صحیح و کار آمد پیروی کنند ناراحت میشوند . آدرس شما در تهران کجاست چون مشگل دارم جواب صریح نمیدهند. آیا شما میتوانید مشگل را حل کنید.

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  مجید حیدری
    1 سال پیش

    با سلام
    متاسفانه خیر این خدمات را انجام نمی دهیم.
    شرکت کیان باتری یک استارتاپ تخصصی در زمینه باتری خودروی های مختلف می باشد که به صورت شبانه روزی در مناطق 22 گانه شهر تهران به ارائه خدمات حمل و نصب رایگان در محل مشتری می پردازد.
    برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمائید.

    یونس
    یونس
    1 سال پیش

    سلام من سمند ef7 دارم چراغ دینامم روشنه ولی دستگاه میزنیم حالت ثابت ۱۲.۸ نشون میده گاز میدیم تا ۱۴.۵ میره بالا
    ولی هیچ علائمی نداره نه چراغم ضعیف میشه نه چیزی ۳ ساعتم تو همین حالت با چراغ روشن راه رفتم ولی بازم مشکلی نداشت فقط چراغم روشنه البته بعضی وقتا چند ساعت قطع میشه دوباره روشن میشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  یونس
    1 سال پیش

    با سلام روشن شدن چراغ باتری یا اصطلاحا چراغ دینام تنها یک دلیل در خودرو دارد و آن هم خرابی دینام یا اتصالات آن است. علائمی که بیان نمودید نیز حاکی از خرابی دینام و اضافه شارژ کردن آن می باشد که می بایست برای جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی یا خرابی گسترده تر همراه با خودروی خود به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا پس از بررسی و چکاپ کامل مشکل آن را مرتفع نماید. در هنگام اضافه شارژ دینام قاعدتا خودرو خاموش نمی شودو در موارد حاد موجب اوور شارژ و بادکردن باتری و در موارد… خواندن ادامه ...

    hadi
    hadi
    1 سال پیش

    سلام وقت بخیر
    ببخشید بنظرتون باطری ۷۴آمپر واسه آمپر پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل۸۳ مشکلی پیش نمیاره؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  hadi
    1 سال پیش

    با سلام ظرفیت استاندارد باتری خودروی شما 50 آمپر پایه کوتاه قطب چپ با قالب L2 است و در صورت نیاز و استفاده از موارد مصرفی بیشتر از باتری 55 و 60 آمپر پایه کوتاه قطب چپ با قالب L2 نیز می‌توانید استفاده نمائید. باور غلطی در بین برخی رایج است که فکر می‌کنند باتری خوب و مناسب برای ماشین یعنی باتری آمپر بالا. همانطور که می‌دانیم توان باتری از ضرب دو مشخصه ولتاژ باتری و جریان باتری محاسبه می‌شود. ولتاژ قطعات مختلف خودرو میزان مشخصی است و غیر قایل تغییر پس برای افزایش توان یک باتری باید جریان یا… خواندن ادامه ...

    جوادی
    جوادی
    1 سال پیش

    سلام وقت بخیر من یه ۲۰۶ دارم که باتری ۵۵ تازه دو ماهه عوض کردم قبل از تعویض هم دو بار این مشکل و داشتم بعد از تعویض باتری دو ماه درست کار کرد الان مجددا مثل قبل شده مشکلش اینه که باتری میخوابه قفل مرکزی باز نمیشه اما پشت امپر همه ی علائم روشن صدای زدن جفت راهنما میاد اما ماشین استارت نمیخوره باتری باتری کردم روشن شد باهاش چرخیدم خاموش کردم استارت نمیخوره نور داخل کابینش ضعیف و قوی میشه

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  جوادی
    1 سال پیش

    با سلام
    با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید حتما می بایست به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا از سلامت دینام، سیم کشی و سیستم الکتریکی خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
    در صورت اطمینان از سلامت دینام و سیستم اکتریکی خودروی خود، نشتی برق خودرو را نیز بررسی نمائید.

    مجتبی
    مجتبی
    1 سال پیش

    ممنون عالی بود

    Sara
    Sara
    11 ماه پیش

    سلام من یک هفته پیش ماشینم خاموش شد بردم تعمیرات دینام زغال گذاشت و بلبرینگ عوض کرد ماشین روشن شد امروز یهو برق ماشینم پشت امپر و ضبط ماشینم قطع و بالابر قطع شده ولی نور جلو کار میکند و برف پاک کن خودش یهو کار میکند ماشینم ۲۰۶ هست مشکل از چیست؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  Sara
    11 ماه پیش

    با سلام
    مشکلی که بیان نمودید، با توجه به اینکه چراغ و برف پاک کن برق دارند، به احتمال زیاد مربوط به خرابی یا سوختن فیوزهای اصلی خودرو باشد. توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی این موضوع حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

    همایون
    همایون
    10 ماه پیش

    سلام در توضیح اینگه فرمودید با بالا بردن دور موتور باید ولتاژ دینام افزایش پیدا کنه اشتباه فرمودید چون در حالت سالم با افزایش دور باید ولتاژ کاهش پیدا کنه چرا که رگلاتور با تثبیت ولتاژ وافزایش دور موتور مصرف برق بالا رفته در نتیجه ولت کمی کاهش پیدا میکنه اونی که شما گفتید یعنی رگلاتور دینام ایراد داره لطفا اطلاعات غلط به مردم ندید.

    علی حسین پور
    علی حسین پور
    10 ماه پیش

    ایا ضعیف بودن دینام باعث میشه امپر اب بالا بیاد یانه ممنون میشم جواب بدین

    علی
    علی
    6 ماه پیش

    با سلام و احترام و درود فراوان خدمت شما. با احترام، مطالب تون در حوزه ساختمان دینام، ایرادات خیلی اساسی و مهندسی زیادی داره. لطفاً با یک مهندس برق قدرت در مورد ساختمان داخلی ژنراتور ها صحبت کنید و مطالب تون رو اصلاح کنید تا مردم موقع مطالعه به اشتباه نیفتند ! ضمناً، دینام ماشین، یک ژنراتور کوچک ۳ فاز فشار ضعیف می باشد که خروجی آن توسط یکسوسازِ تمام پُل سه فازه با ۶ عدد دیود، یکسو شده و وارد رگلاتور ( آفتامات )، جهت کنترل و تثبیت ولتاژ خروجی می گردد ! در دینام ماشین، نیروی محرکه الکتریکی… خواندن ادامه ...

    مدیر سئو
    در جواب  علی
    6 ماه پیش

    سلام. از مطالب علمی شما سپاسگذاریم. مطالب از منابع مختلف جمع آوری و منتشر می شود که احتمال نادرست بودن مطالب هم وجود دارد. چون مطلب علمی و سحت می باشد نیاز به توضیح تصویری می باشد تا برای خیلی از خوانندگان قابل فهم باشد که زحمت شما زیاد می شود

    حمید طالبیان
    حمید طالبیان
    5 ماه پیش

    سلام من دارنده بک دستگاه پروتون ویرا هستم اخیرا دینام خورا جهت تعویض دیود ها تعمیر کرده آم بعداز بستن دینام متوجه شدم که ولتار سر باطری ۱۲.۶ ولت است لذا کابل سر دینام رو باز کردم و با ولتمتر ولت خروجی دینام رو گرفتم ۶۶ ولت خروجی داشت آبا دینام درست کارمیکند یا هنوز معیوب آست؟

    جواد
    جواد
    6 روز پیش

    سلام سوال من ربطی به خودرو نداره ولی چون یکیاز قطعات مورد استفادم دینام ممنون میشم راهنماییم کنید من برای کاری به یه دینام ۲۴ ولت ۴۰۰ آمپر نیاز دارم که توی ایران متاسفانه نیست ومی خواستم از خارج سفارش بدم ولی قیمتی حدود ۱۲۰۰ دلار داره میخواستم ببینم آیا می تونم مثل موازی کردن جریان باطری برای افزایش آمپر برق خروجی دینام رو هم موازی کنم مثلا با استفاده از ۳ تا دینام ۱۵۰ آمپری ۲۴ ولت رو آیا میشه موازی کرد و خروجی جریان آمپر رو افزایش داد ممنون میشم راهنماییم کنید ویه سوال دیگه نوسان برق خروجی… خواندن ادامه ...

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش