4.5
(170)

با توجه به افزایش قیمت دلار و همچنین ممنوعیت واردات قطعات یدکی خودرو، باعث افزایش شدید هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو شده است. به همین علت به کار گیری راه های کاهش استهلاک خودرو بهترین راه حل برای افزایش عمر مفید خودرو و قطعات آن است.

کاهش استهلاک خودرو 300x169 روش های کاهش استهلاک خودرو
راه های کاهش استهلاک خودرو

در این مقاله به شما روش های افزایش عمر خودرو یاد می دهیم و این که چگونه استهلاک ماشین را کم کنیم؟

استهلاک خودرو یعنی چه؟

نگهداری خودرو 300x131 روش های کاهش استهلاک خودرو
استهلاک خودرو چیست؟

استهلاک خودرو چیست؟ استهلاک در لغت به معنی فرسوده شدن به مرور زمان است که در لوازم خودرو نیز صدق می کند و از این رو قابل جلوگیری نیست. در نتیجه حتی اگر ما از یک وسیله به طور صحیح استفاده کنیم و شرایط نگهداری مناسبی را برای آن فراهم کنیم، این اتفاق رخ خواهد داد.

در حقیقت استهلاک را می توان به معنی عمر مفید نیز در نظر گرفت که با بکارگیری یک سری قواعد و دستورالعمل ها، می توان این عمر مفید را افزایش داد. به عبارت ساده تر می توان گفت که کاهش استهلاک یک وسیله در حقیقت همان افزایش عمر مفید آن می باشد.

هزینه های استهلاک 300x169 روش های کاهش استهلاک خودرو
افزایش هزینه های استهلاک خودرو

لوازم خودرو نیز از جمله وسایلی است که با استهلاک روبرو است که عدم استفاده صحیح و همچنین عدم نگهداری مناسب از آن، سبب می شود تا به شدت استهلاک آن افزایش یافته و عمر مفیدش کاهش یابد.

هنگامی که فردی عنوان می کند، استهلاک خودروی او بالا رفته است، در حقیقت به معنی این است که عمر مفید قطعات و لوازم خودرو او زودتر از موعد استاندارد تمام شده و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودروی او افزایش یافته است. بحث استهلاک خودرو، خصوصا برای رانندگانی که از طریق خودروی خود امرار معاش می کنند، بسیار با اهمیت بوده و همواره سعی می کنند تا حد امکان استهلاک خودروی خود را کاهش دهند.

را ه های کاهش استهلاک خودرو با نگهداری صحیح

سرویس و نگهداری 300x169 روش های کاهش استهلاک خودرو
چگونه استهلاک ماشین را کم کنیم؟

اولین و مهمترین نکته در کاهش استهلاک خودرو، انجام به موقع سرویس های دوره ای خودرو می باشد. سرویس های ضروری خودرو که می توان مهمترین آن ها را تعویض روغن، تعویض فیلترها، تنظیم باد، تعویض لنت ها، تعویض لاستیک و بررسی مایع رادیاتور دانست، مهمترین نقش را در کاهش استهلاک خودرو دارند.

اگر هر کدام از این سرویس ها در زمان مناسب انجام نشوند، ممکن است به خودرو صدمات شدیدی وارد شده و در نتیجه عمر مفید سایر قطعات را کاهش دهند.

اگر نمیدانید هر قطعه چه زمانی باید بازدید یا تعویض شود، مقاله ی ” نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو ” می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

1- به برق خودرو فشار نیاورید!

یکی از اشکالات بزرگ ما ایرانی‌ها در استفاده از سیستم برق‌رسانی خودرو این است که با اضافه کردن سیستم‌های صوتی بزرگ به جریان برق‌رسانی فشار می‌آوردند و باعث می‌شوند که قدرت برق خودرو کاهش پیدا کند.

جریان کشیدن بیش از حد از سیستم برق‌رسانی خودرو منجر به خرابی دینام و باطری خودرو می‌شود که این اتفاق به مستهلک‌شدن سیستم سیم‌کشی خودرو می‌انجامد. اگر علاقه‌مند به استفاده از سیستم‌های صوتی سنگین هستید پیشنهاد می‌کنیم قید باطری و سیم‌کشی اصلی خودرو را بزنید و یک باتری دوم روی ماشین خود اضافه کنید و تمام انرژی مورد نیاز را از طریق آن تامین کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو

2- تعویض روانکارها

کنترل و بررسی روانکارهای خودرو نقش تاثیرگذاری را در کارکرد موتور ایفا می‌کنند. تمامی روغن‌های مربوط به اتومبیل باید به موقع و در زمان مشخص تعویض گردد. عدم توجه به تعویض روغن، تعویض روغن هیدرولیک، تعویض روغن ترمز و. . . خسارات جبران‌ناپذیر را به مالک تحمیل می‌کند.

3- بررسی لاستیک های خودرو

رسیدگی تایر ها 300x200 روش های کاهش استهلاک خودرو
رسیدگی به تایر ها استهلاک خودرو را کم می کند.

یکی از مهم‌ترین موارد در خودرو، لاستیک‌هایش است. اگر به لاستیک‌های خودرو برسید و مواظبشان باشید، از یکی از اساسی‌ترین خرج‌های خودرو جلو افتاده‌اید. چیزی که باید بدانید این است که هم اکنون، قیمت لاستیک خودرو از هر نوع و برندی، به شدت افزایش پیدا کرده و تقریباً چهار برابر شده است و خیلی صرف ندارد که چند وقت‌یک‌بار، لاستیک خودرو را عوض کرد.

پس حالا چه‌کار کنیم که عمر لاستیک خودروی‌مان دو تا سه برابر شود؟ بهتر است هر شش ماه یک‌بار، لاستیک‌ها را عقب جلو کنیم و جایشان را عوض کنیم.

جابجایی تایرها:
جابجایی لاستیک ها 300x225 روش های کاهش استهلاک خودرو
جابجایی تایر ها از راه های کاهش استهلاک ماشین

یکی از موارد مؤثر در بالا بردن طول عمر تایرها و افزایش ایمنی خودرو، جابجا کردن آن‌هاست. به این معنی که تایرهای عقب و جلو را با رعایت جهت چرخش آن‌ها باید در هر ده هزار کیلومتر تعویض کنیم. به‌این‌ترتیب در صورت ایراد در بخش زیر بندی و جلوبندی خودرو نیز، از خورده شدن یک تایر و از قاعده خارج شدن آن، جلوگیری می‌شود.

بهتر است تا این تفکر که تایر نو باید همیشه در جلو باشد را از ذهن خارج کنیم. در بیشتر مواقع ترکیدن تایر عقب باعث منحرف شدن خودرو می‌شود چراکه در خودروهای امروزی با داشتن سیستم فرمان هیدرولیک، کنترل کردن خودرو در زمان ترکیدگی تایر جلو چندان سخت نیست.

تنظیم باد تایرها:
تنظیم باد 300x199 روش های کاهش استهلاک خودرو
تنظیم باد لاستیک خودرو باعث کم شدن استهلاک خودرو

یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال کم‌ اهمیت‌ترین کارها در نزد رانندگان، تنظیم باد تایرهاست. تایری که دارای فشار باد استاندارد نیست، خورده شدن و استهلاکی بیش‌ازحد طبیعی خواهد داشت و این تنظیم نبودن فشار باد، بر سایر قسمت‌های خودرو خصوصاً فنربندی و هندلینگ اثر محسوسی خواهد گذاشت. تنظیم نبودن باد تایرها در درازمدت تا ۱۵ درصد از عمر آن‌ها خواهد کاست و می‌تواند تا ۱۰ درصد نیز به افزایش مصرف سوخت منجر شود.

بالانس تایرها:
بالانس تایر ها 300x199 روش های کاهش استهلاک خودرو
بالانس کردن چرخ های خودرو روش کاهش استهلاک خودرو

البته این کار معمولاً به‌سرعت از سوی رانندگان انجام می‌شود چراکه نا بالانسی تایرها اثر بسیار نامطلوبی روی کیفیت رانندگی خواهد گذاشت. تایرهای نا بالانس در سرعت‌های خاصی دچار لرزش خودرو و فرمان می‌شوند. این لرزش درست شبیه به دیگ لرزش‌های پیش‌آمده در یک خودرو منجر به اتلاف توان تولیدی موتور خواهد شد.

ضمن این‌که به قسمت‌هایی از زیر بندی و فنربندی نیز آسیب وارد می‌کند. تایرهای جلو اگر خارج از تعادل باشند، در سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت باعث لرزش فرمان می‌شوند و این قضیه برای تایرهای عقب، در سرعت‌بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خود را نشان می‌دهد.

4- از پارک طولانی مدت خودرو بپرهیزید!

پارک خودرو 300x173 روش های کاهش استهلاک خودرو
پارک طولانی باعث کاهش عمر و افزایش استهلاک خودرو می شود.

برخی از ما با تصور این‌که هزینه‌های خودرو‌مان را کم کنیم، خودرو را در پارکینگ یا جایی مطمئن پارک و با وسایل نقلیه عمومی رفت و آ‌مد می‌کنیم؛ البته این کار خیلی هم درست و خوب است، اما حواس‌مان باشد که استفاده نکردن به مدت طولانی از خودرو، موجب آسیب دیدن آن می‌شود. باتری و اگزوز خودرو، قطعاتی در خودرو هستند که بر اثر استفاده نکردن، خیلی زود خراب می‌شوند.

ماجرا این است زمانی که شما خودرو را خاموش می‌کنید، انباری اگزوز، شروع به عرق کردن می‌کند و این نم و رطوب، اگزوز را می‌سوزاند.

بنابراین پیشنهاد بهینه این است که اگر در روز از خودرو‌تان خیلی استفاده نمی‌کنید و ترجیح به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید، حداقل دو تا سه روز یک‌بار، سوار خودرو بشوید، آن را روشن کنید و یک دور کوچک بزنید. با این روش هم باتری‌اش شارژ می‌شود و هم این‌که بر اثر گرمای اگزوز، عرق‌ها و رطوبت داخل آن خشک می‌شود و منجر به پوسیدگی نمی‌شود.

5- بازدید و تعویض تسمه تایم

تسمه تایم 300x200 روش های کاهش استهلاک خودرو
تعویض به موقع تسمه تایم

همان‌طور که اسمش رویش هست، به زمان تعویض تسمه زمان یا همان تسمه تایم، خیلی باید دقت کنیم. اصول کلی‌اش این است تسمه‌تایمی را که کارخانه روی خودرو بسته، باید پس از 60 هزار کیلومتر کارکرد و تسمه‌تایمی را که تعمیرگاه روی خودرو گذاشته است پس از 50 هزار کیلومتر باید عوض کرد.

6- ریگلاژ کردن کلاچ ماشین

کلاچ و جعبه دنده خودرو باید هر سه چهار ماه یک‌بار، ریگلاژ شوند. البته برای کلاچ‌هایی که گیربکس اتومات دارد، این عمل خیلی ضروری نیست و اشکالی ندارد، ولی خودرو‌هایی با گیربکس دستی مانند پراید و پژو‌های قدیمی، حتماً باید هر دو تا سه ماه یک‌بار ریگلاژ شوند. از سوی دیگر، روغن جعبه دنده هم پس از هر 30 هزار کیلومتر راه رفتن خودرو باید بررسی شود.

اگر این اتفاق نیفتد و آن را آنقدر عوض نکنیم تا روغن جعبه دنده بسوزد، هزینه بسیار سنگین‌تری نسبت به تعویض آن باید بپردازیم.

7- استفاده از کولر در زمستان

تنظیم کولر 300x193 روش های کاهش استهلاک خودرو
استفاده از کولر در زمستان باعث کاعهش استهلاک ماشین

در فصل‌های سرد مثل زمستان، تقریباً هفته‌ای دو‌بار کولر خودرو را روشن کنید. مزیت این کار این است زمانی که شیشه‌ها عرق می‌کنند و رطوبت دارند، عرق‌گیر بودن کولر موجب می‌شود این رطوبت خشک شود و گاز کولر هم در جریان باشد.

با این‌که ظاهر کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد، ولی این کار کمک زیادی به نگهداری از گاز کولرتان می‌کند. علتش هم این است که وقتی کولر استفاده نشود، گاز آن ته‌نشین شده و افت گاز رخ می‌دهد.

همین است که تابستان بعدی که می‌رسد، می‌بینیم کولرمان مثل تابستان گذشته خوب کار نمی‌کند و خیلی خنک نمی‌کند. ولی روشن کردن کوتاه‌مدت کولر در زمستان، موجب می‌شود از هزینه شارژ گاز کولر در تابستان پیش‌رو در امان بمانیم. در واقع همین کار ساده، موجب می‌شود افت گاز در کولر خودروی شما اتفاق نیفتد.

8- رسیدگی به لنت و دیسک صفحه

خرابی دیسک 300x200 روش های کاهش استهلاک خودرو
تعویض به موقع دیسک و صفحه باعث کاهش استهلاک خودرو

بدون دلیل و دائم ترمز نگیرید. در وضعیتی که می‌توانیم بدون گرفتن ترمز و با دنده معکوس سرعت را کم کنیم، بکوشیم کمتر از ترمز استفاده کنیم و در دقیقه‌های نود ترمز بگیریم. ضمن این‌که اگر سرعت‌مان همیشه مناسب باشد، نیاز به گرفتن ترمز‌های پشت‌سر هم برای کم کردن سرعت‌مان نیست.

این کار به حفظ لنت کمک می‌کند و موجب می‌شود مدت زمان بیشتری از لنت استفاده کنید و مجبور به تعویض و کار انداختن لنت جدید نشوید.

همان‌طور که ترمز کمتر موجب حفظ لنت می‌شود، کمتر کلاچ گرفتن هم موجب حفظ دیسک و صفحه کلاچ می‌شود. واقعیت این است نباید کلاچ را بیشتر از پنج ثانیه نگه داشت که اگر این‌طور باشد، تداوم این حرکت موجب استهلاک دیسک و صفحه و سوختن آن می‌شود.

9- شستن و تمیز کردن مداوم خودرو

شستن ماشین 300x187 روش های کاهش استهلاک خودرو
شستن خودرو ها منجر به کاهش استهلاک خودرو می شوند.

یکی دیگر از کارهایی که باید توسط صاحبان خودرو به صورت مرتب انجام شود، شست و شوی خودرو است که باعث می‌شود بدنه خودرو سالم بماند. عملیات مربوط به رنگ‌پاشی در خط تولید خودروها به گونه‌ایست که بدنه خودروها را به صورت صیقلی و بسیار شفاف در می‌آورد و نشستن گرد و غبار بر روی بدنه خودرو منجر به کدر شدن رنگ خودرو و از دست‌دادن کیفیت اولیه آن می‌شود. در صورتی که شست و شوی دوره‌ای انجام نشود این اتفاق ممکن است منجر به پوسیدگی بدنه خودرو شده و باعث کاهش ارزش خودرو شود.

10- از سوخت مناسب استفاده کنید!

بنزین با کیفیت 300x200 روش های کاهش استهلاک خودرو
سوخت با کیفت عمر خودرو را افزایش می دهد.

آخرین توصیه از توصیه‌های این بخش برای افزایش عمر خودرو استفاده از سوخت مناسب است. مهم نیست که از چه خودرویی استفاده می‌کنید، فقط باید بدانید که به هیچ وجه از سوخت غیرمطمئن استفاده نکنید. همیشه از مراکز معتبر و قانونی که جایگاههای سوخت رسمی در کشور هستند نسبت به تامین سوخت موردنیاز خود اقدام کنید.

به طور دوره‌ای مثلا هر یکماه یکبار به طور کامل باک خودروی خود را با بنزین سوپر پر کنید و بگذارید که خودرویتان با اکتان بالای این بنزین، کیفیت خود را بازیابی کند. همچنین اگر از خودروی لوکس استفاده می‌کنید استفاده همیشگی یا حداکثری از بنزین سوپر توصیه اصلی ما برای شماست تا عمر خودرو خود را افزایش دهید.

نکات مهم در افزایش عمر مفید خودرو

%name روش های کاهش استهلاک خودرو
روش های افزایش عمر خودرو

اما اگر به طور خلاصه بخواهیم نکاتی را که موجب کاهش استهلاک خودرو در بحث نگهداری آن می شوند را عنوان کنیم، به طور کلی به نکات زیر خواهیم رسید:

  • سرویس به موقع روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و روغن ترمز و استفاده از انواع با کیفیت آن ها و متناسب با نوع خودروی شما
  • تعویض به موقع فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر بنزین و استفاده از انواع با کیفیت آن ها و متناسب با نوع خودروی شما
  • توجه به فشار باد لاستیک های خودرو و تنظیم نگاه داشتن آن ها که سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودرو می شود.
  • بالانس بودن چرخ ها و تنظیم بودن فرمان که در صورت عدم تنظیم باعث فشار به جلوبندی و همچنین لاستیک سائی می شود.
  • استفاده از سوخت مناسب و فاقد آلودگی
  • استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و نمونه اصلی
  • روغن کاری و گریس کاری مرتب بخش هایی از خودرو که نیاز به آن دارند مثل قطعات سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ ها و فرمان
  • توجه به سر و صدای نامتعارف خودرو و عیب یابی سریع در صورت مواجه شدن با آن
  • انجام دوره ای دیاگ و عیب یابی خودرو حتی در صورتی که خطایی را مشاهده نکرده اید.
  • استفاده از رینگ و لاستیک متناسب با خودرو که باعث خرابی جلوبندی نشوند.

استهلاک خودرو از یک سمت باعث کاهش ارزش خود خودرو و از یک سمت نیز باعث بالا رفتن هزینه های نگهداری خودرو می شود.

کاهش استهلاک خودرو با رانندگی صحیح

رانندگی صحیح 300x164 روش های کاهش استهلاک خودرو
راه های کهش استهلاک خودرو با رانندگی درست

یکی دیگر از نکاتی که با رعایت آن، می توان سهم عظیمی در کاهش استهلاک خودرو داشت، شیوه صحیح رانندگی و رعایت نکات مهم در این زمینه است. ما در گذشته در رابطه با شیوه صحیح رانندگی مباحثی را عنوان کرده ایم که باعث می شد تا مصرف سوخت خودروی ما به خداقل برسد. اما در این میان یکسری نکات دیگر نیز وجود دارد که با رعایت آن ها در هنگام رانندگی می توانیم تا حد زیادی استهلاک خودرو را کاهش دهیم.

  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم تجاوز از سرعت مطمئنه یا رانندگی خطرناک که باعث کاهش آمار تصادفات خودرو می گردد.
  • کم کردن سرعت خودرو در هنگام عبور از سرعت گیرها و جاده های دارای دست انداز که عدم توجه به آن منجر به خراب شدن جلوبندی خودرو می گردد.
  • نگه نداشتن کلاچ زیر پا و درگیر نکردن آن به غیر از در موارد ضروری (برخی رانندگان پای خود را همیشه روی کلاچ آماده نگه می دارند که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می گردد. )
  • رانندگی به صورتی که کمترین نیاز به ترمز را داشته باشید. ترمز بیشتر به معنی استهلاک بیشتر لنت ها و دیسک ترمز و حتی لاستیک می باشد.
  • خلاصه کردن تمامی سفرهای متعدد درون شهری، به یک سفر
  • رعایت اصول رانندگی در زمستان، در شرایطی که جاده یخ زده یا هوا دارای برودت شدید است.
  • عدم استفاده از کولر خودرو، در شرایطی که خودرو نیاز به قدرت زیادی برای حرکت دارد مثل سربالایی های تند
  • استفاده از دنده سنگین هنگامی که خودرو در سراشیبی در حال حرکت است.

چطور با رانندگی صحیح استهلاک ماشین را کم کنیم؟

تعویض دنده 300x150 روش های کاهش استهلاک خودرو
چطور با رانندگی صحیح نرخ استهلاک خودرو را کم کنیم؟

رانندگی درست و رعایت نکات مهم اهمیت ویژه‌ای در کاهش استهلاک و سلامتی خودرو دارد. با رانندگی درست مصرف سوخت کاهش می‌یابد و این امر اثربخشی زیادی در کاهش هزینه‌ها دارد.

کاهش استهاک ماشین با رانندگی یکنواخت

یکی از اصولی که برای بالا بردن طول عمر خودرو اکیدا توصیه می‌شود، رانندگی یکنواخت است. رانندگی شما باید یکنواخت باشد و از شتاب‌گیری‌های ناگهانی و ترمز‌های شدید خودداری کنید. افزایش شتاب ناگهانی و ترمز‌های متعدد باعث افزایش شدید استهلاک قطعات خودرو می‌شود.

با این کار واشر سرسیلندر، پیستون، شاتون، لنت، دیسک و صفحه و دیسک چرخ شما شدیدا مستهلک می‌شوند. پس برای افزایش طول عمر خودروی خود، یکنواخت رانندگی کنید و برای کاهش سرعت، به جای ترمز، پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

اشتباهات رانندگی که استهلاک خودرو را افزایش می دهند:

۱۰ عادت بد رانندگی موجب وارد شدن صدمه به خودرو و افزایش استهلاک خودرو به عبارتی کاهش عمر مفید آن می‌شود. در این مطلب با این عادات آشنا می‌شوید.

فیلم زیر به صورت تصویری 10 اشتباه رایج رانندگان خودرو را نمایش داده است، حتما آن را تماشا نمایید:

خودرو یکی از بخش‌های جدانشدنی در زندگی انسان‌هاست و همچون سایر تولیدات بشر از شرایط و خصوصیات خاص خود بهره‌مند است. مانند بسیاری از موضوعات مختلف در جامعه نکات و باورهای غلط و عادت‌های اشتباهی در رابطه با شرایط نگهداری از خودرو وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

1- گرم کردن خودرو با روشن بودن طولانی مدت درجا

یکی از عادت‌های غلطی که بین اکثر صاحبان خودرو رواج یافته روشن کردن خودرو در شروع روز و اجازه دادن برای درجا کار کردن خودرو به مدت چندین دقیقه برای گرم شدن موتور آن است.  این یک روش غلط برای گرم کردن موتور و اجزای خودرو است؛

چراکه با کار کردن درجای خودرو بیش از حدود یک دقیقه این امر به‌مرور موجب رقیق شدن روغن می‌شود و احتمال مخلوط شدن سوخت و روغن را بالا می‌برد. همچنین باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. بهترین راه برای گرم کردن خودرو پس از حدود یک دقیقه کارکردن درجا و حرکت با دنده یک یا دو حدود یک کیلومتر است.

دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

2- فشردن پدال کلاچ حین حرکت در مسیر

یکی از عادت‌های بد رانندگی رایج بین برخی رانندگان بازی با پدال کلاچ حین حرکت خودرو و اصطلاحا نیم‌کلاچ حرکت کردن است. این امر باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به صفحه و دیسک کلاچ خودرو و در نتیجه با بالا رفتن استهلاک صفحه کلاچ، این مجموعه سریع تر دچار فرسودگی می‌شود.

3- نگه داشتن پدال گاز و کلاچ پشت چراغ قرمز

بیشتر افراد هنگام توقف پشت چراغ قرمز عادت به متوقف نگه داشتن خودرو با فشردن پدال‌های کلاچ و ترمز دارند. این امر به واسطه درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت‌های ترمز موجب بالا رفتن استهلاک قطعات شده و باعث از بین رفتن سریع تر آنها می‌شود. هنگام توقف پشت چراغ قرمز بهتر است از ترمزدستی در خودروهای دنده‌ای و حالت پارک در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم.

ترافیک 300x200 روش های کاهش استهلاک خودرو
میزان استهلاک خودرو در ترافیک

4- تعویض دنده به دنده عقب قبل از ایست کامل

با این کار شما گیربکس خود را چندین سال زودتر فرسوده می‌کنید. هنگامی که خودرو هنوز در حال حرکت است، اگر تعویض دنده به دنده عقب را انجام دهید، فشار زیادی به  گیربکس خودرو وارد می‌کنید و گاهی صدایی کانند درگیر شدن چرخ دنده به یکدیگر می‌شنوید که اصلا نشانه خوبی نیست.

5- شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی

شروع حرکت پرشتاب و همچنین ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از عادت های بد در رانندگی است که اگر مستمر باشد موجب بالا رفتن استهلاک مجموعه‌های انتقال قدرت، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و چرخ های خودرو می‌شود که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به شما تحمیل کند.

6- ترمز گرفتن روی سرعت‌گیر

یک عادت بد رانندگی در شهر که می‌تواند بسیار مخرب باشد، ترمز روی سرعت‌گیرها هنگامی‌ است که سرعت خودرو بالاست. این عمل می‌تواند فشار زیادی را به سیستم تعلیق خودرو، رینگ‌ها، لاستیک‌ها و اتاق و شاسی خودرو وارد کند که در صورت بالا بودن سرعت و وزن بالای خودرو می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به خودرو وارد کند.

هنگام مشاهده سرعت‌گیرها بهتر است قبل از رسیدن به سرعت‌گیر ترمز کنیم و سرعت خودرو را قبل از سرعت‌گیر کاهش دهیم و هنگام عبور از روی سرعت‌گیر پای خود را از روی پدال ترمز برداریم.

7- استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی

هنگام پایین آمدن از سراشیبی و مسیرهای سرپایینی اگر در تمام مسیر از پدال ترمز برای کم کردن سرعت خودرو استفاده کنیم هم حرکت خطرناکی با داغ کردن لنت‌های ترمز و امکان از کار افتادن سیستم ترمز وجود دارد و هم باعث بالا رفتن شدید استهلاک ترمزها و دیسک ترمز در خودرو می‌شود. هنگام حرکت در سرپایینی بهتر است از دنده سنگین استفاده کنیم و در مواقع نیاز پدال ترمز را فشار دهیم.

8- رانندگی با باک خالی

باک خالی 300x225 روش های کاهش استهلاک خودرو
رانندگی با باک خالی باعث افزایش استهلاک خودرو

این روزها با بالا رفتن هزینه‌های نگهداری خودروها و با توجه به قیمت سوخت بیشتر رانندگان تا مرز تمام شدن بنزین خودرو رانندگی می‌کنند.  این موضوع یکی از عادت‌های بد رایج در استفاده از خودرو است.

چراکه پایین بودن میزان سوخت در باک خودرو ممکن است با وارد شدن هوا به پمپ بنزین موجب سوختن پمپ بنزین خودرو شود و هزینه بالایی را به مالک خودرو تحمیل کند. توصیه می‌شود هنگام روشن شدن چراغ بنزین خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن سوخت‌گیری کنید.

همیشه باید سعی کنیم تا قبل از تمام شدن کامل سوختمان، باک خودرو را از سوخت پر کنیم. در ته مخزن سوخت خودرو همیشه ناخالصی‌هایی وجود دارد که با پایین آمدن سطح سوخت، امکان ورود آن‌ها به مسیر سوخت‌رسانی بالاتر می‌رود.

این اتفاق باعث می‌شود تا جدا از کاهش عمر پمپ‌بنزین، حتی با گذشتن از فیلتر وارد مسیر سوخت‌رسانی شده و در پشت سوخت پاش‌ها و انژکتور انباشته شوند و درنتیجه منجر به خرابی این قطعات حساس درگذر زمان شوند.

9- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

یک عادت قدیمی‌ و رایج بین رانندگان وجود دارد که البته بیشتر در میان رانندگان پر سن و سال‌تر بیشتر مشاهده می‌شود. این‌که برخی از افراد عادت به گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن آن دارند. این کار قبلا در خودروهای با سیستم کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می‌شد.

اما در خودروهای انژکتوری گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو باعث باقی‌ماندن مقداری سوخت مشتعل نشده در سیلندرها و انژکتور می‌شود که به مرور می‌تواند موجب خوردگی و خرابی سوزن‌های انژکتور و کارکرد بد موتور شود.

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

10- خاموش کردن خودرو پس از مسافت‌های طولانی

خاموش کردن خودرو پس از طی مسافت‌های طولانی و درجا کارکردن آن برای مدتی، بیشتر در خودروهای دیزلی مرسوم است. این عمل در خودروهای بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت موجب فرسودگی در سیستم اگزوز خودرو می‌شود. در صورت بالا بودن دمای خودرو پس از خاموش شدن نیز فن‌های خودرو می‌توانند روشن شوند و موتور را خنک کنند.

11- عدم استفاده از ترمز دستی در پارک مکان های شیبدار

برخی از رانندگان به جای استفاده از ترمز دستی خودرو را در دنده قرار می‌دهند و خاموش می‌کنند. درست است که خودرو در می‌ایستد اما فشار بسیار زیادی به گیربکس خود وارد می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش